• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:45 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Prossujäähy kysymys

Liittynyt
11.05.2022
Viestejä
36
Jos emolevyssä on 8pin connector ja tuulettimessa 3pin, niin käykö toi 3pin siihe? Ekaa kertaa päivittämässä konetta joten aattelin kysyä
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 133
Jos emolevyssä on 8pin connector ja tuulettimessa 3pin, niin käykö toi 3pin siihe? Ekaa kertaa päivittämässä konetta joten aattelin kysyä
Tarkistappa mihin olet laittamassa.

Alla 4-pin liitin johon sopii myös 3 pin liittimet, mutta tällöin kierrosnopeutta pitää ohjata jännitettä säätämällä.
1652272020635.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 946
Emolevyn manuaali kertoo nuo asiat. Olisin linkannut, mutta et kertonut, mikä emolevy on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Ei ole 8pin-tuuletinliitintä. USB2 on lähimpänä, ja siinä on 9 pinniä, mutta ei siihenkään kannata kytkeä.

@Timo 2 laittoi kuvan. Jos liitin ei näytä tuolta, älä kytke siihen. Tuuletinliittimiä on vain 3-pin ja 4-pin.

Jos käytössäsi markettikone, esim. Acer, siellä voi olla mitä vaan sisällä, mutta olisin silti varoivainen noiden kytkemisessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.05.2022
Viestejä
36
Kiitos avusta. Olen siis vasta suunnittelemassa osia, joilla päivittelisin nykyistä konetta. Emo tulis olemaan varmaan ASRock H510M-HVS. Olin aikaisemmin jo kattonut noita liitäntöjä valmistajan sivuilta, mutta en ollut huomannut että tuossahan on siis 4pin tuuletinliitäntä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Kiitos avusta. Olen siis vasta suunnittelemassa osia, joilla päivittelisin nykyistä konetta. Emo tulis olemaan varmaan ASRock H510M-HVS. Olin aikaisemmin jo kattonut noita liitäntöjä valmistajan sivuilta, mutta en ollut huomannut että tuossahan on siis 4pin tuuletinliitäntä.
3-pin menee 4-pin liitäntään ihan hyvin. Se vaan toimii 100% kierrosnopeudella, ellet laita DC/Voltage BIOS:ista säädöksi. Emo ei näytä parhaalta, mutta kyllä silläkin jotain ajelee.

Jos on vanha LGA1200-prosessori myös, jota on päivittämässä, niin ostaisin tämän ja päivittäisin vanhalla prosessorilla BIOS:in:
Jos ei ole, niin tuohon ei käy 10-sarja (ilman päivitystä).
 
Liittynyt
11.05.2022
Viestejä
36
Tarkotus oli nykysestä koneesta päivittää prossu, emo ja muisti, eikä hirveesti oo rahaa laittaa tuohon päivitykseen. Nykyinen prossu i3-4170 eli lga 1150 ei siis sopisi tohon emoon
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 133
Tarkotus oli nykysestä koneesta päivittää prossu, emo ja muisti, eikä hirveesti oo rahaa laittaa tuohon päivitykseen. Nykyinen prossu i3-4170 eli lga 1150 ei siis sopisi tohon emoon
ostaisin minimissään tämän prossun

Muuta jos rahat riittää niin tästä parempaa



Ja tämän emon.


Sekä nämä muistit:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 946
Jos nykyinen kone on joku pakettivempain, niin varmista kaikkien sen liittimien olevan standardit, mm. virta- ja etupaneelin liittimet.
Varmista myös nykyisen emon koko, jotta uusi mahtuu koteloon.
Näissä kyselyissä olisi aina hyvä kertoa kone, jota päivitetään, ettei päivitys osien kanssa tulisi ongelmia.
 
Liittynyt
11.05.2022
Viestejä
36
Mulla on tällä hetkellä MSI GTX 1650 4gb näyttiksenä ja kun nopeesti netistä katoin niin i5-10400f sopis ton kanssa ihan hyvin. Toi i3-12100f on vähän parempi mutta onko toi sit liikaa tolle GTX 1650:lle?
 
Liittynyt
11.05.2022
Viestejä
36
Koppa nzxt h510i
Prossu i3-4170
Emo gigabyte ga b85m-ds3h
Ram joku Crucial 2x4gb 1600mhz
Psu Coolermaster b series 600w
Prossujäähy silentiumpc fortis he1425
SSD Kingston a400 240gt
HDD joku seagate barracuda 500gt

Saattaa kuullostaa aika hirveeltä mutta aika hätäsesti ostin valmiskoneena
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 133
Mulla on tällä hetkellä MSI GTX 1650 4gb näyttiksenä ja kun nopeesti netistä katoin niin i5-10400f sopis ton kanssa ihan hyvin. Toi i3-12100f on vähän parempi mutta onko toi sit liikaa tolle GTX 1650:lle?
12100f ei ole vain vähän parempi, vaan 48 % tehokkaampi yhden säikeen suorituskyvyssä ja tasoissa mt suorituskyvyssä.

1652296364863.png



1652296410496.png


Ja sä voit ostaa tulevaisuudessa uuden näytönohjaimen ja prossussa riittää vääntöä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
No.. Datatroniclta saa i5-10400F:n 140€ ja Z490-emolevyn 100€. Mutta se ei vielä riitä ja joutuu hankkimaan muistitkin. Mutta tuon Fortis 3:n voisi jatkokäyttää samoilla kiinnikkeillä, jos emolevyn koristeet ei ota siihen kiinni.

Vähän ollaan @Timo 2 kanssa eri linjoilla. @Timo 2 ottaisi nopeutta (i3-12100F), mutta minulle riittäisi 6 vähän hitaampaa ydintä. @Timo 2 ehdotus on tod.näk. peleissä vähän nopeampi, kun se on nopeampi yhden säikeen suorituskyvyssä, mutta veikkaan ja mutuilen, että siitä i3:sta loppuu säikeet tulevaisuudessa ensin, kun tulee oikeasti raskaita monen ytimen pelejä.

--

..ja virtalähde kannattaa joo joskus päivittää, mutta nyt varmaan on nopea ja halpa päivitys hakusessa. Tämä on minimi, millä uutena menisin. Käytettynä sitten varsinkin Ryzeneitä.

Tämän päivityksen jälkeen ehdottomasti virtalähde, sitten uusi SSD, sitten näytönohjain ja sitten onkin mennyt paljon rahaa. Jos tätä haluaa jakaa pitkälle välille, niin tässä järjestyksessä.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 133
No.. Datatroniclta saa i5-10400F:n 140€ ja Z490-emolevyn 100€. Mutta se ei vielä riitä ja joutuu hankkimaan muistitkin. Mutta tuon Fortis 3:n voisi jatkokäyttää samoilla kiinnikkeillä, jos emolevyn koristeet ei ota siihen kiinni.

Vähän ollaan @Timo 2 kanssa eri linjoilla. @Timo 2 ottaisi nopeutta (i3-12100F), mutta minulle riittäisi 6 vähän hitaampaa ydintä. @Timo 2 ehdotus on tod.näk. peleissä vähän nopeampi, kun se on nopeampi yhden säikeen suorituskyvyssä, mutta veikkaan ja mutuilen, että siitä i3:sta loppuu säikeet tulevaisuudessa ensin, kun tulee oikeasti raskaita monen ytimen pelejä.

--

..ja virtalähde kannattaa joo joskus päivittää, mutta nyt varmaan on nopea ja halpa päivitys hakusessa. Tämä on minimi, millä uutena menisin. Käytettynä sitten varsinkin Ryzeneitä.
Ei ne säikeet hyödytä mitään, vaan sen prossun kokonaisnopeus.

1652297321829.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Ei ne säikeet hyödytä mitään, vaan sen prossun kokonaisnopeus.

Ei se ero ole kuin 3%. Ja tuo testi on voitu tehdä oletusasetuksilla, joka on i3:lle suosiollinen (3200MHz DDR4 tai jopa DDR5) ja i5:lle vähän vanhentunut (2666MHz DDR4).
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 133
Ei se ero ole kuin 3%. Ja tuo testi on voitu tehdä oletusasetuksilla, joka on i3:lle suosiollinen (3200MHz DDR4 tai jopa DDR5) ja i5:lle vähän vanhentunut (2666MHz DDR4).
Tuo tuo testi kertoo vain että ovat tasoissa täydellisesti monelle ytimelle skaalautuvassa kuormassa. Joten en näe mitään järkeä ostaa 10400f prossua. Jos kuorma ei skaalaudukkaan tasaisesti kaikille ytimille, niin tuo 12100f on heti nopeampi. Lisäksi mun alusta mahdollistaa päivittämisen parempiin prossuihin.
 
Liittynyt
11.05.2022
Viestejä
36
Näytönohjainta en ole päivittämässä niin mietin että tuleeko tossa bottleneckiä ton i3-12100f:n kanssa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Tuo tuo testi kertoo vain että ovat tasoissa täydellisesti monelle ytimelle skaalautuvassa kuormassa. Joten en näe mitään järkeä ostaa 10400f prossua. Jos kuorma ei skaalaudukkaan tasaisesti kaikille ytimille, niin tuo 12100f on heti nopeampi. Lisäksi mun alusta mahdollistaa päivittämisen parempiin prossuihin.
Tuolla minun setilläni säästää parikymppiä ja prossujäähy käy suoraan (jos emolevyssä ei ole esteitä, se on aika möhkäle). Ei tässä muuta syytä ollut suositella.

En ikinä väittänyt sinun settiäsi huonommaksi. Lisäksi edelleen, se on peleissä todennäköisesti nopeampi.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 133
Tuolla minun setilläni säästää parikymppiä ja prossujäähy käy suoraan (jos emolevyssä ei ole esteitä, se on aika möhkäle). Ei tässä muuta syytä ollut suositella
Juu mutta kannattaako parin kympin takia ottaa selvästi hitaampaa prossua? Mielestäni ei.

Screenshot_20220511-221220_Chrome.jpg


Näytönohjainta en ole päivittämässä niin mietin että tuleeko tossa bottleneckiä ton i3-12100f:n kanssa
Siis tuo 12100f ei ole käytännössä missään hitaampi kuin tuo 10400f ja kyllä sä tulevaisuudessa jossain vaiheessa päivität näytönohjainta. Tällöin tuo prossu riittää paremmin tuolle uudelle näytönohjaimelle eikä tarvitse alkaa huonon yhden säikeen suorituskyvyn takia emoa ja prossua päivittää. Korkeintaan ostat uuden prossun, jolloin päivitys on helppoa. Mutta tämä prossun päivityskään ei ole niin tarpeellinen kuin tuolla 10400f prossulla.
 
Liittynyt
11.05.2022
Viestejä
36
Taidan päivittää tohon i3-12100f ja kattoo nyt että minkälaiseen emoon ja muistiin siit rahat riittää
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 133
Taidan päivittää tohon i3-12100f ja kattoo nyt että minkälaiseen emoon ja muistiin siit rahat riittää
Jos pitää päästä halvalla, niin tämä voisi olla hyvä paketti:

Ostaa tuohon joskus sitten 5800x3d prossun.


Edit. Myyjä saanut negatiivisen palautteen, joten olisisin varovainen myyjän suhteen.

Myi näytönohjaimen, toki hyvitti puolet kauppasummasta. Lisätiedot Tärkeä - Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

Edit. 2.0 näyttää ihan rehdiltä myyjältä. Ostajalla kävi vain huono munkki.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.08.2020
Viestejä
11
Asensin AK 620 coolerin nyt ,kun käynnistän koneen niin ei pysy käynnissä kuin n,10 sek. missähän mahtaa olla vika? onko viisainmilla tietoa?
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
78
Miltä näyttää lämmöt biosissa?

Coolerin voisi myös löysätä ja kiristää uudestaan jos on jotenkin liian kireällä/löysällä. Myös muistit kannattaa tarkastaa että on pohjassa ja kiinnittää uudelleen, jos käytit ne coolerin asennuksen yhteydessä irti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 067
Onhan jäähy kiristetty tasaisesti eikä ensin yhdestä kulmasta "momenttiin".
 
Liittynyt
11.05.2022
Viestejä
36
ostaisin minimissään tämän prossun

Muuta jos rahat riittää niin tästä parempaa



Ja tämän emon.


Sekä nämä muistit:

Nyt vielä kun vähän myöhemmin katoin uudestaan, että ostasin emoks ton MSI Pro B660-A:n, niin tartteisko tosta sitten päivittää BIOS, jos aatteli käyttää ton i3-12100F:n kanssa?
 
Liittynyt
11.05.2022
Viestejä
36
Ja sitten vielä tuossa emossa on yksi lisä 4-pin ATX connector, jota tartteis pcpartpickerin mukaan ylikellottamiseen ja isompiin näyttiksiin, mutta tuota liitintä ei tuossa mun nykysessä virtalähteessä ole. Ylikellottamista en ajatellu tehä, mutta mietityttää vaan jos tulevaisuudessa aikoo tuota näyttistäkin päivitellä. Korjaa jos oon ihan väärässä.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 133
Ja sitten vielä tuossa emossa on yksi lisä 4-pin ATX connector, jota tartteis pcpartpickerin mukaan ylikellottamiseen ja isompiin näyttiksiin, mutta tuota liitintä ei tuossa mun nykysessä virtalähteessä ole. Ylikellottamista en ajatellu tehä, mutta mietityttää vaan jos tulevaisuudessa aikoo tuota näyttistäkin päivitellä. Korjaa jos oon ihan väärässä.
Tuo 8 pin riittä kyllä prossuille ihan hyvin, ellet ala jotain 12900k prossu reippaasti ylikellottelemaan. Lisäksi b660 emoilla ei prossuja ylikelloteta. Ne boostailee omiaan sen mitä boostailee jäähdytyksen ja jonkin algoritmin mukaan.
Nyt vielä kun vähän myöhemmin katoin uudestaan, että ostasin emoks ton MSI Pro B660-A:n, niin tartteisko tosta sitten päivittää BIOS, jos aatteli käyttää ton i3-12100F:n kanssa?
Ei ole välttämätöntä. Pitäisi toimia suoraan paketista, koska on vain karsittu malli. Mutta jokatapauksessa se bios on ihan hyvä päivittää uudempaan versioon, mutta tämä ei ole vaike rasti kun noudattaa valmistajan ohjeita.

Ja jos et ole vielä emoa ja muisteja ostanut, niin kannattaa hyödyntää jimsin tarjouksia.
Ottasin tämän emolevy koska enemmän ja nopeampia usb portteja.

Jos haluaa 1 m.2 paikan enemmän niin ottaisin tämän:

Ja muisteista maksaisin vähän enemmän jotta saa 3600 cl16 muistit:

 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 103
Ja sitten vielä tuossa emossa on yksi lisä 4-pin ATX connector, jota tartteis pcpartpickerin mukaan ylikellottamiseen ja isompiin näyttiksiin, mutta tuota liitintä ei tuossa mun nykysessä virtalähteessä ole. Ylikellottamista en ajatellu tehä, mutta mietityttää vaan jos tulevaisuudessa aikoo tuota näyttistäkin päivitellä. Korjaa jos oon ihan väärässä.
Se prossun lisävirta ei vaikuta millään tavalla näytönohjaimiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Ei sitä 4-pin liitäntää ole pakko kytkeä, jos kytkee sen toisen siinä vieressä.

Isompi synti on kyllä ajella yhtään mitään jollain halvalla 9 vuotta vanhalla kiinanpommilla, mutta ei ole minun tietokone kyseessä..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 350
Viestejä
4 195 411
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom