Meinaat että AM4 alusta säilyy seuraavat 10v? Tainnut olla ketjun pointti.
Pelinkehittäjien halukkuus optimoida pelejä x-määrällä ytimiä vuoden y-päästä menee ihan hatusta vetämiseksi.
Perustellaan nyt minun näkökulma tähän AMD vs INTEL olen neutraali siihen ja teoriassa voin ostaa jomman kumman.
Syy miksi pelaajan kallistun kuitenkin AMD halusin koneen joka kestää 10 vuotta tai ainakin emoa + CPU et vaihda mahdollisesi lisää RAM ja uusi näytönohjain sellaista.
INTEL
+ Paras pelinopeus siinä hintaluokassa Intel I7-8700k ja I5-8600k olisi minun valinta jos ostaisin Intelin.
+ RAM muisti nopeus vähemmän tärkeätä.
- Vaihda emo jos haluat uuden Intel sukupolven.
- Käy enemmän kuumana kuin AMD Ryzen.
- Haavoittouvuus Meltdown ja Spectre miten juuri Intelillä niin paljon ongelmia???
AMD Ryzen
+ AMD Ryzen riittävän CPU nopeus jos 2600x tai parempi. Teoriassa näin myös
AMD Ryzen 1600x
+ Riippuen mikä EMO niin ei tarvitse vaihtaa EMO kun uusi AMD sukupolvi tulee uloos mikäli haluaa uuden CPU:n.
+ AMD Ryzen 2700x jos tekee muuta samalla kuin pelaa on 8 cores+16 threads.
- Jos se halua edes kilpailla Intel I5-8400 kanssa pitää olla nopea RAM.
- Mahdollisesti pullonkaula jos on Nvidia 1080 Ti 11 GB DDR5.
Tässä tarvitseeko pelit enemmän CORES tänä päivänä kyllä tai ei? Vastaus kyllä. Ollaan jo siinä vaiheessa että 6 cores on idea olla koneessa osittain XBOX ja uusi PS on korvannut myös vanhemmat consolit.
Divinity Original Sin 2 minun laptop INTEL menee 100 asteessen ja TILT jos koetan sitä pelata. Recommended on 6 cores. Se Intel CPU siis prosessori menee 100 asteessen ja ei auta yhtään mitään jos laitan medium settings.
Tällaista ongelmaa minulla ei ole Battlefield 3 tai Battlefield 4 peleissä, mutta ne ei ole uusia pelejä. Divinity Original Sin 2 on 2017 julkaistu ja Pillars of Eternity 2 on 2018 julkaistu ja minun INTEL laptop jossa on 4 cores TURBO 3,5 Ghz ei pidä niistä yhtään. Recommended on 6 cores.
Vastaus juuri nyt tällä hetkellä minusta 6 cores on täydellistä jos vain pelaa.
Mikä on tilanne 5 vuoden kuluttua silloinhan ollaan vain puolitiessä minun 10 vuodesta? No silloin on uusi versio konsoleista ulkona ainakin ja DDR6 muistia vähintäin näytönohjaimissa. CPU kehitys on vaikea arvioida.