Jep. Pitäisi olla vaihtoehtona että joko ajat laillisella vehkeellä rajoitusten mukaan, tai sitten et aja ollenkaan. Paras keino ajamisen estämiselle on ottaa vehje takavarikkoon.
Minulla ei nuoruudessa koskaan ollut mopoa. Silloin 90-luvun alussa tossumopoissa oli:
-erittäin lyhyt akseliväli
-"hyppykeppijousitus"
-pienet kiikkerät pyörät
-tehottomat rumpujarrut
-nopeus vakiona 40-45 km/h
-isossa kaupungissa vain "pahikset" virittivät (kiltit pojat/tytöt eivät useinkaan edes omistaneet mopoa)
Nykyään skootterimopoissakin on:
-pitkä akseliväli
-suuremmat ja vakaammat pyörät
-hyvät iskunvaimentimet
-tehokas levyjarru vähintään edessä
-nopeus vakiona ~45 km/h
-myös tavalliset tytöt ja pojat ajelevat mopoilla, ja heilläkin ne ovat viritettyjä
Mopot ovat siis paljon vakaampia/turvallisempia ja paremmin pysähtyviä kuin ennen. Miksi vakiomopojen nopeutta ei ole sallittu edes viiteenkymppiin? Samaan aikaan henkilöautoista on tullut niin suuria, hiljaisia ja korkeita tankkeja, että jopa perheenäidit painelevat autoillaan taajamassa sellaisia nopeuksia, että 45 kulkevat vakiomopot ovat aivan jaloissa. Joka paikassa ei ole niitä sallittu mopoille -kylttejä, jolloin arempi mopoilija on helisemässä ajoradalla, kun peileissä on jatkuvasti liian lähellä autoja kärkkymässä ohituspaikkaa ja sitten ne menevät moottori huutaen ohi metrin päästä. Syitä virittämisen mahdolliseen yleistymiseen:
1. Nykykalustolla entinen nopeus tuntuu hitaammalta.
2. Autoliikennettä on enemmän ja se on nopeampaa, jolloin mopot ovat entistä enemmän jaloissa. Tämä ei varmastikaan tunnu mukavalta - etenkin kun nykyään kaupungeissa mopon sarvissa on kovien kundien lisäksi niitä tavallisia tyttöjä ja poikia.
3. Viritys on aiempaa helpompaa, koska mopoista löytyy vakiona usein 3-5 hv vs. 90-luvulla 1,3-1,5 hv. Moottorille ei tarvitse siis nykyään tehdä mitään, vaan rajoittimen poisto/ohitus riittää. Muualla maailmassa täsmälleen samat mopomallit kulkevatkin huomattavasti nopeammin vakiona.
Rajoittimista tuli vielä mieleen, että niiden kehno toteutus on oman kokemukseni mukaan lisännyt virittämisen suosiota. Vuosituhannen alussa tuttu osti kiinalaisen nelitahtisen skootterimopon. Se oli hiljainen ääneltään ja kulutti vähän, taajamassa 2,5 satasella ja 1,8-2,1 matka-ajossa. Ongelmana oli rajoittimen toteutus. Variaattoriin oli laitettu 125-kuutioisen painorullat (yli 8 g), jotka laittoivat liian suurta vaihdetta pesään liian aikaisin. Tämä näkyi siten, että tasamaalla tosiaan kulki noin 45 km/h, mutta vanhan kolmostien alamäessä otti 90 km/h, kun siinä moottori jaksoi ylisuurella välityksellä, eikä muuta rajoitinta ollut. Ylämäessä painavat rullat näkyivät niin, että nopeus hiipui eräässä mäessä alle kahteenkymppiin. Sama kuin ajaisit fillarilla ylämäkeen liian suurella vaihteella.
Tuttu tilasi uudet rullat (5,1 g) kympillä. Sen jälkeen samassa ylämäessä jaksoi 35 km/h, joten ajaminen oli mielekkäämpää ja saattoi ottaa kyytiläisenkin mukaan (rekisteröity kahdelle). Kääntöpuolena moposta tuli enemmän (ei se minusta suoraan kaupastakaan aivan laillinen ollut, koska meni alamäessä 90 km/h) laiton, koska rullien vaihdon jälkeen se kulki noin 60 km/h tasamaalla. Hiljainen ja vähäkulutuksinen nelitahtinen se oli edelleen. Kuljettaja oli noin 60 v mies, eikä hän sillä ajanut useinkaan yli 45-50 km/h. Sakkoja tai pysäytyksiä ei tullut 20 vuoden aikana lainkaan.
Eräs keski-ikäinen tuttu tutkija oli ostanut 2010-luvulla uuden 3000 euron Vespa-mopon. Hän valitteli minulle, että tuntee olevansa tientukkona, vaikka mittarin mukaan menee 46 km/h. Mittasin mopolle gepsillä 39 km/h, eli mittarivirhe oli suuri. Kaksitahtinen yksisylinterinen moottori huusi 8k rpm. Polttoainetta meni tankkausten mukaan 4,5 l/100 km ja ääni oli kuin viritetyssä moottorisahassa, vaikka kyseessä oli pakasta vedetty vakiomopo. Variaattorilautasten välissä oli alumiininen holkki, joka ei päästänyt lautasia yhteen. Tällöin hihna pysyy edessä aina sisäkehällä, eikä ikinä nouse suurelle halkaisijalle, mikä saa moottorin karjumaan ja bensan kulumaan. Tutkija päätti ottaa holkin pois. Havaitsimme seuraavia muutoksia:
-GPS 39 km/h -> 58 km/h
-kulutus 4,5 l/100 km -> 3,5 l/100 km
-moottorin huutaminen loppui ja 45-50 km/h sujui miellyttävän hiljaisesti (jopa 58 km/h oli hiljaisempaa kuin vakiona holkin kanssa 39 km/h)
Tuon Vespan rajoitustapa on sama kuin kaikista Suomeen maahantuotavista bensiiniautoista estettäisiin mekaanisesti suuremmat vaihteet kuin kolmonen (tai nelonen), koska kyllähän sillä silloinkin pääsisi suurinta Suomessa sallittua, eli 120 km/h. Haittapuolena moottori karjuisi 5-6 krpm ja polttoainetta kuluisi useita kymmeniä prosentteja enemmän, kuten Vespallakin. Siinä voisi aika moni muuten lainkuuliainen autoilija poistaa haitakkeen vaihdelaatikostaan, jotta saisi moottorimelun ja kulutuksen alas. En ymmärrä, miten mopoihin on voitu sallia kyseinen rajoitustapa, ja näin ajattaa suurempi määrä nuoria rikkomaan lakia.
Mielestäni mopoille tulisi nykymaailmassa sallia 50-60 km/h, jolloin vakiollakin pysyisi taajamaliikenteen virrassa. Pitäisi olla täysin kiellettyä lisätä Suomi-mopoihin sellaisia rajoittimia, jotka hyydyttävät menon ylämäkeen, lisäävät polttoaineenkulutusta tai tuottavat melusaastetta ylisuuren kierrosluvun myötä.
Jos joku noiden muutosten jälkeen ajaisi viritetyllä mopolla, niin seurausten tulisi olla välittömiä ja tuntuvia, eli rahallisten seurausten lisäksi mopokin talteen vähäksi (1 kk) aikaa. Uusijalle tuplataan säilöaika. Jos viritetyllä ajava ylittää sen kynnyksen, että lähtee poliisia pakoon, niin muuten samojen lisäksi kortit hyllylle ja tuleviin lykkäystä sekä mopo myyntiin kerrasta ja tuotto valtiolle.