Pelikone n. 2000€:lla?

Liittynyt
21.03.2024
Viestejä
26
Moi,

Otsikon mukaan olisin hommaamassa uutta pelikonetta, mutta minkäänlaista osaamista osista sun muista ei ole. Budjettina ehkä tuo n. 2000€, koska sillä pitäisi varmaan saada ihan kelpo tykki vanhan romun tilalle. 2000€ voi olla ehkä overkill, mutta parempi, että kestää pidempään. (Budjetti ei ole ihan kiveen lyöty, kone voisi maksaa hieman enemmän tai vähemmän)

Olisiko jollain paremmin tietävällä siis jonkinlaista ehdotusta antaa?
 
Viimeksi muokattu:

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 486
Moi,

Otsikon mukaan olisin hommaamassa uutta pelikonetta, mutta minkäänlaista osaamista osista sun muista ei ole. Budjettina ehkä tuo n. 2000€, koska sillä pitäisi varmaan saada ihan kelpo tykki vanhan romun tilalle. 2000€ voi olla ehkä overkill, mutta parempi, että kestää pidempään. (Budjetti ei ole ihan kiveen lyöty, kone voisi maksaa hieman enemmän tai vähemmän)

Olisiko jollain paremmin tietävällä siis jonkinlaista ehdotusta antaa?
Tuossa toisesta ketjusta

Tuossa 2000 € kasattuna.
 
Liittynyt
21.03.2024
Viestejä
26
Tuossa toisesta ketjusta
Kiitos vastauksesta, olin itse asiassa tuota samaa pakettia katsomassa. Olisi ihan jees saada kone/osat mahd. pian ja katsoin, että kaikkia osia, paitsi RAM-kampoja olisi heillä varastossa. Pystyisikö tuohon ottamaan periaatteessa minkä vain RAMin, kuten tämän ->127,90 € | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 muistimoduuli 32... , vai onko tuo jotenkin spesifi ja/tai onko noiden toiminnalla joku ero (varmaan tyhmä kysymys, mutta google antaa vähän erilaisia vastauksia)? Onko tuo 750W virtalähde myös tarpeeksi vai olisiko tuossa hyvä olla hieman enemmän, kun katsoin, että joissain n. 2000€ koneissa on just se 850W virtalähde?
 
Viimeksi muokattu:

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 486
Kiitos vastauksesta, olin itse asiassa tuota samaa pakettia katsomassa. Olisi ihan jees saada kone/osat mahd. pian ja katsoin, että kaikkia osia, paitsi RAM-kampoja olisi heillä varastossa. Pystyisikö tuohon ottamaan periaatteessa minkä vain RAMin, kuten tämän ->127,90 € | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 muistimoduuli 32... , vai onko tuo jotenkin spesifi ja/tai onko noiden toiminnalla joku ero (varmaan tyhmä kysymys, mutta google antaa vähän erilaisia vastauksia)?
Ostoskori

Käy muistit. Laitoin koriin 4tb levyn ja haluamasi 850W PSU:n. 750:n riittäisi kyllä.
 
Liittynyt
21.03.2024
Viestejä
26
Ostoskori

Käy muistit. Laitoin koriin 4tb levyn ja haluamasi 850W PSU:n. 750:n riittäisi kyllä.
Tajusin juuri, että omassa vanhassa romussa onkin vain 1TB 2TB sijaan. Muistelin että olisi ollut 2TB ja muisti vähissä, joten en näköjään tulekaan tarvitsemaan ihan niin paljoa. Kiitos kuitenkin vastauksesta RAM-muistiin liittyen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Mites onko uuden koneen myötä myös näyttö päivitettävä nykyaikaan? Mitkä mahtaa olla nykyisen paneelin speksit?
 
Liittynyt
21.03.2024
Viestejä
26
Mites onko uuden koneen myötä myös näyttö päivitettävä nykyaikaan? Mitkä mahtaa olla nykyisen paneelin speksit?
Tuli ostettua Lenovon G27-30 (165 Hz, 1080p) n. vuosi sitten kun testasin ensimmäistä kertaa 144hz näyttöä. Oon kattonu noita muita lankoja täältä ja saanu tietää että tollasella 2000€ koneella pitäis varmaan olla jo 1440p näyttö ja että kone on yliammuttu 1080p näytölle. En sit tiiä mikä 1080p ja 1440p näyttöjen ero noin käytännössä on ja vähän ehkä hirvittää laittaa uudet 300-400€ uuteen näyttöön (jotain tollasta osa ainakin maksoi gigantin sivuilla, olis 100€ lahjakortti jonka vois kyllä sinne hyödyntää)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Tuli ostettua Lenovon G27-30 (165 Hz, 1080p) n. vuosi sitten kun testasin ensimmäistä kertaa 144hz näyttöä. Oon kattonu noita muita lankoja täältä ja saanu tietää että tollasella 2000€ koneella pitäis varmaan olla jo 1440p näyttö ja että kone on yliammuttu 1080p näytölle. En sit tiiä mikä 1080p ja 1440p näyttöjen ero noin käytännössä on ja vähän ehkä hirvittää laittaa uudet 300-400€ uuteen näyttöön (jotain tollasta osa ainakin maksoi gigantin sivuilla, olis 100€ lahjakortti jonka vois kyllä sinne hyödyntää)

Tässä oma ehdotukseni konepaketista, johon sisältyy uusi 1440p 165Hz laadukas ja suosittu näyttö IPS-paneelilla. Tuo nykyinen halpa VA-paneelin 1080p näyttösi ei ole hyvä parittaa 2k€ tietokoneen kanssa. On mielestäni pelikokemuksen kannalta ensisijaisen tärkeää, että se kokoonpanon osa, jota tuijotat eniten, on riittävän laadukas. 1440p resoluution pointti on se terävämpi kuva, koska pikseleitä on enemmän. Lisäksi ehdottamassani LG:n näytössä on IPS-paneelityyppi, mikä tarkoittaa parempaa värintoistoa.

Muutoksia aiempiin ehdotuksiin: 2000€ budjetin sisään mahdutettu LG:n näyttö, prosessorista karsittu vähän ja laitettu Ryzen 5 7600, näytönohjain tiputettu RTX 4070 Super Ventukseen, Fractalin budjettikotelo vaihdettu parempaan Lian Li Lancool 216 RGB koteloon. Pääasiassa muuten samat osat. Näillä yhteishintaa 1 934,30 € ilmaisella kasauksella. Kaikki osat pitäisi olla heti lähetettävissä.

Vai pitäskö sen näytön sit jopa olla 4k?
Ei kannata. Kun resoluutiota nostetaan 1080p:stä 1440p:hen vaaditaan näytönohjaimelta hieman enemmän suorituskykyä, koska näytönohjaimen täytyy piirtää näytölle se isompi määrä pikseleitä. Siirryttäessä 1440p:stä 4k:hon kasvaa näytön pikselimäärä massiivisesti ja markkinoiden kaikista nopeintenkin ja kalleimpienkin näytönohjainten on vaikea käsitellä sitä 4k:n suurta pikselimäärää ja fps peleissä jää alhaisemmaksi, jolloin joudutaan karsimaan pelien kuvanlaatusetuksista tai käyttämään yliskaalausta (Nvidia DLSS, AMD FSR).

1440p resoluutio on nykyaikana se optimaalisin kuvatarkkuus pelikoneille. Sen terävyys on selvästi parempi kuin 1080p, mutta se ei ole näytönohjaimelle niin älyttömän raskas työstää kuin 4k. Kalliimman näytönohjaimen lisäksi itse 4k-näytöt on vieläkin melkoisen kalliita, kun taas 1440p näyttöjä saa nykyään kohtuurahalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.03.2024
Viestejä
26
Muutoksia aiempiin ehdotuksiin: 2000€ budjetin sisään mahdutettu LG:n näyttö, prosessorista karsittu vähän ja laitettu Ryzen 5 7600, näytönohjain tiputettu RTX 4070 Super Ventukseen, Fractalin budjettikotelo vaihdettu parempaan Lian Li Lancool 216 RGB koteloon. Pääasiassa muuten samat osat. Näillä yhteishintaa 1 934,30 € ilmaisella kasauksella. Kaikki osat pitäisi olla heti lähetettävissä.
Laitan tähän tälläsen kysymyspommin:
Jos budjettiin vaan lisää hieman rahaa, niin olisiko sitten vaan kannattava hommata toi aikasempi 2000€ kone vai onkohan toi tavallaan yliammuttu? Kerran kun konetta oon ostamassa, niin olisi varmaan kannattava panostaa, että kestää sitten pidemmän aikaa; Nykyinen roska ollut käytössä varmaan lähes vuosikymmenen :d.

Katoin kans, että gigantissa oli alennuksessa ollut joku 1440p näyttö tommosella IPS-paneelilla 250€, mutta loppuunmyyty. Onkos noilla näytöillä kauheasti eroja, kunhan niissä on vain tuo IPS-paneeli? Jos niillä ei ihan kauheasti olisi eroja, niin pystyisin ehkä odottelemaan jotain gigantin aleja ja hyödyntämään ton lahjakortin siihen. Olisko toi koppa kans kannattava vaihtaa tohon sun ehdottamaan, jos menee tolla kalliimmalla paketilla?

Voisin kans kysyä, että miks toi kasaus on ilmanen? En ainakaan ite löytänyt vastausta heidän sivuiltaan. Toisaalta jos/kun ostopäätöksen teen, niin voi myös olla, että koitan ite kasata sen kun oon kuullut, että noilla voi olla aika iso jono.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Laitan tähän tälläsen kysymyspommin:
Jos budjettiin vaan lisää hieman rahaa, niin olisiko sitten vaan kannattava hommata toi aikasempi 2000€ kone? Kerran kun konetta oon ostamassa, niin olisi varmaan kannattava panostaa, että kestää sitten pidemmän aikaa; Nykyinen roska ollut käytössä varmaan lähes vuosikymmenen :d.
Se on ihan susta kiinni minkä verran olet valmis laittamaan koneeseen rahaa. Toisille nää budjettiasiat on hyvinkin tiukkoja reunaehtoja ja toisille löytyy enemmän joustoa. Tuo alkuperäinen 2000€ kone Ryzen 7800X3D prossulla ja 4070 Ti Super näytönohjaimella on kyllä ihan havaittavasti nopeampi kuin mun ehdotus, mutta ne maksaa sen kolmisensataa enemmän. Pakko kyllä sanoa sekin, että näytönohjaimen videomuistia on tuossa Timo2 ehdottamassa alkuperäisessä koneessa enemmän (16 gigatavua vs. mun ehdotuksen 12 gigatavua) ja se on panostus näytönohjaimen pitkäikäisyyteen. Muisti kun loppuu kesken, niin pelit alkaa tökkiä ja trendi on että tulevat pelit vaativat enemmän videomuistia näytönohjaimelta sujuvaan pelikokemukseen.

Katoin kans, että gigantissa oli alennuksessa ollut joku 1440p näyttö tommosella IPS-paneelilla 250€, mutta loppuunmyyty. Onkos noilla näytöillä kauheasti eroja, kunhan niissä on vain tuo IPS-paneeli? Jos niillä ei ihan kauheasti olisi eroja, niin pystyisin ehkä odottelemaan jotain gigantin aleja ja hyödyntämään ton lahjakortin siihen.
Pistä vaan linkkiä tähän viestiketjuun niin päästään kaikki auttajat tarkemmin katsomaan sitä näyttöä. Paha sanoa muuten onko se kuin hyvä tuote. Mä itse ostaisin alle linkatun näytön, jos sulle satasen lahjakortti Giganttiin on, ei jää paljoo maksettavaa sen jälkeen tuosta hinnasta:


Olisko toi koppa kans kannattava vaihtaa tohon sun ehdottamaan, jos menee tolla kalliimmalla paketilla?
Ottaisin joo ton Lian Lin kotelon. Se on ollut tässä viime aikoina aika suosittu.

Voisin kans kysyä, että miks toi kasaus on ilmanen? En ainakaan ite löytänyt vastausta heidän sivuiltaan. Toisaalta jos/kun ostopäätöksen teen, niin voi myös olla, että koitan ite kasata sen kun oon kuullut, että noilla voi olla aika iso jono.
Myyntivalttihan se on. He ovat laskeneet että liikevaihto kasvaa, kun ihmiset ostaa komponentit heiltä eikä kilpailijoilta, jolloin kasauksesta ei oo pakko enää periä hintaa. DT:llä tosiaan voi mennä useampi viikko kasauksessa, kun oon kuullu että jonoa siellä riittää. Itse opin aikoinaan kasaamaan oman tietokoneen ihan Youtuben ja tekniikkasivustojen artikkeleiden avulla.

Sit täytyy vielä mainita, että tuo DT:n kasauspalvelu ei sisällä Windows-käyttöjärjestelmän ja laiteajurien asennusta.
 
Liittynyt
21.03.2024
Viestejä
26
Pistä vaan linkkiä tähän viestiketjuun niin päästään kaikki auttajat tarkemmin katsomaan sitä näyttöä. Paha sanoa muuten onko se kuin hyvä tuote. Mä itse ostaisin alle linkatun näytön, jos sulle satasen lahjakortti Giganttiin on, ei jää paljoo maksettavaa sen jälkeen tuosta hinnasta:
Tommonen on nyt siis tosiaan ollut alennuksessa, mutta ei vain ole yhtään jäljellä. Mietin vaan, että nuo alennukseen laitettavat näytöt sun muut voi varmaan olla huonoja tuotteita, joista vaan koitetaan päästä eroon, mutta en kauheammin noista tiedä.

Ottaisin joo ton Lian Lin kotelon. Se on ollut tässä viime aikoina aika suosittu.
Koppa ehkä vaihtoon siis

Myyntivalttihan se on. He ovat laskeneet että liikevaihto kasvaa, kun ihmiset ostaa komponentit heiltä eikä kilpailijoilta, jolloin kasauksesta ei oo pakko enää periä hintaa. DT:llä tosiaan voi mennä useampi viikko kasauksessa, kun oon kuullu että jonoa siellä riittää. Itse opin aikoinaan kasaamaan oman tietokoneen ihan Youtuben ja tekniikkasivustojen artikkeleiden avulla.

Sit täytyy vielä mainita, että tuo DT:n kasauspalvelu ei sisällä Windows-käyttöjärjestelmän ja laiteajurien asennusta.
Joo toi windows on sit asia erikseen. Ei pitäis vissiin olla vaikeampaa, kuin saada windows USB-tikulle ja siitä koneeseen. Lisenssi pitää sit vaan ostaa; Näin kans joltain langalta, että noita lisenssejä sais huuto.net:stä halvalla. Jos oon asian ymmärtäny oikein, niin ei pitäis haasteita siinä olla.

Pitääpi ottaa paketti varmaan osina ja kasata ite. Ei siinäkään varmaan pitäisi ongelmia olla, kunhan vaan on varovainen ja kattoo vaikka io-techin tutoriaalia youtubesta.

Osat voisin jo varmaan saada ensi viikolla, jos niitä heidän toimipisteeltään saa. Saisin isän hakemaan työmatkalla ne huomenna, ja keskiviikkona sitten itselle.
Laitoin paketista eilen tollasen tarjouspyynnön, mutta siihen ei välttämättä ehditä vastaamaan jos haluan saada nuo osat jo huomenna. En kyl sit tiiä, saako noista ollenkaan alennusta tai jos saa, niin se ei varmaan kymppiä kahta enempää ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Joo toi windows on sit asia erikseen. Ei pitäis vissiin olla vaikeampaa, kuin saada windows USB-tikulle ja siitä koneeseen. Lisenssi pitää sit vaan ostaa; Näin kans joltain langalta, että noita lisenssejä sais huuto.net:stä halvalla. Jos oon asian ymmärtäny oikein, niin ei pitäis haasteita siinä olla.
Windowsin asennus on onneksi tosi helppoa. Menet linkin sivustolle Windows 11:n lataaminen ja katsot kohtaa "Windows 11 -asennustietovälineen luominen", koska nyt halutaan asentaa Windows 11 puhtaana asennuksena uuteen tietokoneeseen. Tarvitset riittävän ison USB-tikun. Itse suosittelisin vähintään 16 gigatavun tikkua. Itse ostin jokin aika sitten Datatronicilta 64 gigatavun USB3-tikun 10€, ne ei tosiaan paljoo enää maksa. Kun olet valmis aloittamaan asennuksen uudella koneella, tarvitsee vain lähinnä klikkailla "Seuraava, seuraava" ja loput hoituu lähes automaattisesti.

Huuto.netistä saa tosiaan halvalla Windows 11 lisenssejä. Itse en ole käyttöjärjestelmää huudosta ostanut, mutta viime vuonna ostamani Microsoft Office lisenssikoodi tuli tosi nopeasti sähköpostiin ja on toiminut täydellisesti mun läppärissä, eikä maksanut kuin reilun kympin. Katsoo vaan että huudon myyjä on saanut paljon positiivista palautetta kauppaamisesta, niin voi olla ihan turvallisin mielin.

Sitten vaan asentelemaan ajureita. Emolevyvalmistajan virallisilta kotisivuilta löytyy chipset eli piirisarjan ajurit ja muut. Nvidian näytönohjaimen ajurit löytyy osoitteesta geforce.com/drivers

On myös hyvä keskusmuisteille käydä klikkaamassa BIOS:ista EXPO Profile -asetus päälle, että saat tuon kaupassa mainostetun 6000 MT/s nopeuden käyttöön ja parhaan suorituskyvyn irti niistä. Pitäisi löytyä heti Gigabyten BIOSin etusivulta vasemmasta alakulmasta.
 
Liittynyt
05.03.2024
Viestejä
360
Olisiko jollain paremmin tietävällä siis jonkinlaista ehdotusta antaa?
No muutama asia olisi hyvä tietää ennen kuin pystyy yhtään mitään suosittelemaan.

1. Tehdäänkö tietokoneella mitään muuta kuin pelaamista? Eli käynnistetäänkö konetta kuinka moneksi tunniksi päivässä johonkin muuhun ja mihin. Haen tällä lähinnä sitä, että pitääkö huomioida idle käyttöä, jatkuvan täyden kuorman käyttöä yms.

2. Tuleeko pelaaminen ns normipelaamisen 60fps vai haetaankö tässä jotain 240fps latenssia?

3. Pelataanko kuulokkeilla vai ilman? Tai yleisesti ottaen minkälalinen melu tietokoneesta on ok.

4. Näyttölaitteen koko ja katseluetäisyys. Eli minkälaista resoluutiota olisi tarkoitus saada. 4K:ta kun voi tarvita jos tykillä pistää kuvan seinälle tai on iso näyttö käsivarren mitan etäisyydellä.

5. Mikä on tietokoneen riittävä käyttöikä. Sekin olisi hyvä tietää että voi rajata jotain vaihtoehtoja.

6. Tietokoneen koko ja sijoittelu. Tuleeko pöydälle, lattialle, telkkarin alle johonkin vaakatasoon jne.

7. Futureproof asiat. Eli millä käyttöjärjestelmillä olisi tarkoitus mennä että yhteensopivuus säilyy.

Nämä kun tietää niin voisi jotain sanoa, muuten olisi vain arvailua. 2000€ kuullostaa oikealta kokoluokalta hyvälle keskusyksikölle.
 
Liittynyt
21.03.2024
Viestejä
26
No muutama asia olisi hyvä tietää ennen kuin pystyy yhtään mitään suosittelemaan.

1. Tehdäänkö tietokoneella mitään muuta kuin pelaamista? Eli käynnistetäänkö konetta kuinka moneksi tunniksi päivässä johonkin muuhun ja mihin. Haen tällä lähinnä sitä, että pitääkö huomioida idle käyttöä, jatkuvan täyden kuorman käyttöä yms.

2. Tuleeko pelaaminen ns normipelaamisen 60fps vai haetaankö tässä jotain 240fps latenssia?

3. Pelataanko kuulokkeilla vai ilman? Tai yleisesti ottaen minkälalinen melu tietokoneesta on ok.

4. Näyttölaitteen koko ja katseluetäisyys. Eli minkälaista resoluutiota olisi tarkoitus saada. 4K:ta kun voi tarvita jos tykillä pistää kuvan seinälle tai on iso näyttö käsivarren mitan etäisyydellä.

5. Mikä on tietokoneen riittävä käyttöikä. Sekin olisi hyvä tietää että voi rajata jotain vaihtoehtoja.

6. Tietokoneen koko ja sijoittelu. Tuleeko pöydälle, lattialle, telkkarin alle johonkin vaakatasoon jne.

7. Futureproof asiat. Eli millä käyttöjärjestelmillä olisi tarkoitus mennä että yhteensopivuus säilyy.

Nämä kun tietää niin voisi jotain sanoa, muuten olisi vain arvailua. 2000€ kuullostaa oikealta kokoluokalta hyvälle keskusyksikölle.

Tuolla oli jo toi yks paketti, jota kattelin ja olisin tod. näk. hommaamassa, mutta vastaan kuitenkin tähän.

1. Käytän pääosin pelaamiseen. Kouluhommia ja perusjuttuja (internetin selailua yms) teen kyllä kans, mutta pelien takia oon uutta hommaamassa, kun nykyisellä aika lailla kaikki pelit saattaa jatkuvasti jäätyä jopa 10sec ajaksi pienimmillä asetuksilla. Kone on kuitenkin monesti päällä monta tuntia, joskus jopa koko päivän.

2. Pelaan tällä hetkellä 165Hz näytöllä, mutta koneen tehot ei riitä millään tuohon. Kilpailullisia pelejä kuten valorant tulee pelattua, joten pitää olla tuo 144Hz+, en ehkä 240Hz näyttöä ole hommaamassa.

3. Pelaan kuulokkeilla, nykyisen koneen tuuletin tms. pitää aikamoista ääntä, joten en usko, että voi tuosta kovemmaksi edes mennä.

4. 4K en tule tarvitsemaan, tällä hetkellä tuo 165Hz näyttö noin käsivarren etäisyydellä ja joku random näyttö toisena näyttönä. Pitäisi hommata 1440p näyttö, jossa ainakin se 144Hz.

5. En ole varma, mutta olisi hyvä, että kestäisi pitkään jottei tarvitsisi olla päivittelemässä (ainakaan usein). Siksi tullut laitettua "iso" budjetti.

6. Tulee varmaan lattialle. Ei saa ainakaan tällä hetkellä pöydälle, kun se on vain 140cm leveä. Hankinnassa ehkä leveämpi pöytä.

7. Windows
 
Liittynyt
05.03.2024
Viestejä
360
Tuolla oli jo toi yks paketti, jota kattelin ja olisin tod. näk. hommaamassa, mutta vastaan kuitenkin tähän.
Tuo kuullostaa siltä, että ei niin tarkkaa melun suhteen, kovat tehovaatimukset ja käyttöikää.

Tältä pohjalta lähtisin siitä, että prosessori olisi Ryzen 7 7800X3D, muistia 32Gt, parin teran NVMe ja koska käyttö olisi vain Windows niin nVidialla on parempi track record ajurien käyttöiässä, joten näytönohjaimeksi laittaisin GeForce RTX 4070 Ti Super. Siinä olisi watit vielä alle 300 että saa jäähdytettyä hyvin ilmalla.

Ja miksi ilmalla niin koska melu ei olisi niin tärkeä mutta käyttöikä on, unohtaisin nestejäähyt ja laittaisin hyvän ilmajäähdytteisen kotelon mikä toimii vaikka jatkuvalla pelikuormalla FPS:t tapissa. Tarkoittaisi sitä, että kotelon olisi hyvä olla ns. airflow mesh kotelo mistä ilma menee läpi edestä taakse mahdollisimman esteettä, että mitään etukantta siinä ei pitäisi olla. Prosessorin jäähyn olisi hyvä olla tornimallinen

Muistit kun on se yksi niistä osista jotka voivat käydä reistailemaan niin niissä ei kannata mennä överiksi, että lähtisin siitä että ottaa yhden parin kampoja 2x16Gt DDR5, missä kellotaajuus on korkein emolevyllä olematta mikään "OC". Muisteja ei kannata laittaa ylikellotettuina. Eli jos nopeimmat on esimerkiksi DDR5 5200 niin sen sijaan laittaa tämän nopeuksiset muistit pienimmällä latenssilla, kuin että laittaisi ylikellotettuja muisteja.

Kovia FPS:iä hakiessa ei välttämättä ole huono idea pysyä 1080p resossa.

Tuosta jos saa vähän ajatusta niin voi lähteä vähän tarkentamaan tai jos ostaa valmista kokoonpanoa niin katsoo että olisi tuolla ajatuksella menty.
 
Liittynyt
21.03.2024
Viestejä
26
Tuo kuullostaa siltä, että ei niin tarkkaa melun suhteen, kovat tehovaatimukset ja käyttöikää.

Tältä pohjalta lähtisin siitä, että prosessori olisi Ryzen 7 7800X3D, muistia 32Gt, parin teran NVMe ja koska käyttö olisi vain Windows niin nVidialla on parempi track record ajurien käyttöiässä, joten näytönohjaimeksi laittaisin GeForce RTX 4070 Ti Super. Siinä olisi watit vielä alle 300 että saa jäähdytettyä hyvin ilmalla.

Ja miksi ilmalla niin koska melu ei olisi niin tärkeä mutta käyttöikä on, unohtaisin nestejäähyt ja laittaisin hyvän ilmajäähdytteisen kotelon mikä toimii vaikka jatkuvalla pelikuormalla FPS:t tapissa. Tarkoittaisi sitä, että kotelon olisi hyvä olla ns. airflow mesh kotelo mistä ilma menee läpi edestä taakse mahdollisimman esteettä, että mitään etukantta siinä ei pitäisi olla. Prosessorin jäähyn olisi hyvä olla tornimallinen

Muistit kun on se yksi niistä osista jotka voivat käydä reistailemaan niin niissä ei kannata mennä överiksi, että lähtisin siitä että ottaa yhden parin kampoja 2x16Gt DDR5, missä kellotaajuus on korkein emolevyllä olematta mikään "OC". Muisteja ei kannata laittaa ylikellotettuina. Eli jos nopeimmat on esimerkiksi DDR5 5200 niin sen sijaan laittaa tämän nopeuksiset muistit pienimmällä latenssilla, kuin että laittaisi ylikellotettuja muisteja.

Kovia FPS:iä hakiessa ei välttämättä ole huono idea pysyä 1080p resossa.

Tuosta jos saa vähän ajatusta niin voi lähteä vähän tarkentamaan tai jos ostaa valmista kokoonpanoa niin katsoo että olisi tuolla ajatuksella menty.
Tämä olis se paketti jota kattelin jo, on vissiin aika lailla kaikki mitä mainitsit, vai pitäiskö kopan olla sun mielestä eri tai jotain vaihtaa?
tossa paketissa oleva RAM vaihtuis tähän, koska näitä olis varastossa -> 127,90 € | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 muistimoduuli 32...
 
Liittynyt
05.03.2024
Viestejä
360
Jos näytönohjaimessa on tarkoitus mennä AMD:llä niin laittaisin Radeon RX 7800 XT:n niin ei ala siitä ahdistamaan. RX 7900 GRE hieman kalliimpi, hieman parempi, paremmat raytracet mutta tuo RX 7800 riittää jokseenkin yhtä hyvin mutta tuossa voi vähän nipistää hinnasta.

Prosessorissa sitten voisi ottaa Ryzen 7 7700 mallin kun se ainakin riittäisi mihin tahansa peliin vuosiksi kun ytimien määrät samat kuin konsoleissa. Ryzen 7800X3D tiettävästi hyödyttää lähinnä korkeilla fps:llä että olisi hieman parempi ja sitten hieman kaliimpi myös, mutta kuten tuolla Radeon RX 7800 XT ehdotuksella niin Ryzen 7 7700 pitäisi myös riittää pitkälle ettei ala siitä ahdistaa.

Tuo muisti taas on ylikellotusmuistia, että itse menisin DDR5 5200 muisteilla. Mielellään ettisin CL36 latenssilla mutta kai se CL40 menisi myös jota vähintään on varmaan kaikki. Siinä vähän säästäisi hinnassa.

Kotelo vaikuttaa juu oikeankaltaiselta.

Muissa osissa sitten voi olla makuasia, hinta, ulkonäkö, merkki, laatu jne. mieltymyksiä että en niistä uskalla sanoa mitään.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 106
Jos näytönohjaimessa on tarkoitus mennä AMD:llä niin laittaisin Radeon RX 7800 XT:n niin ei ala siitä ahdistamaan. RX 7900 GRE hieman kalliimpi, hieman parempi, paremmat raytracet mutta tuo RX 7800 riittää jokseenkin yhtä hyvin mutta tuossa voi vähän nipistää hinnasta.

Prosessorissa sitten voisi ottaa Ryzen 7 7700 mallin kun se ainakin riittäisi mihin tahansa peliin vuosiksi kun ytimien määrät samat kuin konsoleissa. Ryzen 7800X3D tiettävästi hyödyttää lähinnä korkeilla fps:llä että olisi hieman parempi ja sitten hieman kaliimpi myös, mutta kuten tuolla Radeon RX 7800 XT ehdotuksella niin Ryzen 7 7700 pitäisi myös riittää pitkälle ettei ala siitä ahdistaa.

Tuo muisti taas on ylikellotusmuistia, että itse menisin DDR5 5200 muisteilla. Mielellään ettisin CL36 latenssilla mutta kai se CL40 menisi myös jota vähintään on varmaan kaikki. Siinä vähän säästäisi hinnassa.

Kotelo vaikuttaa juu oikeankaltaiselta.

Muissa osissa sitten voi olla makuasia, hinta, ulkonäkö, merkki, laatu jne. mieltymyksiä että en niistä uskalla sanoa mitään.
Ryzenille ei laiteta hidasta 5200 muistia eikä varsinkaan löysillä CL36 tai CL40 latensseilla. Älä suosittele sekundaa jos et tiedä että Ryzenit tykkäävät nopeista muisteista (esim. 6000 CL30). Nopeat muistit ovat Ryzenin nopeuden kannalta erittäin tärkeät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Ryzen 7800X3D tiettävästi hyödyttää lähinnä korkeilla fps:llä
Sen 3D V-Cachen suuri etu on oikeastaan se, että minimi-fps:t nousevat selvästi verrattuna ei-3D-prossuihin. Tämä välittömästi parantaa pelikokemusta, vaikka ei tavoiteltaisiinkaan maksimi-fps:ää joka pelissä. Jos budjetti riittää, kuten nyt näyttää AP:lla riittävän, on 7800X3D ehdottomasti paras peliprosessori ja siksi sitä niin paljon näissä foorumiketjuissa suositellaan.

Ja kuten @Härkönen sanoi, AMD:n prossuilla tarvitaan ne 6000 MT/s CL30 tai CL32 muistit parhaaseen suorituskykyyn. Ne eivät ole enää edes kovin kalliita.
 
Liittynyt
05.03.2024
Viestejä
360
Ryzenille ei laiteta hidasta 5200 muistia eikä varsinkaan löysillä CL36 tai CL40 latensseilla. Älä suosittele sekundaa jos et tiedä että Ryzenit tykkäävät nopeista muisteista (esim. 6000 CL30). Nopeat muistit ovat Ryzenin nopeuden kannalta erittäin tärkeät.
Puhut nyt ylikellotusmuisteista. Kyseisessä emolevyssä mikä tuossa ostoskorissa on, on normisti maksimi 5200 ja valmistajan spekseissä korkeammat oli merkattu "OC", eli overclock ja tukee mahdollisuutta vähän revitellä laittamalla sellaiset kalikat sisään mutta onko se järkevä koneen käyttöiän kannalta, miten monta vuotta kestää vakaasti kestää pidemmällä aikavälillä. Vakaasti sitä, että tuleeko randomilla joskus bluescreen vaikka muistitestit näyttää että kaikki olisi ok.

Ilmeinen asia toki myös että käyvät kuumempina kun korkeampi jännite (merkittävästi rajumpi 5200/36 -> 6000/32) kun haettu pienempää latenssia ja lisäksi korkeampi taajuus. Että jos sille tielle lähtee niin voisi sitten miettiä myös että tarvitsisiko kotelon olla vielä paremmin ilmastoitu. Esim. joku Fractal Design Torrent.

Pienempi muistilatenssi ilman muuta on se mikä merkitsee peleissä mutta maksimaalisen suorituskyvyn hakeminen sillä riskillä, että luotettavuus pidemmällä aikavälillä kärsii on yleensä jotain mitä ei kaivata jos kone tulee pidempiaikaiseen käyttöön.

Että ennemmin se 7800X3D sinne sisään sit koska tämän jätticache vähentää sitä muistin vaikutusta.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 586
Jos näytönohjaimessa on tarkoitus mennä AMD:llä niin laittaisin Radeon RX 7800 XT:n niin ei ala siitä ahdistamaan. RX 7900 GRE hieman kalliimpi, hieman parempi, paremmat raytracet mutta tuo RX 7800 riittää jokseenkin yhtä hyvin mutta tuossa voi vähän nipistää hinnasta.

Prosessorissa sitten voisi ottaa Ryzen 7 7700 mallin kun se ainakin riittäisi mihin tahansa peliin vuosiksi kun ytimien määrät samat kuin konsoleissa. Ryzen 7800X3D tiettävästi hyödyttää lähinnä korkeilla fps:llä että olisi hieman parempi ja sitten hieman kaliimpi myös, mutta kuten tuolla Radeon RX 7800 XT ehdotuksella niin Ryzen 7 7700 pitäisi myös riittää pitkälle ettei ala siitä ahdistaa.

Tuo muisti taas on ylikellotusmuistia, että itse menisin DDR5 5200 muisteilla. Mielellään ettisin CL36 latenssilla mutta kai se CL40 menisi myös jota vähintään on varmaan kaikki. Siinä vähän säästäisi hinnassa.

Kotelo vaikuttaa juu oikeankaltaiselta.

Muissa osissa sitten voi olla makuasia, hinta, ulkonäkö, merkki, laatu jne. mieltymyksiä että en niistä uskalla sanoa mitään.
Ryzen 7000 -sarjan prosessoreilla muistit mieluiten DDR5-6000 ja latenssit mahdollisimman alhaiset parhaan suorituskyvyn saavuttamiseksi. Älä ohjeista muita harhaanjohtavilla ohjeilla.
 
Liittynyt
05.03.2024
Viestejä
360
Ryzen 7000 -sarjan prosessoreilla muistit mieluiten DDR5-6000 ja latenssit mahdollisimman alhaiset parhaan suorituskyvyn saavuttamiseksi. Älä ohjeista muita harhaanjohtavilla ohjeilla.
Kyseisessä emolevyssä mitä ostoskorissa oli, kaikki yli 5200 olivat overclocked. Mielestäni parempi paikkailla Ryzen 7 7800X3D jätticachella kuin revittelemällä muisteja.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 586
Kyseisessä emolevyssä mitä paketeissa oli, kaikki yli 5200 olivat overclocked. Mielestäni parempi paikkailla Ryzen 7 7800X3D jätticachella kuin revittelemällä muisteja.
AMD:n Ryzen 7000 -sarjan prosessorit tukevat virallisesti vain DDR5-5200-nopeutta, mutta se on eri asia kuin käytäntö. DDR5-6000 speksatuiden muistien käyttäminen ei varsinaisesti ole revittelyä, vaan ihan AMD:n toimesta suositeltavaa.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 143
Kyseisessä emolevyssä mitä ostoskorissa oli, kaikki yli 5200 olivat overclocked. Mielestäni parempi paikkailla Ryzen 7 7800X3D jätticachella kuin revittelemällä muisteja.
Sä voit sillä virallisella 520 speksillä pyyhkiä takapuolesi.
Miksi ihmeessä ostaisi hitaampia muisteja, kun nopeammat toimii sekä niillä on selvästi merkitystä suorituskyvyn kannalta? Kaiken lisäksi hintaero on mitätön.

Hitaan 4800 c40 32 gb kamman saat 76 €, halvin 5200 muisti on 2x16 c40 ja maksaa 107 €.
Halvin 6000 muisti 2x 16 c38 maksaa 111 € 6000 c32 maksaa n. 120 € ja 6000 c30 maksaa n. 130 €

Joten 5200 muistissa ei ole mitään järkeä. Ehkä kahdesti olen suositellut hitaampaa kuin 6000 muistia, molemmat oli kun budjetti oli äärimmäisen tiukka ja mahdutin siihen am5 emon ja 7500f prossun kaveriksi laitoin 16 gb 4800 kamman koska sen sai n. 43 € ja tällöin mahtui tuo 7500f budjettiin.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 219
Kyseisessä emolevyssä mitä ostoskorissa oli, kaikki yli 5200 olivat overclocked. Mielestäni parempi paikkailla Ryzen 7 7800X3D jätticachella kuin revittelemällä muisteja.
Vaikka Sampsa ja Timo 2 jo sanoivatkin, pistetääs vielä ihan linkki, kun oletettavasti kanssakeskustelijoiden puheet eivät mene perille asti. Lues täältä.
 
Liittynyt
21.03.2024
Viestejä
26
Tuli mentyä tolla alkuperäsellä kokoonpanolla -> Ostoskori , jossa muisti vaihdettu vaan niihin hieman hitaampiin. En tiiä, vaikuttaako tuo "huonompi" muisti tuohon kauheasti, mutta ainakin pitäisi myllyn toimia hieman paremmin kun tää i5-4460 & gtx 1060 romu DDR3:lla :)

Kannattaakos tohon asentaa Windows 11 vai pitäskö pysytellä vielä 10:ssä? En oo koskaan 11:ta käyttäny nii voiko siinä olla jotain ongelmia tms.?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Tuli mentyä tolla alkuperäsellä kokoonpanolla -> Ostoskori , jossa muisti vaihdettu vaan niihin hieman hitaampiin.
Näkyy mulle ainakin linkkiä klikatessa, että korissa on juuri ne nopeammat 6000/30 muistit, joita ei ole DT:llä varastossa. Pitikö kuitenkin olla nämä 6000/32 versiot? 127,90 € | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 muistimoduuli 32...

En tiiä, vaikuttaako tuo "huonompi" muisti tuohon kauheasti, mutta ainakin pitäisi myllyn toimia hieman paremmin kun tää i5-4460 & gtx 1060 romu DDR3:lla :)
En usko että huomaat mitään käytännön eroa näiden muistien välillä. Massiivinen ero tuohon vanhaan koneeseen nähden.

Kannattaakos tohon asentaa Windows 11 vai pitäskö pysytellä vielä 10:ssä? En oo koskaan 11:ta käyttäny nii voiko siinä olla jotain ongelmia tms.?
Asenna Win 11. Ei mitään syytä pysyä vanhassa kympissä, josta loppuu tietoturvatuki. Sampsa tehny lyhyen videon Windows 11:n uusista ominaisuuksista:

 
Liittynyt
21.03.2024
Viestejä
26
Näkyy mulle ainakin linkkiä klikatessa, että korissa on juuri ne nopeammat 6000/30 muistit, joita ei ole DT:llä varastossa. Pitikö kuitenkin olla nämä 6000/32 versiot? 127,90 € | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 muistimoduuli 32...
Noi on joo ne muistit jota itellä nyt sitten on. Kopioin vaan ton linkin ylempää enkä ollut vaihtanut siihen oikeita c:

Asenna Win 11. Ei mitään syytä pysyä vanhassa kympissä, josta loppuu tietoturvatuki. Sampsa tehny lyhyen videon Windows 11:n uusista ominaisuuksista:
Jees, pitää kattoo tuo video ja asennella sit toi 11.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 682
Ei taida olla paljon muuta eroa kuin se että win 11 on jotain 5-10% hitaampi peleissä kuin kymppi.
 
Liittynyt
21.03.2024
Viestejä
26
Koneen osat tuli, kone kasattiin (ehkä oikein, ehkä väärin) ja sit taisin onnistua omaa typeryyttäni käräyttämään virtalähteen ja mahd. jotain muuta .-.

Koitin siis typeränä laittaa virtapiuhan kiinni virtalähteeseen, kun se oli kiinni seinässä; kone ei lähtenyt päälle -> irrotettiin virtalähde ja koitettiin itestään -> virtalähteen tuuletin ei ainakaan lähtenyt päälle eli ei vissiin toimi ollenkaan. Virtalähde oli poissa päältä, kun laitoin kaapelin kiinni, et en sitte tiiä onko jotain muita osia menny paskaks kans.

Koitin tota googletella ja kaikennäkösiä vastauksia tulee, olettaisin että tuo on se syy miksi mennyt jotenkin paskaks mutta joku tietävä vois varmistaa. Harmittaahan se kun tollanen 8h tuli kasattua ja säädettyä, ja nyt sit joutuu vielä vanhaa romua käyttämään + lisää rahaa laittamaan tohon aivan turhaan.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 143
Koneen osat tuli, kone kasattiin (ehkä oikein, ehkä väärin) ja sit taisin onnistua omaa typeryyttäni käräyttämään virtalähteen ja mahd. jotain muuta .-.

Koitin siis typeränä laittaa virtapiuhan kiinni virtalähteeseen, kun se oli kiinni seinässä; kone ei lähtenyt päälle -> irrotettiin virtalähde ja koitettiin itestään -> virtalähteen tuuletin ei ainakaan lähtenyt päälle eli ei vissiin toimi ollenkaan. Virtalähde oli poissa päältä, kun laitoin kaapelin kiinni, et en sitte tiiä onko jotain muita osia menny paskaks kans.

Koitin tota googletella ja kaikennäkösiä vastauksia tulee, olettaisin että tuo on se syy miksi mennyt jotenkin paskaks mutta joku tietävä vois varmistaa. Harmittaahan se kun tollanen 8h tuli kasattua ja säädettyä, ja nyt sit joutuu vielä vanhaa romua käyttämään + lisää rahaa laittamaan tohon aivan turhaan.
Ehkä olisi kannattanut hyödyntää ilmaista kasausta.
 
Liittynyt
21.03.2024
Viestejä
26
Päivitys asiaan: PSU toimiikin, ei vaan osattu kokeilla toimintaa oikein. Nyt ei sitten tiiä onko kaapelit laitettu väärin tai onko joku muu osa rikki..
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 931
Ei pistokkeeseen menevällä virtajohdolla pitäisi mitään saada rikki vaikka tuon kytkisi missä järjestyksessä vaan. Kaikissa virtalähteissä ei myöskään tuuletin pyöri jos rasitusta ei ole tarpeeksi.

Tuleeko emolle mitään virtaa, eli syttyykö mitään valoja? Onhan emolla myös kiinni 8 ja 24 pinninen virtaliitin? Sekä kotelon etupaneelin johdot emolla oikein?
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 823
Tähän se perinteinen eli mahdollisimman hyvät kuvat asennuksesta. Tarkkasilmäiset foorumilaiset bongailee sitten mahdolliset epäkohdat asennussuorituksesta.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 682
Varmaan johdot väärinpäin kiinni powerissa. Tai puuttuu joku lisävirta emolta jostain kohtaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Ja onko koteloon muistettu kiinnittää standoff-korokkeet emolevyn alle, niin ettei emolevyn takapuolen metalliosat ole suorassa kontaktissa metalliseen koteloon. Ilman standoff-korokkeita emolevy menee oikosulkuun eikä tietokone käynnisty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Laita kuva koneesta sisältä ja eiköhän sieltä löydy virhe.

@aleksejjj kuitenkin todennköisesti on lähimpänä totuutta.

--

Lisäksi moderneja koneita ei noin vaan saa rikki, että kyllä ongelma saadaan selvitettyä.
 
Liittynyt
21.03.2024
Viestejä
26
Ja onko koteloon muistettu kiinnittää standoff-korokkeet emolevyn alle, niin ettei emolevyn takapuolen metalliosat ole suorassa kontaktissa metalliseen koteloon. Ilman standoff-korokkeita emolevy menee oikosulkuun eikä tietokone käynnisty.
Varmaan tosi sekava viesti, vastasin vaan nopeasti puhelimella:


Tänne taas update: ongelmana oli käynnistysnappulan johdon väärä paikka,joka ei ollut f panelissa tai missä lie kiinni.

Noista korokkeista: ei mitään muistikuvaa, oonko laittanut mitään korokkeita, mutta ainakin tällä hetkellä tuo kone on käynnissä. Jos noita korokkeita ei olis tai jotain, niin eikö menis ollenkaan päälle, vai onko mahollista, että nyt myöhemmin ilmenee ongelmia?

Sivupaneelia ei itse asiassa ole tuossa vielä kiinni, eli tuo menee perseelleen jos sen sit kiinni laitan, vai?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Noista korokkeista: ei mitään muistikuvaa, oonko laittanut mitään korokkeita, mutta ainakin tällä hetkellä tuo kone on käynnissä. Jos noita korokkeita ei olis tai jotain, niin eikö menis ollenkaan päälle, vai onko mahollista, että nyt myöhemmin ilmenee ongelmia?
Kyllä se jo lupaava edistysaskel on jos kone on nyt lähtenyt käyntiin. Joissakin koteloissa ne standoff-korokkeet on valmiiksi kiinnitetty koteloon. Ehkä sinunkin kotelossa? Minulla ei ole omakohtaista kokemusta korokkeiden unohtamisesta, mutta olen kuullut että kone ei tosiaan inahdakaan jos emolevy pääsee menemään oikosulkuun.

Tietokoneesi toimivuus selviää ihan lähihetkinä. Laita vaan kaikki kotelon paneelit kiinni ja ala asentelemaan Windowsia, ajureita ja pelejä. Sitten käytät konetta ihan normaalisti ja pelaat sillä. Kyllä ne mahdolliset vikatilanteet tulevat eteen nopeasti, jos ovat tullakseen.
 
Liittynyt
21.03.2024
Viestejä
26
Kyllä se jo lupaava edistysaskel on jos kone on nyt lähtenyt käyntiin. Joissakin koteloissa ne standoff-korokkeet on valmiiksi kiinnitetty koteloon. Ehkä sinunkin kotelossa? Minulla ei ole omakohtaista kokemusta korokkeiden unohtamisesta, mutta olen kuullut että kone ei tosiaan inahdakaan jos emolevy pääsee menemään oikosulkuun.

Tietokoneesi toimivuus selviää ihan lähihetkinä. Laita vaan kaikki kotelon paneelit kiinni ja ala asentelemaan Windowsia, ajureita ja pelejä. Sitten käytät konetta ihan normaalisti ja pelaat sillä. Kyllä ne mahdolliset vikatilanteet tulevat eteen nopeasti, jos ovat tullakseen.
Laitoin paneelit kiinni, windows oli tossa vaiheessa jo asennettu. Ajureista ainakin nvidian ja jonku chipsetin, eli vissiin emolevyn (?) ajurit asensin? En tiiä onko jotain muuta mitä pitäs sit asentaa; Voi kans olla et jotain pitäs muuttaa BIOS-asetuksista.
Windows 11 kyl vähä ehkä surkee, jonku verra ongelmia ainaki nyt aluks ollu ja vähän epäkäytännöllinen, mutta kylhän siihen sit tottuu. Realtek laitto kuulokkeet solmuu ja äänet kuulu vaan vasemmalta, nii poistin sit sen jonkun softan ja kuulokkeet toimii hyvin. Volume mixer täs W11:ssa kyl perseestä, kun laittaa kaikki äänet automaattisesti 100:aan, pitää myöhemmin kattella jos noita sais säädettyä niin, että laittaa automaattisesti tiettyyn voimakkuuteen.

Onneks sentään nyt edes toimii koko kone (ainakin vielä :hammer:)
 
Liittynyt
21.03.2024
Viestejä
26
Pistetääs tähän nyt vielä vaikka uus päivitys koneen tilaan:

Oon tänään koittanut paria peliä, joita nyt lähiaikoina tullut pelattua: Valorant ja fortnite.

Testasin aluks valoranttia, FPS oli kunnossa ja peli oli sulava. Nyt myöhemmin testasin sitä uudelleen ja FPS on silti kunnossa, mutta peli ei jotenki tunnu sulavalta? Sillon tällön tuntuu itellä olevan ongelmana se, että vaikka on 165Hz näyttö ja FPS 165+, peli ei tunnu sulavalta; ei mitään hajua, johtuuko vaan itestä vai onko oikeasti joku ongelma.

Fortnitessa tuli sit jos jonkinmoista ongelmaa. FPS on siinä kans ihan jees, mutta jostain syystä tippuu satunnaisesti alle 100:aan ihan hetkellisesti ja aiheuttaa stutteringia (suomennosta sanalle stuttering en tiedä, paitsi änkytys); alin mitä ite näin oli 18FPS. Joissain pelimuodoissa oli vielä pahempi ja FPS tais tippua kokonaan jopa sadoilla. Koitin tota googletella ja porukalla ollu kyllä vissiin samaa ongelmaa, eli en sit tiiä onko vaan pelin oma ongelma vai onko mulla jotain pielessä. Grafiikka-asetuksillakaan ei tossa ole väliä, vaan ihan pienimmilläkin tapahtuu samaa.

Fortnitessa kans ongelmana se, että 3D resolutionin liukusäädintä liu'uttaessa peli alkaa pätkimään, ehkä jopa jäätyy ja GPU:n käyttö joko menee ihan kunnolla ylös tai nollaan task managerissa. Vanhassa koneessa ei tota ongelmaa ollut, enkä oo googlettamalla mitään löytänyt.

EDIT: Unohtu kysyä, että onkohan kans normaalia, että CPU on 100% kun esim. tossa fortnitessa ladataan matsi?
EDIT 2: Piti näköjään asentaa noi nvidian peliajurit uudelleen, kun en tiennyt että noi jotku studioajurit tavallaan pistää ne pois. Olin vaan ton studiojutunki asentanu tietämättä asiasta yhtään. Yhden matsin fortnitea sen jälkeen nyt koittanut, ei tainnut olla mitään huomattavia fps:n putoamisia, mutta rajoitettuna 165:een lukema välillä vaihtelee, eli jotain putoamista silti on alle 165:n, joka ei kyllä varmaan ole hyvä juttu.

Vanhaan koneeseen verrattuna pystyy paljon paremmin noita pelaamaan, mutta kyllä tuo ärsyttää kun aattelis että pitäs pelin/pelien olla oikeesti sulavia muttei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Ootko käyny BIOS-valikosta klikkaamassa keskusmuisteille EXPO-profiilin päälle, että saat oikeasti ne luvatut 6000/32 nopeudet käyttöön?
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 013
Kannattaa ladata 3dmark ja ajaa se, niin näkee että oma kone toimii muihin vastaaviin koneisiin nähden oikein. Voi olla että 3dmark näyttäs muistienki nopeuden, en muista ulkoa. Fortnitessä mietin voiko siinä olla ray tracing asetuksia päällä jonka takia fps heittelee?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Oliko tässä nyt 7800X3D käytössä? Sillä ei pitäisi pahemmin fps-droppeja tulla.

--

Itse ajelisin tämän:

Sitten et laita niitä lukuja tänne, etkä vertaa niitä, vaan sen tulossivun, esim.:

Ja tuo linkitetty on hyvä esimerkki, kun ainakin muistit on huonoilla kelloilla ja BIOS päivittämättä ja korkea background cpu. Eli sieltä näitä "virheitä" löytää.
 
Liittynyt
21.03.2024
Viestejä
26
Oliko tässä nyt 7800X3D käytössä? Sillä ei pitäisi pahemmin fps-droppeja tulla.

--

Itse ajelisin tämän:

Sitten et laita niitä lukuja tänne, etkä vertaa niitä, vaan sen tulossivun, esim.:

Ja tuo linkitetty on hyvä esimerkki, kun ainakin muistit on huonoilla kelloilla ja BIOS päivittämättä ja korkea background cpu. Eli sieltä näitä "virheitä" löytää.
Eli jos nyt oikein ymmärsin, niin laitan tämän tänne?
Tajusin, että pitää toi BIOS päivittää, jonka nyt sitten teen. Samalla laitan ton EXPO-profiilin päälle.


Ootko käyny BIOS-valikosta klikkaamassa keskusmuisteille EXPO-profiilin päälle, että saat oikeasti ne luvatut 6000/32 nopeudet käyttöön?
Eilen laitoin nuo päälle jossain vaiheessa, mutta tossa fortnitessa ainakin tuntu, että fps ois melkeen tippunu enemmän (Ainakin parissa pelimuodossa mitä testasin. Voi olla, että nuo pelimuodot vaatii enemmän. Toisaalta tämmösellä koneella pitäis niitäki pystyy varmaan pelaamaan ongelmitta) ja laitoin pois päältä. Laitan nuo uudelleen päälle.



Kannattaa ladata 3dmark ja ajaa se, niin näkee että oma kone toimii muihin vastaaviin koneisiin nähden oikein. Voi olla että 3dmark näyttäs muistienki nopeuden, en muista ulkoa. Fortnitessä mietin voiko siinä olla ray tracing asetuksia päällä jonka takia fps heittelee?
Ton 3Dmarkin testinki tein, pisteitä se ainaki anto 21 256. Keskimääränen pistemäärä samalla näyttiksellä ja prosessorilla vissiin 21 573 ja korkein mitä ollu on 24 355. En sit tiiä

Anto kans jonkun tollasen ilmotuksen LOD:sta. Jotain googlettelin ja jossain videossa ainaki noita nvidia control panel asetuksia säädeltiin. En tiiä pitäskö itellä sit jotain vaihdella.
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 483
Viestejä
4 201 082
Jäsenet
70 911
Uusin jäsen
laskostaja

Hinta.fi

Ylös Bottom