Pelinurkkauksen ergonomia?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 314
Olen vuosia koittanut saada rakennettua "täydellistä" pelinurkkausta. Nyt muuton jälkeen minulla alkaisi kerrankin olemaan mahdollista sellainen rakentaa niin tilan kuin muidenkin asioiden puolesta. Kaikki muu alkaa olemaan kunnossa paitsi PC nurkan ergonomia. Sain Martela Logic 4 tuolin ja olen koittanut testailla eri säätöjä ja kaipailisin hieman vinkkejä.

Tämän hetken settini kokonaisuudessaan:
Asus MG279Q (Kallistus sekä korkeussäätö löytyy)
Ikea Galant Lasipöytä 120 x 80cm (korkeus säädettävillä T jaloilla)
Martela Logic 4 (Tästä löytyy käytännössä kaikki tarvittavat säädöt. Joskin ei niin hyvät kuin 400 mallissa tai sitten en osaa säätää keikkumis mekanismia oikein.)

Ainoa miinus setissä on se ettei näppäimistöä saa omalle tasolleen kuten monien ergonomia ohjeiden mukaan pitäisi olla. Näytön säädön ansiosta tosin tälle ei liene mitään tarvetta? Olen 183cm pitkä. Onko muuten mielipiteitä Footrestistä kannattaisiko sellainen olla? Entä millä korkeudella teillä on esim. pöytä jos on vastaava että näppäimistö on näytön kanssa samalla tasolla. Onko olemassa jotain ohjetta minkä avulla kannattaisi säätää ja josta lähteä noita hiomaan? Mielipiteitä ja vinkkejä yms. otetaan vastaan. Ehkäpä täältä joku ammattilainen tai noihin perehtynyt löytyisi. Kuitenkin kohtuullisen merkittävä asia näissä harrastuspiireissä vaikka harva huomioi näitä asioita.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 069
Täällä lähes sama setti, pöytä vaan on sähkösäätöinen Ikea. Itse olen 175 pitkä ja pidän tuolin ja pöydän ihan tontissa, käsinojat ihan alhaalla ja takana, ja näytön yläreuna suunnilleen silmien korkeudella. Pöytätaso tulee näillä säädöillä tasan käsinojien korkeudelle, tosin noita logiceja on vissii tarjolla eri korkuisella jalalla ja minusta tuntuu että omani on aika korkea.

Olen itsekin pitkään tapellut ergonomian kanssa ja näillä säädöillä ei kyllä tunnu enää turhia jännitteitä missään. Jalkatuella ei tee mitään, jos vaan jalkapohjat yltää kunnolla lattiaan, jolloin tuolin etureuna ei paina takareisiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 314
Täällä lähes sama setti, pöytä vaan on sähkösäätöinen Ikea. Itse olen 175 pitkä ja pidän tuolin ja pöydän ihan tontissa, käsinojat ihan alhaalla ja takana, ja näytön yläreuna suunnilleen silmien korkeudella. Pöytätaso tulee näillä säädöillä tasan käsinojien korkeudelle, tosin noita logiceja on vissii tarjolla eri korkuisella jalalla ja minusta tuntuu että omani on aika korkea.

Olen itsekin pitkään tapellut ergonomian kanssa ja näillä säädöillä ei kyllä tunnu enää turhia jännitteitä missään. Jalkatuella ei tee mitään, jos vaan jalkapohjat yltää kunnolla lattiaan, jolloin tuolin etureuna ei paina takareisiä.
Itellä oli kanssa ennen samalla tavalla mutta tätä martelan tuolia ei saa niin alas kuin DX racerin tuolilla olin joten joutui kaikkea nostamaan ja muuttamaan. Tuo jalkatuki voisi siinä mielessä olla hyvä ettei niin helposti valuisi huonoon asentoon kun jalkoja ei saisi pistettyä sellaiseen niin helposti. Martelalta kun kyselin eikö näitä tosiaan alemmaksi saa niin sanoivat että on ominaisuus eikä vika. Varmaankin johtuu tuosta jos näitä on eri korkuisilla jaloilla. Siitä eivät maininneet mitään.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 069
Voi toki olla että muistan väärin ja nämä ovat kaikki sitten melko korkeita. Kannattaa kokeilla kallistaa istuinosaa hieman etukenoon, jolloin jalat tapaa lattian hieman helpommin.

Käsinojat sen verran alas, ettet "toiminta-asennossa" nojaa niihin ja hartiat nouse tällä tavalla ylöspäin. Myös niskatuki on sellainen mitä monet käyttää väärin. Normaalisti pään ei pitäisi koskettaa niskatukeen, vaan siihen voi rämäyttää pään levolle sitten kun et tee mitään. Kannattaa ennemminkin repiä käsinojat ja niskatuki irti, kuin käyttää niitä väärin. Molemmat on ns. lepo-ominaisuuksia. Käsivarsien tulisi mielellään olla yli 90 asteen kulmassa kun kirjoittaa näppäimistöllä, mikä yleensä tarkoittaa että pöydän pitäisi olla melko alhaalla. Näyttö taas riittävän ylös, ettet vahingossa ala rönöttämään pöytään nojaten, kun tuntuu että niin näkee paremmin. Näytön yläosa kun on tosiaan silmien tasolla, niin pitäisi olla kohdillaan. Tulee yllättävän ylös, jos pöytä on matala.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
Vähinerin yrittäny parantaa. Vuosikausia aina 2012~ asti pelasin sellaisella isolla nahkapenkillä jota ei saanut pöydän lähelle eli selkä oli ihan käyrä mutta sitten veli rakensi auton istuimesta tuolin joka ei ole ergonomisimmista päästä mutta selkä on ainakin suorana ollu sen nelisen vuotta.
Nyt on mietteissä pöydän että tuolin uusiminen mutta pöydän uusiminen olisi "kiirreellisempi" koska haluaisin pöydän jolla mahtuisi tekeään jotakin :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
278
Kannattaako muuhun ergonomiaan edes tuhlata aikaa, kun 16:9 -kuvasuhteella oleva 27" näyttö on yksinkertaisesti liian suuri ollakseen ergonominen sopivalla katseluetäisyydellä.
Olen joutunut työntämään 29.8 tuumaset, 8:5 kuvasuhteen näytöt SER-jätteeseen, kun ovat niin tuskallisia käyttää. Tuolla kuvasuhteella 24.1" on maksimi ja 4:3 -kuvasuhteella 22".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Ainoa miinus setissä on se ettei näppäimistöä saa omalle tasolleen kuten monien ergonomia ohjeiden mukaan pitäisi olla. Näytön säädön ansiosta tosin tälle ei liene mitään tarvetta?
Näinkö on? Joskushan oli muotia hankkia "tietokonepöytiä", joissa oli ikävä kiskoilla työnnettävä taso näppäimistölle. Toinen villitys olivat pöydät, joissa näppäimistötaso oli eri korkeudella kuin muut jutut, ja vähän epäselväksi jäi, miksi kaikki muu ei voinut olla sillä samalla tasolla, jolloin pöytätaso olisi ollut yhtenäinen.

Näyttöhän voidaan tosiaan asettaa ihan mille tahansa korkeudelle. Etenkin nykyään ja jo vuosia, kun näytöissä on kiinnitystelinestandardi ja näytön saa ihan minne huvittaa ja millaisen varren päähän tykkää. Itsehän en käytä, kun en ergonomiaa harrasta. :smoke:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 314
@Tonnin Seteli Itellä on sama mielipide noista tietokonepöydistä. Silti noissa ohjeissa monesti on sellaiset niin mietin onko se joku "oikea" ratkaisu. Huonojahan ne oli ja se mekanismi oli aina joku rimpula mikä ajan kanssa hajosi ja lonksui yms.

Kannattaako muuhun ergonomiaan edes tuhlata aikaa, kun 16:9 -kuvasuhteella oleva 27" näyttö on yksinkertaisesti liian suuri ollakseen ergonominen sopivalla katseluetäisyydellä.
Olen joutunut työntämään 29.8 tuumaset, 8:5 kuvasuhteen näytöt SER-jätteeseen, kun ovat niin tuskallisia käyttää. Tuolla kuvasuhteella 24.1" on maksimi ja 4:3 -kuvasuhteella 22".
Tuohonhan on aika pätevä ohje että istuessa tuolilla pistää käden suoraksi niin sormien ei pitäisi osua näyttöön. Itellä suurinpiirtein tuolla tasolla näyttö. Ite tosin oon vähän likinäköinen niin jos haluaa nähdä on pakko pitääkin näyttöä lähellä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 876
Viestejä
4 205 278
Jäsenet
70 995
Uusin jäsen
janisainio

Hinta.fi

Ylös Bottom