Pöytäkoneen rakentaminen autoon / DIY Pakusta matkailu-autoksi

Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
276
Terve. Projektina olisi siis tosiaankin pöytäkoneen rakentaminen autoon.

Lähtökohtana olisi apinoida rautaa tuommoseen MB Sprinterin retkeily-autoon. Joka on vielä täysin vaiheessa.

Tarvisin hieman sähköpuolen osaamista. Sähköjärjestelmään tulisi 12v 185ah vapaa-ajan akku. Josta sitten virtaa saisi ainakin 2000W siniaaltoinvertterin läpi ulos koneeseen. Hieman vaan tyhmää kun sitten taas tietokoneen virtalähde muuntaa sen takaisin 12v:eeksi.

Onko tuo järkevin vaihtoehto? Kuitenkin tehohäviötä tulee, kun invertteri ja johdot hieman sitä rokottavat välistä.

Laskeskelin, että 12x185=2220W saisi akusta irti lataamatta. Sitten jos mietitään, että tietokoneen poweri imisi täydellä teholla virtaa, eli 650W olisi teoreettinen akun käyttöaika 3,4tuntia?

Autossa on 180A laturi auton käydessä, jolla varmaan kohtalaisen hyvin tuollainen akku latautuu.

Mietin, että onko järkeä laittaa aurinkopaneeleita katolle. Ja paljonkohan niissä pitäisi yhteensä olla watteja, että voisi pystyä samalla käyttämään tietokonetta niin, että se ei tyhjentäisi akkua. Ei varmaan katon pinta-ala edes riitä kyseiseen watti määrään?

EDIT: Pöytäkone suunnitelmasta on luovuttu toistaiseksi ja läppäri ajaa asiaa, syynä virrankulutus.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö olisi halvempaa ja kätevämpää ostaa kunnon läppäri, josta olisi hyötyä myös muuten liikkuessa tai majoituksesta mökkiin. Auton laturi joutuu ruokkimaan myös auton muuta laitteistoa, joten pysähdysten jälkeen saa ajella huolella että latautuu.

Yleensä autolle etsitään varjoinen paikka, ettei se lämpene auringossa. Tämä on ristiriidassa aurinkopaneelien kanssa, jotka ovat myös kalliita niistä saatavaan hyötyyn nähden. Mielummin joku erillinen ulkopuolisesta virrasta (230v) lataava järjestelmä, joka ylläpitää akkuja. Lisäksi auringossa paahteessa tehokone tuo sisälle lämpökuormaa, joka lisää pienen kopin saunakoppi fiilistä.
 
Olisi olisi muttakun en perkele ole yhtään läppäri miehiä. Voi se kyllä olla, että pöytäkonetta ei millään järkevällä ratkaisulla autoon saa ja se on siksi fiksumpi läppäriin vaihtaa. 185ah akku tulisi erotinreleellä erikseen auton omasta starttiakusta joten sen tyhjeneminen ei välttämätti haittaisi.

Tuo on kyllä ihan totta, että mieluummin olen autoni kanssa parkissa jossain varjossa. Joten aurinkopaneeleihin ei ole oikein järkeä sijoittaa, varsinkin kun minusta tuntuu että niistä ei juuri mitään tehoa saa irti.

Auton sähköt kyllä tulee verkkovirta mahdollisuudella ja akkuja lataavalla invertterillä. Toki kotelo lämmittää, mutta kuumanilman ulosohjaaminen ei olisi mahdottomuus.
 
Läppäriin usb-näppäimistö (langaton tai langallinen), usb-hiiri sekä hdmi-kaapeli kiinni ulkoiseen näyttöön ja kas, siinäpä sinulle "pöytäkone".
 
Joo toki olen tuotakin vaihtoehtoa pohtinut muttakun edes kaupan kallein peliläppäri ei vastaa nykyisen pöytäkoneeni tehoja ja kun tää pöytäkone jää vähän niinku ylimääräiseksi niin haluaisin tämän autoon. Kait se on sitten vaan vaihdettava saman hinta luokan läppäriin, tehoista tippuu heti puolet :(
 
Lisäksi kannattaa ottaa huomioon kosteus. Sateella ja talvella elektroniikan pintoihin voi kerääntyä kosteutta, varsinkin jos teet oman ulospuhaltavan kanavan. Esim. nyt syksyllä näkee metallipinnoille tiivistynyttä kosteutta todella paljon. Liekö sisätiloihin suunniteltu ATK-laitteisto kestävää tässä suhteessa?

Myös näytön sijoittaminen ergonomiseksi etäisyydelle ja korkeudelle lienee hankalaa, jos sisusta muuten vastaa normi retkeilyautoa.

Läppäri on helposti piilotettavissa. Tuon kaikken rakentelun budjetilla voit ostaa jo melkein minkä vain haluamasi koneen. Katsasta vaikka XPS15 tms. Sopii kotikäyttöönkin vaikkapa TB3 ja ulkoisen näyttiksen avulla, johon kytket haluamasi peripheralsit.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman vaan tyhmää kun sitten taas tietokoneen virtalähde muuntaa sen takaisin 12v:eeksi.

Koneeseen tarvitaan ilmeisesti pelitehoinen näytönohjain? Muussa tapauksessa homman saisi hoidettu PicoPSU:lla tai vastaavalla 12 volttia sisäänsä ottavalla virtalähteellä.
 
Ilmakanavasta tulisi epäsuora auton eristysten sekaan, se ei suoranaisesti puhaltaisi ulos mutta pihalle 'asumustilasta'. Mutta todella hyviä huomioonotettavia pointteja ja kiitos niistä! Näytönpaikkaakaan en ole vielä täysin päättänyt, mutta uskon että se kyllä löytäisi hyvin paikkansa homman edettyä.

Tuo XPS15 kyllä vaikuttaa ihan pätevältä vehkeeltä, varsinkin kun noin slimmi. Tuota ulkoista näytönohjainta en ottanut ollenkaan huomioon enkä edes tiennyt että semmoisen liittäminen läppäriin onnistuun, hyvä vinkki! :tup: Minulla ei ole ollut kuin yksi läppäri elämäni aikana joten niiden tekniikka ei kovinkaan tuttua.
Koneeseen tarvitaan ilmeisesti pelitehoinen näytönohjain?
Näinpä juuri. Kiitos paljon noista virtalähde linkeistä, en edes tiennyt että niitä on olemassa. Yritin vähän ennen topicin perustamista niitä googlata mutta en yhtään "oikeaa" löytänyt.

Invertteri tulee joka tapauksessa autoon muita sähkölaitteita varten. Joten näytön asentaminen ei sinänsä ongelma. Mietin jopa nykyistä pöytä monitoriani, 27 144hz samsungia ja ainakin virtajohdon muuntajassa lukee 78W / 19V. Ja noi 12V TV-näytöt joita matkailuautoihin myydään niin niiden virrankulutus 20W luokkaa. Joten uskoisin, että näyttönä voisi toimia tuo pöytämonitorikin. Toki oikein kiinnitettynä.
 
Nyt pikaisesti asiaa tutkittuani, aloin miettimään. Että onnistuisiko tuollaisella hatihin linkkaamalla mini 12v 250w virtalähteellä ruokkimaan 1080ti:n virrantarpeen. Katsoin, että pelikäytössä sen virrankulutus on 270W luokkaa. Eli jos itse käyttökoneeksi hommaisi tuollaisen XPS15 läppärin tai vastaavan, mieluummin toki uutena mahd. huonolla näyttiksellä koska se jäisi turhaksi.

Olishan se nyt pirun hieno kun sais koteloida ton 1080:sen johonkin auton jääkaapin kylkeen plexillä :cigar2::facepalm:

EDIT: Tosin läppärin toimisi sen verran pullonkaulana, että täytyisi miettiä jotain hieman kevyempää näyttistä. Kenties 1060:stä
 
Jees kiitoksia vinkeistä. Asiaa pohdittuani mietin vieläkin, että itse "telakaksi" juuri jotain tehokasta läppäriä, olisi ihan näppärä kyllä kun tarvittaessa se voisi olla sylissä & mukana auton ulkona. Sitten kiinteenä asennuksena tekisi autoon ulkoisen näyttiksen & monitorin. Ja jos innostuu autossa pelailemaan niin tökkää vaan piuhat kiinni niin saisi suorituskykyä sitten irti. Kaikille ihmetteleville niin tarkoitus on siis asua autossa suomen ulkopuolella :geek: siksi tehokaskone pitäisi saada väkisin apinoitua autoon.

Vieläkin hieman mietin niitä paneeleita. Yks sähköasentaja kaveri niitä yrittää tuputtaa mut itse en oikeen näe hyötyä niistä, just kun varsinkin tulee varmaan mieluummin vältettyä aurinkoa ja latausvirta kuitenkin melko surkiaa.
 
Eiköhän se ole järkevin laittaa juurikin se läppäri alustaksi, kaveriksi autoon tarkoitettu monitori jos sellaista tarvitsee ja näytönohjain sitten johonkin koteloon.
Läppärille ja näytönohjaimelle kun on aika yksinkertaista järjestää se DC virta, ei tarvitse AC>DC muunnosta ja tulee halvemmaksi kuin hyvä laatuinen aito siniaalto invertteri.
En niin tiedä läppäreistä mutta eikö ne yleensä syö 19V, eBay kyllä pullollaan 10-19V in / 19V out valmiita moduuleita heatsink koteloinnilla jos sellaista uskaltaa käyttää.
 
Hmmh asumiskäyttöön varusteltaessa autoa on melkein pakko silti hommata se invertteri vaikka en kyllä sille juuri muuta käyttöä keksi, kun mikro + elektroniikka ja jos elektroniikan voisi jo hoitaa muuntajilla niin mikroakaan en kyllä juuri koskaan käytä. Ruuanlaitto hoituu sitten kaasulla.. Sais siinä tosiaan säästettyä rahaa.

Tosin mietin vielä että se invertteri tulisi jokatapauksessa ja läppäriä latailisi sitten sen kautta. Läppärin laturi silti veisi vain murto-osan wateista mitä normaaliin pöytäkoneeseen vertaa. Jotain 100W luokkaa ne ilmeisesti vie. Siihen jos tuuppaa kylkeen tuollasen PicoPSU tyylisen virtalähteen näyttikselle niin jo pelkästään tälle 1080ti:lle pitäisi varata jo kolminkertainen määrä watteja itse läppäriin nähden. Johonkin kevyempään tämä näyttis on vaihdettava jokatapauksessa.

Mites Intel Nuc alustaksi. Toimivat kanssa 19V jännitteellä.
Mielenkiintoisia nuo NUC:it kyllä ja hyvä vinkkaus. Mietin kyllä niitäkin. Muutamia retkeily-autoja olen nähnyt joissa on Playstation4 rakennettu viihde-keskuksiksi mutta itselle ei ole pelikonsolille mitään käyttöä.

Kyllä se läppäri vaan taitaa olla fiksuin. Olisi tosi monipuolinen kun saisi tosiaan irroitettuakin.
Autoon tulee kyllä 230V linja jos jostain vaan ulkopuolelta saa seinästä, mutta hyvin kyseenalaista, että kuinka usein sen sitten saa. Toki jos olisi useesti tarjolla niin miksei raahaisi vaan koko nykyistä koteloa autossa mukana :D
 
Et sä nyt jumalauta tarvitse siellä autossa mitään tietokonetta. Reissussa voi paistaa makkaraa, jututtaa naapureita, heittää tikkaa, nussia, juoda kaliaa ym. Dataa sitten kotona.
Entä jos koti on autossa? :hungry:

Ei tässä kyllä olla mitenkään rahalla tekemässä. Lähinnä persaukisen budjetilla normi duunarin liksalla, ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Kun asumiskuluihin ei mee muutakun auton kaasut & sillon tällöin sähköt :)
 
Viimeksi muokattu:
Invertteri tulee joka tapauksessa autoon muita sähkölaitteita varten. Joten näytön asentaminen ei sinänsä ongelma. Mietin jopa nykyistä pöytä monitoriani, 27 144hz samsungia ja ainakin virtajohdon muuntajassa lukee 78W / 19V. Ja noi 12V TV-näytöt joita matkailuautoihin myydään niin niiden virrankulutus 20W luokkaa. Joten uskoisin, että näyttönä voisi toimia tuo pöytämonitorikin. Toki oikein kiinnitettynä.
Näyttöle olisi helppo löytää sopiva DC-DC poweri.
HAKKURITEHOLÄHDE AUTOKÄYTTÖÖN 12-24V / 15,16,19VDC 90W +USB - Radioduo.fi verkkokauppa
REGULATED SWITCHING MODE CAR ADAPTER 100W +USB (for Notebook Computers & personal digital electronic - Radioduo.fi verkkokauppa
Ja löytyy sitä irtomoduuleitakin.
Säädettävä Step-Up DC-DC-muuntaja jännitenäytöllä 3-35 V 75 W |...

Tosiaan ATX-powereitakin kyllä löytyy 12V:llä toimivina, mutta en ole paljoa nähnyt kohtuuhintaisia
High reliability 12V Input PC ATX computer DC-DC Power Supplies, 12VDC Input, autonomous vehicle computer power. car computer power supply, 12 volt, 320W, 450W, 500W, 650W, 1000W, ATX DC-DC
Näissä ei paljoa ole kaapeleita esim näytönohjaimelle:
M4-ATX, intelligent ATX automotive power supply, 6/30V - power your PC in a car.
 
Hmm. Toistaiseksi pöytäkone sellaisenaan autoon laitettuna on jäissä. Aluksi meinasin, että olisin ihan tehnyt oman kiinteän "kotelon" sille autoon. Mutta virrankulutus nousee liian suureksi ongemaksi. Ja ennenkun keksin, että miten ruokin pöytäkoneen virrantarpeen autossa niin en sitä sinne laita. Edes jonkinlaiseen pelikäyttöön tarvitsisin akkuja 1000aH edestä. Eikä tuollaiseen akku määrään riitä oikein siististi tila, eikä varsinkaan budjetti.

Tällä hetkellä läppäri + ulkoinen näyttis nostaa eniten päätään.

Osaisiko joku suositella tehokasta esim. työläppäriä jossa olisi valmiina "huono"näyttis? Noissa peliläppäreissä turhan 'tuhdit' näyttikset siihen tarkoitukseen, että ne syrjäytettäisiin heti.
Uuh, nyt kyllä löytyi hyviä virtalähteitä. :tup:
 
Edes jonkinlaiseen pelikäyttöön tarvitsisin akkuja 1000aH edestä.

Tällä hetkellä läppäri + ulkoinen näyttis nostaa eniten päätään.

Siinä vain tahtoo pelikäytössä olla suurin osa kulutuksesta näytönohjain. Joka vie yhtä paljon tehoa pöytäkoneen sisällä kuin läppärissä ulkoisena. Eli jos virrankulutuksesta huolissaan niin luulen että täytyy tinkiä tehosta ja tyytyä peliläppäriin. Ilmeisesti 1060:n mobiiliversiossa ei ole älytöntä tehoeroa pöytäversioon ja sellaisella varustetun läppärin saanee ilman että hinta ja virrankulutus on mitään ihan älytöntä, tarjouksesta joku 1070?
 
Oma ajatukseni ketjuun on että tärkein on se näytönohjain pelikäytössä. Muutenhan prosessoriksi riittää melkein vaikka 10 vuotias neliydin core2 kun vähän otetaan vapauksia kirjaimellisuudesta. Eli läppäri johon saa ulkoisen näytönohjaimen olisi oma lähestymistapa asiaan.
 
Kiitos MikkiK vinkeistä. Eli aurinkopaneeleissa olisi sinänsä ideaa jos katto olisi täynnä niitä, muutamalla ei juuri suurempia virtoja oteta.. Pannaan mietintään.

Erotinrele se on nimeltään mutta en kuitenkaan näe sitä fiksuimmaksi vaihtoehdoksi vaikka onkin melko hyvä sillä se yhdistää akut vasta kun määrätyn akun lataus ylittää esim 13.2V ja alkaa lataamaan toista.

Tarkoitus on toteuttaa samavirka tuplakelallisella kontaktorilla, on halvempi ja syy tähän on, että invertterissä on sisäänrakennettu laturi kun saa verkkovirran. Toiselle kontaktorin kelalle tulee heräte latausvirrasta ja toiselle heräte 230V verkosta, kävin hakemassa defa miniplugin motonetistä jonka vein autonalla takakonttiin invertterille. Ideana siis, että sammutettuna startti akku ja hupiakku eivät ole yhteydessä, mutta käynnissä ollessa ovat jotta molemmat latautuu ja tai kun auto on sammuksissa mutta kytkettynä verkkovirtaan niin sillon myös akut yhdessä.

Alkuperäiseen aiheeseen. Hain itse auton saksasta juhannuksena jolloin se oli täysin tyhjä kontti. Nyt tiistaina sain auton rekisteröityä matkailu-autoksi ja kaikki autoon on tehty itse ja minimi budjetilla. Laitan tähän alle kuvan nykytilanteesta. Takapenkit ostin virolaiselta kolmellasadalla, jääkaappi on kompressiojääkaappi joka kuluttaa keskimäärin 1Ah. Eli todella vähän, mutta oli kyllä helvetin kallis (marinea.fi)
Lämmittimeksi hain pietarista Planarin, maksoi sielä 310e, suomessa vastaavat webastot tonninluokkaa. Invertterin tilasin saksasta.

Heitinpä nyt läpällä pöytäkoneen tonne nurkkaan, lähinnä vaan mielikuvaksi itselleni kytemään ajatusta josko joskus! Ei ole siis missään kiinni eikä virroissa, kyllä vaan polttelee koteloida se tuonne autoon mutta tietty itsetehtyyn koteloon. Harkitaan asiaa. Nyt kone tosiaan myynnissä ja läppäri & ulkoinen näyttis suunnitteilla.
20181004_162212.jpg


EDIT: Uudempia kuvia tässä postauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Hupiakut rinnakkain saat niistä isomman kapasiteetin ulos kuin yksittäin käyttämällä. Akusta saatava kapasiteetti kun on suhteessa purkuvirran suuruuteen. Pienemmällä akkukohtaisella virralla on siten saatavissa akustosta isompi kapasiteetti. Latailemalla yksitellen et voi kytkeä niitä enää rinnakkain kuin vasta kun ovat samassa varauksessa.

Eli älä yksitellen lataile vaan anna aurinkokennojen ladata kaikkia hupiakkuja. Vaikkei se täyteen saa niin saat paremmin varauksen talteen kun ladatessakin sama et pienemmällä virralla vähemmän menee hukkaan.

Laita mielummin hupiakuille oma laturinsa moottoritilaan. Tai käytä vaikka omaa aurinkokennojen laturia väärin hupiakun lataamiseen ajossa. Siten että moottorin käynnistyessä tulee virta aurinkokennoille tarkoitettuun liitäntään akun ollen akun liitännässä normaalisti. Helppo ja edullinen virranrajoitus. Suorat kytkentäreleet tekee aina jummettuja virtoja kaapelointiin ja tyhjää ajoakkua jos hupiakku tyhjä. Ikävä jos lyhyellä ajolla hupiakku vetää ajoakun tyhjäksi. Mitä.parempi hupiakusto sulla on niin sitä merkittävämpi toi ilmiö on. Jollain halvalla yhdellä hupiakulla ei vielä muodostu kovin isoksi ongelmaksi suora kytkentärelekään kunnei hupiakku kykene ottaan isoa latausvirtaa.

Yksinkertaisin on toki se että käytät kaikki akut rinnan ja otat virrat akun tyhjentymissuojan takaisesti. Moinen lyötyy luultavasti jo siitä aurinkokennojen laturista joka paneeleit varten on. Eli ettei akut tyhjene liikaa ollen aina starttaamiseen riittävä määrä.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä tuli kyllä 18 vuotiaan postaajan mielikuva.

Osta tonnilla kannettava, sitä lataa vaikka siniaaltoinvertterillä, tehohäviöt jää mutta yksinkertaisuus.

Lomalla naidaan ja grillataan makkaraa joka holautetaan lämpimällä Koffilla alas. Muista Magicit, sukupuolitaudit ovat yleistyneet räjähdysmäisesti parissakymmenessä vuodessa.
 
Tästä tuli kyllä 18 vuotiaan postaajan mielikuva.

Osta tonnilla kannettava, sitä lataa vaikka siniaaltoinvertterillä, tehohäviöt jää mutta yksinkertaisuus.

Lomalla naidaan ja grillataan makkaraa joka holautetaan lämpimällä Koffilla alas. Muista Magicit, sukupuolitaudit ovat yleistyneet räjähdysmäisesti parissakymmenessä vuodessa.
Ymmärrä, että auto ei tule minulle lomailu käyttöön. Rakennan sen asumiskäyttöön ja aion asua siinä kiertäen Eurooppaa. Kai pääsääntöiseksi ammatikseni voisin laskea urheilijaksi vaikka ei sillä kyllä rahaa tehdä. Käyn kisoissa ympäri eurooppaa ja talvet treenaan ja asun etelässä, kyllä, autossa. Ihan kiva illalla päästä koneelle. Ei oikein grillailu, kaljanjuonti ja naiminen tue urheilijan päämäärää. Toki ei kyllä koneella oleminenkaan.

Hupiakut rinnakkain
Ainakun autossa on lataus päällä kytkeytyvät akut rinnakkain. Eli aina auton käydessä, tai aina kun auton saa 230V piuhan päähän.
 
Mäkin aina vieraassa kaupungissa toisessa maassa ollessani tykkään istua pakettiauton kopissa pelaamassa tietokoneella.
 
Sadepäiviks ollut chromecast asuntoauton telkkarissa. Casual pelaamiseen piisais android-tikkukin. Kyllä sitä mökilläkin kypsyy jos viikon vaan sataa eikä muuta kuin korttia lätkiä.

En itse niin tehokasta konet kaipais etteikö tässä ketjus mainitut ratkaisut piisais.
 
Kommentoidaampa tuohon läppäriin liittyen. Yksi ratkaisu olisi ostaa jonkin sortin läppäri tämän hetken tehokkaimmalla mobiiliprossulla (i7-8750H). Varmistat että läppärissä on Thunderbolt 3 -paikka ja ostat kaveriksi esimerkiksi Razer Core X -Thunderbolt 3 telakan. Tuonne sitten lyöt sen 1080 Ti:n kiinni. Ulkoiseen näyttöön liitettynä tuo tarjoaa sen 85% alkuperäisistä tehoistaan ja tuollainen 6-core prossu pysyy varmasti perässä. Tuokin tietenkin syö virtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Olin tismalleen saman ongelman parissa. Päädyin siihen lopputulokseen, että pöytäkoneelle on erittäin hankala saada tarpeeksi virtaa autossa. (Itsellänikin retkeilyauto.) Vaati käytännössä sen, että auto oli kytketty verkkovirtaan.

Päädyin hankkiin peliläppärin. Eli tämmösen Asus ROG Strix Scar GL703GM 17,3" -kannettava, Win 10 1 799,90 €

Nyt seuraavaksi hommaan siniaaltoinvertterin ja kytken sen auton hupiakkuun. Sitten mahdollisesti ostan myöhemmin vielä salkkuagrekaatin.


Mukava projekti sulla käynnissä! Millon pitäs olla valmista? Minkälainen lämmitys tulee?
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos asiallisista vastauksista. Jeps cromecastia oon myös itse suunnitellut, pitäisi toimia ihan usb portin virralla. Tosin nytten kun tää pöyttis projekti meni jäihin ja sain nyt hommattua läppärin tilalle niin taidan nyt alkuun mennä pelkästään tällä ja myöhemmin katsoa sitten monitorin hommaamista ja näyttiksen rakentelua.

Tuo jo aiemmin ehdotettu dellin xps olisi kyllä erinomainen aihio ulkoiselle näyttikselle. Sain haalittua käytettynä tälläsen MSI GT72VR 7RE mielestäni ihan fiksuun hintaan, (1200). Tällä mennään nyt alkuun, perkele tässä ei kyllä tuota Thunderbolt 3 tukea ole mikä harmittaa. Mutta katsotaan johko saisin tätä kaupattua eteenpäin.

Joskus jos projekti etenee sinne asti niin, pyrin kyllä tekemään telakan niin paljon itse kuin mahdollista, törkeen hintasia noi eGPU telakat.
 
Mukava projekti sulla käynnissä! Millon pitäs olla valmista? Minkälainen lämmitys tulee?
Päämäärä oli saada marraskuun alkuun valmiiksi mutta luultavasti muutamalla viikolla venyy. Vielä puuttuu kaasu vehkeet ruuan laitolle ja suihkuveden lämmitykselle.

Lämmityksenä väliseinän takana rengaskotelon edessä Planar 44D, 300e maksoi venäjällä. Asennussarja oli hieman köpö, mutta tämmöiselle telakalle se sitten asettui.
20180922_121114.jpg

Tänään sain katon eristyksen valmiiksi. Koko auto on eristetty 50mm paksulla Ewona villalla, jota käytetään myös akustiikassa äänieristeenä.
20181021_101201.jpg

Pakko muuten tähän lämmitykseen vielä avautua, hain nyt vielä erikseen pietarista Binar 5S moottorinlämmittimen vedelle (vastaa siis webasto/eberspacher) kun autossa ei mitään lohkolämmitintä saksassa ollut laitettu. Pakko kyllä kehua, lämmittimeen kuului SIMCOM gsm ohjausmoduuli. Ja erittäin kattava asennussarja vrt. Planar ilmalämmittimeen. Ja koko paketin hinta oli 350e. Suomesta webastoon ei saa samalla rahalla edes pelkkää gsm ohjainta, saati sitten koko laitetta.
20181010_181948.jpg

Ainut, että paketin mukana ei tullut sisätilanpuhaltimen ohjausrelettä. Kysyin sitten suomesta ko. osaa maahantuojalta ja IPCU rele olisi maksanut 120e, joka olisi siis valmiiksi ohjelmoitu ohjausjännitteelle 1,6v. Vähän mittailin puhaltimen jännitteitä ja kävin hakemassa elektroniikka kaupasta muutaman diodin, ja vastuksen ja sain saman kytkennän tehtyä parilla eurolla.
20181017_165329.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Joskus jos projekti etenee sinne asti niin, pyrin kyllä tekemään telakan niin paljon itse kuin mahdollista, törkeen hintasia noi eGPU telakat.

Kalliita, mutta irtona myydyt TB3 -> PCIE PCB:t taitavat olla kiven alla ja kalliita silloinkin, muutaman löysin ~200€. Toistaiseksi noita ei edes taida saada kun otettuna olemassa olevista egpu-koteloista. Vinkkinä joku taisi myydä kauppapaikalla jotain koteloa. Voi olla viisasta napata, jos halvalla saat.
 
Varmaan järkevin tosiaan ostaa käytettynä se eGPU telakka. Itse tekemällä ei varmaan paljon säästä kun se PCB maksaa ja onhan se valmis setti nätti.
Katsele käytettynä sieltä missäpäin nyt sitten reissaatkin. Esim tällä hetkellä Ranskassa joku kauppaa alkuperäistä Razer Corea 150€. Tiedä nyt onko kuinka hyvä hinta mutta kuitenkin.
 
Misäpäin meinaat pakuilla/asua. Mekin vaimon kans varmaan pakuillaan koko ens kesä. Nyt talveksi menee tauolle.

Tassua ylös jos näkee tienpäällä ✋
 
Omat kokemukset noista thunderbolt telakoista on kyllä kaikkea muuta kuin positiivisia. Eikö tuollaisella peliläppärillä sitten pelaa sen mitä tarvitsee? Itsekkin olen sellaista miettinyt, kun ei oikein ole mestaa enää rakennella pöytäkonetta.
 
Omat kokemukset noista thunderbolt telakoista on kyllä kaikkea muuta kuin positiivisia. Eikö tuollaisella peliläppärillä sitten pelaa sen mitä tarvitsee? Itsekkin olen sellaista miettinyt, kun ei oikein ole mestaa enää rakennella pöytäkonetta.

No siis ei niihin sitä 2080ti näyttistä saa mutta muuten pelaaminen hoituu erittäin hyvi
 
Täytyy katsoa jos reissun päältä saisi sen edullisesti. Lähinnä harrastuksena tykkään rakentaa elektroniikkaa / tietynlaista asennustyötä. Siksi olisi hienoa saada näyttis koteloitua "kiinteenä" autoon johonkin plexin taakse muutamalla ledillä. Näitä matkailuautoon varusteltuja sprinttereitäkun on pilvin pimein varsinkin suomesssa ja osa on tehty erittäin hulppealla viihdekeskuksilla ja äänentoistolla. Joissain juuri jotain PS4 pelikonsoleja hemmetin isolla telkkareilla varustettuna tms. Itse olen sen verran konsoli-vastainen, että haave pöytäkoneena auton viihdekeskuksena elää ja olisipan autossa jotain mitä muilla ei ole :D (Kunpa tuosta nyt ei jo joku mieltänsä taas pahoita).

Mietin myös Rasperry Pi:n rakentelua autoon ja jolla voisi sitten ohjata kaikkea auton elektroniikka netin kautta. Mutta rasperry pi:stä ei ole kyllä kokemusta ja se vaatisi taas jonkinverran syventymistä. Kenties myöhemmin.

Omat kokemukset noista thunderbolt telakoista on kyllä kaikkea muuta kuin positiivisia. Eikö tuollaisella peliläppärillä sitten pelaa sen mitä tarvitsee? Itsekkin olen sellaista miettinyt, kun ei oikein ole mestaa enää rakennella pöytäkonetta.
Ihan varmasti tommosella huippuläppärillä hoitaisi hienosti kaiken oman pelaamisen, lähinnä vaan rakentamisen ja DIY ilosta haluaisin eGPU rakentaa. Tällä hetkellä kyllä just sen verran kallista tuo autonrakentaminen, että ko. projekti on jäissä ja pelkällä läppärillä mennään nyt toistaiseksi. Kun tosiaan ei järkevää vaihtoehtoa löytynyt pöytäkoneelle..
Misäpäin meinaat pakuilla/asua. Mekin vaimon kans varmaan pakuillaan koko ens kesä. Nyt talveksi menee tauolle.

Tassua ylös jos näkee tienpäällä ✋
Rehellisesti sanottuna en tarkalleen tiedä. Luultavasti jossain espanjan ja ranskan rajalla alpeilla. :) Etelä-Euroopassa talvella. Kesällä kisoja on ihan täysin ympäri eurooppaa..
 
Oliko joku syy miksi ei vain käytetä aggregaattia niissä tapauksissa, kun ei verkkovirtaan ole mahdollista liittyä?
 
Ei ole niin paljon tarvetta sähkölle, että viitsisi sen takia agrekaattia huudattaa.. Ehkä hätävirtana se olisi hyvä, mutta toistaiseksi en näe tarvetta
 
Aikanaan suosittelivat liimalliset bitumimatot peltiin liimata tiiviisti kuumailmapuhaltimella viimeistellen ennen solumuovimattoja. Bitumimaton funktio piti olla äänieristyksen lisäksi estää kondension. Vuosia myöhemmin oli täysin kuivana.
 
Aivan yhdentekevää. Mesen pelti ruostuu olemattomiin kahden hyvän näköisen maalin välissäkin.
T: ent. viton omistaja
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom