Pelaaminen: Laatu Vastaan Mukavuus

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Henkilökohtaisesti PC-sukuun jo syntymästäni kuuluneena, olen aina ihmetellyt rahvaan konsoliväen menoja, hämmentynyt myös siitä miksi meitä saman läänin edustajia kylmä esirippu jakaa. Rahvaan toiminnasta en ymmärrä miksi kahdesta tai useammasta vähempiarvoisesta laitteesta on saatu aikaan "heimosota", joka on jatkunut aina tähän päivään asti. Tuo talonpoikaisväki on yksinkertaisten huviensa perään ymmärtämättä paremmin, usein ylenkatsoen aateliston tietämystä ja ojennusta, mutta minä taasen, hieman eriävänä kuin muut kastiveljeni, olen kiinnostunut oppimaan niin vähäisemmältä kuin jopa minua korkeammalta.

...

Olen huomannut ajan saatossa että pelaan PC:llä useimmat pelit ohjaimella. Olen alkanut miettimään mukavuusaspekteja, sillä pelaan normaalisti toimistotuolilta pöydän ääressä. Uskoisin että äveriäillä on kaikki vaihtoehdot, vaan kuinka sinä tykkäät pelata? Menetkö mukavuus edellä mukaanlukien helppokäyttöinen konsoli, langaton ohjain, langattomat kuulokkeet, jopa oma pelihuone muhkeine kaiuttimineen, vaiko laatu edellä tykäten tähdätä hiirellä niin tarkasti kuin suinkin ja omistaen jämptin monitorin, kuulokevahvistimen, laatukuulokkeet, jne.

Minulla heräsi ajatus tässä, että pitäisikö kuitenkin liukua langattomuuden puolelle, vai onko tuossa järkeä? PC:tä alustana en hylkää, koska tykkään säätää ja grafiikat sopisi olla näyttävät, sekä FPS-pelit pelaan aina hiirellä, mutta vastapainoksi olisi rento langattomasti sohvalta tai sängyltä pelailla langattomilla vermeillä. Pari kysymystä liittyen siis langattomuuteen:

- Onko Bluetooth-ohjain riittävä kilpapeleihin? Huomaako eroa langalliseen?
- Onko langattomissa kuulokkeissa viivettä äänen suhteen? Muuta huomioitavaa?
- Syntyykö liittämällä langalliset kuulokkeet ohjaimeen viivettä tai äänenlaatueroa verrattuna jos äänikaapeli olisi suoraan kiinni konsolissa/PC:ssä?

En ole tekemässä siirtymää lähiaikoina, jos ollenkaan, vaan eniten kiinnostaa mitä muut ajattelevat näistä laadun ja mukavuuden kompromisseista. Oletko vaihtanut laitteistoasi ja ollut tyytyväinen? Kaduitko tai tuliko yllättäviä seikkoja vastaan? Tähän lankaan sopii myös keskustelu siirtymisestä PC-pelaamisesta konsolipelaamiseen, mutta tärkeää on ymmärtää se että nämä kaikki vaihtoehdot ovat aina kompromissi jossain suhteessa, kuten äänenlaadussa, kun puhutaan langattomista kuulokkeista; jopa alle 150 € langalliset kuulokkeet voivat piestä yli 300 € hintaiset langattomat selvällä erolla (jos on hifikorvaa).

Kerro tarinasi, esitä kysymyksesi!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 272
Pari kysymystä liittyen siis langattomuuteen:
1. Onko Bluetooth-ohjain riittävä kilpapeleihin? Huomaako eroa langalliseen?
2. Onko langattomissa kuulokkeissa viivettä äänen suhteen? Muuta huomioitavaa?
3. Syntyykö liittämällä langalliset kuulokkeet ohjaimeen viivettä tai äänenlaatueroa verrattuna jos äänikaapeli olisi suoraan kiinni konsolissa/PC:ssä?
1. Bluetooth on hieman hit&miss mitä tulee vasteaikoihin, mutta esim. Xbox ohjaimenhan saa ihan virallisella adapterilla kiinni Xbox Wireless standardin kautta, eli sama mitä Xbox konsolit käyttävät Microsoft Wireless Adapter for Windows -langaton adapteri Windows 10:lle 26,90
2. Langattomissa kuulokkeissa on erilaisia viiveitä riippuen käytetystä lähetystekniikasta. Bluetooth tuppaa olemaan jotain 100-200ms luokkaa ja ylikin, mutta esim. Logitechin LIGHTSPEED tekniikka lienee parempi tähän tarkoitukseen (ei kokemusta enkä ole myöskään revikoita lukenut) Logitech G Pro X Lightspeed -pelikuulokkeet 199,90
3. Viivettä ohjaimeen kytkemisestä tulee aikalailla sama, mikä ohjaimella on itse laitteeseen. Äänenlaatueroa voi syntyä riippuen minkälainen laitteisto on käytössä, eli onko mahdollisesti kuulokevahvistinta, kunnollista äänikorttia jne.

Mitä tulee itse topikkiin, niin olen itse hieman molempia. Näin kun ikää alkaa tulla ja käytettävissä olevat varat eivät enää rajoita yhteen valintaan, niin sekä olohuone että PC-nurkkaus on hyvässä kunnossa.
Paljon yksinpelejä pelaavana tulee useat pelit pelattua sohvalta ohjain kädessä, välillä jopa raahaa PC:n olohuoneeseen 65" OLED:n ja 7.1.4 Atmos soundbar-setin kaveriksi, kun taas välillä (esim. Horizon) on mukavempi tähtäillä jousipyssyllä hiiren kanssa.
Nyt kun RTX 3080 jossain kohtaa sattuisi saamaan, niin olen jopa harkinnut josko kaiken pelaamisen siirtäisi tuonne olohuoneen OLED:n puolelle, kun 4K@120Hz olisi mahdollista, mutta satunnainen räiskintöjen pelailu olisi hankalaa ilman hiirtä.

Listataan nyt hieman laitteistoa:
Olohuoneessa - LG 65" C9 OLED, Samsung Q96R soundbar, Xbox One X, Nintendo Switch + Pro controller ja Nvidia Shield
PC-nurkassa - Samsung CRG9 49" super ultrawide, 3900X, 2080 Super (3080 tulossa), Sennheiser HD58x kuulokkeet, Xbox adapterilla Elite ohjain ja Rift S VR-lasit
Hyllyssä/kaapissa - Nintendo WiiU, SNES mini (japanista henkilökohtaisesti tuotu ja modattu), PS3 ja Xbox 360
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
En pelaa kilpapelejä ja vähänlaisesti online-pelejä. Löytyy PC ja konsoli, molemmilla tulee pelattua. Simut ja VR pelit PC:llä, siksi siitä en ole luopunutkaan. Samoin strategiat menee PC:llä. Konsolilla mätkintäpelit kuten Soul Calibur ja vastaavat, samoin tasoloikat ja moninpelit jaetulla ruudulta tulee usein pelattua konsolilla. FPS-pelit mielellään PC:llä kun olen tottunut niissä hiireen, mutta niitä on tullut pelattua molemmilla. Tomb Raiderit oli ehkä paremmat konsolilla. Assasin's Creedin hankin konsolille.

Padiohjain vaati totuttelua, varsinkin tähtäämisen osalta, mutta siihen olen alkanut tottua. Lisäksi tähtäysavustus auttaa paljon. Joskus pelaan pojan kanssa fortnitea tai Predatoria, silloin valitsen PC:n hiiren takia, vaikka peli löytyy molemmille. Lisäksi se antaa vanhukselle tasoitusta vaikka ei tarpeeksi.

Nyt ajattelin hankkia kuulokkeet mikrofonilla, jos sitä kokeilisi puhumistakin pelatessa onlinessa. Johdolla konsoliin, mutta en tiedä vielä otanko sellaisen jossa on bluetooth. Yhdet bluetoothit on ilman mikkiä, tarvitsee puhelinta ja televisiota varten. Noita langattomia pelikuulokkeita ei välttämättä saa kytkettyä ilman dongleja, sellainen ei käy.

Tässä voisikin suositella minulle hyviä around-ear kuulokkeita mikillä, joissa on bluetooth ja toimii pleikassa sekä windowsilla. Saa vaatia johdon kahteen viimeksi mainittuun ja hinta korkeintaan 150€.

En osaa siis auttaa kuulokkeissa aloittakaa. Muutoin sanon että kokeilemalla selviää, ihmisillä on eri mieltymyksiä. Konsolin saa myytyä jos se ei kiinnostakaan. Jos varman päälle haluaa niin hankkii käytetyn, kohta saa näitä nykypolven konsoleita halvalla kun ihmiset päivittävät uuteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
877
Laatu=mukavuus. Pelaan pädillä aina jos voi, suorituskyky yksinpeleissä aivan hiiren tasolla genrestä riippumatta ja monissa vieläpä selkeästi edellä.

Freimeillä ei ole mitään väliä, kunhan se on stabiili siinä mihin se on asetettu. Nautiskelen pelini, en suorita.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Teidän vastauksenne tuo esiin hieman eri lähestymisiä.
@AeshmA on selvästi ns. laatutietoinen ja raudalla on näin ollen paljon merkitystä elämyksen kannalta. Saattaapa joskus vielä minullakin olla erikseen televisio pelaamista varten.
@draco76 Taidat ajatella käytännön ja hinnan kannalta ja sovittaa alustan ja ohjauksen pelin mukaisesti, mikä on järkeenkäypää. Minulle konsoli ei ole tarpeellinen mukavuustekijä, sillä jos minulla olisi televisio (minulla on vain monitori), liittäisin sen tietokoneeseen noin viiden metrin HDMI-kaapelilla. Säästää konsolin verran rahaa jos vain suinkin saa nuo laitteet samaan tilaan, mutta ei taida perheellisessä asumuksessa ihan tuosta vain käydä, eikä säätämiseen nähden konsolin hankinta ole iso investointi.
@patteli Ohjain on monille se mihin on kasvettu. Moni ei niin hyvä pelaaja, väittämättä että sinä olisit sellainen, pelaa selvästi paremmin ohjaimella mitä hiirellä. Huikeita ohjainsuorittajiakin on, mitä pelit kuten Fortnite tuovat esille. Hyvä muuten että mainitsit sinulle "laadun olevan mukavuutta", kun monesti tuo sana 'laatu' on hyvin häilyvä. Otsikossa viittaan sillä tietysti tekniseen laatuun.

Langattomasta hiirestä tai näppäimistöstä ei tullut vielä mainintaa, kun nehän ovat oikein korostetusti mukavuustekijöitä, sillä useimmiten langattomuudelle ei ole varsinaista tarvetta työpöydällä, koska hiirunäppiksen kanssa ei liikuta minnekään. Taitaa edelleen tämä tuotekategoria olla monelle hieman turha? Itse en ole moisia edes harkinnut, mutta mainittu Xbox-vastaanotin tietokoneelle kyllä houkuttaisi, sillä se eliminoi Bluetoothin selvennetyn "laaduttomuuden" (heh heh). Pitääpä laittaa hintaseurantaan. Onko tästä vastaanottimesta muuten tulossa uusittua versiota uuden konsolisukupolven myötä?

MUOK. kyssäri loppuun
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 272
Langattomasta hiirestä tai näppäimistöstä ei tullut vielä mainintaa, kun nehän ovat oikein korostetusti mukavuustekijöitä, sillä useimmiten langattomuudelle ei ole varsinaista tarvetta työpöydällä, koska hiirunäppiksen kanssa ei liikuta minnekään. Taitaa edelleen tämä tuotekategoria olla monelle hieman turha? Itse en ole moisia edes harkinnut, mutta mainittu Xbox-vastaanotin tietokoneelle kyllä houkuttaisi, sillä se eliminoi Bluetoothin ns. laaduttomuuden (heh heh). Pitääpä laittaa hintaseurantaan.
Ei tullutkaan tuota asiaa huomioitua, mutta itsellä on siis ihan PC käytössä langaton näppis ja hiiri, molemmat tuolla Logitechin LIGHTSPEED tekniikalla (G900 ja G915) ja vasteajoissa ei ole ollut mitään sanomista.
En ole koskaan oikein ollut langallisten hiirten ystävä, joten pöydällä onkin ollut mm. MX1000, MX Revolution ja G602 nykyistä ennen. Jotenkin se johto tuntuu aina takertuvan tai hankaavan jonnekin enkä muutoinkaan ole langattomissa mitään ongelmaa nähnyt (pelaillut mm. Overwatchia platinum-timantti tasolla).
Näppäimistö taas on langaton, koska nyt sen ~6kk jo istunut kotitoimistolla töitä tekemässä, niin tämä G915 mahdollistaa napin painalluksella vaihtamisen Logitechin donglen ja työläppärin bluetoothin välillä. Läppärin kaverina on sitten vielä langaton G603, jonka saisi senkin kahdella tekniikalla kiinni, mutta pelaamiseen tuo G900 on hieman parempi.
Näiden kanssa tuonne olohuoneeseen on PC:n kanssa helppo tarvittaessa siirtyä, kun koneesta ei tarvitse oikeastaan kuin virta-, näyttö- ja verkkopiuhat repiä irti ja napata näppis ja hiiri mukaan.

Onko tästä vastaanottimesta muuten tulossa uusittua versiota uuden konsolisukupolven myötä?
Ei taida olla tulossa, koska uudet konsolit käyttävät samaa tekniikkaa. Tuo donglehan jossain kohtaa uusittiin jo, kun se v1 oli melkoinen mötikkä (v1 ja v2 vierekkäin):
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: BOT

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
En ole koskaan oikein ollut langallisten hiirten ystävä, joten pöydällä onkin ollut mm. MX1000, MX Revolution ja G602 nykyistä ennen. Jotenkin se johto tuntuu aina takertuvan tai hankaavan jonnekin enkä muutoinkaan ole langattomissa mitään ongelmaa nähnyt (pelaillut mm. Overwatchia platinum-timantti tasolla).
...
Näiden kanssa tuonne olohuoneeseen on PC:n kanssa helppo tarvittaessa siirtyä, kun koneesta ei tarvitse oikeastaan kuin virta-, näyttö- ja verkkopiuhat repiä irti ja napata näppis ja hiiri mukaan.
Enpä tullut ajatelleeksi että langattomien kantaminen pisteeltä toiseelle on muuten erinomainen etu. Voi ottaa tutun näppishiiriyhdistelmän myös mökki-PC:n äärelle. :p

Tosissaan, onhan niille paikkansa kun miettii, mutta varsin pientä osaa varmaan häiritsee johdon hankaukset tai löytyisi useampia käyttökohteita. Enpä tiedä sitten moniko pelaa sohvalta jonkin telineen kanssa hiirinäppiksellä. Akkujen kanssa vehtaaminen ei myöskään kaikkia miellytä, varsinkaan jos sitä ei voi vaihtaa kulahtaessaan. Itse koitan vältellä akkulaitteita käytännön takia, mikä on muuten yksi piste mukavuuspuolelle, vaikka langattomuus on sekin mukavuutta. :bored:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
877
Teidän vastauksenne tuo esiin hieman eri lähestymisiä.
@AeshmA on selvästi ns. laatutietoinen ja raudalla on näin ollen paljon merkitystä elämyksen kannalta. Saattaapa joskus vielä minullakin olla erikseen televisio pelaamista varten.
@draco76 Taidat ajatella käytännön ja hinnan kannalta ja sovittaa alustan ja ohjauksen pelin mukaisesti, mikä on järkeenkäypää. Minulle konsoli ei ole tarpeellinen mukavuustekijä, sillä jos minulla olisi televisio (minulla on vain monitori), liittäisin sen tietokoneeseen noin viiden metrin HDMI-kaapelilla. Säästää konsolin verran rahaa jos vain suinkin saa nuo laitteet samaan tilaan, mutta ei taida perheellisessä asumuksessa ihan tuosta vain käydä, eikä säätämiseen nähden konsolin hankinta ole iso investointi.
@patteli Ohjain on monille se mihin on kasvettu. Moni ei niin hyvä pelaaja, väittämättä että sinä olisit sellainen, pelaa selvästi paremmin ohjaimella mitä hiirellä. Huikeita ohjainsuorittajiakin on, mitä pelit kuten Fortnite tuovat esille. Hyvä muuten että mainitsit sinulle "laadun olevan mukavuutta", kun monesti tuo sana 'laatu' on hyvin häilyvä. Otsikossa viittaan sillä tietysti tekniseen laatuun.

Langattomasta hiirestä tai näppäimistöstä ei tullut vielä mainintaa, kun nehän ovat oikein korostetusti mukavuustekijöitä, sillä useimmiten langattomuudelle ei ole varsinaista tarvetta työpöydällä, koska hiirunäppiksen kanssa ei liikuta minnekään. Taitaa edelleen tämä tuotekategoria olla monelle hieman turha? Itse en ole moisia edes harkinnut, mutta mainittu Xbox-vastaanotin tietokoneelle kyllä houkuttaisi, sillä se eliminoi Bluetoothin selvennetyn "laaduttomuuden" (heh heh). Pitääpä laittaa hintaseurantaan. Onko tästä vastaanottimesta muuten tulossa uusittua versiota uuden konsolisukupolven myötä?

MUOK. kyssäri loppuun
Olen itsekin "kasvanut" ohjaimeen alunperin, mutta on mulla hiirikokemustakin pelkästään cs:stä useita tuhansia tunteja(ja kaikki pc only pelit päälle 15v ajalta), joten molemmat hanskaan kasuaalitasolla niin hyvin kuin "voi" ja pädi on omissa käsissä aivan samalla tasolla kuin hiiri, oikeastaan välillä tulee pädiä ikäväkin. Toki mulla on melkein paras pädi mitä rahalla saa(Razer Raiju) ja sen tattien tarkkuus on niin paljon korkeampaa luokkaa (kuten ko. ohjaimess kaiken muunkin) kuin jonkun kuppasen peruskapulan luokkaa xbox360/ds4 joista voin vertailukokemukseni antaa, että noita epäreilua edes vertailla.

Bluetooth vs langallisuus, viive on hirveä ainakin DS4:llä ja sen huomaa jos vertailee lennosta mutta se on aivan sama kun kasuaalisti läpsyttelee pelejä nauttiakseen. Langattomien kuulokkeiden viiveestä käytännössä en osaa sanoa, tuskin on mitään väliä. Nytkin langattoman bt kuulokkeet päässä ja langaton näppis sylissä kun pelailen. Hiiri tulee piuhaa pitkin kun tulee pää kipeäks hiiren viiveestä etenkin fps peleissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 272
Akkujen kanssa vehtaaminen ei myöskään kaikkia miellytä, varsinkaan jos sitä ei voi vaihtaa kulahtaessaan. Itse koitan vältellä akkulaitteita käytännön takia, mikä on muuten yksi piste mukavuuspuolelle, vaikka langattomuus on sekin mukavuutta. :bored:
Työpöydän ääressä näppistä ja rottaa voi roikottaa halutessaan piuhan päässä, jolloin suuria huolia nuo akut eivät aiheuta. Näppis ja hiiri toimivat piuhassa ihan piuhallisena näppiksenä ja hiirenä, sekä näppiksen voi vaihtaa bluetoothiin siitä huolimatta.
Tuon G900:n akku tosin alkaa olemaan hieman kulahtanut, niin tulikin siihen tilattua uusi 2200mAh akku alkuperäisen 1000mAh tilalle, saapunee lähiaikoina ja entisenä elektroniikan huoltomekaanikkona noiden vaihto ei nyt suuri ongelma itselleni ole.
Ohjaimia ja muita AA-paristoilla käyviä vekottimia varten onkin sitten Ikean LADDA akkuja nippu, sillä ovat laadukkaita ja kapasiteetiltaan suuria, joten kestävät käyttöä pitkään ja aina on ladatut valmiina odottamassa.
 
  • Tykkää
Reactions: BOT
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
877
16007233895517477097187273835261.jpg


Siinä oma sohvasetuppi. Pöytäpönötys on historiaa, tää sohvalla rötväys rennointa ja parasta ja saa aikalailla täydellisen peliasennon tähän hiirinäppikselläkin :cool:

Kone sellanen kompakti mini itx tuolla piilossa, itse kasattu niin ei näy eikä kuulu. Eli 5/5

t: konsolit ja pc ennen(vielä +2v sit) pönötyspöydän ääressä :dead:
 
Liittynyt
08.05.2017
Viestejä
1 876
Itse pelaan olohuoneen sohvalta, näppis sylissä ja hiiri vieressä, pelistä riippuen myös pad tai hotas. Pelikoneesta löytyy tehokkainta rautaa 4K- ja VR-pelaamiseen (pl. näyttis, jonka päivitän pian), näyttönä 65" Samsung Q9FN optimaalisella etäisyydellä ja äänetoistosta vastaa Monitor Audion Dolby Atmos -kotiteatteri. En tykkää tehdä kompromisseja laitteiston suhteen, mikä vituttaa välillä, kun katsoo minkä verran tähän harrastukseen menee rahaa :beye: Mutta kyllä on mukavaa pelata, kun on puitteet kunnossa :happy:
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Ite oon kasvanut hiiri ja näppiskomboon, parempi näyttö(3440x1440 @100hz) ku telkku(10v vanha Full HD) niin tulee pelattua edelleen pöydän ääressä. Harvassa on pelit joita pelaan ohjaimella, ehkä 1/10 pelistä. Näppistä ja hiirtä en oo ikinä saanut mukavaksi sohvaolosuhteissa varsinkaan mitään nopeampaa peliä pelatessa. Sillon tällön tulee vedettyä sohvalla jotain peliä jossa 16:9 on ainoa kuvasuhde ja graafinen ulkoasu vaatimattomampi muutenkin. En ole oikeen sohvaa koskaan mieltänyt mitenkään erityisen mukavaksi, nojatuoli oli aikanaan nii siinä oli ihan jees, mutta yleensä selkä hikosi perus tuolia paljon enemmän ja asento oli silti semmonen eteenpäin kaartuva eikä mitenkään röhnöttävä.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4
Mukavuus tulee osittain siitä laadusta kun ei tarvitse tehdä liikaa kompromisseja, eikä koko ajan vituta huonot olosuhteet.

Totisemmat räiskinnät ehdottomasti hiiri + näppis kombolla ja kuulokkeilla, sekä tukevan taistelupisteen ja tuolin kera että asento ja tuntuma pysyy optimaalisena :s
Sohvaolosuhteisiinkin saa yllättävän hyvän hiirituntuman sopivan korkuisella hiirimattotelineellä joko sohvaan pultattuna tai sopivasti viereiselle istuimelle kyhäiltynä, kunhan on suorassa eikä heilu mihinkään liikoja. Näppis jalkojen päällä.
Witcherin tyylisiä hieman verkkaisempia pelejä erittäin hyvä pelailla näin. GTA:t myös tullut pelailtua hieman erikoisemmalla setillä eli sohvalla näppis, hiiri ja pädi vielä lisäksi ajeluita varten näppiksen päällä. Alkutotuttelun jälkeen toimi erittäin luontevasti. Hyvän langattomat näppiksen ja hiiren toki vaatii aina, halvoilla paskoilla ei mene kuin hermot.

Viive on myös erittäin raivostuttava piirre missä hyvänsä joten mahdollisimman viiveettömät vehkeet on suotavaa ja fps vähintään sadan pintaan. En näe oikein miellyttävänä jotain 40-50fps nykimistä konsolilla padin kera vaikka olisi miten hyvä, ohjaimelle soveltuva peli ja miellyttävä sohva joten PC lienee ainoa vaihtoehto tiettyjä poikkeuksia lukuunottamatta.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Mukavuus tulee osittain siitä laadusta kun ei tarvitse tehdä liikaa kompromissejä, eikä koko ajan vituta huonot olosuhteet.
Tämä on kyl asia minkä oon huomannut myös laitehankinnoissa. Kun ei tee niitä kompromissejä vaan ostaa sitä mitä oikeasti haluaa, niin eipä harmita myöhemmin sit niin paljoa kun ei tarvi etiskellä toimivia asetuksia tai kärsiä sit vastavuorosesti huonosta kuvanlaadusta/ruudunpäivityksestä.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Oma pelaaminen on siirtynyt jatkuvasti enemmän ja enemmän TV:n ääreen. Vaivattomuus, sekä pädille suunnitellut kontrollit ja ennen kaikkea netissä pädeillä pelaavat kanssapelaajat, mahdollistavat sohvalla rönöttämisen ja silti pelaamisesta nauttimisen. Toki suuri osa peleistä on myös yksinpelejä.

Kokeilin tässä ihan hiljattain taas PC:n liittämistä töllöön ja lopputulos oli 120Hz:stä huolimatta sama: pärjään huomattavasti paremmin näytön ääressä ja hiiri + näppis ei ole sohvalla yhtä mukava parivaljakko, kuin ne ovat työtasolla. Pädillä taas aivan turha yrittää hiiriä vastaan kisailemaan, ainakaan minun taidoillani.

Työpöydän ääressä taas tulee omat ergonomiaan liittyvät ongelmansa, vaikka on sähkösäätöistä pöytää, jalkatukea ja martelan jakkaraa. Vaivoja ei sohvalla tule, vaikka asennot eivät välttämättä aina ole niitä ergonomisimpia. Myöskään mukavuudessa ei luonnollisesti sohvalle pärjätä.

Oma PC on ihan pelikelpoinen (9900k & RTX 2800) ja näyttönä toimii 32” 1440p/144hz samsung. Kuvanlaatu ei ole edes sinne päin verrattuna telkkariin, eikä niitä kuulokkeitakaan välttämättä haluaisi aina pitää päässä pelatessa. Tehoissa siis omassa setupissa PC vie, mutta visuaalinen elämys on silti konsoleilla parempi.

TV:n (samsung 75” Q90r) ympärille on kerätty ps4 pro, switch ja Genelecin 4.0-järjestelmä. Tulevaisuudessa löytynee myös series x & ps5, sekä subbaria ja enemmän kaiuttimia, kunhan saadaan kämppä vaihdettua. PC tulee varmasti säilymään, sillä ajoittain tulee jostain pelistä innostuttua, mutta konsolit tulevat todennäköisesti pysymään pääalustana. Melkeinpä koko elämä on tullut pelattua konsoleilla ja PC:llä, joten ei sitä oikein osaa niistä luopua, ajoittaisista yrityksistä huolimatta.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Työpöydän ääressä taas tulee omat ergonomiaan liittyvät ongelmansa, vaikka on sähkösäätöistä pöytää, jalkatukea ja martelan jakkaraa. Vaivoja ei sohvalla tule, vaikka asennot eivät välttämättä aina ole niitä ergonomisimpia. Myöskään mukavuudessa ei luonnollisesti sohvalle pärjätä.
Tosiaan, tyyris toimistotuoli on tietokonepelaajalle suuri mukavuus, mutta istumisesta ei koskaan saa varsinaisesti mukavaa. Tärkeää on aina avata hartioita ja tietysti liikkua, vielä mielellään niin että kädet liikkuu hartioiden kanssa. Olen itse joitakin eri tuoleja kokeillut, mutta kaikissa sitä istuu lopulta miten sattuu röhnöttäen ja vaihtaen asentoa. Sohvapelaaminen tässä mielessä varmasti mukavampaa ja olisiko jopa "terveellisempää", mutta isoin juttu itselleni on kauempana oleva ruutu, mistä ei vain ole yhtä näppärää silmäillä asioita. Tuntuu hitusen oudolta pelata isolta ruudulta jos on tottunut pelaamaan aina näytöltä. Kaikkia pelejä ei miellyttävästi edes voi pelata, kuten strategioita joissa on pientä ränttiä ruudulla ja pikkuisia joukkoja. Sohvalle sopii ehdottomasti kuitenkin kaikki pelit missä ei suoriteta millään tavalla, kuten aikoinaan sängyltä muistan makoillen pelanneeni pelin Proteus - melkein nukahtaa taisin, mutta nautin pelistä kyllä, suosittelen edelleen jollain parilla eurolla.

GTA:t myös tullut pelailtua hieman erikoisemmalla setillä eli sohvalla näppis, hiiri ja pädi vielä lisäksi ajeluita varten näppiksen päällä.

Viive on myös erittäin raivostuttava piirre missä hyvänsä joten mahdollisimman viiveettömät vehkeet on suotavaa ja fps vähintään sadan pintaan. En näe oikein miellyttävänä jotain 40-50fps nykimistä konsolilla padin kera vaikka olisi miten hyvä, ohjaimelle soveltuva peli ja miellyttävä sohva joten PC lienee ainoa vaihtoehto tiettyjä poikkeuksia lukuunottamatta.
Hieno nimimerkki! GTA V:n pelasin itsekin niin että näppiksellä räiskinnät ja ohjaimella ajaminen, että tällaisia pelejäkin on. :D

Tärkeä laatuseikka minullekin on sulava ja viiveetön toiminta. Mieluummin kärvistelee ahtaalla jakkaralla pers kipeänä kuin tuskastuu jatkuvaan nykimiseen, mikä valitettavasti on totta joissain konsolipeleissä ja tietysti huonosti käännetyissä PC-peleissä. Ennen oli minulla enemmän toleranssia pelata bugisia nykiviä pelejä, mutta nykyään ei jaksa millään, joten odotan järestään reilun nipun päivityksiä pelille kuin pelille jos on tietoa ongelmista, ellei peli sitten ole aivan mahtava superi, millaisia harvemmin tulee. Ei siis auta vaikka porealtaasta pelaisi hartiahieronnan kera jos lagailu äkisti alkaa - mukavuus häipyy tiehensä ja raivo tulee tilalle. Minusta konsolit ovat hieman tällainen kompromissi kun esim. jotain Sekiroa pelatessa pitää oikeasti tyytyä heittelevään ruudunpäivitykseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.08.2019
Viestejä
382
Täällä on yks kaveri joka on pelannut enemmän tai vähemmän jollain laitteella 25 vuotta.

Mulle on langattomuus ollu se suurin mukavuuden tekijä mikä on tässä samassa ajassa kehittynyt huikeasti eteenpäin. Esimerkiksi langattomia kuulokkeita olen käyttänyt iäisyyden.

Keväällä löysin nuo PC puolen ajosimulaattorit niin sen jälkeen on sen laitteistoon ja peleihin mennyt vajaa 2000€ Juuri viikko sitten ostin ekan shifterin ja veronpalautus rahoilla päivitin polkimet.

Koko PC on ostettu noin 3 vuotta sitten. Oikeastaan koko ajan pelaa jotain vain enemmän ja enemmän nimenomaan PuuCeellä vaikka olen omistanut tässä sivussa koko ajan kaikki pleikkarin konsolit. Saa nähdä mikä on se syy miksi ostaisin PS5 konsolin. Todennäköisesti syy on tuleva God of War.

Tuorein peli jonka pelasin konsolilla läpi oli Ghost of Tsushima. En tiedä mikä on seuraava.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Omituisesti otsikoitu ketju?? Ratkaisu kaikkiin ongelmiin on tietysti pelituoli, joka on säädettävissä kunnon vaaka-asentoon. Pään taakse tyyny ja jalat rahille, niin mukavuus on sohvatasoa pädillä pelailuun. Ja sama tuoli sitten konttori-asentoon hiiripelejä varten :tup: Joskus on ollut olohuoneessa PC ja hiiri-näppis sohvalla on kyllä ihan karmea käyttää.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Keväällä löysin nuo PC puolen ajosimulaattorit niin sen jälkeen on sen laitteistoon ja peleihin mennyt vajaa 2000€ Juuri viikko sitten ostin ekan shifterin ja veronpalautus rahoilla päivitin polkimet.

Koko PC on ostettu noin 3 vuotta sitten. Oikeastaan koko ajan pelaa jotain vain enemmän ja enemmän nimenomaan PuuCeellä vaikka olen omistanut tässä sivussa koko ajan kaikki pleikkarin konsolit. Saa nähdä mikä on se syy miksi ostaisin PS5 konsolin. Todennäköisesti syy on tuleva God of War.

Tuorein peli jonka pelasin konsolilla läpi oli Ghost of Tsushima. En tiedä mikä on seuraava.
Simut on sellaisia että rahaa saa uppoamaan, vaikkei kokemusta ole. Laadun ja mukavuuden maksimointi noille peleille on rahallinen ja sisustuksellinen haaste ylitettäväksi.

Minulla on aina ollut vain PC, mutta jos ostaisin kylkeen konsolin, se olisi varmaan Nintendo Switch. Ymmärrän ketä tahansa joka haluaa pelata jonkin yksinoikeuspelin tai useamman, mutta oma periaate on sellainen, että jos minulla on vastaavaa tai tehokkaampaa rautaa sisältävä laite jo olemassa, eli PC, en näe mitään mielekästä ostaa toista samanlaista laitosta vain pyörittääkseni jotain softaa sillä, mitä pelit ovat. Analogiana voisi käyttää kahta eri pyykkikonetta jolla toisella pestään tietynlaiset vaatteet ja toisella tietynlaiset. Lähden asiassa liikkeelle rautanäkökulmasta ja tässä mielessä Switch tarjoaa jotain mihin PC:ni ei kykene, eli se on kompakti ja mukaan otettava, sekä siinä on ohjaimet millaisia ei saa käytännössä käytettyä PC:llä. Lisäksi jotkin Switchin pelit ovat luonteeltaan varsin erilaisia yleisiin monialustapeleihin nähden, joten rahoilleen voisi saada jotain mielekästä uutta vastinetta. Kukin tavallaan toki ja saahan noista tehokkaammista konsoleista samalla kätevän mediasoittimen, eikä niiden sisältämät järjestelmät ole hullumpia.

Omituisesti otsikoitu ketju?? Ratkaisu kaikkiin ongelmiin on tietysti pelituoli, joka on säädettävissä kunnon vaaka-asentoon. Pään taakse tyyny ja jalat rahille, niin mukavuus on sohvatasoa pädillä pelailuun. Ja sama tuoli sitten konttori-asentoon hiiripelejä varten :tup: Joskus on ollut olohuoneessa PC ja hiiri-näppis sohvalla on kyllä ihan karmea käyttää.
Otsikko on avoin ja epämääräinen, koska tämä keskustelu on laaja-alainen lennähdys läpi erilaisten pelaamismieltymysten, aina lattialla istumisesta Angry Birdsiä pelaten mahtavan simulaatiolaitoksen sisällä taistelemiseen asti.

Tuollainen tuoli on varmastikin kallis laitos vai oletko itse väsännyt? Onko tuotesivua?
 
Liittynyt
29.12.2019
Viestejä
44
Langattomissa pelitarvikkeissa on muutaman viime vuoden aikana koettu selkeä parannus. Viiveet langattomissa pelihiirissä ovat yhtä nopeita tai jopa nopeampia kuin langallisissa vastineissa. Our Click Latency Tests and Scores: Mice Tuolta esimerkiksi näkee, että markkinoiden pienimmät viiveet ovat Razerin hiirissä ja esimerkiksi Razer Basilisk Ultimaten viive on langattomana 7ms ja langallisena sama 7ms. En itse tosin ostaisi pelihiirtä langattomana tällä hetkellä kuin vain Logitechiltä ja Razerilta, koska niillä on selkeästi markkinoiden paras langaton tekniikka. Moni ammattilaispelaaja CS GO skenessä on myös siirtynyt langattomiin hiiriin ja esimerkiksi ammattilaistasolla yleisin hiiri taitaa tällä hetkellä olla Logitechin G Pro wireless jonka viive on noin 10ms langattomana.

Täytyy kuitenkin muistaa, että viiveiden kannalta bluetooth on ehdoton ei, koska sillä viiveet nousevat helposti yli 100ms. Suurinosa valmistajista onkin luopunut siitä pelitarvikkeissa tai vaihtoehtoisesti on laittanut esimerkiksi hiiren mahdollisuuden vaihtaa bluetoothin ja toisen langattoman tekniikan väliltä. Bluetoothin etuna on parempi akunkesto ja se, että sen yhdistämiseen ei tarvita erillistä ”donglea” joten sille on kuitenkin käyttöä.

Itse käytän Switchillä pelatessa Steelseriesin langattomia Arctis 7 pelikuulokkeita. En ole huomannut viivettä ja Steelseriesin sivujen mukaan viive on 16ms. Switchin Pro Controllerin viiveestä en löytänyt muuta tietoa kuin sen, että viive on pienempi langattomana kuin langallisena. En ole itse siinäkään huomannut viivettä.

Switchillä olen pelaillut pääosin yksinpelejä ja langaton ohjain + langattomat kuulokkeet ovat antaneet vapauden istua missä tahansa asennossa ilman, että johdot ovat tulleet tielle. PC:llä pelatessa käytän kuitenkin yhä langallista hiirtä ja kuulokkeita.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 834
Switchin hommmamisen jälkeen olen ostanut enemmän pelejä konsolille kun PClle. Jos on mahdollista niin ennemmin Switch versio vaikka fps ja grafiikat kärsisivätkin kunhan ei nyt täysin pelikelvoton ole.

Ainoa asia joka Switchissä ärsyttää suunnattomasti on että toisessa Joyconissa on välillä aivan jäätävä viive ja joskus se ei rekisteröi ollenkaan näppäilyjä. Joskus myös se rekisteröi että nappulaa painetaan pitkään pohjassa yhden painalluksen sijaan.

PCllä olen käyttänyt langatonta hiirtä MX1000 ajoista lähtien. Viimeiseen viiteen vuoteen langattomissa ei ole mitään eroa ollut langalliseen nähden joten en paristojen vaihtelua lukuunottamatta näe mitään syytä olla käyttämättä langatonta.

Kuulokkeissa en vielä kyllä hyppää langattomien kelkkaan. Ei ole vielä ainankaan kunnollisten hifi kuulokkeiden ja vahvistimen voittaneita.

Yksi mukavuuteen vaikuttava asia olisi kyllä iso ultrawide näyttö kahden siaan. Se tuo kyllä oman osansa ongelmia kuten näyttis pitäisi päivittää ja näyttiksen myötä poweri ja hyvin todennäköisesti prossu. Ei ehkä sen arvoista varsinkin kun ainoat pelit nykyään jotka vaativat kunnon konetta tuppaa olemaan fps pelejä ja noita ei juurikaan muutamaa poikkeusta varten tule pelattua. Ehkä jos konetta ei olisi tungettu ITX koppaan halukkuus vaihtaa osia olisi suurempi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Tuollainen tuoli on varmastikin kallis laitos vai oletko itse väsännyt? Onko tuotesivua?
Tämmöinen käytössä, jostain tarjouksesta ostin muistaakseni 250€. On hyvä!
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Yksi mukavuuteen vaikuttava asia olisi kyllä iso ultrawide näyttö kahden siaan. Se tuo kyllä oman osansa ongelmia kuten näyttis pitäisi päivittää ja näyttiksen myötä poweri ja hyvin todennäköisesti prossu. Ei ehkä sen arvoista varsinkin kun ainoat pelit nykyään jotka vaativat kunnon konetta tuppaa olemaan fps pelejä ja noita ei juurikaan muutamaa poikkeusta varten tule pelattua. Ehkä jos konetta ei olisi tungettu ITX koppaan halukkuus vaihtaa osia olisi suurempi.
Minä kokeilin aikoinaan kahta fullHD näyttöä, 34" ultra widea (VA) ja 43" 4K (IPS) näyttöjä, otin itselleni noista 43 tuumaisen. Erityisesti hyötypuolella iso tarkka näyttö loistaa, mukavuus ja tehokkuus on paljon parempi muihin vaihtoehtoihin verrattuna. Pelikäytössäkin minusta parempi ratkaisu mukavuuden kannalta. Omassa näytössä tosin huonoina puolina 60Hz ja kirkas heijastava pinta, mutta nykyään nuokaan eivät ole rajoitteina tässä kokoluokassa. Tuossa testaamassani ultra widessa oli taas värit ongelmana, VA paneelin heikkous.

Nuo isot 4K pelinäytöt korkeine virkistystaajuuksineen vaan taitavat maksaa reippaasti vielä nykyäänkin. Saati sitten konekin täytyy olla tehokas jos meinaa 4K tarkkuudella päästä yli 100 framen. Jos et fps pelejä pelaa niin varsinkin silloin kannattaa harkita isoa näyttöä suoraan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
877
Jaa vai että on langattomat parantuneet noin paljon :eek:

Pitänee hommata sellainen sitten. Viimeksi ollut langattomista G700 ja niin paljon kuin siitä tykkäsinkin(piuhan päässä) niin viive oli langattomana sellainen kuin olis vetänyt yliannostuksen rauhottavia naamaan ja kaikki laahaa ikuisuuden perässä. Ugh.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 834
Jaa vai että on langattomat parantuneet noin paljon
Jos iskee rahaa tarpeeksi tiskiin niin jopa wifin saa sille tasolle että käytännössä ei ole eroa piuhaan. Emännän koneeseen laitettiin 5Ghz wifi kun ei jaksanut piuhaa alkaa vetämään ja kattavan testailun jälkeen eroa ei ollut käytännössä eikä edes testeissä. Yllätti mukavasti. Joskus jos on sellainen tilanne että piuhan vetäminen on erityisen hankalaa harkitsen kyllä kovasti itsellenikin wifiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
877
Jos iskee rahaa tarpeeksi tiskiin niin jopa wifin saa sille tasolle että käytännössä ei ole eroa piuhaan. Emännän koneeseen laitettiin 5Ghz wifi kun ei jaksanut piuhaa alkaa vetämään ja kattavan testailun jälkeen eroa ei ollut käytännössä eikä edes testeissä. Yllätti mukavasti. Joskus jos on sellainen tilanne että piuhan vetäminen on erityisen hankalaa harkitsen kyllä kovasti itsellenikin wifiä.
5GHz olen huomannut saman, että nopeutta löytyy mutta viiveen vakaus on ongelma vaikka parhaillaan oliskin sama niin heittelyväli on luokkaa 20-60ms siinä missä langalla täysin vakaa 20ms, eli jos haluaa jotain FPS-pelejä pelata netissä niin tuo ei ole kyllä vaihtoehto. Ehkäpä siinäkin rahalla pääsee pitkälle, en tiedä, mutta tollainen havainto omilla perusvermeillä.

Tällä hetkellä muutenkin reititin parin metrin päässä laitteista niin ei sinänsä ole tarvetta tyytyä, jatkossa ihan hyvin voisi kun nettipelaaminen käytännössä kuollut harrastus ja sitä eroa ei muualla huomaa :poop:
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Jos iskee rahaa tarpeeksi tiskiin niin jopa wifin saa sille tasolle että käytännössä ei ole eroa piuhaan. Emännän koneeseen laitettiin 5Ghz wifi kun ei jaksanut piuhaa alkaa vetämään ja kattavan testailun jälkeen eroa ei ollut käytännössä eikä edes testeissä. Yllätti mukavasti. Joskus jos on sellainen tilanne että piuhan vetäminen on erityisen hankalaa harkitsen kyllä kovasti itsellenikin wifiä.
Langaton tekniikka ei pääse ikinä luotettavuudessa langan tasolle, se on fakta. Ihan sama kuinka paljon laitat rahaa tiskiin. Vaikka se enimmäkseen toimii hyvin, aina voi tulla joku häiriö samoille taajuuksille ja yhteys pätkii. Sama juttu kuulokkeissa, hiirissä ja näppäimistöissä. Jos haetaan ehdottoman luotettavaa pätkimätöntä yhteyttä, vain lanka on vaihtoehto. Nämä ovat täysin käyttökohteesta riippuvia asioita, toisella ei ole ikinä ongelmaa ja toisella pätkii joka viikko, riippuen millaisia häiriöitä sattuu taajuuksilla olemaan.
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Oma perussettini ohjauspuolesta vastaa käteen hyvin sopiva ja riittävän painava hiiri (Logitech G502) ja mekaaninen näppis korkeaprofiilisilla näppäimillä (Logitech G610). Ohjaimista en ole koskaan oppinut pitämään, useimmissa ajopeleissäkin (en kyllä paljoa pelaa) ajan nopeammin näppikseltä käsin kuin ohjaimella tai ratti+polkimet-yhdistelmällä (selvennys: olen ajanut autolla vain muutamia satoja metrejä joskus 80-luvulla). Monitorin (jokin Asuksen 27-tuumainen 1440p-malli) hankin painottaen väritoistoa valokuvien käsittelyä varten, tuolloin vuosia sitten 60 Hz nopeampia ei ollut alle tuhannen euron budjetissa tarjolla. Kuulokkeina ovat Logitechin G433:set, ihan kivat peleissä, mutta musiikissa ne ovat aika heikot verrattuna Sennheiserin HD 598CS:ään, jota käytän sillä puolella. Niin ja pelituolikin on.

Mitä parantaisin tästä? Ensimmäisenä ehkä hankkisin jalkatuen, pöydän korkeutta en voi säätää ja on sen vuoksi vähän säätöongelmia. Seuraavaksi hankkisin vähän yli 30-tuumaisen 4K-monitorin, saisi samalla vähän lisää pystyresoa pdf-dokumenttien lukemiseen (aukeama kerralla riittävässä koossa). Ruudunpäivitysnopeuden suhteen en ole kovin kriittinen.
 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Heitin tuossa pari vuotta sitten PC pöydän roskiin ja möin näytön. Siirsin PC:n TV tason taakse ja nyt pelaan nojatuolissa Xbox one ohjaimella 55" 4K televisiolla.
Ei tule enää pelattua räiskintäpelejä netissä niin en koe tarvitsevani mitään ultimaattista näyttöä ja näppis/hiiri komboa. Tuli aikoinaan todella pahat niska ja hartiakivut räiskintäpelejä pelatessa niin päätin siirtyä mukavuus puolelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Mitä tulee itse topikkiin, niin olen itse hieman molempia. Näin kun ikää alkaa tulla ja käytettävissä olevat varat eivät enää rajoita yhteen valintaan, niin sekä olohuone että PC-nurkkaus on hyvässä kunnossa.
Paljon yksinpelejä pelaavana tulee useat pelit pelattua sohvalta ohjain kädessä, välillä jopa raahaa PC:n olohuoneeseen 65" OLED:n ja 7.1.4 Atmos soundbar-setin kaveriksi, kun taas välillä (esim. Horizon) on mukavempi tähtäillä jousipyssyllä hiiren kanssa.
Nyt kun RTX 3080 jossain kohtaa sattuisi saamaan, niin olen jopa harkinnut josko kaiken pelaamisen siirtäisi tuonne olohuoneen OLED:n puolelle, kun 4K@120Hz olisi mahdollista, mutta satunnainen räiskintöjen pelailu olisi hankalaa ilman hiirtä.

Listataan nyt hieman laitteistoa:
Olohuoneessa - LG 65" C9 OLED, Samsung Q96R soundbar, Xbox One X, Nintendo Switch + Pro controller ja Nvidia Shield
PC-nurkassa - Samsung CRG9 49" super ultrawide, 3900X, 2080 Super (3080 tulossa), Sennheiser HD58x kuulokkeet, Xbox adapterilla Elite ohjain ja Rift S VR-lasit
Hyllyssä/kaapissa - Nintendo WiiU, SNES mini (japanista henkilökohtaisesti tuotu ja modattu), PS3 ja Xbox 360
Meillä on jokseenkin samanlaiset laitteistot, ainakin vertailukelposen lähellä. Oon huomannut ite sen, että aika vähän on sellasia pelejä mitkä ihan ehdottomasti haluaa pelata ohjaimella. Kyllähän niitäkin aina sekaan mahtuu, mutta se on itellä se rajottava tekijä miksen vedä koneesta piuhaa tohon OLEDiin kauhean useasti. Tai no useasti, onkohan mulla nyt yhteensä kaks viikkoa edes käytössä ollu tää 3080 + B9S combo.

Testailin kuitenkin erilaisia pelejä tolla oledilla ja just toi mainitsemas Horizon Zero Dawn tuli testattua sen hyvän HDR toteutuksen vuoks. Kyllähän siinä vähän ihmeissään oli kun 3440x1440 120Hz IPS-paneelilla varustettu näyttökin jäi kun tikku paskaan kuvanlaadullisesti. Ainut ongelma oli vaan se, että tossa pelissä on kuitenkin tähtäys aika isossa roolissa, niin ehdottomasti sen haluaisin hiirellä ja näppäimistöllä pelata, vaikka kaikki muu oikeastaan tuntuiskin sen ampumisen lisäks luonnollisemmalta sillä ohjaimella.


Tätä tuli sitten kuolattua oma aikansa. Olis aikalailla täydellinen ratkasu ongelmaan, ainut vaan et tästä kombosta pääsis maksamaan lähemmäs 200€ jos langattoman hiiren ja näppäimistön tohon kylkeen vielä hommais. Lautaan menee vaan toi K63 näppis, joten siinä ei paljoo vaihtoehtoja ole.

Toisaalta sit taas ois mukava vetää suora ero pädipelaamisen ja hiiri + näppis pelailujen välille. M+KB tässä ultrawidellä, pädipelit sitten oledilla. Jos ultrawide tukea ei syystä x ole paketista suoraan, eikä modia saatavilla niin nekin sit telkkarista. Koska jos olis mahollista vetää hiirellä ja näppiksellä ihan telkkarin kautta sohvalta, niin mulla on sellanen fiilis et siinä vaiheessa ei tulis paljoa tässä pöydällä ultrawideltä enää pelailtua. Ja siinä vaiheessa tulis sellanen fiilis et tähän näyttöön investoidut rahat ois menny täysin hukkaan.

On kyllä niin vitun säälittävän kuulonen ongelma taas itellä :cigarbeye:
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
@Raxama Ylempi viestisti tuo hyvin esille seikan, että pelaamisessa erittäin oleellista, jopa oleellisempaa kuin grafiikka ääni tai mikään muu, on ohjain ja ohjattavuus. Helposti unohdetaan, mitä onneksi Nintendo ei ole edelleenkään unohtanut, ohjaimen niin keskeinen rooli pelaamisessa. Ohjain on ainut linkki pelaajan ja pelattavan sisällön välillä, minkä tulee palvella pelin tarkoitusperää. Se millainen ohjain on milläkin alustalla käytettävissä määrittää alusta asti koko pelin luonnetta, kuten X360- ja PS3-aikakautena kirottiin kun pelit tulivat konsolimuodossaan niin usein PC:lle. Ohjaimen ja ohjattavuuden merkitystä ei voi vähätellä, juuri kuten Colecovision ja Intellivision jo aikoinaan kehnoilla ohjaimillaan osoittivat, vaikka ne tarjosivat Atari 2600:aa paremmat grafiikat.

Kuvanlaadullisesti on varmasti parempi pelata tuolta huikealta OLED-paneelilta, mutta mitä merkitystä on kalleuksilla ja mahtavuudella, jos et pysty vaikuttamaan peliisi vaivattomasti? OLED-monitoreita kun ei vielä ole eikä koskaan pakolti laajalti tule kiinnipalamisen takia, on vauraamman pelikansan pakko "tyytyä" pelaamaan nurjalta LCD-paneelilta pelejään. Heh, mutta tosissaan en itse pelaisi montaakaan peliä TV:ltä, muut kuin porukkapelit, elokuvamaiset pelit ja ehkä jotkin ajopelit sekä tasohyppelyt, eli ei järin suureksi jää pelattavien pelien valikoima lopulta. Ohjaimella pelatessakin, millä pelaan hyvin paljon pelaamisistani, olen mieluummin monitorin edessä, koska monitori näppäryydessään ja vasteajassaan vain pieksee ison osan televisioista. Näet paremmin yksityiskohdat, ei tarvitse pyöritellä silmiään, kaikki näyttää selkeämmältä, sekä Windowsiin hyppääminen näppiksen avulla käy vaivatta. TV:ltä pelaaminen on lähes aina pienoinen kompromissi.

Muistakaamme siis ohjaimen merkitys ennen kaikkea, eli tässä asiassa olen kait mukavuuden kannalla jos verrataan tapojani OLED-TV:ltä pelaamiseen hiirunäppiksen kanssa sohvalta käsin? Oli miten oli, pidän ohjaimen merkitystä jopa sellaisessa arvossa, että tilasin uusimman tulevan Xbox-ohjaimen, vaikka minulla on jo Dualshock 4 (V2) ja hitusen häikkäävä Xbox One -ohjain (V1). DS4:n ja tulevan ohjaimen välillä on eronsa, vaan tästä huolimatta voi joku ihmetellä mihin tarvitsee toista vastaavaa kapistusta? Pääsyynä on viimeisin ja hienoin, vielä kuitenkin järkihintainen, ohjain joka tarjoaa viimeisimmät värinäominaisuudet ja minimaalisen viiveen, puhumattakaan hienoisesti parannellusta muotoilusta ja pinnoituksesta. Xbox-ohjain ainakin 360-ohjaimesta saakka tunnetaan sinä ohjaimena mikä on suunnittelun ruusuinen tuotos, niin hyvin käteen istuva ja varsin tarkka, etten voi olla palkitsematta itseäni kuin Microsoftia hankkien uusimman ohjaimen jälleen kerran. Microsoft ei tuonut konsolimarkkinoille astuessaan ominaisuuksien puolesta ohjaimiin käytännössä mitään uutta, ellei liipaisinvärinää voi pitää tällaisena, mutta he ymmärsivät sen miten viimeistelty ohjain voi niin hienovaraisesti parantaa elämystä, pelasit peliä kuin peliä. Nintendo liitää omalla radallaan, mitä arvostan yhtä suuresti, sillä uudet ohjaininnovaatiot sytyttävät kipinän aina uudenlaisille peleille, aivan kuten hiirunäppis teki aikoinaan PC-pelaamisen ponnahtaessa kunnolla nousuun, tuoden mahtavia pelejä tullessaan grafiikoista puhumattakaan, mitä ei vain olisi pystynyt kontrolloimaan kunnolla pädillä.

Oma neuvoni on että pelit mitkä ovat nopeita tai vaativat muuten huolellista ohjaamista, ne kannattaa ainakin kokeilla pelata monitorilla jopa ohjaimen kanssa. Konsolinkin voi halutessaan yhdistää monitoriin, enkä näkisi tällaista kokoonpanoa mitenkään ihmeellisenä etenkään tulevien konsoleiden saapuessa. Laadukas 4K/1440p-näyttö kiinni konsolissa taannee hienoisesti paremman osumatarkkuuden ja muuta pientä. Harmi että konsolit eivät erileveitä näyttöjä taida tukea.

MUOK. hieman harkitsin uudelleen
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
538
Jonkinlainen kompromissi on tullut löydettyä mukavuuspainotteiseen suuntaan. Pelaan pelkästään olohuoneen 55” oledilla, jossa PC bluetooth -näppiksellä ja hiirellä kiinni. Kuulokkeet täytyy olla langalliset kun langattomilla kuulokkeilla loppuu ilmeisesti bt-kaista kesken kun alkaa ääni pätkimään. Hiiren ja näppiksen alustana sylissä/nojatuolissa toimii Liimapuulevy Bambu 18 mm . Nojatuoli tulee siirrettyä sopivan lähelle ruutua niin 55 tuumaakin tuntuu ruhtinaalliselta. Ja kuvanlaatu on 4K oled-nannaa :love2: Aiemmin tuli pelattua atk-kulmauksessa kaarevalla 35” ultrawide -monitorilla ja ei ole tullut sitä ikävä.

F930604C-DC47-4CB8-8E8B-4F28703919C4.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Tietääkseni ilman parempaa ketjua, aiheesta hieman sivuten, tietääkö kukaan mitä tekniikkaa PS4 käyttää langattomien ohjaintensa kanssa kommunikointiin? Bluetoothia? Mietin että toimiiko PC-käytössä DS4-ohjain paremmin BT:n kanssa kuin Xbox One S -ohjain, sillä jälkimmäisestä on netti pullollaan valitusta PC-käytössä nimenomaan BT-yhteydellä. Alemmat videot osoittavat, jos ne ovat edes luotettavia, että DS4-ohjain BT-yhteydellä on jopa viiveettömin kaikista langattomista, kun taas Xboxin tapauksessa viivettä on todella vähän päästen samalle viivalle kaapeloituna ja Xboxin oman langattoman tekniikan kanssa. Jos kiinnostaa miksi kaapeli on yhtä "hidas" kuin langaton, on syytä katsoa kyseiset videot, vaan nyt pohdinnan aihe on onko DS4-ohjaimet vähemmän ongelmallisia PC-käytössä kuin Xbox One S -ohjaimet BT:llä? Päteekö samat lait Bluetoothiin aina laitteesta riippumatta vai onko Sony osannut taikoa jotain sellaista mikä estää ongelmat PC-käytössä kuin oman konsolinsa äärellä, joista BT niin helposti häiriöherkkyytensä takia kärsii. Mainittakoon perään että DS4:n pieni viive BT:llä johtuu ohjaimen hyvin korkeasta kiertotahdista (polling rate).

Tämä artikkeli tuo hyvin esille sen ettei Microsoft ilmeisesti koskaan suunnannut BT:tä ohjaimissaan käytettäväksi muuten kuin puhelimien kanssa. Tältä Verkkokauppa.com:n asiakasarviosivulta löydät heti kaksi tyypillistä palautetta siitä miten ei Xbox-ohjain toimi BT:llä oikein. Googlella löytää todella paljon.


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Jonkinlainen kompromissi on tullut löydettyä mukavuuspainotteiseen suuntaan. Pelaan pelkästään olohuoneen 55” oledilla, jossa PC bluetooth -näppiksellä ja hiirellä kiinni. Kuulokkeet täytyy olla langalliset kun langattomilla kuulokkeilla loppuu ilmeisesti bt-kaista kesken kun alkaa ääni pätkimään. Hiiren ja näppiksen alustana sylissä/nojatuolissa toimii Liimapuulevy Bambu 18 mm . Nojatuoli tulee siirrettyä sopivan lähelle ruutua niin 55 tuumaakin tuntuu ruhtinaalliselta. Ja kuvanlaatu on 4K oled-nannaa :love2: Aiemmin tuli pelattua atk-kulmauksessa kaarevalla 35” ultrawide -monitorilla ja ei ole tullut sitä ikävä.

Mikä peli kuvassa?
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
1 381
Henkilökohtaisesti PC-sukuun jo syntymästäni kuuluneena, olen aina ihmetellyt rahvaan konsoliväen menoja, hämmentynyt myös siitä miksi meitä saman läänin edustajia kylmä esirippu jakaa. Rahvaan toiminnasta en ymmärrä miksi kahdesta tai useammasta vähempiarvoisesta laitteesta on saatu aikaan "heimosota", joka on jatkunut aina tähän päivään asti. Tuo talonpoikaisväki on yksinkertaisten huviensa perään ymmärtämättä paremmin, usein ylenkatsoen aateliston tietämystä ja ojennusta, mutta minä taasen, hieman eriävänä kuin muut kastiveljeni, olen kiinnostunut oppimaan niin vähäisemmältä kuin jopa minua korkeammalta.

...

Olen huomannut ajan saatossa että pelaan PC:llä useimmat pelit ohjaimella. Olen alkanut miettimään mukavuusaspekteja, sillä pelaan normaalisti toimistotuolilta pöydän ääressä. Uskoisin että äveriäillä on kaikki vaihtoehdot, vaan kuinka sinä tykkäät pelata? Menetkö mukavuus edellä mukaanlukien helppokäyttöinen konsoli, langaton ohjain, langattomat kuulokkeet, jopa oma pelihuone muhkeine kaiuttimineen, vaiko laatu edellä tykäten tähdätä hiirellä niin tarkasti kuin suinkin ja omistaen jämptin monitorin, kuulokevahvistimen, laatukuulokkeet, jne.

Minulla heräsi ajatus tässä, että pitäisikö kuitenkin liukua langattomuuden puolelle, vai onko tuossa järkeä? PC:tä alustana en hylkää, koska tykkään säätää ja grafiikat sopisi olla näyttävät, sekä FPS-pelit pelaan aina hiirellä, mutta vastapainoksi olisi rento langattomasti sohvalta tai sängyltä pelailla langattomilla vermeillä. Pari kysymystä liittyen siis langattomuuteen:

- Onko Bluetooth-ohjain riittävä kilpapeleihin? Huomaako eroa langalliseen?
- Onko langattomissa kuulokkeissa viivettä äänen suhteen? Muuta huomioitavaa?
- Syntyykö liittämällä langalliset kuulokkeet ohjaimeen viivettä tai äänenlaatueroa verrattuna jos äänikaapeli olisi suoraan kiinni konsolissa/PC:ssä?

En ole tekemässä siirtymää lähiaikoina, jos ollenkaan, vaan eniten kiinnostaa mitä muut ajattelevat näistä laadun ja mukavuuden kompromisseista. Oletko vaihtanut laitteistoasi ja ollut tyytyväinen? Kaduitko tai tuliko yllättäviä seikkoja vastaan? Tähän lankaan sopii myös keskustelu siirtymisestä PC-pelaamisesta konsolipelaamiseen, mutta tärkeää on ymmärtää se että nämä kaikki vaihtoehdot ovat aina kompromissi jossain suhteessa, kuten äänenlaadussa, kun puhutaan langattomista kuulokkeista; jopa alle 150 € langalliset kuulokkeet voivat piestä yli 300 € hintaiset langattomat selvällä erolla (jos on hifikorvaa).

Kerro tarinasi, esitä kysymyksesi!
AKRACing ja Razerii oheislaitteet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
877
Tietääkseni ilman parempaa ketjua, aiheesta hieman sivuten, tietääkö kukaan mitä tekniikkaa PS4 käyttää langattomien ohjaintensa kanssa kommunikointiin? Bluetoothia? Mietin että toimiiko PC-käytössä DS4-ohjain paremmin BT:n kanssa kuin Xbox One S -ohjain, sillä jälkimmäisestä on netti pullollaan valitusta PC-käytössä nimenomaan BT-yhteydellä. Alemmat videot osoittavat, jos ne ovat edes luotettavia, että DS4-ohjain BT-yhteydellä on jopa viiveettömin kaikista langattomista, kun taas Xboxin tapauksessa viivettä on todella vähän päästen samalle viivalle kaapeloituna ja Xboxin oman langattoman tekniikan kanssa. Jos kiinnostaa miksi kaapeli on yhtä "hidas" kuin langaton, on syytä katsoa kyseiset videot, vaan nyt pohdinnan aihe on onko DS4-ohjaimet vähemmän ongelmallisia PC-käytössä kuin Xbox One S -ohjaimet BT:llä? Päteekö samat lait Bluetoothiin aina laitteesta riippumatta vai onko Sony osannut taikoa jotain sellaista mikä estää ongelmat PC-käytössä kuin oman konsolinsa äärellä, joista BT niin helposti häiriöherkkyytensä takia kärsii. Mainittakoon perään että DS4:n pieni viive BT:llä johtuu ohjaimen hyvin korkeasta kiertotahdista (polling rate).

Tämä artikkeli tuo hyvin esille sen ettei Microsoft ilmeisesti koskaan suunnannut BT:tä ohjaimissaan käytettäväksi muuten kuin puhelimien kanssa. Tältä Verkkokauppa.com:n asiakasarviosivulta löydät heti kaksi tyypillistä palautetta siitä miten ei Xbox-ohjain toimi BT:llä oikein. Googlella löytää todella paljon.



Bluetoothilla.

DS4 käytän joskus PC:llä ja joskus Raijua, riippuu pelityypistä, ja DS4 toimii täydellisesti tuon oman BT-sovittimen kans silloin kun sitä käytän.

Mutta on myös huonompia kokemuksia jostain 5v takaa että vaikka 99% ajasta toimi niin välillä tuli sellanen ettei komennot menneet perille tai jäi joku komento jumiin hetkeksi. Tosin se oli aikaa kun piti käyttää 3rd party softia ohjaimen yhdistelyyn. Nykyään ei tarvi niin toiminut täydellisesti, tosin on uudemman revikan ohjaintakin nyt että tiedä sitten onko sillä väliä myös. Tuskin, luultavasti ne 3rd party ajurit vaan oli persiistä.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Dodiitsei! Tänään tuli Xbox Series -ohjain joka on tuntuvampi uudistus mitä odotin One-ohjaimen yli. Älkää käsittäkö väärin, nämä ohjaimet ovat hyvin samanlaisia, edes 10 € hintaeroa voi olla hankala perustella, mutta nuo vähäisetkin muutokset ainakin omissa käsissäni tuntuvat mainioilta.

Ensinnä ristiohjain on jälleen parantunut reilusti, millä voisi jo hyvin pelailla vaativan tasoloikan. One:ssa oli jo aika hyvä ristiohjain, mutta se oli silti hitusen liian jäykkä ja kliksahtava kovaan menoon. Nyt ristiohjain on varsin mainio minkä keskellä peukalo lepää ja millä on helppo nopeasti painaa viistosuuntiin, kuin myös suht helppo tehdä nopeita tuplapainalluksia. Silti Dualshockien pehmeiden ristiohjainten tasolle ei päästä ja varsinkin DS5 ulkoisesti näyttää tekevän tuosta vieläkin paremman. Paras ristiohjain mitä itse olen käytellyt on varmaan klassisessa Super Nintendossa, mutta entiset Dualshockit ei tietenkään kaukana tästä ole.
Toisiksi tärkein uudistus on alapinnan ja takanappien kuvioitu materiaali mikä tuntuu miellyttävän veikeältä käsissä. Tykkään tästä vaikka se tuskin vaikuttaa mihinkään muuhun kuin hypistelyfiilikseen.
Kolmantena tulee muotoilu ja olkanapit. Muotoilu on hivenen pienempi, ei yhtään huono, mutten sanoisi parannukseksi. Jos sinulla on erityisen isot kädet, tulet pitämään tätä todennäköisesti hienoisena miinuksena, mutta kaikkiaan ollaan hyvin lähellä samoja mittoja ja fiilistä. Olkanapit taasen ovat tuntumaltaan jotakin One:n ja One S:n väliltä, naksuen kivasti, mutta ollen jämäkämpiä mitä One S:n ja taas helpompia painaa kuin One:n. Hyvään suuntaan menneet kunhan vain kestävät.
Mainittakoon vielä keskinappien hitusen vastineellsempi painallus, joiden seassa on uusi jakamisnappi, mistä en henkilökohtaisesti piittaa, ellei siihen saa kuvankaappaamista jotenkin asetettua. Tietääkö kukaan?

Minulla on nyt myös Xbox-vastaanotin koneessa. Viivettä en voi väittää huomaavani piuhan ja sen välillä, en ainakaan mitään tuntuvaa, ellen jonkin kuvitteellisen häivähdyksen. Todella pikainen ottaa käyttöön, mutta jotain häiriötä tuli jo kerran tunnin parin testailun aikana muutaman sekunnin ajan :S. Toivon todella ettei tule jatkossa. Viiveen puolesta kuitenkin uskallan suositella tilaamaan tuon vastaanottimen minkä sai välittömästi Microsoft-kaupasta (saatavuus muualla nyt huono). Kovaa ohjainkompoa PC:lle halajavan kannattaa siis tilata Microsoft-kaupasta uutuusohjain ja vastaanotin, sekä tällainen laturi ja esim. nämä patterit, jos ei jo ole.

Myötäilläkseni ketjun aihetta paremmin, minusta nuo patterit, vaikka eivät ole mukavuustekijä, ovat ehdottomasti hyvä ratkaisu ohjaimeen, sillä kun akku loppuu, pääset toisen patteriparin avulla heti jatkamaan langattomasti. En ymmärrä mikä idea on siinä, että yhdistää hymyssä suin pelin tiimellyksessä piuhan kun tarvitsee virtaa akkuun, sillä tuolloin menetetään itse toiminnallisuus eli langattomuus. Mitä hienoa on sisäisessä akussa jos se vain rajoittaa langattomuuden hyödyntämistä? Eri asia silloin jos laittaa pelaamiseen päätteeksi aina ohjaimensa piuhan päähän, mutta pienempi häiriö on minusta aina olla toiset patterit ladattuna. Kalliimmaksi tämä yhdistelmä tietysti tulee, eli edullisuuden puolesta propsit Sonyn ohjaimelle, mutta akun vaihdettavuudesta, kestosta ja mainitsemastani hyödystä viitsii kyllä ja kannattaa maksaa.
En aina todellakaan ymmärrä miten kuluttajat ajattelevat. Ilmeisesti sisäinen akku on kätevä juu, mutta mitenkäs sitten esim. puhelimien kuulokeliitännän puute? Viimeisintä Tekin Sony Xperia 5 II -arvostelua sivuten voisi mainita kameranäppäimen myös. Kuulokeliitäntä on sellainen asia että sen puuttuessa kun on vain piuhan kautta ääni siirrettävissä, eikä adapteria tietenkään missään, niin mitä teet? Silloin ei tietenkään musaa/ääntä kuunnella. Samaa toiminallisuusfilosofiaa haen tuolla ohjaimen patteriratkaisulla, että voit aina pelata langattomasti kun sinulla on täydet patterit varalla, mitään toiminnallisuutta ei koskaan tarvitse uhrata. Taas puhelimesta löytyvän kameranäppäimen tapauksessa on tosi kätevä kun ei talvella tarvitse pakosti ottaa hanskoja pois näprätäkseen kameraa auki, vaan voi painaa vain napista ja vielä sen lisäksi porrastetusti tarkentaa hanskoin tai ilman. Tämän sortin toiminnallisuutta arvostan kaikissa tuotteissa - sinun tulee pystyä käyttämään sen toimintoja aina, sillä mitä hyötyä on esineestä tai ominaisuudesta mitä et voi tilanteesta riippumatta käyttää?

Vielä mainitsen langattomat kuulokkeet, jotka ovat hieno keksintö, mutta niiden epämukavuustekijä on tietysti akkuseikat. Mitä iloa on kuulokkeista mitkä simahtavat kesken käytön? Onko uhraus äänenlaadussa sekään kovin kiva juttu, kun kerran äänen kuuntelua varten, yleensä musiikin, kuulokkeet on alun alkujaan ostettu? Joillekin vaivattomuus tuntuu olevan kaikki kaikessa ilman toista näkökulmaa, mutta ehdottomasti ymmärrän ominaisuuden kuten langattomuuden käytön siellä missä siitä on hyötyä. Langattomat urheilunapit ovat aivan loistava keksintö juoksemiseen ja salille, mutta taasen langattomuudesta on minimaalisen vähän hyötyä jos käytät nappeja vain bussissa, voisi väittää että enemmän jopa haittaa kuin hyötyä akun takia. Varsinkin langattomien kuulokkeiden ostaminen työpöydän edessä käytettäväksi ilman että niitä käyttää muualla on suorastaan idioottimainen uhraus mitä en voi käsittää. Toki asiakkaille hehkutetaan ja heitä hämätään mainospuheilla, joten jokainen mokaa joskus, mutta pointti ei olekaan se että kuka on idiootti ja kuka ei, vaan se että tuotteessa tulee aina miettiä noita laadun, toiminnallisuuden ja vaivattomuuden välisiä suhteita. Harkitse siis maalaisjärjellä äläkä seuraa trendejä turhan päiten!
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Itselläni on pc:llä kaikki langallista, myös ohjain, jota tosin käytän äärimmäisen harvoin - vannon hiiren ja näppäimistön nimiin. PS4:lla on kolme ohjainta, joista kaksi on aina telakassa, kun pelaan sillä vain yksinpelejä (niitäkin harvoin), niin akun loppuminen ei ole ongelma.

Tuosta puhelinpuolesta, vaikka vähän offtopiciksi menee - musiikin kuuntelemiseen varaamissani kuulokkeissa minulla on aina adapteri kiinni, poistan sen vain silloin kun kuuntelen cd-levyltä. Apple Musicin äänenlaatu oli sen verran hyvä, että useimmiten tulee kuunneltua sen puolelta ellen halua kuunnella levyjä, joita ei sieltä löydy. Pelikuulokkeet taas ovat tietokoneessa kiinni, mutta musiikkiin ne ovat jokseenkin paskat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
877
Dodiitsei! Tänään tuli Xbox Series -ohjain joka on tuntuvampi uudistus mitä odotin One-ohjaimen yli. Älkää käsittäkö väärin, nämä ohjaimet ovat hyvin samanlaisia, edes 10 € hintaeroa voi olla hankala perustella, mutta nuo vähäisetkin muutokset ainakin omissa käsissäni tuntuvat mainioilta.

Ensinnä ristiohjain on jälleen parantunut reilusti, millä voisi jo hyvin pelailla vaativan tasoloikan. One:ssa oli jo aika hyvä ristiohjain, mutta se oli silti hitusen liian jäykkä ja kliksahtava kovaan menoon. Nyt ristiohjain on varsin mainio minkä keskellä peukalo lepää ja millä on helppo nopeasti painaa viistosuuntiin, kuin myös suht helppo tehdä nopeita tuplapainalluksia. Silti Dualshockien pehmeiden ristiohjainten tasolle ei päästä ja varsinkin DS5 ulkoisesti näyttää tekevän tuosta vieläkin paremman. Paras ristiohjain mitä itse olen käytellyt on varmaan klassisessa Super Nintendossa, mutta entiset Dualshockit ei tietenkään kaukana tästä ole.
Toisiksi tärkein uudistus on alapinnan ja takanappien kuvioitu materiaali mikä tuntuu miellyttävän veikeältä käsissä. Tykkään tästä vaikka se tuskin vaikuttaa mihinkään muuhun kuin hypistelyfiilikseen.
Kolmantena tulee muotoilu ja olkanapit. Muotoilu on hivenen pienempi, ei yhtään huono, mutten sanoisi parannukseksi. Jos sinulla on erityisen isot kädet, tulet pitämään tätä todennäköisesti hienoisena miinuksena, mutta kaikkiaan ollaan hyvin lähellä samoja mittoja ja fiilistä. Olkanapit taasen ovat tuntumaltaan jotakin One:n ja One S:n väliltä, naksuen kivasti, mutta ollen jämäkämpiä mitä One S:n ja taas helpompia painaa kuin One:n. Hyvään suuntaan menneet kunhan vain kestävät.
Mainittakoon vielä keskinappien hitusen vastineellsempi painallus, joiden seassa on uusi jakamisnappi, mistä en henkilökohtaisesti piittaa, ellei siihen saa kuvankaappaamista jotenkin asetettua. Tietääkö kukaan?

Minulla on nyt myös Xbox-vastaanotin koneessa. Viivettä en voi väittää huomaavani piuhan ja sen välillä, en ainakaan mitään tuntuvaa, ellen jonkin kuvitteellisen häivähdyksen. Todella pikainen ottaa käyttöön, mutta jotain häiriötä tuli jo kerran tunnin parin testailun aikana muutaman sekunnin ajan :S. Toivon todella ettei tule jatkossa. Viiveen puolesta kuitenkin uskallan suositella tilaamaan tuon vastaanottimen minkä sai välittömästi Microsoft-kaupasta (saatavuus muualla nyt huono). Kovaa ohjainkompoa PC:lle halajavan kannattaa siis tilata Microsoft-kaupasta uutuusohjain ja vastaanotin, sekä tällainen laturi ja esim. nämä patterit, jos ei jo ole.

Myötäilläkseni ketjun aihetta paremmin, minusta nuo patterit, vaikka eivät ole mukavuustekijä, ovat ehdottomasti hyvä ratkaisu ohjaimeen, sillä kun akku loppuu, pääset toisen patteriparin avulla heti jatkamaan langattomasti. En ymmärrä mikä idea on siinä, että yhdistää hymyssä suin pelin tiimellyksessä piuhan kun tarvitsee virtaa akkuun, sillä tuolloin menetetään itse toiminnallisuus eli langattomuus. Mitä hienoa on sisäisessä akussa jos se vain rajoittaa langattomuuden hyödyntämistä? Eri asia silloin jos laittaa pelaamiseen päätteeksi aina ohjaimensa piuhan päähän, mutta pienempi häiriö on minusta aina olla toiset patterit ladattuna. Kalliimmaksi tämä yhdistelmä tietysti tulee, eli edullisuuden puolesta propsit Sonyn ohjaimelle, mutta akun vaihdettavuudesta, kestosta ja mainitsemastani hyödystä viitsii kyllä ja kannattaa maksaa.
En aina todellakaan ymmärrä miten kuluttajat ajattelevat. Ilmeisesti sisäinen akku on kätevä juu, mutta mitenkäs sitten esim. puhelimien kuulokeliitännän puute? Viimeisintä Tekin Sony Xperia 5 II -arvostelua sivuten voisi mainita kameranäppäimen myös. Kuulokeliitäntä on sellainen asia että sen puuttuessa kun on vain piuhan kautta ääni siirrettävissä, eikä adapteria tietenkään missään, niin mitä teet? Silloin ei tietenkään musaa/ääntä kuunnella. Samaa toiminallisuusfilosofiaa haen tuolla ohjaimen patteriratkaisulla, että voit aina pelata langattomasti kun sinulla on täydet patterit varalla, mitään toiminnallisuutta ei koskaan tarvitse uhrata. Taas puhelimesta löytyvän kameranäppäimen tapauksessa on tosi kätevä kun ei talvella tarvitse pakosti ottaa hanskoja pois näprätäkseen kameraa auki, vaan voi painaa vain napista ja vielä sen lisäksi porrastetusti tarkentaa hanskoin tai ilman. Tämän sortin toiminnallisuutta arvostan kaikissa tuotteissa - sinun tulee pystyä käyttämään sen toimintoja aina, sillä mitä hyötyä on esineestä tai ominaisuudesta mitä et voi tilanteesta riippumatta käyttää?

Vielä mainitsen langattomat kuulokkeet, jotka ovat hieno keksintö, mutta niiden epämukavuustekijä on tietysti akkuseikat. Mitä iloa on kuulokkeista mitkä simahtavat kesken käytön? Onko uhraus äänenlaadussa sekään kovin kiva juttu, kun kerran äänen kuuntelua varten, yleensä musiikin, kuulokkeet on alun alkujaan ostettu? Joillekin vaivattomuus tuntuu olevan kaikki kaikessa ilman toista näkökulmaa, mutta ehdottomasti ymmärrän ominaisuuden kuten langattomuuden käytön siellä missä siitä on hyötyä. Langattomat urheilunapit ovat aivan loistava keksintö juoksemiseen ja salille, mutta taasen langattomuudesta on minimaalisen vähän hyötyä jos käytät nappeja vain bussissa, voisi väittää että enemmän jopa haittaa kuin hyötyä akun takia. Varsinkin langattomien kuulokkeiden ostaminen työpöydän edessä käytettäväksi ilman että niitä käyttää muualla on suorastaan idioottimainen uhraus mitä en voi käsittää. Toki asiakkaille hehkutetaan ja heitä hämätään mainospuheilla, joten jokainen mokaa joskus, mutta pointti ei olekaan se että kuka on idiootti ja kuka ei, vaan se että tuotteessa tulee aina miettiä noita laadun, toiminnallisuuden ja vaivattomuuden välisiä suhteita. Harkitse siis maalaisjärjellä äläkä seuraa trendejä turhan päiten!
Ei akku ole koskaan ongelma kun tietää laitteen ominaisuudet. Jos olet käyttänyt 25 tuntia kuulokkeita joissa akkukesto on 30 tuntia niin voisi olla sellainen ns. "yön yli latautumaan" paikka, jolloin voi taas huoletta käyttää aikansa.

Tykkään kuunnella musiikkia kuulokkeilla, langattomasti. Musat soimaan ja kuljen ympäri kämppää ja puuhastelen. Lanka olis kovin ikävästi tiellä :comp:
 
  • Tykkää
Reactions: BOT

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Ei tullutkaan tuota asiaa huomioitua, mutta itsellä on siis ihan PC käytössä langaton näppis ja hiiri, molemmat tuolla Logitechin LIGHTSPEED tekniikalla (G900 ja G915) ja vasteajoissa ei ole ollut mitään sanomista.
En ole koskaan oikein ollut langallisten hiirten ystävä, joten pöydällä onkin ollut mm. MX1000, MX Revolution ja G602 nykyistä ennen. Jotenkin se johto tuntuu aina takertuvan tai hankaavan jonnekin enkä muutoinkaan ole langattomissa mitään ongelmaa nähnyt (pelaillut mm. Overwatchia platinum-timantti tasolla).
Näppäimistö taas on langaton, koska nyt sen ~6kk jo istunut kotitoimistolla töitä tekemässä, niin tämä G915 mahdollistaa napin painalluksella vaihtamisen Logitechin donglen ja työläppärin bluetoothin välillä. Läppärin kaverina on sitten vielä langaton G603, jonka saisi senkin kahdella tekniikalla kiinni, mutta pelaamiseen tuo G900 on hieman parempi.
Näiden kanssa tuonne olohuoneeseen on PC:n kanssa helppo tarvittaessa siirtyä, kun koneesta ei tarvitse oikeastaan kuin virta-, näyttö- ja verkkopiuhat repiä irti ja napata näppis ja hiiri mukaan.
Vieläkö tuota Logitech G915 suosittelisit? Toi G915 TKL olis suunnitelmissa, tactile napeilla. Nyt menty "Blackstorm Mech Gaming Keyboard 2017" eli ehkä aika upgradeta tämäkin. :lol: Kai tää ihan OK on ollut, mutta hirveä meluhan tästä lähtee (ei sinällään haittaa, mutta ei hyväkään asia).

Mutta kiinnostais tuo sama juttu että duuniläppäri ja oma PC napin painalluksella vaihtuis samaan näppikseen, kun tässä maaliskuulta etänä painettu duunia.
Aloin vasta nyt miettiin näitä juttuja kun varmaan jatkossakin ainakin 80% tulee etänä painettua.

Ja toki langattomuus on vitun jees. Ja jos toimii FPS-peleissä niin mikäs siinä. Mulle tuskin ne muutamat millisekunnit ratkaisee muutenkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 272
Vieläkö tuota Logitech G915 suosittelisit? Toi G915 TKL olis suunnitelmissa, tactile napeilla. Nyt menty "Blackstorm Mech Gaming Keyboard 2017" eli ehkä aika upgradeta tämäkin. :lol: Kai tää ihan OK on ollut, mutta hirveä meluhan tästä lähtee (ei sinällään haittaa, mutta ei hyväkään asia).

Mutta kiinnostais tuo sama juttu että duuniläppäri ja oma PC napin painalluksella vaihtuis samaan näppikseen, kun tässä maaliskuulta etänä painettu duunia.
Aloin vasta nyt miettiin näitä juttuja kun varmaan jatkossakin ainakin 80% tulee etänä painettua.

Ja toki langattomuus on vitun jees. Ja jos toimii FPS-peleissä niin mikäs siinä. Mulle tuskin ne muutamat millisekunnit ratkaisee muutenkaan.
Kyllä edelleen näppistä suosittelen, vaikkakin hinta on edelleen melko suolainen. 190€ itse maksoin siis tarjouksessa ja nyt näyttää olevan halvimmillaan 210€ luokkaa.
Tästähän on nykyään myös TKL versio ilman numeronäppistä ja macro-nappien riviä. Alkuun oli totuttelemista ettei noita macro-näppäimiä painele vahingossa kun sormet hapuaa Ctrl/Shift näppäimiä, mutta lopulta tuohon on tottunut ja macronäppäimiäkin on tullut hyödynnettyä pikakomennoilla.
Akkukesto on hyvä valot päälläkin ja langaton Lightspeed tekniikka yhdistyy nopeasti, täysin samaa ei voi bluetoothista sanoa, kun välillä hakee hetken läppäriä, mutta en tiedä onko tämä näppiksen vai T490:n ongelma.
Oikeastaan ainoat miinukset lienee vanha USB liitin (micro eikä Type-C) ja näppäinhattujen jalat ovat todella herkkiä katkeilemaan, jos tälle haluaisi esim. kunnollisen puhdistuksen tehdä. Vielä en ole saanut rikottua yhtään, mutta Logitechin omana suunnitteluna varaosa-hatut saa vain heiltä.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Kyllä edelleen näppistä suosittelen, vaikkakin hinta on edelleen melko suolainen. 190€ itse maksoin siis tarjouksessa ja nyt näyttää olevan halvimmillaan 210€ luokkaa.
Tästähän on nykyään myös TKL versio ilman numeronäppistä ja macro-nappien riviä. Alkuun oli totuttelemista ettei noita macro-näppäimiä painele vahingossa kun sormet hapuaa Ctrl/Shift näppäimiä, mutta lopulta tuohon on tottunut ja macronäppäimiäkin on tullut hyödynnettyä pikakomennoilla.
Akkukesto on hyvä valot päälläkin ja langaton Lightspeed tekniikka yhdistyy nopeasti, täysin samaa ei voi bluetoothista sanoa, kun välillä hakee hetken läppäriä, mutta en tiedä onko tämä näppiksen vai T490:n ongelma.
Oikeastaan ainoat miinukset lienee vanha USB liitin (micro eikä Type-C) ja näppäinhattujen jalat ovat todella herkkiä katkeilemaan, jos tälle haluaisi esim. kunnollisen puhdistuksen tehdä. Vielä en ole saanut rikottua yhtään, mutta Logitechin omana suunnitteluna varaosa-hatut saa vain heiltä.
Tänään tuli viimein haettua tuo G915 TKL (tactile-napeilla), ja kyllähän tätä mielellään näppäilee. Alkuun tuntui todella omituiselta ja vielä on vähän nuo nuolinäppäimien paikat yms. vähän hakusessa (varmaan koska tottunut täysileveisiin näppiksiin), mutta kirjoitukseen tottunut todella nopeasti. Nämä näppäimet on todella miellyttävän tuntuiset, tarvii vähän CoDiakin illalla kokeilla.

Meni vähän hassusti tää, kun sain eilen illalla pelaillessa ajatuksen korvata tuo G502 langattomalla hiirellä (kyllästyin tuohon johdon aiheuttamaan satunnaiseen vastustukseen), ja sattumoisin G Pro Wireless oli nyt 79.90 Verkkiksessä. Sitten hiiri kainalossa kävelin näppishyllyn ohi ja huomasin näitä siinä, olin koko jutun jo osittain unohtanut. Näppis myös kainaloon, 229.90e tuosta sai pulittaa eli himpun verran yli 300e meni hiireen ja näppikseen, mutta onpahan nyt nämäkin päivitetty (toivon mukaan) pitkäksi aikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 272
Tänään tuli viimein haettua tuo G915 TKL (tactile-napeilla), ja kyllähän tätä mielellään näppäilee. Alkuun tuntui todella omituiselta ja vielä on vähän nuo nuolinäppäimien paikat yms. vähän hakusessa (varmaan koska tottunut täysileveisiin näppiksiin), mutta kirjoitukseen tottunut todella nopeasti. Nämä näppäimet on todella miellyttävän tuntuiset, tarvii vähän CoDiakin illalla kokeilla.

Meni vähän hassusti tää, kun sain eilen illalla pelaillessa ajatuksen korvata tuo G502 langattomalla hiirellä (kyllästyin tuohon johdon aiheuttamaan satunnaiseen vastustukseen), ja sattumoisin G Pro Wireless oli nyt 79.90 Verkkiksessä. Sitten hiiri kainalossa kävelin näppishyllyn ohi ja huomasin näitä siinä, olin koko jutun jo osittain unohtanut. Näppis myös kainaloon, 229.90e tuosta sai pulittaa eli himpun verran yli 300e meni hiireen ja näppikseen, mutta onpahan nyt nämäkin päivitetty (toivon mukaan) pitkäksi aikaa.
Eipä tuosta setistä enää ainakaan Logitechin omilla tuotteilla juuri voi parantaa (paitsi ehkä G Pro ultralight, liekö edes myynnissä vielä, kun Linusin previkan katsoin), että kovaa ajoa vain :tup:
Itsekin akun hiipumisesta ja pienestä sensorin skippailusta kärsineen G900:n päivitin G903 Heroon tuossa, kun oli samaan hintaan kuin G Pro. Infinite scroll on itselleni nykyisin must have.
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 704
Meillä on jokseenkin samanlaiset laitteistot, ainakin vertailukelposen lähellä. Oon huomannut ite sen, että aika vähän on sellasia pelejä mitkä ihan ehdottomasti haluaa pelata ohjaimella. Kyllähän niitäkin aina sekaan mahtuu, mutta se on itellä se rajottava tekijä miksen vedä koneesta piuhaa tohon OLEDiin kauhean useasti. Tai no useasti, onkohan mulla nyt yhteensä kaks viikkoa edes käytössä ollu tää 3080 + B9S combo.

Testailin kuitenkin erilaisia pelejä tolla oledilla ja just toi mainitsemas Horizon Zero Dawn tuli testattua sen hyvän HDR toteutuksen vuoks. Kyllähän siinä vähän ihmeissään oli kun 3440x1440 120Hz IPS-paneelilla varustettu näyttökin jäi kun tikku paskaan kuvanlaadullisesti. Ainut ongelma oli vaan se, että tossa pelissä on kuitenkin tähtäys aika isossa roolissa, niin ehdottomasti sen haluaisin hiirellä ja näppäimistöllä pelata, vaikka kaikki muu oikeastaan tuntuiskin sen ampumisen lisäks luonnollisemmalta sillä ohjaimella.


Tätä tuli sitten kuolattua oma aikansa. Olis aikalailla täydellinen ratkasu ongelmaan, ainut vaan et tästä kombosta pääsis maksamaan lähemmäs 200€ jos langattoman hiiren ja näppäimistön tohon kylkeen vielä hommais. Lautaan menee vaan toi K63 näppis, joten siinä ei paljoo vaihtoehtoja ole.

Toisaalta sit taas ois mukava vetää suora ero pädipelaamisen ja hiiri + näppis pelailujen välille. M+KB tässä ultrawidellä, pädipelit sitten oledilla. Jos ultrawide tukea ei syystä x ole paketista suoraan, eikä modia saatavilla niin nekin sit telkkarista. Koska jos olis mahollista vetää hiirellä ja näppiksellä ihan telkkarin kautta sohvalta, niin mulla on sellanen fiilis et siinä vaiheessa ei tulis paljoa tässä pöydällä ultrawideltä enää pelailtua. Ja siinä vaiheessa tulis sellanen fiilis et tähän näyttöön investoidut rahat ois menny täysin hukkaan.

On kyllä niin vitun säälittävän kuulonen ongelma taas itellä :cigarbeye:
Satuitko hommailemaan ikinä tätä? Tässä pohdin juuri itse, jos tekis mallia tämä My DIY Gaming Lapboard oman lapboardin. Kaupungissa on vaneriliike jolta sais siististi koneella tehdyt, mittoihin perustuvat urat näppikselle + hiirimatolle. Tuolle ehkä jotkut jalat keksiä, että se ei 'tasapainottele' reisien päällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Satuitko hommailemaan ikinä tätä? Tässä pohdin juuri itse, jos tekis mallia tämä My DIY Gaming Lapboard oman lapboardin. Kaupungissa on vaneriliike jolta sais siististi koneella tehdyt, mittoihin perustuvat urat näppikselle + hiirimatolle. Tuolle ehkä jotkut jalat keksiä, että se ei 'tasapainottele' reisien päällä.
Ei oo tullu sopivaa tarjousta vielä vastaan tosta niin homma vähän jäi. Äkkiäkö tollasen kyllä itekkin väsäis tai teetättäis, ja sillon sais just eikä melkeen sopivan. Mulle tosin tärkeetä tossa setissä olis langattomuus et näppikset ja hiiret menis uusiks siinä samalla sitten kanssa.

Ja joo, jotkut jalathan tohon on fiksu vääntää ettei se kokonaan lepää reisien päällä, ne kyllä sais olla jotain kevyempää materiaalia niinku tossa DIY mallissa ettei paino lähe käsistä tolla vekottimella.
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 704
Ei oo tullu sopivaa tarjousta vielä vastaan tosta niin homma vähän jäi. Äkkiäkö tollasen kyllä itekkin väsäis tai teetättäis, ja sillon sais just eikä melkeen sopivan. Mulle tosin tärkeetä tossa setissä olis langattomuus et näppikset ja hiiret menis uusiks siinä samalla sitten kanssa.

Ja joo, jotkut jalathan tohon on fiksu vääntää ettei se kokonaan lepää reisien päällä, ne kyllä sais olla jotain kevyempää materiaalia niinku tossa DIY mallissa ettei paino lähe käsistä tolla vekottimella.
Kattelin jotain videoita ja siel oli käytetty joogatiiliä, mikä olis itseasiassa aika ideaalin korkuinen (23cm) meinaa mittasin ainakin töissä ergonomisen asennon tuolilta pöydän tasolle oli n. 22cm ja siihen päälle sitten muutama sentti. SportVida Joogablokki (eri värejä) - Kuntokauppa.fi olisi tuollainen ja sitten toisen videon diy kaveri oli laittanut sen kiinni sellasella tarranauhateipillä. Ihan hyvä idea. Noi joogatiilet painaa sen. 500g.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 403
Viestejä
4 159 911
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom