PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Ai täällä ollaan taas oltu huolissaan Sonysta? Laitetaan pientä fact checkiä sitten taas. Tuli törmättyä tälläiseen artikkeliin peleistä joita konsolivalmistajat ovat saaneet ulos sitten next gen-laitteiden julkaisun.

PlayStation
Xbox
Tuota eroa peleissä kun katselee niin ei ole vaikea nähdä miksi pleikkarin pelien valmistusta arvostetaan niin paljon korkeammalle kuin Xboxin. Aika kaukana on Xbox pleikkarista kaikista poltetuista miljardista huolimatta. Itse olisin ainakin Xboxin omistajana aika pettynyt yhtiön saamattomuuteen pelirintamalla omien studioiden peliensä kanssa.

Pleikkari on simppelisti se suositumpi brändi, koska se taitaa tuon pelien teon ja studioiden järjestelyn edelleen paremmin kuin Mikkisofta.

Muistutuksena parin päivän takainen lista parin vuoden aikana julkaistuista peleistä uusille konsoleille:

PlayStation
Xbox

Sitten kun lähdetään katsomaan Xboxin tämän vuoden julkaisutahtia niin onhan se nyt jälleen kerran sitä samaa mihin kuluttajat jo Xbox One-aikakaudella tottuivat:

As Dusk Falls (parin tunnin putkikävelyelokuvapeli)
Grounded (early access julkaisu oli jo pari vuotta sitten)
Pentiment (ilmeisesti jokin mobiilipeli jossa combatkin karsittu pois?)


Huikeat kolme peliä siis tulossa tänä vuonna näillä näkymin. Vaikuttaa siltä, että jälleen saadaan yksi katteeton lupaus pohjamattomaan listaan Xboxin puolelta.


Pleikkarin pelilistaa tältä vuodelta kun katsoo niin siellä on käytännössä kaksin -tai kolminkertainen määrä pelejä tulossa alustalle verrattuna Xboxin vastaavaan. Kummallas niitä studioita ja rahaa kirstussa oli enemmän? ;)

Näitä faktoja kun katselee niin pistää kyllä huvittamaan se copiumin määrä millä uskotellaan itselleen, että pleikkarin suosio brändinä koostuu jostain vanhoista meriiteistä. :lol:
Miksi postata tällaista potaskaa, kun kuka tahansa voi tarkistaa todellisen tilanteen ihan parin sekunnin googletuksella? :hmm:

Miksi Psychonauts 2 ei ole Xboxin listalla mutta esim Square-Enixin/Eidosin julkaisema FFVIIR:I on Pleikkarin listalla? Ghostwire: Tokyon ja Deathloopin julkaisija on Microsoftin nykyään omistama Bethesda. Jos lasket kolmansien osapuolien julkaisut Pleikkarin listalla, niin miksi ne puuttuu Xboxin listalta?

Xbox Studios on julkaissut yhteensä 11 peliä Series S/X-konsoleille sen jälkeen kun konsoli julkaistiin: List of video games published by Microsoft - Wikipedia
 
Voikohan allaolevasta tulosesta vetää jonkinlaisen 1+1=? laskutoimituksen liittyen siihen miten gamepass vaikuttaa pelimyynnistä microsoftille tulevaan liikevaihtoon ja liikevoittoon? Alennukset ts. sisäänheittotuote on hinnoiteltu liian halvaksi, että kannattaisi pidemmällä aikavälillä? Jännä nähdä miten sony on saanut myytyä softaa. Kvartaalitason rautamyynnissä ilmeisesti microsoft on edellä tällä hetkellä. Mikrosoftin pelipuolen liikevaihto laski 7% vuodentakaiseen verrattuna. Gamepass tilausten määrä kasvoi samalla kun rauta, peli ja palvelupuoli olivat laskussa.

Gaming revenue declined 7 percent year-on-year, with hardware sales being down 11 percent and Xbox game and services revenue down 6 percent. That said, there was still growth in Xbox Game Pass subscriptions (perhaps tied to a $1 for 3 months promotion run during the quarter). Microsoft has not specified how big the increase was.

 
Viimeksi muokattu:
Voikohan allaolevasta tulosesta vetää jonkinlaisen 1+1=? laskutoimituksen liittyen siihen miten gamepass vaikuttaa pelimyynnistä microsoftille tulevaan liikevaihtoon ja liikevoittoon? Alennukset ts. sisäänheittotuote on hinnoiteltu liian halvaksi, että kannattaisi pidemmällä aikavälillä? Jännä nähdä miten sony on saanut myytyä softaa. Kvartaalitason rautamyynnissä ilmeisesti microsoft on edellä tällä hetkellä. Mikrosoftin pelipuolen liikevaihto laski 7% vuodentakaiseen verrattuna. Gamepass tilausten määrä kasvoi samalla kun rauta, peli ja palvelupuoli olivat laskussa.



Vertailukohtana tuo vuodentakainen Q4 oli Xboxin kautta aikain paras Q4, joten muutaman prosentin pudotus ei ole siihen nähden pahaakaan. Tämä päättynyt Q4 oli siten Xboxin kautta aikain toiseksi paras Q4.

Päättynyt tilivuosi oli Xboxin kautta aikain paras ja Xbox Series-konsolit ovat nopeimmin myyvät Xbox-konsolit kautta aikain. Game Pass-tilaajien määrä kasvaa edelleen

Lisäksi Xbox Series-konsolit ovat olleet nyt kolme kvartaalia putkeen "next-gen-markkinajohtaja" USA:ssa, joka on maailman suurin videopelimarkkina-alue. Tuolla sanamuodolla tosin paljastetaan se, että Switch on ykkönen, Xbox kakkonen ja PS5 kolmantena. :whistling:

Postasin lähteet jo Xbox-ketjuun:

Xboxilla ennätykset paukkuu. Päättynyt tilivuosi oli kautta aikojen paras:









Juuri päättynyt Q4 oli historian toiseksi paras, vaikka muutaman prosentin lasku edelliseen Q4:ään tulikin. Se oli tosin juuri se viimevuotinen ennätys-Q4, joten komea tulos siitä huolimatta:









Softasta ja raudasta:









Game Pass-tilaajien määrä kasvaa edelleen. :tup:



Juuri alkaneen tilivuoden aikana Activision-Blizzard-kauppa klousataan, konsolien saatavuus paranee ja peliputkikin näyttää todella hyvältä, joten helppo sanoa että nyt syntynyt ennätys rikkoontuu ensi kesänä vuorenvarmasti.



xbox-pc-games-coming-12-months.jpg



Edit:









Series-konsolit ovat kautta aikain nopeimmin myyneet Xbox-konsolit ja Xbox on ottanut USA:ssa keulapaikan. Sanamuoto tosin paljastaa että Switch johtaa markkinoita edelleen.
 
Epicillä on jatkuvasti ilmaispelejä. Ei aggressiivisesti hinnoiteltuja, vaan ilmaisia. 0€. Onko omassa kirjastossa nyt joku 100 ilmaista peliä? Yleensä ostan pelit Steamista pelikirjaston lainaamismahdollisuuden vuoksi.

Joo mullakin on varmaan se 120 ilmaispeliä epicissä, joista olen tainnut yhtä pelata. Ne jakaa aika harvan makuun sopivia pelejä.. Steamin puolella onkin sitten heräteostoksia kymmenittäin ja ehkä 30 onnistunutta ostosta. Nyt olen siirtynyt PS5 ja Switch pariin ja ps+ tarjoaa kyllä pääosin pelejä, joita tulee pelattua. Yhtäkään fyysistä peliä en ole vielä ostanut. Switch on pääasiassa Mario Kartin ja emulaattoreiden takia :)
 
Joo mullakin on varmaan se 120 ilmaispeliä epicissä, joista olen tainnut yhtä pelata. Ne jakaa aika harvan makuun sopivia pelejä.. Steamin puolella onkin sitten heräteostoksia kymmenittäin ja ehkä 30 onnistunutta ostosta. Nyt olen siirtynyt PS5 ja Switch pariin ja ps+ tarjoaa kyllä pääosin pelejä, joita tulee pelattua. Yhtäkään fyysistä peliä en ole vielä ostanut. Switch on pääasiassa Mario Kartin ja emulaattoreiden takia :)
PC ja konsoli X (tai toisinpäin) välinen väittely "pc on niiiin kallis" ja "konsoli on niiiin huono" kertoo enemmän väittäjän perspektiivin rajallisuudesta.

Eri laitteet, eri hankintahinta, erilaiset elinkaarikustannukset. PC:n suurin ongelma on se, että pädipelaajia ei huomioida erikseen PvP-peleissä. Hiiri ja näppäimistö ovat konttorikalusteita. Konsoleilla taas ximittäjien salliminen ja boostaaminen padiavituksilla.

Nintendo on semmonen laite, jonka ostan joka toisessa genissä. Niin vähän pelejä per geni.
 
PC:n suurin ongelma on se, että pädipelaajia ei huomioida erikseen PvP-peleissä.
Vika on studioissa. Activision sentään ymmärtänyt tuon ongelman ja antaa pädipelaajille etua.
Hiiri ja näppäimistö ovat konttorikalusteita.
Kyllä, mutta soveltuvat suorituskykynsä (nopeus, tarkkuus) puolesta paljon paremmin suureen osaan peleistä kuin mitä perus pädi. Gyro-ohjaus tasottaa aika hyvin tilannetta, mutta MS ei tue toimintoa niin se tuskin normalisoituu ihan hetkeen.
 
Vertailukohtana tuo vuodentakainen Q4 oli Xboxin kautta aikain paras Q4, joten muutaman prosentin pudotus ei ole siihen nähden pahaakaan. Tämä päättynyt Q4 oli siten Xboxin kautta aikain toiseksi paras Q4.

Päättynyt tilivuosi oli Xboxin kautta aikain paras ja Xbox Series-konsolit ovat nopeimmin myyvät Xbox-konsolit kautta aikain. Game Pass-tilaajien määrä kasvaa edelleen

Lisäksi Xbox Series-konsolit ovat olleet nyt kolme kvartaalia putkeen "next-gen-markkinajohtaja" USA:ssa, joka on maailman suurin videopelimarkkina-alue. Tuolla sanamuodolla tosin paljastetaan se, että Switch on ykkönen, Xbox kakkonen ja PS5 kolmantena. :whistling:

Postasin lähteet jo Xbox-ketjuun:

Xboxilla ennätykset paukkuu. Päättynyt tilivuosi oli kautta aikojen paras:









Juuri päättynyt Q4 oli historian toiseksi paras, vaikka muutaman prosentin lasku edelliseen Q4:ään tulikin. Se oli tosin juuri se viimevuotinen ennätys-Q4, joten komea tulos siitä huolimatta:









Softasta ja raudasta:









Game Pass-tilaajien määrä kasvaa edelleen. :tup:



Juuri alkaneen tilivuoden aikana Activision-Blizzard-kauppa klousataan, konsolien saatavuus paranee ja peliputkikin näyttää todella hyvältä, joten helppo sanoa että nyt syntynyt ennätys rikkoontuu ensi kesänä vuorenvarmasti.



xbox-pc-games-coming-12-months.jpg



Edit:









Series-konsolit ovat kautta aikain nopeimmin myyneet Xbox-konsolit ja Xbox on ottanut USA:ssa keulapaikan. Sanamuoto tosin paljastaa että Switch johtaa markkinoita edelleen.


Mieleniintoista tulee olemaan, kunhan Sony saa kvartaalituloksen ulos ja verrataan softamyyntiä ms vs. sony.

Raudanmyynnistä on aika turha tässä kohtaa vetää johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen, kun kaikki valmistajat ovat valmistusrajotteisia. Pelkkä north america(NA) myynti ei myöskään kerro koko totuutta, kun amerikan ulkopuolellakin on elämää.
 
Välikevennyksenä voisin heittää ettei kuluttajat nyt niistä myynneistä välitä, vaan peleistä mitä pelataan. Ja mulle on selvää ainakin kummalla firmalla on paremmat pelit :)
 
Mieleniintoista tulee olemaan, kunhan Sony saa kvartaalituloksen ulos ja verrataan softamyyntiä ms vs. sony.

Raudanmyynnistä on aika turha tässä kohtaa vetää johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen, kun kaikki valmistajat ovat valmistusrajotteisia. Pelkkä north america(NA) myynti ei myöskään kerro koko totuutta, kun amerikan ulkopuolellakin on elämää.
Pelkän softamyynnin vertailu on kyllä erikoinen lähestymistapa asiaan, jos toisen strategiana on myydä ensisijaisesti tilauspalveluaan pitkän tähtäimen tavoitteella ja toinen myy ensisijaisesti markkinoiden kalleimpia 1st party-pelejä.

Pelkkä suora softamyyntivertailu huomioimatta tilauspalvelujen tuomaa tulovirtaa on aika vääristynyt vertailu.

Phil Spencerin työ poikii tuloksia ja Xbox näyttäisi menestyvän huomattavasti paremmin kuin Xbox One-aikoihin, vai oletko eri mieltä?
 
Välikevennyksenä voisin heittää ettei kuluttajat nyt niistä myynneistä välitä, vaan peleistä mitä pelataan. Ja mulle on selvää ainakin kummalla firmalla on paremmat pelit :)
Samaa mieltä. Switch on täysin ylivoimainen ykkönen yksinoikeuspelien osalta markkinoilla ja Game Passin kautta voi pelata edullisesti sitten muut kiinnostavat pelit. Enempään ei kyllä työssäkäyvän aika sitten riitäkään. :tup:
 
Välikevennyksenä voisin heittää ettei kuluttajat nyt niistä myynneistä välitä, vaan peleistä mitä pelataan. Ja mulle on selvää ainakin kummalla firmalla on paremmat pelit :)
Pelien takia PC. Konsoleiden valikoima on aivan liian rajoittunutta vaikkakin niillä pääsisi paljon halvemmalla. PC:llä ei tarvitse ajatella minkä firman valitsee.
 
Pelien takia PC. Konsoleiden valikoima on aivan liian rajoittunutta vaikkakin niillä pääsisi paljon halvemmalla. PC:llä ei tarvitse ajatella minkä firman valitsee.

Pc:tä puoltaa kyllä jatkuvat alennusmyynnit ja parempi ohjaustuntuma fps-peleihin. En nyt sanoisi että konsoleiden pelivalikoima on rajoittunut. Tulee mieleen vain kilpapelit kuten cs ja valorant, mitä ei konsolille saa.
 
Pelkän softamyynnin vertailu on kyllä erikoinen lähestymistapa asiaan, jos toisen strategiana on myydä ensisijaisesti tilauspalveluaan pitkän tähtäimen tavoitteella ja toinen myy ensisijaisesti markkinoiden kalleimpia 1st party-pelejä.

Pelkkä suora softamyyntivertailu huomioimatta tilauspalvelujen tuomaa tulovirtaa on aika vääristynyt vertailu.

Phil Spencerin työ poikii tuloksia ja Xbox näyttäisi menestyvän huomattavasti paremmin kuin Xbox One-aikoihin, vai oletko eri mieltä?
Rauta ei juuri voittoa tee konsolihommissa. Jos tilauspalvelu tuottaa vähemmän kuin mitä softamyynti laskee niin olisko kannattanut myydä ennemmin softaa kuin tilauspalvelubuffettia? Suunta microsoftilla ei ole oikea. Miten lie raudan maailmanlajuinen myynti, eivät maininneet kuin pohjoisamerikasta tuloksessaan.
 
Pc:tä puoltaa kyllä jatkuvat alennusmyynnit ja parempi ohjaustuntuma fps-peleihin. En nyt sanoisi että konsoleiden pelivalikoima on rajoittunut. Tulee mieleen vain kilpapelit kuten cs ja valorant, mitä ei konsolille saa.
Simupuoli on aivan liian rajoittunut konsoleilla, ainut mainittava on boxin MSFS. Strategiapuoli on ilmeisesti parantunut vaikka ei sekään ole samaa tasoa. Onko niille Hearts of Iron IV:n tapaisia pelejä? FPS puoli on hyvin hoidettu konsoleilla.
 
Rauta ei juuri voittoa tee konsolihommissa. Jos tilauspalvelu tuottaa vähemmän kuin mitä softamyynti laskee niin olisko kannattanut myydä ennemmin softaa kuin tilauspalvelubuffettia? Suunta microsoftilla ei ole oikea. Miten lie raudan maailmanlajuinen myynti, eivät maininneet kuin pohjoisamerikasta tuloksessaan.

No ei se nyt noin mene. Microsoft rakentaa GamePassista pidemmän ajan palvelua ja hakee itselleen markkinaosuutta samalla uhraten lyhyen tähtäimen softamyyntejä.

Se että väität ettei suunta Microsoftilla ole oikea kertoo joko siitä että on väärässä leirissä tai sitten ei pysty katsomaan yhtään pidemmälle.
 
No ei se nyt noin mene. Microsoft rakentaa GamePassista pidemmän ajan palvelua ja hakee itselleen markkinaosuutta samalla uhraten lyhyen tähtäimen softamyyntejä.

Se että väität ettei suunta Microsoftilla ole oikea kertoo joko siitä että on väärässä leirissä tai sitten ei pysty katsomaan yhtään pidemmälle.

Mua kiinnostaa se, että mikä sen palvelun hinta on siinä kohtaa, kun aletaan tekemään rahaa versus perinteisempi malli? Markkinaosuuden ostaminen halvoilla hinnoilla loppuu jossain kohtaa ja miljardiostosten kuten bethesda kulut pitää kattaa
 
Mua kiinnostaa se, että mikä sen palvelun hinta on siinä kohtaa, kun aletaan tekemään rahaa versus perinteisempi malli? Markkinaosuuden ostaminen halvoilla hinnoilla loppuu jossain kohtaa ja miljardiostosten kuten bethesda kulut pitää kattaa

Palvelun hinta on juuri niin paljon kuin kuluttajat siitä suostuvat maksamaan. Pitkälti Netflixin jäljillä mennään, tosin sillä erotuksella että Microsoft saa näistä isoista hankinnoista välittömiä etuja mm. siirtämällä pannut omaan Azureen.
 
Se mikä mua pelottaa microsoftin touhuissa on, että ajetaan pelipuolelta kilpailijat ahdinkoon epäreilulla tavalla eli kompensoimalla pelipuolen halpoja hintoja toisten bisnesten voitoilla. Ostetaan sitä markkinaosuutta. Kun monopoli on saavutettu niin sitten häviää myös kuluttaja, kun ruuvia kiristetään.

Paljon kiinnostaa miten sonylla menee. Liekö sama trendi voitoissa kuin ms:lla vai ei? Voi hyvin olla, että sonyn tulos myös dippaa, kun covid19 sulkuajat ovat ohi. Toisaalta sonylla on ollut muutama isompi peli niin voi olla hyväkin tulos q2:lta. Sonylla painanee tulossa oleva psvr2 julkistus tuloksessa. Joutuvat maksamaan komponenteista ja tehdaslinjastoista. Rahoja ei saa takaisin ennen kuin myynti on hyvässä vauhdissa.
 
No ei se nyt noin mene. Microsoft rakentaa GamePassista pidemmän ajan palvelua ja hakee itselleen markkinaosuutta samalla uhraten lyhyen tähtäimen softamyyntejä.

Se että väität ettei suunta Microsoftilla ole oikea kertoo joko siitä että on väärässä leirissä tai sitten ei pysty katsomaan yhtään pidemmälle.
Suunta on Microsoftilla sen verran "väärä", että Sonykin yrittää pysyä kelkassa omalla tilauspalveluvirityksellään. :whistling: Tosin sillä erolla, että toinen on se kuuluisa vanhojen pelien hautausmaa kun taas toiseen tulee myös kaikki uudet 1st party-pelit. Sonyn suunta on siis oikea osakkeenomistajien näkökulmasta, mutta ei kuluttajan näkökulmasta.
 
Mua kiinnostaa se, että mikä sen palvelun hinta on siinä kohtaa, kun aletaan tekemään rahaa versus perinteisempi malli? Markkinaosuuden ostaminen halvoilla hinnoilla loppuu jossain kohtaa ja miljardiostosten kuten bethesda kulut pitää kattaa
Microsoft teki päättyneellä Q4-neljänneksellä noin 17 miljardia voittoa. Paljonko se Bethesdan hinta nyt olikaan? Jotain 7,5 miljardia?
 
Suunta on Microsoftilla sen verran "väärä", että Sonykin yrittää pysyä kelkassa omalla tilauspalveluvirityksellään. :whistling: Tosin sillä erolla, että toinen on se kuuluisa vanhojen pelien hautausmaa kun taas toiseen tulee myös kaikki uudet 1st party-pelit. Sonyn suunta on siis oikea osakkeenomistajien näkökulmasta, mutta ei kuluttajan näkökulmasta.
No en ainakaan vielä kutsuisi Essentialia pelien hautausmaaksi. Tämän kuukauden pelit Crash Bandicoot 4 ja ensi kuun Yakuza sekä Tony Hawk.
Eli sinällään palvelu on pysynyt samana mitä alkuajoista lähtien, uusimpia pelejä tuolla harvoin on ollut.
Nyt Sony tarjoaa oikeita vaihtoehtoja ottamatta vanhoilta asiakkailta mitään pois.
 
Samaa mieltä. Switch on täysin ylivoimainen ykkönen yksinoikeuspelien osalta markkinoilla ja Game Passin kautta voi pelata edullisesti sitten muut kiinnostavat pelit. Enempään ei kyllä työssäkäyvän aika sitten riitäkään. :tup:
Switchillä ei ole kuin se yksi peli mikä kiinnostaa. Xbox on aika turha itselle kun vielä on pelikelpoinen PC millä pelaan ne muutamat indiepelit tai vanhempia pelejä jotka kiinnostaa.

Eli PS5+PC combolla pelaaja pärjää ;)
 
Rauta ei juuri voittoa tee konsolihommissa. Jos tilauspalvelu tuottaa vähemmän kuin mitä softamyynti laskee niin olisko kannattanut myydä ennemmin softaa kuin tilauspalvelubuffettia? Suunta microsoftilla ei ole oikea. Miten lie raudan maailmanlajuinen myynti, eivät maininneet kuin pohjoisamerikasta tuloksessaan.


Game Pass lanseerattiin 1.6.2017. Varmistan nyt vielä että sinun mielestäsi Microsoftin suunta ei ole oikea, kun tuota Xboxin päivitettyä revenue-käppyrää katselee? Tekivät tosiaan Xboxin historian parhaan tilivuoden kautta aikain. Mikä siellä sitä rahaa liikuttaa?
 


Game Pass lanseerattiin 1.6.2017. Varmistan nyt vielä että sinun mielestäsi Microsoftin suunta ei ole oikea, kun tuota Xboxin päivitettyä revenue-käppyrää katselee? Tekivät tosiaan Xboxin historian parhaan tilivuoden kautta aikain. Mikä siellä sitä rahaa liikuttaa?


Missä kohtaa tuossa taulukossa näkyy Game Pass - revenue?

Vai väitätkö, että Xbox Gaming = Game Pass?

Näin ainakin annat ymmärtää?

Jos näin ei ole, miksi korostat Game Passin olevan yhtä kuin Xbox Gaming?
 
... Sonyn suunta on siis oikea osakkeenomistajien näkökulmasta, mutta ei kuluttajan näkökulmasta.
Jos nyt joku luulee että Microsoft ajattelee tässä pelaajan parasta, ja että pelaaja saisi mahdollisimman paljon pelattavaa pienemmällä rahan menolla, niin voi varautua jo pettymään. Kyllä Microsoftinkin pitkän tähtäimen tavoite on lypsää pelaajilta enemmän ja enemmän rahaa, aivan kuten muillakin pörssityhtiöillä.
 
Missä kohtaa tuossa taulukossa näkyy Game Pass - revenue?

Vai väitätkö, että Xbox Gaming = Game Pass?

Näin ainakin annat ymmärtää?

Jos näin ei ole, miksi korostat Game Passin olevan yhtä kuin Xbox Gaming?
Game Pass ei ole oma itsenäinen tuotteensa, joten sitä ei ole mitään syytä eritellä sen kummemmin.

Game Pass on osa Xbox-pelibisnestä. Sen saman bisneksen alle menee myös mm. pelimyynnit (digi ja fyysinen), konsolimyynnit, lisälaitemyynnit (kuulokkeet, ohjaimet ym), mikrotransaktiot (DLC:t ym), tilauspalvelut (Gold, Game Pass), oheismyynnit (lelut, vaatteet ym) jne.

Mitään näistä ei eritellä erikseen tuolla tavalla kuten sanoit, koska ne ovat yhtä isoa kokonaisuutta ja plussat ja miinukset lasketaan saman viivan alle. Vain yhden osa-alueen perusteella johtopäätösten tekeminen bisneskokonaisuudesta on typerää.
 
Mieleniintoista tulee olemaan, kunhan Sony saa kvartaalituloksen ulos ja verrataan softamyyntiä ms vs. sony.

Raudanmyynnistä on aika turha tässä kohtaa vetää johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen, kun kaikki valmistajat ovat valmistusrajotteisia. Pelkkä north america(NA) myynti ei myöskään kerro koko totuutta, kun amerikan ulkopuolellakin on elämää.


The company’s games underwhelmed in the April-June quarter with 47.1 million sales of PlayStation 4 and 5 titles, down from 63.6 million in the same period a year ago. Play time across PlayStation products was down 15% in the quarter, Chief Financial Officer Hiroki Totoki said, and PlayStation Plus members fell slightly to 47.3 million.
Tässäpä se nyt olisi. Odotan mielenkiinnolla analyysiasi.
 
Viimeksi muokattu:



Tässäpä se nyt olisi. Odotan mielenkiinnolla analyysiasi.

Mielenkiintoista. Epäilen vahvasti että eräät Xboxia vihaavat "peliuutissivustot" eivät revi tästä niin isoja otsikoita, kuin repivät tuosta MS:n osavuosikatsauksesta. Jos sanoisi Microsoftin numeroita huonoiksi, pitäisi Sony numeroita sanoa suorastaan katastrofaalisiksi. Esim Sonyn 1st party Studiot myivät ainoastaan yhteensä 6 miljoonaa peliä Q1. Tuo luku kertoo sen, että Horizon Zero Dawn: Fobidden West on ollut yksi kaikkien aikojen flopeista myynnillisesti. Eipä ihme että Sony alkaa panostaa PC:n.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista. Epäilen vahvasti että eräät Xboxia vihaavat "peliuutissivustot" eivät revi tästä niin isoja otsikoita, kuin repivät tuosta MS:n osavuosikatsauksesta. Jos sanoisi Microsoftin numeroita huonoiksi, pitäisi Sony numeroita sanoa suorastaan katastrofaalisiksi. Esim Sonyn 1st party Studiot myivät ainoastaan yhteensä 6 miljoonaa peliä Q1. Tuo luku kertoo sen, että Horizon Zero Dawn: Fobidden West on ollut yksi kaikkien aikojen flopeista myynnillisesti. Eipä ihme että Sony alkaa panostaa PC:n.

Ja meni tämäkin ketju hiljaiseksi...Aivan katastrofaalinen tulos jossa ei juuri mitään hopeareunusta, PS5 myynnit flattina vaikka saatavuus parantunut ja jopa PS Plus jäsenyydet vähenivät joka on todella huolestuttavaa.
 
Tässäpä se nyt olisi. Odotan mielenkiinnolla analyysiasi.

Arvelisin, että covid19 sulkujen purkautuminen johtanut siihen, että jengi ei satsaa enää peleihin ja pelikoneisiin samalla tavalla kuin viimeisen 2v aikana. Ts. epänormaali aika, jossa kaikki meni kaupaksi ja jengi ainoastaan pelasi neljänseinän sisällä pelejä alkaa olemaan ohi. Palataan normaaliaikaan pikkuhiljaa. Rahat/Aika voi pelaamiseen sijaan mennä esimerkiksi matkustamiseen.

Ylläoleva heijastunee myös nvidia, amd ja intel tulokseen eli pc-pelaamiseen. Ainakin nvidian ja amd osalta on samaa ilmassa, kun nyt alkaa gpu:ta saamaan kaupasta ilman järjetöntä odottamisaikaa.

Sonyn osalta kiinnostaa etenkin ensi kvartaalituloksessa miten premium palvelu on vaikuttaa perinteiseen pelimyyntiin. Ainakin mulle premiumista tuli niin paljon pelejä jonoon pelattavaksi, että jää esimerkiksi god of war syksyltä ostamatta. Kiva juttu, kun sen voi poimia sitten alelaarista ilman kiirettä. Tätä samaa toteuttanut jo pc puolella. Melkein kaikki pelit mega-aleista/ilmaisena. Hyvin harvoja suosikkipelejä tukemisen vuoksi ennakkotilauksena/täydellä hinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Arvelisin, että covid19 sulkujen purkautuminen johtanut siihen, että jengi ei satsaa enää peleihin ja pelikoneisiin samalla tavalla kuin viimeisen 2v aikana. Ts. epänormaali aika, jossa kaikki meni kaupaksi ja jengi ainoastaan pelasi neljänseinän sisällä pelejä alkaa olemaan ohi. Palataan normaaliaikaan pikkuhiljaa. Rahat/Aika voi pelaamiseen sijaan mennä esimerkiksi matkustamiseen.

Ylläoleva heijastunee myös nvidia, amd ja intel tulokseen eli pc-pelaamiseen. Ainakin nvidian ja amd osalta on samaa ilmassa, kun nyt alkaa gpu:ta saamaan kaupasta ilman järjetöntä odottamisaikaa.

Sonyn osalta kiinnostaa etenkin ensi kvartaalituloksessa miten premium palvelu on vaikuttaa perinteiseen pelimyyntiin. Ainakin mulle premiumista tuli niin paljon pelejä jonoon pelattavaksi, että jää esimerkiksi god of war syksyltä ostamatta. Kiva juttu, kun sen voi poimia sitten alelaarista ilman kiirettä. Tätä samaa toteuttanut jo pc puolella. Melkein kaikki pelit mega-aleista/ilmaisena. Hyvin harvoja suosikkipelejä tukemisen vuoksi ennakkotilauksena/täydellä hinnalla.

Olisiko Sonyn kannattanut myydä enemmän softaa ja tilauspalveluita vai miten tämä analyysi nyt oikein menee?

Olit varsin kriittinen Microsoftia kohtaan kun softamyynti laski mutta nyt Sonyn tapauksessa selitellään Covidin loppumisella yms (joka on sinänsä tosiasia ja vaikuttaa varmasti).

Microsoftilla rautamyynti kasvaa, tilauspalvelut kasvaa mutta softamyynti laski. Sonyllä ei kasva mikään, päinvastoin.
 
Olisiko Sonyn kannattanut myydä enemmän softaa ja tilauspalveluita vai miten tämä analyysi nyt oikein menee?

Olit varsin kriittinen Microsoftia kohtaan kun softamyynti laski mutta nyt Sonyn tapauksessa selitellään Covidin loppumisella yms (joka on sinänsä tosiasia ja vaikuttaa varmasti).

Microsoftilla rautamyynti kasvaa, tilauspalvelut kasvaa mutta softamyynti laski. Sonyllä ei kasva mikään, päinvastoin.

Aika näyttää. Mä en osaa sanoa, voin vain spekuloida. Seuraava kvartaali kertoo jo jotain.

Sonyn pelipuolen liikevaihto näytti tippuneen 2%, microsoftin 7%. Kertoo myös jotain?

Sonylla on psvr2 ramppaus päällä. Se vaikuttanee liikeVoittoon. Rahat tulee sitten takaisin, kun saavat oletettavasti q12023 vr-laitteet + softat myyntiin, tällä hetkellä psvr2 on pelkkä kuluerä. Joutuvat perustamaan valmistuslinjastot+hankkimaan komponentit, tuo vaikuttaa liikevoittoon merkittävästi.
 
Sonyn pelipuolen liikevaihto näytti tippuneen 2%, microsoftin 7%. Kertoo myös jotain?

Tippunut 2% dollareissa vai jeneissä? Microsoft raportoi taaloissa eli se on ottanut hittiä kaikista US ulkopuolisista myynneistä vahvistuneen taalan myötä kun taas Sony raportoi jeneissä jolloin se hyötyy dollarin vahvistumisesta.

Taala vahvistunut jeniin nähden 15-20% Q2 2021 vs. Q2 2022.
 
Aika näyttää. Mä en osaa sanoa, voin vain spekuloida. Seuraava kvartaali kertoo jo jotain.

Sonyn pelipuolen liikevaihto näytti tippuneen 2%, microsoftin 7%. Kertoo myös jotain?

Sonylla on psvr2 ramppaus päällä. Se vaikuttanee liikeVoittoon. Rahat tulee sitten takaisin, kun saavat oletettavasti q12023 vr-laitteet + softat myyntiin, tällä hetkellä psvr2 on pelkkä kuluerä. Joutuvat perustamaan valmistuslinjastot+hankkimaan komponentit, tuo vaikuttaa liikevoittoon merkittävästi.
Erikoista että Microsoftin tuloksen kohdalla et maininnut sanallakaan covidia mahdollisena muuttujana yhtälössä. :whistling:
 
Arvelisin, että covid19 sulkujen purkautuminen johtanut siihen, että jengi ei satsaa enää peleihin ja pelikoneisiin samalla tavalla kuin viimeisen 2v aikana. Ts. epänormaali aika, jossa kaikki meni kaupaksi ja jengi ainoastaan pelasi neljänseinän sisällä pelejä alkaa olemaan ohi. Palataan normaaliaikaan pikkuhiljaa. Rahat/Aika voi pelaamiseen sijaan mennä esimerkiksi matkustamiseen.

Ylläoleva heijastunee myös nvidia, amd ja intel tulokseen eli pc-pelaamiseen. Ainakin nvidian ja amd osalta on samaa ilmassa, kun nyt alkaa gpu:ta saamaan kaupasta ilman järjetöntä odottamisaikaa.

Sonyn osalta kiinnostaa etenkin ensi kvartaalituloksessa miten premium palvelu on vaikuttaa perinteiseen pelimyyntiin. Ainakin mulle premiumista tuli niin paljon pelejä jonoon pelattavaksi, että jää esimerkiksi god of war syksyltä ostamatta. Kiva juttu, kun sen voi poimia sitten alelaarista ilman kiirettä. Tätä samaa toteuttanut jo pc puolella. Melkein kaikki pelit mega-aleista/ilmaisena. Hyvin harvoja suosikkipelejä tukemisen vuoksi ennakkotilauksena/täydellä hinnalla.
Itselleni on melkoinen yllätys, miten vähän merkitystä tuolla PS5:n hankinnalla on vanhaan pelikirjastoon, ja miten rajallinen PS5-pelien määrä on. Kuitenkin pian 2 v julkkarista?

Ja ei, en ole PS-vihaaja. PS2-PS5 olleet/on omistuksessa.

Jotenkin tuo avoimempi extra-premium -taso tuntuu kompensaatiolta kovin hiljaiselle julkaisutahdille. En valita.
 
Itselleni on melkoinen yllätys, miten vähän merkitystä tuolla PS5:n hankinnalla on vanhaan pelikirjastoon, ja miten rajallinen PS5-pelien määrä on. Kuitenkin pian 2 v julkkarista?
Minulla on täysin erilainen kokemus. PS5 pelejä on jo niin paljon ettei kerkee pelaamaan kaikkia kiinnostavia sitä tahtia kuin niitä tulee.

Wikipedia listaa 503 peliä jotka on natiiveja PS5 pelejä. Tässä on toki tulevatkin pelit mukana joita ei ole viel julkaistu tai joille ei ole edes aikataulua, mutta kun listaa katsoo missä on julkaisupäivä niin aika iso läjä on jo julkaistu. (Tähän vielä päälle yhteensopivat PS4 pelit, mutta niitä ei lasketa)
 
Tuo luku kertoo sen, että Horizon Zero Dawn: Fobidden West on ollut yksi kaikkien aikojen flopeista myynnillisesti. Eipä ihme että Sony alkaa panostaa PC:n.

Eikä ihme, kun julkaistiin miltei samaan aikaan Elden Ringin kanssa...harmi sinänsä, koska peli itsessään ei ole huono, ajoitus vain oli.
 
Minulla on täysin erilainen kokemus. PS5 pelejä on jo niin paljon ettei kerkee pelaamaan kaikkia kiinnostavia sitä tahtia kuin niitä tulee.

Wikipedia listaa 503 peliä jotka on natiiveja PS5 pelejä. Tässä on toki tulevatkin pelit mukana joita ei ole viel julkaistu tai joille ei ole edes aikataulua, mutta kun listaa katsoo missä on julkaisupäivä niin aika iso läjä on jo julkaistu. (Tähän vielä päälle yhteensopivat PS4 pelit, mutta niitä ei lasketa)
Ja näistä "PS5-peleistä" on Pc-pelaajalle uutta ja kiinnostavaa paljon pienempi määrä. Eli kiinnostuksen kohteena on Sonyn eksklusiiviset PS5-pelit, joissa on unohdettu last-gen. Koska rauta rajoittaa pelisuunnittelua monilla tavoin.
 
Ja näistä "PS5-peleistä" on Pc-pelaajalle uutta ja kiinnostavaa paljon pienempi määrä. Eli kiinnostuksen kohteena on Sonyn eksklusiiviset PS5-pelit, joissa on unohdettu last-gen. Koska rauta rajoittaa pelisuunnittelua monilla tavoin.
Niin jos tarkoitat pelejä joista ei PS4-versiota tehdä ollenkaan, niin olisiko niin ettei niitä PS5:sia vieläkään ole saatu valmistettua tarpeeksi, jotta olisi asiakaspohjaa riittävästi jättää PS4-versio tekemättä. Pelin tekeminen on aika kallista nykyään.
 
PS5 vs. xbox ohjainten driftauksen näennäisen yleisyyden eroa voi selittää myös ihan yksinkertaisesti se, että kuinka paljon enemmän pleikkareita on ostettu. Jos vaikka 1% valittaa asiasta foorumeilla, niin pleikkaohjaimista valittavia lienee n. viisinkertainen määrä verrattuna xbox ohjaimista valittaviin, vaikka ongelma olisi yhtä todennäköinen ohjaintasolla.
Yritätkö sanoa että PS5:tä on myyty viisinkertainen määrä vs Series-konsolit? :whistling:

Sonyn viimeisimmän tilikatsauksen mukaan kauppoihin on toimitettu 21 miljoonaa PS5-konsolia, eli Series-konsoleita olisi toimitettu kauppoihin vähän yli 4 miljoonaa? :think:

Vaikka DualSenset ovatkin laadultaan ihan roskaa, niin ei kai nyt ihan höpöksi kannata silti heittäytyä? Series-konsoleita on toimitettu kauppoihin hieman yli 16 miljoonaa kappaletta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 469
Viestejä
4 497 438
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom