Pojan(18v) koneen käyttöajat

Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
292
Tämäpä varsin kiintoisa ketju.

Alkuperäistä aihetta sivuten sanoisin, että kannattaa nuoren kanssa keskustella minkä takia ne yöunet ovat tärkeitä sekä hänelle että muulle perheelle... ja hankkia faktatietoja siihen perusteluksi. Seurailee vaikka reitittimeltä minkä verran se nuori oikeasti siellä netissä roikkuu vai roikkuuko lainkaan? Monestihan nuo asiat menevät vähän sykleissä ja tasoittuu sitten jossakin vaiheessa. Olennaista kuitenkin olisi, että puhutaan asiasta ja oikeilla tiedoilla. Väsyneenä itse kukin saattaa hieman "töpätä" ilmaisun suhteen.

Ehdottomat rajat, kuten netti katkeaa kello 23.59 tuottaa luultavasti lopputuloksen, että kohta on oma mokkula tms koneessa kiinni ja gaimit jatkuu. Plus se luottamus lapsen ja vanhemman välillä kärsii. En ollenkaan kiistä sitä, että jotkut luultavasti tarvitsisivat ehdottoman katkon pelaamisesta jos se menee aivan överiksi ( lööppi joulun aikaan: 9v brittityttö pelaa forthniteä ja tekee alleen koska ei tahdo lopettaa...-tyyppiset tapaukset). Erilaisia yksilöitä olemme me kaikki.

Tottahan se toinen puolikin on, kun muutetaan pois kotoa niin kyllä se meno saattaa lähteä vähän lapasesta... mutta sitä hetkeä varten on ollut teorissa aikaa 15-19vuotta valmistella lasta pärjäämään omillaan.

Yhtä kaikki. Vanhemman oikeus on näköjään pelätä ja huolehtia "lapsesta", olipa tämä sitten 4- tai 40vuotta. Se pelko vain vaihtuu siitä, ettei kaadu leikeissä siihen, että Monologi (tai minäkin) saapuu nuorena miehenä kotiin sieltä tosimiesten piireistä. :) "...ja että kaikki on kunnossa"...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Minä tein niin (paitsi taisin varsinaiset yöt nukkua) ja luulen että se oli noin hauskempaa kuin juopottelemassa taikka muutoin kavereiden kanssa hilluessa ulkona.
Kyllä siis hyvänä vuoden aikana heti koulun jälkeen oli hyvä päästä laitoksesta tuulettumaan aurinkoon kaveriporukalla noin 20 kilsaa pyöräillen ja teorioimaan Hollywood/Silicon Valley/yritys jne ideoiden kanssa. Ja ei siihen kuullut rappiollisuus. Päinvastoin pyöräillessä tuli kuntoa ja rahaa ehkä mukana 2€. Ihan normi kotiinpaluu.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Minä tein niin (paitsi taisin varsinaiset yöt nukkua) ja luulen että se oli noin hauskempaa kuin juopottelemassa taikka muutoin kavereiden kanssa hilluessa ulkona.
Testailin itse molempia laitoja ja onneksi kaljan kutsu oli voimakkaampi siinä iässä kun tärkeitä sosiaalisia kontakteja muodostettiin. Sittemmin pelit kyllä saaneet taas otteeseensa ajoittain.

Jotenkin mä ajattelisin, että näin tän pitikin mennä.
 

KiriGai

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
304
Näin jälkeenpäin kun katselen omaa tilannetta, niin olen onnistunut kääntämään addiktioni työksi, eli perjaatteessa kun olen ATK-laitteen ääressä niin joko opiskelen jotain uutta joka auttaa omassa ammattinimikkeessä tai sitten rentoudun, välillä opettelen koodailemaan javaa. Eli se että nuokkuu yömyöhään koneella ei ole minusta suurikaan ongelma, kunhan jaksaa velvollisuuksiin nousta ja käydä net läpi.

Muistan kun itsellä oli joskus sääntönä kotona, että sai olla vain viikonloppuisin koneella. Tämä aiheutti sen että heräsin aamu 7 istumaan koneelle ja lopetin 1 aikaan yöllä. Suurin aika meni kyllä pelatessa, mutta sitten kun kone oli peruna, niin oli pakko opetella että miten tästä nyt saisi paremman yms. Dualbootinkin väsäsin windows vistan ja windows 7 välille, käytin enimmäkseen seiskaa koska vista oli niin raskas + seiskassa parempi GUI.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Kyllä mun kokemusteni mukaan tietokoneisiin suhtauduttiin hyvin positiivisesti 80-luvulla. Sitä paitsi tietokoneilla pelaaminen oli jo melkein joka pojan huvia tuolloin, toiset vaan pelasivat enemmän kuin toiset ja jotkut sitten innostuivat muutenkin säätämään/ohjelmoimaan niiden kanssa.
Riippui ihan perheestä. Joissakin katteltiin hyvällä ja joissakin käskettiin ulos. Kolmansissa oltiin sitä mieltä, ettei tuollainen oo miesten hommaa ja poika oikeita töitä oppimaan...
 

Rockbear

Make ATK Great Again
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
284
Pojan pelisessiot aika usein menee valvomiseksi. En vastusta kotona oleskelua koneen parissa mutta se tuntikausia istuminen koneen äärellä (koska "kaverit myöskin") väittelemättä rajaa unentarpeet ja koulun(lukio) käyntiä tasapainoisesti.
Miten te itte olette saaneet itseänne niskasta kiinni tämä ongelman(i) kanssa? Tai siis juniorinne.
Pelaamisestahan voi tehdä ammatin itselleen? :btooth: Mullehhan isä osti tiedekeskukseen vuosikortin, itse olin kyllä vähän nuorempi siihen aikaan. Tieteen parissahan tuli vietettyä lapsuus ja nuoruus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Tunnen eräästä pelistä toiselle luokalle menevän kaverin. Aamuyöhön menee pelaaminen usein, etenkin kun hänellä on nuoresta iästään huolimatta tärkeä ja vastuullinen roolin pelissä.
Hoitaa kyllä kouluasiat ja pitää niitä tärkeinä, koska ymmärtää reaaliteetit.

Puhumalla asiat pitää hoitaa ja tehdä selviksi mikä on se vastuu myös oikeassa elämässä. Koneen takavarikoiminen tai nettiyhteyden katkaisu ei tuo sitä ymmärrystä.
Kyllä tuollaisessa tilanteessa pitäisi laittaa salasanan taakse reitittimille milloin pelaaminen viimeistään päättyy. Hakeutuisi sellaisiin peleihin, jotka voi lopettaa aikaisemmin, että jäisi nukkumisellekin aikaa.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
788
Tunnen eräästä pelistä toiselle luokalle menevän kaverin. Aamuyöhön menee pelaaminen usein, etenkin kun hänellä on nuoresta iästään huolimatta tärkeä ja vastuullinen roolin pelissä.
Hoitaa kyllä kouluasiat ja pitää niitä tärkeinä, koska ymmärtää reaaliteetit.

Puhumalla asiat pitää hoitaa ja tehdä selviksi mikä on se vastuu myös oikeassa elämässä. Koneen takavarikoiminen tai nettiyhteyden katkaisu ei tuo sitä ymmärrystä.
Toivottavasti tässä ollaan menossa lukion/amiksen toiselle luokalle :confused:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 196
Viestejä
4 194 491
Jäsenet
70 870
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom