Periikö rehellisyys maan atk-hommissa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja repsu
  • Aloitettu Aloitettu
IBM on ainakin aina osannut laskutuksen jalon taidon. Jo euron alkuaikoina ko. firman laskutus tietyissä erikoisemmissa tietoteknisissä laitteissa oli tasoa 300€ tunti ja minimiveloitus 2 tuntia. Siitä voi helposti päätellä, että erikoisosaajaa ei hommattu kuin pakosta. Tuon tapaista nuo kuluttajat varmaan pelkäävät kun omaa konetta pitäisi huoltaa
 
Omalla kohdalla se ongelma on suureksi osin sukulaisissa ja kavereissa. Ei sitä jaksa enää kiinnostua pullapalkalla lähteä ajeleen toiselle puolelle kaupunkia ja siivoileen konetta kaikesta tauhkasta, kun oot koko päivän töissä paininut sen tietotekniikan parissa, että ne asiakkaat saa työnsä tehtyä. Vaikka monesti on kieltäytynyt, niin silti usein kyläillessä kuuluu: "Voisitko nopeesti kattoo...", "Mikäs ongelma tässä mun puhelimessa on ku...", "Mitähän on tapahtunu ku tää mun kone...." ja nimenomaan odotetaan että alan työstään niitä heti. Joskus mainitsin että en tee mitään työhön liittyvää työajan ulkopuolella ilman sopivaa korvausta. Tämän jälkeen tuijotettiin kuin spitaalista. Näitä ns. siipeilijöitä on tullut karsittua lähipiiristä, mutta tuntuu ettei ne millään lopu, kun joku sukulainen saattaa työkaverilleen antaa numeron tms.

Ne kaverit on eri lukunsa keiden kanssa se vastavuoroisuus oikeasti toimii.


Tässä voi olla myös syynä se, että se työntekijä ei saa neuvoa puhelimessa. Lähitukena ollessani meiltä kiellettiin kaikki puhelinavustus, eikä siitä mitään palkkaa olisi tullut. Tuli silti kuitenkin neuvottua muutamia asioita puhelimessa, että säästi sen 200km ajamisen sumussa, ja sanomistahan niistä tuli.

Totta turiset. Sellaiset sukulaiset, tuttavat ovat ok. jotka tajuavat ettei auttajallakaan leipä postilaatikosta ilmaiseksi tupsahda, sitten ovat näitä joista mainitsit "et viitsisi NOPSAA katsoa..." Katso sitten nopsaa, kun ajat malwaren ja uuden ilmaisen virustorjunnan koska wanha on jo elänyt aikansa niin siinä menee kivasti 3h, se on sitten "nopsaa" :(

Toiset sukulaiset ovat kiitos kaupalla, toiset ymmärtää että kun itse tarttee autottomana kyytiä niin ei heti olla läväsemässä taksamittaria päälle jos/kun tarvii kyytiä johonkin, eli kirvestä hiotaan molemmin puolin, näin sen pitäisikin mennä.

Firmassa kyllästyttiin atk-tukikyselyihin ja sinne hommattiin 0600-linja josta sai asiantuntevaa apua.

Tuo spitaalinen on hyvä pointti, kaverilla on 486:n ja valittelee mulle "kun flashplayer ei toimi, voisitko tulla laittamaan sen kuntoon" HUOH. Sitten ihmettelee kun en vastaa puhelimeen vaikka olen tuhannesti sanonut että heitä se raato serriin ja hae kierrätyksestä kunnon kone 25e:lla, mutta kun ei mene jakeluun "tämä on niin hieno ja pätevä kone sain sen ilmaiseksi, pitäisi saada vaan tuo ja tuo toimimaan" Arg.

Siinä sitten pitäisi vääntää 6h jotain xp:tä koneeseen kun on saakutin hidas romu ja yrittää saada jotain edes toimimaan kun hemmo ei "viitsi" heittää sukukalleutta veke!
hankkisi lelukseen kunnon CP/M koneen jos retroilla tahtoo...
 
IBM on ainakin aina osannut laskutuksen jalon taidon. Jo euron alkuaikoina ko. firman laskutus tietyissä erikoisemmissa tietoteknisissä laitteissa oli tasoa 300€ tunti ja minimiveloitus 2 tuntia. Siitä voi helposti päätellä, että erikoisosaajaa ei hommattu kuin pakosta. Tuon tapaista nuo kuluttajat varmaan pelkäävät kun omaa konetta pitäisi huoltaa

Tai sitten tietää kokemuksesta ettei edes rahallakaan saa kuin shittiä lautasella.
Kokeilin aiemmin kepillä jäätä, ja vein sterkat huoltoon, ajattelin että siellä on oikein "korjaamossa" kunnon Mc Gyver sukua. 3viikkoa meni, soitto himaan "ei kyetä korjaamaan. arviointi maksaa 40e. tuletkos hakemaan romun veke vaiko mitä tehdään" :(

Saman diagnoosin minäkin olisin osannut tehdä.

IBM:n laitteen ovatkin kivan huolto-ystävällisiä, itse kun aukaisin wanhemman IBM:n kotelon niin siellä oli tarkkaan merkitty kaikki mihin sai koskea, mihin ei saanut koskea ja miten mikäkin vipu piti vääntää että sai kortin poies jne.
 
Tuo spitaalinen on hyvä pointti, kaverilla on 486:n ja valittelee mulle "kun flashplayer ei toimi, voisitko tulla laittamaan sen kuntoon" HUOH. Sitten ihmettelee kun en vastaa puhelimeen vaikka olen tuhannesti sanonut että heitä se raato serriin ja hae kierrätyksestä kunnon kone 25e:lla, mutta kun ei mene jakeluun "tämä on niin hieno ja pätevä kone sain sen ilmaiseksi, pitäisi saada vaan tuo ja tuo toimimaan" Arg.

Siinä sitten pitäisi vääntää 6h jotain xp:tä koneeseen kun on saakutin hidas romu ja yrittää saada jotain edes toimimaan kun hemmo ei "viitsi" heittää sukukalleutta veke!
hankkisi lelukseen kunnon CP/M koneen jos retroilla tahtoo...

Näistä "ei viitsi" -henkilöistä tuli mieleen ne, ketkä 5v sitten osti läppärin tonnilla ja valittaa ettei ole varaa korjauttaa tai ostaa uutta. Samaan aikaan lahjoitetaan rahaa johonkin nelisormimagnustien kasvatukseen tai hommataan ~500e navigaattori autoon, mitä käytetään kun käydään lähikaupasta ostamassa piimää. Tuohon rahaan se navigaattori varmaan ottaa kyllä suihinkin jo. En vain ymmärrä jos sitä konetta tarvii työssä, niin miksi "tuhlaa" rahaa ja valittaa samaan aikaan ettei ole rahaa. Sitten soitellaan se suvun nörtti hätiin.
 
IBM:n laitteen ovatkin kivan huolto-ystävällisiä, itse kun aukaisin wanhemman IBM:n kotelon niin siellä oli tarkkaan merkitty kaikki mihin sai koskea, mihin ei saanut koskea ja miten mikäkin vipu piti vääntää että sai kortin poies jne.
Riippuu ihan IBM:n laitteesta. Ainakin yhteen IBM:n AS/400 systeemiä ajavaan laitteeseen korjausten teko oli aika raakaa meininkiä: Levyt olivat hotswappeja, mutta nykyiset ylläpitäjät eivät olisi saaneet niitä vaihdettua siltikään. Kun ajoit unmount komennon levylle, sinulla oli tasan 30 sekuntia saada se levy ulos ja seuraava sisään ennenkuin OS yritti automaattisesti mountata sen levyn. Ne levyt olivat suht tiukassa siinä laitteessa (hankala saada irti ja uusi sisään) ja jessus jos myöhästyit. Siinä useamman kerran oli vaihdossa mukana kaksi: toinen näppiksellä komentoa antamassa ja se varsinainen asentaja valmiina levyssä kiinni. Silloin levynvaihto alkoi sanoilla "3, 2, 1, nyt!"
 
Nerkoon: Itselläni oli IBM S/34 romppeineen ja siinä wanhuksessa oli kaikki niin kauniisti merkattu.
 
Nerkoon: Itselläni oli IBM S/34 romppeineen ja siinä wanhuksessa oli kaikki niin kauniisti merkattu.
Oli muistaakseni tuossakin, mutta ei se siitä huoltoyhtävällistä tehnyt. Onneksi laite itsessään oli melkein ratakiskosta tehty ja siitä ei mennyt koskaan muuta kuin raidiohjaimen pattereita ja satunnaisesti kovalevyjä.
 
Pahimmat ovat tuttavan tuttavat, heiltä pitää pyytää maksua ennakkoon kuten hu*rat tekee :(
Ei muuta mutta yx tuollainen lupasi ja vannoi että maksaa uuden kiintarin asentamisen hd-digiboksiin ja parin läppärin korjaamisen menneet 140e, ei ole nykyään rahnaa, viikonloppuna kyllä raflaa on rahnaa :rage:
 
Ite hoidan kaikkien tuttujen ja perheen kännykät ja tietokoneet yms. Joskus kun ei jotain tiedä niin on aina tullut kysyttyä murossa ja joku guru on sieltä neuvonut. Etuina noissa on ollut se että on ite oppinut asioita mitä on joskus myöhemmin tarvinnut. Samoin ainakin täälläpäin toimii juuri vastavuoroisesti hommat kuten joku muukin kirjoitti eli esim. eräs tuttuni ketä on sähköasentaja on sitten tehnyt sähköhommia tarvittaessa jne.

Etuina on myös se että tutuilla on nykysin parempia laitteita kun ei ostele mitä sattuu paskaa ja jos ei kuunnellut voi sanoa mitäs ostit ton vaikka sanoin ettei kannata. Samalla säästyy huomattavasti omaa aikaa kun ei tarvitse niin usein taistella. Varsinkin kannettavat tietokoneet oli aikoinaan todella ärsyttäviä kun oli vaikea löytää ajureita ja olivat hitaita. Windows 10 onneksi muutti noiden vanhojenkin koneiden osalta asioita huomattavasti helpommaksi ajurien suhteen. Tälläkin hetkellä koitan tutulle löytää konetta ja en ole ihan kartalla osien suhteen mutta täällä porukka on hyvin jeesannut. Kokoomisen yms. kyllä hallitsen mutta rauta puolella pitäisi olla koko ajan seuraamassa että pysyisi kartalla.
 
Ei ne aina usko vaikka ratakiskosta vääntäisi. Tuttavan tuttava kyseli apuja mistä peliläppäri 1ke:lla. Nooh kaivelin ympäri Suomea hälle toimivaa peli, lähetin linkit ja tieto-hinnat epostilla, mitäs kaveri teki? meni poweriin ja osti sieltä p*skan :(
Samaa luokkaa kuin vic-20:n :( Tokaisin vaan että sitä saa mitä tilaa :(
Turha tulla itkemään 5-7vuoden päästä ettei pelit toimi kunnolla, ei hyvää päivää.
Sitten yx. hemmo toi läppärin huoltoon, ei wintööt käynnisty. Nooh, kiintari oli paskana, se vaihtoon, sitten ongelma nr.2.
Asennetaan käyttis vaikkei koneessa ole cd/dvd asemaa, siinäpä menikin kiva tovi :( Sainpa peräti kiitoksen palkaksi huoh..
 
Ei ne aina usko vaikka ratakiskosta vääntäisi. Tuttavan tuttava kyseli apuja mistä peliläppäri 1ke:lla. Nooh kaivelin ympäri Suomea hälle toimivaa peli, lähetin linkit ja tieto-hinnat epostilla, mitäs kaveri teki? meni poweriin ja osti sieltä p*skan :(
Samaa luokkaa kuin vic-20:n :( Tokaisin vaan että sitä saa mitä tilaa :(
..
Tämä on niin sitä totta, aivan liian monta kertaa ihmiset jotka eivät koneista mitään ymmärrä, eivät osaa kuunnella neuvojasi sekunttiakaan. Eivät edes silloin kun sinulla on alan koulutus ja sinut on otettu IT-henkilöksi. Niin meni kuuroille korville alkuajoista kaikki asiat, mitä ikinä yrittikin sanoa että 100€ ssd:llä nopeutettaisiin tätä +1000€ läppäriä tässä käytössä merkittävästi. Sama se oli kun tilailtiin Galaxy minejä, koska ne olivat myyntimiesten mukaan parasta tähän käyttöön, miehille joista puolet käyttivät niitä vain puhumiseen.

Vaan ääni muuttui äkkiä kellossa, kun ensimmäisen hajonneen kiintolevyn vaihdoin ssd:hen. Samoin kävi kun ensimmäinen uskalsi ottaa IT-miehen suositteleman Y6 Pro:n. Kun pomolta alettiin erikseen kysellä itsellekkin 100€ levyä, jolla kone kysyy salasanaa 5 sekunnista käynnistämisestä tai 160€ 2 kortin puhelinta ja jossa oikesti kestää akku yli 2 päivää, niin homma kääntyi päälaelleen. Työsuhde vakinaistettiin, aloin vastaamaan kaikista vastaavista hankinoista.

Joten joo, omalla kohdallanin rehellisyys kannatti. :geek:
 
Eräs tampio (rouva) tekstaili "kone ei sammu, otin töpselit irti, se on ihan kaputt"
kävin katsomassa ja hyvin pelaa, huoh... miten kädettömiä ihmiset voivatkaan olla-mitenkä?? :(
 
Se uskominen on aina vähän siitäkin kiinni miten asian esittää. Aikoinaan oli tarvetta hankkia CAD suunnittelijoille uutta konetta. Pomo oli katsellut mallia joka periaatteessa oli vähän paranneltu toimistokone (hiukan nopeampi prosessori, vähän enemmän muistia ja pro käyttöön tarkoitettu näytönohjain). Kysyin pomolta kumpi maksaa sen koneen eliniän aikana firmalle enemmän: tehokkaampi kone vai se aika kun suunnittelijat pyörittävät peukaloitaan ja odottavat rendauksen valmistumista. Pomo mietti hetken ja pyysi minua speksaamaan koneen uusiksi. Ja se melkein 2 kertaa kalliimpi tehotyöasema jonka speksasin ei enää ollutkaan liian kallis...
 
Onhan näitä tullut tehtyä... Nykyään lähinnä omille vanhemmilleen enää jaksaa, muille tokaisen suosiolla että se on vähintään 50e että tuun käymään. Muutamat tutut saattaa soittaa että tuu käymään, kone ei toimi, tuossa on kaljalaatikko oottamassa, näille viitsii käydä, kun ovat muutenkin kavereita, siinä se malwarebytes tms. jauhaa taustalla kaljaa juodessa.
 
Kaljapalkalla noita kavereiden ja sukulaisten koneita on tullut kasailtua ja huollettua, muutenkin kun serriä harrastanut päälle vuosikymmenen niin menee sen verran rutiinilla 9/10 keissistä, niin ilokseenhan noita yleensä räpeltää.

Aikansa kutakin.
Sitten vain jossain vaiheessa toteaa, että on tympeää odotella jonkun SER romun Mbam /combofix /chkdsk /... Skannauksia. Tai voihan niitä odotella, jos siitä saa vaivanpalkkaa ihan sitten oikeasti. Joku 50 e koneen kunnollisesta haitakesiivouksesta tai käyttiksen ajantasalle saattamisesta / tiedostojen pelastamisesta ei mielestäni ole edes kovinkaan paljon. Varsinkaan, jos vielä ajaa paikanpäälle, jopa 10km matkan.

Nykyään olen jo ottanut sen asenteen, että täysin paskoille laitteille en käy tekemään muuta, kuin tietojen kopioimisen ulkoiselle medialle.

En ymmärrä ihmisiä, jotka valittavat PC:n paskuudesta ja ovat siinä oikeassa, vain sinänsä, että se HEIDÄN PC:nsä on täysi paska tai eivät todellakaan osaa käyttää sitä..

Muutoinkin katson aina ajan mukaan. Jos on hidas kone, niin sen virittäminen on käyttäjälle luonnollisesti kalliimpaa. Muistan myös mainita päivitysvaihtoehdoista, kuten lisämuisti, kun se loppuu selkeästi kesken tai SSD levy, kun kiintolevy huutaa hoosiannaa ja hommat ei edisty.

Joskus tulee ihan mieleen toivomus, että käyttikseen tulisi pätsi, joka kehottaisi päivittämään koneeseen kelvollisen massamuistin ja nostamaan keskusmuistin määrän kelvolliselle tasolle.
 
Onhan sitten näitä raharikkaita, eräskin heitti koneensa roskiin ja osti gigantista uuden kun wanhassa oli xp eikä jaksanut laittaa win7:aa vaikka olisi saanut, olisin laittanut ilmaiseksi, mutta kun kerran on millä mällätä niin siitä vaan, ei koske :)

Itse olen nykyään samaa linjaa aessun kanssa, eli lähi-piirit ei mitään "tuttuja" ei enää jaksa, lisäksi monet asustaa siellä täällä ja pitäisi kävellen/bussilla vääntäytyä paikalle niin no thanx.
Toista kun lähipiireille menee niin nehän tulee hakemaan ja palauttaa himaan..
 
Täsmennettäköön vielä sen verran että ite oon näitä tehnyt viimeiset 15-17v, ensimmäiset "rahakkaammat" keikat oli 7. luokalla kun ala-asteen opettajan konetta korjasin. Sillon teki puolitutuillekkin ihan mielellään jos se 20e edes käteen lyötiin. Välillä on tullut mitä mystisimpää ongelmaa vastaan, luokka "nämä nyt ei vaan toimi, vaihdanpa osan X, oho se toimii" ja testaan osan X toisessa koneessa toimivaksi...
 
Porukoille, sisaruksille, appiukolle, muutamalle sukulaiselle ja kaverin vanhemmille on atk-hommissa avitellut. Officen käytön tuki kuului myös asiaan. Ilman korvausta, mutta onneksi harvemmin nykyisellään.
 
Se uskominen on aina vähän siitäkin kiinni miten asian esittää. Aikoinaan oli tarvetta hankkia CAD suunnittelijoille uutta konetta. Pomo oli katsellut mallia joka periaatteessa oli vähän paranneltu toimistokone (hiukan nopeampi prosessori, vähän enemmän muistia ja pro käyttöön tarkoitettu näytönohjain). Kysyin pomolta kumpi maksaa sen koneen eliniän aikana firmalle enemmän: tehokkaampi kone vai se aika kun suunnittelijat pyörittävät peukaloitaan ja odottavat rendauksen valmistumista. Pomo mietti hetken ja pyysi minua speksaamaan koneen uusiksi. Ja se melkein 2 kertaa kalliimpi tehotyöasema jonka speksasin ei enää ollutkaan liian kallis...
Hauskaa sinänsä, että meillä kävi melkein päinvastoin.

Meillä johtoporras ymmärtää miten kallista työaika on ja 3D-käyttöön hankittiin HP Z-sarjaa. Nämä luonnollisesti hinnaston keskivaiheita, sieltä +3500 € (+ alv) hintaluokasta, joka oli ensimmäisiä malleja jotka jaksoivat suurimpia malleja pyörittää. Ilmoitin seuraavaa hankittaessa, että nyt ehdottomasti kannattaa tehdä itse ja onneksi olin jo kykyni osoittanut yllä, ei olisi mitenkään mennyt muuten läpi, että hankin puoleen hintaan enemmän tehoa. :confused2:

Mutta joo tuolla pudjetilla lähdettiin, 1800x Ryzeni, 2x16 GB-muistia ja Radeon pro WX5100. Käyttäjällä loksahti leuka, kun pesee joka meritillä kaverin kalliimman. Pomolla loksahti myös, kun ilmoitin että tällä "puolella hinnasta" tehtyä tehokkaampaa konetta voidaan jatkossa sitten päivittää, sekä säästää entisestään rahaa. Muistia voi tosiaan vain lisätä, tarvittaessa prossuun voidaan vain nostaa kelloja turboa vastaavaksi tällä jäähyllä ja virtalähteessä on seuraavankin kokoonpanon riittävä 10 vuoden takuu.

Että näin paljon on ilmaa normi ammattiluokan 3D-koneessa. Joo väkisinkin tulee kyllä mieleen, että olisiko oma rehellisyys puoltakaan niin kannattavaa, jos joka käänteessä ei saisi polttaa muita epärehellisyydestä?
 
Lisätään tuohon omaan toimintaan: vastavuoroisuus auttamisessa on n. 50% tapauksissa, eli aika hyvin. Kukin auttaa miten pystyy ja osalla ei oikein ole annettavaa, mutta se nyt kuuluu vaan elämään.
 
Pikkufirmoissa tuo on ihan ok ratkaisu. Isommissa puljuissa, joissa puhutaan kymmenistä koneista, standardointi menee pikkusäästöjen edelle. Sitten vielä se kiva pikku juttu, että monet mallinnussoftat *tuijottaa syyttävästi Dassault Systemesin softia* eivät tue kuluttajakortteja raskaassa laskennassa (materiaalien lujuuslaskelmat, neste/kaasufysiikkalaskennat, jne. lasketaan nykyään GPU:lla).

edit: Oops, aivopieru. Henkinen tekstinkäsittely hirtti kiinni Radeon sanan kohdalla. Pro WX:t nyt toimii tottakai.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan noita koneita tullut rassailtua tutuille ja sukulaisille. Useimmiten ne ongelmat on luokkaa "en saa mokkulalla enää nettiä kun vaihdoin liittymää" (mokkulan ajurien uudelleenasennus auttoi).
Pahimpana tapauksena veljelle kasaama kone johon sankari asensi viruksen/viruksia (silloin ymmärsin virustorjuntojen arvon, ne kun estävät typeryydet).

Mutta kyllähän sen näkee että ATK-tuki tuntuu nykypäivänä olevan sikahintaista. Esimerkiksi Itä-Suomen Yliopiston fysiikan laitoksen tietokoneille ei kannata mennä USB-tikkujen kanssa jos et omista kunnon virustorjuntaa... Koneet jotka ohjaavat kalliita mittauslaitteita ovat XP-ajassa ja täynä viruksia :rolleyes: Kuulemma kahvipöydässä vitsailleet että korjaaja oli käynyt laittamassa virus-koneeseen vain varoituslapun viruksesta, ja sitten oli toinen pöydässä sanonut että oli itse käynyt sen lapun sinne laittamassa eikä se korjaaja.
 
Viimeksi muokattu:
Pikkufirmoissa tuo on ihan ok ratkaisu. Isommissa puljuissa, joissa puhutaan kymmenistä koneista, standardointi menee pikkusäästöjen edelle. Sitten vielä se kiva pikku juttu, että monet mallinnussoftat *tuijottaa syyttävästi Dassault Systemesin softia* eivät tue kuluttajakortteja raskaassa laskennassa (materiaalien lujuuslaskelmat, neste/kaasufysiikkalaskennat, jne. lasketaan nykyään GPU:lla).
Ainoa vain Pro WX5100 on ammattilaiskortti, jossa Dassaultin softat toimivat "kunnolla". Tosin on meillä tuossa tuliterä HP:n Z tuossa joka pyörittää erään ohjelman simulointia yhdellä treadilla, vaikka kaikki ajurit on kunnossa. Joten ei se silläkään sen paremmin, itseasissa heikommin kun Xeonissa on vähemmän kelloja. Vaan tiedän mistä puhut, samoja ongelmia syntyy myös kulujen kirjaamisessa, rahoituksessa yms. Firmat ottavat helposti vain leasingin kuukausilaskulla ja maksavat mukisematta, jolloin ryöstöhinnoittelu jatkuu.
 
Muistia voi tosiaan vain lisätä, tarvittaessa prossuun voidaan vain nostaa kelloja turboa vastaavaksi tällä jäähyllä ja virtalähteessä on seuraavankin kokoonpanon riittävä 10 vuoden takuu.
Takuissa on kuitenkin isoja eroja, on-site next business day vs. lähetän osan myyjälle/maahantuojalle/valmistajalle ja varaosa saattaa tulla heti tai 8 viikon päästä (jos löytyy enää ollenkaan "10 vuoden" takuu).

Muutenkin osista kokoaminen on pienten firmojen luksusta.
 
Takuissa on kuitenkin isoja eroja, on-site next business day vs. lähetän osan myyjälle/maahantuojalle/valmistajalle ja varaosa saattaa tulla heti tai 8 viikon päästä (jos löytyy enää ollenkaan "10 vuoden" takuu).

Muutenkin osista kokoaminen on pienten firmojen luksusta.

Tosin noilla hinnoilla kannattaa pitää omaa varastoa (1 kpl) yleisimmille varaosille. Kiintolevyn rikkoutuessa hyllystä ehjää tilalle ja resu maahantuojalle.
 
Takuissa on kuitenkin isoja eroja, on-site next business day vs. lähetän osan myyjälle/maahantuojalle/valmistajalle ja varaosa saattaa tulla heti tai 8 viikon päästä (jos löytyy enää ollenkaan "10 vuoden" takuu).

Muutenkin osista kokoaminen on pienten firmojen luksusta.
Kaikkein kehittyneimpiä työasemia kyllä kootaan osista isoissakin firmoissa. Todella vähäistä toi toki on.
 
Itse olen ollut kasaamassa Athlon XP aikana oulun yliopistolle tuommoisia tehokoneita kun tilasivat silloisesta työpaikasta. Ja myöhemmin olen ollut tilaamassa tarkasti määriteltyjä palapelejä tiettyyn asiaan. Yks atx palvelin ja toinen graafiseen kehitykseen virtuaaliympäristöön ammattikorkeassa. (monen tykin malli, ei kypärä). 350k€ tykkipatteri+integraattori + muut hilut puhtaasti minun tekemän tutkimustyön pohjalta vähän hirvitti.
 
Takuissa on kuitenkin isoja eroja, on-site next business day vs. lähetän osan myyjälle/maahantuojalle/valmistajalle ja varaosa saattaa tulla heti tai 8 viikon päästä (jos löytyy enää ollenkaan "10 vuoden" takuu).

Muutenkin osista kokoaminen on pienten firmojen luksusta.
Monesti tuo "ei löydy enää" takuu on lopulta kääntynyt eduksi, kun takuusta on saatu saman vehkeen uudempi malli. Joo inttelin prossun/emon osalta tuo voi syntyä ongelmaksi, mutta virtalähteen osalta se on melko epätodennäköistä. Korkeintaan muutaman muunnijohdon saa hakea. Siksi aikaa sitten kun tilanne on päällä, haetaan varastosta se edellisenä poisjäänyt valmiiksi asennettu varakone, down time 15 min, siinä on sitä onsiteä. ;)

Vaan sekin on ehkä kysymys, että miksi tämä on vain pienten luksusta, jos 3D-koneessa on tonnikin ilmaa? Luulisi olevan kannattavaa laittaa IT-mies tekemään, jos firmalle tulee vajaan 2 päivän työstä tonnin säästöt? Vaan liekö syynä aivan liian usein se, että IT-asiantuntemus on ulkoistettu säästöjen vuoksi jo 90-luvulla ja se rahastaakin nyt alihankkijana? Ja kun samaan aikaan koneiden ja järjestelmien määrä on firmassa 10 kertaistunut, niin jotenkin tulee mieleen vertaus housuun kusemisesta pakkasella.

Enkä edes väitä, että pätee joka paikkaan. Mutta mikä muu selittää sen, että 3d-koneita kokoamalla saa kuukaisipalkkansa kokoon parissa päivässä? :confused2:
 
Isommissa puljuissa noita merkki-supertyöasemia taitaa mennä mm. työntekijöille jotka ovat saaneet ylipuhuttua moisen tietämättömältä pomolta vaikka ei ole edes oikeaa tarvetta.

Kaikkein kehittyneimpiä työasemia kyllä kootaan osista isoissakin firmoissa. Todella vähäistä toi toki on.

Juu, tosin tulevat yleensä eri toimittajalta ja saattavat jäädä normaalin tuen ulkopuolelle, tietoturvapolitiikasta riippuen voivat myös jäädä pois AD:sta tai jopa koko intranetistä. Oma IT luultavasti joustaa näissä enemmän kuin ulkoistettu.
 
Isommissa puljuissa noita merkki-supertyöasemia taitaa mennä mm. työntekijöille jotka ovat saaneet ylipuhuttua moisen tietämättömältä pomolta vaikka ei ole edes oikeaa tarvetta.



Juu, tosin tulevat yleensä eri toimittajalta ja saattavat jäädä normaalin tuen ulkopuolelle, tietoturvapolitiikasta riippuen voivat myös jäädä pois AD:sta tai jopa koko intranetistä. Oma IT luultavasti joustaa näissä enemmän kuin ulkoistettu.
Harvoin niitä oma IT rakentaa.
 
Juu, tosin tulevat yleensä eri toimittajalta ja saattavat jäädä normaalin tuen ulkopuolelle, tietoturvapolitiikasta riippuen voivat myös jäädä pois AD:sta tai jopa koko intranetistä. Oma IT luultavasti joustaa näissä enemmän kuin ulkoistettu.
Käytännöissä on näemmä eroja, kun olen itse törmännyt enemmän siihen, että kaikki XP-aikaiset romutkin nimeomaan halutaan domaniniin valvottavaksi, vaikka itse pitäisin ne mieluummin ulkopuolella.
 
kaveri (rouva) säheltää läppärin kanssa jossa win7, viimeksi kävin katsomassa niin ei mitään vikaa (skitso).
Nyt tuli taas txt-messu "latasi jotain päivityksiä ja kone ei toimi".
Vattu, sillä on etäduuni kone menkööt perkele sillä pankkiin ym. minä jaksa tax-freenä käydä hieromassa sitä kun vika on tuolin ja näppiksen välissä, kaikenlaisia urpoja :rage:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 680
Viestejä
4 543 613
Jäsenet
74 830
Uusin jäsen
kakkahätä83

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom