Pelaamiseen liittyvä FPS-keskustelu, nettiviiveet yms.

Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 328
En löytänyt kunnon ketjua, joten avaus FPS:ään, latensseihin yms. liittyvästä siis. Monissa ketjuissa nousee aika-ajoin esiin tämä FPS:n tärkeys räiskintäpeleissä, ja osa mielestäni sitä liioittelee (minun mielipide josta voidaan keskustella). Eli, paljonko FPS on oikea määrä, jotta viive on riittävän pieni kilpailullisessa räiskinnässä ynnä muussa? 200? 300? 400?

Ja tuo korkea FPS ei siis ole pelkästään omaan visuaaliseen elämykseen. Markkinoilla on edelleen pelejä, joissa tietyt FPS-lukemat (yleensä korkeat) tuovat etua pelaajan laskentaan. Eli otat vähemmän vahinkoa, aseissa on pienempi rekyyli jne. Ja jos näitä pelejä pelaa kilpailumielessä/speedrunnaa niin noista on etua (pahoittelen taas offtopicia)
Mainitsemassasi linkissä puhutaan Pubg-mobiilista, ja tuossa ilmeisesti alle 180fps vaikuttaa rekyyliin yms. Onko vastaavaa löytynyt muistakin, kuten CS Go, Warzone, Apex tms.? En ole itse törmännyt.

Aiemmin toisessa ketjussa mainittiin Counter strike, jossa grafiikka-asetusten reipas alentaminen on minusta aika outoa, jos on PC jolla saa jo joku 400fps. Viimeksi kun katsoin, niin inputlag yms. merkitys pienenee käytännössä illuusion tasolle viimeistään 300fps tietämillä, jos ei aiemminkin. Voin huomenna kaivaa sen datan tuosta.

Yksi jonka voi liittää tähän keskusteluun, on verkkoviiveen vaikutus. Huippunopean PC:n viiveettömyys ei oikein pääse oikeuksiinsa, jos netti puskee moninkertaisen viiveen kaikkeen tekemiseen. Eihän oikeasti nettipeleissä mikään tapahdu läheskään reaaliajassa. Enemmän kannattaisi ihmisten keskittyä huippunopean netin, kuin 300 -> 400fps saamisessa. Ja etenkin varmistaa, että se netin viive on oikeasti kohdillaan. Esim. kuituliittymä ei takaa vielä huippunopeaa nettiä nettipelissä. Harmittavasti esim. omassa vuokra-asunnossani ei saa edes laajakaistaa enää, ja mobiilinetit on arvaamattomia viiveissä. Ja 5G tuskin tähän tuo parannusta (?).
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 372
Mainitsemassasi linkissä puhutaan Pubg-mobiilista, ja tuossa ilmeisesti alle 180fps vaikuttaa rekyyliin yms. Onko vastaavaa löytynyt muistakin, kuten CS Go, Warzone, Apex tms.? En ole itse törmännyt.
Ensimmäisen kerran tuo asia oli aikanaan suuremmin esille Enemy Territoryssä, jossa olivat nuo maagiset FPS-lukemat (korkein oli tuo 333 FPS), jotka vaikuttivat eniten tuohon liikkumiseen mahdollistaen siis sen, että tietyillä FPS-lukemilla pystyi tekemään hyppyjä, jotka eivät onnistuneet muuten. Käsittääkseni tuo sama "ominaisuus" löytyy kaikista Quake 3 Arena -pelimoottoriin perustuvista peleistä

Tuoreemmista kilpailullisista peleistä tuossa aiemmin linkkaamassani jutussa mainitaan myös tuo PUBG ja myös Fortinite. PUBG:in ongelma on kuulemma aikanaan korjattu, mutta en ole kyseisiä pelejä koskaan pelannut tai seurannut niiden skeneä niin en osaa siitä sanoa tarkemmin

Ja myös Destiny 2 on kärsinyt samasta
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 032
CS:GOn suhteen olen samaa mieltä että kun mennään yli 300 fps, ei kyllä oikeesti ole eroa ellei pelaa ammatikseen (placeboa ja sitä kautta itseluottamusta toki voi saada kun näkee taulussa 500 fps).

Muistaakseni fps kuitenkin vaikuttaa viiven lisäksi hiiri-inputtiin jollain tavalla, koska peli on koodattu antiikkisella Sourcella ja on älytön purkkaviritys.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 328
Ensimmäisen kerran tuo asia oli aikanaan suuremmin esille Enemy Territoryssä, jossa olivat nuo maagiset FPS-lukemat (korkein oli tuo 333 FPS), jotka vaikuttivat eniten tuohon liikkumiseen mahdollistaen siis sen, että tietyillä FPS-lukemilla pystyi tekemään hyppyjä, jotka eivät onnistuneet muuten. Käsittääkseni tuo sama "ominaisuus" löytyy kaikista Quake 3 Arena -pelimoottoriin perustuvista peleistä
http://files.idle.ee/et/trickjumping.html
Joo. Tätä samaa hyppyihin vaikuttavaa oli myös aikanaan Soldiers Of Fortunessa, jossa portaita pystyi sarjahypätä helpommin korkeammalla FPS:llä. Korkeampi FPS toi enemmän ''ilmaa'' hypyn alle. Battlefieldissä tai COD:eissa en muista vastaavaan törmänneeni.

Tuoreemmista kilpailullisista peleistä tuossa aiemmin linkkaamassani jutussa mainitaan myös tuo PUBG ja myös Fortinite. PUBG:in ongelma on kuulemma aikanaan korjattu, mutta en ole kyseisiä pelejä koskaan pelannut tai seurannut niiden skeneä niin en osaa siitä sanoa tarkemmin
Joo, tuo Fortniten postaus on 2019 vuodelta ja Epic luvannut korjata asian, mutta en äkkiseltään googlella löytänyt vahvistusta korjaukselle. Kaikista isoin ongelma lukemien perusteella tuo on konsoleilla, jossa 30 ja 60 fps on aivan eri kokemus muutenkin kuin +100fps. Ilmeisesti se vaikutus kuitenkin jatkui vielä +120fps Fortnitessä. Jotain jota pelintekijöiden pitäisi korjata, eikä käyttäjien.

Sen mitä Warzonen ''pro streamaajia'' olen katsellut, niin läheskään kaikki kovalla tasolla pelaavat ei ole laskeneet grafiikka-asetuksia saadakseen +200fps vaan vetää ~150fps. Yksi syy on varmaan se, että Warzonessa on vaikea saada lisää FPS:ää edes asetuksia laskemalla, kun mennään tuon 100fps yli. Mun kokemuksella Warzonessa on nettipelissä pullonkauloja, jonka vuoksi suorituskyky ei tahdo venyä kovillakaan komponenteilla 200fps tienoille. Ellei sitten karsi resoluutiostakin oikein huolella = epätarkka kuva jota harva haluaa.

Warzonessa siis jää oikeaa konkreettista hyötyä monella saamatta, kun kyllä itsekin huomaan eron 120fps vs 200fps viiveessä. Mutta kuvan tarkkuudesta ei voi määräänsä enempää tinkiä, joten noin 120fps joutuu vetämään, ja frametime on onneksi alle 10ms joka on jo sulavaa menoa sekin. Haluaisin silti enemmän, jotta voisi muokata kuvaa softalla -> Varjot OFF ja tummat alueet näkyvämmiksi jotta näkee vihollisen rakennuksissa nopeammin. Nuo nostaa frametimen 15-16ms joka on eri kuin 8ms.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 277
CS:GOn suhteen olen samaa mieltä että kun mennään yli 300 fps, ei kyllä oikeesti ole eroa ellei pelaa ammatikseen (placeboa ja sitä kautta itseluottamusta toki voi saada kun näkee taulussa 500 fps).

Muistaakseni fps kuitenkin vaikuttaa viiven lisäksi hiiri-inputtiin jollain tavalla, koska peli on koodattu antiikkisella Sourcella ja on älytön purkkaviritys.
Ainakin ennen FPS vaikutti Source-motin peleissä myös nettikoodin toimimiseen ja tämän kautta hitregiin. Tämä oli jotenkin suhteessa FPS:n ja cmdrate, interp sekä rate -asetusten kanssa
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 328
Tuosta löytyy eroja näytön hertsien vaikutuksesta viiveeseen. 360fps cap Valorantissa tuo siis 144hz -> 14,5 ms viiveen, 240hz -> 13,3 ms ja 360hz -> 12,7. Eli virkistystaajuuden nosto 144hz -> 240hz tuo vain n. 1,2 millisekunnin eron tuon Nvidian sheetin mukaan Valorantissa, ja 240hz vs 360hz ei edes sitä. FPS tuomista eroista en vielä löytänyt järkevää tulosta. Sen muistan että 144fps vs 240fps on isompi kuin pari millisekunnin ero, mutta paljonkohan se oli..

360fps cap screen hz comparison.png
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 408
Viestejä
4 236 364
Jäsenet
71 206
Uusin jäsen
Jocn Rock

Hinta.fi

Ylös Bottom