Perintätoiminta

Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
1 983
Snadi nekro tälle threadille, mutta onko kenellekkään tullu Lowellilta alennusta?
Just tiputti posti kirjeen että mun veloista ois yhteensä alea 45%.
Veloista vai perintäkuluista? Kuulostaa kuin olisivat itse maksuvaikeuksissa. Ei siis omakohtaista kokemusta.

Aiheeseen liittyen, vesiyhtiö muutti keväällä sovitun 500€/v x 10 investeointimaksun yksipuolisesti 5000€ kertamaksuksi. Ilmoituksella. En suostunut maksamaan kun kerran vesilaitoksen tj:n ja oma nimeni oli alla sopimuspaperissa jossa oli sovittu 500€ vuosi. Laittoivat 5000€ perintään. Ilmeisesti pelotellakseen. Laitoin lyhyen (saman)emailin molemmille. Perintätoimisto vastasi uhkaavasti seurauksista, vesilaitoksen pomo vastasi että voin repiä laskun ja ottavat omaksi tappiokseen.

Muutama naapuri oli lähtenyt tähän vedätykseen ja maksaneet pikaisesti ottamallaan pankkilainalla tuon 5000€ kertasuorituksella. Perintäyhtiöiden kanssa ei kuulemma "kannata tapella, kun maksaa kohta tuplasti" sanoivat vielä :facepalm: Ei ihme että tiettyä väestönryhmää kusetetaan ihan huolella.

Vesilaitoksen kanssa pystyi onneksi siis keskustelemaan. Perintätoimen kanssa ei. Perinteinen kuvio. Lisättäköön vielä että vesilaitoksen edustaja sanoi minulle että tulisin häviämään oikeudessa "koska eihän kukaan anna 5000€ lainaa ilman korkoa, eli sopimuksessa on selkeä virhe". Oli vedettävä etteks tiedä kuka oon tyyliin "että laskentaekonomina näen näitä ns. korottomia sopimuksia päivittäin, eikä niissä ole virheitä yleensä huudeltu". Toisekseen virhe sopimuksessa katsotaan lain mukaan aina sopimuksen laatijan vahingoksi. Tapausessa vesilaitos. Lisäksi tässäkin tulin sitouttaneeni kiinteistön veden loppuajoiksi kyseisen firman laskutuksen alle. Eli mistään ilmaisesta edusta ei ollut kyse.,

tldr: Vaikka velkaa perii perintäyhtiö, sen kannustin selvittää velan oikeellisuutta on olematon. Jos velkaa on" alennettu 45%" mulla heräisi kysymys onko se edes velka aiheellinen. Tai sitten muuttuuneet lait kiskonnasta tms on ylitetty jossain kohdin reippaasti ja nyt paikkaillaan tilannetta. Ehkäpä jonkun sanktion pelossa. Hyvää hyvyyttään sun maksusi sieltä ei kyllä vähene!

HS tutki | Joonas Raiskio alkoi tutkia perintäkirjeitään tarkemmin ja löysi paljon outouksia – HS:n laaja selvitys paljastaa, että perintäyhtiöt rikkovat toistuvasti lakia (maksuumuurin takana (saako tänne copypastata?, mutta hyvä artikkeli)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Veloista vai perintäkuluista? Kuulostaa kuin olisivat itse maksuvaikeuksissa. Ei siis omakohtaista kokemusta.

Aiheeseen liittyen, vesiyhtiö muutti keväällä sovitun 500€/v x 10 investeointimaksun yksipuolisesti 5000€ kertamaksuksi. Ilmoituksella. En suostunut maksamaan kun kerran vesilaitoksen tj:n ja oma nimeni oli alla sopimuspaperissa jossa oli sovittu 500€ vuosi. Laittoivat 5000€ perintään. Ilmeisesti pelotellakseen. Laitoin lyhyen (saman)emailin molemmille. Perintätoimisto vastasi uhkaavasti seurauksista, vesilaitoksen pomo vastasi että voin repiä laskun ja ottavat omaksi tappiokseen.

Muutama naapuri oli lähtenyt tähän vedätykseen ja maksaneet pikaisesti ottamallaan pankkilainalla tuon 5000€ kertasuorituksella. Perintäyhtiöiden kanssa ei kuulemma "kannata tapella, kun maksaa kohta tuplasti" sanoivat vielä :facepalm: Ei ihme että tiettyä väestönryhmää kusetetaan ihan huolella.

Vesilaitoksen kanssa pystyi onneksi siis keskustelemaan. Perintätoimen kanssa ei. Perinteinen kuvio. Lisättäköön vielä että vesilaitoksen edustaja sanoi minulle että tulisin häviämään oikeudessa "koska eihän kukaan anna 5000€ lainaa ilman korkoa, eli sopimuksessa on selkeä virhe". Oli vedettävä etteks tiedä kuka oon tyyliin "että laskentaekonomina näen näitä ns. korottomia sopimuksia päivittäin, eikä niissä ole virheitä yleensä huudeltu". Toisekseen virhe sopimuksessa katsotaan lain mukaan aina sopimuksen laatijan vahingoksi. Tapausessa vesilaitos. Lisäksi tässäkin tulin sitouttaneeni kiinteistön veden loppuajoiksi kyseisen firman laskutuksen alle. Eli mistään ilmaisesta edusta ei ollut kyse.,

tldr: Vaikka velkaa perii perintäyhtiö, sen kannustin selvittää velan oikeellisuutta on olematon. Jos velkaa on" alennettu 45%" mulla heräisi kysymys onko se edes velka aiheellinen. Tai sitten muuttuuneet lait kiskonnasta tms on ylitetty jossain kohdin reippaasti ja nyt paikkaillaan tilannetta. Ehkäpä jonkun sanktion pelossa. Hyvää hyvyyttään sun maksusi sieltä ei kyllä vähene!

HS tutki | Joonas Raiskio alkoi tutkia perintäkirjeitään tarkemmin ja löysi paljon outouksia – HS:n laaja selvitys paljastaa, että perintäyhtiöt rikkovat toistuvasti lakia (maksuumuurin takana (saako tänne copypastata?, mutta hyvä artikkeli)

Eipä tuossa Lowellin laskussa ole mitään eriteltynä. "Tarjous koskee yhteensä 3 toimeksiantoa, joiden avoin summa on yhteensä xxx euroa"
Mä oon jo pidemmän aikaa miettiny onko nää perinnät hirveen aiheellisia, koska en ees muista millon mulla on ollut edes luottotiedot kunnossa.
Viimeks kun jonkun perintään liittyvän kirjeen sain, se oli jostain 2012 tms laskusta. Luulis senkin jo olevan perkele ulosotossa suoraan.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 863
Eipä tuossa Lowellin laskussa ole mitään eriteltynä. "Tarjous koskee yhteensä 3 toimeksiantoa, joiden avoin summa on yhteensä xxx euroa"
Mä oon jo pidemmän aikaa miettiny onko nää perinnät hirveen aiheellisia, koska en ees muista millon mulla on ollut edes luottotiedot kunnossa.
Viimeks kun jonkun perintään liittyvän kirjeen sain, se oli jostain 2012 tms laskusta. Luulis senkin jo olevan perkele ulosotossa suoraan.
Mielenkiintoinen tarjous. Onko velat kenties vanhentumassa heti kohta tms.?
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Mielenkiintoinen tarjous. Onko velat kenties vanhentumassa heti kohta tms.?
No jos ois tossa jotenkin eriteltynä mitä noi "alennukset" edes koskee...
Tällä hetkellä mulla vaan tietoa että saan alennusta velostani 45% jos maksan noille.
Tossa ei ole kyllä mitään suoraa maksutositetta, vaan pitäs ottaa yhteyttä Lowellille sopiakseni maksusta.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Eipä tuossa Lowellin laskussa ole mitään eriteltynä. "Tarjous koskee yhteensä 3 toimeksiantoa, joiden avoin summa on yhteensä xxx euroa"
Mä oon jo pidemmän aikaa miettiny onko nää perinnät hirveen aiheellisia, koska en ees muista millon mulla on ollut edes luottotiedot kunnossa.
Viimeks kun jonkun perintään liittyvän kirjeen sain, se oli jostain 2012 tms laskusta. Luulis senkin jo olevan perkele ulosotossa suoraan.

Omat luottotiedot voit tarkistaa kerran vuodessa maksutta. Niistä saanee jonkinlaisen käsityksen omasta tilanteesta ja näkee milloin mikäkin luottotiedoissa näkyvä velka on vanhenemassa lopullisesti.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925

Omat luottotiedot voit tarkistaa kerran vuodessa maksutta. Niistä saanee jonkinlaisen käsityksen omasta tilanteesta ja näkee milloin mikäkin luottotiedoissa näkyvä velka on vanhenemassa lopullisesti.
Jotenkin hämäävä toi luottosetti... Siis tota Lowellia ajatellen. Pari maksua siellä perinnässä siltä, mutta ykskään ei ole lähiaikoina vanhentumassa.
Eli miks toi Lowell lähesty just nyt että sain alea jostain maksusta. Tai siis nyt kun tarkemmin katsoin, niin noita Lowellin perintäsettejä on just sen 3 mitä tossa tarjouslapussa on, ja ei tosiaankaan ole paukkumassa päivämäärät.
Saako noista yksittäisistä perintäkeisseistä jotain tarkempaa infoa jostain?
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Jotenkin hämäävä toi luottosetti... Siis tota Lowellia ajatellen. Pari maksua siellä perinnässä siltä, mutta ykskään ei ole lähiaikoina vanhentumassa.
Eli miks toi Lowell lähesty just nyt että sain alea jostain maksusta. Tai siis nyt kun tarkemmin katsoin, niin noita Lowellin perintäsettejä on just sen 3 mitä tossa tarjouslapussa on, ja ei tosiaankaan ole paukkumassa päivämäärät.
Saako noista yksittäisistä perintäkeisseistä jotain tarkempaa infoa jostain?
Eikö niissä Lowellin lapuissa näy jostain kohti, mikä velka on kyseessä ja milloin se vanhenee?

Täältä saat tilattua kaikki kyseisen perintätoimiston perinnässä olevien velkojen tiedot:


Joka perintätoimistolta nuo omat velkasaldot saa tilattua maksutta kerran vuodessa. Esimerkiksi Intrumin velat taas saa taas tuolta:


Internetin kautta jos kirjautuu verkkopankkitunnuksilla tai kansalaisvarmenteella tms. Ulosoton sivustolle, niin sieltäkin näkee useamman vuoden ulosottoperinnät joita on ollut ulostossa pakkoperinnässä ja mahdolliset esteet ja varattomuus- yms. luottotietomerkinnät.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
6
Lowelilla saattaisi olla sähköinen velallispalvelu, johon kirjautumalla löytynee myös lisätietoa veloista. Vaihtoehtoisesti voi soitella asiakaspalveluun.

Perintäyhtiöt saattavat tarjota aika-ajoin alennusta velkoihin -- eli akordia.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Eikö niissä Lowellin lapuissa näy jostain kohti, mikä velka on kyseessä ja milloin se vanhenee?

Täältä saat tilattua kaikki kyseisen perintätoimiston perinnässä olevien velkojen tiedot:


Joka perintätoimistolta nuo omat velkasaldot saa tilattua maksutta kerran vuodessa. Esimerkiksi Intrumin velat taas saa taas tuolta:


Internetin kautta jos kirjautuu verkkopankkitunnuksilla tai kansalaisvarmenteella tms. Ulosoton sivustolle, niin sieltäkin näkee useamman vuoden ulosottoperinnät joita on ollut ulostossa pakkoperinnässä ja mahdolliset esteet ja varattomuus- yms. luottotietomerkinnät.
Tossa Lowellin lapussa ei näy tosiaan mihin toi velka/velat kohdistuu ja minkä takia ne tota alea antaa.
Kiitti linkeistä. Täytyy perehtyä vähän tarkemmin tähän settiin, kun tosiaan hieman ihmetyttää varsinkin nyt kun uutena infona tuli ettei tosiaan ole vanhentumassa nää maksut. Ja ihan ensimmäisenä tulee mieleen että kuinka vitun kauan nää paskat näkyy luottotiedoissa jne. Tota aikasemmin linkattua rekisteriä tsekatessa jäi niin monta kysymystä että huhhuh.

Edit: ja edelleenkin olen täysin tietoinen että olen jättänyt joitakin maksuja aikoinaan hoitamatta tilanteista riippuen, täysi kyrpä tyyli mutta jos ei ole mistä ottaa niin ei ole.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Tossa Lowellin lapussa ei näy tosiaan mihin toi velka/velat kohdistuu ja minkä takia ne tota alea antaa.
Kiitti linkeistä. Täytyy perehtyä vähän tarkemmin tähän settiin, kun tosiaan hieman ihmetyttää varsinkin nyt kun uutena infona tuli ettei tosiaan ole vanhentumassa nää maksut. Ja ihan ensimmäisenä tulee mieleen että kuinka vitun kauan nää paskat näkyy luottotiedoissa jne. Tota aikasemmin linkattua rekisteriä tsekatessa jäi niin monta kysymystä että huhhuh.

Edit: ja edelleenkin olen täysin tietoinen että olen jättänyt joitakin maksuja aikoinaan hoitamatta tilanteista riippuen, täysi kyrpä tyyli mutta jos ei ole mistä ottaa niin ei ole.

Tuolla on tietoa noista luottotietomerkinnöistä ja siitä miten kauan ne säilyvät.

Esim.

  • UMS= Velalliselta ei ole suppeassa ulosottomenettelyssä löytynyt varoja velan suorittamiseksi tai velallisen olinpaikasta ei ole tietoa.
= Ulosotossa todettu varattomuus tai muu ulosottoeste (3 v.)

Kolmen vuoden nurkilla ne perintätoimistot sitten käyttävät sitä samaa velkaa ulosotossa uudelleen, jolloin taas tulee kolmen vuoden uusi luottotietomerkintä. Tätä jatkavat niin kauan aikaa, että se velka vanhenee lopullisesti siinä 15 vuoden nurkilla tai se maksetaan.

Jos velka on suoraan ulosottokelpoinen, niin silloin se vanhenee kun sen alkuperäisen eräpäivän jälkeen on kulunut viisi kokoista kalenterivuotta. Eli vanhenemisaika on 5 vuotta ja 1 päivä - 5 vuotta ja 364 päivää päälle riippuen mihin aikaan vuodesta se alkuperäinen eräpäivä on ollut.

Kannattanee kenties jossain vaiheessa ottaa yhteyttä velkaneuvontaan. Jos velkajärjestelyyn pääsee, niin noin kolmessa vuodessa ne velat ja luottotietomerkinnät katoavat kaikki.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925

Tuolla on tietoa noista luottotietomerkinnöistä ja siitä miten kauan ne säilyvät.

Esim.

  • UMS= Velalliselta ei ole suppeassa ulosottomenettelyssä löytynyt varoja velan suorittamiseksi tai velallisen olinpaikasta ei ole tietoa.
= Ulosotossa todettu varattomuus tai muu ulosottoeste (3 v.)

Kolmen vuoden nurkilla ne perintätoimistot sitten käyttävät sitä samaa velkaa ulosotossa uudelleen, jolloin taas tulee kolmen vuoden uusi luottotietomerkintä. Tätä jatkavat niin kauan aikaa, että se velka vanhenee lopullisesti siinä 15 vuoden nurkilla tai se maksetaan.

Jos velka on suoraan ulosottokelpoinen, niin silloin se vanhenee kun sen alkuperäisen eräpäivän jälkeen on kulunut viisi kokoista kalenterivuotta. Eli vanhenemisaika on 5 vuotta ja 1 päivä - 5 vuotta ja 364 päivää päälle riippuen mihin aikaan vuodesta se alkuperäinen eräpäivä on ollut.

Kannattanee kenties jossain vaiheessa ottaa yhteyttä velkaneuvontaan. Jos velkajärjestelyyn pääsee, niin noin kolmessa vuodessa ne velat ja luottotietomerkinnät katoavat kaikki.
Nyt ei voi muuta sanoa kun kiitos.
Tällänen teksti kun löytys suoraan jostain mille velkaa niin jeesais. Tai siis ainakin tekis suht ymmärrettävämmäks kun ei suurin osa ihmisistä jaksa lukea montaa sivua jne.

Täytyy tsekata toi velkajärjestely, mutta vähän veikkaan että siinä mättää noi elatusavut jotka kai ei ns. ikinä vanhene. Eli velkajärjestelyssä ainoastaan suttaantuis noi ikivanhat laskuasiat.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Nyt ei voi muuta sanoa kun kiitos.
Tällänen teksti kun löytys suoraan jostain mille velkaa niin jeesais. Tai siis ainakin tekis suht ymmärrettävämmäks kun ei suurin osa ihmisistä jaksa lukea montaa sivua jne.

Täytyy tsekata toi velkajärjestely, mutta vähän veikkaan että siinä mättää noi elatusavut jotka kai ei ns. ikinä vanhene. Eli velkajärjestelyssä ainoastaan suttaantuis noi ikivanhat laskuasiat.
Kyllä ne kaikki velat aikanaan vanhenevat. Ei muuta kuin rohkeasti otat yhteyttä sinne velkaneuvontaan.

Tänne voit myös maksutta soittaa ja kysyä mitä haluatkin ja saada neuvoja eteenpäin:

 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Kyllä ne kaikki velat aikanaan vanhenevat. Ei muuta kuin rohkeasti otat yhteyttä sinne velkaneuvontaan.

Tänne voit myös maksutta soittaa ja kysyä mitä haluatkin ja saada neuvoja eteenpäin:

Laitoin kirjainmerkkeihin ton linkkis.. Käyn kyl kysymässä mitä tilanteelle voi tehä, mutta en kyl ihmeitä lähde täs toivomaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
168
Nyt ei voi muuta sanoa kun kiitos.
Tällänen teksti kun löytys suoraan jostain mille velkaa niin jeesais. Tai siis ainakin tekis suht ymmärrettävämmäks kun ei suurin osa ihmisistä jaksa lukea montaa sivua jne.

Täytyy tsekata toi velkajärjestely, mutta vähän veikkaan että siinä mättää noi elatusavut jotka kai ei ns. ikinä vanhene. Eli velkajärjestelyssä ainoastaan suttaantuis noi ikivanhat laskuasiat.
Elatusvelat vanhenee viidessä vuodessa.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Sille voi tehdä sen, että maksat velan, kuten normaali hyvä ihminen.
Voihan se velkaantuminen johtua esimerkiksi yllättävästä työttömyydestä tai sairaudesta. Em. syistä se hallinnassa ollut velka voikin muuttua mahdottomaksi maksaa.

Riippumatta siitä mitä siinä on taustalla, niin ei kannata kyllä lyödä lyötyä vaan kannustaa hoitamaan asiansa kuntoon. Siinä on kuitenkin muutenkin iso kynnys alkaa hoitamaan tuollaiset asiat kuntoon kun tilanne voi olla niin ahdistava että ne perintätoimiston ja ulosoton kirjeetkin on vuosia menneet suoraan avaamatta saunan pesän sytykkeiksi.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 681
TIETOJEN POISTO
Haluan poistaa tietoni Bisnode Henkilömarkkinointi- ja yhteystietorekisteristä.

Omat luottotiedot voit tarkistaa kerran vuodessa maksutta. Niistä saanee jonkinlaisen käsityksen omasta tilanteesta ja näkee milloin mikäkin luottotiedoissa näkyvä velka on vanhenemassa lopullisesti.
TIETOJEN POISTO
Haluan poistaa tietoni Bisnode Henkilömarkkinointi- ja yhteystietorekisteristä.

Tuo varmaan poistaa ne noiden omalta markkinointi listalta? Jos pankki hakee tuolta mun tiedot, ei varmaan tämä vaikuta sellaisiin toimenpiteisiin?
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
TIETOJEN POISTO
Haluan poistaa tietoni Bisnode Henkilömarkkinointi- ja yhteystietorekisteristä.

TIETOJEN POISTO
Haluan poistaa tietoni Bisnode Henkilömarkkinointi- ja yhteystietorekisteristä.

Tuo varmaan poistaa ne noiden omalta markkinointi listalta? Jos pankki hakee tuolta mun tiedot, ei varmaan tämä vaikuta sellaisiin toimenpiteisiin?
Ei vaikuta ei. Siis ainakaan poista niitä luottotietomerkintöjä joiden tallentamisia säätelee laki.

Toki jos pankki hakee mainostarkoituksiin tuolta osoitteita, niin ne tuolla pyynnöllä voi poistaa.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 681
Ei vaikuta ei. Siis ainakaan poista niitä luottotietomerkintöjä joiden tallentamisia säätelee laki.

Toki jos pankki hakee mainostarkoituksiin tuolta osoitteita, niin ne tuolla pyynnöllä voi poistaa.
Näin arvelin, eli hyvä poisto.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
951
Uudistus vaikuttaa melko vähän. 340 000 henkilöllä on merkintä, ja noin 10 000 henkilöltä merkintä poistuu heti uudistuksen myötä. Uutisen mukaan sellaisia tapauksia, joilla merkintä olisi muutenkin vain lyhytaikainen ja velat hoidetaan pois, on todella vähän. Todella pieni osa on siis tuollaisia lipsahduksia, jotka korjataan kuntoon.

Mielestäni silti huonoon suuntaan. Ei se entinen 24 kk ollut liian pitkä aika nähdä henkilön historiaa. Esimerkiksi asuntoa vuokratessa saattoi itse harkita, että onko se vuoden vanha merkintä relevantti vai ei.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
951
Perintälakiin tullut ilmeisesti koronan takia muutos, ja maksumuistutuksesta yrityksille saa periä vain Max 10 euroa kipaletta kohti.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Uudistus vaikuttaa melko vähän. 340 000 henkilöllä on merkintä, ja noin 10 000 henkilöltä merkintä poistuu heti uudistuksen myötä. Uutisen mukaan sellaisia tapauksia, joilla merkintä olisi muutenkin vain lyhytaikainen ja velat hoidetaan pois, on todella vähän. Todella pieni osa on siis tuollaisia lipsahduksia, jotka korjataan kuntoon.

Mielestäni silti huonoon suuntaan. Ei se entinen 24 kk ollut liian pitkä aika nähdä henkilön historiaa. Esimerkiksi asuntoa vuokratessa saattoi itse harkita, että onko se vuoden vanha merkintä relevantti vai ei.
Mielestäni tuo kuulostaa ihan hyvältä uudistukselta. Mahdollistaa nopeamman jaloilleen pääsyn, kun ilmeisesti tuollainen merkintä aika paljon haittaa monessa asiassa. Sillä porukalla, joka tahallaan velkaantuu eikä maksa niitä velkojaan niin siellähän on niitä merkintöjä julmettu määrä, eivätkä ne sieltä katoa, koska jättävät maksamatta.

Tavallaan tämä tekee maksuhäiriötiedoista relevantteja, kun häiriömerkinnän perusteella voi nyt päätellä heti, että kyse ei ole mistään kertaluontoisesta velkaongelmasta tai lipsahduksesta.

Itselläkin mennyt pari kertaa lasku jo perintätoimistolle asti ihan sen takia, että laskuttajat ovat lähettäneet niitä alkuperäisiä jollain erikoisella tavalla (esim. sähköposti tai tekstiviesti) ja eivät ole sitten tulleet huomatuksi. Jos sattuisi posti hukkaamaan perintäkirjeen tai itse olemaan vaikka pidemmällä reissulla perintätoimiston kirjeen kolahtaessa postilaatikkoon tuon voisi kaiketi saada ryssittyä ulosottoon asti? Nyt nämä henkilöt eivät joudu olemaan häiriömerkintänsä kanssa vuosia, jos vaan hoitavat asian kuntoon.

Tokikaan raha-asioissa ei saisi huolimaton olla, mutta mielestäni tämmöisen rekisterin on syytä keskittyä maksukyvyn ja -halun ongelmiin, eikä siihen jos jollain menee joskus vahingossa joku lasku epähuomiossa roskiin. Tämä uudistus vastaa ihan hyvin siihen.
 
Liittynyt
16.04.2022
Viestejä
293
Saadaankohan tällä viimeistään talous sekaisin? Kun puolet rappionisteistä ovat samalla viivalla muiden kanssa, loppuu aika moni bisnes ja kulutus kuin vittu vattaan.
Raha-asiansa hoitaneiden merkinnät poistetaan, kun velka on maksettu. Vai millä logiikalla talous nyt potkaisee tyhjää ja nistit on samalla viivalla muiden kanssa, kun ei niillä ole rahaa maksaa velkojaan, vaan korkeintaan uus satsi?

"Suomessa on tämän hetken tiedon mukaan vajaat 10 000 henkilöä, joiden luottotiedot puhdistuvat tällä perusteella kokonaan lain tullessa voimaan. "

"Maksuhäiriöisten ihmisten määrä väheni viime vuonna ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008, kertoo Suomen Asiakastieto. Maksuhäiriöitä oli loppuvuonna yhteensä 389 300 henkilöllä. Vuotta aiemmin luku oli 2 900 maksuhäiriöisen verran suuremp".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Saadaankohan tällä viimeistään talous sekaisin? Kun puolet rappionisteistä ovat samalla viivalla muiden kanssa, loppuu aika moni bisnes ja kulutus kuin vittu vattaan.
Vaikea uskoa, että tämä vaikuttaa kauheasti talouteen ainakaan negatiivisesti. Itse näen, että tämä hyödyttää niitä joilla on ollut joku tilapäinen elämänhallintaongelma, esim. erokriisissä tai masennuksen iskiessä tms. jäänyt laskut maksamatta ja on kuitenkin nyt taas kiinni työelämässä jne. Parastahan tietysti olisi, että kaikki olisivat aina toimintakykyisiä, mutta aina ei vaan ole niin.

Velka pitää kuitenkin korkoineen ja kuluineen hoitaa pois ennen kuin merkintä katoaa. Jos niitä velkoja on eikä maksuhaluja ole niin eihän tuota merkintää sitten poisteta. On kuitenkin ihan hyvä, että helpotetaan niiden ihmisten elämää, jotka haluavat maksunsa hoitaa. En ymmärrä miksi pitäisi kaksi vuotta vaikeuttaa elämää sen jälkeen, kun on asiansa hoitanut kuntoon.

Ne henkilöt joihin viittaat rappionisti -termillä, eivät maksa näitä velkojaan, eikä heidän tilaansa vaikuta onko merkintä siellä kuukauden vai kymmenen vuotta maksamisen jälkeen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 839
Saadaankohan tällä viimeistään talous sekaisin? Kun puolet rappionisteistä ovat samalla viivalla muiden kanssa, loppuu aika moni bisnes ja kulutus kuin vittu vattaan.
Et nyt taida ihan ymmärtää mitä muutos tarkoittaa. Rappioalkoholistit pysyy jatkossakin listoilla. Vain maksamalla kaikki velkansa, pääsee pois listoilta.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Et nyt taida ihan ymmärtää mitä muutos tarkoittaa. Rappioalkoholistit pysyy jatkossakin listoilla. Vain maksamalla kaikki velkansa, pääsee pois listoilta.
Siellähän ne luottotietomerkinnät ovat ja pysyvät esimerkiksi elämäntaparikollisilla, jotka repivät esimerkiksi ne poliisin kirjoittamat sakkolaput ja jättävät ne maksamatta. Viisi seuraavaa kalenterivuotta se maksamaton sakko siellä ulosotossa pyörii ja mahdollisesti sitten viidennen vuoden lopussa poistellaan viimeisen kerran varattomuusmerkinnällä ja siitä saa vielä kahdeksi lisävuodeksi luottotietonsa kuralle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Et nyt taida ihan ymmärtää mitä muutos tarkoittaa. Rappioalkoholistit pysyy jatkossakin listoilla. Vain maksamalla kaikki velkansa, pääsee pois listoilta.
Itse asiassa hyvinkin ymmärrän mutta jostain syystä kirjoitin ketjujen välillä hyppien kännissä tuollaisen ajatusten Tonavan purkauksen. Anteeksi paskapostaus.

Toki jotain järjellistäkin muistan siinä ajatelleeni, eikä se jäsentynyt tekstiksi saakka - ehkä joskus yksittäinen ongelmiin ajautuva saattaa saada näennäisesti tilit tasan vielä kerran ja panna uudestaan haisemaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
379
ehkä joskus yksittäinen ongelmiin ajautuva saattaa saada näennäisesti tilit tasan vielä kerran ja panna uudestaan haisemaan.
Tähän auttaa vähän tulevaisuudessa käyttöön otettava positiivinen luottotietorekisteri. Ei voi vetää osareilla tavaraa ja vippejä monista eri paikoista ihan niin paljoa koska luotonantaja näkee, että tyyppi on just ottanut yli maksukykynsä velkaa. Koska toi rekisteri tulee joskus 2025-2026 aikana, niin jää pari välivuotta jolloin tollanen temppu olis mahdollista. Haittapuolena toi on askel lähemmäs jenkkien typerää "credit score" järjestelmää, jossa jo vuokranantajan tekemä luottotiedon tarkistus laskee sun pisteitä pitkäksi aikaa.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Kuinka kauan noi perintätoimistot lähettelee noita kirjeitään?
Siihen asti kun lasku maksettu?
Just äsken tipahti vuodelta 2009 olevasta maksamattomasta setistä kirje postiluukusta.
Luulis tonkin olevan jo ulosotossa tms.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
lainaus: Yksityisoikeudellisten velkojen vanhentumisaika on tuomion antamisen jälkeen viisi vuotta ja tämä vanhentumisaika voidaan katkaista esimerkiksi - :oops: muistuttamalla velallista velasta :zoom: tai hakemalla ulosottoa :mad: omalla kohdalla kirja kerhon12 markan lasku kirjasta jota en ollut tilannut 28 vuoden jälkeen perintä toimisto haki oikeuden päätöksen jonka jälkeen ulosottoon löppu summa tais olla päältä 2000 € : Velan vanhentuminen - Ulosottolaitos
28 vuoden =D
Ei saatana..
Huomannu muuten että täs ajan saatossa vaihtunu noi perintötoimistot toiseen Lindroffia ja mitä kaikkea ollu, ja nyt on Lowell.
Kai ne kikkailee ja myy noita velkoja keskenään tms että pysyy just toi vanhentusaika ettei mee vanhaks.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
lainaus: Yksityisoikeudellisten velkojen vanhentumisaika on tuomion antamisen jälkeen viisi vuotta ja tämä vanhentumisaika voidaan katkaista esimerkiksi - :oops: muistuttamalla velallista velasta :zoom: tai hakemalla ulosottoa :mad: omalla kohdalla kirja kerhon12 markan lasku kirjasta jota en ollut tilannut 28 vuoden jälkeen perintä toimisto haki oikeuden päätöksen jonka jälkeen ulosottoon löppu summa tais olla päältä 2000 € : Velan vanhentuminen - Ulosottolaitos
Velan vanheneminen voidaan katkaista nykyään 5 vuoden välein vain rajallisen monta kertaa.

Nykyään se vanhenemisaika taitaa olla 20 vuotta enemmillään yksityisoikeudellisille veloille niiden syntymisestä tai alkuperäisestä eräpäivästä tai 15 vuotta oikeuden tuomiosta riippuen siitä kumpi tulee ensin täyteen.

Vielä muutama vuosi sitten ei ollut tuota 20 vuoden vanhenemisaikaa, jolloin perintätoimistot muistuttelivat vaan muutaman vuoden välein siitä velasta jos velallisella oli paljon velkoja ulosotossa ja/tai luottotiedot pahasti kuralla. Tyypillisesti isompi perintätoimisto käytti vain yhtä tai paria velallisen veloista ulosotossa sillä toiveella että saisi jotain sieltä ulosmitattua eikä velka palautuisi heille ulosotosta varattomuusmerkinnällä kun he itse joutuvat silloin vain maksamaan sen epäonnistuneen ulosoton maksun ulosottovirastolle.

Niitä velkoja roikottelivat sen 10-20 vuottakin välillä niistä muistuttaen katkaistakseen niiden vanhenemisen. Sitten veivät sen oikeuteen kun velallisella alkoivat muut velat olla maksettu tai kaikki muut velat vanhentuneet. Vasta siitä oikeuden päätöksestä lähti kulumaan se 15 vuoden vanhenemisaika vaikka itse velka oli syntynyt vaikka 20 vuotta aiemmin jo.

Eli tosiaan aiemmin ja vielä muutama vuosi sitten se 1980-luvulla syntynyt 12 markan kirjakerhon kenties kiistanalainen lasku on voinut jäädä roikkumaan perintätoimistolle jonnekkin vuoteen 2008 saakka vaikka ja siitä ovat ajoittain muistutelleet ja sitten siitä ovat hakeneet sen tuomion käräjltä vuonna 2008 ja siitä sitten lähti juoksemaan se 15 vuoden lopullinen vanhenemisaika. Ja tosiaan aikoinaan tuollainen 12 markan eli 2 euron suuruinen velka saattoi kasvaa vaikka siihen 2000 euroon kun perintäkuluja saivat vaatia aika mielivaltaisesti.

Oiskohan se tullut tuossa noin 10 vuotta sitten se lopullinen 20 vuoden vanhenemisaika lakiin eli enää enää tuollainen vuosikymmenten vetkuttelu ei onnistunut perintätoimistoilta ennen velan oikeudellista perintää. Siinä vaiheessa kun se laki astui voimaan, niin nehän nollautui kaikki ne 1980-luvun kirjakerho-velat vaikka kuinka perintätoimisto oli niitä yrittänyt estää vanhenemasta ja yrittänyt vetkutella niiden 15 vuoden vanhenemisajan alkamista.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 681
Alkuperäiseen aiheeseen:
Katso Yle Areenassa:

 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 412
Viestejä
4 160 198
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom