• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Pankit passeja skannailemassa

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
468
Pankkiasioita hoidellessa virkailija pyysi passit tunnistautumista varten. Siinä ei sinänsä ole mitään erikoista, sillä ajokortti ei enää kelpaa tunnistautumiseen. Virkailija kävi sitten skannaamassa passit, ja asia hoitui.

Tänään oli toiset pankkiasiat omassa pankissa. Tällä kertaa virkailija kysyi saako passit skannata heidän järjestelmään "turvallisuussyistä". Kysyn mielenkiinnosta, että miten tämä passien arkistoiminen auttaa turvallisuuttani, ihan konkreettisesti. Vastaus oli yhtä ympäripyöreää pölinää jostain tietoturvasta. Pyysin, että ei skannata, ja asia hoitui niinkin.

Asia jäi vaivaamaan, ja kysyin sitä vielä uudelleen istunnon lopuksi. Tällä kertaa vastaus kuului, että olemme asiakkaina jotenkin paremmin turvassa, jos passi vaikka katoaa, ja joku tulee sen kanssa sitten pankkiin. Vieläkään en ymmärtänyt, miten se skannattu passi tässä auttaa, mutta annoin olla, kun selkeästi vastausta ei joko osata, tai haluta, antaa.

Itse pidän isompana riskinä tietoturvalleni, että yksi sun toinen pankki pitää tiedoissaan passiemme kuvia. Ties koska ne korkataan jonkun tietoturva-aukon kautta.

Epäilen, että kyseessä ei ole asiakkaan, vaan jotenkin pankin etu saada niitä skannattuja passeja. Onko arvailuja mikä tuossa on takana? Olisiko kannattanut kuitenkin antaa?
 
Jotkut hotellit noita skannailee myös ulkomailla tai sitten pyytää kirjottamaan passin numeron jonnekin lapulle. Valitettavasti en osaa kirjoittaa sitä ikinä oikein.
 
Pankilla on kuitenkin velvollisuus tehdä näitä "turvatarkastuksia" aina välillä ja tuntea asiakkaansa. Passiahan ei ole pakko antaa, voi käyttää vaikka sitten virallista henkilökorttia.
 
Pankilla on kuitenkin velvollisuus tehdä näitä "turvatarkastuksia" aina välillä ja tuntea asiakkaansa. Passiahan ei ole pakko antaa, voi käyttää vaikka sitten virallista henkilökorttia.
Sinänsä se ja sama onko se asiakirja nyt passi vai henkilökortti. Kysymys on siitä, että mitä sen taltioimisen takana on. Eli oliko asiakkaan turvallisuudesta kiertely oikeasti vale, ja kyseessä on joku pankin etu tai velvollisuus.

Se tunnistautuminen nyt kuitenkin onnistui ilman skannailuakin kun sen kielsi, virkailija tyytyi vain itse vilkaisemaan ne henkilöllisyystodistukset. Tällä pienellä otannalla taltiointi ei ole sattumanvaraista, vaan ihan rutiinikäytäntö, jotenkin mihinkään erityiseen satunnaiseen turvatarkastukseen en usko.
 
Sinänsä se ja sama onko se asiakirja nyt passi vai henkilökortti. Kysymys on siitä, että mitä sen taltioimisen takana on. Eli oliko asiakkaan turvallisuudesta kiertely oikeasti vale, ja kyseessä on joku pankin etu tai velvollisuus.

Se tunnistautuminen nyt kuitenkin onnistui ilman skannailuakin kun sen kielsi, virkailija tyytyi vain itse vilkaisemaan ne henkilöllisyystodistukset. Tällä pienellä otannalla taltiointi ei ole sattumanvaraista, vaan ihan rutiinikäytäntö, jotenkin mihinkään erityiseen satunnaiseen turvatarkastukseen en usko.
Jossain vaiheessa ne haluaa ne kuitenkin nähdä, kun se asiakas pitää "tunnistaa vahvasti". Se missä tilanteessa tuota tehdään riippuu sitten ihan pankista ja käytännöistä.
 
Jossain vaiheessa ne haluaa ne kuitenkin nähdä, kun se asiakas pitää "tunnistaa vahvasti". Se missä tilanteessa tuota tehdään riippuu sitten ihan pankista ja käytännöistä.
Ei taida nyt mennä perille, että ei se näkeminen tässä nyt ole se ongelma... Vaan miksi ne skannataan talteen (lisäys: ellei sitä kiellä, mikä ei kuitenkaan palveluun vaikuta).
 
Ei taida nyt mennä perille, että ei se näkeminen tässä nyt ole se ongelma... Vaan miksi ne skannataan talteen (lisäys: ellei sitä kiellä, mikä ei kuitenkaan palveluun vaikuta).
Kuten jo todettu pankilla on ne omat vastuunsa EU-lainsäädännössä jne. Osa saattaa tallentaa ne ihan sen takia ettei niitä tarvitse jatkuvasti olla kysymässä jne. Syitä on monia, suurin kuitenkin se että jos joudutaan syynin alle syystä X (tai kys asiakas joutuu) niin pitää olla esittää dataa.
 
Kuten jo todettu pankilla on ne omat vastuunsa EU-lainsäädännössä jne. Osa saattaa tallentaa ne ihan sen takia ettei niitä tarvitse jatkuvasti olla kysymässä jne. Syitä on monia, suurin kuitenkin se että jos joudutaan syynin alle syystä X (tai kys asiakas joutuu) niin pitää olla esittää dataa.
Okei. Eli aika vähissä on asiakkaan kannalta syyt taltioimisen sallimiseen, mitään hyötyä en siinä itselle näe.


Varmaan siksi koska jossain vaiheessa asiakassuhdetta ne pitää kuitenkin skannata talteen:
Laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen… 444/2017 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
En näe, että tuolla vaadittaisi skannausta. Riittää, kun tiedot kirjataan koneelle, mikä onnistuu ilman skannaustakin. Meillä on tuolla pankissa ollut lainat, tilit ja erilaiset sijoitukset, ja ensimmäistä kertaa olivat passeja skannaamassa. Varmaan johtuen nyt tunnistautumisen muutoksista. Ja edelleen ollaan asiakkaita, ja palvelu pelaa, vaikka skannauksesta kieltäytyikin. Ei nyt oikein vakuuta, että se tallentaminen olisi mitenkään pakollista.
 
En näe, että tuolla vaadittaisi skannausta. Riittää, kun tiedot kirjataan koneelle, mikä onnistuu ilman skannaustakin. Meillä on tuolla pankissa ollut lainat, tilit ja erilaiset sijoitukset, ja ensimmäistä kertaa olivat passeja skannaamassa. Varmaan johtuen nyt tunnistautumisen muutoksista. Ja edelleen ollaan asiakkaita, ja palvelu pelaa, vaikka skannauksesta kieltäytyikin. Ei nyt oikein vakuuta, että se tallentaminen olisi mitenkään pakollista.

No voi olla että pankit pitävät sitä kätevämpänä ja varmempana tapana että skannaavat koko passin.
Tietoturvallisuuden kannalta siinä ei ole hirveästi eroa että onko siellä pankin järjestelmissä se PNG siitä passin tunnistesivusta vai ne sen sivun tiedot tekstimuodossa.
 
Ei tuo skannaus ole mikään lain vaatima toimenpide kuin ei-kansalaisuutta/oleskelulupaa omaavilla.

Jos asiakas on ulkomaalainen, jolla ei ole suomalaista henkilötunnusta, on 2 momentissa tarkoitettujen tietojen lisäksi säilytettävä tieto asiakkaan kansalaisuudesta ja matkustusasiakirjan tiedot.

Missään ei mainita muuten matkustusasiakirjaa säilytettävänä tietona.

Uteleehan nuo pankit nykyään kaikenlaista muutenkin: Joskus lomalle lähtiessä on tullut nostettua käteistä matkaan, ei mitään isompaa, jotain 2-5t euroa, näistäkin aina jaksetaan kysellä mm. käyttötarkoitusta johon yleensä vastaan, että ostan irtokarkkeja.
 
Tosin nyt kun mietin asiaa niin tuo skannaus auttaa siinä tilanteessa että jos sun passin tiedot varastetaan ja sitten joku yrittää käydä nostaan sun rahat pankista face-to-face väärennetyllä passilla. Kaikki muut tiedot voi olla siinä väärennetyssä oikein mutta jos sen henkilön, passin ja pankin järjestelmissä olevan skannatun passin naamat eivät kaikki matchaa niin siinä vaiheessa kassaneidillä pitäisi alkaa hälytyskellot soida.
 
Jos tuo joku turvallisuusjuttu on, niin miksi ne ei saisi poliisilta kuvaa myönnetystä passista, mihin verrata sitten tiskillä näytettävää passia?
 
Tosin nyt kun mietin asiaa niin tuo skannaus auttaa siinä tilanteessa että jos sun passin tiedot varastetaan ja sitten joku yrittää käydä nostaan sun rahat pankista face-to-face väärennetyllä passilla. Kaikki muut tiedot voi olla siinä väärennetyssä oikein mutta jos sen henkilön, passin ja pankin järjestelmissä olevan skannatun passin naamat eivät kaikki matchaa niin siinä vaiheessa kassaneidillä pitäisi alkaa hälytyskellot soida.
Totta, teoriassa noin. Liekö kuitenkin käytännössä nykyisen eurooppalaisen passin väärentäminen uskottavasti niin vaikeaa, että sellainen jäisi kiinni muutenkin päivittäin passeja selaavan käsissä. No, joku hyöty kuitenkin, jos ne tuollaisen ristiintarkastuksen tekevät.
 
Totta, teoriassa noin. Liekö kuitenkin käytännössä nykyisen eurooppalaisen passin väärentäminen uskottavasti niin vaikeaa, että sellainen jäisi kiinni muutenkin päivittäin passeja selaavan käsissä. No, joku hyöty kuitenkin, jos ne tuollaisen ristiintarkastuksen tekevät.

Käsittääkseni on erittäin vaikeaa väärentää nykyaikainen passi siten että se menisi läpi jos asiantunteva henkilö katsoo tarkkaan. Mutta veikkaan että pankit työntekijät eivät niin hirveän tarkkaan noita syynää joten tuollainen kuvavertailu on erittäin helppo tapa antaa lisävarmuutta.
Ja kerta siitä ei ole asiakkaalle oikeastaan mitään haittaa niin miksi ei.
 
Ei tuo skannaus ole mikään lain vaatima toimenpide kuin ei-kansalaisuutta/oleskelulupaa omaavilla.

Jos asiakas on ulkomaalainen, jolla ei ole suomalaista henkilötunnusta, on 2 momentissa tarkoitettujen tietojen lisäksi säilytettävä tieto asiakkaan kansalaisuudesta ja matkustusasiakirjan tiedot.

Missään ei mainita muuten matkustusasiakirjaa säilytettävänä tietona.

Uteleehan nuo pankit nykyään kaikenlaista muutenkin: Joskus lomalle lähtiessä on tullut nostettua käteistä matkaan, ei mitään isompaa, jotain 2-5t euroa, näistäkin aina jaksetaan kysellä mm. käyttötarkoitusta johon yleensä vastaan, että ostan irtokarkkeja.
Ihan jo rahanpesusäädökset nykyään vaativat näitä selvityksiä mitä pankit tekevät sitten oman tahtonsa mukaan.
 
Joo, mutta näitä on tapahtunut viimeiset 15v ainakin Nordealla. Nythän se rahanpesu tuli selvitettyä kun mainitsee käyttävänsä rahat irtokarkkeihin. :tup::D
 
Rahanpesulain nojallahan näitä kysytään ja tiedot pitää säilyttää 5 vuotta asiakassuhteen päättymisen jälkeenkin. Ja sillä ei ole merkitystä, että mihin rahat käyttää vaan sillä, että mistä ne on peräisin
 
Jos pankin tietokannat korkataan jonkun tietoturva-aukon kautta niin siinä on se passin kuva aika pieni ongelma.
On myös mahdollista että palvelu ostetaan ulkopuoliselta, koska kasvogallerian ylläpito ei ole varsinaista pankin ydinliiketoimintaa. Eli rosmon ei tarvitse päästä pankkiin, vaan ainoastaan tämän kolmannen osapuolen järjestelmään, jonka tietoturvaratkaisuja tuskin auditoidaan yhtä tarkalla täikammalla kun pankkia.
 
Kuten jo todettu pankilla on ne omat vastuunsa EU-lainsäädännössä jne. Osa saattaa tallentaa ne ihan sen takia ettei niitä tarvitse jatkuvasti olla kysymässä jne. Syitä on monia, suurin kuitenkin se että jos joudutaan syynin alle syystä X (tai kys asiakas joutuu) niin pitää olla esittää dataa.
Ei se tallentaminen poista tarvetta kysyä henkilöpapereita joka kerta erikseen. Tallennuksen jälkeen se passin kuva ei kuitenkaan kelpaa henkilöllisyyden toteamiseen.

Ainoa edes etäisesti perusteltavissa oleva syy tähän voisi olla siinä, että jos kuva löytyy asiakkaan tiedoista, sitä on helppo verrata tiskillä asioivan tyypin naamaan, kuten joku jo kommentoikin.

Hieman kysenalaistahan tuo on, mutta jos nyt johonkin pitäisi voida luottaa, niin pankkien tietoturvaan, eli siinä mielessä en olisi huolissani.
 
Joo, mutta näitä on tapahtunut viimeiset 15v ainakin Nordealla. Nythän se rahanpesu tuli selvitettyä kun mainitsee käyttävänsä rahat irtokarkkeihin. :tup::D
Ei siellä kukaan nostovaiheessa mitään kysy, vaan talletettaessa ja syy on juuri tuo rahanpesulaki.
 
Ei siellä kukaan nostovaiheessa mitään kysy, vaan talletettaessa ja syy on juuri tuo rahanpesulaki.
KYllä se kysely voidaan tehdä ihan molemmissa. Loppu on kuitenkin pankista kiinni missä tilanteissa se halutaan tehdä. Jos nostellaan yhtäkkiä isoja summia niin voidaan ihan hyvin kysyä. Sama koskaa talletusta.
 
Ei siellä kukaan nostovaiheessa mitään kysy, vaan talletettaessa ja syy on juuri tuo rahanpesulaki.

Kysytty tosiaan reilun 15 vuoden ajan melko säännöllisesti, sillä välin kokoajan säännölliset, ihan ok palkkatulot eikä muita talletuksia tilille. Lisäksi noita nostoja oli yleensä kaksi kertaa vuodessa kun tuli pidettyä 2 x 1-2kk lomaa per vuosi. Jopa onneton kahden tonnin nosto on kirvoittanut kyselyn rahan käyttökohteesta, viidessä tonnissa pankkineiti oli erityisen huolissaan niiden kysymystensä kanssa. Teki mieli kertoa, että ostan koko rahalla alaikäisiä lapsihuoria Vietnamissa, mutta päädyin jälleen kerran irtokarkkeihin koska olin matkalla ihan oikeasti Aasiaan enkä halunnut edes vähäistä vaaraa, että kentällä aletaan vielä penäämään matkustuskuvioita jonkun supon pedoyksikön kanssa. :D

Ihan samanlaista kuumotusta tullin porukka joskus harrasti kentällä, ilman rikosrekisteriä tai muita ongelmia varmaan joku seitsemän kertaa putkeen tullitarkastukseen kun palasi Suomeen, yleensä Aasian suunnalta, vittumaisin ämmä aloitti heti, että mitä ihmettä sä olet tehnyt kaksi kuukautta siellä. Olin vaan, että häh, olisko vaikka lomalla. Sitten, mutta niin kuin mitä sä teit siellä -> ööö, lomailin, mitä ihmiset nyt lomillaan tekevät yleensä jne. Pienen keskustelun kautta kyselyt, että mitä mä ostin sieltä, taas häh, nooooo, olisko jotain t-paitoja ja boksereita. Ostitko elektroniikkaa, joo, riisinkeittimen, on siinä jotain elektroniikkaa koska siinä on näyttö ja pari nappulaa. Kokoajan koittaa lypsää jotain raskauttavaa, kunnes päästään jo valaisemaan laukut, joo, voitko avata ton pussukan (kyseessä lääkepussukka jossa peruslääkkeet), joo, siinä, neiti on hyvä. HAA, täällähän on reseptilääkkeitä, onko sulla lupaa näihin ja mistä sä ostit nämä? Joo, on lupa (lääkepussissa reseptit ja purkeissa se perustarra jossa lukee nimi ja ostopaikka), ostin sen Nordenskjöldinkadun YA:sta ja siinähän näkyy mun nimi. Tulliämmän naama norsunvitulle ja sain poistua. :confused::rolleyes:

Nykyäänhän tuota nosto-ongelmaa harvemmin enää tarvitsee tehdä kun fyrkat liikkuu sähköisesti kohteeseen omalle tilille suoraan ja eihän noissa pankeissa oikein meinaa enää pystyä edes nostamaan rahaa. Nordealla taitaa olla Espoossa enää yksi paikka enkä ole varma onko sekin jo muuttunut niin, että pitäisi Helsingin puolelle lähteä. o_O
 
KYllä se kysely voidaan tehdä ihan molemmissa. Loppu on kuitenkin pankista kiinni missä tilanteissa se halutaan tehdä. Jos nostellaan yhtäkkiä isoja summia niin voidaan ihan hyvin kysyä. Sama koskaa talletusta.
Vastaakohan kukaan ikinä rehellisesti, jos raha on laittomista lähteistä peräisin? Josta päästäänkin siihen, miksi edes vaivautua kysymään?
 
Kysytty tosiaan reilun 15 vuoden ajan melko säännöllisesti, sillä välin kokoajan säännölliset, ihan ok palkkatulot eikä muita talletuksia tilille. Lisäksi noita nostoja oli yleensä kaksi kertaa vuodessa kun tuli pidettyä 2 x 1-2kk lomaa per vuosi. Jopa onneton kahden tonnin nosto on kirvoittanut kyselyn rahan käyttökohteesta, viidessä tonnissa pankkineiti oli erityisen huolissaan niiden kysymystensä kanssa. Teki mieli kertoa, että ostan koko rahalla alaikäisiä lapsihuoria Vietnamissa, mutta päädyin jälleen kerran irtokarkkeihin koska olin matkalla ihan oikeasti Aasiaan enkä halunnut edes vähäistä vaaraa, että kentällä aletaan vielä penäämään matkustuskuvioita jonkun supon pedoyksikön kanssa. :D
Höh, kaikkea sitä oppii. Ei ole omalla kohdalla kertaakaan kysytty mitään vaikka olisi kuinka paljon nostanut. Tai no, taitaa joku 9000e olla suurin nosto, mutta kuitenkin. Tämä siis automaatista.

Tiskillä voi olla eri asia, mutta siellä nyt ei kannata asioida kuin viimeisessä hädässä.
 
Vastaakohan kukaan ikinä rehellisesti, jos raha on laittomista lähteistä peräisin?

Vaikka vastaisi rehellisesti että myi huumeita 10 000€, ei sitä kukaan kyllä uskoisi vaan pitäisi vain vittuiluna.
 
Vastaakohan kukaan ikinä rehellisesti, jos raha on laittomista lähteistä peräisin? Josta päästäänkin siihen, miksi edes vaivautua kysymään?

Sillä ei oikeastaan ole merkitystä vaan sillä, että sitä on kysytty jolloin rahanpesulain vaateet on tullut täytettyä
 
En kyllä luottaisi yhtään itse pankkeihinkaan että niitä tietoja ei väärinkäytettäisi mikäli siihen avautuisi joku tilaisuus vailla kiinnijäämisen pelkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Olin avaamassa alaikäiselle tyttärelleni tiliä ja pankkikorttia Danske Bankista ja sieltä tuli kanssa viesti, että pitää ottaa kameralla kuva minun omasta henkilökortista tai passista.

Oma tili kuitenkin ollut jo jostain 80-luvun alusta saakka vakituisesti käytössä.

Suomen Danske Bankin historia alkaa vuonna 1887 perustetusta valtion Postisäästöpankista. Pankin nimeksi muutettiin Postipankki vuonna 1970. Postipankista tuli Leonia vuonna 1998 ja sittemmin Sampo-konsernin omistama Sampo Pankki vuonna 2001.
 
Olin avaamassa alaikäiselle tyttärelleni tiliä ja pankkikorttia Danske Bankista ja sieltä tuli kanssa viesti, että pitää ottaa kameralla kuva minun omasta henkilökortista tai passista.

Oma tili kuitenkin ollut jo jostain 80-luvun alusta saakka vakituisesti käytössä.
Vieläkin oudompaa. Miten joku itse otettu kuva passista hyödyttää ketään yhtään missään?

Photoshoppaa siihen mustanaamioon naama ja käy nostamassa pankista rahaa sininen kommandopipo päässä. :D
 
Tosiaan kuukausia sitten tallensin muutaman satasen tilille ja soitin ennen sitä kysyäkseni toimiiko se kortillani, alkoivat tivaamaan mistä rahat on peräisin ja pyysivät passista valokuvaa ja lähetystä ilmeisesti verkkopankin kautta.

Aloin jo mallailemaan passia paikalleen kunnes pienoinen kansalaistottelemattomuus heräsi takaraivossa ja jätin touhut sikseen, ei ole perään kuulunut.

Jos soittavat pitää sanoa että lähetti kuvan siihen sähköpostiin mikä tuli pankilta ja missä kysyttiin tunnuslukulistaa ja salasanoja myös:D
 
Jos pankin tietokannat korkataan jonkun tietoturva-aukon kautta niin siinä on se passin kuva aika pieni ongelma.

Todellakin. Pankin tietojärjestelmiin kannattaa murtautua nimenomaan siksi, että sieltä voi kaivaa kopioita ihmisten passeista...
:think:

...voisiko jossain tilanteessa olla edullista muovata asiakastietokannassa oleva passiskanni (allekirjoitusnäytteineen) toiseksi?
..."Näin suurissa käteisnostoissa tarkistamme passin myös arvopremiumasiakkailta... joo, passihan onkin kunnossa... trukkilavat ovatkin jo valmiina, haluatteko että järjestämme rahankuljetusauton?":psmoke:
(lavallinen 500€ seteleitä = ~300M€)
 
Olin avaamassa alaikäiselle tyttärelleni tiliä ja pankkikorttia Danske Bankista ja sieltä tuli kanssa viesti, että pitää ottaa kameralla kuva minun omasta henkilökortista tai passista.

Oma tili kuitenkin ollut jo jostain 80-luvun alusta saakka vakituisesti käytössä.

Tuli aikoinaan ihan danskelta kirje tuosta kotiin ja nettipankin kautta pyysivät toimittamaan. Jos et sitä sinne aiemmin ole antanut koskaan niin nyt suurinosa pankeista on sitä ruvennut pyytämään ja se liittyy niihin muuttuneisiin pankkitoiminnan sääntöihin ainakin sen kirjeen mukaan.

Ei kyllä tullut toimitettua, kun kyseistä tiliä ei ole vuosiin käytetty eikä siellä mitään ole ollutkaan talletettuna. Eipä ole nyt taas moneen vuoteen mitään kuulunut vaikka se tili on kai siellä edelleenkin auki. Uutta korttia eivät jostain syystä ole kyllä enään pitkään aikaan toimittaneet sinne.
 
Käsittääkseni on erittäin vaikeaa väärentää nykyaikainen passi siten että se menisi läpi jos asiantunteva henkilö katsoo tarkkaan. Mutta veikkaan että pankit työntekijät eivät niin hirveän tarkkaan noita syynää joten tuollainen kuvavertailu on erittäin helppo tapa antaa lisävarmuutta.
Ja kerta siitä ei ole asiakkaalle oikeastaan mitään haittaa niin miksi ei.

Ne pankin työntekijät todennäköisesti eivät myöskään katso sitä tietokannassaan olevaa passi-taltionti-kuvaa kun sen passin kanssa menee sinne asioimaan. Että ei oikein toimi tämäkään.
 
Pankkien toiminnassa ei aina ole järkeä
Skannasivat ja kopiovat passini ulkomaisessa pankissa. No vuosia kului muutama ja passini vaihtui uuteen. Eivät antaneet minulle uutta tarvittavaa pankkikorttia kun en löytänyt kopiota vanhasta passistani.
Eli uusi passi ei siis kelvannut vaikka sama hetu ja sama nimi ym. tiedot, vi*un älykääpiöt
 
Ehkä sieltä tullaan sitten kyselemään, että missäs ne irtokarkit on, jos muista syistä aletaan epäillä jotain.
Muutinkin mieleni ja lähdin lomalle?

Kerran möin auton ja vein useamman tonnin rahaa pankkiin. Siellähän huolestunut neiti alkoi kyselemään, että mistäs nämä ovat peräisin (ei ilmeisesti ollut nähnyt ennen niin "paljon" rahaa kerralla).

Vastasin, että vein tyhjät pullot kauppaan ja tyhjensin säästöpossun.

Neiti jäi monttu auki vähäksi aikaa ja punaisena alkoi naputtamaan konetta.

Ei soittanut SUPO eikä KRP perään...
 
Ne pankin työntekijät todennäköisesti eivät myöskään katso sitä tietokannassaan olevaa passi-taltionti-kuvaa kun sen passin kanssa menee sinne asioimaan. Että ei oikein toimi tämäkään.
Jotain ne kyllä katsoo, kun olin nostamassa rahaa ja näytin ajokorttia, niin kassa sanoi että heillä on ilmeisesti epäonnistunut ajokortin skannaus ja voisiko hän tehdä sen uudestaan. Enkä kyllä edes muista, että kuinka kauan siitä on aikaa kun viimeksi skannasivat.

Mutta Paypal teki kerran mukavan tempun, kun sinne meni sattumoisin muutama tonni ja se ylitti jonkun rajan, jolloin niidenkin pitäisi tuntea asiakas. Minun piti lähettää kopio ajokortista, puhelinlaskusta ja siinä piti näkyä osoitteena se minkä olin paypalliin laittanut. Saattoi olla jotain muutakin, kun muistan hermoilleeni, että miten pirussa mä sen hoidan. Asiakaspalvelu kyllä auttoi sen selvittelyssä.
 
Pientä ihmistä pikkurahojen kanssa kiusataan aivan kohtuuttomasti ja vaaditaan aivan uskomattomia tietoja pankkien tietokantoihin, samaan aikaan rikkaat ja yritykset saavat piilotella ja pestä miljardejaan miten huvittaa. Kyttäysyhteiskunta kasvaa ja kasvaa, pikkuhiljaa kaikki on täysin kontrolloitua ja normaali ihminen on orja.. jos ei ole jo.
 
Aina kun kyselevät estä mistä rahat on peräisin, sanon että myin viikonloppuna persettä torilla ja kysyn haluavatko kirjata sen vai että asiakas sanoi että vittuako se sulle kuuluu. Tai sitten keksin pari muuta hyvää vaihtoehtoa ja sanon että valitse mieluisa.
 
Aina kun kyselevät estä mistä rahat on peräisin, sanon että myin viikonloppuna persettä torilla ja kysyn haluavatko kirjata sen vai että asiakas sanoi että vittuako se sulle kuuluu. Tai sitten keksin pari muuta hyvää vaihtoehtoa ja sanon että valitse mieluisa.
Kannattaa varoa, kohta on verottaja utelemassa miksei perseenmyyntituloa ole muistettu kirjata veroilmoitukseen... :psmoke:


Itseltäni Nordea päätti joku aika sitten verkkopankkiin kirjautuessani kysellä, olenko poliittisesti tärkeä henkilö ja mitä teen työkseni. Pikku kaljoissani tuli sitten rastitettua kyllä, ja merkattua ammatikseni Kookossaarten valtionpäämies. Eipä ole asiasta mitään kuulunut, eipä noita taida kukaan tarkistaa.
 
Aina kun kyselevät estä mistä rahat on peräisin, sanon että myin viikonloppuna persettä torilla ja kysyn haluavatko kirjata sen vai että asiakas sanoi että vittuako se sulle kuuluu. Tai sitten keksin pari muuta hyvää vaihtoehtoa ja sanon että valitse mieluisa.

Itse yritän yleensä käyttäytyä kuin aikuinen. Aika tollon kuvan antaa itsestään, jos kassalle vittuilee, oli kyse sitte ruokakaupasta tai pankista.

edit: enkä satuile netissä.
 
Pankkihan vaan on rahan säilytyspaikka ja sen helpomman käytön mahdollistaja. Jos epäilyksiä sinne kiikuttamani rahan rikollisesta alkuperästä on niin soittakoot poliisin. Toisaalta olen kyllä siirtynyt käyttämään vähiä rahojani muutenkin enimmäkseen käteisen muodossa. Vain pakolliset laskunmaksut menevät pankin kautta. Olen liian köyhä pankkiasiakkaaksi :)

Edit: siis se niissä kyselyissä jyrsii että mitähän ihmettä se kenellekään kuuluu mitä teen omilla rahoillani, tässä tapauksessa enintään muutamilla satasilla. Varsinkaan kun valvontasysteemi selkeästikään ei toimi, mikäli tarpeeksi isorikas haluaa näppärästi siirrellä seitsennumeroisia summia..
 
Mitä ite kävin keväällä omassa osuuspankissa nostamassa rahaa tiskiltä ja kyselin tätä henkilökorttiasiaa, niin ainakin heille riitti nostoon ajokortti. Mutta jos olisi joutunut verkkopankii yms.., niin silloin henkilökortti/passi.
 
Onneksi en ole Nordean asiakas.

Asiakas hämmästyi verkkopankissaan: Nordea pyytää kuvaamaan hymyvideon
Nordean pitkäaikainen asiakas kirjautui mobiiliverkkopankkiin. Kirjautumisen jälleen tuli kuvan mukainen ilmoitus "Meiltä puuttuu henkilöllisyytesi todentamiseen tarvittava tieto."

Sovellus ilmoittaa, että tunnistautumiseen tarvitaan voimassaolevan passin tai aikaisintaan kesäkuussa 2011 myönnetyn suomalaisen henkilökortin lisäksi video. Siihen on seuraava ohje:

”Lisäksi tarvitsemme videon, jossa pyydämme sinua hymyilemään ja kääntämään päätäsi.”

Asiakas varmisti asiakaspalvelusta, että pyyntö on oikea, mutta videointi ei silti houkuttanut.

0cd76107-47a5-55f4-ac2d-d228b61f3982
 
Juups. Nordun mobiilisovellus tommosta kyselee. Tunnusluvut ei vissiin kysele. Voikohan hymyilemisen sijaan irvistää tuossa videossa?
 
Onneksi ei ole vielä kysytty hymyvideoita, en ole lähettämässä.
 
Onneksi käteinen käy vielä useimpiin paikkoihin. Myös laskun voi usein maksaa käteisellä firman konttorissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 843
Viestejä
4 548 892
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom