Piirilevyn korjaus/juotostyöt

Tervehdys 👋

Lähdin tässä etsimään tositarkoituksella ammattilaista, joka taitaisi etenkin SMD-juotostyöt. Satun omistamaan antiikkisen 286/386SX-"hybridiemolevyn", josta ilmeisesti kärähti näytönohjainpiiri (OTI-067). Itse emolevy vaikuttaisi olevan hengissä, mutta kuvasta ei saa juuri mitään selvää hirveän kohinan takia. Tämän lisäksi mielessä olisi myös pari muuta lisäystä, mutta etusijalla on tuon yhden ongelmapiirin vaihto. Näissä hommissa olen itse korkeintaan amatööri, enkä halua tärvellä harvinaista emolevyä. Kuvat liitteenä.

Ehkä joku veteraani "Murolainen" osaisi auttaa? 🤔

PCB_A.jpeg

PCB_B.jpeg

Sinänsä juottamishommana tuollaisen piirin irroitus ja uudelleenkiinnitys on helppoa hommaa. Isoimmat kysymykset mielestäni on että "miksi se on hajonnut?" ja "mistä saa uuden korvaavan piirin?"

Ensimmäinen siis tarkoittaa onko
1) piiri hajonnut ihan vaan omia aikojaan
2) piiri hajonnut jostain tunnetusta ulkoisesta syystä, joka on poistunut vai
3) jokin piiriin liittyvä elektroniikka emolevyllä on hajonnut ja rikkonut piirin samalla

Vaihtoehdoissa 1 ja 2 voisi ajatella piirin vaihtamisen "sokkona" olevan suht järkevää. Jos kyseessä on vaihtoehto 3, niin sittenhän pitäisi selvittää se muu vika ennen kuin piiriä kannattaa vaihtaa.

Ja sitten tosiaan jos piirin vaihtaa, niin onko jo tiedossa mistä saisi uuden?

Ja onko vika juuri tuossa piirissä vai jossain muualla? Muina vaihtoehtoina tulisi mieleen esimerkiksi näyttömuistit taikka joku komponentti tuon piirin ja näyttöliittimen välissä. Ja kun ilmeisesti on kärähtänyt eikä ollut jo aiemmin hajalla niin minkähänlaisessa tilanteessa tuo on hajonnut? Tietty tuosta kohinaisesta kuvastakin jos olisi jonkunlainen esimerkkikuva niin voisi vähän päätellä vikaa. Jotenkin vaan itselläni on sellainen fiilis että vika ei ole juuri tuossa piirissä mutta voin olla väärässäkin.

Niin tosiaan vikahan voi olla OTI067 (grafiikkapiirin), muistien, muistiväylän, jännitereguloinnin ja passiivikomponenttien lisäksi myös tuossa OTI066 piirissä joka DAC/Palettipiiri. Periaatteessa sopivalla skoopilla voisi olla aika triviaalia katsoa onko vika OTI066:ssa vai ennen sitä.

Itse lähdin alunperin vastaamaan sillä oletuksella että kysyjä tietää että OTI067 on viallinen niinkuin kirjoitti.

Kiitos vastauksista :thumbsup: Veikkaan, että vika on joko OTI-067-piirissä tai näyttömuistissa. Kokeilin vaihtaa pari muistimoduulia, mutta kohina ei poistunut. Emolevylle on lisäksi juotettu kaksi "41256" DIP-moduulia, joiden vikaisuudesta en tiedä, eikä minulta löydy tarvittavaa kalustoa tarkempaa analyysia varten.

Pystyn toimittamaan tarvittavat varaosat, kunhan vain löytyisi osaava tekijä. Emolevylle voi periaatteessa juottaa myös QFP100-liittimen (tai 386SX:n suoraan), mutta se on lähinnä ekstraa. Pelkkä 286 (16 MHz) riittänee DOS-pelailuun, jos ei välitä DOOMista yms...

Statistiikka

Viestiketjuista
286 754
Jäsenet
79 248
Uusin jäsen
Masku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom