living_death
★ Still alive ™
- Liittynyt
- 15.11.2016
- Viestejä
- 7 233
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Menee, 50m2 kaapeli välissä..Eikös tuossa mene aika isoja virtoja akkujen välillä, jos hupiakku on ajeltu tyhjäks ja sit lyödään täys starttiakku siihen kylkeen?
En olisi itse huolissani tuosta kaapelista vaan noista kontaktoreista. Eivät liene suunniteltu dc virran kytkentään.Menee, 50m2 kaapeli välissä..
En tiedä joo. Ohjaukset kyllä tulee "suorana" 12V:nä, eikä se muutu, mutta läpikulkeva virta voi olla 9-15V väliltä.. (periaatteessa)
Voi hyvinkin olla, että ko. kytkennässä tulee ongelmia, en ole mikään sähkömies
Hmm. ABB ESB24-22 on kontaktorin malli. Lienee tässä datasheet: http://search-ext.abb.com/library/D...entPartId=&Action=Launch&DocumentRevisionId=-'Niin siis noiden kontaktoreiden ohjaus toimii kyllä hyvin tasajännitteellä, mutta niitä kontaktorin kärkiä joiden kautta siis ohjattava virta kulkee ei liene kovin suurille tasavirroille suunniteltu. Kontaktorissa näkyvä AC-1 arvo 24A tarkoittaa AC-1 tyypin käyttöluokkaa joka on siis ei inductiivinen tai lievästi induktiivinen AC sähköinen kuorma. DC sähkölle on omat DC-numero luokat. Kontaktorien teknisissä tiedoissa voi olla erikseen dc kuorman kestot ilmoitettu.
Kieltämättä olis voinut olla ehkä parempi, en tiennyt että tuollaisia "heavy duty" releitä saa. Plus tohon hintaan.. Kontaktori oli viidenkympin luokkaa
En olisi itse huolissani tuosta kaapelista vaan noista kontaktoreista. Eivät liene suunniteltu dc virran kytkentään.
Todennäköisempi tilanne on kuitenkin se että hupiakku on tyhjä, ja kun täräytät moottorin käyntiin yhdistää tuo rele ne akut yhteen. Jos se hupiakku on aivan kuiva se voi alkaa jopa purkaa sitä ajoakkua sinne, mutta se on melko epätodennäköistä jos autossa on 180A laturi. Tuon pystyy toteamaan siitä että jännite putoaa, käytännössä siis auton käydessä ja larurin toimiessa jos jännite puotaa johonkin luokkaan 12,4V se alkaa jo ottaa ajoakusta virtaa sinne hupiakulle, tuon yläpuolella se ei vielä pura ajoakkua, mutta ei myöskään lataa sitä.Siis eipä tuossa pitäisi liian isoa virtaa tulla muutakuin siinä tapauksessa jos Startti akku on tyhjä ja joudun antamaan kakkos akuta käynnistysvirran startille... Muutenhan sieltä tulee vaan laturin oma latausvirta tai invertterin 15A laturin virta...
Okei ihan hyviä tipsejä ja pointteja! Eikö muuten auton käynnistyessä kun akut yhdistyvät niin sillon molemmissa varaus lähde tasaantumaan?
Jos vaikka kuvitellaan, että hupiakku on 40% täynnä ja startti akku on 100% niin eikö ne akkujen yhdistyessä lähde tasaantumaan, eli käytännössä molempien akkujen varaus menee siihen 70% paikkaille? Siis ennenkun latautuvat täyteen..
Normaalisti latausjännite on semmosta 14,6V. Tilasinkin jo heti tuolta ebaysta 200A heady duty releitä 2kpl joilla aion korvata nuo kontaktorit, toistaiseksi ne ei kyllä ole vielä palaneet.
Jos vaikka kuvitellaan, että hupiakku on 40% täynnä ja startti akku on 100% niin eikö ne akkujen yhdistyessä lähde tasaantumaan, eli käytännössä molempien akkujen varaus menee siihen 70% paikkaille? Siis ennenkun latautuvat täyteen..
Normaalisti latausjännite on semmosta 14,6V. Tilasinkin jo heti tuolta ebaysta 200A heady duty releitä 2kpl joilla aion korvata nuo kontaktorit, toistaiseksi ne ei kyllä ole vielä palaneet.
Taisin muistella tilannetta, missä yksi piruparka rakensi vanhan kevyen pakettiauton matkailuautoksi, ja hommasta lävähtikin silmille sitten ilmeisesti normaali täysi autovero, kun laite ei enää ollutkaan pakettiauto, mutta muut matkailuauton ehdot eivät vielä täyttyneet.
Näin se taitaa nykyisin olla.
Taisin muistella tilannetta, missä yksi piruparka rakensi vanhan kevyen pakettiauton matkailuautoksi, ja hommasta lävähtikin silmille sitten ilmeisesti normaali täysi autovero, kun laite ei enää ollutkaan pakettiauto, mutta muut matkailuauton ehdot eivät vielä täyttyneet. Eikä auttanut tilanteen peruuttaminenkaan...
Siis tämä autohan on jo katsatettu M1 luokan matkailuautoksi..
Tässä autossa omamassa 3500kg, seisomakorkeus 191cm. Sisätilan pituudesta en osaa sanoa mutta täyttynee.