Pelasin eilen sen pari tuntia ja sen pohjalta jäi fiilis "viimeistelyä vaille hyvä teos".
+ Tunnelma musiikkeineen
+ Cutscenet / lore sopivan mystistä
+ Vihut aggressiivisia
+ Tähtäys varsinkin tarkk'ampujalla nautinnollista
+ Heavy tms läsäyttää vihut yleensä yhdellä kudilla pitkin seinää: aiheuttaa spontaanin naurureaktion itsessäni
+/- Kuin XCOM
+/- Vähän hakusessa mitä tavoitella. Voi tietty ajatella kuuluvan tilanteeseen: olet nyt tämän operaation johtaja, keksi itse miten pelastat ihmiset.
+/- Useampi tukikohta: tuleeko liikaa nysväystä?
+/- Suojien toimintaperiaate erilainen kuin XCOMissa --> hämää
+/- Kaipaan gorea enemmän. Kun ammut päähän ja tulee teksti "disabled", niin odottaisin kyllä että koko pallo vähintään lentäisi irti, jos ei nyt ihan räjähtäisi veriroiskeineen.
- Ääninäyttelyn vähäisyys
- FPS-dropit: pääosin mennään siellä 50...60 tasolla, mutta paikoin romahtaa 15 fps. (Ryzen 3700X, 2070 GTX; asetukset tapissa, voisi kokeilla pienempää resoa tietty)
- Vihut jääneet paikoin jumittamaan 20 sec ajaksi toistaen jotain taitoa (suojakilven asettaminen toistuvasti)
- Vihut saappaitakin tyhmempiä: juoksevat pääosin päin näköä ilman sen kummempaa ajatusta mistään. Voi toki kuulua viruksen luonteeseen tai pään puuttumiseen.
- Ei voi skipata omien ukkojen juoksentelua, vaan kamera seuraa joka askelta. XCOMeissa pystyi tabilla vaihtamaan toiseen ukkoon ja käskyttää sitä. Kuollutta aikaa pahimmillaan minuutti / kierros.
- "Tunnoton" vahinkosysteemi: XCOMissa pystyi aikalailla ennustamaan miten tilanteet etenevät jos RNG suo osuman. Tässä on vähän hakusessa niin läpsyn määrä kuin osumatodennäköisyyskin. Joo, kyllä se "aim circle" antaa osviittaa, mutta välillä näyttää menevän huti vaikka koko vihu mahtuisi sen sisään. Voi olla tottumis- ja oppimiskysymys.
- Valikot hiukan kömpelöntuntuisia kauttaaltaan. Voisi olla vähintään nappula perustarvikkeiden kokoonpanolle (ammukset, nadet yms --> näiden tankkaus)
- Rekrysin ensimmäisen uuden soltun Jericholta. Tällä on eri rynkky kuin omilla janttereilla. Tämä syö ymmärtääkseni eri ammuksia, eikä ole vielä selvinnyt mistä saisi ostettua lisää. Tämän tason nysväys ei taida olla minun juttu.
- Pelin vihollinen / pääpahis on turhan abstrakti. Jotenkin sitä kaipaa jotain kosmista vittupäätä jolle kuuluu antaa kuonoon. Mielipidekysymys tietenkin.
- Taistelukentällä on sitä ja tätä rojua, mutta suojia vähemmän mitä visuaalinen ilme antaa ymmärtää. Tämän vuoksi taistelukenttä turhan vaikeasti hahmotettava.
??? Yksi APC rakenteilla, toivottavasti on hauska vekotin taistelukentällä!
TLDR: hivenen keskeneräinen ja buginen, mutta valtava potentiaali. Tykkään esittämästäni kritiikistä huolimatta kovasti. Eniten kaipaan sujuvuutta, valikkojen hiomista ja riittävän tiedon tarjoamista (esim ammukset).