Prosessori ja näytönohjaimen bottleneck

Onko bottleneck checker sivustot yleensä luotettavia näyttämään pullonkaulan prosessorille ja näytönohjaimelle? Esim. https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/
Pullonkaulaa varmaan saa pienemmäksi vaan ylikellottamalla?
Melko huuhaata nuo on, se on peli- ja resoluutiokohtaista mikä komponentti on "pullonkaulana" tai mihin mikäkin painottuu enemmän. Pullonkaula on muutenkin terminä ihan liikaa käytetty, aina tulee entistä nopeampaa rautaa ja mielestäni pullonkaulasta voidaan puhua vasta kun esimerkiksi uusi komponentti ei tuo yhtään tehoa lisää.

Tässä graafissa on hyvä esimerkki pullonkaulasta, Ryzen 1800X ei hyödy mitään RTX 3080Ti näytönohjaimesta FullHD resoluutiolla.
1676998330353.png

Resoluutiota nostamalla 4K taas tilanne muuttuu päälaelleen ja pullonkaula siirtyy täysin näytönohjaimeen.
1677053090161.png
 
Viimeksi muokattu:
Parempi keino selvittää mikä osa omassa kokoonpanossa on missäkin pelissä pullonkaulana on pelatessa seurata komponenttien käyttöastetta. Esimerkiksi Shadowplay osaa näyttää kaiken relevantin infon samaan aikaan ruudulla. Jos pelissä X valituilla grafiikka-asetuksila näytönohjain ei pääse lähellekään ~100% käyttöastetta, voi prossu ja/tai muistit olla rajoitteena (olettaen ettei fps ole pelin puolesta rajoitettu). Tällöin tilannetta voi toki koittaa paikata asetuksia nostamalla, kuten yllä. Vastaavasti jos keskimääräinen fps ja näyttiksen käyttöaste näyttävät ok:lta, mutta minimit ovat pahasti jäljessä, voi olla että prossu tulee vastaan tietyissä tilanteissa ja tekee kokemuksesta tökkivän. Kannattaa toki ensin googlailla muiden pelaajien kokemuksia kyseisen pelin kanssa, ettei siellä ole mitään optimointiongelmaa jota uusi rauta ei välttämättä ratkaise.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 115
Viestejä
4 770 120
Jäsenet
77 574
Uusin jäsen
Joonas Pontto

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom