Pöytäkoneen rakentaminen autoon / DIY Pakusta matkailu-autoksi


Aiemmin oli puhetta noista akkujen erottamisesta. Tein sen nyt näin. Kahdella 12V kontaktorilla, toinen saa herätteen takavalosta ja laitoin diodillisen releen kun CAN väylässä ei riittänyt amppeerit kontaktorille muuten. Toinen kontaktori 230V piuhan välissä, eli kun auton saa "tolppaan" niin 230V antaa 12V muuntajan läpi kontaktorilla herätteen.
Kontaktorien läpi menee siis kahden akun välinen 50m2 kaapeli joka jaettu kahtia kontaktoreille.

Summa summarum.

Auton käynnistyessä valot päällä hupiakku ja startti-akku yhdistyy.
230V Tolppa virran saadessa akut yhdistyy vaikka auto ei olisi käynnissä. Koska invertterissä on sisäänrakennettu laturi niin haluan, että se lataa molempia akkuja.

Palaako? :hungry:
topikka.jpg
ps. perkele, että noi Wagon liittimet on hyviä!! En oo ennen käyttäny
 
Itse auto näyttää nyt tältä.
48994178_2010049265715511_5419423827543195648_n.jpg
Katosta tuli tälläinen, perkele kun ajatuksissani tilasin valkoista ledinauhaa. RGB täytynee hommata kun jaksaa ja perse kestää
48405384_304097610084009_7288569568715341824_n.jpg
Mikrokotelo / yläkaapit:
48405064_2176419885942806_2282416333435961344_n.jpg
Työmäärä on ollu jäätävä enkä ole vieläkään päässyt itse reissuun, kaikki on 90% ite tehtyä paitsi mikrokaapit tilasin puolivalmiina kalustewebistä mutta niitäkin sai sirkkelöidä rankalla kädellä
 
Eikös tuossa mene aika isoja virtoja akkujen välillä, jos hupiakku on ajeltu tyhjäks ja sit lyödään täys starttiakku siihen kylkeen?
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä joo. Ohjaukset kyllä tulee "suorana" 12V:nä, eikä se muutu, mutta läpikulkeva virta voi olla 9-15V väliltä.. (periaatteessa)

Voi hyvinkin olla, että ko. kytkennässä tulee ongelmia, en ole mikään sähkömies :facepalm:
 
Eikö joku kääntökytkin olisi ollut näppärämpi? Ainakin kestää sen virran. (Kaupoistakin saa lamppujen katkaisijoita mutta niitä epäilen. Nehän on vain muutamille kymmenille milliampeereille suunniteltu, jännitettä se 230v.)
 
Ei tietenkään :D Pointtina on just se, että akkujen ohjaus toimii juuri niinkuin pitää ilman, että minun tarvitsee itse miettiä asiaa :tup: Muistini tuntien unohdan kuitenkin aina kääntää sen kytkimen
 
En tiedä joo. Ohjaukset kyllä tulee "suorana" 12V:nä, eikä se muutu, mutta läpikulkeva virta voi olla 9-15V väliltä.. (periaatteessa)

Voi hyvinkin olla, että ko. kytkennässä tulee ongelmia, en ole mikään sähkömies :facepalm:

Niin siis noiden kontaktoreiden ohjaus toimii kyllä hyvin tasajännitteellä, mutta niitä kontaktorin kärkiä joiden kautta siis ohjattava virta kulkee ei liene kovin suurille tasavirroille suunniteltu. Kontaktorissa näkyvä AC-1 arvo 24A tarkoittaa AC-1 tyypin käyttöluokkaa joka on siis ei inductiivinen tai lievästi induktiivinen AC sähköinen kuorma. DC sähkölle on omat DC-numero luokat. Kontaktorien teknisissä tiedoissa voi olla erikseen dc kuorman kestot ilmoitettu.
 
Niin siis noiden kontaktoreiden ohjaus toimii kyllä hyvin tasajännitteellä, mutta niitä kontaktorin kärkiä joiden kautta siis ohjattava virta kulkee ei liene kovin suurille tasavirroille suunniteltu. Kontaktorissa näkyvä AC-1 arvo 24A tarkoittaa AC-1 tyypin käyttöluokkaa joka on siis ei inductiivinen tai lievästi induktiivinen AC sähköinen kuorma. DC sähkölle on omat DC-numero luokat. Kontaktorien teknisissä tiedoissa voi olla erikseen dc kuorman kestot ilmoitettu.
Hmm. ABB ESB24-22 on kontaktorin malli. Lienee tässä datasheet: http://search-ext.abb.com/library/D...entPartId=&Action=Launch&DocumentRevisionId=-'

Lienee 9A per kärki virrankesto? Eli kahdelle kärjelle 18A kestoa. Mitenhän mahtaa kärjet kestää akkujen valissä? 1akulta laitoin 150A sulakkeen johdon alkuun :facepalm:
 
En olisi itse huolissani tuosta kaapelista vaan noista kontaktoreista. Eivät liene suunniteltu dc virran kytkentään.

Itse taas olisin huolissani akuista, ei ne mahdottomia latausvirtoja kestä vaikka kaapelit ja kontaktorit ne kestäis.

Samasta syystä autolle apuvirtaa antaessa miinusjohtoa ei kytketä suoraan startattavan auton akkuun, vaan auton runkoon, jolloin resistanssin kasvun myötä virta laskee.
 
Viimeksi muokattu:
Se aurinkokennoille tarkoitettu laturi korjaisi tuon ongelman ettei liian isoa virtaa. Auton käynnissä virta siihen liitäntään jossa aurinkokennot olisi ja hupiakku akkuliitäntään. Samalla olisi ulosotossa purkusuoja ettei tyhjene hupiakku liian tyhjäksi.
 
Siis eipä tuossa pitäisi liian isoa virtaa tulla muutakuin siinä tapauksessa jos Startti akku on tyhjä ja joudun antamaan kakkos akuta käynnistysvirran startille... Muutenhan sieltä tulee vaan laturin oma latausvirta tai invertterin 15A laturin virta...
 
Mulla ainakin pyörii HDPLEX 400W:lla 1070 näyttis ja prossu ihan ok, joten voin suositella tuota. Tietenkin se tarvitsee 16-24VDC sisään joten valitettavasti suora 12V jää vajaaksi. Etuna os se että tuo on pienikokoinen ja mahdollistaa joustavan asennuksen. Autoilukäytössä tietenkin tuo tärinä/kosteus ovat haasteita pöytäkoneen rakenteelle ja varsinkin prossujäähdytin ei voi olla hillitön murikka. Myöskin näytönohjaimen kiinnittäisin erikseen ja laittasin jatkokaapelilla emoon kiinni.
 
Siis eipä tuossa pitäisi liian isoa virtaa tulla muutakuin siinä tapauksessa jos Startti akku on tyhjä ja joudun antamaan kakkos akuta käynnistysvirran startille... Muutenhan sieltä tulee vaan laturin oma latausvirta tai invertterin 15A laturin virta...
Todennäköisempi tilanne on kuitenkin se että hupiakku on tyhjä, ja kun täräytät moottorin käyntiin yhdistää tuo rele ne akut yhteen. Jos se hupiakku on aivan kuiva se voi alkaa jopa purkaa sitä ajoakkua sinne, mutta se on melko epätodennäköistä jos autossa on 180A laturi. Tuon pystyy toteamaan siitä että jännite putoaa, käytännössä siis auton käydessä ja larurin toimiessa jos jännite puotaa johonkin luokkaan 12,4V se alkaa jo ottaa ajoakusta virtaa sinne hupiakulle, tuon yläpuolella se ei vielä pura ajoakkua, mutta ei myöskään lataa sitä.

Käytännössä se hupiakulle menevä virta on se minkä hupiakku kykenee ottamaan virtaa latausjännitteellä vastaan. Tieysti jos se akku on todella tyhjä jolloin suhteellinen latausjännitekin on korkea se virta kasvaa isoksi. Tuon takia olisi tavallaan hyvä että se akut yhdistävä kaapeli ei olisi niin kovin vahvaa, sen kaapelin häviö toimii virransajoittimena, mutta tuossa on se huono puoli että se kaapeli myös lämpenee silloin aika pirusti, siksi jokin älykkäämpi lataus olisi parempi vaihtoehto.

Jokatapauksessa jos jännite alkaa pudota sieltä normaalista latausjännitteestä (mittaa, todennäköisesti esim 14,4V). se tarkoittaa sitä että virran kulutus on enemmän kuin laturin tuotto. 180A laturin tuotto tyhjäkäynnillä on todennäköisesti jotain 100A luokkaa. Tuota 100Ampeeria ne kärjet ei kyllä kauaa katsele.

Mä mitoittaisin ne kärjet kestämään vähintään laturin maksimivirran. Siellähän on sen hupiakun latausvirran lisäksi myös kaikki muut sillä hetkellä käytössä olevat hupisähkölaitteet kuluttamassa virtaa. Laita vaikka pari noita 100A releitä rinnakkain.
 
Okei ihan hyviä tipsejä ja pointteja! Eikö muuten auton käynnistyessä kun akut yhdistyvät niin sillon molemmissa varaus lähde tasaantumaan?

Jos vaikka kuvitellaan, että hupiakku on 40% täynnä ja startti akku on 100% niin eikö ne akkujen yhdistyessä lähde tasaantumaan, eli käytännössä molempien akkujen varaus menee siihen 70% paikkaille? Siis ennenkun latautuvat täyteen..

Normaalisti latausjännite on semmosta 14,6V. Tilasinkin jo heti tuolta ebaysta 200A heady duty releitä 2kpl joilla aion korvata nuo kontaktorit, toistaiseksi ne ei kyllä ole vielä palaneet.
 
Okei ihan hyviä tipsejä ja pointteja! Eikö muuten auton käynnistyessä kun akut yhdistyvät niin sillon molemmissa varaus lähde tasaantumaan?

Jos vaikka kuvitellaan, että hupiakku on 40% täynnä ja startti akku on 100% niin eikö ne akkujen yhdistyessä lähde tasaantumaan, eli käytännössä molempien akkujen varaus menee siihen 70% paikkaille? Siis ennenkun latautuvat täyteen..

Normaalisti latausjännite on semmosta 14,6V. Tilasinkin jo heti tuolta ebaysta 200A heady duty releitä 2kpl joilla aion korvata nuo kontaktorit, toistaiseksi ne ei kyllä ole vielä palaneet.

Näinhän se että täysikin tyhjentyy ladatessaan tyhjää jos laturin kapasiteetti ylitetään. Ovat poltelleet latureiden diodeja tyhjiä lämpimiä hupiakkuja yhdistellessään käynnistyessä. Tosin halpa hupiakku tuossa ylensä pelastaa kun ei ota isoa latausvirtaa.
 
Jos vaikka kuvitellaan, että hupiakku on 40% täynnä ja startti akku on 100% niin eikö ne akkujen yhdistyessä lähde tasaantumaan, eli käytännössä molempien akkujen varaus menee siihen 70% paikkaille? Siis ennenkun latautuvat täyteen..

Normaalisti latausjännite on semmosta 14,6V. Tilasinkin jo heti tuolta ebaysta 200A heady duty releitä 2kpl joilla aion korvata nuo kontaktorit, toistaiseksi ne ei kyllä ole vielä palaneet.

Joo, siis jos vaan yhdistät kaksi akkua toisiinsa niin noinhan siinä käy, mutta jos sulla auto käy, ja jännite pysyy kokoajan tuossa 14,6V tasolla, joka on siis korkeampi kuin kummankaan akun lepojännite, ei se ajoakku lähde purkautumaan hupiakkuun, vaan virta menee laturista sinne hupiakkuun. Vain siinä tapauksessa että auton käydessä jännite putoaa niin alas että se on alhaisempi kuin ajoakun lepojännite se alkaa purkaa sitä ajoakkua sinne hupiakkuun.

Käytännössä noin voi tapahtua silloin kun virrankulutus (eli hupiakun latausvirta + kaikki muu kulutus) on suurempi kuin laturin tuotto. Ihan tavallinen volttimittari kojelaudassa riittää tuon asian hallitsemiseen..
 
Hitto vie hyvää tietoa kiitos! Tuossa Binar lämmittimen ohjaimessa on volttimittari jota tulee juurikin seurailtua kojelaudausta..
 
Ach... helvetin ikävä jo aamusta olla taas ns. paholaisen sanansaattaja.

Nyt tulee mutua niin että raikaa, mutta takana on hyvä tarkoitus lähimmäistä kohtaan. Käsitykseni mukaan pakettiautoilla ja matkailuautoilla on eri veropohja, koska toinen on hyötyajoneuvo ja toista siksi ei lasketa.

Kysymys: OLETKO tarkistuttanut katsastuskonttorilta sen asian, miten autoon kohdistuva verotus muuttuu, jos ja kun sen aiot uudelleen rekisteröidä matkailuautoksi? Pakettiautoa voi tietenkin omin luvin käyttää matkailuun, kyllä, mutta käsitykseni mukaan
siihen koppiin ei voine silloin rakentaa oikein mitään kiinteää. Heti kun sinne ruuvaa mitään kiinteämpää, on mahdollista, että tulkinta verotuksesta muuttuu. En osaa sanoa mikä on tilanne, jos pakettiautossa on jo valmiiksi ne kiinteät penkit tavalla tai toisella. Silloin kai siitä on alun perin maksettu veroa jonkin muun taulukon mukaan.

Ennen kuin jatkat projektia, käy selvittämässä tämä asia. Äkkiä ollaan siinä tilanteessa, että maksettavaksi määrätty erotus on vanhasta autosta jo niin suuri, ettei hommaan edes kannata ryhtyä, vaan auto kannattaa myydä pois sellaisenaan, ja ostaa suoraan se se sopiva matkailuauto. Ei parin tonnin projekti oikein kestä mitään viiden tonnin veroseuraamusta, tuloksena tuosta on vain seitsemän tonnin projekti, ja auto on edelleen sen parin tonnin arvoinen.

Byrokratia-Suomi on tämmöisten ihan järjellisten projektien suoranainen hautausmaa. Se on sääli. Se on suoranaista typeryyttä.

T -.-

Kerro mikä oli tuomio, niin me muutkin opimme lisää.

(edit: katsoin noita kuvia tarkemmin... projekti on siis paljonkin arvokkaampi kuin pari tonnia. Toivottavasti selvitit nuo verojutut jo etukäteen. Ellet, niin tee se nyt heti. Ettei tule sitä ikävää yllätystä. Ja varo myös sitä tilannetta, että auto jotenkin jo merkitään muutetuksi, koska silloin se vero lankeaa jo maksuun, vaikka purkaisit sen takaisin peltipinnalle saakka.)

(edit2: ts. Jos viet auton katsastukseen, ja se aloitetaan, ja auto osoittautuukin matkailuautoksi ja rekisteriotteessa lukee pakettiauto, on tilanne enää sen jälkeen sen katsastusmiehen hyväntahtoisuudesta kiinni.)
 
Viimeksi muokattu:
Näin se taitaa nykyisin olla.

Autoverottoman-matkailuauton-vaatimuksia-1.jpg


Taisin muistella tilannetta, missä yksi piruparka rakensi vanhan kevyen pakettiauton matkailuautoksi, ja hommasta lävähtikin silmille sitten ilmeisesti normaali täysi autovero, kun laite ei enää ollutkaan pakettiauto, mutta muut matkailuauton ehdot eivät vielä täyttyneet. Eikä auttanut tilanteen peruuttaminenkaan... sekin vielä kaiken muun vitutuksen päälle. Tuo kohde painanee noin kolme tonnia, joten tuo uusi 2500 kilon ehto täyttynee kevyesti. Jollain vanhoilla volkkarin pakuilla näin ei välttämättä ole. Omamassa kun ei ole sama asia, kuin se kantavuus.

Joka tapauksessa: Kaikki ehdot on selvitettä etukäteen ja aivan takitilleen, koska verottaja ei tunne armoa. Ja osa viranomaisista ei tunne omia hommiaankaan, sekin vielä.

Lämpimästi menestystä projektiin.

T -.-
 
Siis tämä autohan on jo katsatettu M1 luokan matkailuautoksi..

Tässä autossa omamassa 3500kg, seisomakorkeus 191cm. Sisätilan pituudesta en osaa sanoa mutta täyttynee. Lämmitin on venäläinen Planar ( ja kyllä toimii erinoimaisesti)

Keittimiä on 2x spriikeittimiä. Muutenkin kaikin puolin kaikki ehdot täyttyy reilusti, kyllä tää omissa silmissä on ihan täysverinen matkailuauto eikä pelkkä veronkierto tuontiauto, mitä monet verhoomot myy silleen että sielä on pelkkä mikro ja jääkaappi ja lämmittimenä saadaan vissiin katsastuksesta läpi pelkkä vesi webasto.

Terveisiä Itävallan autobaanalta, autosta. :)

EDIT: Lisäselvityksenä siis toin auton suomeen tyhjänä, sain suomesta 3kk siirtokilvet pakuna jona aikana rakensin niin, että sain matkailuauton ehdot täyttymään ja vein auton tuonti rekisteröitäväksi matkailuautona.
 
Viimeksi muokattu:
Taisin muistella tilannetta, missä yksi piruparka rakensi vanhan kevyen pakettiauton matkailuautoksi, ja hommasta lävähtikin silmille sitten ilmeisesti normaali täysi autovero, kun laite ei enää ollutkaan pakettiauto, mutta muut matkailuauton ehdot eivät vielä täyttyneet.

Kanta-autona jos on minibussi tai henkilöautoksi rekisteröity paku niin siitä voi tehdä edelleen matkailuauton ilman ylläreitä. Paku-paku -> matkailuauto (joka ei täytä ylläolevia vaatimuksia) läväyttää henkilöauton verot päälle ja sit ahistaa.
 
Osittain nuo uudet matkailuautopykälät ovat järkevöityneet, kuten tuota minimi korkeutta on hilattu alaspäin, mutta toisaalta, miksi tuota omamassaa on pitänyt nostaa tuonne 2,5tonniin? Todennäköisesti tuo ei tuota mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaa, mutta kuinka alle 2,5t omamassainen auto on vähemmän asuntoauto kuin yli tuon rajan?

Näin se taitaa nykyisin olla.

Taisin muistella tilannetta, missä yksi piruparka rakensi vanhan kevyen pakettiauton matkailuautoksi, ja hommasta lävähtikin silmille sitten ilmeisesti normaali täysi autovero, kun laite ei enää ollutkaan pakettiauto, mutta muut matkailuauton ehdot eivät vielä täyttyneet. Eikä auttanut tilanteen peruuttaminenkaan...

Aiemmin tuossa oli vielä sellainen bonus että se autovero piti maksaa sen mukaan mitä siitä olisi mennyt jos se olisi alunperin maahantuodessa mennyt maksuun, eli tuoltakin piruparalta peritiin sitä vuoden 1987 (tjsp) hintaa. Onhan tuo vastaava vero edelleenkin maksettava, mutta se maksetaan saman kaavan mukaan kuin jos auto tuotaisiin käytettynä maahan, eli jossain yli 30 vuotta vanhassa autossa se on jokunen satanen.

Siis tämä autohan on jo katsatettu M1 luokan matkailuautoksi..

Tässä autossa omamassa 3500kg, seisomakorkeus 191cm. Sisätilan pituudesta en osaa sanoa mutta täyttynee.

Eiköhän se ole kuitenkin kokonaismassa tuo 3500kg, omamassaltaan tuonpainoisia laitteita on esimerkiksi ne 3 akseliset ducatoalustaiset asuntoautot, 80km/h vehkeitä kaikki.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom