Pelien huonolaatuiset tekstuurit

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 748
Miksi peleissä on vieläkin näin huonoja textuureita vaikka konsoleissakin on jo 8 gigaa muistia?

Ovatko pelintekijät laiskoja?

BF1.huonot.textuurit.png
WolfNewOrder.huonot.textuurit.png
WolfOldBlood.huonot.textuurit1.png
WolfOldBlood.huonot.textuurit3.png
WolfOldBlood.huonot.textuurit2.png


:tdown::confused2::dead::(:beye:
 
Itse veikkaan että noita pelejä on pakko puskea nii kovalla vauhdilla, että jotkut asiat jää hieman keskeneräisiksi.
 
BF1:ssä nuo tekstuurit eivät ainakaan itseäni ole häirinneet. Yleensä sen verran kiire multiplayerissa, ettei niitä ehdi läheltä tarkistelemaan.

Uusista peleistä pahin tuntuu kuitenkin olevan Mafia 3. Tekstuurit korkeimmalla asetuksella ja vaikka peliä pelataan kolmannesta persoonasta, huonot tekstuurit häiritsevät jatkuvasti. Esimerkiksi normaalisti seisoessa kamera on korkealla ja silti erottaa selvästi, että lattian tekstuurit ovat aivan mössöä. Läheltä tarkastelua tuo ei kestä yhtään. Muutenkin koko peli oli toteutukseltaan aivan epäonnistunut.

mafia-3-texture.jpg


Hyviä vastakohtia ovat esimerkiksi Watch Dogs 2 ja Deus Ex: Mankind Divided. Kaikkia pintoja voi tarkastella todella läheltäkin ja esimerkiksi mainoksista erottaa pienetkin tekstit. Toki nuo tarvitsevat jo 1080p resoluutiolla ainakin 6GB Vramia, jotta tarkoista tekstuureista pääsee nauttimaan.
 
Peliteollisuudessa ei päde "it's done when it's done". Peleillä on tietty aikataulu, jossa ne on pakko puskea ulos. Oli ne 3D-kikkareet keskeneräisiä tai ei. Bisnestä se on. 3D - pelit on nykyään enemmän elokuvamaista viihdettä kuin ohjelmointiteknisiä mestariteoksia. Niissä on joku 3D - engine johon pusketaan vaikka Houdinilla 3D - graffat. C++:lla buginen logiikka. Sen jälkeen käyttäjille kun on vähänkin valmiin näköinen.
 
Vaikka väärä tuoda tähän witcher 3 mutta osittain jossain random talon sisällä on tekstuurit kuin ps2 aika kaudelta. Toki se ei kokemusta pilanut mutta tuli huomattua ja siihen onkin eri tekstuuri modeja jotka korjaavat jotain kohtia.

Koska ei jaksa tehdä erikseen ketjua animaatiosta niin lainaakin tätä ketjua jos kiinnostaa katsella vähän tarkemmin:


Onhan se uncharted tai mikä tahansa tuhmien koirien peli jossain mittapuulla ollut ensiluokkaista työtä jos vertaa vaikka tämän vuoden mass effectiin mutta aika hyvin se witcher 3 rimpuilee jos ottaen huomioon kuinka helvatin laaja peli on kyseessä ja monta tuntia plaa plaa plaa juttua ja hahmojen ilmeet.
 
Veikkaan tiukkoja aikatauluja ja resursseja sekä sitä, että konsolipuolella se kahdeksan gigaa taisi olla yhteistä suorittimelle ja näytönohjaimelle, jolloin kumpikaan ei tietenkään voi käyttää sitä kaikkea. Muistin kanssa voi siis varmaan käytännössä tulla tiukkaakin konsolien takia.

Olisiko mitenkään mahdollista muuttaa aiheen otsikko suomenkieliseen muotoon? Tekstuuri ks-yhdistelmällä x-kirjaimen sijaan on ihan vakiintunutta suomea. En yleensä tykkää kitistä näistä vaikka häiritsevätkin, mutta on tuo otsikkoon jo räikeämpi tapaus. :D
 
Aikataulujen ja mahdollisen laiskuuden lisäksi syynä saattaa olla optimointi. Että priorisoidaan tietyt asiat paremman näköisiksi ja samalla uhrataan muualta että voidaan saavuttaa esim. tasainen 1080p/60fps. Tai, uhrataan vähän grafiikoista ja käytetään resurssit vaikkapa parempaan pelattavuuteen tai mielenkiintoisempaan tarinaan. Onneksi graafinen ulkoasu ei ole ikinä ollut itselle se tärkein juttu, vaan nimenomaan pelattavuus ja tunnelma.:tup:

Olisiko mitenkään mahdollista muuttaa aiheen otsikko suomenkieliseen muotoon? Tekstuuri ks-yhdistelmällä x-kirjaimen sijaan on ihan vakiintunutta suomea. En yleensä tykkää kitistä näistä vaikka häiritsevätkin, mutta on tuo otsikkoon jo räikeämpi tapaus. :D

Kiitos että sanot tämän ääneen! Vaikka tuo "textuurit" on anteeksiannettavampi kuin esimerkiksi "Kingdoms of amalur reckoning grafiikka bugi." tai "Star wars battlefront 2" tai "Last of us part 2(PS4)". Ja aiheen vierestä menee tämä, mutta täällä ei (onneksi) ole ketjua "Otsikoiden huonolaatuiset kieliasut". :D
 
Vilkaiskaapa miltä massiivisesti myydyssä 2016 vuoden Overwatchissa näyttää tekstuurit joka ikisessä kentässä. Jopa ase mitä kannat suoraan nenän edessä voisi hyötyä paremmista tekstuureista. Miksei jättistudio saanut peliin kunnon tekstuureita? En usko että ainakaan kyseisessä tapauksessa konsolien muistista johtuu. Saisi kyllä pikaisesti tulla kunnon megatekstuurisuperpaketti ladattavaksi.
 
Vilkaiskaapa miltä massiivisesti myydyssä 2016 vuoden Overwatchissa näyttää tekstuurit joka ikisessä kentässä. Jopa ase mitä kannat suoraan nenän edessä voisi hyötyä paremmista tekstuureista. Miksei jättistudio saanut peliin kunnon tekstuureita? En usko että ainakaan kyseisessä tapauksessa konsolien muistista johtuu. Saisi kyllä pikaisesti tulla kunnon megatekstuurisuperpaketti ladattavaksi.
Overwatchissahan on valittu sarjakuvamainen grafiikkatyyli. En ole Overwatchia pelannut, mutta tekstuurien optimointi suunnittelun lähtökohtana korostuu moninpeleissä. Pelin halutaan toimivan sulavasti heikommallakin laitteistolla (tai konsolilla), jotta saadaan tavoitettua mahdollisimman suuri asiakaskunta.
 
Overwatchissahan on valittu sarjakuvamainen grafiikkatyyli. En ole Overwatchia pelannut, mutta tekstuurien optimointi suunnittelun lähtökohtana korostuu moninpeleissä. Pelin halutaan toimivan sulavasti heikommallakin laitteistolla (tai konsolilla), jotta saadaan tavoitettua mahdollisimman suuri asiakaskunta.

Tämä ei kuitenkaan varsinaisesti perustele huonolaatuisuutta, vaikka ymmärrän mitä meinaat. Tekstuureille voi asettaa eri laisia laatutasoja mistä sitten itse valitsee tai peli päättää puolestasi. Sarjakuvamaisuuskin näyttää paremmalta tarkoilla tekstuureilla. Söttö näyttä pahalta vähän missä vaan.

Suurimpana perusteluna näkisin pienemmän latauskoon, koska tekstuurit paisuttavat pelin datamäärää merkittävästi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 768
Viestejä
4 495 643
Jäsenet
74 289
Uusin jäsen
Kaaleppi1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom