(PCI-E-?) RAID-kortti kiintolevyille

Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Emossa (nykyisessä tai parissa viimeisessä) ei ole ollut kovopaikkoja riittävästi, joten v. 2015 hankin muistaakseni Muron suositusten perusteella tällaisen RAID-kortin eBaystä: "LSI Internal SAS SATA 9211-8i 6Gbps 8 Ports HBA PCI-E RAID Controller Card". Ajattelin hankkia toisen, koska osa kovoista häviää välillä ja tällä tavalla voisin tuon kortin sulkea pois ongelmista.

Mikähän tämän hetken suositus olisi? MiniSAS-kaapeleita (jälkimmäinen kuva) ("miniSAS SFF-8087 MINI SAS TO 4 SATA Data Cable For SAS RAID Card LSI 9211-8i") on 2 kpl, joten ei haittaa, jos ko. liitäntä löytyy. Toki voi olla muunlainenkin. Aikataulu ei kriittinen, eli voi olla vaikka Kiinasta.

Emolevynä on Gigabyte Z790 Aorus Elite AX.

1697442829777.png

1697442976309.png
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 933
Itse hommasin vähän aika sitten tämän. Periaatteessa sama, mutta käyttää PCIe 3.0 -väylää ja piirinä on LSI 2308. Lähinnä iloa tuosta nopeammasta väylästä on jos käytössä on SSD-levyjä. Lämpeneekin sitten oikein mukavasti, eli jäähdytyspuoli pitää olla kunnossa.
LSI 2008 -piirillä (PCIe 2.0) olevaa korttia sitten saa esim. tästä: Fujitsu D2607 9211-8I SAS/SATA RAID SAS LSI Controller SAS2008+ 2*8087 SATA | eBay
Tai ilman kaapeleita: INSPUR 9211-8i 6Gbps HBA LSI FW:P20 IT Mode ZFS FreeNAS unRAID | eBay

Ja itse tosiaan suosittelen ajamaan noita IT-moodissa, jos kortin omaa RAID:ia ei nyt jostain välttämättömästä syystä halua käyttää. IT-moodissa siis levyt näkyy suoraan käyttöjärjestelmälle itsenäisinä levyinä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
727
SSD:n kanssa sietää olla SAS3xxx versio, trimmituen takia. Vaikka 9300-16i, maksaa ~85€ pikaisella vilkaisulla eBaysta. Tuohon saa levyjä kiinni 16kpl ilman expanderia.

Tarvit uudet kaapelit, eri liitin uudemmissa vehkeissä. Suosittelen ne vaihtamaan joka tapauksessa, itselläni virheili levyt (ZFS:n mukaan) ja korjaantui kaapelien vaihdolla.

Tosta helppo hiljainen tuuletin 4,20€ posteineen, se kannattaa nipparoida kiinni, kun ohjaimet olettavat olevansa tuulitunnelissa serverikotelossa: SilentiumPC Zephyr 40 -laitetuuletin, musta - 4,20€ (tai ehkä tuohon 9300-16i voisi laittaa isomman? ARCTIC P8 PWM PST, 80mm PWM-laitetuuletin, musta - 6,90€)

Tuulettimen puute saattaa myös aiheuttaa tuota alkuperäistä ongelmaasi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Mikä on trimmituki? Googletin ja jotain löysinkin eli ilmeisesti SSD-levyille ihan jeppis. Pitääkö tämän tai @Desgorr in mainitsemien korttien kanssa säätää mitään (esim. bios) vai ovatko plug and play?

9300-16i:stä: 69,70 € Aliexpressistä halvin löytämäni, eBaystä 74,39 €. Näissä ei taida merkeillä olla eroa eli sama minkä ottaa?

Kaapeli tässä näemmä "mini sas sff-8643 to 4 sata" ja erikseen ostettuna 1 kpl maksaa n. 10 €. Kortin ja neljä kaapelia saa satasella (eBay ja Aliexpress).
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 933
Tuo minkä itse hommasin sisältää tuen Trimmille. On juurikin SAS3000 -sarjan kortti. bindin ehdottama on sitten hieman parempi SAS3:sta tukeva kortti ja saa suoraan sen 16 levyä kiinni ilman expanderia. Omani on SAS2. SATA-levyjä käyttäessä ei käytännössä merkitystä onko SAS2 vai SAS3. Tuo minkä itse ostin toimii ihan heittämällä, eikä tarvitse säätää. Tuossa on jo valmiina uusin IT firmware sisällä, eli levyt näkyy suoraan käyttikselle. Sitten jos on vähän enemmän laittaa rahaa niin tuo i9300-i16 on hyvä kapistus ja näyttäisi noissa linkkaamissasi olevan jo IT firmis sisällä.

Mutta tosiaan hommaa myös ihmeessä tuo tuuletin kortille.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
727
Ei tarvi säätöä, muuta kuin tuulettimen (vahva suositus sellaisen asentamiseksi). Tuo IT-mode nimessä kertoo että toimii.

Lisägoogletin tietoa ja pitää olla tietyntyyppinen trimmituki (DRAT/RZAT) jotta se toimii, jopa noilla SAS3 korteillakin siis, esim Samsung 860/870 evoissa tämä löytyy. Crucial MX500 taas ei.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Ei tarvi säätöä, muuta kuin tuulettimen (vahva suositus sellaisen asentamiseksi). Tuo IT-mode nimessä kertoo että toimii.

Lisägoogletin tietoa ja pitää olla tietyntyyppinen trimmituki (DRAT/RZAT) jotta se toimii, jopa noilla SAS3 korteillakin siis, esim Samsung 860/870 evoissa tämä löytyy. Crucial MX500 taas ei.
Onko trimmijuttu kortti- vai kovokohtainen juttu? Eli ts. MX500 ei ole trimmiä riippumatta siitä missä kortissa kiinni?

Taidanpa tilata tuon satkun setin, niin ainakin pärjää. Kannattaako vanha kortti jättää paikoillleen vai kaikki kovot uuteen korttiin?

E: Tilasin tämän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
727
Kyllä MX500 on trim, on vain ongelmia ajaa niitä tuon SAS-ohjaimen läpi. Emolle kiinni mielummin MX500:t jos mahdollista.

Kannattaa kaikki muuten uuteen korttiin jos niitä ongelmia on ollut..
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Vielä muutama tyhmä kyssäri lisää: jäähyhän tulee aikanaan tuohon jäähdytyssiilin puolelle kiinni? Puhallus korttiin vai pois? Virta tuulettimelle varmaan emolta?
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Itse hommasin vähän aika sitten tämän. Periaatteessa sama, mutta käyttää PCIe 3.0 -väylää ja piirinä on LSI 2308. Lähinnä iloa tuosta nopeammasta väylästä on jos käytössä on SSD-levyjä. Lämpeneekin sitten oikein mukavasti, eli jäähdytyspuoli pitää olla kunnossa.
LSI 2008 -piirillä (PCIe 2.0) olevaa korttia sitten saa esim. tästä: Fujitsu D2607 9211-8I SAS/SATA RAID SAS LSI Controller SAS2008+ 2*8087 SATA | eBay
Tai ilman kaapeleita: INSPUR 9211-8i 6Gbps HBA LSI FW:P20 IT Mode ZFS FreeNAS unRAID | eBay

Ja itse tosiaan suosittelen ajamaan noita IT-moodissa, jos kortin omaa RAID:ia ei nyt jostain välttämättömästä syystä halua käyttää. IT-moodissa siis levyt näkyy suoraan käyttöjärjestelmälle itsenäisinä levyinä.
Minkälainen näissä korteissa on tuo rauta RAID? Tarkoitus olisi ajaa RAID 5 neljällä kovolla Windows koneessa, joten mieluummin ajaisin raudalla kuin Windows softa RAID:lla.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 933
Minkälainen näissä korteissa on tuo rauta RAID? Tarkoitus olisi ajaa RAID 5 neljällä kovolla Windows koneessa, joten mieluummin ajaisin raudalla kuin Windows softa RAID:lla.
Joku muu osannee vastata paremmin, mutta katso ainakin kortti joka tukee vitosta (Yleensä nämä HBA-kortit ei tue kun tasoja 0, 1 ja 10), sisältää kohtuullisen välimuistin ja mieluiten akkuvarmennuksen. Toki jos käytössä on UPS, niin tuolla ei taida niin olla merkitystä. Itse ehkä hommaisin vielä toisenkin kortin varalle, niin ei ainakaan lähde tiedostot bittitaivaaseen kortin rikkoutuessa, vaikka noille taitaa jotain palautustyökaluja löytyäkin.

Se mitä itse varmaan kuitenkin tekisin on käyttää Windowsin omaa Storage Spaces:ia ja luoda sieltä vitosta vastaava parity. Kirjoitus vaan ei sitten ole mikään järin vikkelä tuossa parityssa, eli testaa riittääkö omaan käyttöön. Tämän myötä ei kuitenkaan haittaa jos rauta tai raid-kortti hajoaa alta. Jos alla on Windows Serverin uudempi versio, niin tiedostojärjestelmänäkin voi käyttää ReFS:ää. Kannattaa vaan ensin tutustua ominaisuuksiin ja rajoitteisiin. Älä kuitenkaan käytä Levynhallinnan kautta löytyviä "RAID" tasoja. Nuo alkaa olemaan legacya ja käytännössä Storage spaces on nämä korvannut.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 637
Jäähdytyssiiliin kiinni, puhallus korttiin, virta emolta. Varmista että esim tuo 80x80x25mm mahtuu (2.5cm paksuus), löytyy slimmiä noctuaakin mutta maksaa sitten 20€ (Noctua 92 x 92 x 14 NF-A9x14 PWM Öljylaakeroitu laitetuuletin 13.5-20dB - 19,90€)
Ehkä tuollaiseen käyttöön riittäisi vähän pienempikin tuuletin, mahtuisi paremmin ja maksaisi muutaman euron vähemmän?

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
727
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Onko täällä tuosta Storage Spaces:tä kokemuksia? En ole itse käyttänyt, mutta aika paljon senkin osalta löytyy huonoja kokemuksia.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 408
Onko täällä tuosta Storage Spaces:tä kokemuksia? En ole itse käyttänyt, mutta aika paljon senkin osalta löytyy huonoja kokemuksia.
Minä kokeilin jonkin aikaa.
Hidas. Erittäin hidas. Minulla oli 3x16TB (tai 4x16TB?) Seagate Exos -levyn kokoonpano. Tein sen vahingossa kun yritin tehdä Raid 5 -kokoonpanoa (Windows tuota tyrkytti enkä huomannut ajoissa).
Jossakin vaiheessa yhden levyn liitin oli irronnut, ja kokoonpano alkoi jonkin ajan päästä antamaan erroria. En saanut millään työkalulla tuota virheilmoitusta poistettua, vaikka kokeilin kaikenlaista. Dataa ei onneksi hävinnyt.

Lopulta luovutin ja tein 2 kpl 2x16TB RAID 0 -kokoonpanoa (nopeuden vuoksi), toisen backupiksi, jonne kopioin määrävälein datan robocopy -komentotiedostolla.

Storage Spacen etu on siinä, että siihen voi lisätä minkä kokoisia levyjä vain, ja Storage space jakaa dataa ja pariteettia siten, että maksimikapasiteetti tulee mahdolliseksi mutta yhden levyn rikkoontuminen ei koskaan hävitä dataa.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 092
RAID korteissa on jo jonkin aikaa ollut FLASH muisti käytössä ja ne akkuvarmennetut välimuistit on aika lailla historiaa.

Storage Spacesin kanssa kandee opetella hallitsemaan sitä powershellistä ja sen suorituskyky on tosi tarkka oikean kokoisen interleave koon määrittämisestä: Storage Spaces and Slow Parity Performance - Storage Spaces War Stories
Kokeilin Win11 ja storage spacecia hetken palvelin/nas purkin kanssa ja kyllä se antoi 250-300MBs 6x4Tb levyjen kanssa.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 809
vähän aiheeseen liipaten, miten tällainen kortti toimisi, jos ostaa 4 kpl halvimpia m.2 levyjä ja laittaa raidilla yhdeksi asemaksi, saa ison ssd tilan esim. steam kansiolle?


Olen tehnyt vastaavan sata ssd:llä, 4 kpl yhdistettynä yhdeksi asemaksi ja tämä on toiminut hienosti, jopa kun olen vaihtanut kokoonpanoa, windows tunnistaa nämä 4 asemaa yhdeksi heti kun ne kytkee uuteen asennukseen ja sieltä on saanut steam pelit toimimaan ilman uudelleen latauksia.

Näppärä tapa saada vanhat pienet ssd asemat hyötykäyttöön.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 933
vähän aiheeseen liipaten, miten tällainen kortti toimisi, jos ostaa 4 kpl halvimpia m.2 levyjä ja laittaa raidilla yhdeksi asemaksi, saa ison ssd tilan esim. steam kansiolle?


Olen tehnyt vastaavan sata ssd:llä, 4 kpl yhdistettynä yhdeksi asemaksi ja tämä on toiminut hienosti, jopa kun olen vaihtanut kokoonpanoa, windows tunnistaa nämä 4 asemaa yhdeksi heti kun ne kytkee uuteen asennukseen ja sieltä on saanut steam pelit toimimaan ilman uudelleen latauksia.

Näppärä tapa saada vanhat pienet ssd asemat hyötykäyttöön.
Tuo adapteri on sitten tarkoitettu vain SATA-väylää käyttäville M.2 -levyille. Eli NVMe:t ei toimi. Itse varmaan vaan hommaisin yhden ison SSD:n. Esim 4 TB. Luulisi riittävän Steamin pelikirjastolle.
Sitten jos tosiaan haluaa laittaa monta SSD:tä RAID 0 (Stripe), niin kannattaa huomioida, että vikasietoisuus on huono, eli kun yksi hajoaa niin siinä menee koko pakka.

RAID korteissa on jo jonkin aikaa ollut FLASH muisti käytössä ja ne akkuvarmennetut välimuistit on aika lailla historiaa.

Storage Spacesin kanssa kandee opetella hallitsemaan sitä powershellistä ja sen suorituskyky on tosi tarkka oikean kokoisen interleave koon määrittämisestä: Storage Spaces and Slow Parity Performance - Storage Spaces War Stories
Kokeilin Win11 ja storage spacecia hetken palvelin/nas purkin kanssa ja kyllä se antoi 250-300MBs 6x4Tb levyjen kanssa.
Tuli testailtua tuota interleaven säätöä ohjeistuksen mukaisesti. Ei vaan millään irtoa yli 80 MB/s kirjoitusnopeutta. Tosin levyjä on käytössä vain 3x6 TB, joka saattaa vaikuttaa asiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
958
onko jotain ongelmia tiedossa, jos ostaa tällaisen lisäkortin SATA kovalevylle?

Itselläni tälläinen omassa kokoonpanossa väliaikais-käytössä. Näyttäisi olevan aika samanlainen mitä tuo Alin tuote.

Mikään muu tuossa ei ärsytä (toimii ilman ajureita yms). Ongelmaksi tulee ne helvetin kirkkaat siniset ledit mitkä tuossa omassa kortissa on :rage:

Ihan valehtelematta valaisee puoli koteloa niillä epilepsia-valoilla
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
958
no se on pieni murhe, musta tussi tai sähköteippi korjannee tuon
Se on ihan totta, mutta ihmettelen tuota pakonomaista tarvetta noita ledejä noihin kortteihin työntää. Esimerkiks StarTech laittaa omiin kortteihinsa erikseen jumpperit, joista voit "halutessasi" aktivoida tiettyjen korttien ledit tai kaikkien.

Toki nämä on vähän eri luokan kortteja sitten hinnaltaan :asif:
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 580
Viestejä
4 204 835
Jäsenet
70 919
Uusin jäsen
XJX0

Hinta.fi

Ylös Bottom