Lare
Error 404
- Liittynyt
- 13.11.2016
- Viestejä
- 4 421
Mikä peli tuotti julkaisun jälkeen pettymyksen? Olivatko odotukset vain liian korkealla, vai oliko peli täysin floppi?
Muutama peli nousee erityisesti mieleen:
Mafia 3
Screenshotit ja ensimmäiset trailerit näyttivät graafisesti upealta. Erityisesti houkutteli pelin maailma, joka oli aiempiin verrattuna täysin avoin. Odotukset olivat muutenkin korkealla, kun aiemmat Mafiat olivat tarinaltaan ja tehtäviltään rautaa.
Julkaisussa selvisi, että tekninen toteutus oli surkea. Peli oli todella raskas ja oma siihen aikaan suht kova kone ei saanut edes 1080p Low -asetuksilla 60 FPS. Peli kuitenkin näytti paikoin PS3-peliltä ja etenkin valaistus oli usein täysin pielessä. Graafisesti näyttävästä ja raskaasta pelistä ei ollut kyse. Lisäksi bugeja riitti aivan älyttömästi. En saanut edes ensimmäistä tehtävää tehtyä yhden bugin takia.
Pahin ongelma selvisi aika äkkiä. Päätarinan tehtävät olivat todella pitkälti samanlaisia ja toistivat itseään pahasti. Peli oli yksinkertaisesti todella tylsä ja tuo on asia, mitä ei patcheilla korjata. Lisäksi äkkiseltään hieno maailma oli todellisuudessa pelkkää kuollutta kulissia. Kaikesta huokui kiire saada peli julkaistavaksi.
Starfield
Peli tuli näytönohjaimen mukana, niin omaa rahaa ei sentään tullut käytettyä. En aiemmin tajunnutkaan, miten vanhanaikaiselta Creation Engine tuntuu. Vielä vuonna 2023 sai kärsiä lataustauoista joka huoneen ja mökin nurkalla. Avaruusaluksella lentäminen ei ollut teknisesti mahdollista, taistelut olivat tylsiä ja hahmot kankeita sekä jäykkiä. Myös graafisesti peli vaikutti paikoin todella karulta.
Tehtävien ja hahmojen käsikirjoitus ei ollut kummoista. Tehtävät olivat aika usein tylsiä ja hahmojen puheet herättivät kysymyksiä. Esimerkiksi yksi hahmo puhui edelleen toisesta jo aiemmin kuolleesta hahmosta kuin tämä olisi edelleen elossa. Tässäkin pelissä ilmeisesti taisi tulla kiire käsikirjoituksen suhteen. Myös eri kaupungit olivat jotenkin todella staattisia ja kärsivät yksityiskohtien puutteesta.
Pelistä nousi myös huoli siitä, millainen pettymys tuleva Elder Scrolls 6 tulee olemaan. Pelimoottori tuntui ikääntyneeltä jo 2015 Fallout 4:n julkaisussa ja todella pahasti vanhanaikaiselta 2023 Starfieldin julkaisussa. Jos Elder Scrolls 6 tulee vaikka 2026, niin kuinka kivikautiselta se tuntuu silloin? Muut pelifirmat menevät joka puolelta ohi.
Dying Light 2
Tämän pelin sentään jaksoin pelata läpi ja ei se kouluarvosanana ollut kasia huonompi. Suuri pettymys tuli sen takia, että alkuperäinen Dying Light on yksi kaikkien aikojen lempipelejä ja kakkosessa todella moni asia meni huonompaan suuntaan.
Aika äkkiä selvisi, että maailmassa oli käytetty todella paljon copy-pastea. Motivaatio tutkimiseen ja seikkailuun kärsivät, kun kaikki paikat alkoivat tuntumaan samanlaisilta ja tyhjiltä. Yöt oli myös mielestäni pilattu täysin! Alkuperäisessä pelissä yöt olivat oikeasti säkkipimeitä ja vaarallisia. Kun aurinko laski, tuli kiire etsiä suojaa. Jos joutui kulkemaan yöllä, oli jatkuvasti jännäkakat tulossa housuun. Kakkosessa yöllä oli liian valoisaa ja helppoa.
Kiire tuntui copy-pasten lisäksi tehtävien käsikirjoituksessa ja paikkojen suunnittelussa. Moni asia oli tehty vähän sinne päin miettimättä yhtään, miten se vaikuttaa immersioon. Esimerkiksi hullu on saanut jotenkin katedraalin korkeille sisäparvekkeille auton kokoisia generaattoreita ilman nosturia. Tai skriptatussa taistelussa ihmis-vihollinen palaa elävältä ja lävistetään metallilla monesta kohtaa, mutta palaa aina taistelemaan uuden kierroksen täysillä voimilla. Vaikka alkuperäinen Dying Light ei ollut käsikirjoitukseltaan mitään CDPR-tasoa, tuntui se ylipäätään paljon laadukkaammalta ja viimeistellymmältä peliltä tässäkin.
Ubisoftin kaikki pelit ainakin viimeisen 5 vuoden ajalta
Okei, en ole ostanut läheskään kaikkia uusia pelejä, mutta arvostelut ja aiemmat kokemukset puhuvat puolestaan. Odotan, että Ubisoft uudistaa vanhan jokaisessa pelissä olevan kaavansa, panostaa määrän sijaan laatuun ja yksityiskohtiin sekä edes yrittäisi käsikirjoittaa hienon tarinan tehtävineen. Pessimisti ei enää myöskään pety.
Muutama peli nousee erityisesti mieleen:
Mafia 3
Screenshotit ja ensimmäiset trailerit näyttivät graafisesti upealta. Erityisesti houkutteli pelin maailma, joka oli aiempiin verrattuna täysin avoin. Odotukset olivat muutenkin korkealla, kun aiemmat Mafiat olivat tarinaltaan ja tehtäviltään rautaa.
Julkaisussa selvisi, että tekninen toteutus oli surkea. Peli oli todella raskas ja oma siihen aikaan suht kova kone ei saanut edes 1080p Low -asetuksilla 60 FPS. Peli kuitenkin näytti paikoin PS3-peliltä ja etenkin valaistus oli usein täysin pielessä. Graafisesti näyttävästä ja raskaasta pelistä ei ollut kyse. Lisäksi bugeja riitti aivan älyttömästi. En saanut edes ensimmäistä tehtävää tehtyä yhden bugin takia.
Pahin ongelma selvisi aika äkkiä. Päätarinan tehtävät olivat todella pitkälti samanlaisia ja toistivat itseään pahasti. Peli oli yksinkertaisesti todella tylsä ja tuo on asia, mitä ei patcheilla korjata. Lisäksi äkkiseltään hieno maailma oli todellisuudessa pelkkää kuollutta kulissia. Kaikesta huokui kiire saada peli julkaistavaksi.
Starfield
Peli tuli näytönohjaimen mukana, niin omaa rahaa ei sentään tullut käytettyä. En aiemmin tajunnutkaan, miten vanhanaikaiselta Creation Engine tuntuu. Vielä vuonna 2023 sai kärsiä lataustauoista joka huoneen ja mökin nurkalla. Avaruusaluksella lentäminen ei ollut teknisesti mahdollista, taistelut olivat tylsiä ja hahmot kankeita sekä jäykkiä. Myös graafisesti peli vaikutti paikoin todella karulta.
Tehtävien ja hahmojen käsikirjoitus ei ollut kummoista. Tehtävät olivat aika usein tylsiä ja hahmojen puheet herättivät kysymyksiä. Esimerkiksi yksi hahmo puhui edelleen toisesta jo aiemmin kuolleesta hahmosta kuin tämä olisi edelleen elossa. Tässäkin pelissä ilmeisesti taisi tulla kiire käsikirjoituksen suhteen. Myös eri kaupungit olivat jotenkin todella staattisia ja kärsivät yksityiskohtien puutteesta.
Pelistä nousi myös huoli siitä, millainen pettymys tuleva Elder Scrolls 6 tulee olemaan. Pelimoottori tuntui ikääntyneeltä jo 2015 Fallout 4:n julkaisussa ja todella pahasti vanhanaikaiselta 2023 Starfieldin julkaisussa. Jos Elder Scrolls 6 tulee vaikka 2026, niin kuinka kivikautiselta se tuntuu silloin? Muut pelifirmat menevät joka puolelta ohi.
Dying Light 2
Tämän pelin sentään jaksoin pelata läpi ja ei se kouluarvosanana ollut kasia huonompi. Suuri pettymys tuli sen takia, että alkuperäinen Dying Light on yksi kaikkien aikojen lempipelejä ja kakkosessa todella moni asia meni huonompaan suuntaan.
Aika äkkiä selvisi, että maailmassa oli käytetty todella paljon copy-pastea. Motivaatio tutkimiseen ja seikkailuun kärsivät, kun kaikki paikat alkoivat tuntumaan samanlaisilta ja tyhjiltä. Yöt oli myös mielestäni pilattu täysin! Alkuperäisessä pelissä yöt olivat oikeasti säkkipimeitä ja vaarallisia. Kun aurinko laski, tuli kiire etsiä suojaa. Jos joutui kulkemaan yöllä, oli jatkuvasti jännäkakat tulossa housuun. Kakkosessa yöllä oli liian valoisaa ja helppoa.
Kiire tuntui copy-pasten lisäksi tehtävien käsikirjoituksessa ja paikkojen suunnittelussa. Moni asia oli tehty vähän sinne päin miettimättä yhtään, miten se vaikuttaa immersioon. Esimerkiksi hullu on saanut jotenkin katedraalin korkeille sisäparvekkeille auton kokoisia generaattoreita ilman nosturia. Tai skriptatussa taistelussa ihmis-vihollinen palaa elävältä ja lävistetään metallilla monesta kohtaa, mutta palaa aina taistelemaan uuden kierroksen täysillä voimilla. Vaikka alkuperäinen Dying Light ei ollut käsikirjoitukseltaan mitään CDPR-tasoa, tuntui se ylipäätään paljon laadukkaammalta ja viimeistellymmältä peliltä tässäkin.
Ubisoftin kaikki pelit ainakin viimeisen 5 vuoden ajalta
Okei, en ole ostanut läheskään kaikkia uusia pelejä, mutta arvostelut ja aiemmat kokemukset puhuvat puolestaan. Odotan, että Ubisoft uudistaa vanhan jokaisessa pelissä olevan kaavansa, panostaa määrän sijaan laatuun ja yksityiskohtiin sekä edes yrittäisi käsikirjoittaa hienon tarinan tehtävineen. Pessimisti ei enää myöskään pety.