Prosessoreiden vertailut

Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 553
Eli siis: jos ei samanlaista niin samantyyppinen varmasti keskustelu löytyy mutta tarkotuksena ois tällä palstalla että saa vertailla kilpailijoita keskenään. Kaikki kysymykset/keskustelut otetaan rennosti, ei tarvitse nähdä vaivaa ellei itse halua.

Alotetaas saman tien itse :D kuvitellaan tilanne. Olet hommaamassa suht edullista konetta jolla pyörisi vaikkapa Cs go ja Teamfortress2.

Pähkäilet kahta prosessoria. Intel Pentium G4560 vai AMD Athlon II x4 860k.
Toisessa on kaksi ydintä ja toisessa olisikin neljä mutta huomattavasti vanhempi malli. Kummatkin ovat kaiken päälle suurinpiirtein samanhintaisia.

Kumman ottaisit? Itse voin sanoa että ottaisin Athlonin.


Toivon että ei synny sotaa (jos kukaan edes tulee käymään täällä palstalla :D )
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
En näe mitään järkeä athlonissa. Peleissä pentium on lähes kaksi kertaa nopeampi ja vie virtaa puolet vähemmän. Miksi ottaa siis kolme vuotta vanha hitaampi prosessori vanhemtuneella kannalla kun halvemmalla saa tuoreen intelin jonka kanssa emoakin voi ehkä käyttää vielä useamman vuoden? Olisi mukava kuulla sinun perustelut valinnalle. Vertailu ei tosiaan muutenkaan ole mielestäni mitenkään relevantti muuten kuin suunnilleen hinnan osalta.
 
Viimeksi muokattu:

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
En ymmärrä mitä lisäarvoa tämä ketju tuo...

Väittely Intel vs. AMD: https://bbs.io-tech.fi/threads/virallinen-amd-vs-intel-keskustelu-ja-vaeittelyketju.8372
Uuden koneen suunnitteluun liittyvät ketjut yleensä täällä: https://bbs.io-tech.fi/forums/konepaketit.10
"Prossu pelikoneeseen" ketjua: Prossu pelikoneeseen, i3,i5 ja Pentium vertailua

Mikä tämän ketjun pointti on? Vertailla noita kahta prossua? Vertailla prossuja ylipäätään?

Edit:
Vaihda otsikko muotoon "Pentium G4560 vai Athlon II x4 860k?" niin sitten tässä on jotain järkeä. ""prosessoreiden vertailut" on aika ympäripyöreä otsikko. :)
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 553
En ymmärrä mitä lisäarvoa tämä ketju tuo...

Väittely Intel vs. AMD: https://bbs.io-tech.fi/threads/virallinen-amd-vs-intel-keskustelu-ja-vaeittelyketju.8372
Uuden koneen suunnitteluun liittyvät ketjut yleensä täällä: https://bbs.io-tech.fi/forums/konepaketit.10
"Prossu pelikoneeseen" ketjua: Prossu pelikoneeseen, i3,i5 ja Pentium vertailua

Mikä tämän ketjun pointti on? Vertailla noita kahta prossua? Vertailla prossuja ylipäätään?

Edit:
Vaihda otsikko muotoon "Pentium G4560 vai Athlon II x4 860k?" niin sitten tässä on jotain järkeä. ""prosessoreiden vertailut" on aika ympäripyöreä otsikko. :)

Meinasin että täällä voi vertailla prosessoreita jos on ostamassa tai muuten vaan mutuilla ajan kuluksi :D

Koneitahan en ole ostamassa :nerd:
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
Amd:n tilalle voisin ehdottaa fx-6300 prossua, kohtuu lähellä tehoissaan tota penaa ja osassa peleissä menee jopa ohi.
En ole löytänyt vielä vertailua missä tuo fx olis kelloteltuna, saattaisi mennä ohi melkeinpä kaikessa siinä vaiheessa.
Jos tarve useammalle ytimelle niin ei hassumpi ostos ja tietty jos löytyy säätäjän virkaa niin halvalla saa hyvin kellottuvan prossun :)
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Kun nyt ketjun tarkoitus on pohtia teoreettisia asioita niin:

Minkä yhden ytimen prosessorin hankkisitte käyttöön Windows 98SE retrokoneeseen?
Mikä määrä muistia, emolevy jne. teistä soveltuisi parhaiten tähän käyttöön?

(Väittelyn / pohdinnan vuoksi, en itse jaksa alkaa moista konetta väsäämään koska siitä varmasti seuraisi sanomista eikä enää ole tallessa perinteisiä monitoreitakaan...)
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 553
Kun nyt ketjun tarkoitus on pohtia teoreettisia asioita niin:

Minkä yhden ytimen prosessorin hankkisitte käyttöön Windows 98SE retrokoneeseen?
Mikä määrä muistia, emolevy jne. teistä soveltuisi parhaiten tähän käyttöön?

(Väittelyn / pohdinnan vuoksi, en itse jaksa alkaa moista konetta väsäämään koska siitä varmasti seuraisi sanomista eikä enää ole tallessa perinteisiä monitoreitakaan...)

Itse olen mutuillut win 2000 koneen kanssa ja siinä ainakin toimi hyvin Celeron 346 ja 1gb ramia. Monitorina mulla oli ihan 16:9 benq VGA-liittimellä ja hyvin toimi :)
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
193
Kun nyt ketjun tarkoitus on pohtia teoreettisia asioita niin:

Minkä yhden ytimen prosessorin hankkisitte käyttöön Windows 98SE retrokoneeseen?
Mikä määrä muistia, emolevy jne. teistä soveltuisi parhaiten tähän käyttöön?

(Väittelyn / pohdinnan vuoksi, en itse jaksa alkaa moista konetta väsäämään koska siitä varmasti seuraisi sanomista eikä enää ole tallessa perinteisiä monitoreitakaan...)
Athlon XP taisi olla kova sana? Taitaa vieläkin olla jossain kaapissa Abit NF7-S ja Athlon XP 2400+ (Tbred-b muistaakseni). Näyttikseksi joku loppupään Voodoo, Radeon 8500 tai Geforce4. Eikös tuohon aikaan parikin gigaa RAMia ollut jo tosi paljon?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Tällä hetkellä kakkoskoneessa on Q6600, GTX 680 ja 8GB 800MHz muistia. Pelailen 1080p ja esim. GTA V tuntuu pätkivän/fps tippuu ärsyttävästi välillä asetuksista huolimatta. Q6600 on pelin minimivaatimus. Kannattaisiko päivitys Q6600 --> Q9650 esimerkiksi? Joku joskus väitti tuon olevan lähes yhtä tehokas kuin i5-2400 joka minulla pääkoneessa GTX 770 kaverina.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
524
Tällä hetkellä kakkoskoneessa on Q6600, GTX 680 ja 8GB 800MHz muistia. Pelailen 1080p ja esim. GTA V tuntuu pätkivän/fps tippuu ärsyttävästi välillä asetuksista huolimatta. Q6600 on pelin minimivaatimus. Kannattaisiko päivitys Q6600 --> Q9650 esimerkiksi? Joku joskus väitti tuon olevan lähes yhtä tehokas kuin i5-2400 joka minulla pääkoneessa GTX 770 kaverina.
Pikaisesti vertailtuna qx9650 omaa noin 75% yhden säikeen suorituskyvystä vrt. 2500k stockkina
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Tulipahan päivitettyä Q6600->Q9550. Pelit pyörivät tasaisemmin päivityksen jälkeen vaikka fps ei tainnut tulla lisää paljoakaan. Tämä käy myös 10°C viileämpänä kuin Q6600.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 250
Katselin tuossa ehkä kuukausi takaperin youtubea illan ratoksi ja sieltä osui silmiin fx 8350 vs i5 2500k historiikin, jossa vertailtiin prossujen eroja (muistaakseni) tom`s hardwaren (saattoi olla joku muu vastaava sivukin) testien ja taulukoiden perusteella ja lopputulos oli, että 2500k oli tuon AMD-prossun julkaisun aikaan täysin ylivoimainen, mutta 2015 ja sen jälkeen julkaistuissa peleissä 8350 on itseasiassa nopeampi kuin 2500k kiitos entistä paremmin säikeistyvien pelien :jd:

En tiedä mikä tässä viestissä varsinaisesti on pointti, mutta ehkä se oli se, että AMD oli jo 2011 oikeassa: tulevaisuudessa säikeistyminen on SE juttu. Toki olivat jonkun 5v etuajassa, ja kun BD:n yhden säikeen suorituskyky oli suoraan vuodelta 2007, niin tulos oli mikä oli. Näin vuonna 2017 en ostaisi alle 4 säikeen prossua, enkä mielellään edes alle 8, jos tarkoitus on pelata uusia pelejä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Näin vuonna 2017 en ostaisi alle 4 säikeen prossua, enkä mielellään edes alle 8, jos tarkoitus on pelata uusia pelejä.
Tässä vaan helposti sokaistuu siihen omaan tasoonsa. Toki jos raha ei ole este ei ole mitään järkevää syytä olla ostamatta 10-ydin/20säie prosessoria tai parempaa.

Mutta jos esim. vanhemmille (tai samassa solussa asuvalle myös opiskelevalle avopuolisolle) pitää perustella miksi se i3 ei ehkä olekaan parhain ratkaisu uuteen konepäivitys pakettiin sanoisin että tällä hetkellä AMD:n Ryzen 5 sarjasta etsimällä 6-ydin/12-säie prosessoria, halpaa emoa ja mielellään ainakin 16Gb muistia (vaikka hetken se 8Gb riittääkin ehkä) pitäisi saada ihan suorituskykyinen paketti säästöbudjetilla aikaan myös tulevia pelejä ja sitä myöhemmin tapahtuvaa näytönohjaimen päivitystä varten. Varsinkin kun sen saa kohtuu helposti kellotettua vs. Intelin i3 prosessorit puhumattakaan Intelin kellotukseen soveltuvien emolevyjen hinnoista.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 250
Siis joo, ollaan meillekkin alkuvuodesta ostettu i3 ja nyt se on 30€ panostuksella vaihtunut i5 versioon ja kyllä sillä pelaa, ei sillä.

Mutta jos on ostamassa kokonaan uutta pelikonetta, tai ainakin emo+prossu(+muistit)-settiä, niin ei kannata päivittää 4 säikeen prossuun, jos alla on nyt AM3+ tai Intelin kanta LGA1155 eteenpäin. Järkevämpää vain säästää rahaa ja ostaa i7/xeon/fx 8350 siihen olemassaolevaan emoon. Sitten jos on joku LGA775 tai AM3 alusta, niin toki se 4-ytiminen sitten on ihan fiksu päivitys
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 362
Viestejä
4 158 459
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom