Pieni DC-UPS projekti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ississ
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 239
Syksyllä vaihtelin jyrsimiin ohjainkoneet ja hyllyyn jäi kolme Asrock Q1900B-ITX emoa. Uusien emojen mukana hankin samalla autokäyttöön soveltuvia powereita (tulo 8-30VDC) joista osa jäi hyllyyn. Sain sitten idean että yhdestä ylijääneestä voisi tehdä mökille lämpötilavahdin/home assistant tai mitä keksiikin.

Koneessahan pitää tietysti olla UPS ja kun löytyy poweri joka syö laajaa jännitealuetta (= voi käyttää suoraan 12V akusta) niin päätin yrittää tehdä pienen DC-UPSin tähän käyttöön.
Tavoitteena oli ettei tarvitsisi ohjelmoida PC:lle mitään vaan tekeleen pitäisi siis "näyttää" joltakin oikealta upsilta ja käyttää olemassa olevaa protokollaa. Jokunen ilta meni lukiessa NUTin dokumentaatiota ja ensimmäisen yrityksen versioksi valikoitui Phoenixtec- protokolla ja SOLA/Best Power ajuri.
Viimeinen hieno idea oli yrittää kasata systeemi niistä osista joita löytyy jo valmiiksi (paitsi akku, se pitää olla uusi).

Testikytkentä rakentui hiljalleen koekytkentälevyille
- laturi (virta+jänniterajoitettu)
- latausvirran mittaus
- latauksen kytkentä
- syötön katkaisu (= voi simuloida verkkokatkoa)
- lähdön kytkentä
- lähtövirran mittaus
- akun kytkentä
- testikuorman kytkentä
- tulojännitteen mittaus
- lähtöjännitteen mittaus
- lämpötilan mittaus
1644098710560.png


Ohjaimeksi löytyi laatikon pohjalta arduino nano- klooni, normaali M328P 16MHz + FT232 usb-sarjapiiri

AVR koodastuksen jälkeen ensimmäisten testien tuloksia:
Koodi:
root@a:/etc/nut# /lib/nut/bestups -a UPS -D -D -D
Network UPS Tools - Best UPS driver 1.06 (2.7.4)
   0.000000     debug level is '3'
   0.755157     get_ident: got [ISS,0050,019,018,11.7,13.7]
Unknown model detected - please report this ID: 'ISS'
Detected Unknown Unknown ISS (0050) on /dev/ttyUSB0
   1.258746     dstate_init: sock /run/nut/bestups-UPS open on fd 5
   1.661537     new connection on fd 6

root@a:/etc/nut# systemctl start nut-server.service

syslog:
Jan 13 23:51:05 a systemd[1]: Starting Network UPS Tools - power device driver controller...
Jan 13 23:51:06 a upsdrvctl[1235]: Network UPS Tools - UPS driver controller 2.7.4
Jan 13 23:51:06 a systemd[1]: Started Network UPS Tools - power device driver controller.
Jan 13 23:51:06 a bestups[1237]: Startup successful
Jan 13 23:51:06 a systemd[1]: Starting Network UPS Tools - power devices information server...
Jan 13 23:51:06 a upsd[1238]: fopen /run/nut/upsd.pid: No such file or directory
Jan 13 23:51:06 a upsd[1238]: listening on 127.0.0.1 port 3493
Jan 13 23:51:06 a upsd[1238]: listening on ::1 port 3493
Jan 13 23:51:06 a upsd[1238]: listening on 127.0.0.1 port 3493
Jan 13 23:51:06 a upsd[1238]: listening on ::1 port 3493
Jan 13 23:51:06 a upsd[1238]: Connected to UPS [UPS]: bestups-UPS
Jan 13 23:51:06 a upsd[1238]: Connected to UPS [UPS]: bestups-UPS
Jan 13 23:51:06 a upsd[1239]: Startup successful
Jan 13 23:51:06 a systemd[1]: Started Network UPS Tools - power devices information server.
Jan 13 23:51:07 a upsd[1239]: User monmaster@::1 logged into UPS [UPS]
Jan 13 23:51:07 a upsmon[1088]: COMMOK:S_UPS_COMMUNICATION_OK
Jan 13 23:52:02 a upsmon[1088]: ONBATT:S_UPS_ON_BATTERY

root@a:/etc/nut# upsc UPS
Init SSL without certificate database
battery.charge: 35.0
battery.voltage: 12.4
battery.voltage.nominal: 12
device.mfr: Unknown
device.model: Unknown ISS (0050)
device.type: ups
driver.name: bestups
driver.parameter.pollinterval: 2
driver.parameter.port: /dev/ttyUSB0
driver.parameter.synchronous: no
driver.version: 2.7.4
driver.version.internal: 1.06
input.frequency: 00.0
input.voltage: 000.0
input.voltage.nominal: 19
output.voltage: 011.8
output.voltage.nominal: 18
ups.load: 238
ups.mfr: Unknown
ups.model: Unknown ISS (0050)
ups.status: OB
ups.temperature: 27.8

Harmittavasti ajuri vaatii että ups kertoo juuri oikean mallinumeron (jälkeenpäin selvitettynä eri malleilla on vähän eri ominaisuudet) => ajuri vaihtoon.
Korvaajaksi löytyi Megatec- protokolla jota ilmeisesti käyttää monet vanhemmat upsit, ei ollut kovin iso homma muuttaa kunovat sen verran samanlaisia.
Tarpeeksi toimivalla ups- koodilla uskalsin sitten viimein suunnitella levyn komponenteille. Pari virhettä pääsi mukaan mutta ne sai onneksi helposti korjattua (latausvirran mittaus ei toiminut). Matkan varrella lisäsin vielä kytkentään mahdollisuuden ohjata pwm- tuuletinta (on/off + pwm) ja liittimen jonka kautta kierrosluvun saa pc:lle.

Testikytkennän osat + lisäykset mahtui aika hyvin n. 8x12cm levylle, vain muutama hyppylanka 1- puoleisena.
1644099715359.png

1644099960148.png
1644099984638.png


Lämpöanturille pitää vielä keksiä sopiva paikka.
Lisäksi pitää vielä tehdä pieni lisäkortti johon tulee vain max232 ettei tarvitse käyttää usb- sarjaporttia. Näin siksi että testien aikana tuo usb- laite ei koskaan tunnistu niin kauan kuin korttia syötetään Vin kautta => ei toimi koska bootissa ups ei koskaan löydy. Myös erillisellä usb-sarjakortilla toimii oikein mutta hyllyssä pitäisi olla myös max232 jossain kotelossa niin sellainen mieluummin, toimiipahan varmasti.

Vielä puuttuu jäähdytyslevyn kiinnitys (pienet korokepalat ja kierteet alumiiniin), jokunen johto ja sitten setupin voi kasata pöydälle vähän pidempään testiin, sittenhän sen näkee toimiiko kaikki kuten pitääkin.
Lopullisen koonnin voisi ehkä tehdä pitkän malliseen koteloon. Ensin emo 17x17cm, seuraavaksi viereen poweri 16x5cm, sitten akku pituussuuntaan 15x6.5cm. Akun viereen mahtuu 90x90 puhallin ja 8x12cm ups- kytkentä jolloin akun viereen muodostuu sopiva tuulitunneli. Syötöksi löytyy pieni vanha läppärin 18.5V 65W poweri, sille pitää keksiä joku sopiva paikka ilmavirran matkalle. Vanha puhallinkin löytyy mutta se päätyy ehkä ostoslistalle äänen ja kestoiän vuoksi.

Yhdellä ssd- levyllä koneen normaali kulutus on ~700mA @18V tai ~800mA @12V (suoraan akusta diodin kautta). Eli 10-12W, pitää tietysti vielä mitata paljonko menee 100% cpulla. J1900 TDP on 10W eli maksimikaan ei pitäisi olla kovin paha. Kytkentä kestää komponenttien puolesta 7A jatkuvaa, diodi MBR1535 on heikoin lenkki 7.5A ja kytkinfetit IRF9530 8A. Todennäköisesti kuparia on liian vähän noille virroille mutta 1-2A pitäisi onnistua ihan hyvin ja se varmasti riittää tähän.
Pitää vielä miettia riittäisikö powerilta emolle vain yhdet johdot näillä kuormilla... helpottaisi tekemistä ja asennusta jos nipussa ei tarvita kaikkia 18 kappaletta (powerissa on vain 20pin liitin).

Aloitin suunnittelun joululomalla ja nyt ollaan kuvien osoittamassa vaiheessa. Ja kuten harrasteprojekteissa kuuluu, en ole mitannut paljonko aikaa ja kahvia on kulunut. Osa komponenteista on uusia, osa purettu jostain ja osa saatu. Rahaa on nyt käytetty vain akun ostoon. Kiitokset @Lassivv pintaliitosfeteistä, nyt niille löytyi järkevää käyttöä.
 
Testisetup vanerilevylle (20x50cm) niin pysyy osat paikallaan.

1644351252836.png


Testiajo täyteen ladatulla akulla kesti noin 9 tuntia loppujännitteellä 11.7V.
Ihan hyvä tulos, taidan säätää upsiin max akkuajan vaikka 2-3h jonka jälkeen se ilmoittaa koneelle akku vähissä vaikka ei olisikaan ja kone sammuu.
Pääasia olikin testata että sammuu hallitusti kun akku tyhjenee ja näin kävi.
Vanha puhallin pitää vaihtaa uuteen äänettömään, siitä seuraava kustannus.
Hiljalleen lataus kestää myös kauan, ehkä jo huomenna valmis. Latausvirtaakin voisi hiukan vielä kasvattaa, nyt se on vain noin 0.8A. Akku kestäisi 2A mutta sitten pitäisi ehkä kasvattaa jäähyäkin, ei maksa vaivaa.

Powerin johtoon jäi nyt pari 3.3V ja 5V linjaa, yksi 12V koska powerissa lyhyt liitin, 4 miinusta ja tietysti ohjaukset. Onneksi kaapissa oli valmis lyhyt kaapeli jossa on ohuet johdot niin taipuu helpommin tuolle matkalle.
 
Millätapaa lataus ohjattu tuolle? Pitääkö jatkuvasti vaan tiettyä jännitettä yllä vai lataako niin pitkään kunnes tunnistaa että akku täynnä jolloin siirtyy ylläpitämään akkua tarvittaessa kun jännite laskee tietyn rajan alle? Ajattelin lähinnä että kuinka iso hystereesi sulla tuossa on akun lataukselle jänniteellä seurattuna ennenkuin lähtee lataamaan taas (itselle kun koodauspuoli on aika hepreaa... koittanut kyllä mm. javaa mutta ei ole koodaushommat selvästi oma juttu niin ei tuosta koodirimpsusta oikein osaa päätellä)

Toki tuo käyttöajan rajaus myös jättää akun jännitteen isommaksi mutta tuo testin jälkeen akkuun jäänyt jännite 11,7v periaatteessa on se ehdoton raja minkä alle ei kannata purkaa niin itse jättäisin vaikka 12v rajaksi. Toki tuo on taas käyttöajasta pois.

Toimiiko tuo online mallina vai offline?

Olisikohan millainen homma lisätä koodiin sellainen mahdollisuus että testaisi vaikka kerran 3 kuukauteen akun kunnon käyttämällä sen melkein tyhjäksi ja lataamalla sen uudestaan. Tämä aiheuttaisi ilmoituksen koneelle akun heikosta kunnosta jos käyttöaika akulle alle sille ennalta määritetyn rajan testin jälkeen? Itse jos tälläistä väsäisin tekisin niin että testi ei ajaisi akkua ihan tyhjäksi että jos tuleekin testin lopulla oikea sähkökatko niin softa ehtii ajamaan koneen hallitusti alas ennenkuin akusta loppuu potku.

Mielenkiintoinen projekti kuitenkin. Mutta nuo asiat nyt itsellä heräsi mieleen ja kiinnostaa.
 
Laturi on yksinkertainen lineaarinen float charge- malli. Käytännössä toteutettu LM338 (tai LM317) lineaariregulla jonka lähtöjännite tässä tapauksessa on ssäädetty 13.8V (akun speksissä 13.5-13.8V. Lisäksi regun edessä on pienellä vastuksella (2.4ohm) ja parilla transistorilla toteutettu virran rajoitus n. 0.8A.
Tyhjällä akulla virranrajoitus on aktiivinen ja rajoittaa jännitettä. Kun latausvirta tippuu akun latautuessa jänniterajoitus jää päälle ja lataa akun hiljalleen loppuun. Varsinaista latauksen katkaisua ei tarvita niin kauan kuin akku on kunnossa ja jännite nousee asetettuun rajaan asti.
Jos tätä käyttää täysin valvomatta niin akun hajotessa tapahtuu yleensä toinen näistä:
1. akun jännite jää liian matalaksi ja laturi jää lataamaan akkua jollakin virralla, riippuu siitä kuinka alas jännite jää. Tämän pystyy tunnistamaan mittaamalla latausvirtaa ja aikaa.
2. akku ei ota latausta vastaan ja latausvirta jää nollille. Tämän tilanteen voi oikeastaan tunnistaa vain akkutestillä, tällainen akku ei myöskään anna virtaa ulos eli jännite yleensä tippuu testissä traagisesti.
Laturissa ei varsinaisesti ole hystereesiä, se lataa aina niin kauan kuin akun jännite on alle asetetun. Eikä laturia ohjata mitenkään itse koodissa, voi vain mitata latausvirtaa ja kytkeä latauksen päälle tai pois.

Käytetyn akun speksissä on annettu tällaiset purkukäyrät, testattu 11.7 on sen mukaan vielä hyvin turvallisella alueella. Normaali kulutus on noin 0.1C eli minimijännite tuon mukaan ~10.6. Sinne asti ei tietenkään kannata purkaa kun ei haeta maksimikäytöaikaa.
1644390154810.png

Ajattelin itsekin nostaa loppujänniterajaa koska ei tarvita mahdollisimman pitkää käyntiaikaa. Iso akku on pienemmällä kuormalla jolloin se toivottavasti kestää vähän pidempään ja jaksaa pitää systeemin päällä niin kauan että sammuu hallitusti vaikka olisikin jo huonossa kunnossa
Samasta syystä akkuajan rajoitus, kun ei välttämättä tarvitse olla päällä montaa tuntia niin voi sammua ajoissa akkua säästäen. Käynnistyy kuitenkin taas itsekseen kun sähköt palaa takaisin.

Kytkentä on toteutettu niin että powerilta tuleva 18.5V menee diodin kautta suoraan lähtöön. Lisäksi powerilta menee laturin kautta akulle ja akulta diodin kautta lähtöön.
Käytännössä kun powerin jännite tippuu alle akun jännitteen virta otetaankin akusta. Relettä vaihdossa ei ole.
Virallisesti taitaa siis olla offline koska normaalitilanteessa akkua ei käytetä eikä powerin ja lähdön tai akun ja lähdön välissä ole muuta kuin kytkin (siis lähtö on/off). Lähdössä näkyy joko 18.5V tai akkujännite (-diodin jännitteenalennus, -2x kytkinfetin jännitteenalennus, -virran mittauksen jännitteenalennus 0.05ohm vastuksen kautta). Tämän vuoksi pc- powerin pitää hyväksyä riittävän laaja tulojännite.

Softassa on jo automaattinen akkutesti, ensimmäisena asetuksena on 2min testi kerran viikossa n. 0.7A kuormalla. Kun ajoaika akulla oli 9h niin akkutesti kestäisi melkein sen saman ajan "tyhjäksi" asti. Eli ei kovin käytännöllistä.
Päätin myös että akkutestiä ei tehdä ajamalla akkua kuormaan koska silloin on mahdollista sammuttaa kone jos akku kyykkää liian nopeasti. Siksi akkutestiä varten on vain vastukset joilla kuormitetaan. Tästä tulee tietysti haittana lämpöä ja siksi puhallin.
Toinen vaihtoehto olisi ollut vanhasta serveristä purettu 12V 3A puhallin mutta kun koneen on tarkoitus tulla asuintiloihin niin on ikävää jos puhallin huutaa yöllä kun pitäisi nukkua ;)

Tuo aiempi koodipätkä ei ole ohjelmaa vaan ensimmäisten testien tulostus koneen terminaalissa. UPS avr- koodia on kyllä vähän enemmän.

Koodissa mitataan lataukseen käytettyä aikaa tietyn virtarajan yläpuolella, jos aika ylittyy niin akku ei lataudu jolloin se päätellään rikkinäiseksi ja kytketään irti koko kytkennästä (tähän tarkoitukseen on rele).
Samoin jos akun jännite on liian kauan liian pieni oletetaan että se on rikki.
Akun jännitteen mukaan asetetaan myös ups fail- lippu (määritetty sarjaprotokollassa) jolloin tila saadaan koneelle ja siitä ilmoitus eteenpäin.
Näiden testaamiseen pitää vielä keksiä sopiva tapa.
 
Lisää testausta ja ei niin yllättäen löytyi jonkin verran korjattavaa koodista.
Toiminnalliset virheet alkaa toivottavasti olla korjattu mutta jotain vielä jäikin, esimerkiksi tuo että home assistant/upsc näyttää akun varaukseksi 100% ja tilaksi alarm.
Otin siis lennosta akun irti ja tilanne tunnistui oikein mutta jäi sitten tuo varaus ilmeisesti nollaamatta.

1644616466192.png


Puhallin on uusittu: Noctua 92x92x25 NF-A9 PWM ja ohjelma muutettu niin että pitkässä latauksessa, yli 30sek testin aikana tai jos lämpötila > 30 astetta niin puhalletaan. Latauksessa virta määrää puhaltimen nopeuden, testin aikana "täysillä" ja lämpöanturilla vähän vähemmän. Nyt pwm- rajat ovat 20-80%.
Lisäsin myös johdon puhaltimelta emolle niin näkyy kierrokset tarvittaessa.

Lisäksi testissä on MAX232N emon vakiosarjaportissa, tuolle pitää vielä tehdä pieni levy.
1644616672899.png
 
Tämä projekti päättyi viimeinkun kone pääsi viralliseen koteloon ja tositoimiin.
Asennettu mökille parin pakollisen verkkolaitteen ja kameran kanssa.20221230_223024.jpg
20221230_223053.jpg
Koko systeemi vie seinästä n. 30W kun akkua ei ladata.
 
Pikku päivitys, joko vanhat fetit olivat tiensä päässä tai 19V ohjaus oli liikaa -> toinen keitti itsensä pilalle puolessa vuodessa.

Vaihdoin molemmat IRF9530 -> IRF4905, nyt ei pitäisi enää tulla ongelmia kun on- resistanssikin on pari kertaluokkaa pienempi edellisiin verrattuna.
Ja lisäsin zenerit rajoittamaan ohjauksen n. 13V (koska laatikossa sattui olemaan pussillinen 6.2V zenereitä).
 
Ja lisää osia vaihtoon. Jostain syystä sarjaportissa ollut MAX232N on kuollut eikä kone siis saa enää upsiin yhteyttä.
Testattuna toisella koneella usb-sarjapalikalla ups toimii.
Pah.

Tämä projekti on kyllä takkuillut siitä lähtien kun kone asennettiin paikalleen.
Ollaan paikalla -> kaikki toimii kuten pitääkin. Lähdetään kotiin niin osa lämpömittareista lakkaa ilmoittamasta tietojaan.
Kone kaatuili satunnaisesti, nettilöytönä tuon J1900 joku virransäästöominaisuus tai VAAPI käyttö kaataa sen. Ihan kiva kun molempia tarvitaan tässä tapauksessa.
Vaihdoin koneeksi muutaman vuoden pyörineen J4205 koneen, uuden ssd:n ja hommasin uudemman reitittimen. Asennus valmiiksi kotona ja pelipaikalla vaihto + pari asetusta. Taas paikalla ollessa kaikki toimii ja mittareillekin saatiin parempi wifi.
Ja pari päivää kotona niin kone lakkaa toimimasta. Reitittimen vpn toimi eli virransyöttö ok koska kaikki tulee samasta mutta itse konetta ei näy verkossa ollenkaan.
Saatiin kone tänne ja tietysti käynnistyi ok, ei ongelmia.
Missään lokissa ei tietysti näy yhtään mitään, loppuu vaan tiettyyn päivään ja alkaa siitä kun käynnistin kotona. Ainoa virhe upsista koska siihen ei saa yhteyttä koska se sarjapiiri on rikki.
Menee kohta hermo kun ei mikään toimi kuten pitäisi.
 
Viimeksi muokattu:
Ja lisää osia vaihtoon. Jostain syystä sarjaportissa ollut MAX232N on kuollut eikä kone siis saa enää upsiin yhteyttä.
Testattuna toisella koneella usb-sarjapalikalla ups toimii.
Pah.

Tämä projekti on kyllä takkuillut siitä lähtien kun kone asennettiin paikalleen.
Ollaan paikalla -> kaikki toimii kuten pitääkin. Lähdetään kotiin niin osa lämpömittareista lakkaa ilmoittamasta tietojaan.
Kone kaatuili satunnaisesti, nettilöytönä tuon J1900 joku virransäästöominaisuus tai VAAPI käyttö kaataa sen. Ihan kiva kun molempia tarvitaan tässä tapauksessa.
Vaihdoin koneeksi muutaman vuoden pyörineen J4205 koneen, uuden ssd:n ja hommasin uudemman reitittimen. Asennus valmiiksi kotona ja pelipaikalla vaihto + pari asetusta. Taas paikalla ollessa kaikki toimii ja mittareillekin saatiin parempi wifi.
Ja pari päivää kotona niin kone lakkaa toimimasta. Reitittimen vpn toimi eli virransyöttö ok koska kaikki tulee samasta mutta itse konetta ei näy verkossa ollenkaan.
Saatiin kone tänne ja tietysti käynnistyi ok, ei ongelmia.
Missään lokissa ei tietysti näy yhtään mitään, loppuu vaan tiettyyn päivään ja alkaa siitä kun käynnistin kotona. Ainoa virhe upsista koska siihen ei saa yhteyttä koska se sarjapiiri on rikki.
Menee kohta hermo kun ei mikään toimi kuten pitäisi.
Mittaas huvikseen AC alueella miltä näyttää jännitepuoli. Ettei nyt laturi ois alkanut vuotaa rippelijännitettä liikaa läpi DC puolelle. Virtalähdettä mietin ettei tasuri ois oikosessa ja vuotaa vaihtojännitettä läpi. Toinen mahis on se että jossain välissä on esim. Puuttuva maadoitus ja tulee liikaa potentiaalieroa. Just äskettäin kaverilta kyrvähti kone kun oli potentiaalieroa liikaa koneen ja television välissä HDMI kaapelissa. Sormella kun kokeili HDMI piuhan päätä niin tunsi heti et vaihtovirtaa tulee läpi ja rajusti.
 
Mittaas huvikseen AC alueella miltä näyttää jännitepuoli. Ettei nyt laturi ois alkanut vuotaa rippelijännitettä liikaa läpi DC puolelle. Virtalähdettä mietin ettei tasuri ois oikosessa ja vuotaa vaihtojännitettä läpi. Toinen mahis on se että jossain välissä on esim. Puuttuva maadoitus ja tulee liikaa potentiaalieroa. Just äskettäin kaverilta kyrvähti kone kun oli potentiaalieroa liikaa koneen ja television välissä HDMI kaapelissa. Sormella kun kokeili HDMI piuhan päätä niin tunsi heti et vaihtovirtaa tulee läpi ja rajusti.

Voihan sekin olla että poweri olisi mennyt. Tosin se on vain tässä käytetty dell 150W läppärimalli. Ac vuoto sinänsä ei haittaisi koska ups- osassa on diodi ja pari kytkinfettiä, ainakaan nega ei pääse läpi.
Ja sen lisäksi tietysti vielä tuo toinen joka tekee 19V/akku -> emolle sopivat.
Jos se on kunnossa niin itse syötön onelmat ei ehkä haittaa. Ja jos rikki niin sitten tietysti haittaa.

Kaikki muut eli 2 kameraa, reititin ja modeemi syötetään tuon pc- powerin 12V linjasta mutta niissä on vielä omat powerit ja sietävät varmaan paremmin kaikenlaista kuin tuo kone itse.

Maadoitus on myös hyvä kysymys, varsinkin kameroiden osalta. Niille menee aika pitkät syötöt ja miinus on varmaan rungossa -> saattaa aiheuttaa jotain kun kerran ovat ulkona.
Täytyy kantaa tarpeelliset mittarit mukana kun menee seuraavaksi paikalle.
 
Vähän jatkoa kertomukseen.

Poweri ei vuotanut. Mittasin samanlaisen joka oli kotona ja vaihdoin sen edellisen tilalle.
Lisäsin maadoituksen seinästä koteloon.
Max232 ongelmaan ei löytynyt selitystä, vaihdoin tilalle toisen ja sillä toimii.

Kaikki toimi taas hetken aikaa ok kunnes jossain vaiheessa yhteys katkesi. Vuoden vaihteessa oltiin uudelleen paikan päällä ja ongelma ei tällä kertaa ollutkaan itse kone vaan reitittimen ja modeemin välinen lankayhteys.
Jostakin syystä liikenne ei kulkenut vaikka molempien purkkien mielestä osoitteet jne oli oikein. Reitittimen uudelleen käynnistys auttoi.
Pikakorjasin tämän uudella kaapelilla (varmuuden vuoksi) ja laittamalla koneen käynnistymään uudelleen kerran viikossa niin että ups katkoo kaikesta sähköt hetkeksi.
Tällä mallilla on nyt toiminut kuukauden verran, toivotaan että jatkossakin...
 
Käytiin taas paikan päällä, kaikki on toiminut nyt täysin viimeisten muutosten jälkeen.
Eli koko systeemin bootti kerran viikossa (upsin kautta virrat pois koneelta, modeemilta, reitittimeltä ja kameroilta). Lisäksi vaapi pois käytöstä ja bootissa näytönohjaimen pakotus max kelloille.
Asetuksilla ei ollut mitattavissa olevaa vaikutusta kulutukseen.
 
Systeemi hävisi olemasta yhtäkkiä.
Ilmeisesti tulopuolen konkka meni (mittari näytti ~500ohm) ja poltti kuparin poikki. Regu vaikutti ehjältä mutta sen voi testata vasta kotona.
20241015_225535.jpg


Tätä lukuunottamatta on toiminut hyvin.
Tein jo onneksi toisen ups- kortinkin niin voi jatkokehittää ohjelmaa... nyt kehityskortti pääsi käyttöön alkuperäisellä ohjaimella ja kehitys jatkuu tämän korjauksen jälkeen.

Tarkoituksena on muuttaa latauslogiikkaa niin että akku kestäisi pidempään
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 719
Viestejä
4 545 070
Jäsenet
74 835
Uusin jäsen
koominen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom