- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 7 282
Tuota 40fps/120Hz listaa kun katsoo, niin voi kyllä helposti tehdä sen johtopäätöksen, että tuosta ei mahda mitään isoa juttua tulla. Täytyy olla todella suuren yleisön (suositumman pään AAA) peli, että kannattaa alkaa tukea värkkäämään.
Juu ei tuosta varmaankaan mitään isoa hittiä tule. Taitaa isossa kuvassa yllättävän moni pelata vielä sellaisilla televisioillakin, jotka eivät tuota tilaa tue? Meinaan eiköhän noita 4K 60Hz töllöjäkin ole vielä aika monessa kodissa. Ja käytännössähän tuon tilan tarve katoaa heti, jos saadaan lisää tehoja konsoliin ja 60fps minimiksi. Eri asia toki se onko seuraava gen edelleen quality 30fps ja performance 60fps vai kenties quality 60fps ja performance 120fps.
Ennemmin ottaisin vrr moodin kuin lukittu 40fps. imho. 40fps moodi hyödytön ellei pelintekijä erikseen ole tehnyt optimointeja lukittuun 40fps:aan. Indie devaajien resursseilla parempi tehdä VRR kuin optimoida lukittua 30,40,60 jne. fps:aa.
VRR varmastikin parempi mutta millä tavalla 40fps moodi on hyödytön? Jos peli seilaa valtaosan ajasta vaikkapa 40-50fps haitaria niin onhan paljon parempi lukita se 40fps kuin 30fps mikäli tavoitteena on välttää se sahaaminen.
Onhan tuossa muutenkin iso ero sinänsä kun 120Hz 60fps pelatessa tavallaan joka toinen ruutu päivittyy, 40fps joka kolmas ja 30fps joka neljäs. Käytännössä siis noiden perinteisten puoliväli vaikkei se siltä suoraan kuulosta.
40fps on lähinnä tämmöinen välimallin quality of life service pelaajille joilla ei ole telkkaria jossa GSYNC/FreeSync/vastaava mutta löytyy 120Hz moodi. Tulevaisuudessa peliin tehdään vain unlocked framerate niin palvellaan kaikkia pelaajia koska VRR löytyy kaikista telkkareista.
Ehkä joskus kaukaisessa tulevaisuudessa mutta ensin sen VRR pitäisi tosiaan löytyä kaikista telkkareista. Myös niistä halvemmista budjettitöllöistä, joita täällä ei konsolille suositeltaisi.