Build Prossupäivitystä 3080 rtx:n kylkeen ja pieni refreshaus kokoonpanolle, vinkkejä kaivataan!

Mulla on sellanen tilanne, että koneessa oleva 3700x ryzeni alkaa olla A) vähän epäuskottava nykyajan pelailuun ja B) mun mediakoneen 3550 intteli ei enää vastaanota windows 11 päivityksiä, joten luonnollinen siirros tollaselle jo SER hintatasoon ehtineelle 3700x kombolle on siirtyä 10+ vuoden eläkepäiville toistamaan mediasisältöä olohuoneen nurkkaan.

Sitten päästäänkin itse asiaan, eli mitäs laitetaan pelikoneeseen. Aiempi kokoonpano:

3700x ja 16 gigaa muistia
evga:n 10 vuoden takuulla oleva 750w virtalähde
NVME järjestelmälevy, ja SSD tallennustilaa
RTX3080 asus tuf oc
1440p 165hz näyttö

Pelaaminen on aika laidasta laitaan ja varsinainen näyttispäivitys saa kyllä nykyhintatasolla vielä odotella. Prossu on varmaan muutenkin tässä enemmän pullonkaulana ja koska toi mediakoneen päivittely on käytännössä pakollista niin lähdetään hakemaan fiksua prossu+emo+muistit komboa. Nettikaupat käy suomesta ja saksasta.

Uudeksi prossuksi on tullut mietittyä noita uusia x3d amd malleja. Käytännössä varmaan realistisena vaihtoehtona olis toi 7600x3d jos haluaa budjettilinjalle lähteä tai sitten siitä seuraava step up olis 9800x3d. Kylkeen toki tarttee emon ja muistit eli vähän näkemyksiä emolevyvalinnasta ja järkevästä muistikitistä. 32gb olisi varmaan ajankohtainen päivitys, joten tuohon sitten jotain amd:n kylkeen toimivaa kaivattaisiin.

Saisit myös ostettua nykyiseen koneeseesi 5700x3d-prossun. Toki se ei taida samalla tavalla tyydyttää raudanhimoa... :D

Saisit myös ostettua nykyiseen koneeseesi 5700x3d-prossun. Toki se ei taida samalla tavalla tyydyttää raudanhimoa... :D
Ongelmana on se, että joudun upgreidaamaan ton mediakoneen, jolloin tää nykyinen alusta on vaan yksinkertaisesti sinne sopiva pidemmän aikavälin ratkaisu. Jos upgreidaan am4 prossun ni mulla ei jää emoa yli. Siinä mielessä toi am5 päivitys on järkevimmän tuntuinen.

Ongelmana on se, että joudun upgreidaamaan ton mediakoneen, jolloin tää nykyinen alusta on vaan yksinkertaisesti sinne sopiva pidemmän aikavälin ratkaisu. Jos upgreidaan am4 prossun ni mulla ei jää emoa yli. Siinä mielessä toi am5 päivitys on järkevimmän tuntuinen.

No joo, sitten AM5 on huomattavasti järkevämpi valinta kuin mitä se muuten olisi...

No joo, sitten AM5 on huomattavasti järkevämpi valinta kuin mitä se muuten olisi...
Niin, sinne jos on jo 2 sukupolvea peliprossuja tullut niin tuntuis vähän hölmöltä toisaalta elvyttää jotain 2019 nurkilla ostettua rautaa jos näyttiksetkin on sellasia tonnin laukauksia kun päivittelee.

Niin, sinne jos on jo 2 sukupolvea peliprossuja tullut niin tuntuis vähän hölmöltä toisaalta elvyttää jotain 2019 nurkilla ostettua rautaa jos näyttiksetkin on sellasia tonnin laukauksia kun päivittelee.

Ehkä, mutta 7600x3d on sen verran pieni päivitys verrattuna 5700x3d:hen ettei olisi siltikään mitään järkeä maksaa uudesta emosta ja muisteista. Mutta tietysti tilanne on eri jos ne joutuu joka tapauksessa hankkimaan.

Pelaatko millä resoluutiolla? 1440p tai 4k tasottaa prossujen eroa huomattavasti, ja budjettivaihtoehtona 9700x alkaa olla lähellä x3d-variantteja kun pullonkaula on gpun puolella. Fullhd-resolla x3d vie selvästi, mutta jos et kilpapelaa, niin kaikilla 9000-sarjan Ryzeneilla saat kevyesti yli 100fps, joten tehoero ei välttämättä näy kuin paperilla...

Itse budjetilla ostaessa menisin ehkä juuri tuollasella 9700x/b650-sarjan emo/2*16gb ddr6000cl30 - paketilla. Hintaa ~700(?) 🤔

Sinänsä tässä vähän tuoksahtaa se kuuluisa "raudanhimo" eli perustellaan itselle miksi tarvitsisi uuden koneen :D

Vasta-argumentteja heittelen:
A) Windows 11 vaatimukset voi kiertää, jos se olisi ainoa syy
B) Kun media-koneena on teini-ikäinen i5 ja se on hoitanut tähän asti hommansa niin ~150€ hintainen n95/100/150 mobiiliprossupurkki nykyaikaisilla videon rautapurulla kepittelee tuota teiniä mennen tullen
C) Tarkan markan päivitys nykyiseen pelikoneeseen olisi se 5700x3d

Sinänsä suunnitelmassa ei ole muuta vikaa kuin että euroja kuluu enemmän. Ja tuo nykyinen "pääkone" hoitaa varmasti tehtävänsä olkkarissa paremmin kuin hyvin. Ja uusi am5 alusta x3d prossulla on pirteä päivitys pelipuolelle.
Eli ei raudanhimo ole huonosti itelle perusteltu kun lompsa pullottelee ;)

Pelaatko millä resoluutiolla? 1440p tai 4k tasottaa prossujen eroa huomattavasti, ja budjettivaihtoehtona 9700x alkaa olla lähellä x3d-variantteja kun pullonkaula on gpun puolella. Fullhd-resolla x3d vie selvästi, mutta jos et kilpapelaa, niin kaikilla 9000-sarjan Ryzeneilla saat kevyesti yli 100fps, joten tehoero ei välttämättä näy kuin paperilla...

Itse budjetilla ostaessa menisin ehkä juuri tuollasella 9700x/b650-sarjan emo/2*16gb ddr6000cl30 - paketilla. Hintaa ~700(?) 🤔

9700x on ehkä huonoin vaihtoehto, eli ei sitä ainakaan. Selvästi kalliimpi kuin 7700, mutta ei merkittävästi tehokkaampi toisin kuin 3d-cachelliset prossut.

Tää foorumi on kyllä aina yhtä huvittavaa lueskeltavaa, kun joku kyselee päivitysten perään.

Aina on muutama ”tietäjä” mussuttamassa, ettei kysyjä todellakaan TARVITSE mitään uusimman generaation, ainakaan tehokkaimpia komponentteja. Ihan kun se olisi näiltä vastaajilta pois - vai onko kyseessä sittenkin ihan se perisuomalainen kateus ja katkeruus? ”Kun ei mulla työttömällä tyhjätaskulla ole, niin ei kukaan muukaan saa omistaa!” ?

Miten hemmetissä niin monet jaksaa, viitsii ja kehtaa ulista ja vinkua koko ajan siitä, jos joku parempi komponentti maksaa pari kymppiä enemmän kuin joku paska?

Täysin merkityksettömiä taskurahoja, jos käy minkäänlaisissa tolkullisissa töissä. Lisäksi kyseessä on erittäin halpa harrastus, vaikka ostaisi aina uusinta uutta ja tehokkainta rautaa - oletteko perehtyneet mitä maksaa esim. jääkiekko, autojen rakentelu, hevosharrastus tms..? Tai yleensäkään mikään kilpaileminen jne. Puhumattakaan jos vetää röökiä, ja kännit joka vkl..

@jonesky12345 älä suotta kuuntele noita ko. valittajia. Uusi laadukas emo, 9800X3D ja 64GB 6400 CL32 muistia vaan kehiin, ja nautit ripeästä koneesta :kippis: ja se 3080 vaihtoon sitten jossain välissä kun ei silläkään enää kauaa pärjää kuitenkaan

Tottakai jonesky saa laittaa rahaa ihan niin paljon kuin haluaa omaan kokoonpanoonsa, mutta hieman kumminkin puntaroi kustannusten kanssa kun harkitsee 7600x3d:tä joka on @rushi mielestä kasa paskaa, kuten kaikki muutkin parasta vaihtoehtoa heikommat. En epäile hetkeäkään etteikö ap pysty ostamaan ihan sellaisen kokoonpanon kuin haluaa eli tuo suunniteltu "nuukailu" ei liene rahasta kiinni vaan puntarointia hinta/hyötysuhteesta.

Ihmetyttää miksi edes julkaistaan muita näyttiksiä ja prossuja kuin lippulaivat kun ne ei riitä kenenkään käyttöön.
Ja se edellisenkin sukupolven lippulaiva on samalla sekunnilla pelikelvoton kun uusi sukupolvi ilmestyy.

Tottakai jonesky saa laittaa rahaa ihan niin paljon kuin haluaa omaan kokoonpanoonsa, mutta hieman kumminkin puntaroi kustannusten kanssa kun harkitsee 7600x3d:tä joka on @rushi mielestä kasa paskaa, kuten kaikki muutkin parasta vaihtoehtoa heikommat. En epäile hetkeäkään etteikö ap pysty ostamaan ihan sellaisen kokoonpanon kuin haluaa eli tuo suunniteltu "nuukailu" ei liene rahasta kiinni vaan puntarointia hinta/hyötysuhteesta.

Ihmetyttää miksi edes julkaistaan muita näyttiksiä ja prossuja kuin lippulaivat kun ne ei riitä kenenkään käyttöön.
Ja se edellisenkin sukupolven lippulaiva on samalla sekunnilla pelikelvoton kun uusi sukupolvi ilmestyy.
En mä väitä, että kaikkien pitäisi aina olla ostaas sitä uusinta ja tehokkainta, tai etteikö edellisen sukupolven kalustolla tekisi mitään.

Mut onhan tuo nyt vähintäänkin hemmetin härskiä, jos kysyjä pohtii myös investointia 9800X3D:hen (ja uusiokäyttöä aiemmalle setupille), ja heti ollaan ulisemassa et ”EIJEIJEIJEIEI kyllä sulle riittää 5700X3D!!!1-!”. Kun ei tämä ole mikään yksittäistapaus ollenkaan täällä, vaan kuten sanoin toistuu aina kun näitä kysellään.

Tai sitten tyyliin ”ehdottomasti kannattaa ostaa 7500F eikä missään nimessä 7600X, kun ensinmainitun saa ainakin kympin halvemmalla!!!” Paskanko väliä että jälkimmäisessä on integroitu näyttis ja on muutenkin nopeampi/parempi.. vaikkei niitä välttämättä just silloin tarvisikaan. Tuollainen säästö on täysin merkityksetön anyway, mut mikäs siinä jos ideologia/uskonto sanoo että ”Vain halvin on kyllin hyvää!” ja sitä ilosanomaa täytyy tyrkyttää muille kuin … noh, uskontoa vaikka.

Jokainen toki toimii kuten parhaakseen näkee. Itse olen elämässä mm. sen oppinut, että jos täytyy valita halvan ja hyvän väliltä ja päätyy halpaan, niin useimmiten se kaduttaa/vituttaa jälkeenpäin. Siksi mua myös ärsyttää tuo uskonnon lailla tyrkytettävä halpuuden ”ilosanoma”.

@jonesky12345 ihan fiksu ajatus siirtää nykyinen ryzen mediakoneeksi. 3700X omaa kuitenkin todennäköisesti enemmän elinikää kuin 3550. Ja intelin TDP on 77W vs 3700X 65W, joten sikälikin mediakoneeseen fiksumpi vaihtoehto (selviää pienemmällä sähkönkulutuksella ja jäähdytyksellä).

Koska et konetta tunnu ihan joka vuosi päivittelevän, siksi kallistuisin itse 9800X3D -pakettiin, jollaista jo ehdoteltiinkin. Tuollaisen saa n. 1000 eurolla ja sillä mennään varmasti muutamia vuosia kovemmassakin pelikäytössä, jos vaan näytönohjain antaa myöten. 3080 on edelleen kovatasoinen näytönohjain ja esimerkiksi sun 1440p näytöllä pyörittänee ~kaikki pelit, jos ei ultralla RT päällä, niin ainakin korkeilla asetuksilla riittävän hyvin.

Tässä vielä kuvankaappauksena esimerkkiosia, emolevyssä kaksi vaihtoehtoa, toinen kevyempi B650 piirisarja ja toinen X870 -piirisarja Wifi7 tuella, jos sellaista kaipaa.

En mä väitä, että kaikkien pitäisi aina olla ostaas sitä uusinta ja tehokkainta, tai etteikö edellisen sukupolven kalustolla tekisi mitään.

Mut onhan tuo nyt vähintäänkin hemmetin härskiä, jos kysyjä pohtii myös investointia 9800X3D:hen (ja uusiokäyttöä aiemmalle setupille), ja heti ollaan ulisemassa et ”EIJEIJEIJEIEI kyllä sulle riittää 5700X3D!!!1-!”. Kun ei tämä ole mikään yksittäistapaus ollenkaan täällä, vaan kuten sanoin toistuu aina kun näitä kysellään.

Tai sitten tyyliin ”ehdottomasti kannattaa ostaa 7500F eikä missään nimessä 7600X, kun ensinmainitun saa ainakin kympin halvemmalla!!!” Paskanko väliä että jälkimmäisessä on integroitu näyttis ja on muutenkin nopeampi/parempi.. vaikkei niitä välttämättä just silloin tarvisikaan. Tuollainen säästö on täysin merkityksetön anyway, mut mikäs siinä jos ideologia/uskonto sanoo että ”Vain halvin on kyllin hyvää!” ja sitä ilosanomaa täytyy tyrkyttää muille kuin … noh, uskontoa vaikka.

Jokainen toki toimii kuten parhaakseen näkee. Itse olen elämässä mm. sen oppinut, että jos täytyy valita halvan ja hyvän väliltä ja päätyy halpaan, niin useimmiten se kaduttaa/vituttaa jälkeenpäin. Siksi mua myös ärsyttää tuo uskonnon lailla tyrkytettävä halpuuden ”ilosanoma”.

Mitäs sekoilua tämä nyt taas on? :D :D :D

Ensinnäkin budjetilla on selkeästi jotain väliä kun sanottiin että näyttispäivitys jää odottamaan nykyisellä hintatasolla. Toisekseen on muutenkin hyvä välillä muistuttaa että mikä oikeasti olisi järkevä vaihtoehto on erillinen asia kuin raudanhimo. Jos rahalla ei ole mitään väliä, niin sitten voi toki lyödä paalua tiskiin ihan vaan tyydyttääkseen jälkimmäistä, mutta sitten tuskin tarvii kysellä ehdotuksia.

Jos kerran näyttikseen ei haluta iskeä paalua juuri nyt, tuskin kannattaa myöskään investoida 9800x3d:hen, vaan ostaa mieluummin esim. 7700 ja jättää säästyneet rahat odottaan näyttishankintaa.

Täällähän on keskustelu lähtenyt laukalle :D

Selvennetään hieman, eli oon vähän niinkun "pakon" edessä päivittelemässä setuppia siinä mielessä, etten kauheasti jaksa nähdä esimerkiksi ylimääräistä vaivaa jonkun windows 11 asennusrajoitteiden kiertojen ja muiden mahdollisten asiaan liittyvien koukeroiden kanssa, jos esimerkiksi päivitysten asentumisessa tulisikin ongelmaa. Mulla kun olkkarissa pc toimittelee mediakäytössä muillakin kuin itselläni niin sen pitää vaan olla sellanen helppo ja aina käytössä.

Tuosta päästiin oikeastaan siihen, että tätä alustaa oltaisiin upgreidaamassa. Syy miksi näyttishommat ei päivity tässä samalla on yksinkertaisesti siinä, että jos oon lyömässä 500-1000€ tonne koneeseen rahaa, niin valitetettavasti näyttis saa vähän odottaa vuoroaan. Tilanne on muutenkin vähän nurinkurinen, kun käytettyjen markkinoilla noi 3080 liikkuu jossain 4-500€ nurkilla ja joku +50% tehopäivitys näyttiksessä maksais uutena näyttiksenä sen 1000+€ eli käytännössä euroilla saa kyllä lisää suorituskykyä, mutta sen verran heikolla hyötysuhteella, että voin hyvin venailla esimerkiksi tän 5000- sarjan julkkarin alkuryntäyksen tasoittumista vaikka puoli vuotta ja samalla venailla josko noita näyttiksiä esimerkiksi revisioidaan sen potentiaalisesti ongelmallisen virtaliitin + johtokombon osalta.

Se miksi heittelin käytännössä ton 7600 x3d tonne "budjettivaihtoehdoksi" oli lähinä vaan keskustelunavaus, jotta saa vähän feedbackia, että kuinka fiksua tollanen 6 ytiminen prossu on ottaa verrattuna vaikkapa johonki 9000 sarjan ei x3d prossuun, jossa olis 8 ydintä. Tuossa oli kuitenkin taustalla se ajatus, että kun tulee upgreidaus tonne AM5 kantaan, niin siihen saa uudempaakin rautaa halutessaan prossun osalta, kun siirtyy tohon nykyiseen sockettiin. Sen verran muitakin harrastuksia on, että pelikone ei saa olla sellanen vaivalloinen ylläpidettävä, mitä jatkuvasti ropataan vaan rojut lyödään kiinni ja mietitään joskus 3 vuoden jälkeen että onko cpu:ta syytä päivittää. Näyttishän vaihtuu sitten helpommin halujen mukaan, kun vaatii käytännössä ajuripäivityksen. Noi emo ja prossuhommat kun on vähän sellasia, että jostain winukan uudelleenasennuksesta tuollaisen vaihdon yhteydessä ei varsinaisesti ole haittaa.

Toi 9700x vois olla ihan hyvä vaihtoehto kyllä myöskin, olin vaan siinä käsityksessä, että noi x3d prossut on sen verran parempia pelaamiseen, että vois olla perusteltua maksaa se lisähinta etenkin jos vuoden sisällä on taas joku 5080 koteloa korventamassa :D

Se miksi heittelin käytännössä ton 7600 x3d tonne "budjettivaihtoehdoksi" oli lähinä vaan keskustelunavaus, jotta saa vähän feedbackia, että kuinka fiksua tollanen 6 ytiminen prossu on ottaa verrattuna vaikkapa johonki 9000 sarjan ei x3d prossuun, jossa olis 8 ydintä. Tuossa oli kuitenkin taustalla se ajatus, että kun tulee upgreidaus tonne AM5 kantaan, niin siihen saa uudempaakin rautaa halutessaan prossun osalta, kun siirtyy tohon nykyiseen sockettiin. Sen verran muitakin harrastuksia on, että pelikone ei saa olla sellanen vaivalloinen ylläpidettävä, mitä jatkuvasti ropataan vaan rojut lyödään kiinni ja mietitään joskus 3 vuoden jälkeen että onko cpu:ta syytä päivittää. Näyttishän vaihtuu sitten helpommin halujen mukaan, kun vaatii käytännössä ajuripäivityksen. Noi emo ja prossuhommat kun on vähän sellasia, että jostain winukan uudelleenasennuksesta tuollaisen vaihdon yhteydessä ei varsinaisesti ole haittaa.

Tässä tilanteessa ehkä joku edullinen AM5-prossu vois olla paras vaihtoehto, niin saa jätettyä ylimääräiset rahat odottaan näyttispäivitystä. Prossun voi tosiaan päivittää pienehköllä vaivalla joskus sitten kun zen6:t tulee, jos tarvetta ilmenee, eikä sen pitäisi vaatia winukan uudelleenasennusta mikäli emo pysyy samana.

Toi 9700x vois olla ihan hyvä vaihtoehto kyllä myöskin, olin vaan siinä käsityksessä, että noi x3d prossut on sen verran parempia pelaamiseen, että vois olla perusteltua maksaa se lisähinta etenkin jos vuoden sisällä on taas joku 5080 koteloa korventamassa :D

Ei ole! :D 9700x on se huonoin vaihtoehto, kallis muttei tarjoa pelaamisessa juuri mitään 7000-sarjan Ryzeneihin. Ryzen 7700 olis ehkä paras budjettivaihtoehto prossuksi, sen jälkeen tulee 7600x3d ja lopuksi parhaana mitä rahalla saa 9800x3d.

Selvennetään hieman, eli oon vähän niinkun "pakon" edessä päivittelemässä setuppia siinä mielessä, etten kauheasti jaksa nähdä esimerkiksi ylimääräistä vaivaa jonkun windows 11 asennusrajoitteiden kiertojen ja muiden mahdollisten asiaan liittyvien koukeroiden kanssa, jos esimerkiksi päivitysten asentumisessa tulisikin ongelmaa. :D

Tässä vaivaton ja helppo tapa päivittää Windows 11:een. Itse tein sen samalla mentaliteetilla kuin sinä, että en tosiaankaan halunnut nähdä yhtään ylimääräistä vaivaa asiaan suhteen. Itselläni päivitys onnistui ainakin ongelmitta. Pohjalla sama Ryzen 7 3700X -kone, jossa historiallisisista syistä ja laiskuudesta siihen on jäänyt MBR-tiedostomuoto eikä vaadittava GPT.

7500F 180e / 7600 200e / 7700 270e / 7600X3D 400e / 9800X3D 590e
Siinäpä ne, mitä pelaukseen kannattaa katsella jos rahalla on jotain väliä kuitenkin. X:stä nimen perässä tai ysistä ensimmäisenä numerona ei kannata juuri kymppiä enempää maksaa PAITSI JOS kyseessä on 9800X3D. Siitä sitten oman kukkaron kanssa miettimään, mikä on minkäkin arvoista. Nuo hinnat katsottu hinta.fi uusien hinnat Suomesta/Proshopista. Uuden 7600X3D:n hinnalla saanee käytetyn 7800X3D:n, itse katselisin varmaan mieluummin sellaista jos haluaa panostaa X3D:hen mutta 590e tuntuu pahalta. Noita näkyy täällä myynnissä tämän tästä.

prossuja.png

Kuva täältä: https://www.youtube.com/watch?v=Gu12QOQiUUI&ab_channel=HardwareUnboxed

EDIT: Toinen kuva, missä näkyy myös se 9800X3D ja "erot" 9700X vs. 7700X sekä 9600X vs. 7600X
prossuja2.png

Täältä: https://www.youtube.com/watch?v=BcYixjMMHFk&ab_channel=HardwareUnboxed

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
271 238
Jäsenet
76 740
Uusin jäsen
matva

Hinta.fi

Back