- Liittynyt
- 02.03.2017
- Viestejä
- 297
Tässä kun on kaikkea tullut nähtyä ja koettua, moni asia ärsyttänyt vuosien ajan mutta antanut asioiden olla, nyt olen päättänyt että kirjottelen negatiivisista kokemuksista tänne, joku voi ajatella että olen vähän pikkumainen, ja se on totta mutta samalla olen vain myös kyllästynyt siihen että kaikki myöhästyy ja itse joutuu kärsimään. Mutta itse keissiin...
27.3.2023 kirjotettiin sopimus Lumonin kanssa parvekelaseista, hinta 2990e. Asennus ajaksi sopimuksessa lukee: "Huhtikuun lopussa" eli ei tarkempaa päivämäärää, mutta myyjä vakuutteli että onnistuu aikamäärässä. No viikko ennen huhtikuun loppua soitin myyjälle että mikäs on tilanne, viikko aikaa ja ketään ei ole ottanut yhteyttä. Hän lupasi soittaa uudelleen "hetken päästä" kun selvittää asiaa muttei soittanut koskaan enää sinä päivänä. Seuraavana päivänä soitin hänelle takaisin ja aloitettiin alusta. No jotain lomia heillä kuulemma oli sotkemassa kuvioita joten asennus tapahtuisikin 10.5, sanoin että olen tyytymätön, koska tämä remontti laittaa kaikki muut remontit odottamaan ja niitä pitää nyt sitten perua ja siirtää. Hyvitykseksi myyjä lupaili noin 150€ arvoista ikkunapesuria joka nyt on yhtä hyödyllinen kerrostalokämpässä kuin puukiuas... Noh, 10.5 lähestyy, ketään ei ota yhteyttä. Soitin myyjälle taas (tänään 8.5). Ei onnistu 10.5, asennus ja toimitusajaksi oli merkattu 9-15.5 vaikka lupasi että asennuspäivä aikasemmin olisi ollut tämä 10.5. Tässä kohtaa pyysin että kerran myyjä ei voi vaikuttaa mihinkään, "hän vain myy" niin voisiko joku Lumonin firmasta/työjohtajasta yms hoitaa asiaa ja soittaa minulle että sovitaan tarkat ajat. Näin kävi, tosin työjohto ei minulle edelleenkään soittanut vaan joku edustaja, nyt sovittiin sitten 15.5 asennuspäiväksi. Tässä kohtaa kerroin että en ole tyytyväinen viivästyksiin, pitää tulla hyvityksiä, tähän Lumonista kerrottiin että "totta kai sopimuksen mukainen viivästys korvaus tulee". No sopimuksessa lukee seuraavasti:
Toimittajan viivästys
Jos toimitus viivästyy Toimittajasta johtuvasta syystä, Tilaajalla on oikeus saada Toimittajalta vakiokorvaus viivästyksestä. Korvaus on ensimmäisen viivästyskuukauden aikana 0.5% kultakin alkaneelta viivästysviikolta viivästynyttä suoritusta vastaavasta osasta kauppahintaa ja tämän jälkeen kultakin alkaneelta viivästysviikolta 1% viivästynyttä suoritusta vastaavasta osasta. Vakiokorvauksen enimmäismäärä on 10%. --- Jos toimitus on viivästynyt Toimittajasta johtuvasta syystä ja Toimittaja esittää uutta asennusaikaa, mutta tämä uusi asennusaika ei sovi Tilaajalle, viivästyksen lasketaan päättyneen Toimittajan esittämään uuteen asennusaikaan.
Pakko sanoa että surkea on viivästysmaksu. Tietysti tätä kohtaa ei tullut mieleen edes tarkistaa kun tuli tehtyä se suurin virhe, eli luotin myyjän sanaan. Tässä kohtaa myös Lumonin edustaja levitti käsiä ilmaan että moista korvausta ikkunapesurista ei ole sovittu koska myyjä itse ehdotti tätä mutta ilmeisesti se ei edusta Lumonin korvaustapaa. Katsotaan nyt siis kuinka tässä käy, tapahtuuko se asennus vihdoin 15.5 päivä vai tuleeko taas lykkäystä ja minulle ei kerrota mitään, odotan vaan ja mitään ei tapahdu. Tässähän tietty tulee mieleen että minullahan on 14päivän palautusoikeus, eikös se ala vasta kun itse tuote on asennettu? Oli miten oli, jos joku täällä pohtii parvekelasituksia yms, tai esim taloyhtiössä keskustellaan asiasta, tälläisen kokemuksen halusin jakaa. Joka kerta kun soitin firmaan, sieltä ei vastaa ketään, joku soittaa joskus takaisin. Sekä myyjä että Lumonin edustaja myöskin yritti joka kerta ujuttaa ensin "no katotaas, sopisko tää?" eikä alottanut siitä että hehän on myöhässä ja jotain korvausta/hyvitystä tapahtuisi. Jos kysymyksessä olisi vaikkapa 100€ kauppa niin harmitus olisi eri, mutta kun 3k€ pitäisi maksaa jostain mitä ei ole olemassakaan sovittuun aikaan niin alkaa se tietty käyrä nousta. Mitä te vaatisitte tässä tapauksessa? Tässä vielä huomautuksena että kun aikatauluja sovittiin niin kerroin että taloyhtiöön tulee muitakin remontteja ja tämän pitää valmistua ennen niitä. Mutta taisi mennä kuuroille korville ja myytiin vaan vaikka firmassa ei riitä työntekijät yms.
Työntekijöiden loma selitys myöskin vain ärsytti sillä itsellä menee nyt loma pilalle. Nämä kaikki piti saada ennen kesän alkua valmiiksi että voi lähteä reissuun jota olen suunnitellut jo pari vuotta. Mutta ilmeisesti asiakkaan loma nyt ei ole Lumonin ongelma. Myöskin joku voi sanoa että vähän nyt on myöhässä vain, totta mutta silti se että firman sisällä ei tiedot liiku ja asiakas joutuu selvittämään ja myöhässä se on vaikka olisi vain päivän myöhässä, jos esim itse en maksaisi laskua ajoissa niin minähän saan siitä heti unohdusmaksua jne mutta kun isot firmat unohtaa hoitaa homman kotiin niin pitäisi vain hyväksyä se? En hyväksy joten kokemukseni nettiin, ehkä joku taloyhtiön edustaja lukee tämän ja sen johdosta eivät ota Lumonin laseja, kalliiksi sekin tulee Lumonille jos yksikin potentiaalinen asiakas lukee tämän ja toteaa ettei Lumon olekkaan hänen valinta.
Päivitän tarinaa lisää jos siihen tuleekin onnellinen loppu, se jää Lumonin vastuulle se
edit: muokattu otsikko ja nyt siis kertokaa omia kokemuksia ja ajatuksia myös aiheeseen liittyen
27.3.2023 kirjotettiin sopimus Lumonin kanssa parvekelaseista, hinta 2990e. Asennus ajaksi sopimuksessa lukee: "Huhtikuun lopussa" eli ei tarkempaa päivämäärää, mutta myyjä vakuutteli että onnistuu aikamäärässä. No viikko ennen huhtikuun loppua soitin myyjälle että mikäs on tilanne, viikko aikaa ja ketään ei ole ottanut yhteyttä. Hän lupasi soittaa uudelleen "hetken päästä" kun selvittää asiaa muttei soittanut koskaan enää sinä päivänä. Seuraavana päivänä soitin hänelle takaisin ja aloitettiin alusta. No jotain lomia heillä kuulemma oli sotkemassa kuvioita joten asennus tapahtuisikin 10.5, sanoin että olen tyytymätön, koska tämä remontti laittaa kaikki muut remontit odottamaan ja niitä pitää nyt sitten perua ja siirtää. Hyvitykseksi myyjä lupaili noin 150€ arvoista ikkunapesuria joka nyt on yhtä hyödyllinen kerrostalokämpässä kuin puukiuas... Noh, 10.5 lähestyy, ketään ei ota yhteyttä. Soitin myyjälle taas (tänään 8.5). Ei onnistu 10.5, asennus ja toimitusajaksi oli merkattu 9-15.5 vaikka lupasi että asennuspäivä aikasemmin olisi ollut tämä 10.5. Tässä kohtaa pyysin että kerran myyjä ei voi vaikuttaa mihinkään, "hän vain myy" niin voisiko joku Lumonin firmasta/työjohtajasta yms hoitaa asiaa ja soittaa minulle että sovitaan tarkat ajat. Näin kävi, tosin työjohto ei minulle edelleenkään soittanut vaan joku edustaja, nyt sovittiin sitten 15.5 asennuspäiväksi. Tässä kohtaa kerroin että en ole tyytyväinen viivästyksiin, pitää tulla hyvityksiä, tähän Lumonista kerrottiin että "totta kai sopimuksen mukainen viivästys korvaus tulee". No sopimuksessa lukee seuraavasti:
Toimittajan viivästys
Jos toimitus viivästyy Toimittajasta johtuvasta syystä, Tilaajalla on oikeus saada Toimittajalta vakiokorvaus viivästyksestä. Korvaus on ensimmäisen viivästyskuukauden aikana 0.5% kultakin alkaneelta viivästysviikolta viivästynyttä suoritusta vastaavasta osasta kauppahintaa ja tämän jälkeen kultakin alkaneelta viivästysviikolta 1% viivästynyttä suoritusta vastaavasta osasta. Vakiokorvauksen enimmäismäärä on 10%. --- Jos toimitus on viivästynyt Toimittajasta johtuvasta syystä ja Toimittaja esittää uutta asennusaikaa, mutta tämä uusi asennusaika ei sovi Tilaajalle, viivästyksen lasketaan päättyneen Toimittajan esittämään uuteen asennusaikaan.
Pakko sanoa että surkea on viivästysmaksu. Tietysti tätä kohtaa ei tullut mieleen edes tarkistaa kun tuli tehtyä se suurin virhe, eli luotin myyjän sanaan. Tässä kohtaa myös Lumonin edustaja levitti käsiä ilmaan että moista korvausta ikkunapesurista ei ole sovittu koska myyjä itse ehdotti tätä mutta ilmeisesti se ei edusta Lumonin korvaustapaa. Katsotaan nyt siis kuinka tässä käy, tapahtuuko se asennus vihdoin 15.5 päivä vai tuleeko taas lykkäystä ja minulle ei kerrota mitään, odotan vaan ja mitään ei tapahdu. Tässähän tietty tulee mieleen että minullahan on 14päivän palautusoikeus, eikös se ala vasta kun itse tuote on asennettu? Oli miten oli, jos joku täällä pohtii parvekelasituksia yms, tai esim taloyhtiössä keskustellaan asiasta, tälläisen kokemuksen halusin jakaa. Joka kerta kun soitin firmaan, sieltä ei vastaa ketään, joku soittaa joskus takaisin. Sekä myyjä että Lumonin edustaja myöskin yritti joka kerta ujuttaa ensin "no katotaas, sopisko tää?" eikä alottanut siitä että hehän on myöhässä ja jotain korvausta/hyvitystä tapahtuisi. Jos kysymyksessä olisi vaikkapa 100€ kauppa niin harmitus olisi eri, mutta kun 3k€ pitäisi maksaa jostain mitä ei ole olemassakaan sovittuun aikaan niin alkaa se tietty käyrä nousta. Mitä te vaatisitte tässä tapauksessa? Tässä vielä huomautuksena että kun aikatauluja sovittiin niin kerroin että taloyhtiöön tulee muitakin remontteja ja tämän pitää valmistua ennen niitä. Mutta taisi mennä kuuroille korville ja myytiin vaan vaikka firmassa ei riitä työntekijät yms.
Työntekijöiden loma selitys myöskin vain ärsytti sillä itsellä menee nyt loma pilalle. Nämä kaikki piti saada ennen kesän alkua valmiiksi että voi lähteä reissuun jota olen suunnitellut jo pari vuotta. Mutta ilmeisesti asiakkaan loma nyt ei ole Lumonin ongelma. Myöskin joku voi sanoa että vähän nyt on myöhässä vain, totta mutta silti se että firman sisällä ei tiedot liiku ja asiakas joutuu selvittämään ja myöhässä se on vaikka olisi vain päivän myöhässä, jos esim itse en maksaisi laskua ajoissa niin minähän saan siitä heti unohdusmaksua jne mutta kun isot firmat unohtaa hoitaa homman kotiin niin pitäisi vain hyväksyä se? En hyväksy joten kokemukseni nettiin, ehkä joku taloyhtiön edustaja lukee tämän ja sen johdosta eivät ota Lumonin laseja, kalliiksi sekin tulee Lumonille jos yksikin potentiaalinen asiakas lukee tämän ja toteaa ettei Lumon olekkaan hänen valinta.
Päivitän tarinaa lisää jos siihen tuleekin onnellinen loppu, se jää Lumonin vastuulle se
edit: muokattu otsikko ja nyt siis kertokaa omia kokemuksia ja ajatuksia myös aiheeseen liittyen
Viimeksi muokattu: