Porakaivosta energiakaivo

Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
17
Morjesta,

-97 vuoden 140m² ok-talo, joka tällä hetkellä lämpiää öljyllä vesikiertoisen lattialämmityksen kautta. Tontti sijaitsee Porvoossa, eli hyvin etelässä. Pihalla 150metrinen porakaivo, josta tällä haavaa tulee ainoastaan auton pesuvesi. Kallio alkaa noin 2 metrin syvyydellä kaivoon yläreunasta, veden pinnan syvyydestä ei tietoa. Olen tätä ajatellut muuttaa energiakaivoksi, ilmeisesti mahdollista mitä olen ymmärtänyt.

Hommaa nyt vaikeuttaa nuo maalämpöä tarjoavat firmat, he kun ei ilmeisesti suostu koskemaan muihin kuin omiin reikiinsä, joten kolmesta nyt tullut tarjousta 10-14k € luokkaa, joissa ehtona se, että itse saan hankittua/asennettua keruupiirin kaivoon ja vedettyä sen tekniseen tilaan (pannuhuone), joka on muutaman metrin päässä kaivosta. Tuovat sitten maalämpöpumpun ja asentavat sen paikalleen. Eivät siis pura vanhaa öljylaitteistoa edes pois.

Ensinnäkin, onko esteitä sille, että asennan keruuputket itse ja hankin myös maalämpöpumpun itse, toki vaadituilla spekseillä, joita nämä tarjouksen tehneet firmat ovat suositelleet. Ja sitten hankin asentajan ns. liittämään putket?

Toiseksi, miksi sitä hemmetin laitetta kutsutaan jolla sitä keruuputkea syötetään sinne rööriin? En ole googlaamalla vielä löytänyt nimeä saati firmaa joka sellaisen vuokrais. Vai mahtaisko sen putken saada syötettyä ihan käsipelillä täynnä nestettä, vähän epäilen?

Kolmanneksi, jos tosiaan hankin/asennan kaiken muun itse, ainoastaan keruupiiri pumppuun ja pumppu taloon asennus tulisi ammattilaiselta, laukeaako tässä se valtion 4k € avustukset, eli päteekö tämä "kannustin" vain urakoihin joissa kaikki menee samalle kuitille?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 151
Ainakin jotkut ovat saaneet tuen, kun ovat esittäneet kauppakuitin myydystä öljysäiliöstä, jolloin se ei ole voinut olla "yhdellä kuitilla" , siitä öljysäiliöstä pitää kuitenkin hankkiutua virallisesti eroon.

E: niin ei kai sen syöttökoneen ole tarkoitus kuin säästää vaivaa. Kyllä sen porukalla sinne käsinkin työntää, mutta hiki tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 151


Tuossa joku ukko rakentaa maalämmön vanhaan vesikaivoon itse.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
246
Ensinnäkin, onko esteitä sille, että asennan keruuputket itse ja hankin myös maalämpöpumpun itse, toki vaadituilla spekseillä, joita nämä tarjouksen tehneet firmat ovat suositelleet. Ja sitten hankin asentajan ns. liittämään putket?

Toiseksi, miksi sitä hemmetin laitetta kutsutaan jolla sitä keruuputkea syötetään sinne rööriin? En ole googlaamalla vielä löytänyt nimeä saati firmaa joka sellaisen vuokrais. Vai mahtaisko sen putken saada syötettyä ihan käsipelillä täynnä nestettä, vähän epäilen?

Kolmanneksi, jos tosiaan hankin/asennan kaiken muun itse, ainoastaan keruupiiri pumppuun ja pumppu taloon asennus tulisi ammattilaiselta, laukeaako tässä se valtion 4k € avustukset, eli päteekö tämä "kannustin" vain urakoihin joissa kaikki menee samalle kuitille?
1. Ei ole. Itsellä juuri oli erikseen kaivon poraus ja letkut seinästä sisään sekä toisesta firmasta sisäpuolinen asennus. Pumpun tilasin erikseen itse.
2. En tiedä nimeä mutta hanki se laite tai vituttaa. Parempi myös työntää letku tyhjänä ja sitten täyttää :D
3. Ei pitäisi olla väliä kunhan lämmitysmuoto virallisesti muuttuu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 849
Viestejä
4 204 413
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom