Pelit kaatuu melkein heti, windows ei. Välillä myös bluescreen.

Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
955
Mistähän sitä lähtis taas, on niin sormet suussa jälleen. Otetaan vaikka komponenttilistaus alkuun. Tästä tulee taas pitkä viesti.

Käyttis: Windows 11 pro nvme levyllä + pelit samalla levyllä. Windows on päivitetty. Nvme levystä ymmärsin että softa päivittyy kunhan se on kytkettynä laitteeseen vain.
Emon bios on uusin olemassa oleva. Näyttiksen ajurit 25.3.1 eli uusimmat mahdolliset, mutta downgradesin eikä siitä ollut apua.

Nyt olevat komponentit
Virtalähde, Msi mag 850w gold pcie 5 ja atx3 hömppä poweri n. muutaman kk vanha.
Näyttis, Acer nitro 7900 gre n. puoli vuotta vanha
Prossu 5600x ja jäähyllä : Alpenföhn® Dolomit Premium -
Asus tuf gaming plus b550
32gb muistia Corsairin 3200mhz cl16 (4 kampaa)
1kpl nvme wd 500gb
1kpl 2,5" samsung ssd 860
Osat on uusina ostettu mutta itse asennettu. Muistit taitaa olla vanhimmasta päästä vuodelta 2021 löytyi kuitti. Muissa on aikalailla takuut päättyny vasta paitsi PSU & GPU...

Prossu on alivoltitettu maksimit biossista. Tehdasasetukset ei myöskään auta ongelmaan mitään.
Keskusmuistit oli jo aikoja sitten kelloteltu vähän mutta ei pelikäytössä huomannu muuta kuin huonompaa suorituskykyä niin ei ollu järkeä pitää asetuksia.

Käytössä oli aikaisemmin eri poweri sekä näytönohjain joilla ei ollu minkäänlaista ongelmaa.
Virtalähde oli veromoda 600w sekä näytönohjaimena Gigabyten 7700xt ja tällä kokoonpanolla ei ollu mitään ongelmia pelatessa.

Sittemmin vaihdoin virtalähteen sekä näytönohjaimen niin ongelmat alkoivat. Ensin havaitsin että uudella näytönohjaimella (7900gre:llä) oli default asetuksilla vaikeuksia lämpöjen kanssa. 98- astetta oli aika vakio pelatessa. Satunnaisia kaatumisia alkoi ilmestyä näiden osien tultua koteloon oikeastaan heti koteloon päästyään. Syytin alkuun peliä (Cod warzone), sitten windowssia ja jälleen peliä kun kaatuilut pahenevat kuukausien aikana. Kerkesin jo syytellä näytönohjaintakin mielestäni kovien lämpöjen takia. Löysin netistä asetuksia myös windowssista mitä suositeltiin pelin toiminnan parantamiseksi ja muutin asetuksia niin pelin toiminta "parani"... Kunnes ei enää ollutkaan parempi ja kaatuilut jälleen lisääntyivät. Nyt ollaan siinä pisteessä että 10 minuutin pelaaminen kaataa yleensä pelin, ei koko konetta. Joskus kaatuu myös koko kone. Vielä toistaiseksi kone pysyy päällä tätä pitkään kirjoittaessa hwinfon ollessa tuossa taustalla päällä eikä tule mitään bluescreenejä tai muita outouksiakaan. Pelin käyntiin laittaminen onnistuu, mutta lopputulos on kaatuminen hyvin nopeasti tai bluescreen kun lähtee pelaamaan. Lobbyssä voi roikkua kylläkin. Yritin myös hillitä näitä näytönohjaimen suuria lämpöjä alivoltittamalla korttia. Toimi aina jonkun aikaa ehkä päivän tai 2, kaatoi koneen ja palautti kortille tehdasasetukset. Kortin tehdasasetuksilla toiminta oli aina huonompaa joten järkevä oli aina alivoltittaa korttia kun toiminta oli parempi niin. Nyt ei sekään enää auta.

Pelit, Metro exodus & Cod warzone. Molemmissa käy sama juttu nyt extreme grafiikoilla. En voi syyttää enää peliä. Voisin kokeilla tietenkin laskea vaikka extremestä vähän maltillisempaan ja katsoa tapahtuuko pelaamisessa jotain muutosta. Windowssinkin olen asentanu jo hetki sitten uudelleen eikä vaikuttanu mitenkään. No jokatapauksessa jännin juttu on se että 3d markin TimeSpy testit menee läpi ja Passmarkin burning testit sujuvasti läpi, ja jos oikein olen tulkinnu tuloksia niin time spy testissä 7700x prosessori sekä rtx4070 saa pari tuhatta huonomman tuloksen kuin oma kokoonpano. Testien mukaan menoahaluja riittää mikä on jännä homma että noissa ei ole näkyny ongelmista tietoakaan.

Nyt eilen sain kuitenkin OCCT testillä koneen kaatumaan aika nopeasti alle 10 minuutissa tuli bluescreenit. Linpack antoi erroreita. No tekoälyn kanssa selvittelin mistä vois johtua, ja se meinas että muisteista. No memtest86 pyörimään neljälle kammalle, ja kyllä siellä tuli erroreita. Kammat irti ja yksitellen sitten ajelin tätä memtestiä tikulta. Yksi kampa antoi kerran erroreita 7 kpl ja lopetin ajamisen kun ajattelin että selvä peli. Uudestaan kokeilemalla erroreita ei enää tullutkaan mutta kolmannella kerralla taas tuli eri muistislotissa.
3 kampaa olis jääny ehjäksi ja tuo 1 tekisi ehkä hitaampaa kuolemaa tai tehny jo pidempään tiedä sitten. Jätin 2 ehjää kampaa koneeseen kiinni ja ajattelin vian ratkenneen kun time spy taas antoi loistavia tuloksia. Peli päälle, arviolta 10 minuuttia ja lopputuloksen voitte taas arvata. Aikaisemmin hwinfossa ei ole ollut mitään omaan silmään erikoista mutta mitä tarkoittaa tämä CPU Power reporting deviavitation (accuracy) kohta. Välillä siellä näkyy punaisella arvot mutta nyt taas ei vaikka prosenttiluku on todella suuri. 244% maksimi ja current on nyt 160 - 220%... Punaisella kun se on näkyny niin se on ollu paljon pienempi arvo ehkä mielestäni.

Voiko olla mahdollista että virtalähde on niin umpisurkea että pelit kaatuvat kun virta ei riitä? Näytönohjain rikki? Prosessori pullonkaulana ja pelit kaatuvat kun ei jaksa pyöriä?
Joskus kauan kauan jo sitten kyselin myös kun emolevy oli vielä uus, että voiko emolevyn ominaisuus olla kun virtanappulaa painaessa virrat tulevat päälle vasta 5 sekunnin päästä? Välillä se lähtee mielestäni heti napista. Tuulettimet, valot eikä mitkään pyörähdä kuin vasta 5 sekunnin kuluttua. Biossista en ole löytäny asetusta ainakaan. Vanhalla powerilla sekä vanhalla emolla kaikki lähti napista heti käyntiin. Vanhalla powerilla mutta tällä nykyisellä emolla oli tuo 5 sekunnin nykyinen viive, uudella nykyisellä powerilla sekä nykyisellä samalla emolla sama viive ilmenee edelleen. Powerin ominaisuus se ei ainakaan ollut. Mietin jälleen onko emo ollu jo uudesta saakka rikki ja nyt ilmenee pahimmat ongelmat tehokkaan näyttiksen kanssa vai onko tuo vain jokin typerä ominaisuus että emo ei anna virtoja minnekkään vaan siinä on jokin tarkoituksellinen 5 sekunnin viive 'välillä' satunnaisesti ? Turvamekanismi jonkin virtapiikin takia? Tässä on ihan mahdoton nyt päätellä mistä komponentista vikaa alkaa etsimään. Voi kai tuo vanha samsungin SSD myös olla hajoamassa ja aiheuttaa kaatumisia, kannattaa varmaan irroitella kovalevyt ja jättää tuo pelkkä nvme levy käyttöön ja testailla niinkin. Ei vain ole vaihtaa näytönohjainta, prosessoria tai emoa.

OCCT muuten ei kaada konetta jos testaan pelkän CPU+RAM, mutta jos raksitan vielä GPU mukaan ja molempia rasittaa niin kone kaatui. Laitan hwinfosta kaatumishetkestä kuvaa mikäli saan talteen sen jotenkin. Mitäs nyt kannattais tehdä ja mistä ottaa näitä screenshotteja? Pelaaminen+hwinfo? OCCT+Hwinfo? Pelkään että tässä on nyt rikkoontunu puoli konetta jonkun viallisen komponentin takia kun errorit ja virheet ovat vähän mitä sattuu.

Userbenchmark testitulos.
Tuli joku typerä captcha enkä pysty klikkailemaan sitä läpi kun pi-hole estää luultavasti tuon fonts.googleapis.com osoitteen.
Mutta tuo testi ei tainnu tosiaankaan mennä hyvin kun söhläsin screenshotin kanssa kesken testen. Ärsyttävä testiohjelma muutenkin kun servut on aina täynnä ja tulee joku avaruuspeli captcha että sen pääsee tekemään.

Liitteenä myöhemmin:
- Timespy testi
- OCCT: Voiko joku kertoa mitä ja miten kannattaa testata?
- Windows error reportteja tai mitä löysin.

Laitan tähän alle editillä tai uudella viestillä kun olen kerinnyt kiintolevyt irroittaa ja testata pelaamista vain yhdellä levyllä. Muuten ajelen Time spy testit kertaalleen ja odotan mitä ehdotuksia tulee. Kertaakaan en bluescreenistä ole saanu screenshottia otettua, mutta tuhannesti kiitoksia kaikille jotka yrittävät syventyä tähän ongelmaan.

1742298690086.png


1742298751248.png


1742298897995.png


Sellasta. Hwinfon tilanne nyt kun kone on ollut päällä vain työpöydällä tätä viestiä kirjottaessa. Mitään en ole taustalla ajellut tässä vaan ihan selain ollut auki.

1742299248338.png


Nuo näyttiksen memory junktion lämmöt on aivan naurettavat koska tässä ei mikään raskas pyöri kun pelkkä selain on auki. Mutta vasemmalla puolella on tuo Power reporting deviation accuracy missä välillä on näkyny jotain punaisena, mutta ei tietenkään nyt kun screenshotin otin äsken. Kokeilen laittaa pelin päälle jos sitte.
 
Käy laittamassa BIOS:ista PCI Express tilaan 3.0. Siis downgreidaa se. Ei ole hyväksi suorituskyvylle, mutta auttaa selvittelyä.

Sitten muisteista profiili pois ja oletustajuuksilla (2133Mhz/2400MHz). Valitan taas suorituskykyhittiä, mutta näillä näitä selvitetään.
 
Käy laittamassa BIOS:ista PCI Express tilaan 3.0. Siis downgreidaa se. Ei ole hyväksi suorituskyvylle, mutta auttaa selvittelyä.

Sitten muisteista profiili pois ja oletustajuuksilla (2133Mhz/2400MHz). Valitan taas suorituskykyhittiä, mutta näillä näitä selvitetään.
Joo jos vain osaan ja löydän asetuksen niin voin tehdä tämän. Mitä sen jälkeen? Niin joo laitan muistit samalla joo hyvä kun muistutit !
 
En näistä tiedä niin tarkaan mutta tuolla on GPU core tdc limit 225 A voiko se olla noin korkee sehän sais haukata tehoja 2700 W(12 v).

Edit: Taino ei tuolla ole kun 0,47 v eli noin sata wattia, Ei vissiin tolla vaikutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Joo jos vain osaan ja löydän asetuksen niin voin tehdä tämän. Mitä sen jälkeen? Niin joo laitan muistit samalla joo hyvä kun muistutit !

Se on kai PCIEX16_1 MODE (GEN 1-4) Asuksen emolevyissä. Sieltä kun laittaa GEN 3 päälle, se poistaa ReBarin käytöstä, ja kaikki uudet hienot GEN 4 -tekniikat. Sitten näkee, onko sinulla ongelmia kortin yhteydessä tai kortissa.

Näillä säädöillä löytyy tietyt virheet helpommin.

--

Sitten seuraavaksi täytyisi miettiä jäähyn kiinnitystä, jos ei lähde toimimaan. Tai sitten, worst case: olet saanut rikkinäisen komponentin.
 
En näistä tiedä niin tarkaan mutta tuolla on GPU core tdc limit 225 A voiko se olla noin korkee sehän sais haukata tehoja 2700 W(12 v).

Edit: Taino ei tuolla ole kun 0,47 v eli noin sata wattia, Ei vissiin tolla vaikutusta.
En osaa yhtään sanoa tähän juuta tai jaata. Nuo arvot ei ainakaan muuttunu kun tein tuon @hsalonen bios ohjeiden muutokset vaikka näytönohjain palautti "tehdasasetukset".

Se on kai PCIEX16_1 MODE (GEN 1-4) Asuksen emolevyissä. Sieltä kun laittaa GEN 3 päälle, se poistaa ReBarin käytöstä, ja kaikki uudet hienot GEN 4 -tekniikat. Sitten näkee, onko sinulla ongelmia kortin yhteydessä tai kortissa.

Näillä säädöillä löytyy tietyt virheet helpommin.

--

Sitten seuraavaksi täytyisi miettiä jäähyn kiinnitystä, jos ei lähde toimimaan. Tai sitten, worst case: olet saanut rikkinäisen komponentin.
Löysin näillä ohjeillasi asetukset biossista, kiitos. Nyt olen asettanu Gen 3. Tarkoitin että teenkö nyt siis joitain testejä uudestaan vai aloitanko pelaamisen missä kaatuminen yleensä tapahtuu, mutta kiitos että mietit jo seuraavaakin siirtoa. Mutta mitä nyt, pelaamaan?

Edit/ Jäähyn pitäisi 99,7% varmuudella olla hyvin kiinni. Kerran olen katkonu 3700x prossusta pinnejä niin sen jälkeen triplavarmistan aina kaiken. Laitoin normaalista poikkeavan tahnan viimeksi väliin että siinä on ehkä pieni epäilys toimiiko tahna niinkuin kuuluu siellä välissä mutta ei tuo prossu ainakaan lämpöjä pelatessakaan nosta kuin 80- asteeseen enää...Nyt lämmöt prossulla on 38-39 ja yleensä n. 40- asteessa pyöriny selain käytöllä tällä tahnalla. Toki olen lisänny prossulle yhden tuulettimen ylimääräisillä kiinnitysraudoilla mitkä paketista löytyi, sekä yhden tuulettimen laitoin kattoon puhaltamaan ulos lämmintä ilmaa. Nyt 2 puhaltaa ulos, 3 ottaa sisään ilmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, nyt voit koettaa rasittaa konetta. Jos kaatuilu on loppunut, katsotaan, missä meni pieleen ja koetetaan korjata se.
Laittaisin 100 yläpeukkua mutta onneksi voi laittaa vain yhden. Mutta kiitos, kerron illalla mitä olen saanu tänään aikaiseksi näillä asetuksilla.

Edit/ Okei, nyt kun vaihdoin Hwinfon puolelle siellä power kohdassa oli yksi punainen kohta ja on edelleenkin, mutta aloitan pelailun ja testailun.

1742302516461.png


1742302577874.png
 
itsellä oli samannäköinen luotettavuushistoria kun pelaili stalkkeria :rofl:
siinä meni windowsin ja näyttiksen ajurit niin solmuun kaatuilujen takia että seuraavan windows päivityksen jälkeen alko heittelemään ihan bluescreeniä rasituksessa.

En nyt varmaksi sanoisi että johtui juuri tuosta, mutta päivittelin Windows 11 23H2 -> 24H2 ja ajurit uusiksi niin ongelma korjaantui ja luotettavuus historia on pysynyt puhtaana
 
itsellä oli samannäköinen luotettavuushistoria kun pelaili stalkkeria :rofl:
siinä meni windowsin ja näyttiksen ajurit niin solmuun kaatuilujen takia että seuraavan windows päivityksen jälkeen alko heittelemään ihan bluescreeniä rasituksessa.

En nyt varmaksi sanoisi että johtui juuri tuosta, mutta päivittelin Windows 11 23H2 -> 24H2 ja ajurit uusiksi niin ongelma korjaantui ja luotettavuus historia on pysynyt puhtaana

Katos mitkä lämmöt näyttiksellä default asetuksilla kun vähän pelaa ...En muista mikä windows versio tässä on käytössä. Mutta aina pyrin päivittämään päivitettynä. Näillä @hsalonen bios ohjeilla ei ole bluescreenistä tietoakaan, eikä myöskään ole vieläkään kaatunu kertaakaan muutaman plunderin aikana warzonessa...

1742307382975.png


Edit/ @hsalonen Mitäs se nyt sitten tarkoittaa kun ei kaadu enää ollenkaan, nostanko muistit takaisin tuolla D.O.C.X / xmp mikä lie kellotus juttu ja kokeilen edelleen tällä samalla pcie asetuksella vielä? Toki nyt on aikaa testailla vielä näillä ja käynnistellä konetta. En kyllä ymmärrä miten tuo Memory junktion voi lämmetä noin kovasti.
 
Viimeksi muokattu:
Ootko kokeillut kokeilla pelata/rasittaa näyttistä tuulettimet täysillä? Sillä saisi sen testattua ettei kaadu kone lämpöjen takia. Ja jos sulla on vanha virtis vielä niin kokeile sillä jos toimisi paremmin.
 
Ootko kokeillut kokeilla pelata/rasittaa näyttistä tuulettimet täysillä? Sillä saisi sen testattua ettei kaadu kone lämpöjen takia. Ja jos sulla on vanha virtis vielä niin kokeile sillä jos toimisi paremmin.

En vielä, tai aikaisemmin kyllä olen. Nyt on default asetukset amd softassa näyttiksellä. Saa mennä noin, sillä noinhan sen kaupasta ostettaessakin pitäisi toimia ilman säätämistä. Mutta voin kokeilla myöhemmin kunhan saan nyt ensin testailtua näin. Tossa on muuten surkeasti ollu aina se, että jos pitää default asetuksilla niin lämmöt ovat todella korkeita koska tuo ei puhalla riittävästi. Säätämällä lämpöjä saa kyllä matalammaksi, mutta kyllä se kone on kaatunu siltikin aiemmin. Nyt ei välttämättä kaadu enää kun tein @hsalonen neuvot ja ne luultavasti auttoi. Jossain vain taitaa siitä huolimatta olla vikaa ja aika pieni testailu on tähän mennessä ollu, täytyy raportoida illalla enemmän tai huomenna.

Edit/ @hsalonen Suljin pelin niin huomasin että 1- asteen oli vieläkin noussu lämmöt.
1742310021883.png


Kesällä menee 100- astetta rikki sehän on nyt ihan varma. Jos pitäis default asetuksilla korttia siis.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo muistien lämmöt on mitä on. Aina voi laittaa vesiblokin kiinni korttiin jos niitä haluaa alas.

En tiedä miten amd lukee ytimen hotspot lämpötilan kun delta ytimestä on aina niin korkealla verrattuna nvidian kortteihin, mutta ei pitäisi aiheuttaa ongelmaa noilla lukemilla.
Kortti alkaa sitten throtlaamaan kun liian korkealla.

Power Reporting Deviation ei ole mitenkään oleellinen tässä tilanteessa. Se mittaa kuinka tarkasti emolevy antaa mehua suorittimelle täydessä rasituksessa esim cinebech. Muuten se arvo on ihan turha ja heittelee mitä sattuu.
 
Edit/ @hsalonen Mitäs se nyt sitten tarkoittaa kun ei kaadu enää ollenkaan, nostanko muistit takaisin tuolla D.O.C.X / xmp mikä lie kellotus juttu ja kokeilen edelleen tällä samalla pcie asetuksella vielä? Toki nyt on aikaa testailla vielä näillä ja käynnistellä konetta. En kyllä ymmärrä miten tuo Memory junktion voi lämmetä noin kovasti.

Laita PCIE takaisin GEN 4.

Sitten ota kaksi muistia pois, vaikka paikoista 2 ja 4. Sitten DOCP (Asus käyttää tätä termiä XMP:stä) päälle. Näyttää kovasti nyt siltä, että muistit ei toimi 3200MHz kaikki neljä..
 
Laita PCIE takaisin GEN 4.

Sitten ota kaksi muistia pois, vaikka paikoista 2 ja 4. Sitten DOCP (Asus käyttää tätä termiä XMP:stä) päälle. Näyttää kovasti nyt siltä, että muistit ei toimi 3200MHz kaikki neljä..

Nyt on siis nimenomaan 2 & 4 kohdassa vain 2 kpl kampoja kiinni, ollut siis koko tämän hetken. Koska Memtest näytti että 1 kampa olisi ollut vikaantumassa niin jätin 2 kokonaan pois käytöstä ja otin irti. Ajattelin että 1 kampa jäisi "varakammaksi" jos näitä alkaa useampi kulumaan. Joten 16gb on nyt paikalla paikoissa 2 & 4. Muuttaako tämä nyt suunnitelmaasi miten? Meni muuten 100- astetta rikki :( En vain muista että oliko occt vai pelin jälkeen.

1742326252387.png
 
Power Reporting Deviation ei ole mitenkään oleellinen tässä tilanteessa. Se mittaa kuinka tarkasti emolevy antaa mehua suorittimelle täydessä rasituksessa esim cinebech. Muuten se arvo on ihan turha ja heittelee mitä sattuu.

Tämä oli hyvä tietää, kiitos. Ei tartte ihmetellä enää tota.

Nyt otin tietokoneen irti vielä, katsoin näytönohjaimen liittimet ja ettei kortin tuki pönkää liikaa "ylöspäin" ja väännä emon liitintä. Mielestäni ei ole vääntäny mitenkään ylöspäin korttia vaan on suorassa, ja liittimet kortista tuli aika nätisti irti sekä napsahti hyvin paikalleeen. En löydä siitä suoraa vikaa mitenkään muutakuin että liittimet oli yllättävän "löysät" ilman johtoja eli vähän heilahtelivat siinä näytönohjaimessa. En tiedä onko tuo miten tavallista. No, tuon prosessorin nyt unohdin katsoa mutta luulen että se tosiaan on kiinni ihan hyvin. Siinä ei luulisi olevan ongelmaa.

En tänään kerinnyt testailemaan enää mitään kun jälkikasvu oli vaativalla päällä. Testaamiset jää siis huomiselle. Kiitos jokaiselle ja toivottavasti jatketaan huomenna.

...102 astetta, menetin kyllä ne yöunet nyt. Sen verta oli kallis kortti.
 
No Acer lähti vasta hiljattain erilliskorttimarkkinoille ja tuo kortti on sen heikoimmalla mahdollisella jäähyllä varustettu malli. Tuostakin kortista kyllä löytyy hotspot-ongelmia redditistä, mutta niin löytyy kyllä melkein kaikista.

Et kertonut kotelosi mallia niin paha sanoa mitenkä hyvä kotelo on ilmanvaihdoltaan, mutta onneksi sen testaamiseen on äärimmäisen helppo keino eli koitat suorittaa kaikki nuo lokitukset ja pelailut kylkipelli irrotettuna, jos näyttiksen lämmöt laskevat huomattavasti niin kotelotuuletuksessa on parantamisen varaa.
 
Eihän vaan ole Afterburner/RTSS käytössä? Jos on, poista nuo kaikki heti paikalla. Afterburner yleensä sotkee näyttiksen säädöt AMD:n ajurin/oman softan kanssa, ja tuo RTSS:n GPU power - mittaus aiheuttaa pätkimistä/stutterointia peleihin.

GitHub - GpuZelenograd/memtest_vulkan: Vulkan compute tool for testing video memory stability pyörimään 30...60min, niin selviää onko näytönohjaimen muistit OK. 102 asteen hotspotti on aivan helvetisti liikaa GRE:n vaatimattomalle tehonkulutukselle - tuon puolesta pitäisi laittaa takuukorjaukseen/vaihtoon koko kortti.
 
tiiä että olisiko näistä neuvoista apua kerta itellä on sapphire 6950xt, mutta se mitenkä minä laskin lämpöjä, kerta hyvinki samanlaisia lukemia.
1. laittaa ihan adrenalinesta fan tuning päälle, toi asetus yksinään muutti huomattavasti agressiivisemmaksi tuulettimien käyttäytymitä ja vähensi lämpöjä
2. olin aiemmin AIO vesijäähyllä prosessorilla mutta mokoma oli näköjään tullu tiensä päähän niin kokeilin amdn omaa wraith prism jäähyä... Näköjään top down jäähyt prossulla auttaa aika reilustikki näytönohjainta kans kerta tippu 10-15 astetta rasituksessa hotspotilla, prossuna 5700x

tuulettimet stockki asetuksilla ei ylitä sitä 2000rpm rajaa.. mutta jos laitan fan tunin päälle yksinään niin meneeki 2600rpm
 
No Acer lähti vasta hiljattain erilliskorttimarkkinoille ja tuo kortti on sen heikoimmalla mahdollisella jäähyllä varustettu malli. Tuostakin kortista kyllä löytyy hotspot-ongelmia redditistä, mutta niin löytyy kyllä melkein kaikista.

Et kertonut kotelosi mallia niin paha sanoa mitenkä hyvä kotelo on ilmanvaihdoltaan, mutta onneksi sen testaamiseen on äärimmäisen helppo keino eli koitat suorittaa kaikki nuo lokitukset ja pelailut kylkipelli irrotettuna, jos näyttiksen lämmöt laskevat huomattavasti niin kotelotuuletuksessa on parantamisen varaa.
Kotelo on mielestäni SilentiumPC malli joka ei tietenkään ole Mesh- kotelo, mutta. Heti kun kortin sain ja ensimmäiset testit kortilla ajattelin että ompas kovat lämmöt ja lisäilin koteloon tuulettimia (prossujäähyyn 1 ja toinen kattoon). Lisäksi porasin koteloon etupaneelin täyteen reikiä ja toiselle puolelle otin toisesta kotelosta ja liimasin pölysuojan paikalle. Näillä sain lämpötilat tippumaan pari astetta alaspäin. Laitan lopuksi sen screenshotin kun olen nyt päivän testaillu ilman kylkeä. Varmasti paremman kotelon hankinta olisi suotavaa.

Eilen taisin unohtaa mainita yhden tärkeän seikan. Tänään kylkikotelon ollessa auki pelissä FPS:sät muutaman kerran dropannu kummallisesti 60fps nurkille. Nyt vaikka Warzonessa normaalisti FPS pyöriny 160-200, ja sellainen 180 on ollu keskiarvo varmaankin. Niin kuva alkaa menemään suttuseksi ja tosiaan nuo FPS:sät droppaa koko rundin ajaksi 60 nurkille. Sitä kestää koko rundin, ja sitten seuraava rundi voi taas olla ihan normaali. Se on vähän kun alkaisi lagaamaan muttei kuitenkaan. Sitä on viimepäivinä esiintyny, mutta johtuuko sitten mistä niin en tiedä. Ehkä se on syytä kuitenkin mainita. Tätä on siis kyllä tapahunu aiemmin harvakseltaan vaikka kylki on on ollu suljettu eli se ei siitä johdu ainakaan. Mutta tämä on suhteellisen uusi oire kuitenkin.

Eihän vaan ole Afterburner/RTSS käytössä? Jos on, poista nuo kaikki heti paikalla. Afterburner yleensä sotkee näyttiksen säädöt AMD:n ajurin/oman softan kanssa, ja tuo RTSS:n GPU power - mittaus aiheuttaa pätkimistä/stutterointia peleihin.

GitHub - GpuZelenograd/memtest_vulkan: Vulkan compute tool for testing video memory stability pyörimään 30...60min, niin selviää onko näytönohjaimen muistit OK. 102 asteen hotspotti on aivan helvetisti liikaa GRE:n vaatimattomalle tehonkulutukselle - tuon puolesta pitäisi laittaa takuukorjaukseen/vaihtoon koko kortti.
Ei ole. Amd oma ajurisofta ainoastaan. Hetki sitten kun asensin Windowssin uudelleen puhtaalle levylle niin ajattelin että mitään ylimääräsiä softia ei tule että vältetään mahdolliset konfliktit. Mutta näin olen järkeillyt myös että 102- astetta on jo aivan liikaa. Vielä kun ottaa huomioon että meillä on "maanalla" olohuone joten kämppä on tähän aikaan todellä viileä(22-astetta). Kesä kun tulee ei kämppä onneksi lämpene mahdottomia mutta jos asuis kerrostalossa niin kortti olis varmaan 200- asteinen keväällä jo...Siks jotenkin olen ajatellu että tuon näytönohjaimen täytyy olla rikki jotenkin. Vaikka tekis mitä niin uudesta saakka lämmöt on tasaisesti kohonnu ja nyt tosiaan meni 100 jo rikki...

tiiä että olisiko näistä neuvoista apua kerta itellä on sapphire 6950xt, mutta se mitenkä minä laskin lämpöjä, kerta hyvinki samanlaisia lukemia.
1. laittaa ihan adrenalinesta fan tuning päälle, toi asetus yksinään muutti huomattavasti agressiivisemmaksi tuulettimien käyttäytymitä ja vähensi lämpöjä
2. olin aiemmin AIO vesijäähyllä prosessorilla mutta mokoma oli näköjään tullu tiensä päähän niin kokeilin amdn omaa wraith prism jäähyä... Näköjään top down jäähyt prossulla auttaa aika reilustikki näytönohjainta kans kerta tippu 10-15 astetta rasituksessa hotspotilla, prossuna 5700x

tuulettimet stockki asetuksilla ei ylitä sitä 2000rpm rajaa.. mutta jos laitan fan tunin päälle yksinään niin meneeki 2600rpm
Tämän näytönohjaimen saa kyllä viileämmäksi ihan hyvinkin jos vain alivoltittaa ja säätää fan käyrää niin ei ole edes mahdottoman äänekäs, mutta ongelmia kerjää silläkin koska sitten kaatuilee herkästi. Olen varmaan menny jokaisen klikkauksen läpi Amd softan volteista, hertzeistä sekä tuuletin käyristä niin vakaata tästä ei oikein ole löytyny. Kerran kaksi päivässä kaatuu, no toisaalta olen pelannu kyllä paljon että jollain toisella saattaisi kaatua vain joka toinen päivä kerran...

Nyt pelitestejä on menty ilman muistien bios kelloja @hsalonen ohjeistuksella eikä tänään kaatunu kertaakaan kyljen ollessa auki, mutta ei kaatunu eilenkään kyljen ollessa kiinni kun pelailin sen mitä illasta kerkes. Amd softa default asetuksilla. Pölyä tuolla koneessa ei ole. Uudesta saakka lämmöt tosiaan ollu enemmän tai vähemmän ongelma.

Tässä ilman kylkeä kuva lämmöistä: En osaa sanoa onko dramaattinen lämpöjen lasku. Mitä mieltä?

1742415773883.png


Edit/ Meillä luultavasti tulee muutto pois tästä ihanasta viileästä olohuoneesta "tavalliseen" asuntoon. Muistan kun tultiin tätä asuntoa aikanaan kattomaan ja todettiin että olipas alakerta kuin jääkipassa olis ollu. Nyt takaisin "normaali olosuhteisiin" niin ei tota konetta sinne uskalla viedä, joutuu kohta jättämään tänne seuraaville asukkalle :D
 
Noissa kahdessa viimeisimmässä kuvassa GPU Hotspot putosi 102 -> 87 joka on todella iso pudotus.
Kuinka paljon tuo kylkipellin avaus sitten siihen vaikutti kun alemmassa on myös kortin propellien kierrosluku on noussut.

TPU testannut kolme 7900gre mallia:
Näyttökuva 2025-03-20 002502.png


Kaikki testatut kortit järeämmällä jäähyllä ja kolmella tuulettimella niin siihen peilaten 87 asteen hotspotti ei enää ole järkyttävän korkea.
Mutta ei se poista nyt sitä mahdollisuutta, että tuossa Acerin kortissa olisi muutakin vikaa kuin vain kehno jäähdytys, varsinkin jos lukemat on alunperin olleet matalampia omassa käytössä.
Foorumilta voi lukea ketomuksia kuinka varsinkin amd:n näyttiksistä tahnat on "pumppautuneet" ulos :(
 
Mistähän sitä lähtis taas, on niin sormet suussa jälleen. Otetaan vaikka komponenttilistaus alkuun. Tästä tulee taas pitkä viesti.

Käyttis: Windows 11 pro nvme levyllä + pelit samalla levyllä. Windows on päivitetty. Nvme levystä ymmärsin että softa päivittyy kunhan se on kytkettynä laitteeseen vain.
Emon bios on uusin olemassa oleva. Näyttiksen ajurit 25.3.1 eli uusimmat mahdolliset, mutta downgradesin eikä siitä ollut apua.

Nyt olevat komponentit
Virtalähde, Msi mag 850w gold pcie 5 ja atx3 hömppä poweri n. muutaman kk vanha.
Näyttis, Acer nitro 7900 gre n. puoli vuotta vanha
Prossu 5600x ja jäähyllä : Alpenföhn® Dolomit Premium -
Asus tuf gaming plus b550
32gb muistia Corsairin 3200mhz cl16 (4 kampaa)
1kpl nvme wd 500gb
1kpl 2,5" samsung ssd 860
Osat on uusina ostettu mutta itse asennettu. Muistit taitaa olla vanhimmasta päästä vuodelta 2021 löytyi kuitti. Muissa on aikalailla takuut päättyny vasta paitsi PSU & GPU...

Prossu on alivoltitettu maksimit biossista. Tehdasasetukset ei myöskään auta ongelmaan mitään.
Keskusmuistit oli jo aikoja sitten kelloteltu vähän mutta ei pelikäytössä huomannu muuta kuin huonompaa suorituskykyä niin ei ollu järkeä pitää asetuksia.

Käytössä oli aikaisemmin eri poweri sekä näytönohjain joilla ei ollu minkäänlaista ongelmaa.
Virtalähde oli veromoda 600w sekä näytönohjaimena Gigabyten 7700xt ja tällä kokoonpanolla ei ollu mitään ongelmia pelatessa.

Sittemmin vaihdoin virtalähteen sekä näytönohjaimen niin ongelmat alkoivat. Ensin havaitsin että uudella näytönohjaimella (7900gre:llä) oli default asetuksilla vaikeuksia lämpöjen kanssa. 98- astetta oli aika vakio pelatessa. Satunnaisia kaatumisia alkoi ilmestyä näiden osien tultua koteloon oikeastaan heti koteloon päästyään. Syytin alkuun peliä (Cod warzone), sitten windowssia ja jälleen peliä kun kaatuilut pahenevat kuukausien aikana. Kerkesin jo syytellä näytönohjaintakin mielestäni kovien lämpöjen takia. Löysin netistä asetuksia myös windowssista mitä suositeltiin pelin toiminnan parantamiseksi ja muutin asetuksia niin pelin toiminta "parani"... Kunnes ei enää ollutkaan parempi ja kaatuilut jälleen lisääntyivät. Nyt ollaan siinä pisteessä että 10 minuutin pelaaminen kaataa yleensä pelin, ei koko konetta. Joskus kaatuu myös koko kone. Vielä toistaiseksi kone pysyy päällä tätä pitkään kirjoittaessa hwinfon ollessa tuossa taustalla päällä eikä tule mitään bluescreenejä tai muita outouksiakaan. Pelin käyntiin laittaminen onnistuu, mutta lopputulos on kaatuminen hyvin nopeasti tai bluescreen kun lähtee pelaamaan. Lobbyssä voi roikkua kylläkin. Yritin myös hillitä näitä näytönohjaimen suuria lämpöjä alivoltittamalla korttia. Toimi aina jonkun aikaa ehkä päivän tai 2, kaatoi koneen ja palautti kortille tehdasasetukset. Kortin tehdasasetuksilla toiminta oli aina huonompaa joten järkevä oli aina alivoltittaa korttia kun toiminta oli parempi niin. Nyt ei sekään enää auta.

Pelit, Metro exodus & Cod warzone. Molemmissa käy sama juttu nyt extreme grafiikoilla. En voi syyttää enää peliä. Voisin kokeilla tietenkin laskea vaikka extremestä vähän maltillisempaan ja katsoa tapahtuuko pelaamisessa jotain muutosta. Windowssinkin olen asentanu jo hetki sitten uudelleen eikä vaikuttanu mitenkään. No jokatapauksessa jännin juttu on se että 3d markin TimeSpy testit menee läpi ja Passmarkin burning testit sujuvasti läpi, ja jos oikein olen tulkinnu tuloksia niin time spy testissä 7700x prosessori sekä rtx4070 saa pari tuhatta huonomman tuloksen kuin oma kokoonpano. Testien mukaan menoahaluja riittää mikä on jännä homma että noissa ei ole näkyny ongelmista tietoakaan.

Nyt eilen sain kuitenkin OCCT testillä koneen kaatumaan aika nopeasti alle 10 minuutissa tuli bluescreenit. Linpack antoi erroreita. No tekoälyn kanssa selvittelin mistä vois johtua, ja se meinas että muisteista. No memtest86 pyörimään neljälle kammalle, ja kyllä siellä tuli erroreita. Kammat irti ja yksitellen sitten ajelin tätä memtestiä tikulta. Yksi kampa antoi kerran erroreita 7 kpl ja lopetin ajamisen kun ajattelin että selvä peli. Uudestaan kokeilemalla erroreita ei enää tullutkaan mutta kolmannella kerralla taas tuli eri muistislotissa.
3 kampaa olis jääny ehjäksi ja tuo 1 tekisi ehkä hitaampaa kuolemaa tai tehny jo pidempään tiedä sitten. Jätin 2 ehjää kampaa koneeseen kiinni ja ajattelin vian ratkenneen kun time spy taas antoi loistavia tuloksia. Peli päälle, arviolta 10 minuuttia ja lopputuloksen voitte taas arvata. Aikaisemmin hwinfossa ei ole ollut mitään omaan silmään erikoista mutta mitä tarkoittaa tämä CPU Power reporting deviavitation (accuracy) kohta. Välillä siellä näkyy punaisella arvot mutta nyt taas ei vaikka prosenttiluku on todella suuri. 244% maksimi ja current on nyt 160 - 220%... Punaisella kun se on näkyny niin se on ollu paljon pienempi arvo ehkä mielestäni.

Voiko olla mahdollista että virtalähde on niin umpisurkea että pelit kaatuvat kun virta ei riitä? Näytönohjain rikki? Prosessori pullonkaulana ja pelit kaatuvat kun ei jaksa pyöriä?
Joskus kauan kauan jo sitten kyselin myös kun emolevy oli vielä uus, että voiko emolevyn ominaisuus olla kun virtanappulaa painaessa virrat tulevat päälle vasta 5 sekunnin päästä? Välillä se lähtee mielestäni heti napista. Tuulettimet, valot eikä mitkään pyörähdä kuin vasta 5 sekunnin kuluttua. Biossista en ole löytäny asetusta ainakaan. Vanhalla powerilla sekä vanhalla emolla kaikki lähti napista heti käyntiin. Vanhalla powerilla mutta tällä nykyisellä emolla oli tuo 5 sekunnin nykyinen viive, uudella nykyisellä powerilla sekä nykyisellä samalla emolla sama viive ilmenee edelleen. Powerin ominaisuus se ei ainakaan ollut. Mietin jälleen onko emo ollu jo uudesta saakka rikki ja nyt ilmenee pahimmat ongelmat tehokkaan näyttiksen kanssa vai onko tuo vain jokin typerä ominaisuus että emo ei anna virtoja minnekkään vaan siinä on jokin tarkoituksellinen 5 sekunnin viive 'välillä' satunnaisesti ? Turvamekanismi jonkin virtapiikin takia? Tässä on ihan mahdoton nyt päätellä mistä komponentista vikaa alkaa etsimään. Voi kai tuo vanha samsungin SSD myös olla hajoamassa ja aiheuttaa kaatumisia, kannattaa varmaan irroitella kovalevyt ja jättää tuo pelkkä nvme levy käyttöön ja testailla niinkin. Ei vain ole vaihtaa näytönohjainta, prosessoria tai emoa.

OCCT muuten ei kaada konetta jos testaan pelkän CPU+RAM, mutta jos raksitan vielä GPU mukaan ja molempia rasittaa niin kone kaatui. Laitan hwinfosta kaatumishetkestä kuvaa mikäli saan talteen sen jotenkin. Mitäs nyt kannattais tehdä ja mistä ottaa näitä screenshotteja? Pelaaminen+hwinfo? OCCT+Hwinfo? Pelkään että tässä on nyt rikkoontunu puoli konetta jonkun viallisen komponentin takia kun errorit ja virheet ovat vähän mitä sattuu.

Userbenchmark testitulos.
Tuli joku typerä captcha enkä pysty klikkailemaan sitä läpi kun pi-hole estää luultavasti tuon fonts.googleapis.com osoitteen.
Mutta tuo testi ei tainnu tosiaankaan mennä hyvin kun söhläsin screenshotin kanssa kesken testen. Ärsyttävä testiohjelma muutenkin kun servut on aina täynnä ja tulee joku avaruuspeli captcha että sen pääsee tekemään.

Liitteenä myöhemmin:
- Timespy testi
- OCCT: Voiko joku kertoa mitä ja miten kannattaa testata?
- Windows error reportteja tai mitä löysin.

Laitan tähän alle editillä tai uudella viestillä kun olen kerinnyt kiintolevyt irroittaa ja testata pelaamista vain yhdellä levyllä. Muuten ajelen Time spy testit kertaalleen ja odotan mitä ehdotuksia tulee. Kertaakaan en bluescreenistä ole saanu screenshottia otettua, mutta tuhannesti kiitoksia kaikille jotka yrittävät syventyä tähän ongelmaan.

1742298690086.png


1742298751248.png


1742298897995.png


Sellasta. Hwinfon tilanne nyt kun kone on ollut päällä vain työpöydällä tätä viestiä kirjottaessa. Mitään en ole taustalla ajellut tässä vaan ihan selain ollut auki.

1742299248338.png


Nuo näyttiksen memory junktion lämmöt on aivan naurettavat koska tässä ei mikään raskas pyöri kun pelkkä selain on auki. Mutta vasemmalla puolella on tuo Power reporting deviation accuracy missä välillä on näkyny jotain punaisena, mutta ei tietenkään nyt kun screenshotin otin äsken. Kokeilen laittaa pelin päälle jos sitte.

Mulla oli tässä taannoin eräässä tilauksesta kasaamassani koneessa myös täysin mysteeri bluescreen ja jäätymisongelmaa.
Syyksi paljastui WD Black kovalevyn vanhentunut Firmware jota en ollut asennusvaiheessa "muistanut" päivittää.
Päivitin firmiksen tuoreimpaan niin kaikki random bluescreenit ja jäätymiset loppuivat.
Olitko päivittäny tuon kovalevyn firmiksen?
Tuon kasatun koneen rauta oli Ryzen 9600X prosessori ja Asrockin B650 emolevy.
 
Noissa kahdessa viimeisimmässä kuvassa GPU Hotspot putosi 102 -> 87 joka on todella iso pudotus.
Kuinka paljon tuo kylkipellin avaus sitten siihen vaikutti kun alemmassa on myös kortin propellien kierrosluku on noussut.

TPU testannut kolme 7900gre mallia:
Näyttökuva 2025-03-20 002502.png


Kaikki testatut kortit järeämmällä jäähyllä ja kolmella tuulettimella niin siihen peilaten 87 asteen hotspotti ei enää ole järkyttävän korkea.
Mutta ei se poista nyt sitä mahdollisuutta, että tuossa Acerin kortissa olisi muutakin vikaa kuin vain kehno jäähdytys, varsinkin jos lukemat on alunperin olleet matalampia omassa käytössä.
Foorumilta voi lukea ketomuksia kuinka varsinkin amd:n näyttiksistä tahnat on "pumppautuneet" ulos :(
Olen lukenu näistä tahnojen pumppautumisista täältäkin. En kauheasti yllättyisi jos tässä olisi kyse samasta ilmiöstä nyt. Tai se jotenkin sopisi kyllä kokonaiskuvaan edelleen. Koska tuossa on takuuta vielä niin hurjasti jäljellä niin en itse halua avata ja tarkistaa tilannetta. Ajelin kylki auki vielä OCCT testiä, laitan kuvan alas lämmöistä vielä kerran.
Mulla oli tässä taannoin eräässä tilauksesta kasaamassani koneessa myös täysin mysteeri bluescreen ja jäätymisongelmaa.
Syyksi paljastui WD Black kovalevyn vanhentunut Firmware jota en ollut asennusvaiheessa "muistanut" päivittää.
Päivitin firmiksen tuoreimpaan niin kaikki random bluescreenit ja jäätymiset loppuivat.
Olitko päivittäny tuon kovalevyn firmiksen?
Tuon kasatun koneen rauta oli Ryzen 9600X prosessori ja Asrockin B650 emolevy.
Etsin siitä ratkaisua myös, mutta sitten tyhmyyttäni ymmärsin että kun luin noiden sivulta tosta firmiksen päivittämisestä että riittäis kunhan se laite olisi kytkettynä pc vain niin firmis päivittyisi itsestään. No, se ei taida pitää paikkaansa eli sitä ehdottomasti kannattaa kokeilla. Aina pitäis olla tekoäly taustalla auki kun pyytäis sitä kääntämään tekstit itelle samalla kun tutkii jotain. On siitä hyötyä jos vaan jaksaa.

EDIT/ OCCT testi, 20 minuuttia. Ei ole tullu virheitäkään kun xmp profiili on pois kytketty muisteilta ja vain kahdella kammalla.

1742461715713.png


Mutta minkälaiseen päätökseen nyt tullaan? Voiko kokeilla laittaa xmp profiilit muisteille takaisin? Entä kun memtest sekä OCCT antoi tuon yhden kamman ollessa kiinni erroria niin mahtaako se olla rikki vai voiko se reagoida erroreilla jos näytönohjain on kaatanu koneen lämpöjen takia? Nyt on siis 2 kampaa kiinni edelleen, 2 pöydällä. 1 kampa tosiaan epäilyttävästi memtestissä saa muutamia erroreita. Mutta toisaalta yhdellä kerralla ei myöskään saanu, että onko se sitten kuitenkaan rikki niin vaikea sanoa...Pitäis varmaan vielä kokeilla uudestaan yhtä kampaa kun on ilman xmp profiilia ja luukku auki?


EDIT/// Voi jestas sentään. Nyt kävin huolellisemmin Wd sivuilla ja olihan siellä ladattavissa niiden softa mutta sepä se taas kun olin tämän päivättäny joskus aiemmin jo aikaa ennen ongelmia. Softa kertoi nätisti The firmware is up-to-date. Eli kyllä, on se päivitettynä :) Mutta tulipas tarkistettua @Focus0 Kiitos muistutuksesta, tämäkin oli ihan hetki sitten itselleni täysin uusi asia että näiden firmikset täytyy myös pitää ajantasalla.

Uuden kotelon osto? Mutta ei vissiin kannata takuuseen kiikuttaa näyttistä, vai mitä suosittelette?
 
Viimeksi muokattu:
Mutta ei vissiin kannata takuuseen kiikuttaa näyttistä, vai mitä suosittelette?

Jos se on Acer Nitro, niin taitaa mennä takuuseen vaan koneen mukana..

--

Tuossa kotelossa tulisi 4 tuuletinta mukana:
tuossakin tuulettimet:

Mutta kannattaa ostaa vaan semmoinen, joka itseä miellyttää ja lisätä tuulettimet jälkikäteen, jos ei mukana tule tarpeeksi.
 
Jos se on Acer Nitro, niin taitaa mennä takuuseen vaan koneen mukana..

On Nitro joo. En aivan ymmärrä mitä tarkalleen tarkoitit, tottakai tuotteen jos olen ostanut erikseen sen ja takuuta on jäljellä ja jos siinä vikaa huomataan niin täytyyhän sen silloin takuuseen mennä? Nyt en toki varmuudella tiedä onko tuossa vikaa. Sitähän voi seurailla edelleen tässä nyt kun takuuta on jäljellä on reippaasti.

Koteloa suosittelet vahvasti vaihdettavan. Ymmärrän sen kyllä että tuo nykyinen kotelo ei ole paras tässä tilanteessa. Kysyn silti, että vaikka olen modannut tuota koteloa jotta etupaneeli on täynnä 8mm reikiä niin kyllä se ilmaa saa. Tein nuo kotelo muutokset melkein heti ostettuani tuon kortin niin tsekkasin että pari astetta sain tippumaan lämmöt muutoksilla niin CPU kuin + GPU. Mahtaako sitten toisella kotelolla olla sen kummempaa vaikutusta.

Katselin tänään jo aamusta näitä koteloita, tietokonekauppa, proshop, multitronic, datatronic jäi muuten katsastamatta mutta aika pitkälti näytti samanlaisia koteloita löytyvän. Eniten nyt harmittaa se että edes satkulla et saa sellaista ilmavaa -kaunista- koteloa joka miellyttäisi silmää mutta olisi riittävän yksinkertainen. Löysin yhden esimerkiksi:

Tuo on vain liian kallis, eikä pakko ole edes olla noita ledituulettimia kun saahan tästä vanhasta nuo paremmat tuulettimet mukaan. Valkoisen kun sais, poweriasennuksen alakertaan ja riittävästi tilaa näytönohjaimelle jossa on 3kpl tuulettimia, mutta tosi surkeita koteloita myytävänä. Harmi kun tuota Bitfenixin Nova Mesh koteloa ei myydä enää, se oli hieno. Nitrossa on vain 2kpl tuulettimia niin kyllähän se tietysti hankaloittaa jäähdyttämistä vs. 3kpl malli mutta ei sekään varmaan aina ole niin sanottua että jäähtyis paremmin.

Tässäpä tuo Bitfenix
1742480588181.png


Yhden tuollaisen ostinkin jälkikasvulle, mutta taidan pelata ilman lasikylkeä sen aikaa että löytyy joku miellyttävä koppa. Tai menen kyselemään tuonne "mikä kotelo minulle" keskusteluun jos löytyis joltain valmis vastaus. Tuon näköisista RGB- tuulettimista en vain oikein pidä, mutta onneksi vanhat on toimivia vielä. Jälkikasvukin vaihtoi välittömästi tuulettimet. Hienohan tuosta tuli.
 
kyllähän nykyään Acerilta saa irtokorttejakin, ennen olivat valmiskonelinjalla, ainakin euroopassa
Saa saa, ei koneeni ole valmis paketti vaan itse kasattu. Niillä GRE sarjassa on 2 mallia (Amd puolella, Nvidiasta en tiedä). Nitro 2 tuulettimen malli, ja Predatorkohan se on 3 tuulettimen malli. Ylempänäkin joku kerkesi mainita asiasta että Acer on melko uus toimija erilliskorttimarkkinoilla. Tästä uudesta 9000 sarjan korteista en tiedä tuliko Acerilta mitään. En ole katsonu yhtään.

Nyt ymmärsin @hsalonen kommentin jos luulit että koneeni on pakettikone.

Edit/ Ainiin, prossujäähyn korkeus muuten täytyy muistaa sillä tuo oma prossujäähy on melko korkea eikä sovi ihan jokaiseen koteloon, tuli vain mieleen vielä.
 
Viimeksi muokattu:
154mm korkea CPU-jäähy, mahtunee lähes jokaiseen nykyaikaiseen koteloon.
Totta, ainakin heidän omilla sivuillaan mainitaan tuo 154mm. Oliskohan jimmssillä ollu sitten vahingossa väärä mitta kun jostain on jäänyt päähän että tuo olisi ollu 156 tai 159mm...Mutta eipä suuri ero olis ollu kuitenkaan. Hyvä kun huomasit.
 
Katselin tänään jo aamusta näitä koteloita, tietokonekauppa, proshop, multitronic, datatronic jäi muuten katsastamatta mutta aika pitkälti näytti samanlaisia koteloita löytyvän. Eniten nyt harmittaa se että edes satkulla et saa sellaista ilmavaa -kaunista- koteloa joka miellyttäisi silmää mutta olisi riittävän yksinkertainen. Löysin yhden esimerkiksi:

Tuo on vain liian kallis, eikä pakko ole edes olla noita ledituulettimia kun saahan tästä vanhasta nuo paremmat tuulettimet mukaan. Valkoisen kun sais, poweriasennuksen alakertaan ja riittävästi tilaa näytönohjaimelle jossa on 3kpl tuulettimia, mutta tosi surkeita koteloita myytävänä. Harmi kun tuota Bitfenixin Nova Mesh koteloa ei myydä enää, se oli hieno. Nitrossa on vain 2kpl tuulettimia niin kyllähän se tietysti hankaloittaa jäähdyttämistä vs. 3kpl malli mutta ei sekään varmaan aina ole niin sanottua että jäähtyis paremmin.
No iso ja ilmava kotelo budjetti hintaan:
Valkoisena ilaman valoja ja yhtä 140mm vähempänä:


Tuossa sitten valkoinen 4x vilkkuvalotuulettimin.

Mutta jos ei miellytä omaa silmää niin älä osta.
 
No iso ja ilmava kotelo budjetti hintaan:
Valkoisena ilaman valoja ja yhtä 140mm vähempänä:


Tuossa sitten valkoinen 4x vilkkuvalotuulettimin.

Mutta jos ei miellytä omaa silmää niin älä osta.

Ilmava se ainakin on. Täytyy vähän sulatella tätä ideaa vielä, kiitos vaivannäöstä.

Edit/ Kierrättääkö 2x140mm paremmin ilmaa kuin 3x120mm? Vois kuvitella että isommat tuulettimet isompine lapoineen olis hyödyllisempi?
 
Viimeksi muokattu:
Ilmava se ainakin on. Täytyy vähän sulatella tätä ideaa vielä, kiitos vaivannäöstä.

Edit/ Kierrättääkö 2x140mm paremmin ilmaa kuin 3x120mm? Vois kuvitella että isommat tuulettimet isompine lapoineen olis hyödyllisempi?
No jos vaikka lähtee tarkistelemaan tilannetta noilla Arcticin tuulettimille:
P12
Nopeus: 200 - 1800 RPM (PWM-ohjattu)
PWMIlmanvirtaus: 56,3 CFM / 95,65 m3/h (@ 1800 RPM)

Tuuletin: 140mm, 200 - 1700 RPM (PWM-ohjattu),
Ilmanvirtaus: 72,8 CFM (123,76 m3/h)

3x 95,65m3/h=286 m3/h < 2x123,76= 247m3/h Eli teoriassa 3x120 siirtää ilmaa enempi vaikka laskentaa varten lisättäis tuo ~5% kierrosnopeuslisäys isommille potkureille.

Itellä on ikuisuusprojektina vaihtaa kotelon edestä 3x120 -> 2x140. Tavoitteena on matalemmat kierrosluvut, toki yksi kopan 120mm on äänivammainen niin se on syy myös vaihtoon. Kotelooni ei sovi 3x140 :(
 
katonko vaan väärin vai tippuiko noi näytönohjaimen tuulettimien kierrosluvut pelkästään ja lämmöt pysyi samana enemmä tai vähemmän? mä ny ihan aluksi kattoisin mitenkä noitten tuulettimien pitäisi käyttäytyä... meneeko ne 100% nopeudella vasta 105 asteen paikkeilla vai mikä tuota riivaa.
100 astetta kuulostaa aika paljolta mutta ei tää vedestä oo tehty että noita piikkejä voi tulla toki, 100 astetta on hyvinki normaalia elektroniikassa... jos se jää yli 100 koko testin ajaksi esim timespyssa niin sitte surutta takuuseen. Hwinfosta lämpötila käyrä ja tuuletinnopeudesta käyrä niin näkee mitä se tekee.

En ees usko että näytönohjain on ongelma
pahimmissa tapauksissa 125 astetta ja siitä huolimatta ei ongelmaa....kunhan se on piikkimäinen eikä jatkuva
tämä oli vega 64 tapauksessa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
272 038
Viestejä
4 700 187
Jäsenet
76 828
Uusin jäsen
Hylje3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom