Pelipalvelut (Steam) katkovat yhteyttä, IPv6 ei toimi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja svm
  • Aloitettu Aloitettu

svm

Liittynyt
29.09.2020
Viestejä
43
Mikähän vikana, kun pelipalveluista (Steam, Epic) tehtävät lataukset aiheuttavat katkoksia ja packet lossia kuituyhteyteen (Valokuitunen, Telian kuitupääte, yhteys Localnet 1000 / 1000)? Testiasetelma on seuraava:

A: Lataava kone (Verkkokortti -> ethernet-kaapeli -> Telian Kuitupääte Lan1-portti)
B: Toimeton kone (Verkkokortti -> ethernet-kaapeli -> Telian Kuitupääte Lan2-portti)
C: Testikone (WLAN -> mobiili-hotspot -> Elisan 4G-verkko)

Toisin sanoen A ja B ovat suoraan omilla kaapeleillaan kiinni kuitupäätteessä. Välissä ei ole mitään ylimääräisiä kytkentöjä, kytkimiä tai reitittimiä. Kone C on täysin eri verkossa kiinni. (Vertailun vuoksi olen myös testannut koneen ja kuitupäätteen välissä kolmea erilaista reititintä ja eri kaapeleita, mutta näillä ei ole ollut mitään vaikutusta.)

Testin aikana kuitupäätteessä ei ole kiinni mitään muita laitteita. Eli vain Lan1 ja Lan2 kiinni, joissa suoraan työasemat, muut portit vapaana.

Ainoa merkittävä kuorma on koneen A suorittama lataus. Latauksen aikana koko verkon toiminta muuttuu epävakaaksi. Kaikkein pahin on Steam. Se aiheuttaa throttlattunakin merkittäviä ongelmia. Epic aiheuttaa ongelmia myös, mutta ei samassa määrin. Sen sijaan esim. Ubuntu ISO Funetista ei aiheuta ainakaan merkittävää pätkimistä. Pääosin yhteys pysyy ihan käyttökelpoisena, mutta esim. videopalavereiden ja verkkopelien kanssa on ongelmia.

Esimerkiksi:

Laite A (kuitu): ei latausta käynnissä
Laite B (kuitu): ping -c 50 dns.google, packet loss 0 %
Laite C (4G): ping -c 50 <host B kuidun päässä>, packet loss 0 %

---

A: Ubuntu-ISOn lataus, funet.fi, n. 110 MB/s
B: ping -c 50 dns.google, packet loss 0 %
C: ping -c 50 <host B>, packet loss 0 %

---

A: Epic-lataus, ei throttlausta, toteutunut n. 90 MB/s
B: ping -c 50 dns.google, packet loss 0-1 %
C: ping -c 50 <host B>, packet loss 0-1 %

---

A: Steam-lataus, throttlaus 70 MB/s, toteutunut n. 50 MB/s
B: ping -c 50 dns.google, packet loss 2-10 %
C: ping -c 50 <host B>, packet loss 2-10 %

---

Samanlainen ilmiö havaittavissa myös vaikkapa komennolla "mtr -4tb dns.google". Idlenä missään hopissa ei tapahdu häviötä. Steam-latauksella puolestaan häviötä on joka vaiheessa.

Mielenkiintoista on myös, että kone A voi olla fyysisesti mikä tahansa laite. Käyttöjärjestelmänä voi olla Windows tai Linux. Toisin sanoen tätä ongelmaa ei aiheuta vain yksi tietty laite yhdellä tietyllä käyttöjärjestelmällä, vaan useampi laite erilaisilla käyttiksillä. Mikä tahansa niistä voi olla koneen A asemassa ja saada aikaiseksi saman ongelman käynnistämällä Steam-latauksen.

Telia on tutkinut yhteyden ja todennut, ettei vika ole heidän verkossaan tai kuitupäätteessä. Ja se onkin varmasti totta. Mutta mikä ihme tätä voi aiheuttaa? Ainoa yhdistävä tekijä koneiden A, B ja C kohdalla on kuitupääte, jonka kautta liikenne jossain vaiheessa kulkee.
 
Mikäs tuo Telian kuitupääte on tarkemmin ja onko se siltaavassa vai reitittävässä tilassa?
 
Mikäs tuo Telian kuitupääte on tarkemmin ja onko se siltaavassa vai reitittävässä tilassa?
Pääte on Genexis XG6846B
En tunne tarkemmin kun ovat sanoneet ettei saa ropeltaa. Ilmeisesti siellä on jokin SFP-portti jollain muuntimella tjsp. Ainoa asia, mitä tuolle saa tehdä, on kytkeä ethernet-kaapelit ja katkaista virran. Ja virrat onkin otettu pois pariin otteeseen, ei vaikutusta.

Laite on siltaavassa tilassa. Jokainen Lan-porttiin isketty härveli saa julkisen osoitteen (IPv4 ja IPv6). En tosin ole huomannut, että jomman kumman disabloimisella (työasemassa) olisi mitään vaikutusta.
 
Nostellaanpas tätä uusien havaintojen myötä. Rinnakkainen ongelma nimittäin näyttää olevan, ettei mikään kuitupäätteeseen suoraan kytketty laite oikeastaan toimi oikein, koska IPv6-osoitteissa on jotain häikkää. Jokainen kone saa siis peräti neljä IPv6-osoitetta:

- Link-local IPv6 fe80:...
- Temporary IPv6 2a0b:...
- IPv6 2a0b:... (Preferred)
- IPv6 2a0b:... (Deprecated)

Tuo deprecated-osoite annetaan välittömästi yhteyden muodostamisen jälkeen. Nslookupit päättyvät timeoutiin, traceroutet eivät mene läpi ja pingit IPv6-osoitteisiin tarkoittavat 100 %:n packet lossia. Näin tapahtuu sekä Windows- että Linux-laitteilla. Ainoa tapa saada yhteys toimimaan on ottaa IPv6 pois päältä tai pistää koneen ja kuitupäätteen väliin reititin, siten että reititin jakelee omia IPv6-osoitteitaan (tällöin reitittimen takana oleva tietokone saa kolme IPv6-osoitetta, koska tuo deprecated-osoite jää listalta pois). Mielenkiintoista kyllä, reitittimen takana piilossa oleva työasema pystyy tällöin pingaamaan esim. Googlen IPv6-osoitetta mutta reititin itse ei pysty.

Ei kenelläkään sattuisi olemaan mitään ajatuksia asiasta?

Operaattori on arvioinut, että kuitupäätteen softa pitäisi ehkä päivittää, mutta aikataulusta ei ole tietoa. Onko kenelläkään muulla, jolla on samanlainen setti (Valokuitusen kuitu, Genexis-pääte, LocalNetin yhteys) samanlaisia havaintoja?
 
Viimeksi muokattu:
Laittaisin jo tietoturvan takia väliin reitittimen. Nythän nuo koneet on tosiaan suoraan nettiin päin auki julkisella IP-osoitteella, eli ainakin palomuuri pitää olla kunnossa. IPv6 voi myös hyvin ottaa pois käytöstä ellet tuota välttämättä tarvitse. Nykypäivänä vieläkään läheskään kaikki palvelut ei IPv6 tarjoa, joten mikään välttämättömyys tuo ei ole.

En nyt äkkiseltään muuta keksi kun, että Steam ja Epic priorisoidaan ICMP-pakettien ohitse tai Steam/Epic luo sen verran monta yhteyttä, että vaikuttaa muuhun toimintaan.
 
Joo toki on tarkoitus käyttää reititintä välissä. Mutta LocalNet ihan erityisesti suosittelee ottamaan IPv6:n päälle. Ja Valokuitusen kytkentäohjeissa on seuraava esimerkki

ohje.png


joten mielestäni tämän kytkennän pitäisi kyllä silloin toimia, vaikka se ei paras ratkaisu olisikaan.

Sinänsä tuo IPv6 ei ole itselleni mikään ykkösprioriteetti, mutta omituista tässä on ongelmien kokonaisuus.

Valokuitunen mainostaa yhteyttä seuraavasti:
Huippunopea valokuituyhteys mahdollistaa vaativankin netinkäytön. Nettipelit tai etäpalaverit eivät pätki tärkeimmällä hetkellä eikä elokuvan huipentuma jää jumiin.

Joten ei mielestäni ihan vastaa gigaisen valokuidun tuotekuvausta, jos ainoa ratkaisu saada pätkimätön yhteys on throttlata lataukset alle 50 %:iin kapasiteetista ja ottaa IPv6 pois päältä.
 
Tuon Bufferbloat testin ajamisessa on ollut vähän ongelmia. Se jää todella usein jumiin (moniksi minuuteiksi tai pysyvästi) tuohon "warming up"-kohtaan. Tätä siis tapahtuu koneesta, kaapelista ja käyttöjärjestelmästä riippumatta. Onko tämä ihan normaalia?

Joka tapauksessa pääsääntöisesti, silloin kun testi menee loppuun asti, tuloksena on "Grade A". Mutta välillä tulee myös muuta, kuten alla. Tämä on siis ilman reititintä, eli kytkentä on
PC => Ethernet-kaapeli => Kuitupääte
Testin ajaksi otan kaikki muut laitteet päätteestä irti eikä testaavalla työasemalla ole muuta merkittävää liikennettä (käytännössä 0 / 0 kbps suurimman osan ajasta).
bb02.jpg
 
Jos tuo tosiaan antaa C:tä kummallakin koneella ja vielä kahdella eri käyttiksellä suoraan kuitupäätteestä, niin veikkaisin vikaa ISP:n puolella, joko tuossa kuitupäätteessä tai sitten jossain muualla.
 
  • Tykkää
Reactions: svm
Tuon Bufferbloat testin ajamisessa on ollut vähän ongelmia. Se jää todella usein jumiin (moniksi minuuteiksi tai pysyvästi) tuohon "warming up"-kohtaan. Tätä siis tapahtuu koneesta, kaapelista ja käyttöjärjestelmästä riippumatta. Onko tämä ihan normaalia?

Sen verta lainaan, että täällä myös yo kaltaisia ongelmia Bufferbloat testin kanssa.
Localnetin 1/1gb yhteys, pfsense riittävällä raudalla, client kone 10G lanissa kiinni.
Eli mistä lie johtuu?
 
Eli mistä lie johtuu?
En osaa kuin arvailla, mutta ehkä kyse ei vaan ole kovin tasalaatuisesta palvelusta. Ellei sitten ongelma ole LocalNetin puolella. Olen nyt jonkin verran tuota testaillut ja koneella tai selaimella, selaimen välimuistin tyhjennyksellä tai disabloimisella ei tunnu olevan vaikutusta. Elisan 4G-yhteydellä tuo testi on kyllä toiminut jo useita kertoja putkeen ilman jumiutumista. Tosin tällä hetkellä se toimii myös LocalNetillä paljon paremmin kuin aiemmin. Kummaa touhua.

Mutta mitä nyt muualta netistä katselee, niin vastaavia "warming up"-ongelmia tuntuu olevan muillakin. Ehkä tuo ei vaan ole kovin varmatoiminen testi.

Edit: Jaa-a. Juuri nyt sitten taas, kaksi konetta rinnakkain.
Elisa 4G: Useampia testikertoja läpi
LocalNet: Warming up...
 
Viimeksi muokattu:
jotain häikkää. Jokainen kone saa siis peräti neljä IPv6-osoitetta:

- Link-local IPv6 fe80:...
- Temporary IPv6 2a0b:...
- IPv6 2a0b:... (Preferred)
- IPv6 2a0b:... (Deprecated)

Ei tuo vielä vaikuta vialta. Mun Win11:ssa on aina 3 kpl 20xx-alkuista, 2 kpl fd-alkuista ja yksi fe-alkuinen ipv6-osoite.

Linuxi sai muistaakseni 2+2+1 kun kokeilin joskus.
 
En osaa kuin arvailla, mutta ehkä kyse ei vaan ole kovin tasalaatuisesta palvelusta. Ellei sitten ongelma ole LocalNetin puolella. Olen nyt jonkin verran tuota testaillut ja koneella tai selaimella, selaimen välimuistin tyhjennyksellä tai disabloimisella ei tunnu olevan vaikutusta. Elisan 4G-yhteydellä tuo testi on kyllä toiminut jo useita kertoja putkeen ilman jumiutumista. Tosin tällä hetkellä se toimii myös LocalNetillä paljon paremmin kuin aiemmin. Kummaa touhua.

Mutta mitä nyt muualta netistä katselee, niin vastaavia "warming up"-ongelmia tuntuu olevan muillakin. Ehkä tuo ei vaan ole kovin varmatoiminen testi.

Edit: Jaa-a. Juuri nyt sitten taas, kaksi konetta rinnakkain.
Elisa 4G: Useampia testikertoja läpi
LocalNet: Warming up...
Onko sulla localnetiltä julkinen ipv4 vai cgnatin privaatti-ip?
 
Ei tuo vielä vaikuta vialta.
Joo, se voi hyvinkin olla ettei vika ole tuossa. Oma IPv6-osaaminen on aika heikkoa, joten tämä oma diagnostiikkani on lähinnä arvailua.

Mutta sinänsä se IPv6-osoitteiden määrä on itselleni toissijaista. Enemmän häiritsee se, että DNS-hakukin epäonnistuu. Tai vaikkapa monet SSH-yhteydet. Ellen ota sitä IPv6:sta kokonaan pois päältä.

Onko sulla localnetiltä julkinen ipv4 vai cgnatin privaatti-ip?
Julkinen IPv4. Eli on toki mahdollisuus ottaa se IPv6 pois. Mutta sillä poistuu vain tuo IPv6-ongelma. Packet lossit, bufferbloat testin "warming up" ja muut ongelmat säilyvät. Eli olen miettinyt, onko näillä jokin yhteys.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 757
Viestejä
4 446 475
Jäsenet
73 601
Uusin jäsen
Vanhavisukinttu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom