Phenom II X6 seuraaja?

Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 068
Moi, nykyinen kokoonpanoni alkaa olla jo loppuunkäytetty, se on peräti DDR2-aikainen, pohjautuu AM2+ emoon (M4A79 Deluxe) sekä prossuna Phenom II X6 1090T BE @ 3,85Ghz. Näytönohjaimena on GTX970. Sinällänsä tehot on ollu ok, mutta uusimpien Assasins Creedien kanssa prossu ei jaksa, eikä sitä oikein tuetakaan uusissa peleissä, kun siitä puuttuu käskykannat SSE4.1 ja 4.2. Esim. Mafia III joutui odottaa aika pitkään ennen kuin saatiin pelille fixi, jolla se pyörii ilman tuota SSE-käskykantoja vaikka pelinä olikin lopulta heikohko. Tilanne on siinä mielessä haastava, että AMD Ryzenit tuntuu tykittävän tauluun kovia lukuja hyötyohjelmissa ja peleissäkin pärjää mukavasti, mutta Intelin 9000-sarja tykittää kovempia lukuja tauluun peleissä. Tämä mietityttää myös siksi, koska pelaan paljon myös Napoleon Total Waria joka taitaa olla Intel-optimoitu peli. Toisaalta olen tykännyt AMD:stä ja Ryzenissä houkuttaa iso ydinmäärä + HT + kerroinlukottomuus toisaalta haluaisin vaihtelua ja Intel tuntuu ”helpolta” valinnalta ts. Parasta tulosta peleissä. Vaikea valinta, ehkä AMDn edullisempi hinta kuitenkin vie voiton ja uskoisin että Ryzen 2:n on huikea edistysaskel Phenomista, onhan välissä ollut pari sukupolvea Bulldozereita ja Ryzen 1. Phenom II X6 saa uuden kodin mutsin nettikoneeseen, jossa on nykyisin Phenom II X2 555.

Joten Intelliä vai AMD:tä ja kannattanee katsoa Cebit-messut vai mitkä onkaan aina tammikuussa vielä läpi? Joka tapauksessa kummassakin tapauksessa lienee iso tehonousu luvassa, onhan toi Phenomi ollu jo vuodesta 2010 käytössä.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 587
Cessissä ehkä julkaistaan ryzen 3.kyllä ainakin sen verran kannattaa odottaa. Tuli itse kesällä päivitettyä Phenom x6 ryzeniin ja voin suositella:tup:
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 580
Voihan sitä messuja odotella, mutta siellä pelkästään ilmoitetaan tulevista tuotteista.

Saattaa mennä 4-6kk ennenkuin tuotteita on markkinoilla.

Jos et jaksa odotella touko/kesäkuuhun, niin ryzen 5 2600 on hyvä vaihtoehto.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
622
itse sain black fridayn aikaan metsästettyä r7 2700 kohtuuhintaan ja kokosin sen ympärille setin. Suosittelen, vaikkakin r5 2600(x?) voi olla fiksumpi veto :comp2:
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
3 930
CES messujen AMD-keynoteen tai mikä tilaisuus onkaan on aikaa noin 4 päivää, sen verran kannattaa ainakin odotella. Sen perusteella mitä siellä käy ilmi voi sitten miettiä lisää.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 068
Juu, kiirettä ei missään nimessä olen, helposti pystyn venyttämään sinne toukokuun paikkeille. Vaihdoshan tarkoittaa myös kahta haastetta:

Tykkäämäni Windows 7 Professional voi joutua vaihdokseen, vaikka Ryzen on saatu toimimaan Win7:lla päivityksineen, mutta toisaalta sen asentaminen uuteen kokoonpanoon voi olla hölmöä, sillä päivitykset loppuu 2020 tammikuussa ellei tule kikkailuja kuten XP:llä johon saa Pos-version päivityksiä.

Lisäksi uusissa emoissa ei ole IDE-liitäntää, joten vanha IDE-kovo tarvii PCI-Expressin kautta liittimen jotta sitä voisi käyttää jatkossa.

Olennaista olisi valinnassa myös tämä tieto:

Kuvassa näkyy, että vakiona oleva 1100T pitää perää ja jopa i7 2600K vetää +72% paremmat FPS:t kuin Amd Thuban. Et luulen et toi peli on syystä tai toisesta paremmin Intellille soveltuva, mitenköhän Ryzen pärjää Intelin 9000-sarjaa vastaan?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
304
Lisäksi uusissa emoissa ei ole IDE-liitäntää, joten vanha IDE-kovo tarvii PCI-Expressin kautta liittimen jotta sitä voisi käyttää jatkossa.
IDE-levyihin saa SATA-adaptereita halvalla kiinasta, tietenkään niitä ei suositella muuhun kuin datan backuppaamiseen. Muutenkin, onko tuo IDE-levy vielä pakollinen? Luulisin että voisit backupata ne datat SSD-levylle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 455
Lisäksi uusissa emoissa ei ole IDE-liitäntää, joten vanha IDE-kovo tarvii PCI-Expressin kautta liittimen jotta sitä voisi käyttää jatkossa.
Tälläisiä juttuja en ymmärrä ollenkaan. Mikset ennemmin vain osta uutta levyä muutamalla kympillä?
 
Liittynyt
16.02.2017
Viestejä
560
Äkkiä taulukkoa katsomalla sanoisin, ettei peli skaalaudu hyvin ainakaan yli 4:lle ytimelle. Tällöin suurempi yhden ytimen suorituskyky on parempi. Ensimmäisen ja toisen sukupolven ryzenien ipc on vähän parempi kuin sandybridgellä, ja kellotaajuus hiukan parempi (vakiona vertailu), eli uskoisin että millä vain ryzenillä jossa 4< ydintä, saat yli 2600K:n lukemat tuossa testissä.

Käytetty näytönohjain vaikuttaa toki myös, mutta uskoisin, että gtx 970 riittää oikein hyvin.

Älä missään nimessä vanhaa kovalevyä jätä. Osta ssd uuden prossun ja emon kaveriksi, vaikka Samsung 860 evo sata mallisena. 250GB on noin 60e ja 500GB 100e. Tarvittaessa kiintolevy lisäksi, jos tarvitaan enempi tilaa.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 068
IDE-levy ei tietenkään ole pakollinen, tottakai pääasialliset kovot on 500Gt:n SSD, jota saattaa rajoittaa nykyisen emon Sata II hieman. Muut kovot on 2kpl 1Tb Wd Blackkäreitä sekä 3Tb Wd Red. Eli kyllä nykyajassa ollaan, on ollut muinaismuistona ja Windows XP:n kovalevynä tuo IDE-levy.

Ei se pakollinen ole mutta pieni menetyshän se on, ihan ok Wd on vaikka onkin 15 vuotta vanha :)

SATA-liitäntöjä saisi olla min. 5 mielellään 6 niin on pieni laajennusvara.

Peli tuntuu eniten käyttävän kahta ydintä, toki se rasittaa muitakin mutta nykyisin huomaa selvästi sen, että yhtä ydintä rasitetaan 99% eli katossa kokoajan.

Pelille GTX970 ei ole pullonkaula, kuitenkin vuoden 2009 peli. Kysymys kuuluukin että kun katsotaan sitä yhden ytimen suorituskykyä niin mikä on kerroin Intelin 9000-sarjan ja Ryzenin välillä. Sehän me tiedetään että Intelillä on Ghz-etu taskussaan, Ryzenit menee sinne 4Ghz:iin ja Intelillä se 5Ghz ois mahdollinen. Ellei sitten Ryzenien kellottuvuus ole parantunut. Mikä on Ryzenin verrokki Intelin sarjaan nähden kun IPC tasot ovat samat?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 343
Ongelmasi ei niinkään ole tehoton prossu vaan tuo ubisoftin käyttämä DRM suojaus Assasins Creedissä.

Ei tässä kauvaakaan ole kun benchmarkkasin 1090T@4GHz:n niin yllättävän hyvin se jakselee uusissa peleissä.

Tuossa videoni siitä:

Sittemmin olen lisännyt pelejä bechmark listaani jotka olen myös tolla 1090T:llä ajanut. Ne näkyvät uudemmissa testi videoissani tai tästä excel taulukostani:
https://1drv.ms/x/s!AlwEC1tWdi2mti6Rqfa9dnX90rbC
 
Viimeksi muokattu:

maitopurkki

Toyotalla 90 km/h ympäri vuoden
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 562
Kyllähän Ryzeniin kannattaa päivittää, tulet huomaamaan suuren eron.

(Spoilerissa suuntaa antava setti mitä itse katselisin, en nyt valinnut osia tarkasti vaan otin sellaisia "perus"-osia.)
Screenshot at 2019-01-06 09-13-21.png


Näytönohjaimenkin voi periaatteessa päivittää, gtx1070 ja 1070ti lähtevät halvalla tällä hetkellä.

Intelin singlecore-performance erokin on aika pieni jo, noita 2gen Ryzeneitä ei oikeastaan tarvitse edes kellottaa, kun itse nostavat taajuudet rasituksessa niin korkealle.
 
Liittynyt
16.02.2017
Viestejä
560
Jos absoluuttisesti parhaat fps:t haluat, niin Intel. Ipc on noin 5% parempi, ja kellotaajuus kellottaen vähintään 500mhz, enintään noin 800mhz parempi. Eli -teoriassa- intelin 1 ydin olisi 18-25% tehokkaampi tilanteessa, jossa siitä saa kaiken irti , mutta:

Samalla ydinmäärällä varustettu Intel on paljon kalliimpi kuin ryzen, käy kuumempana, ja tarvii melkoisen tehokkaan jäähdyttimen, jotta tuohon eroon pääsisi

Ja toisaalta useimmiten näytönohjain rajoittaa kumminkin menoa, niin että erot jää teoreettisiksi. Juuri vanhoissa peleissä voi näkyä suurempaa eroa, mutta kummalla tahansa fps on jo niin korkea, ettei sillä ole olennaista merkitystä.


Yhden ytimen suorituskyky on ryzenillä noin 70% ja intelillä joku 80-100% parempi kuin nykyisessä prosessorissasi, eli molemmilla pääsee kivoihin lukemiin joka tapauksessa.

Jos hyvin käy, on amd:n seuraava sukupolvi tehoissa samoissa tai jopa parempi kuin Intel. Prosessoreja esitellään luultavammin ensi keskiviikkona, ja myyntiin tulisivat joskus keväällä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
Mulla oli vastaava päivitys (1055t ja gtx 970) just tässä ja päädyin ryzen 1600x kun sai hyvällä tarjouksella, muuten oisin ostanu varmaan 2600. Inteleitä en edes harkinnut purkan käytön ja älyttömien hintojen takia.

Win 10 joutui siirtymään. Piti linuksi asennella vierelle mutta eihän ne toiminut kunnolla niin joutuu palailemaan myöhemmin sen asennuksiin. Tai sitten asennella se win 7 tuohon vierelle. On tää kynppi niin oksennus että jotain muuta pitäs löytää. Pelejä en oo vielä kerinnyt pelata. Tuolla 1055t ja gtx970 hd-laadulla fallout 76 oli eka peli mikä tökki ja prossu selvästi pullonkaula. Fo4 pelitti kuitenkin hyvin.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 068
Jep jep, kiinnostavia ja hyviä vastauksia. Ja Zetterille, kyllähän mä olen ollut melko tyytyväinen suorituskykyyn mutta kuten oon todennut, jo pelkkä SSE4.1 ja 4.2 tuen puute on jo aiheuttanut ongelmia - joissain peleissä tuki tulee myös niille prossuille joissa tuota tukea ei ole, mutta viiveellä. Pelkkä tuen puute estää jo uusimman Assasins pelaamisen. Eli CPU-päivityksellä saadaan muistikaistaa isommaksi DDR2:n tarjoamasta, uudet käskykannat ja ennen kaikkea sitä yhden ytimen suorituskykyä ylöspäin.

Lisäksi palaan vielä tähän Muropaketin kuvaan:

Pelkästään se, että 1100T vastaava suoritin, i5 760 vetää lähemmäs 13FPS paremapa keskimääräisesti mitattuna fps:ssää on jo merkittävä tieto. Ja i5/i7 2000-sarjaan nähden puhutaan jo lähes 30FPS:stä lisää. Hitsi kun tuolla uusimmalla Ryzenillä ei ole tehty mittausta tässä pelissä mutta voisin olettaa huomattavaa parannusta lähtötasoon nähden.

Katellaan toi AMD:n julkistus mutta olisin valmis lähtemään jälleen AMD:n kelkkaan sillä hinta/laatusuhde taitanee olla parempi ja ehkä paranee vielä uudella julkistuksella. Harmi sinällänsä, Intel oisi ollut virkistävää vaihtelua näin 10 vuoden AMD:n käytön jälkeen.

Nykyinen 1090T saa uuden elämän mutsin nettikoneessa, merkittävä piriste 555BE nähden.

Korostan myös, että NTWn osalta ei tuo GTX970 ole ongelma ja se riittänee myös moneen Assasiniin vielä :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 350
Viestejä
4 331 009
Jäsenet
72 198
Uusin jäsen
farhad.void

Hinta.fi

Ylös Bottom