PC:n päivitys Linux käyttöä varten

Liittynyt
13.04.2023
Viestejä
6
Hellurei,

Olen jo jonkun aikaa pohtinut koneen päivitystä, koska vanha kokoonpano rupeaa pikkuhiljaa tökkimään kovemmassa kuormituksessa. Kuten jo postauksen otsikossa mainitsin haluaisin siirtyä käyttämään Linuxia "kokopäiväisesti" (tällä hetkellä Dual boot Ubuntu+Win10 kombo käytössä). Päätarkoituksena on pelailla (myös uudempia pelejä) ja tehdä myös "kevyttä" koneoppimis-/koodaushommia lokaalisti. En siis todellakaan ole suunnitellut ajavani esim. neuroverkkoja uudella kokoonpanolla kun nämä hommat voi jo tehdä melko näppärästi ja halvasti pilvessä. Tämän hetkinen kokoonpano on seuraava:
  • CPU: Intel 7700k
  • GPU: Nvidia RTX 2080
  • MoBO: Asus Strix Z270F Gaming
  • RAM: 32 Gb, taitaa olla 3200 Mhz
  • PSU: Seasonic 850W
  • SSD: Samsung 970 EVO 1Tb + Samsung 860 EVO 500Gb + 2 Tb HDD
  • Jäähdytys: Noctua NH-D15
  • Koppana Phanteks P600
Varsinkin tuo CPU+Emo+RAM-kombo luultavasti kaipaa jo kipeästi päivitystä. Olen tässä pohtinut yhtenä vaihtoehtona Intelin 13700k-prossua ja siihen sopivaa Emoa ja mahdollisesti DDR5-muisteja nyt kun hinnat ovat tippuneet kohtuulliselle tasolle. Onko järkevää jo hypätä DDR5-muisteihin vai kannattaako vielä pitäytyä DDR4-muisteissa? AMD-leiristä en ole niin tietoinen, onko punaisesta leiristä hyvää kirittäjää 13700k:lle samassa hintaluokassa? Ja tässä tosiaan pointtina olisi se, että myös "productivity"-tehtäviä tulee jonkin verran tehtyä koneella ja ajettua noita koneoppimismalleja CPU:lla joten tämä olisi tietysti hyvä huomioida prossua ostaessa. Olen lukenut/kuullut että AMD:n uudet prosessorit ovat hyvinkin päteviä pelikäytössä, mutta entäpä sitten muut käyttötarkoitukset?

GPU:n olen ajatellut päivittää hieman myöhemmin, mutta sanotaan näin alustavasti että puolen vuoden sisään. Vahvassa harkinnassa olisi AMD:n 7900XTX, jotta ei tarvisi sitten taas vähään aikaan miettiä näytönohjaimen päivitystä. Olen toki tietoinen että Nvidian näyttiksillä pystyisin ajamaan koneoppimismalleja suht näppärästi GPU:lla (mitä olenkin tehnyt nykyisellä näyttiksellä), mutta suoraan sanottuna tämä käyttö on ollut niin vähäistä, että en ajattele jatkossa tekeväni AI/Koneoppimiskoodausta omalla GPU:lla. Ehdotuksia/mielipiteitä GPU:n osalta? Nvidian 4080 onkin jo sitten hinnaltaan jonkin verran kalliimpi kuin 7900 XTX, enpä sitten tiedä onko sen arvoinen. Ja etenkin siinä valossa, etten välitä Ray Tracing-ominaisuuksista peleissä

Kiitos kaikille jotka jaksavat lukea tämän ja antaa kommentteja!

Edit: lisäsin jäähdytyksen
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Riippuu myös siitä, että paljonko sitä puhtia pitää olla. Jo 13500 on kokonaissuorituskyvyltään esim. cb r23:ssa 200%:a nopeampi kuin 7700K ja olisi vanhoin muistein aika halpa merkittävä hyppy ylös tuohon vanhaan nähden. Amd:n uudet taas alkaa olla siellä 7900/13700K hintaluokassa mielestäni melko kilpailukykyisiä ihan jo senkin takia, että intelin mallit on tehtaalla kellotettu aivan tappiin, jotta pärjäisivät arvosteluissa. Intel huitelee siellä 250W:ssa, kun 7900 vakiona 80W:ssa ja tappiin kellotettuna 180W. Peleissä 13700K toki selvästikin parempi.
 
Liittynyt
13.04.2023
Viestejä
6
Kiitos vastauksesta @Baldrick! Nyt kun mainitsit tuon AMD:n 7900 prossun ja lueskelin läpi tuota artikkelia, niin kävi tosiaan mielessä että tuo on hyvin potentiaalinen vaihtoehto, varsinkin noissa AI/ML-benchmarkeissa näyttää pärjäävän hyvin. Kävi jopa mielessä, että ehkä 7900X olisi vielä parempi vaihtoehto omaan käyttötarkoitukseen.

Mutta tämä antoi paljon uutta pohtimisen aihetta, kiitos siitä!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 970
Viestejä
4 215 839
Jäsenet
70 985
Uusin jäsen
retuilyllairmoraa

Hinta.fi

Ylös Bottom