• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Pian uusi emolevy ja prosessori, Win7:sta Win10:iin päivitetyn käyttiksen tilanne

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 693
Koneesta vaihtuu pian Prossu ja emo (2600k---->8600k) ja pohdin mikä on järkevin tapa toimia nykyisen käyttiksen kanssa (Win10 64bit).
Win 10 on siis päivitetty versio seiskasta eli mikäli tyrkkään ssd-kovon vain suoraan uuteen emoon, meneekö aktivointi läpi vain kirjautumalla microsoftin tilille ja vahvistamalla sitä kautta muutokset?
Toinen vaihtoehto (paras) olisi puhdas asennus, mutta koska win10 versioni on seiskasta päivitetty, tarvitsenko siinä tapauksessa sen alkuperäisen (Win7+ serial) käyttiksen, ja sen jälkeen sitten win10 päivityksen?

Pystyn kaivamaan Windows Product Key Viewer - ohjelmalla nykyisen serialin, mutta tämän mukaan https://support.microsoft.com/fi-fi/help/12440/windows-10-activation
seiskasta päivitetty win10 aktivoidaan vain digitaalisesti, ei tuoteavaimella....

Mikähän olisi järkevin tapa tehdä homma?
Windows 7- serial ehkä löytyy jostain, mutta asennusmediaa (tai dvd-asemaa) ei taida enää löytyä ja ei tunnu kovin kätevältä tuokaan.

EDIT:
Allaolevassa linkissä win10 oli aktivoitu win8:sin serialilla, eli sitten sama pitäisi onnistua seiskan serialilla....?
Windows 10 - Emolevyn vaihto
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Mulla vaihtui 3770K (Z68) -> 8700K (Z370).

Olin rekisteröinyt vanhan Windows10 Microsoft tilille ja lisenssissä luki, että rekisteröitynyt digitaalisesti.

Ei silti onnistunut vaikka kirjautusin W10 Microsoft tilille. Koitin myös syöttää tuotekoodin, mutta ei. Ostin uuden koodin ja nyt pelittää.


Frendillä vaihtui 2600K(Z68) -> Z77 ja homma meni ihan ok ja sama homma oli hänellä, että digitaalisesti rekisröity.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 693
No miten kävi?
Tosiaan, laittelin näyttis-ssd:n uuten emoon kiinni ja pääsin nätisti windowsiin sekä kokeilin saman tien aktivointia mikä ei onnistunut.
Se herjasi jotain "microsoftin palvelimelle ei saada yhteyttä tms". Olin siis kirjautunut mikkisoftan tililleni ja kerroin nykyisen kokoonpanon
olevan käytössä. mutta silti aktivointi ei onnistunut.

Sitten otin puhelimen käteeni ja soitin microsoftin tukeen, kerroin että laitemuutos oli merkittävä ja että yritin aktivoida win10:iä oman tilini kautta.
Tuen vastaus yllätti sillä hän (keski-ikäinen, hieman kyllästyneen oloinen nainen) sanoi että noin suuren muutoksen jälkeen minun on ostettava
uusi lisenssi. Tuo oli hämmentävää, sillä olin juuri lukenut microsoftin sivuilta että kunhan digitaalinen aktivointi on tehty tilin kautta (ennen vanhan kokoonpanon purkua), aktivointi
kyllä onnistuu suuren muutoksen jälkeen. Kunhan kirjautuu asennuksen jälkeen tilille ja valitsee sieltä nykyisen kokoonpanon.

Lopetin puhelun siinä uskossa että tarvitsen uuden lisenssin. Kokeilin kuitenkin vielä kerran aktivointia ja se meni läpi!
Elikäs ihan täydellisesti tuo tilin kautta aktivointi ei onnistunut suoraan, eikä asiaa auta sekään että tuen tietotaso oli kyllä täysin hukassa.

Tähän aktivoinnin vaikeuteen saattoi vaikuttaa se, että update haki vielä jotain päivityksiä ensin ynm saman aikaan kun yritin saada sitä läpi.

Summa summarum, nyt on win10 aktivoitu. Tämä on siis windows seiskasta aikoinaan ilmaiseksi päivitetty Win10 eli uutta lisenssiä ei
tarvitse merkittävän laitemuutoksen yhteydessä, kunhan muistaa ENNEN uutta kokoonpanoa tehdä sen digitaalisen käyttöoikeuden.
Jos sitä ei muista tehdä, sitten menee lisenssi uusiksi.

Luulen että aika moni on ostanut turhaan uuden lisenssin, kun tuo tieto ei välttämättä löydy heti.

Ps: kaikki on toiminut hyvin vaikka iskin Käyttislevyn suoraan Sandy Bridgestä Coffee Lakeen. Mitään herjoja tai bugeja ei ole tullut vastaa (miinus ehkä tuo aktivointi).
Uuden kokoonpanon kanssa tein vain puhtaan näyttisajurien asennuksen ja puhdistin rekisterin varmuuden vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 591
Viestejä
4 185 268
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom