Hei tämähän on loistava juttu! Olen itsekin pyöritellyt päässäni tällaista ideaa kun muutamat kaupat ovat jääneet väliin siksi, kun jossain liian kaukana sijaitseva tavara on ollut myynnissä vain noudolla.
Voin hoitaa noutoja ja postituksia Kuopiosta käsin ja voin (pienellä varauksella) noutaa tavaraa kaukaakin, mikäli kulut korvataan. Jos pitää hakea kauempaa, niin pistän tankin täyteen ennen reissuun lähtöä ja tankkaan sitten täyteen reissusta palattuani, jolloin on helppo nähdä kuinka paljon polttoainekuluja on syntynyt. Auto syö ysikasia ja kuski pizzaa, mutta kuskin eväitä ei ostajan tarvitse maksaa.
Lisäksi auton käytöstä aiheutuu muitakin kuluja, eli polttoaineeseen mennyttä summaa voisi pyöristellä hieman ylöspäin. Tai jos minulla on jotain omiakin asioita samalle suunnalle, niin sitten voidaan sopia kulujen jaosta tapauskohtaisesti. Ja varsinkin näin talvisaikaan reissut toteutetaan säävarauksella, eli aivan hirveällä kelillä en lähde ajamaan, koska liikenteessä on aina omat riskinsä ja huonolla kelillä ne ovat vielä suuremmat.
Työaikani ovat välillä mitä ovat, mutta ainakin viikonloppuisin pitäisi noutojen onnistua. Pyrin lähettämään tavaran nopeasti, mutta aina pitää varautua muuttujiin, joiden takia lähetys voi viivästyä päivällä tai parilla. Mikäli näin tapahtuu, niin pyrin ilmoittamaan asiasta ostajalle.
Mielestäni on kaikkien kannalta parasta, että tuote testataan myyjän luona ja dokumentoidaan tilanne hyvin screenshoteilla ja valokuvilla. Tarvittaessa voin ottaa paikan päältä puheluyhteyden ostajaan ja kertoa oman mielipiteeni tuotteen kunnosta. Jos kaikki on ok, niin sitten ostaja maksaa tuotteen myyjälle Mobilepaylla. Myös se on mahdollista, että ostaja maksaa kauppahinnan minulle etukäteen, mikäli hän ei pysty olemaan kaupantekohetkellä puhelimen äärellä. En halua mennä ostamaan kalliita tuotteita käteisellä, koska siihen liittyy ryöstön riski. Ostajan ei myöskään kannata maksaa tuotetta etukäteen myyjälle, koska silloin myyjä voi antaa väärän osoitteen ja väittää sitten että olen hakenut tavaran.
Kun kauppa on tehty, niin tavara sujautetaan (tarvittaessa) antistaattiseen suojapussiin ja mahdollisuuksien mukaan pakataan jo siinä vaiheessa jämäkkään pahvilaatikkoon, jonne mahtuu riittävästi pehmikettä joka suuntaan. Eli esimerkiksi emolevyn myyntipakkaus EI ole riittävä enkä pakkaa komponentteja niin, että tiputan sen laatikon pohjalle ja mätän pehmikkeet päälle. Tiedän minkälaista myllyä paketit saavat Postin linjastoilla ja siltä pohjalta voin sanoa, että tavarat pitää pakata erittäin hyvin. Mikäli myyjällä tai minulla ei ole sopivaa laatikkoa, niin voin ostaa sopivan laatikon Postilta ostajan kustannuksella. Ostajan omalla riskillä voin myös noutaa sellaisia tavaroita, joita ei testata myyjän luona. Silloin teen tuotteille vain silmämääräisen tarkastuksen. Joitakin tuotteita voin myös testata itse, mutta sitten meidän pitää sopia etukäteen miten tehdään, jos tuotteessa ilmenee jotain ongelmia. Luonnollisesti pyrin käsittelemään tuotteita mahdollisimman huolellisesti.
Vastaan yksityisviesteihin mahdollisimman pian omien aikataulujeni mukaan ja pidän ostajan tilanteen tasalla ja voin toimittaa kuvia tai vaikka videoita testauksesta, paketoinnista ja lähetystilanteesta. Tarvittaessa voin pakata tuotteen ja kysyä vielä ostajalta ennen kun teippaan laatikon kiinni, että onko hän tyytyväinen pehmikkeiden määrään tms.
Mikäli jotain muuta oleellista tulee mieleen, niin pyritään aina sopimaan asiat etukäteen niin vältytään ongelmilta. Varsinkin ongelmatilanteisiin on syytä varautua ennalta ja sopia miten silloin menetellään. Tavoitteena on, että kaikki menee sujuvasti ja kaikki ovat tyytyväisiä. Kannan korteni kekoon ja olen valmis auttamaan muita, koska saatan joskus tarvita itsekin muiden apua vastaavassa tilanteessa.