Minulle tuli reilusta 2500 euron maksusta - sen yrittämisestä siis - vaatimus passista, eikä se vaade mihinkään enää sen jälkeen hävinnyt. Hoidin sen jälkeen asiat suoraan sen kauppiaan kanssa rahalla ja ihan tavallisella iban tili siirrolla. Ei pari tonnia sentään riskinä mitään hometalon ostamista tarkoita. Olisi kai niille luottokorttikin ehkä kelvannut, mutta tarjouduin itse maksamaan tuotteen suoraan, kunhan selvittivät ne koneen rahtikustannukset ensin.
Mutta vaade passista jäi paypaliin elämään, eikä siihen mikään keskustelu enää auttanut. Eikä sitten enää edes sen tilin lopettaminenkaan ilman sitä kopiota passista. En oikein tajua epäilyä rahan pesusta tai mistään muustakaan, kun kohde oli ilmiselvä konekauppias ja kohteena oli olemassa oleva fyysinen kone. Ei tuon pitäisi mitenkään jostain tietokoneesta poiketa esineenä. Epäilevätkö ne minun jotenkin hankkineen tuon pari tonnia rahaa jotenkin laittomasti? Sen asian epäily ei ole varsinaisesti kyllä heidän hommaansa tuokaan. En minä missään City Marketin kassallakaan tee selvitystä käyttämieni rahojen alkuperästä, tai anna heille kopiota passistani. Minullahan oli lisäksi sen tilin takana luottokunnan minulle myöntämä luottokortti. Kyllä minun henkilöllisyyteni on siis tarvittavalla tarkkuudella selvillä ilman sitä kopiota passista.
En ole kertakäyttöisiä luottokortteja itse koskaan käyttänyt, lukenut niistä vain. En tiennyt, että nuokin ovat nyt jotenkin muuttuneet "hankaliksi", eikä niitä saa.
Pidin ja yhä edelleen pidän tuota Paypalin itse kehittelemäänsä kehävaatimusta pelkkänä vittuiluna. Tilin lopettaminen olisi nyt muka vaatinut tunnistautumisen passin kopion luovuttamisella, kun lopettamisen syy on juuri haluttomuus luovuttaa tuota omaa passia. Vastasin tuohon käyttämällä heillä olevaa mahdollisuutta pelkän tilille kirjautumisen jälkeen korjata nimeni oikeinkirjoitus asua. Myös sen osoitteen saattoi muuttaa viittaamaan huitsin helevettiin, ja tämäkin ilman sitä vahvaa tunnistautumista. Tilin käyttöä on siis rajoitettu, koska vahva tunnistauminen puuttuu, ja nyt se on siis jo vaatimus kopiosta passista.
Suosittelen vahvasti, ettei raha-asioissa kannata olla tekemisissä suoranaisten idioottien kanssa. Yksityisellä firmalla ei ole mielestäni mitään järjellistä syytä vaatia kopiota passista. He eivät ole mitään viranomaisia. Käsitykseni mukaan puutteet heidän aiemmin käyttämässään suojausalgoritmissa aiheuttivat jo aikaisemmin noiden luottokortin tietojen päätymisen vääriin käsiin. Kortilla ostettiin Amerikan ihmemaassa jokin "eettisellä tavalla kasvatetusta puuvillasta tehty T-paita". Helvetin paita maksoi yli 300 dollaria. Eipä tuota joutunut onneksi maksamaan, mutta kortin kuolettaminen ja rikosilmoituksen tekemisen vaiva opettivat kyllä varovaisuutta.
Luottokunnan ohje tuollaisiin passin kyselyihin on yksiselitteisesti sellainen, ettei tuollaisia tietoja pidä kenellekään antaa. Ei koskaan, eikä milloinkaan.
Miksi Paypal siis kyselee kopiota passista? Hyvä kysymys, johon ei kyllä saa järjellistä vastausta heiltä.
T -.-
Paypalin tili on ollut käytössä ehkä vuodesta 2009, ja olen tuota käyttänyt muutamien satasien hintaisten tietokoneen osien ostamiseen aiemmin. Tuo reilu 2500 euron summa kai ylitti jonkin raja-arvon, ja homma meni hankalaksi. Hankalaksi meni myös asiakaspalvelu tuon kehävaateen takia. Kehävaade on mielestäni juuri sitä idiotismia, jonka jälkeen vähäinenkin luottamukseni heidän kykyynsä hoitaa edes yksinkertaisiakaan asioita katosi ihan tyystin.