Pelikone 1440p pelailuun

En olen koskaan kasannut tietokonetta niin en mielelläni ehkä siihen ryhtyisi niin olisiko tällä hetkellä mitään hyvää konetta 1440p pelailuun jossain max. 1500€ hujakoilla? Onko prenew firman koneissa mitään millä pärjäisi ,proshopin tms?

Prenew ois ollu 7800x3d ja 4070ti super mutta hinta menee lähemmäs 1800€. Sen takia pitää olla jostain firmasta eikä yksityiseltä koska osamaksulla ostan ja siksi tuo hintaraja ettei maksut karkaa liian suuriksi. Vai onko nyt huono aika ostaa kone hintojen nousun takia?

Hetken aikaa mulla oli päässä ajatus että kerran sitä vaan eletään ja kuolla voi vaikka huomenna syystä tai toisesta niin miksen vaan panostaisi kunnolla mutta kun mulle riittää 1440p pelailut niin yritän pitää järjen mukana jotenkin tässä touhussa. Jos oikein hulluksi heittäytyisi niin ei olisi koneen hinnalla mitään ylärajaa ja lähtisi pahasti käsistä.

Kyllä sitä kieltämättä mietin myös että olisin vanhalla koneella treenannu asennuksia ja ostanut siihen uuden virtalähteen,prossun ja näyttiksen. Emo on joku b450 mikä tukee 5000 sarjalaisia am4 prossuja. Ehkä myös 16gb lisää ddr4 ni ois 32gb.

5800x3d ois passeli mutta ei saa mistään käytettynäkään. 5700X saisi. Psu on vaan 550w eli varmaan joku 850w olis tilalle ja näyttikseksi sitten joku ei varmaan alle 40 sarjalaista kannata. Mutta jos noin teen niin voisin osia ostella käytettynäkin sillein pikkuhiljaa.

Mutta jos noin teen niin kaikki tapahtuisi emon ollessa kiinni koska en uskalla ehkä lähteä irrottelee sitä. Toisaalta jos teen jotain väärin ja kone mosahtaa taivaan tuuliin niin on ainakin sitten syy ostaa se uus.

Viimeksi muokattu:
En olen koskaan kasannut tietokonetta niin en mielelläni ehkä siihen ryhtyisi niin olisiko tällä hetkellä mitään hyvää konetta 1440p pelailuun jossain max. 1500€ hujakoilla? Onko prenew firman koneissa mitään millä pärjäisi ,proshopin tms?

Prenew ois ollu 7800x3d ja 4070ti super mutta hinta menee lähemmäs 1800€. Sen takia pitää olla jostain firmasta eikä yksityiseltä koska osamaksulla ostan ja siksi tuo hintaraja ettei maksut karkaa liian suuriksi. Vai onko nyt huono aika ostaa kone hintojen nousun takia?

Hetken aikaa mulla oli päässä ajatus että kerran sitä vaan eletään ja kuolla voi vaikka huomenna syystä tai toisesta niin miksen vaan panostaisi kunnolla mutta kun mulle riittää 1440p pelailut niin yritän pitää järjen mukana jotenkin tässä touhussa. Jos oikein hulluksi heittäytyisi niin ei olisi koneen hinnalla mitään ylärajaa ja lähtisi pahasti käsistä.

Kyllä sitä kieltämättä mietin myös että olisin vanhalla koneella treenannu asennuksia ja ostanut siihen uuden virtalähteen,prossun ja näyttiksen. Emo on joku b450 mikä tukee 5000 sarjalaisia am4 prossuja. Ehkä myös 16gb lisää ddr4 ni ois 32gb.

5800x3d ois passeli mutta ei saa mistään käytettynäkään. 5700X saisi. Psu on vaan 550w eli varmaan joku 850w olis tilalle ja näyttikseksi sitten joku ei varmaan alle 40 sarjalaista kannata. Mutta jos noin teen niin voisin osia ostella käytettynäkin sillein pikkuhiljaa.

Mutta jos noin teen niin kaikki tapahtuisi emon ollessa kiinni koska en uskalla ehkä lähteä irrottelee sitä. Toisaalta jos teen jotain väärin ja kone mosahtaa taivaan tuuliin niin on ainakin sitten syy ostaa se uus.

Mitkä speksit (näyttis/prossu/emo) nykyisessä koneessa nyt on? Mitä pelaat sillä, onko jossakin pelissä ongelmia?

Koska jos pullonkaula on esim. vain näytönohjain, niin sehän on helppo vaihtaa. Tilalle esim. 9060XT/5060TI 16GB, noilla kyllä pelaa 1440p uusiakin pelejä, jos ei tarvi saada 150 FPS natiivisti, vaan 60 FPS riittää tai tarvittaessa suostuu nostamaan FPS:ää käyttämällä näitä upscaling ja framegeneration teknologioita. Nykyinen 550W PSU riittää noiden entry-level 1440p-korttien pariksi.

Jos pelit muuten toimii prossun ja muistimäärän puolesta, niin ei niitä kannata lähteä päivittämään just nyt, kun muistihinnat on mitä on. Varsinkaan DDR4-muistia en enää ostaisi, kun uudemmat prosessorit ei niitä kuitenkaan tue, eli ne on ongelmajätettä seuraavalla päivityskierroksella. Samoin noiden 5000-sarjalaisten prossujen hinta-laatu-suhde on huono. (Esim. 7500F pesee 5700X:n ja on vielä halvempikin, toki se on AM5-kannalla ja vaatii sitten uuden emolevyn ja DDR5-muistit.) Menisin nykyisellä vielä jonkin aikaa ja muistihintojen normalisoiduttua sitten omien mittojen mukaan kasattu AM5-kantainen systeemi hankintaan (esim. Datatronicilta).

Jos kokonaan uutta konetta lähdet nyt hommaamaan, niin ehdotan seuraavaa.

9070XT, 7800X3D, 32 GB RAM ja hyvä 750W virtalähde, ainoastaan emolevy on hieman heikkolaatuinen, mutta onhan noissa takuu. 2199€ lappuhinta tippuu kassalla paljon kohtuullisempaan 1799 euroon, koska niillä on nyt se "osta kaksi tuotetta, säästä 100€ per 500€" -alennusmyynti, johon riittää vaikka 1€ pariston ostaminen koneen oheen. Osamaksukaan ei lisää kuluja kohtuuttomasti, 10kk osamaksulla kokonaishintaan tulee vain reilu 50€ lisää.

Viimeksi muokattu:
Älä osta osamaksulla. Osamaksulla ostettaessa lähes aina joko hinta pomppaa korkojen takia tai sitten on ylihintaista roskaa joilla otetaan tyhmiltä rahat pois.

Tuo osamaksu kyllä meinaa karata jos ostaa jotakin suurta sillä. No jos osan haluaa ostaa osarilla niin telia nykyään myy näytönohjaimia. Siitä saa hyvä osan summasta osarille ilman kuluja ja korkoja jos sen uskaltaa itse laittaa kiinni koneeseen.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
294 708
Jäsenet
80 751
Uusin jäsen
Henry90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom