Mikähän vikana, kun pelipalveluista (Steam, Epic) tehtävät lataukset aiheuttavat katkoksia ja packet lossia kuituyhteyteen (Valokuitunen, Telian kuitupääte, yhteys Localnet 1000 / 1000)? Testiasetelma on seuraava:
A: Lataava kone (Verkkokortti -> ethernet-kaapeli -> Telian Kuitupääte Lan1-portti)
B: Toimeton kone (Verkkokortti -> ethernet-kaapeli -> Telian Kuitupääte Lan2-portti)
C: Testikone (WLAN -> mobiili-hotspot -> Elisan 4G-verkko)
Toisin sanoen A ja B ovat suoraan omilla kaapeleillaan kiinni kuitupäätteessä. Välissä ei ole mitään ylimääräisiä kytkentöjä, kytkimiä tai reitittimiä. Kone C on täysin eri verkossa kiinni. (Vertailun vuoksi olen myös testannut koneen ja kuitupäätteen välissä kolmea erilaista reititintä ja eri kaapeleita, mutta näillä ei ole ollut mitään vaikutusta.)
Testin aikana kuitupäätteessä ei ole kiinni mitään muita laitteita. Eli vain Lan1 ja Lan2 kiinni, joissa suoraan työasemat, muut portit vapaana.
Ainoa merkittävä kuorma on koneen A suorittama lataus. Latauksen aikana koko verkon toiminta muuttuu epävakaaksi. Kaikkein pahin on Steam. Se aiheuttaa throttlattunakin merkittäviä ongelmia. Epic aiheuttaa ongelmia myös, mutta ei samassa määrin. Sen sijaan esim. Ubuntu ISO Funetista ei aiheuta ainakaan merkittävää pätkimistä. Pääosin yhteys pysyy ihan käyttökelpoisena, mutta esim. videopalavereiden ja verkkopelien kanssa on ongelmia.
Esimerkiksi:
Laite A (kuitu): ei latausta käynnissä
Laite B (kuitu): ping -c 50 dns.google, packet loss 0 %
Laite C (4G): ping -c 50 <host B kuidun päässä>, packet loss 0 %
---
A: Ubuntu-ISOn lataus, funet.fi, n. 110 MB/s
B: ping -c 50 dns.google, packet loss 0 %
C: ping -c 50 <host B>, packet loss 0 %
---
A: Epic-lataus, ei throttlausta, toteutunut n. 90 MB/s
B: ping -c 50 dns.google, packet loss 0-1 %
C: ping -c 50 <host B>, packet loss 0-1 %
---
A: Steam-lataus, throttlaus 70 MB/s, toteutunut n. 50 MB/s
B: ping -c 50 dns.google, packet loss 2-10 %
C: ping -c 50 <host B>, packet loss 2-10 %
---
Samanlainen ilmiö havaittavissa myös vaikkapa komennolla "mtr -4tb dns.google". Idlenä missään hopissa ei tapahdu häviötä. Steam-latauksella puolestaan häviötä on joka vaiheessa.
Mielenkiintoista on myös, että kone A voi olla fyysisesti mikä tahansa laite. Käyttöjärjestelmänä voi olla Windows tai Linux. Toisin sanoen tätä ongelmaa ei aiheuta vain yksi tietty laite yhdellä tietyllä käyttöjärjestelmällä, vaan useampi laite erilaisilla käyttiksillä. Mikä tahansa niistä voi olla koneen A asemassa ja saada aikaiseksi saman ongelman käynnistämällä Steam-latauksen.
Telia on tutkinut yhteyden ja todennut, ettei vika ole heidän verkossaan tai kuitupäätteessä. Ja se onkin varmasti totta. Mutta mikä ihme tätä voi aiheuttaa? Ainoa yhdistävä tekijä koneiden A, B ja C kohdalla on kuitupääte, jonka kautta liikenne jossain vaiheessa kulkee.
A: Lataava kone (Verkkokortti -> ethernet-kaapeli -> Telian Kuitupääte Lan1-portti)
B: Toimeton kone (Verkkokortti -> ethernet-kaapeli -> Telian Kuitupääte Lan2-portti)
C: Testikone (WLAN -> mobiili-hotspot -> Elisan 4G-verkko)
Toisin sanoen A ja B ovat suoraan omilla kaapeleillaan kiinni kuitupäätteessä. Välissä ei ole mitään ylimääräisiä kytkentöjä, kytkimiä tai reitittimiä. Kone C on täysin eri verkossa kiinni. (Vertailun vuoksi olen myös testannut koneen ja kuitupäätteen välissä kolmea erilaista reititintä ja eri kaapeleita, mutta näillä ei ole ollut mitään vaikutusta.)
Testin aikana kuitupäätteessä ei ole kiinni mitään muita laitteita. Eli vain Lan1 ja Lan2 kiinni, joissa suoraan työasemat, muut portit vapaana.
Ainoa merkittävä kuorma on koneen A suorittama lataus. Latauksen aikana koko verkon toiminta muuttuu epävakaaksi. Kaikkein pahin on Steam. Se aiheuttaa throttlattunakin merkittäviä ongelmia. Epic aiheuttaa ongelmia myös, mutta ei samassa määrin. Sen sijaan esim. Ubuntu ISO Funetista ei aiheuta ainakaan merkittävää pätkimistä. Pääosin yhteys pysyy ihan käyttökelpoisena, mutta esim. videopalavereiden ja verkkopelien kanssa on ongelmia.
Esimerkiksi:
Laite A (kuitu): ei latausta käynnissä
Laite B (kuitu): ping -c 50 dns.google, packet loss 0 %
Laite C (4G): ping -c 50 <host B kuidun päässä>, packet loss 0 %
---
A: Ubuntu-ISOn lataus, funet.fi, n. 110 MB/s
B: ping -c 50 dns.google, packet loss 0 %
C: ping -c 50 <host B>, packet loss 0 %
---
A: Epic-lataus, ei throttlausta, toteutunut n. 90 MB/s
B: ping -c 50 dns.google, packet loss 0-1 %
C: ping -c 50 <host B>, packet loss 0-1 %
---
A: Steam-lataus, throttlaus 70 MB/s, toteutunut n. 50 MB/s
B: ping -c 50 dns.google, packet loss 2-10 %
C: ping -c 50 <host B>, packet loss 2-10 %
---
Samanlainen ilmiö havaittavissa myös vaikkapa komennolla "mtr -4tb dns.google". Idlenä missään hopissa ei tapahdu häviötä. Steam-latauksella puolestaan häviötä on joka vaiheessa.
Mielenkiintoista on myös, että kone A voi olla fyysisesti mikä tahansa laite. Käyttöjärjestelmänä voi olla Windows tai Linux. Toisin sanoen tätä ongelmaa ei aiheuta vain yksi tietty laite yhdellä tietyllä käyttöjärjestelmällä, vaan useampi laite erilaisilla käyttiksillä. Mikä tahansa niistä voi olla koneen A asemassa ja saada aikaiseksi saman ongelman käynnistämällä Steam-latauksen.
Telia on tutkinut yhteyden ja todennut, ettei vika ole heidän verkossaan tai kuitupäätteessä. Ja se onkin varmasti totta. Mutta mikä ihme tätä voi aiheuttaa? Ainoa yhdistävä tekijä koneiden A, B ja C kohdalla on kuitupääte, jonka kautta liikenne jossain vaiheessa kulkee.