Ratkaistu Peli lakkasi toimimasta läppärillä

Inehmo|

#73
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
678
Nyt loppui omat ideat miten ratkoa tätä, joten pitää kysyä apua.

Ollaan tyttöystävän kanssa pelattu Overcooked-peliä mun läppärillä ja se on toiminut, ei nyt kaksisesti mutta pelattavasti, kunhan asetukset nakkas tarpeeksi alas. Viikonloppuna asensin uuden SSD:n, kun vanha kävi pieneksi ja asensin puhtaan Windows 10:n uudelle levylle. Nyt kun vihdoin (piti ajureita metsästää urakalla) sain WiFi-USB-tikunkin ajurit kohdalleen, niin kone on kokolailla iskussa taas. Asensin sitten tuon pelinkin uudelleen ja kertaalleen sitä pelattiinkin sunnuntai-iltana ilman sen kummempia ongelmia.

Eilen kuitenkin, ilman mitään syytä, jonka itse keksisin, peli meni täysin käyttökelvottomaksi. Jo alku-valikossa kuva nykii valtavasti ja pelkästään valikon valitsimen liikuttaminen näyttää kuin se hyppisi edestakaisin. Asetusten säätäminen ei tunnu vaikuttavan merkittävästi tähän käytökseen vaikka laittaisi kaikki asetukset alimpiin mahdollisiin vaihtoehtoihin.

Olen koettanut asentaa pelin uudelleen, ei vaikutusta. Olen koittanut asentaa näytönohjaimen ajurit uudelleen (poistin vanhat DDU:lla Safe Modessa ensin), ei vaikutusta. Olen todennut, että ongelma on täysin samanlainen käyttipä sitten läppärin omaa näyttöä tahi TV:tä HDMI-johdolla liittetynä.

SSD:n asennuksen yhteydessä puhdistin koneen jäähdytyssiilen pölystä ja vaihdoin tahnat ja HWInfo64-softalla tarkistamalla lämmöt tippuivat itseasiassa aikaisempaan verrattuna yli 20c vaikka tuuletinnopeudet pienenivät (3 vuoden pöly pienessä siilessä tekee ihmeitä :rolleyes:). Yllä kuvattu ongelma alkaa pelissä jo ennen kuin itse peliä kerkee edes pelaamaan, lämmöt eivät nouse kuin 60-65c molemmilla coreilla ja GPUlla, joten en usko, että ongelma johtuu lämmöistä.

Missään muussa tilanteessa ei ole mitään ongelmia, videot esimerkiksi pyörivät hienosti niin Youtubesta kuin .mkv-tiedostoistakin.

Koneen speksit:
CPU: i5-4210U
GPU: HD4400
RAM: 8GB DDR3 1600MHz (1x8GB)
SSD: Samsung 850 EVO 500GB mSATA

Siinäpä kai varmaan tärkeimmät? Erikoisinta tosiaan se, että peli toimi vielä sunnuntai-iltana ja sen jälkeen en ole tehnyt mitään muutoksia koneeseen.

Olisiko kellään ideoita, mitä voisi vielä kokeilla?
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
128
Jos peli on hommattu steamin kautta niin koita tarkistaa pelitiedostojen eheys sieltä valikkojen kautta. On itsellä meinaan itsellä tullut peleissä mitä uskomattomimpia asioita eteen ja tuo on yleensä auttanut.
 

Inehmo|

#73
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
678
Jos peli on hommattu steamin kautta niin koita tarkistaa pelitiedostojen eheys sieltä valikkojen kautta. On itsellä meinaan itsellä tullut peleissä mitä uskomattomimpia asioita eteen ja tuo on yleensä auttanut.
Ei auttanut tuo. Aattelin että varmaan saman asian on ajanut tuo kun on asennellut peliä uudelleen mutta kokeilinpa kuitenkin mut sama ongelma vieläkin.

Pitänee ladata joku toinen peli ehkäpä, kaipa Rocket leaguen olis suurin piirtein pyörittävä tälläkin rouskulla? :think:

Tuntuu muuten että toi pelin poistaminen ja uudelleen asentaminen on todella nopea prosessi (downloadia lukuunottamatta). Poistaako Steam sitä peliä "oikeasti" vai pitäisikö se manuaalisesti jotenkin poistaa vielä?
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
107
Joo jos pelin poistaa Steamin sovelluksen kautta, niin se todella on nopea prosessi. En tiedä miten se tarkkaan ottaen toimii, ilmeisesti poisto pyörii sitten taustalla(?). Mutta ainakaan kovin perinpohjainen tuo menetelmä ei ole, koska AppDataan jää kaikki savegamet ja muut.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 360
Windowsin virranhallinnasta Paras suorituskyky käytössä? Samaten vilkaista Intelin oman softan Power välilehdeltä, että verkkovirrassa on Enimmäisteho käytössä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 360
Kyllä nuo on niinkuin pitää. Onko Biosin asetuksiin koskettu, päivitetty, resetoitu? Läppärin merkistä ja mallista riippuen sieltä saattaa joltain välilehdeltä löytyä paljonko iGPU:n sallitaan käyttää keskusmuistia "omana" muistinaan. HP:n läppäreissä (ainakin Probook sarjassa, en ole täysin varma kuluttaja-malleista) on tuo useinmiten oletuksena 32Mb, mahdollista nostaa 512Mb asti.

Onko mitään muuta peliä jolla testata? Sellaista siis joka on tiettävästi aiemmin toiminut.

Annoitko Win10:n asentaa itse iGPU:n ajurit vai laitoitko laitevalmistajan omat? Siis läppärin valmistajan, noissa on josku tehtaan kustomointeja mukana ja sitä kautta saattaa vanhat ajurit toimia paremmin kuin, Intelin uudemmat ja puhtaat ajurit.
 

Inehmo|

#73
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
678
Testasin juuri Rocket Leaguea ja se toimi "ihan hyvin" eli kun laitoin kaikki asetukset "Performance" ja otin AA:t pois päältä niin se näytti kyllä ihan persereiältä mutta bottia vastaan pelatessa oli ihan ok suorituskyky. Ei lähellekään samanlainen kuin tuon Overcooked:n kanssa, jossa siis jo heti valikossa kuva nykii ihan järkyttävän paljon. Vaikea edes selittää, että miltä se näyttää, kun en ole aiemmin itse edes moiseen törmännyt. Näyttää siltä, että menisi 10 framea eteenpäin ja sitten 5 taaksepäin?

Ajureina on suoraan Intelin sivuilta ladatut, uusimmat ajurit, jotka tällä hetkellä on asennettu uudelleen poistamalla vanha asennus DDU:lla Safe Moden kautta. BIOSissa en tehnyt mitään muutoksia, kyseessä on Toshiban kone ja nyt kävin siellä kurkkimassa enkä löytänyt mitään GPU:hun viittavaa. HWINFO näyttää GPU:lle 1GB.

Edelleen ihmetetyttää eniten, että miten sunnuntaina vielä toimi ihan ok tuo peli mutta maanantai-iltana enää ei. Tuossa välissä koneella ei tehty muuta kuin katsottu videoita ja selattu nettiä.

Kaipa tämä on nyt sitten tuon pelin ongelma. Täytyy koittaa etsiä sitä kautta ratkaisua.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 307
Viestejä
4 219 554
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom