Panasonic esitteli pienikokoiset VR-lasit UHD-resoluutiolla ja HDR-tuella

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 630
panasonic-vr-glasses-palmer-luckey-20200113.jpg



Viime viikolla pidetyt CES 2020 -messut tuskin jättivät ketään kylmäksi, sillä uutta ja mielenkiintoista teknologiaa oli tarjolla liki joka alalta. Tietokonemaailmassa verrattain pientä roolia vetänyt Panasonic esitteli tapahtumassa omat valtavirrasta poikkeavat virtuaalilasinsa.

Panasonicin virtuaalilaseilla ei ole tällä hetkellä virallista nimeä, eivätkä ne tule saapumaan markkinoille esitellyssä muodossaan. Tästä huolimatta steampunk-henkisesti muotoillut lasit ovat aurinkolasimaisuudessaan raikas tuulahdus massiivisten virtuaalilasien täyttämälle kentälle. Engadgetin mukaan lasit ovat keveydestään huolimatta vielä sen verran etupainoiset, että ne voivat tuntua joidenkin käyttäjien mielestä epämukavilta, mutta Panasonicin kerrotaan työskentelevän nykyistä kevyemmän ja paremmin tasapainotetun mallin parissa.



Panasonicin esittelemät lasit ovat yhtiön mukaan ensimmäiset HDR-näytöillä varustetut virtuaalilasit. Yhtiö kehitti yhteistyössä Kopin Corporationin kanssa micro-OLED-paneelit, jotka tarjoavat laseissa UHD-resoluution, joskin epäselväksi jäi, onko kyse kummankin näytön resoluutiosta, vai molempien yhteen lasketusta. Korkean resoluution kerrotaan olleen myös avain, jonka vuoksi lasit ovat vapaat ns. screendoor-efektistä eli pikselirajojen näkymisestä häiritsevänä verkkona.

Steampunk-henkisiä aurinkolaseja muistuttavan rakenteen laseille on mahdollistanut Panasonicin, Kopin Corporationin ja 3M Companyn yhteistyössä kehittämä kokonainen optinen moduuli. Virtuaalilasien muodon ja koon vuoksi silmälasien käyttö niiden kanssa ei onnistu, mutta lasit tukevat sen sijasta vaihdettavia linssejä eri vahvuuksilla. Äänentoistosta ovat vastuussa sankoihin asennetut in-ear-nappikuulokkeet. Kuulokkeissa hyödynnetään Technicsin kehittämiä magneettista nestettä hyödyntäviä elementtejä.

Lähde: Panasonic, Uutiskuva: Palmer Luckey @ Twitter

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokattu:
No nyt on tyyliä kerrakseen...
Mutta ainakin pitäisi olla paljon helpompi pitää paino kohtuullisena kuin "koko pään kypärillä".
 
Vielä pari vuotta niin alkaa olla oikean kokoista ja käytöltään sopivaa tuotetta vs. nämä Ocut.
 
En oikein ymmärrä mikä näissä on pointtina? Huonompi fov, ei voi käyttää silmälasien kanssa, epämukavampi kun kaikki paino edessä, ja tuskin pysyvät päässä vähänkään nopeammissa liikkeissä.
 
En oikein ymmärrä mikä näissä on pointtina? Huonompi fov, ei voi käyttää silmälasien kanssa, epämukavampi kun kaikki paino edessä, ja tuskin pysyvät päässä vähänkään nopeammissa liikkeissä.

Eikö näissä ole mitään sellaista optiikan säätö rullaa millä korjata taittovirhe?
 
En oikein ymmärrä mikä näissä on pointtina? Huonompi fov, ei voi käyttää silmälasien kanssa, epämukavampi kun kaikki paino edessä, ja tuskin pysyvät päässä vähänkään nopeammissa liikkeissä.
Kaikki noin 150 grammaa ei ole paljoa, testanneet sanoivat että ne voivat tuntua joidenkin mielestä silti epämukavilta etupainoisuuden vuoksi, mutta ne on niin kevyet että se on pientä kilpailijoihin verrattuna.
FOVista ei käsittääkseni ole virallista tietoa, optiikalla voidaan saada kummia aikaan joten siitä on liian aikaista tuomita mihinkään suuntaan.
Silmälasien kanssa ei voi käyttää, mutta tukevat vaihtolinssejä vahvuuksilla eli omaan käyttöön (jos linssien hinnat ovat järkeviä) se ei olisi ongelma.

Ja se oleellisin: ne ovat prototyyppi, lopulliset tulevat olemaan vielä kevyemmät, jolloin ne tulevat luultavasti pysymään ihan hyvin päässä myös nopeissa liikkeissä ihan kuten silmälasitkin (jos ei lasit pysy useimmissa liikkeissä päässä niin on huonosti istuvat lasit)

Eikö näissä ole mitään sellaista optiikan säätö rullaa millä korjata taittovirhe?
Joki säätörulla oli jossain mainittu, mutta kuten uutisessa lukee, nämä tukevat vaihdettavia linssejä vahvuuksilla.
 
Kaikki noin 150 grammaa ei ole paljoa, testanneet sanoivat että ne voivat tuntua joidenkin mielestä silti epämukavilta etupainoisuuden vuoksi, mutta ne on niin kevyet että se on pientä kilpailijoihin verrattuna.
100 grammaakin on paljon jos se lepää pelkästään nenän päällä. Aivan varmasti ovat epämukavat tunnin parin päästä.

FOVista ei käsittääkseni ole virallista tietoa, optiikalla voidaan saada kummia aikaan joten siitä on liian aikaista tuomita mihinkään suuntaan.
Silmälasien kanssa ei voi käyttää, mutta tukevat vaihtolinssejä vahvuuksilla eli omaan käyttöön (jos linssien hinnat ovat järkeviä) se ei olisi ongelma.
Verge mainitsi että selvästi vähemmän kuin normaaleissa VR headseteissä, jossain oli arvioitu ~70 astetta joka sopisi tuohon. Aika massiivinen puute kun muut headsetit alkavat siirtymään 120+.

Ja se oleellisin: ne ovat prototyyppi, lopulliset tulevat olemaan vielä kevyemmät, jolloin ne tulevat luultavasti pysymään ihan hyvin päässä myös nopeissa liikkeissä ihan kuten silmälasitkin (jos ei lasit pysy useimmissa liikkeissä päässä niin on huonosti istuvat lasit)
Aikamoista toiveajattelua, uskon kun näen.
 
Laseina ehkä ihan kivat mutta miten tracking tapahtuu? Ja entäs ohjaimet ja akunkesto vai onko tehty piuhalla koneeseen vai mobiilille tarkoitettu niinkuin quest.
 
Nämä eivät ole positionaalisesti träkätyt lasit (eli ei 6 DoF), tarkoitettu lähinnä 180/360 videoiden katsomiseen niinkuin Oculus Go. Eivät ole tulossa korvaamaan mitään näitä kunnon peliheadsettejä.
 
No onhan tuollaiset viileämmät kuin koko naaman maskit! Tervetullut uutuus, jos vain kuvanlaatu on riittävä.
Eli omaan makuun, tuohon suuntaan pitääkin mennä! Jos noihin vielä riittävän nopea langaton yhteys, niin wola!
 
En oikein ymmärrä mikä näissä on pointtina? Huonompi fov, ei voi käyttää silmälasien kanssa, epämukavampi kun kaikki paino edessä, ja tuskin pysyvät päässä vähänkään nopeammissa liikkeissä.
Fovi paranee varmasti ajan myötä. Hihnalla painojakauma tasaiseksi, samalla pysyvät päässä vaikka volttia heittelisit. Kevyemmät kuin monet suojalasit jo nyt. Langaton lataus ja tracking näihin (ellei ole jo) niin voidaan vihdoin puhua että VR on lyömässä läpi ja kovaa.

Laserin alle vaan jos lasit haittaa. (Hinnan ei luulisi olevan esteenä koska nämäkään lasit eivät tule olemaan millään 100e hintalapulla myynnissä)
 
Näin minäkin ajattelin vielä pari vuotta sitten, "sama homma kuin 3D:n kanssa aikanaan, ohimenevä villitys", ja kuinka väärässä olinkaan. Kokeile joskus niin todennäköisesti mieli muuttuu. ;) Ja esim. Oculus Rift S:n kanssa pitäisi tietääkseni kyllä saada rillit hyvin, ja tähän vanhempaankin ilmeisesti saa rillien kanssa käypäisen ns. tyynyosan.

Esim. Dirt Rally 2.0 on VR:llä aika helvetin upea jo ihan padilla pelattuna.

VR:ää olen harrastanut vuosia eri headseteillä, kommentoin siis lähinnä näiden lasien paskaa designiä, en VR:ää.
 
Toimiiko muuten VR-lasit hyvin silmien kanssa? Minulla on oikea silmä heikko ja vasen silmä terävä. En muista mitä kokeilin Gigantissa? Varmaan Playstationin omat VR-lasit ja ne kyllä toimivat mutta mielestäni se oli kyllä heikkoa. Samoin aikoinaan kokeilin 3D-laseja ja nekin olivat heikkoja. Täytyykö molempien silmien olla samat näkövahvuudet, että niistä olisi VR-laseissa hyötyä? Voi olla, että virtuaalilaseissa on eroja. Noita VR-laseja olisi hyvä kokeilla.

Pienenä olen tuhonnut silmälasini neljästi suuttumuksesta pakottamisesta ja vasta armeijan terveystiedoissa paljastui, että minulla oli streptokokkibakteeri ja antibiootti olisi tuhonnut näön ja kuuloni kokonaan, minulla jäi osittain kuuloni ja näköni. Silmälasit eivät olisi korjanneet sitä näköongelmaani. Mietin sitä, että onko molempien silmien pakko olla samat näkövahvuudet, että VR-laseja voisi käyttää?
 
Toimiiko muuten VR-lasit hyvin silmien kanssa? Minulla on oikea silmä heikko ja vasen silmä terävä. En muista mitä kokeilin Gigantissa? Varmaan Playstationin omat VR-lasit ja ne kyllä toimivat mutta mielestäni se oli kyllä heikkoa. Samoin aikoinaan kokeilin 3D-laseja ja nekin olivat heikkoja. Täytyykö molempien silmien olla samat näkövahvuudet, että niistä olisi VR-laseissa hyötyä? Voi olla, että virtuaalilaseissa on eroja. Noita VR-laseja olisi hyvä kokeilla.

Pienenä olen tuhonnut silmälasini neljästi suuttumuksesta pakottamisesta ja vasta armeijan terveystiedoissa paljastui, että minulla oli streptokokkibakteeri ja antibiootti olisi tuhonnut näön ja kuuloni kokonaan, minulla jäi osittain kuuloni ja näköni. Silmälasit eivät olisi korjanneet sitä näköongelmaani. Mietin sitä, että onko molempien silmien pakko olla samat näkövahvuudet, että VR-laseja voisi käyttää?
Kärsin ite heikosta stereonäöstä, kaverin Vive kokeilu oli omasta mielestä tosi jees, vaikka toisella silmällä näen huonosti kauas.
Oma näköni on niin heikoksi "todettu" että lääkärit eivät junnuna halunneet antaa ajaa edes polkupyörällä.
 
On sellainen fiilis että näiden design nähdään jossain leffassa jossain vaiheessa. Tulee mieleen Oakley rokr lasit Babylon A.Dstä ja mission impossible custom Oakleyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 693
Viestejä
4 544 000
Jäsenet
74 830
Uusin jäsen
kakkahätä83

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom