Pelitunnit ja niiden merkitys pelaajlle

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 381
Aina välillä törmää (varsinkin multiplayer-peleissä) tällaiseen kysymykseen; "miten et voi osata asiaa X, kun sulla on 500 tuntia pelattuna?", hyvänä esimerkkinä CS:GO ja PUBG. Ja tästä minulle heräsikin kysymys, katsotko ikinä omia pelitunteja eri peleissä ja merkitseekö ne sinulle mitään muuta, kuin sen, kuinka paljon "olet tuhlannut aikaasi" johonkin peliin tai kuinka kauan jonkun pelin läpäisy kesti? Henkilökohtaisesti asia ei minua kiinnosta, mutta tulee sitä joskus vilkaistua, ja mietittyä miten hölmö on. Siis pelissä. Esimerkkinä Path Of Exile, jossa kolkuttelen pian 3000 tunnin rajapyykkiä ja olen silti tehnyt end-gamea todella vähän, tappanut siis end-game bosseja jne. Paljon koettavaa vielä, vaikka pelikellossa on rutkasti enemmän aikaa kuin useammalla, jotka ovat tehneet suhteessa pelissä paljon enemmän.

Mutta, vastaavasti joissakin yksinpeleissä tai vastaavissa, kiinnitän enemmän huomiota paljonko olen "tuhlannut" aikaa per yksi pelikerta, pyrin minimoimaan turhan AFKailun pelatessa, koska se lisää aina peliaikaa. Joskus jopa harmittaa, jos peli jäänyt päälle vaikkapa kauppojen kiertelyn ajaksi, se on 1-2 tuntia lisää "turhaa" peliaikaa kelloon.

Mutta summa summarum, kiinnostaako sinua esimerkiksi moninpeleissä muiden (tiimiläisten) pelitunnit ja kiinnitätkö omiin pelitunteihin huomiota ja jos kiinnität, mitä johtopäätöksiä teet? (jos teet?)
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 901
Ei niinkään kiinnosta muiden, mutta välillä ihmtetyttää. Jotkut puhuvat että niillä on satoja ellei tuhansia tunteja PUBG:ssa tai vastaavassa ja silti eivät ole saaneet chicken dinneriä. En pidä itseäni mitenkään hyvänä FPS pelaajana, ehkä keskiverto tai hiukan alle ja olen jokaisessa BR:ssä saanut solo voiton ensimmäisen 10 pelin aikana.

Miten jengillä riittää motivaatio tahkota pelejä tuhansia tunteja ilman yhtään voittoa? Eikö se ala turhauttamaan jossain välissä? Jos itse jatkuvasti häviäisin niin ei motivaatio varmasti hirveän pitkään kestäisi. Ei ainankaan tuhansia tunteja.

Yhdellä kaverilla on yli 16 000 tuntia Dota 2:ssa, käyn aina välillä katsomassa missä lukemissa nuo tunnit pyörivät. Mielenkiintoista nähdä miten paljon ihminen voi tunteja laittaa yhteen peliin.

Omalla kohdalla jos peliä ei saa Steamiin että voi katsoa pelitunteja niin kynnys ostaa peli kasvaa moninkertaisesti. Haluan tietää paljon aikaa tulee tuhlattua peleihin että sitä voi tarkemmin säädellä. Joskus homma karkaa käsistä kun hyvä peli julkaistaan ja tulee tahkottua viikossa 60 tuntia mikä on aivan liikaa. Steamistä kätevästi tuon sitten näkee ja pystyy asialle tekemään jotain.
 
Viimeksi muokattu:

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 232
Yleensä sen verran kiinnostaa, että tulee jälkikäteen pohdittua kuinka paljon hupia jostakin pelistä irtosi eurolla. Osaa vähän suunnata seuraavia ostoksia niin että saa paremmin vastinetta rahalle. Jos jotakin täyshintajulkaisua on pelannu 18 tuntia ja toista 60... Online-pelejä nyt tulee pelattua vain Arma 3 ja DayZ, niin niissä nyt ei mitään virtuaalipeniksen mittailua ole pelituntien perusteella harrastettu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
879
Kiinnostaa. En osaa kyllä perustella mitenkään järkevästi, no alla joku yritys antaa jotain mielikuvaa kiinnostukseni perustasta.

On kiva tietää kauan on mennyt hyvän pelin parissa aikaa. Luulee että 20h pelattuna mutta todellisuus on 120h
On kiva tietää kuinka kauan huonoa peliä on tullut pelattua kun luulee pelanneensa 20h ja mittarissa on 1.5h.

Lisäksi esim CS on ihan kiva tietää, mutta onneksi laskuria ei ollut aktiivisimpien aikojen yhteydessä vielä olemassa. CS:gon aikana jotain vajaa 2000 tuntia aikavälillä 2012-2016. Hyviä aikoja nekin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 564
Ainakin minä olen pelikokemuksen määrään nähden luokattoman huono pelaaja. Eipä tuo tosin minua häiritse eikä toisaalta kiinnosta tuijotella muidenkaan pelitunteja. Sen sijaan omia pelituntejani seuraan aktiivisesti, sillä minusta on mielenkiintoista seurata, paljonko mihinkin menee aikaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 568
Toisaalta tuo multipelien ikuisuusongelma kesken mukaan tulevien kohdalla, jollain jämävarusteilla turha oikein edes yrittää satoja tunteja pelanneita vastaan joilla kaikki herkut. Aina ollut sitä mieltä että jonkinlainen tasoitussysteemi tarvittaisiin alottelijoille, joka sitten vähenisi kokemuksen/menestyksen myötä. Ihmettelen ettei kukaan firma ole tajunnut tuota.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 381
Toisaalta tuo multipelien ikuisuusongelma kesken mukaan tulevien kohdalla, jollain jämävarusteilla turha oikein edes yrittää satoja tunteja pelanneita vastaan joilla kaikki herkut. Aina ollut sitä mieltä että jonkinlainen tasoitussysteemi tarvittaisiin alottelijoille, joka sitten vähenisi kokemuksen/menestyksen myötä. Ihmettelen ettei kukaan firma ole tajunnut tuota.
Tää on hyvä pointti, jos miettisin itteni esim. tänään aloittamassa PUBGin, niin helposti menis varmaan 100h että pääsis edes lähelle ekaa voittoa ellei ole luonnonlahjakkuus tai käy tuuri, siis jos ajatellaan, että olis mulle eka BR-peli, taso siellä kuitenkin sairaan kova.

Yleensä sen verran kiinnostaa, että tulee jälkikäteen pohdittua kuinka paljon hupia jostakin pelistä irtosi eurolla. Osaa vähän suunnata seuraavia ostoksia niin että saa paremmin vastinetta rahalle. Jos jotakin täyshintajulkaisua on pelannu 18 tuntia ja toista 60... Online-pelejä nyt tulee pelattua vain Arma 3 ja DayZ, niin niissä nyt ei mitään virtuaalipeniksen mittailua ole pelituntien perusteella harrastettu.
Heh, tuttua. Just selasin omaa Steam-kirjastoa ja huomasin, että olen pelannut esim. MapleStory 2:stä melkein 500h, mietin vaan, miksi.. :D

Yhdellä kaverilla on yli 16 000 tuntia Dota 2:ssa, käyn aina välillä katsomassa missä lukemissa nuo tunnit pyörivät. Mielenkiintoista nähdä miten paljon ihminen voi tunteja laittaa yhteen peliin.
Kuulostaa vahvasti, että mukana on jonkun verran AFK-tunteja? Toki jos ei, niin hattu päästä.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 901
Kuulostaa vahvasti, että mukana on jonkun verran AFK-tunteja? Toki jos ei, niin hattu päästä.
Vaikea sanoa. Steam päivittyi vähän aikaa sitten näyttämään jos joku on pelissä ja yksi yö valvoin aamu neljään ja siellä se oli rankedia hieromassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 326
Tuleehan sitä aina välillä katsottua paljonkon on jotain peliä pelannut kun se tieto niin helposti on esillä, varsinkin steamissä. Yleensä kyllä tuntuu siltä että olisi pelannut jotakin peliä paljon ja sitten katsoo aikaa ja se näyttääkin 10-20h, niin ei se lukuna tunnu paljolta.

Satoja/tuhansia tunteja tulee ainoastaan peleihin joita on pelannut vuodesta toiseen esim. battlefieldit ja overwatch. Tuossa jälkimmäisessä pelissä tuleekin ajottain sanomista, että miten joku gold borderilla pelaava voi pelata niin huonosti. :facepalm: Mutta jos nuokin satoja/tuhansia tunteja sisältävät pelit jakaa päiviin, niin ei sitä peliaikaa kerry kuin korkeintaan 1h/päivä.
 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Otan yleensä yksinpeleissä keston etukäteen selville. Jos peli on liian lyhyt ja sitä myydään täyteen hintaan niin odotan alennuksia, tästä hyvä esimerkki Resident Evil 3, kesta 3-4 tuntia ja hintaa konsoleilla 60-70€.
 
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
627
Aina välillä törmää (varsinkin multiplayer-peleissä) tällaiseen kysymykseen; "miten et voi osata asiaa X, kun sulla on 500 tuntia pelattuna?", hyvänä esimerkkinä CS:GO ja PUBG. Ja tästä minulle heräsikin kysymys, katsotko ikinä omia pelitunteja eri peleissä ja merkitseekö ne sinulle mitään muuta, kuin sen, kuinka paljon "olet tuhlannut aikaasi" johonkin peliin tai kuinka kauan jonkun pelin läpäisy kesti? Henkilökohtaisesti asia ei minua kiinnosta, mutta tulee sitä joskus vilkaistua, ja mietittyä miten hölmö on. Siis pelissä. Esimerkkinä Path Of Exile, jossa kolkuttelen pian 3000 tunnin rajapyykkiä ja olen silti tehnyt end-gamea todella vähän, tappanut siis end-game bosseja jne. Paljon koettavaa vielä, vaikka pelikellossa on rutkasti enemmän aikaa kuin useammalla, jotka ovat tehneet suhteessa pelissä paljon enemmän.

Mutta, vastaavasti joissakin yksinpeleissä tai vastaavissa, kiinnitän enemmän huomiota paljonko olen "tuhlannut" aikaa per yksi pelikerta, pyrin minimoimaan turhan AFKailun pelatessa, koska se lisää aina peliaikaa. Joskus jopa harmittaa, jos peli jäänyt päälle vaikkapa kauppojen kiertelyn ajaksi, se on 1-2 tuntia lisää "turhaa" peliaikaa kelloon.

Mutta summa summarum, kiinnostaako sinua esimerkiksi moninpeleissä muiden (tiimiläisten) pelitunnit ja kiinnitätkö omiin pelitunteihin huomiota ja jos kiinnität, mitä johtopäätöksiä teet? (jos teet?)
Itse seuraan jonkin verran ja itsellä ihmetystä aina välillä aiheuttaa juuri tuo, että miten huono voi olla pelissä jos on pelannut paljon. Useamman kerran olen nähnyt CS:GO pelissä 10k tuntia pelanneita, jotka näyttävät että olisivat ekaa kertaa pelaamassa. Siinä ei ole mitään vikaa itsessään, että on huono jossain pelissä, mutta miten saa 10 TUHATTA tuntia käytettyä ilman että on oppinut yhtään mitään?
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 901
mutta miten saa 10 TUHATTA tuntia käytettyä ilman että on oppinut yhtään mitään?
Pelaakohan tälläiset tyypit vaan? Ne boottaavat pelin, pelaavat sitä ilman mitään sen suurempaa ajattelua taustalla. Itse kun pelaan, oli kyseessä CS:Go tai Super Mario niin aina koitan parantaa edellistä suoritusta. Pelaajia on toki miljoonia erilaisia. Kaikki eivät ole suorittajia mikä tuntuu olevan erittäin tyypillinen piirre suomalaisille pelaajille. Ehkä jotkin vain pelaavat huvikseen eivätkä hirveästi ajattele omaa tai muiden taitotasoa eivätkä aktiivisesti pyri paranemaan pelissä.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
393
Mutta summa summarum, kiinnostaako sinua esimerkiksi moninpeleissä muiden (tiimiläisten) pelitunnit ja kiinnitätkö omiin pelitunteihin huomiota ja jos kiinnität, mitä johtopäätöksiä teet? (jos teet?)
Missä itseä kiinnostaa pelitunnit = kun luen tietyn tyyppisten pelien arvosteluja, siis jos peli on luonteeltaan "endless" tai sandbox, niin en anna hirveästi arvoa jos viimeisen 5kk aikana joku on pelannut 5h ja huutaa miten hyvä peli on, tai muutenkaan jos yleisesti tuon tyyppisistä peleistä ei löydy selkeästi isoa tunti määrää usealta pelaajalta (toki pitää muistaa kauanko peli on ollut saatavilla).

Täytyy myöntää, että itsellä on pubgissa yli 1000h ja tunnen silti olevan melko paska siinä. Tosin lopetin koko pelin. Sain kyllä solokanaa, ja lukemattomia squadkanoja (pelasin lähinnä squad/duo), mutta tuntui että olin aina se riippakivi. Tosin mun mentaliteetti oli, että näillä mennään enkä edes jaksanut 39v sormilla mitään wigglausta lootatessa yms. :D
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
1 352
Tulee niitä tunteja ihan mielenkiinnosta katsottua, mutta ei todellakaan sillä ajatuksella, että ne tunnit olisivat "tuhlattua aikaa". Päinvastoin. Pelaaminen on mulle laatuaikaa. Äärimmäisen harvoin on pelatessa aidosti huono fiilis - tai jos on, niin lopetan pelaamisen ainakin hetkeksi.

En yleensä pelaa sillä ajatuksella, että pitäisi aina kehittyä paremmaksi tai tehdä samoja asioita kuin muut. Pelaan omalla tyylillä ja teen peleissä sitä mitä itse haluan. Toki jos pelaan jotain kilpailullista, niin haluan myös menestyä. Pääasia kuitenkin on, että pelaamisesta nauttii ja pelaaminen on hauskaa. Jos se sitä on, niin yksikään sekunti ei ole hukattua aikaa.

PoE on omalla kohdalla ylivoimainen ykkönen, vaikkakin steamin ulkopuolelta NHL-pelejä on tullut pelattua varmasti tuhansia tunteja, mutta niistä ei ole tilastoja saatavilla ja vaihtuuhan se peli kuitenkin vuoden välein.
10k.png

Ja kyllä, PoE:ssa on paljon myös AFK-tunteja, kun en todellakaan sulje peliä aina kun lähden koneelta.
 
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
627
Pelaakohan tälläiset tyypit vaan? Ne boottaavat pelin, pelaavat sitä ilman mitään sen suurempaa ajattelua taustalla. Itse kun pelaan, oli kyseessä CS:Go tai Super Mario niin aina koitan parantaa edellistä suoritusta. Pelaajia on toki miljoonia erilaisia. Kaikki eivät ole suorittajia mikä tuntuu olevan erittäin tyypillinen piirre suomalaisille pelaajille. Ehkä jotkin vain pelaavat huvikseen eivätkä hirveästi ajattele omaa tai muiden taitotasoa eivätkä aktiivisesti pyri paranemaan pelissä.
Aivan totta. Ajatuksenani oli vain se, että esimerkiksi jos vaikka golffia kävisit ihan hyviksesi lyömässä, niin kyllä siinä luulisi väkisinkin vähän ainakin parantuvan ajan kuluessa. Kysymykseni juuri oli se, että miten 10k tuntia saa kadotettua kuin tuhkan tuuleen. Esim karttoja pitäisi oppia 10k tunnissa paljon mutta kun ei niin ei :D
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
1 352
Aivan totta. Ajatuksenani oli vain se, että esimerkiksi jos vaikka golffia kävisit ihan hyviksesi lyömässä, niin kyllä siinä luulisi väkisinkin vähän ainakin parantuvan ajan kuluessa. Kysymykseni juuri oli se, että miten 10k tuntia saa kadotettua kuin tuhkan tuuleen. Esim karttoja pitäisi oppia 10k tunnissa paljon mutta kun ei niin ei :D
Ehkä alkujaan ovat olleet aivan totaalisen paskoja, mutta nyt enää aivan paskoja? :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 805
Onneksi en "tuhlaa" suuremmin aikaa mihinkään kirjallisuuteen. Joihinkin poikkeuksiin olen kyllä tuhlannut aikaa. Ajottain peleihin, useammin elokuviin, ristisanatehtäviin, sudokuihin yms. niihin tuhlaan yllättävän paljon aikaa jonka voisi yhtä hyvin olla "tehokkaan" passiivinen, peukkuja pyöritellen tai päivätorkkuja vetäen.
Pelaan vain ja ainoastaan yksinpelejä, joten en osaa sanoa, mitä tekisin moninpelejä harrastaessa. Yskä on kumminkin ymmärrettävissä ja siitä en hirveästi vetäisi johtopäätöksiä pelitunneista. On yksilöllisesti eri osa-alueissa vahvuuksia, jossa ensimmäinen voi päästä samaan tulokseen 5:ssä tunnissa, toinen 50:ssä ja kolmas vaikkapa 300:ssa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 629
Itseä kiinnostaa yleensä pelin kesto. Aiemmin kiinnosti ihan tuon takia, että mitä peli tarjoaa vastineeksi, mutta nykyään paljon enemmän sellaiset asiat, että onko aikaa nyt keskittyä tämän mittaiseen peliin. Joskus haluaa jonku lyhyemmän pelin ihan sen vuoksi, että seuraavan 2vkon aikana ei ole aikaa pelata kuin muutamia tunteja. Siinä vaiheessa jonku Witcher 3 alottaminen on ihan hukkaan heitettyä ku ehdit yhden dialogin käydä päivässä. Toisaalta taas kesällä ja jouluna usein tulee alotettua niitä pelejä, joille on kovat odotukset koska tietää, että niitä on usein aikaa sit myös pelata ja niihin syventyä.

Välillä tulee käytettäy howlongtobeattia ihan siihenkin, että tiedän pääseväni jonku pelin pariin vaikka viikon päästä ja nyt tarvii jonki lyhkäsen tähän väliin. Toinen mihin käytän on, että arvioin jaksanko pelata peliä loppuun vai jätänkö kesken mikäli osoittautu keskinkertaiseksi. Jos 3h jälkeen toteaa, ettei peli ihan hirveenä napostele, voi sen pelata loppuun jos kesto on 4h, mutta ei tod jos 18h on normiläpipeluuaika.

Henk. koht. kyllä ihmetyttää ihmisten peliajat, joilla aktiiviset peliajat on jatkuvasti yli sataa tuntia kahessa viikossa, ja sit noita et jotain yksinpeliä on paukutettu satoja ja taas satoja tunteja. Ehkä just ja just ymmärrän joissakin pitkien pelien kohalla, että kolmessa läpipeluussa tulee 300h täyteen, mutta joillakin joku Skyrim 4000h ja sit jotku 10-20h peleissä jotain 300h nii menee aina ihan itellä käsityksen yli. Ei itellä vaan riitä kiinnostus siihen yhteen ja samaan mekaniikkaan ku uusia pelejä tulee ovista ja ikkunoista kokeiltavaksi. Itellä tulee keuhkoveritulppa ku kattoo vaan Tsigan pelitunteja.


Mitä itse moninpelitunteihin tulee tässä muutamia ajatuksia:

Käsittääkseni se on kyl ihan ongelma noissa suosituimmissa peleissä, että porukka ostaa tilejä, joissa on tunteja takana tai joku tietty rankki valmiiksi. Oma tili paskotaan jollain huijauksella tms. nii käydään ostaan uus tili. Tai omia alkuvaiheen statseja ei kehata enää katella nii käydään ostaan uus tili. Sit saattaa olla just joku 1000h ja ollaan silti ihan surkeita. Ja näissähän on vielä välillä ollut niitä ihmeen idleservereitä laatikoiden toivossa yms. niin empä kiinnittäis oikeastaan missään pelissä pelitunteihin millään tavalla huomiota jos puhutaan siitä osaako joku vai eikö osaa.

Aivan totta. Ajatuksenani oli vain se, että esimerkiksi jos vaikka golffia kävisit ihan hyviksesi lyömässä, niin kyllä siinä luulisi väkisinkin vähän ainakin parantuvan ajan kuluessa. Kysymykseni juuri oli se, että miten 10k tuntia saa kadotettua kuin tuhkan tuuleen. Esim karttoja pitäisi oppia 10k tunnissa paljon mutta kun ei niin ei :D
Ite oon esim. pelannut tennistä jostain ikävuodesta 10 lähtien säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta tuskin sitä ihan hirveen hyvin osaan jos lähetään johonki puulaakiturnaukseen. Siellä kun tulee äkkiä niitä joilla on parempi kunto, parempi valmennus taustalla yms. yms. yms. Yksinkertaisesti ku aletaan oikeasti jotain tekemään, niin pelkkä aika ei riitä siihen, että osaa jotain. Loppu viimein joku joka on pelannut jotain lajia 1000h voi silti olla ihan surkea verrattuna sellaisiin, joita joku ammattilainen on joskus valmentanut 100h. Kaikki ei yksinkertaisesti osaa kiinnittää huomiota tai edes halua kiinnittää huomiota siihen, miten he voisivat olla parempia. Melko monet nettipelitki on pitkälti sitä, että sun pitää melkeen käydä jotkut "meta"asiat oppimassa pelin ulkopuolelta, ei siellä pelissä kerrota, että jos hyppäät "näin ja tolleen" nii osut paremmin kuin "noin ja tälleen" mutta foorumeilla ja wikissä tämä on yleistietoa niille joita kiinnostaa. Ite ku pelasin Dotaa yhessä vaiheessa huomasin olevani aina ihan pihalla, kun en ollut kattonut jotain internationalin yhtä matsia, jossa joku teki jonku kikkakutosen, ja se oli seuraavana päivänä IHAN YLEISTIETOA hei kamoon!!!!111
 
Liittynyt
24.03.2019
Viestejä
703
Itseäkin pelattu aika kiinnostaa todella paljon.
Osittain sen takia, että näkee kuinka paljon on saanut rahoille vastinetta, mutta myös sen takia, että voin foorumi keskusteluissa kertoa mahdollisimman tarkkaan kuinka pitkään jonkun läpäisyssä meni.
Valitettavasti nyky konsoleista ainoa joka tuon näyttää on switch ja sekin otti takapakkia 3ds ja WiiU logeista jotka näytti minuutilleen pelatun ajan.
Xbox onella tuo on pelintekijästä kiinni ja esim dirt rally 2:n kohdalla ilmeisesti peliaikaa tärkeämpää on näyttää kuinka monta kertaa pelaaja on vetänyt auton ympäri.
 

S3p

Liittynyt
25.10.2019
Viestejä
398
Yksinpeleissä niitä tulee tutkailtua että kuin monen tunnin eestä oli hupia ja oliko wörtti. Moninpeleissä se antaa jotain osviittaa onko alottelija vai kokeneempi pelaaja (toisaalta smurffeja on mp peleissä ku peleissä joten ei sekään täyttä totuutta kerro). Jos esports uraa meinaa niin sitte tunnit on tärkeitä muuten siitä voi kurkata kuin paljo on tuhlannu elämässään aikaa kyseiseen peliin :geek:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 564
Ite oon esim. pelannut tennistä jostain ikävuodesta 10 lähtien säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta tuskin sitä ihan hirveen hyvin osaan jos lähetään johonki puulaakiturnaukseen. Siellä kun tulee äkkiä niitä joilla on parempi kunto, parempi valmennus taustalla yms. yms. yms. Yksinkertaisesti ku aletaan oikeasti jotain tekemään, niin pelkkä aika ei riitä siihen, että osaa jotain. Loppu viimein joku joka on pelannut jotain lajia 1000h voi silti olla ihan surkea verrattuna sellaisiin, joita joku ammattilainen on joskus valmentanut 100h. Kaikki ei yksinkertaisesti osaa kiinnittää huomiota tai edes halua kiinnittää huomiota siihen, miten he voisivat olla parempia. Melko monet nettipelitki on pitkälti sitä, että sun pitää melkeen käydä jotkut "meta"asiat oppimassa pelin ulkopuolelta, ei siellä pelissä kerrota, että jos hyppäät "näin ja tolleen" nii osut paremmin kuin "noin ja tälleen" mutta foorumeilla ja wikissä tämä on yleistietoa niille joita kiinnostaa. Ite ku pelasin Dotaa yhessä vaiheessa huomasin olevani aina ihan pihalla, kun en ollut kattonut jotain internationalin yhtä matsia, jossa joku teki jonku kikkakutosen, ja se oli seuraavana päivänä IHAN YLEISTIETOA hei kamoon!!!!111
Näinpä juurikin. Tiettyyn pisteeseen asti voi oppia uutta yrittämättäkin, mutta jossain vaiheessa kehittyminen alkaa vaatia tietoista yrittämistä (oikeisiin asioihin keskittyen). Voi toki myös olla, että eri ihmisillä tuo piste, josta alkaen tietoinen yrittäminen on tarpeen, voi tulla vastaan eri vaiheissa. Sekin lienee syytä huomioida, että eri ihmiset oppivat uutta eri nopeuksilla.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
1 352
Näinpä juurikin. Tiettyyn pisteeseen asti voi oppia uutta yrittämättäkin, mutta jossain vaiheessa kehittyminen alkaa vaatia tietoista yrittämistä (oikeisiin asioihin keskittyen). Voi toki myös olla, että eri ihmisillä tuo piste, josta alkaen tietoinen yrittäminen on tarpeen, voi tulla vastaan eri vaiheissa. Sekin lienee syytä huomioida, että eri ihmiset oppivat uutta eri nopeuksilla.
Tämä "tietoinen yrittäminen" on usein myös se piste, missä hauskuus alkaa katoamaan ja pelaaminen voi tuntua liikaa työltä. Riippuu toki ihmisestä, että miten tällaiset asiat kokee. Jossain kohtaa se hauskuus kuitenkin alkaa ottamaan osumaa, jos yrittää liikaa vain voittaa ja parantaa.
 

Dudem

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 855
Kuten moni muukin jo maininnut, niin kyllähän sitä tulee vilkaistua pelikelloa että tietää saaneen pelaamista koko rahan edestä tai tietää laittaa refundin menemään kun ei todellakaan ala enempää aikaa tuhlaamaan. Joissain peleissä esim. Diablo 3, niin voi vähän katsella kauanko kesti päästä johonkin tiettyyn pisteeseen, esim. Torment 16 tuon pelin tapauksessa kun siellä sitten alkaa oikeasti sitä roinaa/rahaa tippumaan. Joskus kauan sitten WoW:ssa se oli hienoa kun oli /played x määrän päiviä saavuttanut. :geek:

Steamissa välillä tulee vilkuiltua kaverien peli tunteja jos ollaan samaa peliä pelattu, että miten on siellä maistunut. Ja kun lueskelee ennen ostoa arvosteluita, niin onko siellä pelattu pitkään vai onko mennyt hermot jo alku tunneilla.
 
Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
263
Jotkut haluaa vaan pelata, jos tykkää pelistä. Mitä väliä onko silveri vai global 1000h jälkeen. Ihan mite ite haluu
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 211
Eipä tule seurattua. Moninpelejä pelaan niin kauan kuin se tuntuu hauskalta ja sit vaihdan seuraavaan. Yksinpeli menee läpi sitten kun menee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 263
En jaksa pelata pelejä joista en nauti, en edes tuntia, joten pidän pelituntien määrää itse asiassa aika oleellisena. Yksinpeleissä pätee minulla aika hyvin se, että 1 tunti = 1 eur ja jos se täyttyy niin peli on varmuudella ollut minulle hintansa arvoinen. Toki kaavan ei tarvitse olla noin yksinkertainen, mutta tuo pätee minun mieltymyksillä erittäin hyvin. Eli en osta peliä 50 eurolla, jos se on sellainen jonka pelaa 15 tunnissa läpi ja sitten unohtaa. Melkein kaikki mistä olen viime vuosikymmeninä maksanut täyden hinnan, on olleet laajoja tarinavetoisia roolipelejä. Kompaktimmat pelit (esim. FPS-pelit) olen tyypillisesti ostanut alennuksessa vuosia julkaisun jälkeen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 969
Minulle pelin tarjoamilla pelitunneilla suhteessa hintaan ei ole niin suurta merkitystä, koska en halua grindata itseään toistavaa ja usein täysin merkityksetöntä sisältöä sen sijaan että peli on tiiviimpi ja lyhyempi kokonaisuus.
 
Liittynyt
30.03.2017
Viestejä
1 102
Pelituntien määrä on ihan kivaa nippelitietoa ja siitä voi halutessaan laskea paljonko peliaikaa on saanut euroa kohti, mutta enemmän merkitsee laatu. 5 tuntia hauskuutta on paljon parempi sijoitus kuin 50 tuntia grindausta.

Mitä moninpeleihin tulee... Minulla on PUBGissa kohta 600 tuntia pelattuna. Voittoja taitaa olla viisi. En kuitenkaan pelaa tavoitteellisesti, vaan siksi että saan käsille jotain tekemistä samalla kun kuuntelen podcasteja. Tämä vaikuttaa pelimenestykseen, koska laukaukset ja vihollisten askeleet kuulee paljon huonommin jos kuulokkeista tulee jotain muutakin mölyä. Keskittyminenkin haahuilee siellä täällä.

Pidän kuitenkin PUBGia lähinnä rentona piiloleikkinä. Ei kiinnosta pätkääkään alkaa panostaa peliin niin paljon, että rupeaisin pärjäämään kunnolla.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 405
Itse lähinnä nautin peleistä. Moninpelit ovat usein sellaisia että tunteja upottaa paljonkin, koska vaikeustaso nousee huomaamattasi samalla kun opit paremmaksi. Tämä liukuva nousu pätee myös jauhamispeleihin kuten Path of Exile (mitä en pelaa). Siinä on hyvän pelin ainekset kun mekaniikat oppii melko nopsaan, mutta voit harjoitella paremmaksi erittäin pitkään. Piste iin päälle on jos peli osaa saumattomasti opettaa pelaajaa epäsuorilla viesteillä, miksei suorilla vinkeilläkin vaikka aina kun kuolee.

En henkilökohtaisesti välitä pelitunneista, mutta karsastan toki pelejä joiden tiedän olevan erityisen lyhyitä. Hinta lopulta ratkaisee aina, eli jos halvalla saa niin mikäs siinä. Katson kyllä pelituntini pelin läpäistyäni tai paljon jotain peliä pelattuani. Minua kiinnostaa tunnit suunnittelumielessä, eli miten onnistunut pelin luuppi onkaan jos kerran olen pelannut sitä jo X määrän. Hauska verrata muihin peleihin sitten miten pitkään ne viihdyttivät, oli tyylilaji mikä hyvänsä. Olen yllättynyt joskus miten hauskana pidin jotain peliä, mutta miten aikaisin suhteessa toiseen peliin lopetin sen pelaamisen. Tästä olenkin tullut päätelmään että pelitunneille ei todellakaan kannata antaa liikaa painoarvoa, koska jokin peli voi olla lyhyt mutta silti hyvin hauska.

On olemassa myös ne pelit mitä saatat pelata pitkäänkin, mutta lopetat ne jossain vaiheessa läpäisemättä. Minulle yksi tällainen tapaus on Skyrim, mikä oli mielestäni hyvinkin hauska ainakin 50 tuntia, mutta sen jälkeen alkoi hitaasti toisto purra ja tuntui että kaikki on nähty. Oblivionia ja Fallout 3:ea pelasin paljon pidempään, joten voiko tästä vetää päätelmän että Skyrim oli huono peli? Ei missään tapauksessa, Skyrim on ihan hyvä peli, muttei yhtä mielekäs kuin nuo aikaisemmat teokset minulle. Sanoisin jos pelin parissa on viihtynyt 20 tuntia, lähes aina on kyseessä peli mistä on jotenkin nauttinut, eli kokemus positiivisen puolella. Tärkeintä on pelikellon sijaan juurikin nämä myönteiset kokemukset.

PS. Hyvä myös muistaa jos jotain peliä on pelannut todella pitkään ja se alkaa pänniä, niin se tarkoittaa useimmiten sitä että olet pelannut sitä tarpeeksi, jolloin aivoissa ei enää synapsit napsu samalla tavalla kuin parhaina hetkinä. Tällöin on syytä lopettaa kokonaan tai tauottaa pelaamista, jos oletkin tavoitteellinen pelaaja. Huvittavaa se miten joku on pelannut jotakin vaikka yli 100 tuntia (jopa 1000) ja lopulta toteaa että "huono peli", ellei tietysti kyse ole jostain Ubisoft-tyylisestä päivityksillä pelin kosauttamisesta, mikä on asia erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 381
Mä usein selailen Steamin kaverilistaa ja katon mitä kaverit pelaa, ja varsinkin kiinnitän huomiota jos joku pelaa jotain "ei-tunnettua" peliä, niin saatan tsekata pelin (ja kaverin tunnit, koska jos kaverilla on monta tuntia pelissä, niin saatan kysyä ns. "MP":n).

Mitä moninpeleihin tulee... Minulla on PUBGissa kohta 600 tuntia pelattuna. Voittoja taitaa olla viisi.
Tähän yhdyn, niin DayZ:ssä kuin PUBGissa, joskus saatan PUBGissa hypätä vaan jonnekin syrjään ja tarkoituksellisesti vaan loottailla ku missäkin survival -pelissä konsanaan ja todennäköisesti kuolen alueeseen, ennenkö törmäisinkään kenenkään - ehkä hölmöä, mutta mukavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
879
Jos tietäisi vanhoilla konsoleilla (PS1 ja PS2 lähinnä) Final Fantasyihin tuhlatut tunnit, niin puhuttaisiin tuhansista, ellei kymmenistä tuhansista tunneista. Monet noista kuitenkin pelattu moneen otteeseen läpi ja usein pelikello jää hakkaamaan 99:59 ja siitä eteenpäin on vain täysi arvoitus.

Steamin laskurit loppupelistä vain suuntaa-antavia, sitä saattaa usein jäädä joku launcheri päälle vaikka itse pelin lopettanut ja silti tuntimäärä nousee..
ff peleissä kello ei ainakaan koe maksimeita. FF8:ssa se tosin alkaa alusta, mutta kellon väri muuttuu :smoke:

Täälläkin 7 ja 8pelattu n. 20x läpi ja kumpainenkin useamman kerran "täydellisesti". Siihen päälle vähemmät määrät 4,6, 9, 10, 10-2, 12, 13 ja 15 ja spinoffit :sdarra: järkyttävä määrä tunteja jos yhden peluun keskiarvo on joku 70h ja huiput 300h per save. Minimissään aina jotain 40-45h tainneet kestää psl ff8 speedrun jostain 15v takaa kun meni 11h.
 

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
785
Mulla on Arma 3 kertynyt pian 1500 tuntia tässä vuosien varrella, ennemmin noita tulee katottua että ohhoh onko sitä noin paljon tosiaan tullut pelattua. Tosta 1500 tunnista cooppia varmaan se 1200 tuntia kaverin kanssa.
Ei noita pelitunteja tule mitenkään kytättyä, hauska niitä on silti välillä katsoa ja pelin läpäistyä, että montako tuntia siihen sai menemään aikaa/paljonko peli maksoi, niin saa €/h hinnan tekeleelle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 703
Viestejä
4 238 349
Jäsenet
71 242
Uusin jäsen
Marmelooni

Hinta.fi

Ylös Bottom