Hieman ne vanhat lootat jarruttaa pelien kehittymistä uuden sukupolven ehdoille mutta pakko niitä on varmasti tehdä kun uusia laitteita eivät saa tuotettua myyntiin alkuunkaan niin paljoa kuin ostajia olisi. Ompahan pelikonsoleita mille myydä pelejä.
Jossain oli, että God of War Ragnarök siirtyisi 2023 vuodelle. Saattaa olla huhua vaan mutta en yllättyisi. Samaa mieltä tuosta, että pelitarjonta on ollut varsin hyvä PS5:lle tähän saakka.
The highly anticipated PlayStation game God of War Ragnarok is planned for release this November, according to three people familiar with the game’s development, despite reports this week that it had slipped to 2023.
www.bloomberg.com
Bloombergin Schreierin mukaan ois marraskuulle. Ei toki varmaa tietoa, mut bloomberg on sellanen sivusto et sinne ei kyllä ihan mitä tahansa 4chanista poimittua huhua kirjotella.
Mitä sit tohon PS4 -> PS5 porttaukseen tulee niin ööh, se ei oo kyllä kovinkaan suuri rasti. Toki pelimoottorista riippuen, mut hyvin samanlaista rautaa molemmat laitteet on (eli käytännössä PC:eitä poropietarikäyttiksellä), mistä syystä johtuen ne PS4 pelit toimii suoraan vitosellakin. Pelimoottorit lähtökohtasesti skaalautuu aika hyvin erilaiselle raudalle, toki riippuen siitä et mitä silmälläpitäen se ollaan kehitetty. Yksinoikeuspelit on yleensä tehty aika tiukoilla raameilla, mut aika hyvin nekin on näyttäny ottavan hyötyä PS5 raudasta vaikka peli itessään olis PS4:lle tehty, onhan noita päivityksiä näkyny mitkä nostaa 30fps -> 60fps.
Mut samalla pitää kans ymmärtää et ei ne loputtomiin asti skaalaudu. Joku Unreal 4 tai 5 nyt pystyykin venymään aika paljon, mut siitä ei kyllä pääse yli eikä ympäri et vanhoissa konsoleissa oli prosessorit suurinpiirtein vanhentuneita jo julkasuvaiheessa, ja nehän siinä eniten hidastaa. Jokanen varmaan muistaa et mitä latausajat jollain PS4:llä oli jo loppuvaiheessa. Muistiakaan noissa ei kauheasti ole, et sekin rajottaa.
Mut se ongelmahan on se, et niin pitkään kun noita crossgen julkasuita tulee niin nehän kehitetään eka heikommalle raudalle ja siitä vahvemmalle. Ei toistepäin. En myöskään usko etteikö devit osais jo repiä PS5:stäkin about kaikki tehot irti tarvittaessa, johtuen siitä et käytännössä kaikkien nykykonsoleiden (pl. Switch) ja PC:eiden rauta on pitkälti aika identtistä ja isoimmilla studioilla on jo vuosien kokemus siitä, nyt on vaan kirjaimellisesti enemmän tehoa mut varsinaisesti mikään muu ei ole muuttunu.
Eikä se Series S tuu hidastamaan tai vaikuttamaan tulevaisuuden pelien kehitykseen mitenkään. Johtuen siitä et siinä on silti sama prosessori mikä tehokkaammassa isoveljessä, erona vaan se GPU. Tarkottaen sitä et käytännössä grafiikka-asetuksia laskemalla saadaan se Series S versio ulos. Kirjaimellisesti paria vipua vääntämällä.