Ratkaistu Pelit pätkii sekunnin välein

Liittynyt
29.11.2022
Viestejä
16
Kokeillaan josko täältä saisi apua seuraavaan ongelmaan: Eli pelit pätkii noin sekunnin välein. Freimejä kyllä piisaa, ja niissä ei näy mitään droppeja, mutta silti pelit pätkäisee aina sekunnin välein. Esimerkkinä vaikka BF2042, jossa freimejä tulee 120-140. Tätä tapahtuu kaikissa peleissä oli se sitten kevyt tai raskas. Olen kokeillut ilman mitään kellotuksia ja alivoltituksia, vaihtaa näytön kytkennän HDMI ja DP välillä, pelejä eri kovalevyiltä, näytöstä pois/päälle Freesync, SAM päälle/pois, graffat low:lle jne. Mikään ei tunnu auttavan. Peleissä käytössä borderless, kun fullscreen ja windowed aiheuttaa screen tearingia (näilläkään ei vaikutusta tuohon pätkimiseen).

Videossa esimerkki BF2042. Kallio pätkii kun kävelee sivuttain: nykiminen.mp4

Kokoonpano on seuraava:
CPU: Ryzen 5600X
GPU: Aorus Master 6900XT (3 X 6+2pin liitäntää)
Emo: Asus TUF B450 Gaming Plus
Muisti: 2X8GB DD4 3000Mhz
Kovo: Useita, mutta useimmat pelit 970 Evo Plus M.2 NVME:llä
PSU: Corsair RM750x (näyttis kytketty kahdella kaapelilla, joista toisessa haaroitin käytössä. Kolmas kaapeli tilattu.)
Näyttö: Asus VG35V 3440X1440 @ 100
OS: Windows 10 22H2
Radeon ajuri: 22.20.29.10


Lämmöt pelatessa näillä nurkilla: CPU <70, GPU 65-75, GPU hotspot 80-90.

GPU:n päivitin tuossa nelisen viikkoa sitten. Olen säätänyt niin paljon kaikkea tässä matkan varrella, että en edes muista onko se tehnyt tuota alusta asti, vai nyt vasta hiljattain.

Olisiko vinkkejä miten tätä kannattaisi alkaa selvittämään? Mitä pitäisi logittaa/monitoroida? HWiNFOt sun muut löytyy, mutta ei oikein ymmärrä mitä sieltä pitäisi seurata. Lämpöjä, kelloja, fan rpm sun muita olen sieltä katsonut kun päivitin koteloa ja tuuletusta myös tuossa näyttiksen vaihdon yhteydessä.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 973
Katsopas onko biosista päällä TPM. Jos on ja käytössä ei esim ole Bitlockeria tai muuta salausta, joka tuon vaatii niin kokeile ottaa pois päältä.
Jos tuo ei auta, niin sitten voisi kokeilla ajaa Latencymonia sen aikaa, että ongelma tulee esille. Ota tuosta sitten tänne kuvakaappaukset ainakin ensimmäisestä välilehdeltä ja Drivers välilehdestä, joka on järjestetty Highest executionin mukaan.
Emon biosin tietty voisi myös kokeilla päivitellä.

Ja jos käytössä on esim. Asus Armoury Crate tai muita Asuksen kilkkeitä, niin nuokin voi kokeilla poistaa testiksi.
 
Liittynyt
29.11.2022
Viestejä
16
TPM oli päällä. Otin pois --> ei vaikutusta.

Tässä screenshotit:

main.png
drivers.png


Armoury Crate oli asennettuna, kun koitin tunkkailla tuulettimia (FanControl ei joistain syystä tunnistanut kaikki tuulettimia, niin kokeilin tuota). Totesin ihan paskaksi softaksi ja poistin. Toki se jätti tuonne ties mitä roskaa, mutta disabloin kaikki sen prosessit ja poistin tiedostot.

Edit: jos tämä saattaa liittyä jotenkin DirectX:ään, niin olen kokeillut molemmat DX11 ja 12, ja molemmat pätkii samalla tavalla.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 973
Latencymon näyttää ihan normaalilta.
Armoury Crateen löytyy myös Uninstall tool, joka poistaa tuosta kaiken tauhkan: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/..._Crate_Uninstall_Tool.zip?model=armoury crate
Oletko testannut ottaa Freesyncin pois päältä?

Näyttiksen ajureista voisi myös kokeilla napsutella nuo kaikki ylimääräiset ominaisuudet pois päältä:
1673095881913.png


Viimeisenä sitten testaisin vielä poistaa ajurit DDU:lla. Jos oli aiemmin nvidian näyttis, niin tee nvidiankin ajureille siivous.
 
Liittynyt
29.11.2022
Viestejä
16
Hieno softa tuo Armoury Crate, kun pitää olla sitäkin varten oma uninstall tool :) No, ajoin senkin nyt vielä. Freesync oli tosiaan testattu jo aiemmin ja kaikki näyttiksen ajurin asetukset oletuksella.
Myös BIOS uusimmassa versiossa ja power planista valittu high performance.

Vetelin nyt sitten vielä nuo ajurit uusiksi, ja kuinkas ollakaan - lähti pelittämään. Noh, aloin sitten konffaamaan asetuksia uusiksi (en huomannut ottaa kellotuksista varmuuskopiota), ja laitoin sen Radeon Performance Overlayn päälle. Ja sieltähän se nykiminen tuli takaisin!

Aika hemmetin nolo juttu, että se onkin ollut tuosta kiinni. Heti kun sen sammuttaa, niin pätkiminen loppuu siihen. Ei käynyt edes mielessä, että tuo voisi sitä aiheuttaa, ja olen pitänyt sitä tuossa jatkuvasti päällä, kun on tullut konffailtua kotelon tuuletusta aika intensiivisesti.

Kiitos kuitenkin avusta teille molemmille!
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
699
Olisiko vinkkejä miten tätä kannattaisi alkaa selvittämään? Mitä pitäisi logittaa/monitoroida? HWiNFOt sun muut löytyy, mutta ei oikein ymmärrä mitä sieltä pitäisi seurata. Lämpöjä, kelloja, fan rpm sun muita olen sieltä katsonut kun päivitin koteloa ja tuuletusta myös tuossa näyttiksen vaihdon yhteydessä.
Oliki jo ratkaistu mutta jätän silti oman tapauksen rakaisun jos siitä muille apua joskus.

Tuli tässä myös mieleen outo tapaus itsellä kun olin tuulettimien profiilit säätäny biosista niin alkoi satunnaista nykyimistä tulla joskus kevyissä peleissä. Tapauksen tuulettimet oli kolme pinnisellä liittimellä ja y-adapterilla kiinni. UEFI:sta oli tuulettimen ohjaustila automaatilla. Emo siis aina tunnisti että onko tuuletin PWM vai jännite ohjattu.

Olin siis säätänyt muistien tuulettimet pysähtymään aina kun CPU lämmöt oli alle 50c ja kevyissä peleissä lämmöt ilmeisesti hyppi vähän väliä yli ja ali rajan niin tuulettimet pysähteli vähän väliä ja nykäisy tuli aina kun yrittivät lähteä taas pyörimään. Ongelma onneksi poistui ihan sillä kun asetin tuulettimen moodin käsin jännite ohjaukselle mutta jonkin aikaa meni että keksin mistä nykimiset edes johtui. Outoa kyllä että "väärin" tehdyllä tuuletin tuuletin profiililla sai nykimään mutta ompa sekin tullut koettua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.05.2020
Viestejä
112
Oliki jo ratkaistu mutta jätän silti oman tapauksen rakaisun jos siitä muille apua joskus.

Tuli tässä myös mieleen outo tapaus itsellä kun olin tuulettimien profiilit säätäny biosista niin alkoi satunnaista nykyimistä tulla joskus kevyissä peleissä. Tapauksen tuulettimet oli kolme pinnisellä liittimellä ja y-adapterilla kiinni. UEFI:sta oli tuulettimen ohjaustila automaatilla. Emo siis aina tunnisti että onko tuuletin PWM vai jännite ohjattu.

Olin siis säätänyt muistien tuulettimet pysähtymään aina kun CPU lämmöt oli alle 50c ja kevyissä peleissä lämmöt ilmeisesti hyppi vähän väliä yli ja ali rajan niin tuulettimet pysähteli vähän väliä ja nykäisy tuli aina kun yrittivät lähteä taas pyörimään. Ongelma onneksi poistui ihan sillä kun asetin tuulettimen moodin käsin jännite ohjaukselle mutta jonkin aikaa meni että keksin mistä nykimiset edes johtui. Outoa kyllä että "väärin" tehdyllä tuuletin tuuletin profiililla sai nykimään mutta ompa sekin tullut koettua.
En tiedä miten emolevyllä on virranhallinta tehty, mutta yhtäkkiä tuntuis että tuulettimien vaatima kuorma alensi jännitettä jossain tärkeässä paikassa kuten prossulla tai muistiohjaimella? Aika erikoinen keissi silti
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
699
En tiedä miten emolevyllä on virranhallinta tehty, mutta yhtäkkiä tuntuis että tuulettimien vaatima kuorma alensi jännitettä jossain tärkeässä paikassa kuten prossulla tai muistiohjaimella? Aika erikoinen keissi silti
sama kuorma siellä on oli sitten Jännite ohjaus tai automaattinen valinta ja tollaset 40mm pikku noctuat ei kuluta virtaa juuri mitään. Varmaan joku UEFI bugi siinä emon tuuletin ohjaimessa joka jostain syystä jumitti koko systeemiä kun hiirikin muistaakseni aina tökkäs sillon.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 083
Viestejä
4 225 081
Jäsenet
71 182
Uusin jäsen
SuperKilppari

Hinta.fi

Ylös Bottom