Pi-Hole - mainosblokkeri raspberry pi:stä

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
557
Muuten voisi ajella pelkästään tällä, mutta Youtube videoiden, joiden alussa on mainos, katsominen on perseestä kun joutuu ensiksi sen mainoksen timeoutin odottamaan.
Ublock on hyvä olla kaverina selaimessa, se kun osaa piilottaa estettyjen mainosten paikanpitäjät. Yksi syy on myös youtube mainokset.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
74
En saanut tuota juvanderin listaa ainakaan adlists.list lisäämällä pelaamaan. Se ei muotoile sitä oikein ja esim. murobbs lakkaa kokonaan toimimasta.

En jaksanut vielä ainakaan itse kikkailla tuota toimivaksi.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
74
Tuli tässä mieleen, että pitäisiköhän laittaa vaikka git repository conffien jakoon?

Ainakin itse olen jo joutunut joitakin sivuja whitelistaamaan ja jos saisi esim. tuon toimimaan suomalaisittain hyvin voisi se olla turvallinen ja käytännöllinen laittaa päivittymään automaattisesti kerran päivässä.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 130
https://fluctishosting.com:sta sais VPS:n lifetime tarjouksella -70% koodilla: BLACKFRIDAY

Vois olla ihan ok valinta omalle public PiHolelle. :think:

(Mene ja tiedä millaisten yhteyksien päästä tuo sitten on.)
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 130
Ilman Mahakala-listaa näyttäisi Bitdefenderin sivut toimivan.
Onko kyseinen lista oletuksena käytössä? Itse en ole juurikaan säätänyt listoja ja esim adlists.default-tiedostossa kyseinen lista ei ole käytössä.
 
Viimeksi muokattu:

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 130
Buuttasin koko Ubuntun (jonka päällä PiHole toimii). Ilmeisesti nyt toimii (ainakin jotenkuten) Bitdefenderin storekin. Esim. IE11 heittää "sivustoa ei löydy"-virhettä, kun yrität lisätä tuotteen ostoskoriin. Edgella taas toimii.


ps. Ennen buuttia vetäsin "pihole -g"-komennon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
224
Osaako joku sanoa mitä pitää whitelistata ruutua varten? Kauniimpi osapuoli tuosta valitti kerran ettei toimi, laitoin sillä kertaa disablea hetkeksi koko piireikään.
Itse itselleni vastaten, aiemmissa viesteissä mainittu adserver.adtech.de whitelistaaminen sallii ruudun.
Toinen joka piti laittaa on www.googleadservices.com niin aukeaa nettiselaimella googlen hausta tulevat ensimmäiset mainosrahotteiset linkit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
Mulla on perus debian serveri reitittimenä, mitä tuo asennuspaketti tekee? Voisi varmaan suoraan asentaa sinnekin, kun siivoaa muut dns hötöt pois.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
557
Niin hieno kuin pihole onkin, päätän poistaa sen lähiverkostani. Syynä tiettyjen sivujen ja palveluiden toiminnan epävarmuus. Jäädän odottelemaan, josko listat/softa aikojen saatossa kehittyisi paremmaksi.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 315
kyllä täällä samat mietteet, Pihole saa lähteä. androidissa toki ihan kiva lisä kun softat ei mainoksia näytä..
PCllä selaimissa ublock origin + flashblock yhdistelmä rokkaa ja toimii kuten pitää.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 658
Se hakee muistaakseni oletuksen 5 eri listaa ja koostaa niistä yhden, jota se käyttää. Listoja saa halutessaan lisää, mutta nuo oletuksena olevan on testattu turvallisiksi.

Käy vilkaisemassa /etc/pihole hakemisto

Ja voit komentoriviltä loitsia pihole -g joka päivittää käytettävän listan eli hakee ne listat ja koostaa sen yhden käytettävän listan
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 824
Niin hieno kuin pihole onkin, päätän poistaa sen lähiverkostani. Syynä tiettyjen sivujen ja palveluiden toiminnan epävarmuus. Jäädän odottelemaan, josko listat/softa aikojen saatossa kehittyisi paremmaksi.
Millälailla nämä ilmenevät ?
Mielenkiinnosta kyseistä värkkiä kohtaan kyselen.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
557
Millälailla nämä ilmenevät ?
Mielenkiinnosta kyseistä värkkiä kohtaan kyselen.
Harvassa ovat, mutta kyllä niitä välillä vastaan tuli. Suoranaisia sivujen toimimattomuuksia. Tietyt painikkeet ja linkit ei toimi jne. Ehkä valkolistauksesta olisi ollut apuja, mutta ei jaksa joka kerta arvuutella onko piholesta kiinni tiettyjen sivujen toiminta.

Testaamaan suosittelen ehdottomasti.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
104
Näyttää yhden miehen projektilta. Jos into loppuu, softan tuki katoaa kokonaan. Pi-Holessa tuntuu olevan isompi poruka taustalla.
Aikoinaan törmäsin Pi-Holeen Quidsupin, sen miehen NoTrackin takaa, Youtube-kanavalta. Tiedä häntä kehittäjämääristä, mutta vuosien hepun videoitten, jotka käsittelevät eri distroja ja tietoturvaa katselun jälkeen mieluummin käytän NoTrackkia, mielipidekysymys.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
629
Pystyyköhän noita DNS osoitteita muuttaa jälkikäteen? Ja onkohan mitään ideaa niitä muuttaa?

Välillä tämä menee ihan tukkoon ja selain herjaa että modeemi ei löydä nimipalvelua. Tuli semmoinen ajatus että tuo kun 4g modeemi valitsee automaattisesti DNA:n nimipalvelimet ja pi-hole taas käyttää googlen nimipalvelimia, niin muuttaisi pi-holeen myös nuo DNA:n nimipalvelimet.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
629
Pystyyköhän noita DNS osoitteita muuttaa jälkikäteen? Ja onkohan mitään ideaa niitä muuttaa?

Välillä tämä menee ihan tukkoon ja selain herjaa että modeemi ei löydä nimipalvelua. Tuli semmoinen ajatus että tuo kun 4g modeemi valitsee automaattisesti DNA:n nimipalvelimet ja pi-hole taas käyttää googlen nimipalvelimia, niin muuttaisi pi-holeen myös nuo DNA:n nimipalvelimet.
Mulla on siis 4g modeemina Huawei 593s-22 ja reitittimenä Asus RT-N56U.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 667
Mulla on siis 4g modeemina Huawei 593s-22 ja reitittimenä Asus RT-N56U.
Pi-holesta /etc/dnsmasq.d sudo nano 01-pihole.conf siellä on server=8.8.8.8 ja server=8.8.4.4. Muuta nuo kaksi dna:n nimipalvelimiksi ja lisää siihen kolmanneksi server=8.8.8.8 ctrl+X y ja enter. Tai itseasiassa... Nuo taitavat muuttua jokaisen päivityksen jälkeen samoihin palvelimiin mitä määritteli asennuksessa.

/etc/pihole/setupVars.conf taitaa olla oikea tiedosto säätää nuo nimipalvelimet. Sieltä löytyy:
piholeDNS1=8.8.8.8
piholeDNS2=8.8.4.4

Edit: Nykyään nuo nimipalvelimet voi vaihtaa web-käyttöliittymän kautta.
 
Viimeksi muokattu:

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 130
FreeNAS:n päivitys rikkoi VirtualBoxin jailsin ja tämän myötä hajosi PiHole:kin. Eipä tätä pahemmin tullut ikävä, vaan ainoastaan TV:n YouTube appin mainosten osalta. Pitää jossain vaiheessa viritellä uudestaan vaikka FreeNAS 10:n yhteydessä.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 658
Pi-Holeen on tullut päivitys. Uusin versio on nyt 2.10.2

Web-hallintaan näyttää tulleen huomattavia parannuksia. Tärkeimpiä asetuksia pystyy nyt muuttamaan suoraan web-hallinnasta ja se on salasanasuojattu
 
Viimeksi muokattu:

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 658
Näyttää tulleen taas päivitys. Nyt versioon 2.11

Jotain pikkuparannuksia ja fiksejä. Ei mitään suurempaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 535
Niin hieno kuin pihole onkin, päätän poistaa sen lähiverkostani. Syynä tiettyjen sivujen ja palveluiden toiminnan epävarmuus. Jäädän odottelemaan, josko listat/softa aikojen saatossa kehittyisi paremmaksi.
Samaan lopputulemaan päädyin myös minä. Mutta mielenkiintoinen hanke tuo on. Joku Suomalainen kirjoitellut pienen feature requestinkin aiheesta (sivujen toimimattomuusongelmat) hankkeelle. Ei toistaiseksi ole saanut kauheasti vastakaikua. Ongelma lienee että tukeutuvat ulkopuolisiin listoihin, joiden laatu sitten on vaihtelevaa.

https://discourse.pi-hole.net/t/safe-settings/633
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 667
Samaan lopputulemaan päädyin myös minä. Mutta mielenkiintoinen hanke tuo on. Joku Suomalainen kirjoitellut pienen feature requestinkin aiheesta (sivujen toimimattomuusongelmat) hankkeelle. Ei toistaiseksi ole saanut kauheasti vastakaikua. Ongelma lienee että tukeutuvat ulkopuolisiin listoihin, joiden laatu sitten on vaihtelevaa.

https://discourse.pi-hole.net/t/safe-settings/633
Mitkä sivut tai palvelut on lopettaneet toimintansa piholen takia? En ole törmännyt muihin kuin microsoftin sivuihin, jotka ei ole toimineet. Käytän selaimissa lisänä µBlock originia.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 658
Mitkä sivut tai palvelut on lopettaneet toimintansa piholen takia? En ole törmännyt muihin kuin microsoftin sivuihin, jotka ei ole toimineet. Käytän selaimissa lisänä µBlock originia.
Nelosen streemipalvelu ainakin. Itse en kaytä sitä, joten ei haittaa yhtään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 535
Mitkä sivut tai palvelut on lopettaneet toimintansa piholen takia? En ole törmännyt muihin kuin microsoftin sivuihin, jotka ei ole toimineet. Käytän selaimissa lisänä µBlock originia.
Testaa vaikka kuten tuon feature requestin tekijä, eli käy ensimmäiset 100 sivustoa läpi.

http://www.alexa.com/topsites/countries/FI

Toki suurion osa sivuista "toimii" mutta osa ottaa siipeensä pahastikkin, kun selain pendaa vastauksia, joita ei tule (latausajat hirmuisia). Toki tuohon saattaa vaikuttaa se, jos ajaa pelkällä Pi-Holella. Esim. µBlock:in käyttö työasemassa saattaa vähentää tuota ongelmaa.

Mutta Pi-Holen idea minusta onkin että saisi "verkkotason" suodattimen joka toimisi, riippumatta siitä mitä laitteita verkossa käyttää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
629
Mulla oli aiemmin 3-6 päivän välein ihan jumissa kotiverkko. Sitten laitoin yhden lapsen Huawein DNS osoitteen ohitukselle. Sen jälkeen ei ole ollut yhtään jumissa. Kotiverkko on siis 4 puhelinta, 3 tablettia, 2 kannettavaa, TV, HTPC, Android boksi ja pari kameraa.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 997
Mulla oli aiemmin 3-6 päivän välein ihan jumissa kotiverkko. Sitten laitoin yhden lapsen Huawein DNS osoitteen ohitukselle. Sen jälkeen ei ole ollut yhtään jumissa. Kotiverkko on siis 4 puhelinta, 3 tablettia, 2 kannettavaa, TV, HTPC, Android boksi ja pari kameraa.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Kannattais selvitää että miten yksi puhelin pystyy lähettämään niinpaljon latauspyyntöjä että onnistuu jumiman sitä piholea ajavan laitteen koska ei puhelimen pitäisi semmoissia latauspyyntömääriä lähettää (ellei siihen ole asentunut jotain tauhkaa joka generoi esim. valheelisia mainosklikkauksia nettisivuille).

Eli ratkaisit väärän ongelman se ongelma ei ollut se että kotiverkko jumii (koska se sen kuuluikin tehdä tolkuttoman kuorman alla) ongelma on siinä puhelimessa oleva asiaankuulumaton softa joka tekee jotain selalista mitä ei pitäisi tapahtua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
629
Kannattais selvitää että miten yksi puhelin pystyy lähettämään niinpaljon latauspyyntöjä että onnistuu jumiman sitä piholea ajavan laitteen koska ei puhelimen pitäisi semmoissia latauspyyntömääriä lähettää (ellei siihen ole asentunut jotain tauhkaa joka generoi esim. valheelisia mainosklikkauksia nettisivuille).

Eli ratkaisit väärän ongelman se ongelma ei ollut se että kotiverkko jumii (koska se sen kuuluikin tehdä tolkuttoman kuorman alla) ongelma on siinä puhelimessa oleva asiaankuulumaton softa joka tekee jotain selalista mitä ei pitäisi tapahtua.
Jep, ajatus olikin alkaa keventää pi-holen kuormaa ja aloitin tuosta kovimmassa somettajasta. [emoji2] Täytyy jossain vaiheessa laittaa takaisin ja seurata noita pi-holen infoja.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 658
Jep, ajatus olikin alkaa keventää pi-holen kuormaa ja aloitin tuosta kovimmassa somettajasta. [emoji2] Täytyy jossain vaiheessa laittaa takaisin ja seurata noita pi-holen infoja.
IcePenin pointti taisi kyllä olla, että ihminen ei saa yhdellä laitteella aikaan tuollaista kuormaa, joten puhelimessa on pakko olla joku softa joka joko bugaa rajusti tai on jonkinlainen pöpö. Jälkimmäinen on todennäköisempi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
629
IcePenin pointti taisi kyllä olla, että ihminen ei saa yhdellä laitteella aikaan tuollaista kuormaa, joten puhelimessa on pakko olla joku softa joka joko bugaa rajusti tai on jonkinlainen pöpö. Jälkimmäinen on todennäköisempi.
Kyllä kyllä. Ilmaisin itseäni huonosti. Mulla oli aluksi tarkoitus haarukoida mahdollinen bugaava laite. Eikä tässä voinut pois sulkea sitäkään, että pi-holen olisi itse syypää. Kuitenkin sen verran harvakseen meni jumiin, että hitaasti tämä haarukointi on toiminut.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 997
Kyllä kyllä. Ilmaisin itseäni huonosti. Mulla oli aluksi tarkoitus haarukoida mahdollinen bugaava laite. Eikä tässä voinut pois sulkea sitäkään, että pi-holen olisi itse syypää. Kuitenkin sen verran harvakseen meni jumiin, että hitaasti tämä haarukointi on toiminut.
Niin pahimmat Android haittaohjelmat/virukset/madot (miksi niitä nyt nimitetäänkään) on sellaisia että ne takertuu siihen puhelimeen niin tiukasti että edes sen puhelimen palautus tehdasasetusille sen puhelimen oman tahdasasetuksilla palautustoiminnon kautta ei poista niitä.

Sellaiset haitakkeet saa pois vain sillä että sen puhelimen tyhjentää täysin ja sen koko ohjelmiston asentaa alusta-alkaen uudelleen flashssäämällä sen PC:n kautta, ts samaan tapaan kun tehdään silloin kun ne puhelimet valmistetan tai kun puhelin rootataan ja siihen asennetaan jokin muu käyttis kuin se puhelimen alkuperäinen käyttis.

Jos ei ollut hajuakaan että mistä puhuin niin hanki apua joltain sellaiselta joka sen osaa koska sen itse pystymetsästä yrttäminen onnistuneesti ei ole missään mielessä varmaa.


PS Multa saattais onnistua puhelimen roottaus ja toisen käyttiksen asennus mutta mulla ei ole hajuakaan miten se tehdään niin että se haitake ei takuuvarmasti jää kummittelemaan mihinkään tai että sen haitakkkeen olemassaolo ei laita sitä puhelinta solmuun siinävaiheessa kun tuota roottausta ja toisen käyttiksen asennusta yritetään.
 

trema

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
181
Laitoin piholen pyörimään kotiin, pääsääntöisesti toiminut hyvin ja asennus ei voisi olla kauheasti helpompaa. Admin-sivu on kätevä esim. dns-pyyntöjen tutkimiseen. Tuo päästää kuitenkin joitain läpi, vaikka yritin lisätä blacklistiin kyseiset domainit. Lisäksi Juvanderin lista estää Murobbs:n, eikä whitelistaaminen näytä auttavan. Ajoin pihole -g muutosten jälkeen.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 658
Pi-Holeen näyttää olevan tulossa lähiaikoina parannuksia tuohon hallintaan, jota on haukuttu hitaaksi.
 

trema

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
181
Tarkistin uudelleen ja Murobbs toimii taas. Ilmeisesti se on vain hidas... Selittänee miksei listaamiset näytä vaikuttavan mitenkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 535
Asentelin tänään Pi-Holen uusiksi kun suhteellisen uusi versio on tarjolla. Kehitystä tullut paljonkin, nyt nuo sivulatausongelmatkin ovat pääosin poistuneet, ilmeisesti ovat onnistuneet tekemään jotain, ns. scriptien latausongelmalle. Täytyy seurailla miten tuo nyt toimii arkikäytössä.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 658
Uusi versio pihalla (Core v2.12, Web v2.4):

-DNSSEC tuki (käytä Googlen tai Nortonin DNS palvelimia, jos otat käyttöön. Vaatii oikeasti toimiakseen vähintään 2.74 version dnsmasqd ohjelmasta eli tarkista distrosi)
-Jokereita voi käyttää blokkilistassa
-Useamman domain voi laittaa kerralla blokki tai hyväksymislistaan
-Logien rotaation voi asettaa useasta vaihtoehdosta
-Pi-Holen voi asettaa käyttämään useampaa DNS palvelinta yhtä aikaa (ilmeisesti vaikka kaikkia siinä olevia yhtäaikaa)
-Pi-Holen listat saa exportattua .zip muodossa
 

trema

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
181
Juu tiedän. Tuo ilmoitus siis tulee nettiä selatessa ja kiinnittäisin huomion tuohon ilmoitukseen että dns... ei löydy.
Auttaako whitelistaaminen? Piholessa on vain testaamisen kannalta ärsyttävä viive listojen muokkaamisen jälkeen...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 651
Viestejä
4 220 356
Jäsenet
71 091
Uusin jäsen
TiieM

Hinta.fi

Ylös Bottom