Periikö rehellisyys maan atk-hommissa?

repsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
21
Tuli tuossa mieleeni kun teen vanhuksille tietsikkahommia, neuvontaa, korjausta yms. vaparina. niin kuinkahan moni vetää kunnolla välistä kun käy asiakkaiden himassa?

Eräskin 90v mummo tahtoi tietää mitä teen, sehän sopi hyvin, aikaa meni mutta homma tuli selväksi, lasku: pullakahvit tahtoi välttämättä tarjota.
Siellä oli kuulemma käynyt kaveri, joka näpytteli hirveästi 30minsan verran, sitten tokaisi että kunnossa on ja lasku 50egee.

Mietin tuossa muutamia "asiakkaitani" jotka pyysivät apuun kun 7/8.12.2016 hävisi win10:stä netti, nooh Shift:n kanssa 3minuutissa meni kuntoon, tuossakin olisi helposti voinut tehdä vaikka mitä maakari temppuja, avata konetta, irrotella muisteja, puhdistaa pölystä ja 3h:n sekoilun jälkeen tokaista "hirmu homma mutta ainakin kone toimii, laskua tulee 300e"....

Säälittävää mutta totta. Kuinka monella pitää pokka tuossa tilanteessa ja kertoo faktat faktoina?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
86
No, jos on puoli tuntia ollut paikanpäällä ja pistänyt ilmeisesti laskun yhdestä tunnista niin kuulostaa ihan kohtuulliselta. Ainahan se on työaikaa pois muista hommista ja joku sen saa kyllä maksaa. Joku mulkumpi firma saattais laskuttaa minimi 2h vaikka olis vartin verran käynyt kääntymässä paikan päällä.
 

repsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
21
oatk: niinpä, siis jos on ammattilainen = on firma joka kustantaa kaikenlaista.
Mutta jos on naamakirjan "mää korjailen kaikkea kivaa halvalla"-tyyppi niin sitten hoh-hoijaa...

Oli tuo win10:n itsepäisyysmoka kyllä aikas paha ja rahakas, monet vie koneensa atk-huoltoon, parhaimmillaan 1kk:n jonot ja napsaa min. ½h joka tekee n.40€, yhden Shift:n painalluksesta, toki en sano, firmoilla on suuret menotkin, totta.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 014
Mikäs siihen on "virallinen" korjaus? Itse vain laitoin staattisen ip:n sille ainoalle koneelle johon osu.
 

repsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
21
Mikäs siihen on "virallinen" korjaus? Itse vain laitoin staattisen ip:n sille ainoalle koneelle johon osu.
En ole kysellyt ns. ammattilaisilta. Ei kannata alkaa taistelemaan, koska Shift-sammutus toimii ja nyt wintööt on tuupannut tuohon korjauspäivityksen, eli ei maksa vaivaa, kunhan pääsee nettiin :/
 

repsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
21
Eikö reimallakin ollut koira ja eikö hänkin autellut vanhuksia atk asioissa? [emoji6]
On ja oli, meitä on tällaisia auttaja "patuja" jonkin verran vielä olemassa.
Ei kuitenkaan firmojen leipiä syödä, hyvin toimeen tulevat saavat viedä liikkeisiin koneensa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 173
Mikäs siihen on "virallinen" korjaus? Itse vain laitoin staattisen ip:n sille ainoalle koneelle johon osu.
Huhujen mukaan virallinen korjausohje on bootata kone uudelleenkäynnistyksen (reboot) avulla. Virta pois ja takaisin ei korjaa ongelmaa vaan nimenomaan reboot. En tiedä todellakaan miksi, mutta näin MS on ohjeistanut Soneran teknistä aspaa sanomaan asiakkailleen, ja mikä hulluinta, se korjaa vian...
 

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
Onneksi itse auttelen vain täällä tyyppejä, jotka installoi screwdriverin emoon.
:facepalm:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
381
Kyllähän näitä on. Juur viikko sitten korjailin tutun jälkikasvun läppärin, joka ei enää käynnistynyt. Läppärissä ei siis pidetty akkua paikalla, ainoastaan johto. Johto oli vahingossa irronnut jossain käynnistys/sammutustilanteessa. Uudelleenäynnistyksen jälkeen kone tarjoili vaan biosia ja valitti viallisista uefi käynnistysjutuista. Paikallinen "pc-huolto" oli antanut korjausarvion 120€ annettujen tietojen pohjalta, joka ei tollaseen perus 300€ läppäriin kannata. Paikalle päästyä korjaukseen meni jotakuinkin 1 minuutti. Win10:n tikku kiinni -> käynnistyksen korjaus. Homma valmis ja käyttäjä tyytyväinen. Väkisin olis halunnut muutaman kympin tosta maksaa, mut hyväksyin vaan 10€ "bensarahaa", kun paikka oli oman reitin varrella muutenkin ja aikaa ei tosiaan mennyt juur mitään. Hyvin olis voinut räplätä konetta tunnin ja ottaa sen 40-60€ rahaa, ja käyttäjä olis ollut ihan yhtä tyytyväinen.

Useimmiten yritänkin opettaa käyttäjälle, että miten jatkossa voivat itse korjata vastaavat ongelmat, samalla kun muistuttelee siitä pölyjen putsaamisesta yms. Tässäkin tapauksessa neuvoin, miten voi tehdä itse tuon asennustikun jatkoa varten. Mitä vähemmän tällaisia hommia osuu kohdalle, sitä parempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Tuttu kävi ihan liikkeessä korjauttamassa konetta ja meni 50 euroa. Näytölle vaan ilmestyi mustaa, kun asenteli takaisin.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Jos joku tulee kotiin asti sitä konetta kattelemaan niin kyllä siitä nyt 50egee saa laskuttaa vaikka korjaus olisikin joku 3minuutin juttu. Ei yritys muuten pysy pystyssä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
128
Kaljapalkalla noita kavereiden ja sukulaisten koneita on tullut kasailtua ja huollettua, muutenkin kun serriä harrastanut päälle vuosikymmenen niin menee sen verran rutiinilla 9/10 keissistä, niin ilokseenhan noita yleensä räpeltää.
Tuo on vähän kaksiteräinen miekka. Periaatteessa tuo on ihan OK, jos homma toimii vastapalvelusperiaatteella, mutta usein lipsahtaa sinne "kyllähän sä nyt mun hajonneen kovalevyn kahvipalkalla korjaat, kun tykkäät räpeltää" -osastolle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Tuo on vähän kaksiteräinen miekka. Periaatteessa tuo on ihan OK, jos homma toimii vastapalvelusperiaatteella, mutta usein lipsahtaa sinne "kyllähän sä nyt mun hajonneen kovalevyn kahvipalkalla korjaat, kun tykkäät räpeltää" -osastolle.
No emt. Itse olen ainakin sen verran mies, että jos ei kahvipalkka riitä, niin tuon sen kyllä esiin. Sitten mietitään laitetaanko kahvin lisäksi kaksi purkkia karjalaa, vai etsitäänkö joku muu hoitamaan homma. Eikä tässä ole ainakaan toistaiseksi ollut mitään ongelmaa. Voi tietysti olla, että joillakin on niin kusipäisiä läheisiä, että suuttuvat jos et tee ammattimiehen hommia ilmaiseksi. Tällaisissa tapauksissa suosittelen pohtimaan, onko nämä ihmissuhteet ihan terveellä pohjalla.
 

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
Jos nyt minäkin avaudun omasta SER-korjauspalveluksistani, että tähän mennessä olen virallisesti postien hinnoilla hoitanut hommaa ja todennut, että saa vapaamuotoisen kaljarahamaksun laittaa. Tähän mennessä ollu 5-20€ välillä sekin korvaus.

Näytönohjaimet on sellainen, että pitää varmaan ruveta suorilta todeta, että ei voi korjata, jos et pistänyt cooleria vaihtaessa paskaksi tjsp.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Näytönohjaimet on sellainen, että pitää varmaan ruveta suorilta todeta, että ei voi korjata, jos et pistänyt cooleria vaihtaessa paskaksi tjsp.
Eikö noita voinut korjata laittamalla uuniin niin taas oli kontaktia? Tietty, jos mennyt puutaltalla vähän survomaan sinne tänne.

Tulikin hassu juttu mieleen, kun vaihdoin erääseen emoon elkoja niin se hillitön kolvi lipsahti vähän vääriin paikkoihin niin ainakin yksi jos toinenkin pintaliitosnippeli irtosi, mutta kyllä emo kyllä toimi elkojen vaihdolla. En toki tiedä kuinka pitkään, kun laitoin tavallisia elkoja..lol.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
128
No emt. Itse olen ainakin sen verran mies, että jos ei kahvipalkka riitä, niin tuon sen kyllä esiin. Sitten mietitään laitetaanko kahvin lisäksi kaksi purkkia karjalaa, vai etsitäänkö joku muu hoitamaan homma. Eikä tässä ole ainakaan toistaiseksi ollut mitään ongelmaa. Voi tietysti olla, että joillakin on niin kusipäisiä läheisiä, että suuttuvat jos et tee ammattimiehen hommia ilmaiseksi. Tällaisissa tapauksissa suosittelen pohtimaan, onko nämä ihmissuhteet ihan terveellä pohjalla.
Eihän siinä tosiaan mitään, jos homma toimii terveeltä pohjalta. Monesti olen vain lukenut kauhutarinoita, missä joku joutuu koko suvun ilmaiseksi mikrotukihenkilöksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Eihän siinä tosiaan mitään, jos homma toimii terveeltä pohjalta. Monesti olen vain lukenut kauhutarinoita, missä joku joutuu koko suvun ilmaiseksi mikrotukihenkilöksi.
Juu, näitä tapauksia varmasti riittää. Mielestäni on kuitenkin hieman väärin sanoa, että joutuu, koska tuskin ketään näihin hommiin pakotetaan. Ymmärrän kyllä, että toisten on hankala sanoa ei, varsinkin kun kyseessä on omat läheiset. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettäkö noita hommia tarvitsisi tehdä. Mikäli tilanne on se, että esim. sukulaiset alkavat kiukuttelemaa siitä, ettet tee ammattimiehen hommia ilmaiseksi, miettisin uudestaan suhdettani näihin sukulaisiin ja sitä, ollaanko näissä ihmissuhteissa ihan terveeltä pohjalta.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
182
Jonkin verran on tullut sukulaisten, tuttujen ja kyläläisten koneita tullut laiteltua. Useimmiten perus formatointi ja uudelleenasennus, kun kone on ihan tajuttoman hidas ja täynnä sontaa. Yleensä ovat kaikki tarjoutuneet 10-40e antamaan rahaa, mutta useimmiten otan vähemmän vastaan mitä tarjotaan.

Opiskelemaan kun muutin, asensin suosiolla porukoitten koneelle Chromen remote desktopin, että pääsen itse korjaamaan asiat mistä aina soittelevat hädissään. Sen verran kädettömiä ovat.:rofl:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
381
Itselle ainakin on olennaista se, että ymmärretään tarjota sitä käypää maksua tehdystä työstä, eikä yritetä mitään kahvipalkkaa. Eli ymmärretään, että jos joku tulee sen koneen kotiin asti laittamaan, niin siitä ihan oma-aloitteisesti tarjotaan se +40€, ja kysytään että "riittääkö vai oliko isompi homma?". Näiltä otan yleensä ne bensarahat. Sitten jos joku on niin urpo, ettei ymmärrä työn arvoa ja alkaa kitisemään jo siinä vaiheessa kun esim. pyytää kuluista korvausta, niin ei tarvitse toiste kysellä apua.
 

The Oath

R&T-jäsen #240
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
532
En peri maksua ATK-hommista, mutta eipä noita työksi asti olekaan. Toisaalta kohtuutonta, että monen tunnin hommasta ei saa edes kiitosta, mutta tuo olikin työharjoittelussa.
 

luuponen

   ✜
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
531
jep. kerran tein palveluksen sukulaiselle. sitten kun usean vuoden ajan puhelin soi milloin mistäkin aiheesta,milloin valtakunnan vuorokauden aikaan tahansa,
sanoin että ens kerralla se on sitten euron minuutti. comprende? :smoke:

siihen loppu. se on aivan ja todellakin haitarista putsata ja "korjata" toisten koneita.
hyi helvetti ;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Jos joku tulee kotiin asti sitä konetta kattelemaan niin kyllä siitä nyt 50egee saa laskuttaa vaikka korjaus olisikin joku 3minuutin juttu. Ei yritys muuten pysy pystyssä.
Näinhän se on, jos kaikki hommat tehdään kuitilla ja kyseessä on päätoimi. Eri juttuhan se on paperirahalla ja kaljapalkalla toimiville peruscuckmuroille, jotka elävät sosiaalituella, viettävät muuten aikansa vapaaherroina(mitä nyt aunari auki) ja rutisevat siitä, kun joku kehtaa laskuttaa.

Olen kyllä itsekin tehnyt näitä taksvärkkihommia ihan yli eliniän kiintiön. Nykyään en enää tee millekään kummin serkun koiralle ilmaiseksi, mutta lähipiirille toki viinapullopalkalla. Olen siis melkein kaljapalkkainen cuckmuro.

Jos kyseessä on virallinen työ, niin enpä juuri kehtaisi vittuilla maksaessani 50€ siitä, että joku ihan vaivautuu käymään autolla tai muuten omalla kustannuksellaan himassani pelkkää korjausarviota varten, kuuntelee paskaa, ottaa riskin siitä, että olen joku epämääräinen narkkari jonka koira puree ja tartuttaa superbakteerin, maksaa kaikki omat kulunsa, kantaa muutkin riskinsä ja vielä kirjoittaa laskun. Joka kolmas epämääräinen persereikä jättää maksamatta ja artisti maksaa. Edes ns. kunnolliset ihmiset eivät maksa ajallaan. Kova vittuilu on siitä, miten on kallista. Saahan sillä pari koria kaljaa ja naftakaan ei maksa noin paljoa, vittu.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 014
Ahaa.. Mistä tuollainen bugi johtuu ja miksi shift+boot korjaa tämän?
Windows 10 ei vakiona Sammu koskaan. Se menee vain hyvin syvään lepotilaan joka muistuttaa voimakkaasti hibernaatiota mutta ei säilytä auki olevia ohjelmia. Shift shutdown ja restart Sammuttavat windowsin ja sitten koneen.

Edit: Niin ja se syy. Päivitys jättää verkkokortit tyhmään tilaan jossa ne eivät hae dhcp:llä osoitetta, uudelleenkäynnistys auttaa tähän.
 
Viimeksi muokattu:

mol

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
106
Windows 10 ei vakiona Sammu koskaan. Se menee vain hyvin syvään lepotilaan joka muistuttaa voimakkaasti hibernaatiota mutta ei säilytä auki olevia ohjelmia.
Minun työläppärini menee sammutettaessa niin syvään lepotilaan ettei siitä enää herää paitsi painamalla virtanappia 5 sekuntia. Tai ei se silläkään herää mutta sammuu kokonaan ja sitten sen voi käynnistää uudelleen. Menee samaan tilaan ihan vain kannen sulkemalla, monesti on harmittanut kun olen siirtynyt neukkarista toiseen ja epähuomiossa sulkenut koneen kannen kun olen sen pöydältä mukaan ottanut... Kaikki, mitä ei ole tallennettu tietysti häviää.

Win10:n asentamisen jälkeen tuo ominaisuus tuli ja olenkin sen jälkeen muistanut säännöllisesti kirota ko. käyttistä.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Minun työläppärini menee sammutettaessa niin syvään lepotilaan ettei siitä enää herää paitsi painamalla virtanappia 5 sekuntia. Tai ei se silläkään herää mutta sammuu kokonaan ja sitten sen voi käynnistää uudelleen. Menee samaan tilaan ihan vain kannen sulkemalla, monesti on harmittanut kun olen siirtynyt neukkarista toiseen ja epähuomiossa sulkenut koneen kannen kun olen sen pöydältä mukaan ottanut... Kaikki, mitä ei ole tallennettu tietysti häviää.

Win10:n asentamisen jälkeen tuo ominaisuus tuli ja olenkin sen jälkeen muistanut säännöllisesti kirota ko. käyttistä.
Omassa työläppärissäni oli sama vika. Korjaantui päivittämällä koneen bios uusimpaan mahdolliseen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
999
Minun työläppärini menee sammutettaessa niin syvään lepotilaan ettei siitä enää herää paitsi painamalla virtanappia 5 sekuntia.
Yhdessä HP:n koneessa tuo korjaantui kun laittoi virranhallinnan asetuksista pikakäynnistyksen pois päältä. Mutta bios-päivitys tietty kannattaa kokeilla ensin, jotta tulisi oikeasti kuntoon.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
34
Itse kun olen taloyhtiön iäkkäämpää västeö välillä autellut niin en ole koskaan pyytänyt mitään jonkun pikkuvian korjauksesta, mutta aina on ainakin 20e/pullakahvit tarjottu vaikkei maksusta muuten olisi puhetta ollutkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Itsellä on tapan että jos olen muutenkin tulossa käymään ja kahvit on keitetty niin voin kurkata mikä mättää ja laittaa kuntoon. Menee siinä samalla kahvia hörppiessä ja paskaa jauhaessa

Sitten taas toisaalta kun ei kiinnosta ja soitellaan perään että "et viittis..." niin vastaus on 100e / alkava tunti. Ei tarvi niin hirveän usein lähteä ja jos pitää niin ei vituta kun saa edes jonkun korvauksen menetetystä ajasta. Hinta toki saattaa olla korkeampikin, riippuu kovasti kuinka kovaa ei kiinnosta -mittari hakkaa rajoitinta vasten
 

A_J

Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
287
Tuli tuossa mieleeni kun teen vanhuksille tietsikkahommia, neuvontaa, korjausta yms. vaparina. niin kuinkahan moni vetää kunnolla välistä kun käy asiakkaiden himassa?
Mitä kautta noita teet? Olen googlaillut jokusenkin kertaa aiheesta, koska ainakin lähialueella voisin hyvin jeesailla.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
25
Osuipa sopivasti, rekisteröidyin ensin ja sitten löyty ketju joka sopii kun kahvimuki dvd -asemaan. Mistä muuten johtuu, että monet olettaa tämän sukulaisen/kaverin tekevän kaikki ilmaiseksi? Eikö sen "nörtin" vapaa-aikaa arvosteta vai ollaanko niin röyhkeitä, että halutaan kaikki mulle heti nyt ja ilmaiseksi?

Joskus jaksoi räpeltää vaikka ja mitä, mutta sen jälkeen kun vastaavia hommia on tehnyt useamman vuoden työkseen, niin kyrpii jokainen vastaantuleva ongelma vapaa-ajalla(kin).

Melko usein ihmiset vielä olettaa että jokainen ongelma ratkaistaan alle vartissa. Yrityspuolellakin oletetaan että ne migraatiot menee parissa tunnissa, vaikka on painottanut, että näin ei tapahdu edes päiväunissa. En tiedä kumpi pännii eniten tällä alalla, ihmiset vai tulostimet :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
773
Osuipa sopivasti, rekisteröidyin ensin ja sitten löyty ketju joka sopii kun kahvimuki dvd -asemaan. Mistä muuten johtuu, että monet olettaa tämän sukulaisen/kaverin tekevän kaikki ilmaiseksi? Eikö sen "nörtin" vapaa-aikaa arvosteta vai ollaanko niin röyhkeitä, että halutaan kaikki mulle heti nyt ja ilmaiseksi?

Joskus jaksoi räpeltää vaikka ja mitä, mutta sen jälkeen kun vastaavia hommia on tehnyt useamman vuoden työkseen, niin kyrpii jokainen vastaantuleva ongelma vapaa-ajalla(kin).

Melko usein ihmiset vielä olettaa että jokainen ongelma ratkaistaan alle vartissa. Yrityspuolellakin oletetaan että ne migraatiot menee parissa tunnissa, vaikka on painottanut, että näin ei tapahdu edes päiväunissa. En tiedä kumpi pännii eniten tällä alalla, ihmiset vai tulostimet :)
Oman työurani alussa kun loputkin sukulaiset kuuli mitä joku kaukainen sukulainen tekee työkseen, tuli illat istuttua puhelimessa kuunnellessa jos minkälaista ongelmaa. Sittemmin tuli opittua vastaamaan että ei osaa puhelimessa sanoa että käy jossain paikallisessa huoltoliikkessä, ja hankalaksi se meni siinä vaiheessa kun alkoi tuleen kyselyä että pääsisinkö etänä käsiksi.

Tuli oltua pieni päänleputtelualanvaihto keikka välissä jonka aikana ne kaikki ihmiset oli varmaan löytäneet avun jostain muualta kun sai olla rauhassa. Taas kun ollaan alalla niin ei ole enää tarvinut iltoisin liiemmin töitä tehdä.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 263
Eikö sen "nörtin" vapaa-aikaa arvosteta vai ollaanko niin röyhkeitä, että halutaan kaikki mulle heti nyt ja ilmaiseksi?
Ihmiset, jotka eivät kohtaa töissä tietokoneita (näitä ei enää kauheasti ole, mutta vielä 10v sitten oli todella paljonkin), eivät "näpyttelyä ja näppäilyä" pidä "oikeana työnä".
 

JormaVeitikka

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 453
Itse olen ottanut ilolla sen korvauksen mitä on tarjottu, harvoin se nyt ajankäyttöön nähden on ollut varsinaisesti "riittävä", mutta ei näitä sukulaisten ja tuttujen tietokoneiden korjauksia sillä tavalla normaalin työn kannalta viitsi ottaakaan.

Joskus on tarjottu ehkä "liikaakin", mutta kaiken olen ottanut mielellään vastaan, koska olen poikkeuksetta ollut köyhempi kuin "asiakas", jotka tyypillisesti on olleet hyvin toimeentulevia... Mutta mitään parin minuutin korjauksia en koskaan ole kyllä tehnytkään, aina näissä on tupannut aikaa kulumaan.

Kerran olin menossa toiselle paikkakunnalle nussimaan. Siinä kävikin sitten niin, että pillua en saanut, mutta sen sijaan jouduin asentamaan sille systeemit uuteen puhelimeen, enkä mitään korvausta saanut. Toi juttu harmittaa edelleen aika lailla. ;)
 
Viimeksi muokattu:

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 014
;)


Lääkäri tapasi kutsuilla juristiystävänsä
Lääkäri tapasi kutsuilla juristiystävänsä ja sanoi:
- Teinkö oikein, kun eräs ystäväni kysyi neuvoa sairauteensa ja minä neuvoin ja lähetin hänelle laskun?
- Kyllä sinä teit juridisesti ihan oikein, vastasi juristi.
Muutaman päivän kuluttua lääkäri sai juristilta laskun lainopillisesta neuvonnasta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
286
Ihmiset, jotka eivät kohtaa töissä tietokoneita (näitä ei enää kauheasti ole, mutta vielä 10v sitten oli todella paljonkin), eivät "näpyttelyä ja näppäilyä" pidä "oikeana työnä".
Ja tähän päälle lause: "...kun sinä muutenkin istut siinä koneella päivät aina."

Onneksi omat sukulaiset ja kaverit on siinä mielessä fiksuja, että vastavuoroisuus periaate toimii. Eli sieltä saa sitten autonkorjausapuja yms. mitä ei itse satu hallitsemaan tarpeeksi hyvin.
 

A_J

Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
287
Tuli tuossa mieleeni kun teen vanhuksille tietsikkahommia, neuvontaa, korjausta yms. vaparina. niin kuinkahan moni vetää kunnolla välistä kun käy asiakkaiden himassa?

Mitä kautta noita teet? Olen googlaillut jokusenkin kertaa aiheesta, koska ainakin lähialueella voisin hyvin jeesailla.
Ei sovi kertoa? Kaikenmoista vapaaehtoisduunia oikeastaan löytyy, mutta ei juuri alaltani eli IT:stä, etenkään aatteellisesti sitoutumattomasti.

Edit: quote-kädetystä
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Siellä oli kuulemma käynyt kaveri, joka näpytteli hirveästi 30minsan verran, sitten tokaisi että kunnossa on ja lasku 50egee.
Tuosta kun lasket alvit, tellit ja lellit, matka-ajat ja kilometrit, tyhjäkäynnin, koulutukset yms. pois, niin 2500 e kk-palkka alkaa olla tiukilla noilla laskutuksilla.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
Osuipa sopivasti, rekisteröidyin ensin ja sitten löyty ketju joka sopii kun kahvimuki dvd -asemaan. Mistä muuten johtuu, että monet olettaa tämän sukulaisen/kaverin tekevän kaikki ilmaiseksi? Eikö sen "nörtin" vapaa-aikaa arvosteta vai ollaanko niin röyhkeitä, että halutaan kaikki mulle heti nyt ja ilmaiseksi?

Joskus jaksoi räpeltää vaikka ja mitä, mutta sen jälkeen kun vastaavia hommia on tehnyt useamman vuoden työkseen, niin kyrpii jokainen vastaantuleva ongelma vapaa-ajalla(kin).

Melko usein ihmiset vielä olettaa että jokainen ongelma ratkaistaan alle vartissa. Yrityspuolellakin oletetaan että ne migraatiot menee parissa tunnissa, vaikka on painottanut, että näin ei tapahdu edes päiväunissa. En tiedä kumpi pännii eniten tällä alalla, ihmiset vai tulostimet :)
Hyvä näin, toisilla kun on yhteiskunnan pakosta oltava tietsikka että pääsee netin kautta hoitamaan asioita. Käyttäminen onkin toinen juttu. Ei niitä kehtaa veloittaa kuin osat jos kerran kertovat että elävät kädestä suuhun, tosin tuokin on maku asia :( Toiset elää 500e:lla kk:n toisille ei riitä edes 1500e kk:ssa. kukin kulkee omia teitään.

Ite pidän noita hommia haasteena, pysyypä problematiikan ratkonta hanskassa ja aina sitä tulee jotain uuttaa päivitettyä aivokoppaan kuten nyt win10:n SHIFT-ongelmakin ja sen hoitaminen, nythän mikkisoft mainosti että uusimmassa päivityksessä se on korjattu.
Muistan koulu ajoilta näitä "fiksuja" hemmoja jotka varmisti etteivät vaan vahingossakaan kerro mitään omia tietämystään kellekkään, pitivät Mc Gyver statuksensa kun loistivat "enpäs kerro muille"-statuksellaan.

Kyllä näitä näkee vielä tietokone-liikkeissäkin jotka hoitavat korjauksia että jos heille soittaa ja kertoo vian, niin vaikka olisi kuinka simppeli niin sanotaan vaan "tuo meille kone huoltoon". Nämä duunarit joilla on jonossa jo huoltoon odottamassa koneita 30kpl. kertovat fiksuina että SHIFT-pohjaan ja valikoista sammuta tietokone niin pääset eteenpäin.
Toiset ovat ahneempia mitä toiset.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
200
Säälittävää mutta totta. Kuinka monella pitää pokka tuossa tilanteessa ja kertoo faktat faktoina?
Tämä sopii moneen muuhunkin alaan. Parin minuutin hommasta täytyy ymmärtää pyytää minimilaskutuksen verran. Turha siinä on alkaa satuilemaan mitään.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
Monet asiakkaat eivät vaan ole tietoisia että kun kaveri tulee duuniin että maksaako 5min:n homma 10e vaiko 200e, siksi monet asikkaat ekana tokaisee puhelimessa "kun ei ole varaa vielä liikkeeseen" :(
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
25
Hyvä näin, toisilla kun on yhteiskunnan pakosta oltava tietsikka että pääsee netin kautta hoitamaan asioita. Käyttäminen onkin toinen juttu. Ei niitä kehtaa veloittaa kuin osat jos kerran kertovat että elävät kädestä suuhun, tosin tuokin on maku asia :( Toiset elää 500e:lla kk:n toisille ei riitä edes 1500e kk:ssa. kukin kulkee omia teitään.

Ite pidän noita hommia haasteena, pysyypä problematiikan ratkonta hanskassa ja aina sitä tulee jotain uuttaa päivitettyä aivokoppaan kuten nyt win10:n SHIFT-ongelmakin ja sen hoitaminen, nythän mikkisoft mainosti että uusimmassa päivityksessä se on korjattu.
Muistan koulu ajoilta näitä "fiksuja" hemmoja jotka varmisti etteivät vaan vahingossakaan kerro mitään omia tietämystään kellekkään, pitivät Mc Gyver statuksensa kun loistivat "enpäs kerro muille"-statuksellaan.
Omalla kohdalla se ongelma on suureksi osin sukulaisissa ja kavereissa. Ei sitä jaksa enää kiinnostua pullapalkalla lähteä ajeleen toiselle puolelle kaupunkia ja siivoileen konetta kaikesta tauhkasta, kun oot koko päivän töissä paininut sen tietotekniikan parissa, että ne asiakkaat saa työnsä tehtyä. Vaikka monesti on kieltäytynyt, niin silti usein kyläillessä kuuluu: "Voisitko nopeesti kattoo...", "Mikäs ongelma tässä mun puhelimessa on ku...", "Mitähän on tapahtunu ku tää mun kone...." ja nimenomaan odotetaan että alan työstään niitä heti. Joskus mainitsin että en tee mitään työhön liittyvää työajan ulkopuolella ilman sopivaa korvausta. Tämän jälkeen tuijotettiin kuin spitaalista. Näitä ns. siipeilijöitä on tullut karsittua lähipiiristä, mutta tuntuu ettei ne millään lopu, kun joku sukulainen saattaa työkaverilleen antaa numeron tms.

Ne kaverit on eri lukunsa keiden kanssa se vastavuoroisuus oikeasti toimii.


Kyllä näitä näkee vielä tietokone-liikkeissäkin jotka hoitavat korjauksia että jos heille soittaa ja kertoo vian, niin vaikka olisi kuinka simppeli niin sanotaan vaan "tuo meille kone huoltoon". Nämä duunarit joilla on jonossa jo huoltoon odottamassa koneita 30kpl. kertovat fiksuina että SHIFT-pohjaan ja valikoista sammuta tietokone niin pääset eteenpäin.
Toiset ovat ahneempia mitä toiset.
Tässä voi olla myös syynä se, että se työntekijä ei saa neuvoa puhelimessa. Lähitukena ollessani meiltä kiellettiin kaikki puhelinavustus, eikä siitä mitään palkkaa olisi tullut. Tuli silti kuitenkin neuvottua muutamia asioita puhelimessa, että säästi sen 200km ajamisen sumussa, ja sanomistahan niistä tuli.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 184
Viestejä
4 214 880
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom