Pelikone lapselle 800-1000

Liittynyt
24.11.2023
Viestejä
47
Morjensta

Black Fridayn kunniaksi on
hakusessa pelikone noin 800-1000e , ei ainakaan yli, mielummin alle. Kone tulisi kahdelle pienelle vähän yli 10 vuotiselle äijälle. Kone käytössä vain pelaamiseen ja tosiaan ensimmäinen kone. Kaikkia mahdollisia pelejä pelataan tulevaisuudessa , tällä hetkellä fortnite suurimmassa käytössä, cs tulossa valikoimaan ja gta(ei tosin vielä).
Koneessa saisi olla vähän ulkonäköä eli siis joitain valoja. Ja WiFi yhteys lähes pakollinen.

Itselläni ei kokemusta koneista ole, joten arvostan suuresti apua millainen laite pitäisi kasata. Mielellään muutamia vuosia pitäisi pärjätä tällä.

Kiitoksia jo etukäteen
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900

Emossa ei ole valojen ohjausta, joten kotelon valojen osalta mennään sen valikoiman mukaan. Näyttiksessä sininen on joko päällä tai pois. Muisteissa sateenkaari oletuksena veikkaisin.

Hyvä perusta koneelle, jota pystyy päivittämään näyttiksen osalta paljon paljon paremmaksikin kun tarve kasvaa, myöskin prosessorin voi vaihtaa vielä julkaisemattomiinkin muutaman vuoden.

Näyttökuva 2023-11-24 201921.png
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Liittynyt
24.11.2023
Viestejä
47
Täytyy sieltä ostella.

Voisitko vielä suositella jonkinlaista näyttöä koneen kaveriksi jos mustan perjantain tarjouksissa olisi jotain hyviä. Mulla ei mitään tietoa minkäkokoisilla pelataan
En tiedä tarviiko olla 4k? Mielellään alle 300e
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Täytyy sieltä ostella.

Voisitko vielä suositella jonkinlaista näyttöä koneen kaveriksi jos mustan perjantain tarjouksissa olisi jotain hyviä. Mulla ei mitään tietoa minkäkokoisilla pelataan
En tiedä tarviiko olla 4k? Mielellään alle 300e
Ei tuolla näyttiksellä 4k, aivan perkeleesti hörppää tehoa.
Jokin fhd nopea 27" ips paneelilla.
Ehkäpä tuo:

Täällä toiset tietää paljon enempi noista näytöistä kuin mä :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 147
Täytyy sieltä ostella.

Voisitko vielä suositella jonkinlaista näyttöä koneen kaveriksi jos mustan perjantain tarjouksissa olisi jotain hyviä. Mulla ei mitään tietoa minkäkokoisilla pelataan
En tiedä tarviiko olla 4k? Mielellään alle 300e

edit: @kajakkivajakki on oikeassa.. Jos tuolla näyttiksellä pelailee, full hd on parempi.

Näytöistä käytännössä IPS = kultainen keskitie (huono puoli IPS glare), VA = parhaat mustan sävyt (huono puoli häntiminen, "motion blur", myös värien "shiftaus", kun katsoo sivusta), TN=huono ja nopea (värit karseat, nopeus yleensä kuitenkin huippuluokkaa, jättäisin kauppaan).
Sitten joku sync pitää olla ja tuon näytönohjaimen kanssa Freesync tai Freesync Premium. Premium parempi.

edit2: tuossa vielä full hd Asus:
Pikaisesti katsottuna, siinä on Aceriin verrattuna paremmin, että se on Asus. Ei mitään muuta siis. Acerissa on vielä kaiuttimet, mutta jos Acer ei merkkinä kiinnosta tai pääsee loppumaan.

--

Tuolta noita voi katsella:

27"+ näytöissä ei ole mitään vikaa ja sellaisen ostaisin. On se pelaaminen paljon hauskempaa, kun on iso näyttö. Olen käyttänyt 27" full hd näyttöjä ja ihmiset valittaa, että pikselit ovat liian isoja, mutta eivät ne ole. Mieluiten lapselle niin, että pelit toimii hyvin ja ilman säätöä, kuin että ostetaan "liian hyvä". Lisäksi 24" näyttö tuntuu minusta liian pieneltä, niin en ostaisi. Jokaisen oma valinta, mutta tuommoinen 27" on paras.

Jos pöytä ei ole Ikean munakennoa, vaan kunnon tukeva, niin aina voi ostaa myös tämmöisen:
(oli tarjouksessa, myytiin loppuun)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.11.2023
Viestejä
47
Kiitoksia paljon. Kysäsin vielä skideiltä niin pitää kuulemma olla kaareva.
Mitä sitä lastensa eteen ei tekisi
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 147
Kiitoksia paljon. Kysäsin vielä skideiltä niin pitää kuulemma olla kaareva.
Mitä sitä lastensa eteen ei tekisi
Tuo on VA ja vähän liian tarkka tuolle näytönohjaimelle. On kuitenkin aika halpa.

Tuo taas on 75Hz ja voi häntiä, mutta se on halpa lapsen iästä riippuen ostaisin tuon (nuoremmat ei huomaa):
edit2: pistä 40€ lisää ja osta @kajakkivajakki ehdotus, se on todennäköisesti paljon parempi.

edit: äh, taas @kajakkivajakki löysi paremman ehdotuksen, kun itse katselin kaupoista .. ei noita kaarevia paljon ole aleissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 147
Älä kerro niille että on VA-paneelilla:
:geek:
Tämä olisi se paras. Ei VA ole huono, IPS on vaan turvallisempi hankinta. Jättäisin kauppaan vaan TN:n. Kirjoitan tätä VA:lla. Olen kakkoskoneella :(

VA:n ongelmina siis, että hiiren kursori esim. jättää jälkiä, mutta eiköhän se ole noissa 144Hz+ monitoreissa korjattu. Eikä sitä edes huomaa, jos ei siitä ole kerrottu. Tässä youtube-video:

(siellä käsitellään häntimistä)

Lisäksi VA:lla on paremmat mustan sävyt, ennen myös värit olivat paljon paremmat, mutta IPS on saanut kiinni.

Ja VA:lta puuttuu IPS glare, joka on ilkeä heijastus, ja se näkyy, jos on voimakas valo huoneessa. Tämä on hyvä juttu.

Itse asiassa, unohtakaa kaikki pahat asiat VA:sta, ihan hyvä se on. Kaarevuus kun on haluttua, niin semmoista vaan peliin. Taisi eka suosituksenikin olla VA.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 147
Itellä on 75hz VA enkä osaa kaivata yhtään parempaa. 32" qhd. Ei vanhan silmät päivity varmaan puoltakaan tuostakaan hertsilukemasta :D
Puoliksi OT: veljellä on 75 Hz full hd IPS ja ei halua parempaa, vaikka olen yrittänyt hänelle sellaista saada. Päivitti näytönohjaimen RTX 3060 Ti (käytettynä 300€) ja pelaa tyytyväisenä tuoreitakin pelejä. Uhosi ostavansa Alan Wake 2:n Epicin tarjouksista. Kaikki vaan toimii, siksi suosittelen noita full hd-näyttöjä täälläkin. Lisäksi tuo näyttö on parin vuoden takainen päivitys vanhasta pienestä näytöstä.

Eli suvussa on budjettipelaajia, jotka oikeasti pelaa näillä suosittelemillani vehkeillä. Ei kaikilla ole rahaa ostaa RTX 3080 / RTX 4070 Ti. Vanhaa RTX 3080 tarjosin veljelle, mutta "liian kallis" ja pelaa full hd:lla, niin "ei tarvitse parempaa". On mielestäni melkein oikeassa, nyt olen koettanut tyrkyttää 144Hz+ näyttöä, mutta sitäkään ei halua ostaa :)
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
202
Tulin huomauttamaan, tuossa korissa näyttää olevan yksi kallis 16gb muistikampa. Kaksi toista mallia olisi parempi.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Tuossa gigantin aoc:ssä on aivan paska saatavuus, vaikka on bf-tarjouksessa joten kyllä jotain toista voisi katella. Eli ei lyödä valintaa lukkoon vielä.
Yhtäkkinen vilkaisu Proshopin valikoimasta tuo ylläoleva. Jos vaikka poijat aikoo kilpapelaajiksi :D
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Tulin huomauttamaan, tuossa korissa näyttää olevan yksi kallis 16gb muistikampa. Kaksi toista mallia olisi parempi.
Se oli pakon sanelema kun tonni oli rajana :(
Optiona sitten päivittää myöhemmin. Toki olisin voinut asiasta joustaa kun tuntuu rahaa sitten löytyvänkin ja näytössä säästäisi sen verran että 2x16 voisi muuttaa pakettiin.
Ei ole myöhäistä vieläkään vaikka tilaus on tehty, osasia odotellaan ja datatronicciin pystyy muutoksen tekemään.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Jos tuo 60€ löytyy lisää niin sitten nuo koneeseen. Yritän aina noudattaa aloittajan hintatoivetta ja sen mukaan räätälöidä pakettia, koska se on loppupeleissä se ainoa joka rajoittaa koneen kasaamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 147
Ei ehtinyt tilaukseen gigantista toi Aoc Toimitus 22.12 menee aika hilkulle joulupukin kyytiin.
Ehtisitte ennen.
Miten ois toi?
Tuo on hieno. 240Hz on overkill, mutta onpa pelit nopeita. Tuo nopeus on lähinnä eSports-ammattilaisille, mutta ei sitä koskaan tiedä, mitä lapsesta tulee..

edit: lataa akku :)
 
Liittynyt
24.11.2023
Viestejä
47
Mihin muisti vaikuttaa eniten? Meinasin vain kun ehtisin sen jo maksamaan niin meneekö vaikeaksi kilkkeitten vaihto. Pystyykö tulevaisuudessa lisäämään toisen palikan. Pitääkö ne olla samanlaiset jotta toimii.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Minä kyllä lähtökohtaisesti kyseenalaistan tuollaisen 165 vs 240 hertsiä eron, että onko ihmissilmällä havaittavissa jos järjestettäisiin kunnon sokkotesti jossa arpatuurilla ei voi osua oikeiaan :D
Mutta toki jotkut ostavat tuhansien eurojen kaapeleitakin kaiuttimiin niin kaikki on mahdollista...
 
Liittynyt
24.11.2023
Viestejä
47
Jos tuo 60€ löytyy lisää niin sitten nuo koneeseen. Yritän aina noudattaa aloittajan hintatoivetta ja sen mukaan räätälöidä pakettia, koska se on loppupeleissä se ainoa joka rajoittaa koneen kasaamista.

Mihin muisti vaikuttaa eniten? Meinasin vain kun ehtisin sen jo maksamaan niin meneekö vaikeaksi kilkkeitten vaihto. Pystyykö tulevaisuudessa lisäämään toisen palikan. Pitääkö ne olla samanlaiset jotta toimii.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Mihin muisti vaikuttaa eniten? Meinasin vain kun ehtisin sen jo maksamaan niin meneekö vaikeaksi kilkkeitten vaihto. Pystyykö tulevaisuudessa lisäämään toisen palikan. Pitääkö ne olla samanlaiset jotta toimii.
Siis tuo 32 gigan setti olisi nyt ostettaessa se helpoin, muistia lisättäessä vuosien päästä ei ole mitään takeita että saat ne toimimaan saumattomasti yhteen kun tuotteet vaihtuvat. Tuo 32 gigaa on osta ja unohda ratkaisu.

Foorumin perusteella kaikkein varmin keino muuttaa tilausta tuonne DT:hen on perinteinen puhelinsoitto, sähköpostit tuntuvat hukkuvan jonnekin datahelvettiin. Ja uutena käyttäjänä et saa tätä foorumia käyttäen yksityisviestein yhteyttä :(
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 147
Mihin muisti vaikuttaa eniten? Meinasin vain kun ehtisin sen jo maksamaan niin meneekö vaikeaksi kilkkeitten vaihto. Pystyykö tulevaisuudessa lisäämään toisen palikan. Pitääkö ne olla samanlaiset jotta toimii.
Dual channel (kaksi palikkaa) on 2-12% lisää pelinopeutta. Muuta vaikutusta ei ole. Tai en ole tuoretta testiä tästä lukenut, mutta jotain tuota luokkaa.
Pystyy lisäämään tulevaisuudessakin ja olisi hyvä, että ovat samanlaiset, muuten tullee ongelmia.

Asiakaspalvelun kanssa hoitunee tuo vaihto, mutta ei se pakollista ole. Se on vaan se viimeinen 5% tuohon tehoja lisää. Täällä jotkut haluaa viritellä äärimmilleen.

--

Lähinnä tuossa on se, että koneeseen riittää 16GB muistia peruskäyttöön.

edit: mitä jos ehdottaisit, että vaihdetaan muistipalikka näihin:
Ja maksat 20€ lisää. Nämä toki hitaammat (ei 6000MHz) ja se voi syödä dual channelin edun, mutta sitten olisi muistia enemmän ja se olisi dual channelissa.
Pakkohan ei ole edelleenkään vaihtaa.. Tuossa on nyt valittu hyvä yksittäinen palikka, sen sijaan, että olisi valittu 2x hitaampi. Tämä on tällaista "tetristä", jossa mietitään parhaiten budjettiin sopivat osat parhaalla hinta/laatu-suhteella. Ei tuossa alkup. ostoskorissa ole suurta vikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Sitten toinen asia on se, että tuota pakettia kasatessa on pitänyt raapia kasaan ne viimeisetkin eurot jostain. Jos olisi tiennyt että joustovaraa on niin emoksi olisi valikoitunut esim tuo, jossa on rgb-helvetille kaikki säätöominaisuudet ja wifikin valmiina:

Mutta ehkä sitä nyt ei tarvi lähteä vaihtamaan eikä tosiaan noita muistejakaan mikään pakko ole päivittää. 16 gigaa riittää noille kertomisillesi peleille ja 98% muistakin monta vuotta.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
202
Säästäisin jostain 18€-28€ verrattuna 1kpl 82€ kampaan, 100-110€ saa 32GB. Mieluummin 2x8gb kuin single channel. edit. ~samaan hintaan.
edit. Prossujäähy tosi hyvässä tarjouksessa mutta aika järeä. 7600 stock coolerilla pärjää varmasti kun kuormiteta 100% peleissä yleensä.
Meillä Poika tykkää BeamNG.drive:stä johon suositellaan 32gb.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
En itekään lähtisi perumaan ostosta vaan muokkaisin tuota olemassa olevaa. Laittavat kyllä sitten maksupostin muutoksille tulemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 147
Varmaan helpointa kaikille, että vaan soittaa ja pyytää muutoksia. Sähköpostiin vastaillaan vähän viiveellä (käsitykseni mukaan, ei omakoht.kokemusta), niin pääsee parhaiten hyödyntämään BF-tarjoukset näin.

Ja joskus mieli muuttuu, itse olen tällä viikolla tehnyt 3 muutosta Verkkokauppa.com:in ostoskoriin, mutta ne pystyi tekemään omaa tilausta muokkaamalla netissä. Datatronicilla ei ole (vielä) yhtä kehittyneet järjestelmät. Ehkä vielä jonain päivänä.

--

Näin jotain retailista ymmärtävänä, liikkeelle tulee isompi säätö, jos tilaus perutaan. Heidän täytyy maksupalvelutarjoajan kanssa se hoidella - ja siinä voi kestää rahojen palautus. Sitten päivittää saldot tuotteille ja voit menettää pari diiliä, kun joku nappaa loppuneen tuotteen nenäsi edestä. Tai sitten tämä on automatisoitu järjestelmään, mutta Datatronicin tapauksessa epäilen.
Sen uuden laskun tekeminen vaan on manuaalista työtä, mutta melkein kaikissa tapauksissa lisälasku on helpointa liikkeenharjoittajalle näissä tapauksissa. Jos pitäisi palauttaa rahaa, niin menee vaikeammaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Varmaan helpointa kaikille, että vaan soittaa ja pyytää muutoksia. Sähköpostiin vastaillaan vähän viiveellä (käsitykseni mukaan, ei omakoht.kokemusta), niin pääsee parhaiten hyödyntämään BF-tarjoukset näin.

Ja joskus mieli muuttuu, itse olen tällä viikolla tehnyt 3 muutosta Verkkokauppa.com:in ostoskoriin, mutta ne pystyi tekemään omaa tilausta muokkaamalla netissä.
Ne itekin vähän vanhanaikaisia siellä kun kaverille soittivat ja ehdottivat muutosta muisteihin kun tilatuissa oli toimitusvaikeuksia. Vanha keino on usein parempi kuin pussillinen uusia :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 147
Moro. Eli tommonen kone tuli skideille, mutta jostain syystä esim fortnite tökkii aika paljon ja fps noin 40. Olen koittanut eri asetuksia mutta jotenkin ei meinaa oikeen toimia. Gpu on koko ajan 100 pitääkö olla?
Aja tuo ja pistä tänne linkki tuloksiin.

En tee numeroilla yhtään mitään, katson vaan, että osat toimii oikein. Esimerkki linkistä:

--

Lisäksi, jos ostit 4K tai 1440p-monitorin, niin se on tuolle näytönohjaimelle vähän liikaa. Näin sinulle kyllä sanottiin.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Ettei siellä fortnitessä nyt olisi grafiikka-asetukset ihan liian korkealla tuolle näyttikselle?
Tuossa hiukan paremmilla korteilla ja tuo fortnite on todella raskas peli jos asetukset vääntää kaakkoon:


Kortti on varmasti kokoajan 100% kuormituksella jos liian isot asetukset kortille pelissä.
 
Liittynyt
24.11.2023
Viestejä
47
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 147
Laittelen tulokset kun pääsen kotiutumaan.
Näyttö AOC Gaming C27G2ZU/BK, 27''
Tuo on full hd, ei pitäisi tuolla olla 40 fps ikinä..

edit: jos ottaa kaikki herkut ja RT:n (AMD:n heikkous), sitten saa 40fps, mutta pelkkä Epic settings pitäisi olla yli 80fps..

(videolla on Fortniten eri asetuksia testattu, RX 7600 ja sinua huonompi prosessori)
En pelaa fortniteä, mutta sitä pelaa jotkut, joille kokoan koneita. Kyllä se toimii huonommallakin raudalla, kunhan vähän ottaa asetuksia maltillisemmaksi. Ja itse säädin omalla RTX 3080:lla asetukset niin, että oli yli 100fps, tarvittavilla herkuilla. ULTRA tms. on yliarvostettua :)

--

Lisäksi, olen ymmärtänyt, ettei nuo parhaat asetukset ole oletuksena päällä, niin voi olla vikaa jossain muualla. Jatketaan vaan ongelman selvittelyä täällä tai Ongelmat-alueella. Kyllä tuon setupin pitäisi toimia nopeammin ja siinä on niinkuin vuoden 2023 osat (7600, 7600), niin ei voi kyllä jättää noihin lukemiin. Tällä koneella pitäisi full hd 100fps saavuttaa Fortnitessä ja muissakin peleissä, voi vaatia MEDIUM tai HIGH asetuksiksi, mutta helposti pitäisi tuo saavuttaa. Ja tärkeintä juuri tuo vauhdin tuntu, kun on hankittu 144Hz monitori. Itse ainakaan en vaihda hitaampaan enää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Voit ladata ja ajaa tuon 3dmarkin:

Ja jos tuossa tuloksessa oma koneesi sijoittuu gaussin käyrällä tuohon keskiarvon tuntumaan niin koneesi on lähtökohtaisesti kunnossa:
Näyttökuva 2023-12-25 152226.png
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Lisäksi, olen ymmärtänyt, ettei nuo parhaat asetukset ole oletuksena päällä, niin voi olla vikaa jossain muualla.
Eiköhän asia selviä kunhan pääsee koneelle ja testailee ja laittaa tulokset tänne :)
Lähtökohtaisesti vain oletin, että kun "ammattilaiset" on koneen kasanneet ja käyttiksenkin asentaneet niin ite mylly olisi kunnossa, käyttäjä sit vain olisi haukannut liian ison palan kakusta :D
 
Liittynyt
24.11.2023
Viestejä
47
Eiköhän asia selviä kunhan pääsee koneelle ja testailee ja laittaa tulokset tänne :)
Lähtökohtaisesti vain oletin, että kun "ammattilaiset" on koneen kasanneet ja käyttiksenkin asentaneet niin ite mylly olisi kunnossa, käyttäjä sit vain olisi haukannut liian ison palan kakusta :D
Samaa itsekin ajattelin. En vaan oo itse pc:llä pelaillut niin en noista grafiikka asetuksista tajua mitään.
AMD omasta ohjelmasta laitoin suorituskyky asetuksen päälle ja fortnitesta automaattiset asetukset , niin heittää asetuksiksi 30fps. Mun mielestä eilen jotenkin skulas paremmin. Nettiyhteyskin on kumminkin suht hyvä.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Onko tuo näyttö nyt varmasti kytketty näyttikseen eikä emon lähtöön?

Edit: Koska sellaiselta tuo tulos vaikuttaa, eräänlainen user error siis.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Piuha vääräs paikas. tuonne alemmas näyttikseen kiinni.
Tuo integroitu ei ole pelaamista varten.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Sammutat koneen. Kytket piuhan. käynnistät koneen. Sammutat ihan oikeasti eikä mitään winukan sleeppiä eli vaikka kun kone nukkumassa niin tuosta virtalähteen namiskasta hetkeksi offille.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 007
Viestejä
4 210 002
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom