Itse melu lähinnä edullisemmissa mikrofonien vahvistimissa vaivaa, eli jos mikrofonin analoginen ääni signaali on heikko ja sitä joutuu nostamaan paljon nousee tuo itse melu eli suhina esiin, ja sitten on mahdollista vielä niiden virta lähteen melu jos ei ole eristetty (usb). Jos parempaa äänen laatua vahvistemelta haluaa saa sijoittaa sit reilummin. Ja sitten pöytä mikrofonin kanssa pitäisi olla äänen vaimennusta pöydässä ja seinillä(katossa+lattialla), että äänen heijastukset eivät tallennu tähän mikrofoniin. Cardioid/super cardioid suunta kuviolla olevalla mikrofonilla voi jonkin verran vaimentaa näitä kaikuja ei halutuista suunnista... näppäimistön/hiiren äänet.
Hiukan helpommalla kai pääsisi pistämällä se mikrofoni suun eteen ala headset mikrofoni. Ja niistä se jossa on hyväksi todettu mikki vielä mielellään tuolla cardioid kuviolla. Hinta saattaa tosin karata käsistä pahasti, kun nämä yleensä taitaa vaatia lisäksi tuon vahvistimen ja phantom powerin/"langattoman lähettimen antaman virran" eli virta adapterin jos meinaa XLR phantom porttiin pistää.
Itse meinasin viritellä jo omistamastani lav mikrofonista headset tyyppisen viritelmän, projekti tosin tarvittavia materiaaleja/laitteita lukuun ottamatta vielä toteuttamista vailla. Saa nähdä miten herkästi poimii tuo äänenlaadulta parempi omnidirectional lav kaikki muut äänet puheiden lisäksi.
Niin ja mikrofoneja on nykyisin lähinnä kahta erillistä tyyppiä dynamic ja condencer. Dynaamiset kestää paremmin huutoa(live laulu mikrofonit jne.) ja kaltoin kohtelua. Condencer mikrofonit ovat taas herkempiä (puhe). Tosin käytetään dynaamisia myös podcasteissa jne, kun eivät ole niin herkkiä poimimaan kaikkia ääniä.