Kun tuolta netin syövereistä löydät ohjeet omalle lankulle ja CPU:lle kellottamiseen sekä mitä ohjelmia tarvitaan (HWinfo64, CPUZ, Cinebench r15 yms.) niin voisin tähän mainita pari juttua mitä itse olen havainnut kellottamisessa ja vakauden testaamisesta.
Päivittäiseen käyttöön ei kannata havitella sitä maksimia mitä jotkut on vastaavalle CPU:lle saanut jos tämä ei helposti irtoa. Ei siis kannata mennä sillä mielellä, että pakko saada se 5Ghz kun jotkut muutkin on saanut.
Voi olla, että oma prossu menee vaikka 4.8GHz 1.325V, mutta tarviikin sitten 1.425V siihen, että saavutetaan vakaa 5GHz. Tuolla 200MHz:lla ei ole niin suurta eroa pelaamisessa ja päivittäisessä käytössä, että noin suuri jännitteen lisääminen olisi välttämättä järkevää. Aloittaa kellottamisen siis siten, että nostaa kerrointa ilman jännitteen lisäämistä niin ylös, että pääsee boottaamaan windowsiin ja sen jälkeen kolme peräkkäistä ajoa Cinebench R15:sta. Jos tuosta selviää niin kerrointa ylös jos ei niin jännitettä lisää. Jossain vaiheessa tulee selkeästi se "seinä" minkä jälkeen jännitettä pitää olla lisäämässä huomattavasti, että saa sen 100MHz enemmän kellotaajutta lisättyä. Kannattaa melkein jättää kerroin siihen mihin se menee sillä matalemmalla jännitteellä ja selviää tuosta Cinebenchin perättäisestä ajosta. Tämän jälkeen voi ruveta testaamaan onko kellotus oikeasti vakaa. Vaikka netissä sanotaan, että pitäisi yön yli ajaa Aida64 tai Primeä95 niin itse olen kyllä huomannut, että reilu tunti jompaa kumpaa riittä. Samalla kun surffailee vielä nettiä tai tekee muita pienempiä juttuja koneella niin ompahan kone koitoksella. Minusta ei ole mitään järkeä jättää konetta ruksuttamaan yöksi ilman valvontaa raskasta rasitusohjelmaa. Epävakaa järjestelmä kyllä kaatuu tuon ensimmäisen tunnin aikana sekä lämmöt piikkaa sen minkä ne piikkaa. Koneen kippaaminen tai coren virhe sattuu yleensä ensimmäisen 15min sisällä jo jos kellotus ei ole vakaa. Kun tunti Aida64 tai Primeä95 on mennyt läpi niin sen jälkeen paras testaus minusta on ollut Battlefieldin 64 pelaajan servulla pelaaminen. Jos tuosta kone selviää ilman ongelmia muutaman tunnin niin kellotusta voidaan pitää vakaana. Näin minä olen tehnyt viimeiset 15 vuotta kun ensimmäisen kerran CPU:ta kellotin.
Näin siis minusta, joku voi olla erimieltä. Tämä siis jos ei haluta vain maksimeja testa siihen yhteen 3DMark - ajoon.