Pitkäikäinen pöytäkone pieneen pelaamiseenkin

Liittynyt
18.06.2020
Viestejä
110
Hei! Olisi tarkoituksena päivittää nykyinen Hp:n pakettikone (ostettu 12 vuotta sitten :D) uuteen tietokoneeseen. Tällä oon pärjännyt netin selailussa todella hyvin, etenkin kun vaihdoin tähän ssd:n pari vuotta sitten. Mutta kiinnostaisi tosiaan nyt perus käytön lisäksi pelailla myös joitain pelejä, suurimmat pelaamiset toki teen pleikkarilla edelleen ja uus pleikkarikin menee ostolistalle jossain kohtaa, sen takia tähän koneeseen en välttämättä paria tonnia halua käyttää. Mutta joitain simulaattoreita ja perus pelejä jos kone pyörittäs niin olisi hyvä!

Tähän nyt ei tosiaan tarvi laskea mitään muuta kuin tämä tietokoneen osat, käyttöjärjestelmä ja kasaus, niin että tietokone olis käyttövalmis.

Hirveesti en koneista tiedä, varsinkaan tän hetken hintoja niin budjettia on tosi hankala sanoa. Tottakai mieluiten halpa, mut sellainen että menisi useampia vuosia ja voisi mahdollisesti päivittää joskus osia. Sanotaanko budjetiks nyt vaikka 500-800e. Ei ole tarkkaa tällä hetkellä tiedossa, niinkun sanoinkin niin en oikeen tän hetken hintoja koneista tiedä.

Luin tältä foorumilta pari ketjua ja tein huvikseen datatronicille jonkinlaisen ostoskorin. En tiedä onko nämä siis hyviä osia tai kannattasko jotkut olla halvempia, tai kannattaako johonkin satsata vähän enemmän niin saa pykälää paremman osan jo?

Ja sen takia jotkut noista osista on varmaan vähän kalliimpia, kun halusin valkosen kotelon sisälle jotain valkoista osaakin :D En tiedä toki kuinka paljon hinnasta sais pois, jos ottas vaan normaalit mustat osat.

 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 508
Psu vaihtoon


Tuosta valkoinen ihan riittävä jäähy halvemnalla
Ssd
Prossu

Itse suosittelen 7500f prossua (190 €) b650m hdv/m.2 emoa(125 €) ja sille esim goodramin 2x16 gb 6000 c30 muistikittiä (alle 130 €) sekä 7600/4060 näytönohjainta (n. 300 €)

Löysemmällä budjetilla b650m pro rs
 
Liittynyt
18.06.2020
Viestejä
110
Psu vaihtoon


Tuosta valkoinen ihan riittävä jäähy halvemnalla
Ssd
Prossu

Itse suosittelen 7500f prossua (190 €) b650m hdv/m.2 emoa(125 €) ja sille esim goodramin 2x16 gb 6000 c30 muistikittiä (alle 130 €) sekä 7600/4060 näytönohjainta (n. 300 €)

Löysemmällä budjetilla b650m pro rs
Okei kiitos! Joo, kyllähän se kalliimpi on yleensä parempi :D Nyt näyttäisi siis tältä. Tätäkö (1051e maksavaa) suosittelet, paljon ennemmin kuin tota mun noin 800e minkä aiemmin laitoin? Siihen siis korjattuna nuo sinun linkeillä laitetut ehdotukset. Olisko tämä vähän reilu tonnin paukku sellanen jolla pärjäisi vuosia eteenpäin ja pelaa hyviäkin pelejä? Toki tässä edelleen mietin sitä että en mä oikeasti juurikaan

 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 508
Okei kiitos! Joo, kyllähän se kalliimpi on yleensä parempi :D Nyt näyttäisi siis tältä. Tätäkö (1051e maksavaa) suosittelet, paljon ennemmin kuin tota mun noin 800e minkä aiemmin laitoin? Siihen siis korjattuna nuo sinun linkeillä laitetut ehdotukset. Olisko tämä vähän reilu tonnin paukku sellanen jolla pärjäisi vuosia eteenpäin ja pelaa hyviäkin pelejä? Toki tässä edelleen mietin sitä että en mä oikeasti juurikaan tietokoneella pelaa, kaikki pelit konsolilla. Jotain satunnaisia pelejä saattasin pelata tietokoneella kun olisi kone joka pyörittää. Mutta haluaisin mä silti myös kestävän koneen vuosiksi eteenpäin.

Ostoskori on linkitetty väärin.

Varmsta, että olet käyttänyt koodin iotech-kasaus ja sen jälkeen paina sitä jaa ostoskori painiketta.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 508
No toimiikohan toi nyt?


Näyttää ihan hyvältä
21 € lisää ja saat kolmannen m.2 paikan ja rgb ohjaimen. Ehkä toi on myös valkoisempi.


En tiedä haluatko maksaa 10 € saadaksesi valkoiset muistit.
 
Liittynyt
18.06.2020
Viestejä
110
Näyttää ihan hyvältä
21 € lisää ja saat kolmannen m.2 paikan ja rgb ohjaimen. Ehkä toi on myös valkoisempi.


En tiedä haluatko maksaa 10 € saadaksesi valkoiset muistit.
Joo totta! Pitääpä kattoa. Koetko että tämä menisi useita vuosia normi käytössä tietokoneena ja myös pelaamiseen soveltuu? Mitä jos tästä ottaa useamman satasen pois, niin tekeekö sellasella mitään?

Entä, onko tällainen itse osista valittu parempi kun esim joltain tietokoneita myyvältä kaupalta ostettu pakettikone?
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 508
Entä, onko tällainen itse osista valittu parempi kun esim joltain tietokoneita myyvältä kaupalta ostettu pakettikone?
Kyllä. Pakettikoneet on yleensä ylihintaista roskaa.
Joo totta! Pitääpä kattoa. Koetko että tämä menisi useita vuosia normi käytössä tietokoneena ja myös pelaamiseen soveltuu? Mitä jos tästä ottaa useamman satasen pois, niin tekeekö sellasella mitään?
Kyllä tolla pärjää pitkään. Parin vuoden päästä tulee uskoakseni vielä zen 6 prossut sekä niiden x3d variantit jotka sopii hyvin pelaamiseen.

Useampi satku pois, niin palataan takaisin am4 kantaan (3600 prossu (julkaistu 2019) n. 80 € on myös vaihtoehto) ja parasta mitä sille saa on jo julkaistut 16 ytiminen 5950x ja 5800x3d. 5800x3d on am4 kannan paras peliprossu ja on pelostä riippuen suurinpiirtein yhtänopea, kuin 7500f(7500f = 7600 hieman matalammalla kellotaajuudella ilman igpu:ta, 7600 = 7600x hieman matalammalla kellotaajuudella ja kulutuksella. Biossista saat kellotaajuudet vastaaviksi.)


Jos p
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
321
Näyttää ihan hyvältä
21 € lisää ja saat kolmannen m.2 paikan ja rgb ohjaimen. Ehkä toi on myös valkoisempi.


En tiedä haluatko maksaa 10 € saadaksesi valkoiset muistit.
Tuo yllämainittu emo on sitten AM5 -kannalla, joten jos sellaisen haluaa niin siinä tapauksessa laitettava AM5-kantainen prosessori ja coolerin yhteensopivuus katsottava sen mukaan.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 508
Tuo yllämainittu emo on sitten AM5 -kannalla, joten jos sellaisen haluaa niin siinä tapauksessa laitettava AM5-kantainen prosessori ja coolerin yhteensopivuus katsottava sen mukaan.
Viimeisin ostoskori oli yhteensopiva ja oli kokoajan puhetta am5 koneesta mun suosituksena.

Ostoskorissa oli siis 7500f ja b650 hdv/m.2
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
321
Viimeisin ostoskori oli yhteensopiva ja oli kokoajan puhetta am5 koneesta mun suosituksena.
Katsoin että aloitusviestin korissa AM4 -kamppeet niin ajattelin selvyyden vuoksi AP:lle mainita jottei mene socketit sekaisin.

AM5-alustaa melkein itsekin tässä vaiheessa suosittelisin jos budjetti antaa myöten, AM4 on jo elinkaarensa ehtoopuolella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
601
Noin yleisenä linjauksena, että kun tähän asti on pärjätty 2012 vuoden pakettikoneella, ehkä i5-2500 tai vastaava prossu ja pakettikoneen power ja emo, niin tehoa ei tarvita älyttömiä. Eli hyvin riittää halvempi AM4-kokoonpanokin, sellaisen saa tuosta aloituksen setistä kivasti vaihtamalla powerin hiukan laadukkaampaan, jonkin sellaiseen mitä täällä on muissa ketjuissa suositeltu. Kun ei konetta ole edellisen 12 vuoden aikana halunnut päivittää, on epätodennäköistä että uuttakaan päivittäisi, ja silloin ei ole mitään väliä millaisia osia koneeseen saisi vaikka kolmen tai viiden vuoden päästä vaihdettua.

Sitä ei sitten voi tietää, kestääkö elektroniikka seuraavat 12 vuotta. Tuohon voi mahdollisesti vaikuttaa osien hinnalla, eli kalliimmat kestää jotain prosentteja todennäköisemmin pitkään kuin ihan halvimmat osat. Erityisesti virtalähteen kohdalla tuo pätee ja prosentit ovat muita osia isommat, sen takia siihen suositellaan yleensä panostamaan.

Pieneen tai satunnaiseen tai ei niin vakavamieliseen pelailuun tuo 5600 ja RX6600 riittää kyllä, ja lisää rahaa laittamalla, erityisesti näytönohjaimeen, saa sitten pelattua samoja pelejä paremmilla grafiikoilla.
 
Liittynyt
18.06.2020
Viestejä
110
Katsoin että aloitusviestin korissa AM4 -kamppeet niin ajattelin selvyyden vuoksi AP:lle mainita jottei mene socketit sekaisin.

AM5-alustaa melkein itsekin tässä vaiheessa suosittelisin jos budjetti antaa myöten, AM4 on jo elinkaarensa ehtoopuolella.
Viimeisin ostoskori oli yhteensopiva ja oli kokoajan puhetta am5 koneesta mun suosituksena.

Ostoskorissa oli siis 7500f ja b650 hdv/m.2
Okei hyvä tietää. En tosiaan paljoa koneista tiedä niin tämäkin selvensi jo. Vaikken hirveästi pelailekkaan tietokoneella, niin olisko teidän mielestä tuo AM5-alusta sitten silti järkevämpi, kun nyt tietokonetta oon päivittämässä?
 
Liittynyt
18.06.2020
Viestejä
110
Noin yleisenä linjauksena, että kun tähän asti on pärjätty 2012 vuoden pakettikoneella, ehkä i5-2500 tai vastaava prossu ja pakettikoneen power ja emo, niin tehoa ei tarvita älyttömiä. Eli hyvin riittää halvempi AM4-kokoonpanokin, sellaisen saa tuosta aloituksen setistä kivasti vaihtamalla powerin hiukan laadukkaampaan, jonkin sellaiseen mitä täällä on muissa ketjuissa suositeltu. Kun ei konetta ole edellisen 12 vuoden aikana halunnut päivittää, on epätodennäköistä että uuttakaan päivittäisi, ja silloin ei ole mitään väliä millaisia osia koneeseen saisi vaikka kolmen tai viiden vuoden päästä vaihdettua.

Sitä ei sitten voi tietää, kestääkö elektroniikka seuraavat 12 vuotta. Tuohon voi mahdollisesti vaikuttaa osien hinnalla, eli kalliimmat kestää jotain prosentteja todennäköisemmin pitkään kuin ihan halvimmat osat. Erityisesti virtalähteen kohdalla tuo pätee ja prosentit ovat muita osia isommat, sen takia siihen suositellaan yleensä panostamaan.

Pieneen tai satunnaiseen tai ei niin vakavamieliseen pelailuun tuo 5600 ja RX6600 riittää kyllä, ja lisää rahaa laittamalla, erityisesti näytönohjaimeen, saa sitten pelattua samoja pelejä paremmilla grafiikoilla.
Joo tämähän tässä on pohdinnassa juuri. Jollain viidellä sadalla eurolla ei taida oikein kummosta tietokonetta saada? Että se kestäisi pitkään ja voisi jotain pelatakkin. Tuntuu että nämä menee aina johonkin 800e vähintään.
 
Liittynyt
05.02.2021
Viestejä
489
tuossa hintaluokassa on kyllä vaikea kilpailla konsolien hinnoittelun kanssa.

AM4 vaikea suositella tässä vaiheessa ja jos am5 hinnat tuntuu ikävältä niin säästäisin tulevaan ps5 pro malliin budjetin
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
321
Tuo 500-800 budjetti alkaa näköjään nykypäivänä olla aika nafti jos tasapainoista pakettia kasataan.

Tämä ei ehkä suoraan vastaa AP:n tarpeeseen, mutta valkkasin itse ihan mielenkiinnosta kaksi vähän erilaista Datatronicin ostoskoria AM5-alustan ympärillle osista joita voisin itselle harkita ostavani, lähinnä vaan nähdäkseni mihin hinta asettuu. Ensimmäinen on omaan silmään tasapainoinen paketti RTX 4060-kortilla ja kohtalaisilla päivitysmahdollisuuksilla (4x DIMM-paikat, parempi poweri), jälkimmäinen AMD RX 6600-kortin kanssa mutta muuten kaikki valikoitu hinta edellä. Molemmissa emoissa 2.5Gbit ethernet.

Näyttää siltä että hinta melkein väkisin kiipeää tuonne 1000-1200 pintaan vaikka jälkimmäisestä koitin viilata kaikesta mahdollisesta. Molemmista toki voi säästää vielä 48e kasaamalla itse.

1179e: Datatronic kori 1: 7500F, AsRock B650M Pro RS, 32GB DDR5, RTX 4060, 1TB NVMe, Focus 750W

989e: Datatronic kori 2: 7500F, AsRock B650M-HDV/M.2, 32GB DDR5, RX 6600, 1TB NVMe, DeepCool 750W
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
4 070
Näyttää siltä että hinta melkein väkisin kiipeää tuonne 1000-1200 pintaan vaikka jälkimmäisestä koitin viilata kaikesta mahdollisesta. Molemmista toki voi säästää vielä 48e kasaamalla itse.
Koodilla iotech-kasaus tuo kokoonpanopalvelu on ilmainen.

Mutta tosiasia on, että inflaatio, ssd-levyjen kallistuminen ja yleinen vaatimustason nosto niin peleissä kuin pelaajillakin on tehnyt tuon foorumilta löytyvän tonnin pelikone-ketjun ylläpitämisen hyvin haastavaksi.

Supertarjouksista osasia kyttäilemällä jne sen tonneroisen rajaa pääsee lähestymään, mutta tuo 1200-1300€ on nykyisin sellainen raja, että sen kanssa ei tarvi tehdä liian suuria heikennyksiä laatuun ym komponenteissa.
 
Liittynyt
18.06.2020
Viestejä
110
Joo ehkä en ihan vielä laita tuota uutta tietokonetta. Odottelen tässä kuitenkin ps5 pro ostoa mahdollisesti vielä ja siihen uutta gta:ta. Mut jossain kohtaa tän koneen hommaan myös.. joko ennen tätä gta:ta tai sen jälkeen. Mukava se on tietokone olla jolla voi myös pelatakin halutessaan. :D
 
Liittynyt
18.06.2020
Viestejä
110
Pari kysymystä vielä. Enkö siis tarvitse tuohon pakettiin lisätuulettimia? Eli sillonhan kopan sisällä on ainoastaan toi prosessorin jäähdytin/tuuletin, eli tämä minkä valitsinkin;


Ja itselle olisi tärkeää että tietokone olisi mahdollisimman hiljainen ja se jäähdyttää hyvin itseään niin onko näillä minun komponenttivalinnoilla myös tämä koppa soveltuva tällaiseen? Vai olisiko joku eri koppa parempi tähän? Mieluiten siis valkoinen!

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 487
Pari kysymystä vielä. Enkö siis tarvitse tuohon pakettiin lisätuulettimia? Eli sillonhan kopan sisällä on ainoastaan toi prosessorin jäähdytin/tuuletin, eli tämä minkä valitsinkin;


Ja itselle olisi tärkeää että tietokone olisi mahdollisimman hiljainen ja se jäähdyttää hyvin itseään niin onko näillä minun komponenttivalinnoilla myös tämä koppa soveltuva tällaiseen? Vai olisiko joku eri koppa parempi tähän? Mieluiten siis valkoinen!

Virtalähteen ja näytönohjaimen tuulettimet lisäksi. Ja AMD:n prosessorille varsinkin riittää ihan tuo Z1 Iceberg White tuuletus ja pienet ilmanraot, mutta mitä paremman näytönohjaimen sinne laitat, sitä "ahtaammaksi" (paremman sanan puuttessa) tuo kotelo käy. Sanotaan, kotelo on vähän rajoilla, jos näytönohjain on x7x-sarjaa, eli 3070,4070,7700, 6700 XT, jne.. Tämä nyt itse vetämä raja ja ihan mutulla, mutta aika monta konetta olen myös itse koonnut.

Ja sitten taas kevyemmät näytönohjaimet, kuten 4060 , 6600 , 7600 , jne. toimivat varmasti ihan hyvin tuossa kotelossa, ilman mitään (ilmanvaihdollisia) ongelmia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
244 980
Viestejä
4 273 510
Jäsenet
71 585
Uusin jäsen
villejok

Hinta.fi

Ylös Bottom