Pelikone 800€

Jos noi lankut alkas lahoamaan 3600 alla. niin olisi näistä jo ennakkotapauksia enemmänkin. Niitä on niin paljon myyty. Se ilmavirta joka tulee ilmajäähystä , jäähdyttää myös vrm. Vesijäähyllä käyvät paljon kuumempana.

Eikös se ole 70 euron halpislankulle jo aika hyvin, jos sen voi odottaa kestävän 10 vuotta käyttöä? Tai edes sen 7-8, mitä aiemmassa viestissäsi mainitsit. Jos itse tuollaisen emon hankkisin, niin tuskin mieltäisin mitään pommia ostaneeni, vaikka se hajoaisi jo 5-6 vuoden jälkeen. (Ja silloinkin olisi todennäköisesti kyse enemmän huonosta tuurista kuin suunnitellusta lahoamisesta.)
Kyllä näin voisi sanoa.

Tosin ylikuumenemisen tai PPT rajan mahdollinen vaikutus suorituskykyyn on edelleen olemassa vaikka kestävyys olisikin pitkä.
Siinä viestissäsi, jota alun perin lainasin, ei puhuttu aikamääreistä mitään. Ja sillä siihen tartuinkin, kun siinä maalattiin vähän sellainen kuva, että ylikuumenemisesta johtuva hajoamisriski olisi jotenkin välitön. Mutta jos puhutaan hajoamisesta 5-10 vuoden säteellä verrattuna siihen, että laadukkaampi emo voi kestää sen 15 vuotta, niin joo, kyllähän kunnollinen VRM-ratkaisu voi tuon eron tehdä. Mutta väittäisin silti, että halpislankun ostaja voisi katsoa jo puolen vuosikymmenen jälkeen saaneensa rahoillensa vastinetta.
En tosiaan millään varmuudella tiedä, kuinka pitkään säännöllisesti ylikuumeneva emolevy kestää, ja että onko 7-8 vuotta konservatiivinen vai optimistinen arvio. Pointti oli enemmän se, että tällainen riski on olemassa kun elektroniikka kuumenee ja etenkin kun tuotetaan isoja lämpösyklejä, ja että tämä on hyvä tiedostaa tuotetta ostaessa
Ja olen sen verran ympäristötietoinen, että ehdottomasti suosittelen pitkäikäisen tavaran ostamista. Mutta siinä tapauksessa itse korostaisin kuitenkin nimenomaan tuota pitkäikäisyyttä ja ympäristönäkökulmaa, sen sijaan että alkaisin säikyttelemään ylikuumenevilla, käsiin mahdollisesti kosahtavilla VRM:illa.
Vähän nyt minusta turhaan sanot, että olisin muka jotain säikytellyt käsiin kosahtavilla VRM:illä tai maalaillut välittömiä hajoamisriskejä :). Jos luet viestini uudelleen, näet etten ole mitään tällaista sanonut, olet vain itse jostain syystä tulkinnut näin. Sanoin aloittajalle suunnatussa viestissä jota lainasit, että emolevy voi ylikuumentua. En sanonut mitään, että mitä siitä ylikuumenemisesta seuraa, ennen kuin itse aloit puhumaan kestävyydestä ("Luulisi tuonkin jotain kestävän, kun Jimm's [...]").

Viimeksi muokattu:
Vähän nyt minusta turhaan sanot, että olisin muka jotain säikytellyt käsiin kosahtavilla VRM:illä tai maalaillut välittömiä hajoamisriskejä :). Jos luet viestini uudelleen, näet etten ole mitään tällaista sanonut, olet vain itse jostain syystä tulkinnut näin. Sanoin aloittajalle suunnatussa viestissä jota lainasit, että emolevy voi ylikuumentua. En sanonut mitään, että mitä siitä ylikuumenemisesta seuraa, ennen kuin itse aloit puhumaan kestävyydestä ("Luulisi tuonkin jotain kestävän, kun Jimm's [...]").
Myönnetään, ettet väittänyt ylikuumenemisen johtavan välittömään hajoamiseen, mutta et myöskään todennut, että se ei johtaisi. Jos asiaa miettii sanan "ylikuumeneminen" näkevän tavan talliaisen näkökulmasta, niin tuskinpa hän osaa ajatella, että tämä on nyt sellaista ylikuumenemista, josta ei aiheudu komponenttivaurioita. (Tai jos aiheutuu, niin aikaväli on kohtalaisella todennäköisyydellä niin pitkä, että emo on muutenkin aikansa elänyt siinä kohtaa.)

Vähän hiuksien halkomiseksihan tämä alkaa mennä, kun olen itsekin sitä mieltä, ettei aloittajan kannata kyseiseen emoon koskea. Olen vain kanssasi eri mieltä siinä, että sen heikoilla VRM-piireillä olisi tässä kontekstissa niin valtavaa merkitystä. Mutta kun julkisella foorumilla ollaan, niin voihan tähän ketjuun joku toinenkin tiedonhaluinen eksyä.

Ja sitä silmällä pitäen: Jos pelikoneessasi on tällainen emo, ja se mielestäsi toimii oikein, niin voit ihan huoletta jatkaa sen käyttämistä. Ei tarvitse alkaa etsimään vaihdokkia tämän asian takia. (Terkkuja Einolle.)

Emolevyn odoettu normaali käyttöikä on kuitenkin luokkaa 15 vuotta tms, ja jos usein ylikuumenee niin voisi olettaa tuon esim puolittuvan.

Rauta alkaa olla tuossa vaiheessa jo täysin vanhentunutta, joten en tiedä, onko valittamisen aihetta?

KRL emolevyvikaisesta pöytäkoneesta:

K:n ostama pöytätietokone on vuonna 2007 maksanut 800 euroa. K:lla on ollut perusteltua aihetta edellyttää, että tämän hintainen pöytätietokone kestäisi tavanomaisessa käytössä noin neljä vuotta ilman kalliita korjauskuluja.

Statistiikka

Viestiketjuista
295 017
Jäsenet
80 803
Uusin jäsen
Juko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom