Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Mistään lisäturvista ei kannata maksaa, Suomessa on kuluttajansuoja mikä kattaa enemmän kuin autoliikkeideiden yksikään lisäturva.Mietteitä myytävistä lisäturvista? Autoa olen ostamassa ja pyysin tarjoukseen mukaan tuon wetterin 12kk/20tkm turvan. Aika karvas 1080€ koska yli 200kw. Parissa autossa on tuo ollut aiemmin ja molemmissa kyllä pelasti isoilta laskuilta. Kamuxilta ostetusta seat exeo tdistä meni vauhtipyörä yms kilkettä, yli 2k€ remppa ja turvan piiriin meni täysin mukisematta. Oiskohan tuo jonkun 600€ sillon maksanu? Varmaan liikkeellä olisi ollut jonkinlainen vastuu myös ilman turvaa, mutta tuskinpa tälläiset menee 100% myyjälle. Oli se auto kyllä 8kk jo ollutkin.
Volvosta meni molemmat takaovien lukot ja toinen takaled. Tyyppivika ja volvolta ei yhtään goodwilliä silloin 5v vanhaan autoon. Rintajoupin turvaan meni, ja lisäksi ajovalojen pesurit. Rapiat 2k€ nuo kaikkineen myös. Turva oli 780€ ja sen sain kaupanpäälisiksi aika tuurilla, ilmoitin etten sitä halua ja silti se sopparissa oli ennekuin allekirjoitin. Sain sitten viimemetreillä sen 0€llä.
Uusi auto olisi 2019 v90 t8 67tkm ajettuna.
Melko raskas yleistys joka ei sellaisenaan kyllä pidä paikkaansa. Kuluttajasuojan turvin saa kaikenlaista hyvitystä mutta mitä vanhempi auto sitä enemmän joutuu osallistumaan itsekin kustannuksiin.Suomessa on kuluttajansuoja mikä kattaa enemmän kuin autoliikkeideiden yksikään lisäturva.
Tässä vielä nämä KKV:n ohjeet: Käytetyn auton virheMelko raskas yleistys joka ei sellaisenaan kyllä pidä paikkaansa. Kuluttajasuojan turvin saa kaikenlaista hyvitystä mutta mitä vanhempi auto sitä enemmän joutuu osallistumaan itsekin kustannuksiin.
Mietteitä myytävistä lisäturvista? Autoa olen ostamassa ja pyysin tarjoukseen mukaan tuon wetterin 12kk/20tkm turvan. Aika karvas 1080€ koska yli 200kw. Parissa autossa on tuo ollut aiemmin ja molemmissa kyllä pelasti isoilta laskuilta. Kamuxilta ostetusta seat exeo tdistä meni vauhtipyörä yms kilkettä, yli 2k€ remppa ja turvan piiriin meni täysin mukisematta. Oiskohan tuo jonkun 600€ sillon maksanu? Varmaan liikkeellä olisi ollut jonkinlainen vastuu myös ilman turvaa, mutta tuskinpa tälläiset menee 100% myyjälle. Oli se auto kyllä 8kk jo ollutkin.
Volvosta meni molemmat takaovien lukot ja toinen takaled. Tyyppivika ja volvolta ei yhtään goodwilliä silloin 5v vanhaan autoon. Rintajoupin turvaan meni, ja lisäksi ajovalojen pesurit. Rapiat 2k€ nuo kaikkineen myös. Turva oli 780€ ja sen sain kaupanpäälisiksi aika tuurilla, ilmoitin etten sitä halua ja silti se sopparissa oli ennekuin allekirjoitin. Sain sitten viimemetreillä sen 0€llä.
Uusi auto olisi 2019 v90 t8 67tkm ajettuna.
Hyviä kommentteja tullut.Mietteitä myytävistä lisäturvista? Autoa olen ostamassa ja pyysin tarjoukseen mukaan tuon wetterin 12kk/20tkm turvan. Aika karvas 1080€ koska yli 200kw. Parissa autossa on tuo ollut aiemmin ja molemmissa kyllä pelasti isoilta laskuilta. Kamuxilta ostetusta seat exeo tdistä meni vauhtipyörä yms kilkettä, yli 2k€ remppa ja turvan piiriin meni täysin mukisematta. Oiskohan tuo jonkun 600€ sillon maksanu? Varmaan liikkeellä olisi ollut jonkinlainen vastuu myös ilman turvaa, mutta tuskinpa tälläiset menee 100% myyjälle. Oli se auto kyllä 8kk jo ollutkin.
Volvosta meni molemmat takaovien lukot ja toinen takaled. Tyyppivika ja volvolta ei yhtään goodwilliä silloin 5v vanhaan autoon. Rintajoupin turvaan meni, ja lisäksi ajovalojen pesurit. Rapiat 2k€ nuo kaikkineen myös. Turva oli 780€ ja sen sain kaupanpäälisiksi aika tuurilla, ilmoitin etten sitä halua ja silti se sopparissa oli ennekuin allekirjoitin. Sain sitten viimemetreillä sen 0€llä.
Uusi auto olisi 2019 v90 t8 67tkm ajettuna.
Varmasti joskus saakin. Omakohtaista kokemusta on kahdesta tapauksesta joissa kuluttajariitalautakunta suositti korvaamista ja autoliike ilmoitti ettei voisi vähempää kiinnostaa ja mitään ei makseta. Aivan yhtä tyhjän kanssa.lähtökohtaisesti viimeistään kuluttajariitalautakunnan kautta saa myyjän osallistumaan kustannuksiin
Missä vaiheessa liikennerajoitus tulee voimaan käytännössä, vasta nopeusrajoituksesta kertovan liikennemerkin kohdalta vai vähän ennen sitä? Esimerkiksi jos ajat 50 kmh alueella ja 200 metrin päässä on 80 kmh nopeusrajoituksesta kertova merkki, voitko saada peltipoliisilta sakot, jos ehdit kiihdyttää 80 kmh nopeuteen ennen kuin ohitat nopeusrajoituksen muuttumisesta kertovan liikennemerkin?
Jotkut autot jarruttaa/hidastaa vasta merkin kohdalla. Täytyisi siis ennakoida itse, että välttyy varmasti sakoillaJep, näin olen olettanut sen menneen kaikki nämä vuodet. Siitä huolimatta ihmetyttää, kun valtaosa autoilijoista kiihdyttää reilusti ennen ylempää nopeusrajoitusmerkkiä, tai vastaavasti hidastaa verkkaisesti vasta alemman nopeusrajoitusmerkin jälkeen. Ehkä heillä on varmaa tietoa peltipoliisien sijainneista tai toimintalogiikasta tai sitten kokeilevat vain onneaan.
50metriä taitaa olla etäisyys merkistä milloin saa tutkata nopeutta sitä merkin nopeutta vastaanLiikennemerkin kohdalta alkaa rajoitus. Eli kiihdyttää saat alkaa vasta merkiltä. Ja vastaavasti pitää hidastaa ennen merkkiä, ettei nopeus ylity merkin jälkeen.
50metriä taitaa olla etäisyys merkistä milloin saa tutkata nopeutta sitä merkin nopeutta vastaan
Riippuu sen paikkamaalin alla olevan ruostevaurion laajuudesta.Autossa tämmöstä parissa kohtaa. Osaisko tietävät sanoa onko paha este ostamiselle?![]()
Auton merkki ja malli olisi hyvä laittaa. Sen perusteella voi jo vähän päätellä, että onko ruostuminen ollut kyseisessä mallissa ongelma.Autossa tämmöstä parissa kohtaa. Osaisko tietävät sanoa onko paha este ostamiselle?![]()
Corolla 2011.Auton merkki ja malli olisi hyvä laittaa. Sen perusteella voi jo vähän päätellä, että onko ruostuminen ollut kyseisessä mallissa ongelma.
Itsellä on Waze päällä juuri tämän takia, että kertoo kameroista. Ei tarvitse arvuutella.Jep, näin olen olettanut sen menneen kaikki nämä vuodet. Siitä huolimatta ihmetyttää, kun valtaosa autoilijoista kiihdyttää reilusti ennen ylempää nopeusrajoitusmerkkiä, tai vastaavasti hidastaa verkkaisesti vasta alemman nopeusrajoitusmerkin jälkeen. Ehkä heillä on varmaa tietoa peltipoliisien sijainneista tai toimintalogiikasta tai sitten kokeilevat vain onneaan.
Tietääkseni kameroita ei asenneta niin että tuo olisi ongelma ja tutkaamiskielto on siksi että viranomainen ei saa tehdä ansoja kansalaiselle. Esimerkiksi kalastuksenvalvoja ei saa katosa vierestä kun joku laittaa kalastusvälineitä kasaan ja odottaa kunnes heittää vieheen veteen ja sitten kirjoittaa tutkintapyyntöä kalastusrikkomuksestaTutkata, onko se sen takia ettei mittausvirhettä, eli miten silmukat jos niille ei ole suoja etäisyyttä, niin koskeeko tuo tutka kiinteistä tutkia ?
Ei kyllä maksa. Kuluttajariitalautakunta antaa oman ratkaisunsa ja jos elinkeinonharjoittaja ei noudata sitä niin siihen loppuu lautakunnan osuus. Oikeuteen jos lähdetään niin ihan omilla rahoilla siinä pelataan.Ymmärtääkseni virasto vasta asianajajan hankinnasta ja palkkioista, jos vastaava keissi viedään oikeuteen, jossa myyjäliike ei ole noudattanut suositusta.
En ihan noin lähellä ole silmukka kameraa nähnyt tutkamerat kai voi säädellä.Tietääkseni kameroita ei asenneta niin että tuo olisi ongelma ja tutkaamiskielto on siksi että viranomainen ei saa tehdä ansoja kansalaiselle. Esimerkiksi kalastuksenvalvoja ei saa katosa vierestä kun joku laittaa kalastusvälineitä kasaan ja odottaa kunnes heittää vieheen veteen ja sitten kirjoittaa tutkintapyyntöä kalastusrikkomuksesta
Ruostetta tuolla alla on, sen näkee kuvasta, eli kannattaa rapsuttaa auki, MYÖS tiivisteen alta mitä pystyy. Sitten kunnon käsittely ruosteenmuunto aineella ja lopuksi paikkamaalaus päälle niin ei ruostu uudestaan.Autossa tämmöstä parissa kohtaa. Osaisko tietävät sanoa onko paha este ostamiselle?![]()
Jos öljynkulutus nousee noin dramaattisesti, voisi kuvitella öljyn menettäneen joitain ominaisuuksia. Kauanko menee tuon vaihtovälin saavuttamiseen?Jos moottori kuluttaa maltillisesti öljyä vaihtovälillä, niin lyhennättekö mieluummin vaihtoväliä vai ostatteko täyttöpullon tai kaksi ajaaksenne vaihtovälin?
Oma kokemukseni on, että öljynkulutus kiihtyy vaihtovälin loppua kohden (20 tkm vaihtoväli). Edellisestä öljyvaihdosta on nyt 10 tkm, sinä aikana on hävinnyt n. 6-7 dl öljyä, eli 0,6-0,7 dl per 1000 km. Mutta edellisen vaihtovälin lopulla kun joutui lisäämään täyttöpullosta n. 15 tkm ajettuaan, niin litralla ei päästy kuin ~4 tkm lisää. Eli vaihtovälin lopulla öljynkulutus on 2,5 dl per 1000 km. Ja kun öljytilavuus on 3,75 litraa, niin tuolla vaihtovälin loppupuolen kulutuksella on jo taloudellisesti melkein sama vaihtaa öljyt hieman ennakkoon, kun miettii niiden pikkupönikoiden korkeampaa litrahintaa.
Moottorille parempi, jos öljyt ja suodattimen vaihtaa tosiaan 15tkm välein. Toki 10tkm olisi vieläkin parempi?Jos moottori kuluttaa maltillisesti öljyä vaihtovälillä, niin lyhennättekö mieluummin vaihtoväliä vai ostatteko täyttöpullon tai kaksi ajaaksenne vaihtovälin?
Oma kokemukseni on, että öljynkulutus kiihtyy vaihtovälin loppua kohden (20 tkm vaihtoväli). Edellisestä öljyvaihdosta on nyt 10 tkm, sinä aikana on hävinnyt n. 6-7 dl öljyä, eli 0,6-0,7 dl per 1000 km. Mutta edellisen vaihtovälin lopulla kun joutui lisäämään täyttöpullosta n. 15 tkm ajettuaan, niin litralla ei päästy kuin ~4 tkm lisää. Eli vaihtovälin lopulla öljynkulutus on 2,5 dl per 1000 km. Ja kun öljytilavuus on 3,75 litraa, niin tuolla vaihtovälin loppupuolen kulutuksella on jo taloudellisesti melkein sama vaihtaa öljyt hieman ennakkoon, kun miettii niiden pikkupönikoiden korkeampaa litrahintaa.
Jos öljynkulutus nousee noin dramaattisesti, voisi kuvitella öljyn menettäneen joitain ominaisuuksia. Kauanko menee tuon vaihtovälin saavuttamiseen?
Itse ehdottomasti vaihtaisin öljyt aikaisemmin, esim 15 kohdalla
Corolla 2011.
Jos aikoo yrittää pitää autoa pitkään vielä, niin jopa 10tkm välein öljynvaihto. Toki se voi jo olla "hifistelyä". Öljy pysyy kyllä hyvänä 15tkm.
Jotain moottorin pesuaineitakin on ilmeisesti? Eli 10min tyhjäkäyntiä öljyt + pesuaineet koneessa.
Lisään öljyä jos tarvetta, toki jos kulutus selvästi on kasvava nii sit ihan ammattilaisen tutkittavaks et mikä osa pettää ihan kohta kokonaan.Jos moottori kuluttaa maltillisesti öljyä vaihtovälillä, niin lyhennättekö mieluummin vaihtoväliä vai ostatteko täyttöpullon tai kaksi ajaaksenne vaihtovälin?
Oma kokemukseni on, että öljynkulutus kiihtyy vaihtovälin loppua kohden (20 tkm vaihtoväli). Edellisestä öljyvaihdosta on nyt 10 tkm, sinä aikana on hävinnyt n. 6-7 dl öljyä, eli 0,6-0,7 dl per 1000 km. Mutta edellisen vaihtovälin lopulla kun joutui lisäämään täyttöpullosta n. 15 tkm ajettuaan, niin litralla ei päästy kuin ~4 tkm lisää. Eli vaihtovälin lopulla öljynkulutus on 2,5 dl per 1000 km. Ja kun öljytilavuus on 3,75 litraa, niin tuolla vaihtovälin loppupuolen kulutuksella on jo taloudellisesti melkein sama vaihtaa öljyt hieman ennakkoon, kun miettii niiden pikkupönikoiden korkeampaa litrahintaa.
Jos moottori kuluttaa maltillisesti öljyä vaihtovälillä, niin lyhennättekö mieluummin vaihtoväliä vai ostatteko täyttöpullon tai kaksi ajaaksenne vaihtovälin?
Oma kokemukseni on, että öljynkulutus kiihtyy vaihtovälin loppua kohden (20 tkm vaihtoväli). Edellisestä öljyvaihdosta on nyt 10 tkm, sinä aikana on hävinnyt n. 6-7 dl öljyä, eli 0,6-0,7 dl per 1000 km. Mutta edellisen vaihtovälin lopulla kun joutui lisäämään täyttöpullosta n. 15 tkm ajettuaan, niin litralla ei päästy kuin ~4 tkm lisää. Eli vaihtovälin lopulla öljynkulutus on 2,5 dl per 1000 km. Ja kun öljytilavuus on 3,75 litraa, niin tuolla vaihtovälin loppupuolen kulutuksella on jo taloudellisesti melkein sama vaihtaa öljyt hieman ennakkoon, kun miettii niiden pikkupönikoiden korkeampaa litrahintaa.
Eli siis 5W30 tai 0W30 olisi oikeaa ja ensimmäinen toki halvempaa. Mikähän mahtaa olla se muu öljyluokitus? Esim Volvossa A5/B5 0W30.kyseessä on "tonnin pommi" ja omissa ajatuksissa on ajaa tuollaiset 3v/50tkm lisää matkamittariin.
Moottoripesuaine öljyn sekaan ennen seuraavaa vaihtoa, hetki tyhjäkäyntiä ja öljyn ja suodattimen vaihto, maksaa kymppejä. öljyrenkaat siellä jumittaa ja siksi syö öljyä.Joo, tuota olen hieman miettinyt. Mutta ehkä se ei puolusta paikkaansa, kuitenkin kyseessä on "tonnin pommi" ja omissa ajatuksissa on ajaa tuollaiset 3v/50tkm lisää matkamittariin. Siinä vaiheessa jakohihnasta olisi vuodet loppu ja kilometreistä ajettu kolme-neljäsosaa, kesärenkaat olisi loppu ja talvirenkaat parhaan teränsä menettäneet. Sitten jos katsastusmies vielä löytää mitään isompaa korjattavaa, niin siinä on hyvä hetki laittaa vanha auto pois sen sijaan että investoi siihen pari tonnia. Jakeluvelvoitteen nousukin osuu tuonne kolmen vuoden päähän, jolloin myös kohtuuhintaisia sähköautoja lienee saatavilla paremmin kuin nyt, ja kenties taloyhtiö saa siihen mennessä rakennettua latauspaikat...
Näitä en taida kokeilla, kun ei varsinaista ongelmaa ole öljynkulutuksen tai muunkaan asian suhteen. Kuitenkin tuo öljynkulutukseni on hyvin valmistajan toleranssien sisällä ja moni on sitä mieltä, että terveen moottorin pitääkin kuluttaa hieman öljyä.
Väitetysti kaikki vanhaan moottoriin kertynyt paska kun ei ole vain huono asia, vaan joskus se toimii kuin liima pitäen koneen kasassa. Sitten jos se pestään irti, niin yhtäkkiä voikin alkaa nesteet sekoittua ja vuotaa.
miettinyt tuossa Autoliiton perusjäsenyyden päivitystä plussaan tuon tiepalvelun takia. Onko kokemuksia? Koskee myös muita kuin omia autoja jos on kyydissä joka tekisi tuosta ihan kätevän. Muistelin, että perusjäsenyys oli 59€ mutta tuli lasku ja se onkin noussut 73€:oon jolloin ero plussaan 129€ ei ole ihan hirveän paljon.
ei näytä olevan Pohjolan osakaskossa hinausturvaa.Nykyisessä autossa ei ole hinausturvaa/tiepalvelua vakuutusyhtiön puolesta? Aika useinhan se on jo osakaskossakin, vanhojen autojen tapauksessa ei ihan joka yhtiössä, mutta esim. Fennialla ei taida olla ikärajaa siinä suhteessa.
Autoliiton palveluthan on henkilökohtaisia, ei ajoneuvokohtaisia kuten vakuutukset.
miettinyt tuossa Autoliiton perusjäsenyyden päivitystä plussaan tuon tiepalvelun takia. Onko kokemuksia? Koskee myös muita kuin omia autoja jos on kyydissä joka tekisi tuosta ihan kätevän. Muistelin, että perusjäsenyys oli 59€ mutta tuli lasku ja se onkin noussut 73€:oon jolloin ero plussaan 129€ ei ole ihan hirveän paljon.
Typ2 sanoi:Minulla on Autoliiton Plus-jäsenyys eli liikkumisturvaa vastaava turva, joka kattaa auton ikään katsomatta kaikki autot joissa olen kyydissä.
Tuon pakoputkiepisodin yhteydessä sitä käytinkin, kun olin työpaikan pihassa, eikä jaksanut lähteä pörisevällä autolla taipaleelle. Soitto Autoliiton numeroon ja puolen tunnin päästä tuli hinurin lavalla Audi A3 sijaisautoksi. Hinuri vei Volvon ja minä ajelin viikonlopun yli sillä Audilla. Eikä sijaisauto tai hinaus maksanut mitään.
Moni perustelee uutta autoa juurikin liikkumisturvalla, mutta se nyt on aivan turha peruste, kun Autoliitosta saa paremman turvan 8 eurolla kuukaudessa.
Eikös jokkiksessa voi joka kisan jälkeen käydä ostamassa niitä autoja itselleen jos siltä tuntuu. Homman ideahan on että se ayto ei saa olla kallis ja sitä valvotaan sillä että auto on kisan jälkeen myytävä halukkaalleAutourheilu kiinnostaa - Jokkis ilmeisesti se halvin ja helpoin tie harrastuksen aloittamiseen - tarvitaanko oma auto jos haluaa käydä vähän kokeilemassa, vai onko näitä jotka tarjoaa omaa autoaan vaikka ekakertalaiselle. Google on niin perseestä nykyään et en tiedä yhtään mihin suuntaan katsoa niin kysyn täältä
Eikös jokkiksessa voi joka kisan jälkeen käydä ostamassa niitä autoja itselleen jos siltä tuntuu. Homman ideahan on että se ayto ei saa olla kallis ja sitä valvotaan sillä että auto on kisan jälkeen myytävä halukkaalle

Kerran Köyhän Ihmisen Autosta hajosi kaasuläppäkotelo kotimatkalla noin 100km:n päässä kotoa. Toimi hyvin pintakaasulla, mutta yhtään runsaampi kaasun käyttö sai aikaan limpmoden, jolla pääsi vain 40km/h tasaisella. Kian perässä oli kevytperävaunussa reilu klapikuorma. Otin yhteyden Autoliittoon ja asiat lähtivät järjestymään. Vaimo ja lapset pääsivät taksilla kotiin. Itse jäin odottamaan hinausautoa. Kun se tuli, selvisi, että autoa ei saisi kotiin, vaan se vietäisiin 20km:n päähän Kia-korjaamolle. Kieltäydyin siitä huvista. Hinausauton kuljettaja veti ihan aiheesta pultit, kun oli tullut turhaan paikalle ja kuulemma oli jäänyt toinen keikkakin kesken. (Ilmeisesti diili Autoliiton kanssa on aika kova) Linkutin sitten itse Kian ja klapit kotiin. Oli onneksi mukana OBD-vehkeet limpmoden nollaamiseen. Sen saikin muutaman kerran matkalla tehdä. Kärjekkäässä sanailussa hinurikuskin kanssa jäi selviämättä, miten minut ja peräkärry olisi junailtu kotiin, jos Kiaa olisi lähdetty viemään eri suuntaan merkkiarvaamoon. Olisin kuvitellut olevan yksinkertaista heittää peräkärry hinurin perään ja ajella minut, Kia ja peräkärry kotiin, mutta se ei ollut mahdollista. Konseptiin kuuluu nimenomaan viedä auto lähimpään merkkikorjaamoon. Tällä kokemuksella en suosittele. Taksi ei ole mikään uusi keksintö ja sellaisen osaan itsekin tilata kuljettamaan itseäni tai perheen jäseniä. Ihan ok on saada ehjä auto kotiin, mutta ennen kaikkea haluan rikkinäisen auton kotiin korjattavaksi, enkä seisomaan arvaamon pihaan.miettinyt tuossa Autoliiton perusjäsenyyden päivitystä plussaan tuon tiepalvelun takia. Onko kokemuksia? Koskee myös muita kuin omia autoja jos on kyydissä joka tekisi tuosta ihan kätevän. Muistelin, että perusjäsenyys oli 59€ mutta tuli lasku ja se onkin noussut 73€:oon jolloin ero plussaan 129€ ei ole ihan hirveän paljon.
Riipuu ihan vakuutusyhtiöstäkin viekö kotiin vai lähimpään (merkk)korjamoon. Itellä ollu aina osakasko(jossa on paljon muutakin turvia) kun se on halvempi kun toi autoliiton autopalvelu. Mutta olen saanut aina vietty sinne minne halusin auto.Kerran Köyhän Ihmisen Autosta hajosi kaasuläppäkotelo kotimatkalla noin 100km:n päässä kotoa. Toimi hyvin pintakaasulla, mutta yhtään runsaampi kaasun käyttö sai aikaan limpmoden, jolla pääsi vain 40km/h tasaisella. Kian perässä oli kevytperävaunussa reilu klapikuorma. Otin yhteyden Autoliittoon ja asiat lähtivät järjestymään. Vaimo ja lapset pääsivät taksilla kotiin. Itse jäin odottamaan hinausautoa. Kun se tuli, selvisi, että autoa ei saisi kotiin, vaan se vietäisiin 20km:n päähän Kia-korjaamolle. Kieltäydyin siitä huvista. Hinausauton kuljettaja veti ihan aiheesta pultit, kun oli tullut turhaan paikalle ja kuulemma oli jäänyt toinen keikkakin kesken. (Ilmeisesti diili Autoliiton kanssa on aika kova) Linkutin sitten itse Kian ja klapit kotiin. Oli onneksi mukana OBD-vehkeet limpmoden nollaamiseen. Sen saikin muutaman kerran matkalla tehdä. Kärjekkäässä sanailussa hinurikuskin kanssa jäi selviämättä, miten minut ja peräkärry olisi junailtu kotiin, jos Kiaa olisi lähdetty viemään eri suuntaan merkkiarvaamoon. Olisin kuvitellut olevan yksinkertaista heittää peräkärry hinurin perään ja ajella minut, Kia ja peräkärry kotiin, mutta se ei ollut mahdollista. Konseptiin kuuluu nimenomaan viedä auto lähimpään merkkikorjaamoon. Tällä kokemuksella en suosittele. Taksi ei ole mikään uusi keksintö ja sellaisen osaan itsekin tilata kuljettamaan itseäni tai perheen jäseniä. Ihan ok on saada ehjä auto kotiin, mutta ennen kaikkea haluan rikkinäisen auton kotiin korjattavaksi, enkä seisomaan arvaamon pihaan.
Tossa kohtaa olisit vaatinu sijaisauton. Toki tällöin perhe ei olisi saanut taksikyytiä. Tai jos auto olisi hinattu lähimmälle korjaamolle, olisit saanut halvimman julkisen mukaan korvaukset kotimatkasta (eli taksi jos ei julkisia ole) ja takas hakemaan autoa.Kerran Köyhän Ihmisen Autosta hajosi kaasuläppäkotelo kotimatkalla noin 100km:n päässä kotoa. Toimi hyvin pintakaasulla, mutta yhtään runsaampi kaasun käyttö sai aikaan limpmoden, jolla pääsi vain 40km/h tasaisella. Kian perässä oli kevytperävaunussa reilu klapikuorma. Otin yhteyden Autoliittoon ja asiat lähtivät järjestymään. Vaimo ja lapset pääsivät taksilla kotiin. Itse jäin odottamaan hinausautoa. Kun se tuli, selvisi, että autoa ei saisi kotiin, vaan se vietäisiin 20km:n päähän Kia-korjaamolle. Kieltäydyin siitä huvista. Hinausauton kuljettaja veti ihan aiheesta pultit, kun oli tullut turhaan paikalle ja kuulemma oli jäänyt toinen keikkakin kesken. (Ilmeisesti diili Autoliiton kanssa on aika kova) Linkutin sitten itse Kian ja klapit kotiin. Oli onneksi mukana OBD-vehkeet limpmoden nollaamiseen. Sen saikin muutaman kerran matkalla tehdä. Kärjekkäässä sanailussa hinurikuskin kanssa jäi selviämättä, miten minut ja peräkärry olisi junailtu kotiin, jos Kiaa olisi lähdetty viemään eri suuntaan merkkiarvaamoon. Olisin kuvitellut olevan yksinkertaista heittää peräkärry hinurin perään ja ajella minut, Kia ja peräkärry kotiin, mutta se ei ollut mahdollista. Konseptiin kuuluu nimenomaan viedä auto lähimpään merkkikorjaamoon. Tällä kokemuksella en suosittele. Taksi ei ole mikään uusi keksintö ja sellaisen osaan itsekin tilata kuljettamaan itseäni tai perheen jäseniä. Ihan ok on saada ehjä auto kotiin, mutta ennen kaikkea haluan rikkinäisen auton kotiin korjattavaksi, enkä seisomaan arvaamon pihaan.
Onko mahdollista, että vm. 2001 autossa, jolla on ajettu 166 tkm, olisi alkuperäiset jarrupalat ja jarrulevyt? En löytänyt auton huoltodokumentaatiosta mitään mainintaa, että niitä olisi koskaan vaihdettu... Vaikka eihän ne tietysti kulu, jos ajellaan sunnuntaisin kirkkoon ja käytetään paljon moottorijarrua (kytkin remontoitu 102 tkm kohdalla syystä taikka toisesta), mutta jotenkin hämmästyttävää siitä huolimatta.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.