Pelikaupat ja lisenssit

Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 364
Jostain syystä pelikaupoista ei ollut vielä omaa keskustelua.

Kaupoissa on eroa.

Kun ostat pelin GOGista tai vastaavasta kaupasta jossa peli ladataan webistä itselle ilman kaupan omaa alustaa, ostat sovelluslisenssin omaksi, eli omistat kopion pelistä. Peli toimii ilman pelikauppaa kun olet sen kerran ladannut.

Kun ostat pelin Epic Gamesilta, Steamilta, Originilta, Ubisoftilta tms, ostat vain oikeuden pelata peliä pelikaupan alustan kautta, et omista kopiota pelistä. Jos pelikaupan tilin kanssa tulee ongelma, tai pelikaupan alustan kanssa on teknisiä ongelmia, et pelaa ostamaasi peliä.

Itse jouduin hylkäämään hotmail-spostin (meni hermot jatkuviin hakkerivarmistuksiin) ja joudun nyt vaihtamaan spostiosoitteeni pelikaupoissa. Epic Games sanoi tuessa suoraan että se ei ole mahdollista, vaan vanha osoite tarvitaan jotta sinne voi lähettää ohjeen osoitteen vaihdosta. Nyt odotan jännityksellä kauanko Epic-tilini ja pelini toimivat. Muiden pelikauppojen tilanne on vielä auki. GOGissa spostin vaihdossa ei ollut ongelmaa, eikä sillä olisi ollut väliäkään.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 466
Ikävin asia kaikissa näissä kauppapaikoissa on moninpelin yhteensopimattomuus.

Jos kaveri omistaa pelin Epicissä, sinä Steamissa ja kolmas pelaa Xbox Game Passin kautta, niin pelaajia ei voi mitenkään saada samaan peliin... ellei sitten käy niin hyvä tuuri, että pelissä on toteutettuna oma palvelinhaku tai peliin liittyminen, joka ei nojaa pelikaupan kaverilistaan.

Ainakin itseä rasittanut melko paljon, kun varmistaa kavereiden kanssa että kaikki hankkivat pelinsä samasta paikasta... tai kun yhdellä onkin jo peli Epicissä, eikä haluaisi enää toistamiseen ostaa peliä Steamiin. Kamalaa, että saatu tälläinen konsolisotamainen jako myös PC:lle... :shifty:
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 364
Epic ainoana pelikauppana ei suostunut vaihtamaan spostiosoitettani joten pitää haistattaa pitkät sille lafkalle. Harmi kuin meni 5€ peliostos hukkaan.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 364
Ja GOG on näköjään paska mitä tulee tiedostojen lataamiseen. Jatkuvasti tulee failed latauksia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 047
Epic ainoana pelikauppana ei suostunut vaihtamaan spostiosoitettani joten pitää haistattaa pitkät sille lafkalle. Harmi kuin meni 5€ peliostos hukkaan.

Jos tuo ei onnistu niin olet tainnut itse tehdä jotain väärin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 047
If you have access to your email, ...
Niin eli itse mokasit. Muutenhan kuka vaan voisi laitella pyyntöjä tuonne että voitteko vaihtaa sähköpostitähä@maili.com osoitteen tähän mun uuteen töttöröö@maili.com osoitteeseen.
Miksei tämä kohta sitten toimi: "If you don't have access to your email, you can change your email by clicking... " ?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 466
If you have access to your email, ..
Väittäisin että on jo melko optimistista ajatella, että saisi palvelun sähköpostin vaihdettua, jos sähköpostille ei ole pääsyä. Ihmettelen suuresti, että nuo muut siihen ovat ilmeisen ongelmattomasti suostuneet - ehkäpä sitten jos on 2FA, puhelinnumerot tai muu autentikointi käytettävissä. Tuo kuitenkin mahdollistaa melkoisia väärinkäytöksiä, jos pääsee sisään käyttäjätunnukselle ja vaihtelee sähköpostit ilman että joutuu sitä vanhassa sähköpostissa hyväksyttämään.

...ja kun ilmeisesti tässä on vielä tehty temppu, että itse poisteltu oma sähköposti ajattelematta seuraamuksia tai sähköpostiosoitteen siirtoja ensin. Vähän jää tunne että tässä on kustu omaan nilkkaan, ja kun se ei riittänyt, niin ammuttu itseään jalkaan, ja sitten syytetään palveluntarjoajaa.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 364
Tottakai sen pitää onnistua ja helposti. Steamista kysyivät viimeisen ostoksen tiedot ja luottokortin neljä viimeistä numeroa, sillä selvä. Miten ne saa selville jostain randomista tilistä jota olet häkkäämässä?
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 364
Edelleen jätät kertomatta miksi poistit sen tilisi ennen kuin vaihdoit sen uuteen kaikissa palveluissa?
Se nyt ei ollut tämän keskustelun aihe, mutta hotmail meni lukkoon kun käytin VPN:ää ja tietyistä syystä palauttaminen ei enää onnistu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 560
Melko harvassa taitaa kyllä olla palvelut, jotka vaativat pääsyn myös vanhaan sähköpostiosoitteeseen, kun haluaa vaihtaa palveluun liitetyn sähköpostiosoitteen. Useimmiten taitaa mennä niin, että vanhaan sähköpostiosoitteeseen lähtee tieto vaihtamisesta, mutta vahvistaminen täytyy tehdä vain uudessa sähköpostissa. Tietoturvan kannalta on toki ihan asiallista vahvistaa vaihto myös vanhassa sähköpostissa, mutta ei sen pitäisi olla autentikoinnin kannalta olennaista: salasanan ja mahdollisen 2FA:n pitäisi kyllä riittää, jos käyttäjä on jo valmiiksi kirjautunut sisään (toki jos 2FA toimii juurikin sähkopostin kautta, tässä on aika ilmeinen ongelma).

Tosin ehkä tässä kyseisessä tapauksessa pääasiallinen ongelma on kuitenkin se, että pääsy sähköpostiin on estynyt, ja mieluummin sille pitäisi tehdä jotain...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 150
Joskus oli Ubisoftin tilillä vanha sähköpostiosoite ja kun yritin sinne itse vaihtaa uutta niin olisi ensin pitänyt käydä vanhassa sähköpostissa hakemassa koodi. Olin jo poistanut vanhan sähköpostitilin joten piti Ubisoftin tukeen ottaa yhteyttä. Kysyivät ainakin viimeistä ostosta ja piti käydä "What's your IP" tms. sivulla hakemassa oma IP ja lähettää sinne. Vaihtoivat sitten käsin sieltä uuden sähköpostiosoitteen tililleni kun olin tarvittavat tiedot lähettänyt.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 364
Lopputulema oli se että epic ei vaihda spostiosoitetta ja ubisoft vaatii todisteen epiciltä :rofl: ostetusta pelistä mitä en tietty pysty antamaan. Epicin kanssa meni hermot eli parin tuelle lähetetyn vi**uiluviestin jälkeen tili suljettiin.

Steamissa, Originissa, GOGissa ja muilla pelitileillä ei ollut ongelmaa vaan spostiosoitteen vaihto sujui järkevästi. Eipä tarvitse miettiä mille tileille käytän rahojani jatkossa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Kannattaa olla tarkkana Gamivon kanssa. Tietämättäni olin laittanut peliostoksen kanssa päälle jonkun Smart jutun mikä veloittaa joka kuukausi muutaman euron tililtä.

Huomasin tuon onneksi aika nopeasti niin en jaksa tapella. Hyödynsin sitten ilmaisen steam-pelin jonka sain tuosta Smart -tilistä.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
158
Gamivo kuulosti tutulta ja kävin tarkastamassa, mutta en ole voinut ostaa sieltä mitään, koska se ei kuulu virallisiin jällenmyyjiin. Isthereanydealin seuraaminen on pitkällä aikavälilläkin aika järkevää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 448
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom