Palworld

Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 908
Tehdäänpä tälle yllätys indie-hitille oma ketju. Yhtäaikaiset pelaajamäärät pelkästään Steamissä melkein 1,3 miljoonaa, siihen vielä päälle Gamepass pelaajat niin huhhuh että on lössiä pelaamassa.

Kyseessä siis muutama päivä sitten Early Accessiin tullut offbrand Pokemon-survival peli, joka on jo nykyisessä tilassa paremmin viimeistelty kuin viimeisin oikea pokemon-peli julkaisu.
Tyyliltään open-world + survival + pokemon. Ripaus Breath of the Wildia, hyppysellinen Ark Survivalia ja nyrkillinen Pokemonia. Yksin tai moninpelinä, mutta toimii moninpelinä paremmin survival/basebuilding aspektin takia.
Koko päivän yömyöhään tuli soolona peliä taottua, maistuu oikein hyvin. Maistuvuudeltaan sanoisin että itselle tämä uppoaa paljon paremmin kuin esimerkiksi Valheim minkä pelaaminen jäi itseltä kesken.
Pelin Pokemonit on myös omasta mielestä suunniteltu juuri sopivasti kieli poskessa:

Peli on gamepassissa joten sitä kautta pääsee halvalla kokeilemaan. Tosin eipä tuo Steamissakaan maksa kuin alle 30€.
 
Viimeksi muokattu:
Olikos täl sama tekijä kun Craftopialla? Ettei olis sama 4 vuoden EA -rumba edessä.. Mutta teemaltaan kyl vaikuttaa hyvältä.

EDIT: Ja onko siitä Switch -julkaisusta mitään varmaa faktaa, kun tuntuu juupas/eipäs -menolta
 
Vissiin Craftopia (Satisfactory taitaa olla hyvin samantapanen mutta viimeistelty) ei ottanut niin paljon tuulta alleen mitä toivoivat ja asset flippasivat pienellä pokemon lisäyksellä ja se toimi. Eli eiköhän he kuoppaa tuon Craftopian kokonaan ja keskittyvät täysin palworldiin. Bisnes kannalta fiksua laittaa monta rautaa tuleen ja katsoa mikä nappaa.

Eli siinä mielessä ei se väärin ole, jos peli maksaa 26€ ja siitä riittää pelattavaa ilman pahempia bugeja jo tälläkin hetkellä, niin samapa se onko early access vai mikä ikinä onkaan. Pääasiasia että peli on tällä hetkellä rahan arvoinen.
 
On kyllä lupaava teos reilun 30 tunnin pelaamisen perusteella, vaikka early access(?) näkyy ja tuntuu.

Maailma on hieno ja yksityiskohtainen, mutta myös tyhjä, buginen ja koostaan huolimatta ahdas. Olen ottanut nirrin itseltäni tähän mennessä viisi kertaa kiven sisään joutumisen takia, muuten olisi sama elämä menossa.
AI on aivan älyttömän tyhmä ja jumiutuva niin monneilla kuin ihmisilläkin ja esimerkiksi basefarmilla saa ihan koko ajan paimentaa, heitellä ja uudelleenkutsua orjia. Oman tiimin örveilöillä on sekuntimuisti käsketyn käyttäytymisen kanssa ja välillä joku tiimiläinen vaan lakkaa kokonaan reagoimasta mihinkään.
Grafiikoissa ei ole suurempia valituksia, mitä nyt valot/varjostukset sekoilee aina välillä, mutta muuten ihan kivan näköistä. Pelaajan animaatiot, liikkuminen ja interaktiivisuus on kuin 2000-luvun alun korealaisissa tusinamorpeissa, enkä tarkoita sillä mitään hyvää.
Varusteet on kaikessa yksinkertaisuudessaan ja vähäisyydessäänkin jotenkin tarpeellisella tasolla, basebuilding on yhtä turhauttavaa ja hankalaa kuin kaikissa muissakin saman tyylin peleissä. Farmilaitteisto ja palkoneet on sitten taas selvästi tehty kaikkein innokkaimmin valmiiksi.
En ala enempää puhumaan mitään monnien omaperäisyydestä, mutta voidaan olettaa että kehitystiimi tietää mikä on pokemon...

Eli tällä hetkellä käsissä on hyvä peli, mutta valmiiseen on vielä paljon matkaa. Hyvin on onnistunut suosituimpien elementtien sulattaminen muista peleistä yhdeksi tekeleeksi.
 
Base kannattaa sijoittaa täysin avoimelle ja isolle aukiolle. Jos siinä yhtään jotain kivimuuria yms niin Pokemon orjat alkavat bugittamaan urakalla.

Myös Pokemon appearance rate kannattaa pistää kakkoseen jos eteneminen tuntuu liian hitaalta.
Ja en suosittele että laitat vaikeusasteen hardille, lvl20 jälkeen lähtee vaikeusaste täysin lapasesta ja turpiin tulee oikein urakalla ihan normaalilla vaikeusasteella. Pokemon appearance rate kannattaa myös laskea takaisin ykköseen lvl20 jälkeen, dunkut aika brutaaleja kun siellä on kaksi bossia...
 
Viimeksi muokattu:
12h "kokeilun" jälkeen voin sanoa että bugeineen kaikkineen kiva peli, vielä mitään älyttömän peliä rikkovaa bugia ole tullut vastaan. On älyttömän koukuttavaa nähdä xp-määrä mikä tarvitaan seuraavaan tasoon jolloin saa uusia asioita auki ja sitten alat mätkii vihollisia alas ja kun saat uuden tason niin alat rakentamaan niitä uusia juttuja baseen ja sitte ku oot kokeillutkin kaikkia asioita niin taas meni vähintään tunti tai enemmänkin. Rehellisesti sanottuna kun aloitin pelaamaan niin huomasin vasta kolmannen tunnin kohdalla "jaa mites se kello taas noin juoksee", ja totesin että eiköhän tähän peliin tule uppoamaan jokunen tunti. Neljän aikaa iltapäivästä alotin ja muuten pelannu peliä ja välil käyny jääkaapilla mutta on kyl peli minkä haluaa avata heti ku herää päivällä.:geek:
 
Kokeilin mutta tuo pokemon tyyli on kyllä niin pahasti luotaan työntävää ettei vain pysty. Muutenkin perus EA settiä eli päin persettä toimii ja ukko on jumissa missä sattuu, animaatiot geneerisä käsien ilmassa heiluttelua, ja sen semmosta. Olisi joskus kiva saada tämmöinen survival/crafting peli joka olisi tehty isolla rahalla eikä aina tuommoista nyrkkipajan luomaa päin persettä toimivaa settiä. Esim Valheim mutta Cyberpunk meets The Last of Us 2 animoinnit ja grafiikat.

Valheimia kyllä pystyy pelaamaan vaikka grafiikat on mitä on. Siinä on jotenkin tunnelma kohdillaan.
 
Kokeilin mutta tuo pokemon tyyli on kyllä niin pahasti luotaan työntävää ettei vain pysty. Muutenkin perus EA settiä eli päin persettä toimii ja ukko on jumissa missä sattuu, animaatiot geneerisä käsien ilmassa heiluttelua, ja sen semmosta. Olisi joskus kiva saada tämmöinen survival/crafting peli joka olisi tehty isolla rahalla eikä aina tuommoista nyrkkipajan luomaa päin persettä toimivaa settiä. Esim Valheim mutta Cyberpunk meets The Last of Us 2 animoinnit ja grafiikat.

Valheimia kyllä pystyy pelaamaan vaikka grafiikat on mitä on. Siinä on jotenkin tunnelma kohdillaan.
Onhan nuo animaatiot yms tönköt, mutta lähtöpisteeksi kun pistää uusimman "aidon" Pokemon-pelin niin nuo on aika pikku juttuja mitkä ei paljoa pelin nauttimiseen vaikuta: Pokémon Scarlet and Violet Bugs
 
Eikös noi animaatiot oo samaa tasoa kun devaajien aiemmassa pelissä, Craftopiassa
 
Onko tämä sellainen jota aikuinenkin jaksaa vai onko tämä lasten hittipeli? Nämä survival crafting pelit tuntuvat olevan todella suosittuja nuorten keskuudessa, varsinkin nyt kun on Pokemon teemainen.
 
Mukavan oloinen peli, mutta serveriin yhdistäessä tapahtuvat ikuiset latausongelmat tappoi kaiken mielenkiinnon omalla kohdalla.
 
Onko tämä sellainen jota aikuinenkin jaksaa vai onko tämä lasten hittipeli? Nämä survival crafting pelit tuntuvat olevan todella suosittuja nuorten keskuudessa, varsinkin nyt kun on Pokemon teemainen.

Tämä itseänikin kiinnostaisi. Jotenkin tästä tulee kovasti mieleen Fortnite ja Minecraft, eikä näistä kumpikaan voisi vähempääkään kiinnostaa.
 
Ei tämä ole kyllä lähelläkään Fortniteä tai Minecraftia, lähin vastine olisi ehkä Valheim.
 
Ite levelillä 25 ja kyllä tuntuu et niin nopeeta saa olla sormistaan että ei taida pienimmät pysyä perässä tän pelin parissa ja pelaan vielä vaikeustasolla Normal. Saa myös taktikoida noiden bossien kanssa ja vielä kun tietäis aina että mitä pokemonia ottaa mihinkin bossiin niin auttais paljon mutta en ole niin paljoa Pokemonia seurannut että tulisi ulkomuistista että mikä on counter millekin. Ja singlenä tosiaan ite pelannut niin en tiedä noista servuongelmista mitään, hyvin maistuu yksinkin ja eiköhän noi kaikki bossit kaadu yksin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tämä täytyy laittaa Steamista ostoon vaikka Pokomonit onkin aika geneerisiä tekoälyn suunnittelemia luomuksia.
 
Nyt päälle 50 tuntia takana ja on tuon basen pitäminen tuskaa. Osa asioista toimii kun olet basessa, osa silloin kun et ole. Ihan sama onko base linnanraunioissa vai maailman tasaisimmalla paikalla. Aina jotain on aivan solmussa.
Ja mitä enemmän maailmaa on tutkittu ja monneja on basessa, sitä enemmän tuntuu tulevan kuin jotain serverilagia, vaikka onkin yksinpeli menossa. Parhaiten huomaa omien pokomonien käyttäytymisessä ja interaktiivisuudessa. Varsinkin taisteluissa ja töissä jotkut monnit vaan yksinkertaisesti lakkaa toimimasta, kunnes sen kierrättää pokeboxin kautta. Myös base-monneja hajoaa välillä muutama niin, että on pakko käydä pois pelistä.
Ylipäätään kaikkien pathfinding on hukassa sen näköisesti että kaikille voisi vähän nostaa normaalia estekorkeuden ylityskykyä.

Joissain bosseissa ja suuremmissa mätöissä täytyy tosissaan naputella menemään normaalitasollakin, varsinkin jos ei ole kunnon kamoja päällä. Erityisesti jos mukana on jotain sarjatulella hakeutuvia ohjuksia ampuvia pörriäisiä.
 
Joo itekin rakensin basen ympärille aidat mutta kyllä ne kummasti joutuu jonneki narniaan asti välillä ja ei auta kuin käyttää Pal laatikossa ja pistää takasi baseen nii toimii taas jonkin aikaa. Mutta tän kuvan ovat laittaneet 24pv että eiköhän tästä paremmin pelattava tule tulevaisuudessa, ei ainakaan jää rahasta kiinni kun kattoo paljonko peli on myynyt.
1706352736964.png
 
Semmonen 8h takana ja....... Vähän on sellainen geneerisen tuntuinen. Vaikutteita on otettu vähän sieltä ja täältä mutta peli ei tunnut loistavan yhdelläkään alueella erityisesti. Base pal on lähinnä vaiva niiden vajaaälyisyyden takia sillä ne bugittaa aina ja jatkuvasti. Itse en ole koskaan oikein tykännyt näistä missä uusia rakennuksia ja tavaroita saa avattua jollain taikapisteillä koska se tuntuu aina jotenkin niin kauhean epärealistiselta. Rakentamisen logiikka ei muutenkaan tunnu kovin loppuunasti ajatellulta. Lisäksi olen sitä mieltä että tuossa maailmassa on aivan liikaa porukkaa kaikkialla joka saa nämä pallit tuntumaan vaan entistä enemmän pelkiltä resursseilta. Lisäksi minkäänlaisen tarinan määrä on aika vähäinen eikä maailma muutenkaan juuri ole kovin kiinnostavan oloinen. Kyllähän tätä pelailee, mutta ei mitenkään loistava ainakaan tässä vaiheessa vielä.

Loppufiiliksen voi tiivistä siihen että minusta tästä puuttuu pelin tekijöiltä kunnianhimo kokonaan.
 
Itse en ole peliä pelannut, mutta olen seuraillut tilannetta ja katsellut striimejä ja en ymmärrä mikä tässä viehättää. Kauniisti sanottuna pelin fiilis vaikuttaa aivan paskalta. Karkkigrafiikat ei sinänsä haittaa, mutta pelihän on siis täysin autio, siellä täällä näkyy joku yksittäinen olio vailla mitään päämäärää. Puita ja kiviä on sikin sokin vailla mitään järjellistä sijoittelua. Pelin animaatiot ovat täysin lasten kengissä ja peliä on todella työläs ja epänautinnollinen seurata.

Ehkä eniten tässä ärsyttää kun pelaajat ovat ottaneet tämän pelin siipien alle ja kaikki vähäinenkin kritiikki saa usean henkilön silmittömän raivon valtaan. Ehkä hassu ajatus, mutta jotenkin tuntuu, että pelaajakansalla on jokin psykoosi päällä. Reddit-kommuunit ylistävät, että nyt tämä peli on pelatuin ikinä ja ohittaa tämän ja tämän ja sitten nauretaan miten tämä peli voittaa AAA-pelit ja miten tämä peli todistaa, että pelien hinnat on täysin ilmaa täynnä koska Palworld on niin halpa.

Luulisi, että peliä katsomalla selviää miksi tässä ei ole sitä 50e hintalappua. Ei tässä ole ääninäyttelyä, liikekaappausta tai mitään muutakaan tehty. Voisin lyödä isostakin rahasummasta vetoa, että yhtäkään animaatioita ei ole rakennettu itse vaan käytetty Epic Marketplacen assetteja. Valmiiden assettien käyttäminen ei ole väärin, mutta oudoksuttaa kun tämän perusteella haukutaan sitten AAA-talot ja väännetään olkikukkona, että nyt se suuri huijaus on todistettu ja isot pelit on rahaskämmästa.

Lisäksi olen aika varma, että jos tämän pelin julkaisisi Ubisoft tai Bethesda, olisi peli naurettu maan rakoon ja foorumit pursuaisi viestejä miten säälittäviä tuotoksia nämä AAA-talot rakentavat.

No tässä oli omat mietteet. Kaiken kaikkiaan erikoisia asioita voi pelimaailmassa tapahtua!
 
Eiköhän tämän pelin suosion salaisuus ole se että Nintendo ei ole tehnyt millään tavalla toimivaa Pokemon peliä viime aikoina mitä luin jostain juttua että osa Pokemoneista oli näkymättömiä kun pelaajahahmo oli Pokemonin selässä, suorituskykyongelmia ja mitähän kaikkea siinä viimesimmässä(?) Pokemon pelissä nyt oli mitä luin sitä artikkelia. Se että joku tekee pelin vaikka sitten niillä Epic Marketplacen assetteja käyttäen niin ei kyllä vähennä omasta mielestä pelin hienoutta yhtään jos pelin idea muuten kiinnostaa ihmisiä ja vastaavia pelejä ei ole. Vastaavat pelit omilta osa-alueeltaan kun on Ark, Zelda(?), ja geneerinen survival peli niin ei hirveästi tule vastaavia pelejä mieleen missä olisi vastaavia elementtejä.

Mappi on ehkä osaltaan autio mutta kyllä niitä tilanteita on myös kun pitäisi napata joku Pal ja vieressä menee sellainen mitä ei haluaisi suututtaa, ja juuri eilen oli tilanne että oli 4 samanlaista Palia ja yks isompi ötökkä sellaisen vieressä mitä yritin napata joten ei tämä nyt omasta mielestä aivan fiasko ole.
Omaa pelaamista ei ole kyllä haitannut animaatioiden, ääninäyttelyn tai liikekaappauden puute koska ovat tälläisessä pelissä kyllä se mihin ei nyt muutenkaan kiinnittäisi huomiota. Jossain toisenlaisessa pelissä näiden puuttuminen toki olisi aika karseeta kateltavaa mutta tässä kun se idea on jossain muualla kuin katsoa onko animaatiot hiottu täydelliseksi.

Omasta mielestä taas tuntuu nykypäivänä että jokaiselta peliltä oli genre mitä tahansa, pelin idea mitä tahansa ja minkä kokoinen studio tahansa niin pitäisi olla todella loppuunasti hiottu peli mikä olisi Rockstar Gamesin kaltaisen studion peleille kilpailija. Kun pelin idea toimii ja vastaavia pelejä ei ole tai ne ovat huonosti tehtyjä isoine bugeineen vaikka olisi kuinka iso firma pelin taustalla niin omasta mielestä tää oli varsin ymmärrettävä että tää peli myynyt niin älyttömiä määriä pienessä ajassa.

Omat isoimmat miinukset tästä pelistä on AI:n tyhmyys oli ne eläimet joko basessa tai villinä luonnossa, Palboxin pieni rakentamisalue kun tuntuu että saa alkaa rakentaa basea toiseen kerrokseen että asiat mahtuisi jotenkin mitä baseen tarvii sekä alussa häiritsi aivan helvetisti että tavarat pitää ottaa erikseen vielä workbenchistä kun se asia on valmistettu, toki tässä pitää ottaa huomioon että Palit kun voi myös tehdä asioita niin onko tällä pyritty siihen ettei abusata että olet huitsin nevadassa ja sulle tulee tavarat suoraan taskuun?
Jos epäilyttää että mikä tässä pelissä kiinnostaa ihmisiä niin testaa Xboxin Game Passin kautta peliä niin tietää onko tää itselle juttu vai ei, itsekin pohdin jonkin aikaa ennen ku rohkenin ostaa ja 3h meni aika nopeasti ohi ekalla pelikerralla.
 
Tällähetkellä muuta peliä ei näy steamissa mitä kaverit pelaisi kaikki kyllä kehuneet. Mitä katsoin vidoita niin tuli mieleen joku minecraft joka toteutetaan fortnitessa. Onko wörtti ostos? Ostanut muutuamat 30-40e pelit joita pelannut 3-4h ja steamissa ei saanut enään palautettua, joten harkintaa.
 
Varmaan tätä suurta casual pelaajien joukkoa kiehtoo se pelin helppo lähestyttävyys. Voisi verrata vähän siihen miksi ihmiset näpyttää puhelimmella sitä miljoonatta uutta candy crush kopiota. Vaikka tämän pelin kohdalla kategoria "selviytymis peli" on vähän harhaan osuva sillä ei tässä ainakaan nykyisellään ole kovin sellaista selviytymistä. Tämähän on siis niitä pelejä johon ei juuri tarvitse syventyä kovin pelatakseen ja toisaalta pelin logiikka toimii niin että sitä "nysväystä" on tehtäväksi vaikka kuinka pitkäksi aikaa.

Tämä on nyt pinnalla suurella rummutuksella mutta uskon että tässä käy kuten monessa muussakin joka on early accesissä saanut suuren suosion. Pelin keskenräisyyden ja mahdollisen aikaa vievän kehityksen myötä hype menee aika nopeasti ohi ja siinä vaiheessa kun (jos) peli early accesistä pois tulee niin sitä pelaa enää ne kovimmat fanit.
 
Pelin keskenräisyyden ja mahdollisen aikaa vievän kehityksen myötä hype menee aika nopeasti ohi ja siinä vaiheessa kun (jos) peli early accesistä pois tulee niin sitä pelaa enää ne kovimmat fanit.

MIksi peli menettäisi pelaamisen arvon siinä vaiheessa kun suurin osa pelaajista on lopettanut pelin kun peli tarjoaa yhtä hyvin yksinpelinä sisältöä jo nyt? Pelkästää että jos sinä ja kolme kaveria ostaa pelin vuoden päästä niin omasta mielestäni tarjoaa ihan yhtä lailla pelattavaa vaikka kukaan muu ei enää pelaisi.
Ja siis joo, peliin ei tarvi syventyä muuta kuin että osaa automatisoida jollekin tasolle ruoan tuotannon niin ei tarvi marjapuskia käydä läpi jatkuvasti, sama homma puun ja kiven ja oren kanssa mutta muuten niin aika kevyellä mielellä peliä voi pelata. Kivoin juttu pelissä on löytää uusia eläimiä mitä napata palloon ja edetä aina huipulle saakka jonka jälkeen pelin kiinnostavuus nykyisessä tilassa laskee mutta saa nähdä mitä kehittäjät ovat keksineet jatkoon että kuinka kauan peliä tulevaisuudessa jaksaa pelata.
 
MIksi peli menettäisi pelaamisen arvon siinä vaiheessa kun suurin osa pelaajista on lopettanut pelin kun peli tarjoaa yhtä hyvin yksinpelinä sisältöä jo nyt? Pelkästää että jos sinä ja kolme kaveria ostaa pelin vuoden päästä niin omasta mielestäni tarjoaa ihan yhtä lailla pelattavaa vaikka kukaan muu ei enää pelaisi.
Ja siis joo, peliin ei tarvi syventyä muuta kuin että osaa automatisoida jollekin tasolle ruoan tuotannon niin ei tarvi marjapuskia käydä läpi jatkuvasti, sama homma puun ja kiven ja oren kanssa mutta muuten niin aika kevyellä mielellä peliä voi pelata. Kivoin juttu pelissä on löytää uusia eläimiä mitä napata palloon ja edetä aina huipulle saakka jonka jälkeen pelin kiinnostavuus nykyisessä tilassa laskee mutta saa nähdä mitä kehittäjät ovat keksineet jatkoon että kuinka kauan peliä tulevaisuudessa jaksaa pelata.
Jos peli on hyvä ei se menetäkkään arvoaa, mutta se että nyt on valtava hype päällä ja "miljuunat pelaa" ei tarkoita kuitenkaan sitä että siinä vaiheessa kun peli on valmis näitä miljoonia kiinnostaisi enää sitä pelata. Joka on siis siinä mielessä aina harmi että silloinhan juuri sitä pitäisi pelata kun kokemus on hiottu sellaiseksi mitä sen pitäisi olla ja kaikki sisältö valmista. Toki sillä olettamuksella että tämä edes joskus valmistuu kokonaan.


Edit: Äidin pikku kullannuppuja taas ollut asialla:

On January 24, The Pokémon Company issued a statement indirectly citing the game, writing, "we have received many inquiries regarding another company’s game released in January 2024... we intend to investigate and take appropriate measures to address any acts that infringe on intellectual property rights related to the Pokémon."[48] Pocket Pair's CEO stated that the company has received death threats.[49][50]

Palworld - Wikipedia
 
1706387826191.png


Voi tätä bugien määrää. Oli kyllä suuri virhe rakentaa ei tasaiselle tuo tuokikohta mutta mistäpä sitä olisi tiennyt että vähänkään vinot tai jotain sisältävät pinnat ei toimi. Koittanut vaikka mihin tuota paljua laittaa niin ei nuo ymmärrä siellä käydä.
 
Nyt on 3/5 gymeistä voitettu. Pitää kai sitä alkaa vähän leveliä grindaamaan että viimeisistä selviää hengissä, lvl40 ei vielä taida oikein riittää kun viimeiset gymit on lvl45 ja lvl50.
 
Yllättävän mukava ja rento peli. Pelimekaniikat on yksinkertaisia oppia, mutta silti kiinnotus pysyy yllä kokoajan. Ei ole tullut vielä bugeja vastaan, mutta varmasti niitä löytyy vielä.

Kaikesta paskasta huolimatta mitä pelialalla tulee vastaan, täytyy todeta että eletään samalla varmaan jossain määrin pelaamisen kulta-aikaa. Mikä tahansa pikku tiimi voi käyttäen Unreal Engineä tai vastaavaa tehdä omasta oudosta tai poikkeuksellisesta ideasta pelin samalla kun legacy-firmat (EA, Ubisoft, Activision jne.) tunkee satojen miljoonien budjetteja peleihin jotka on fundamentaalisesti paskaa, nähty jo 1000 kertaa, täynnä woke-roskaa ja joiden fokus on 99% grafiikoissa ja animatioissa sisällön sijaan. Jos oltaisiin näiden jättikorporaatioiden ja niiden business managerien ja moraaliohjeistuksen vankina ilman indie skeneä niin aika surkea tilanne olisi. Saataisiin vain käytännössä vuosipäivitykset pelisarjoista jotka olisi pitänyt kuopata ja haudata jo yli 10v sitten ja sitten muutama isompi timantti kuten GTA, RDR, Cyberpunk, Witcher jne.
 
Nyt on peli hakattu läpi, 85h siihen meni. Kaikki tornit piesty ja lvl50 saavutettu. En jaksanut vetää gotta catch em all mutta aika lähellä tuokin olisi jos jaksaisi.
Eiköhän tämä peli mene minun osalta nyt tauolle kunnes tulee lisää sisältöä peliin.
 
Eli n. 85h että peli läpi? Ihan hyvä tuntimäärä. Tässä just työttömänä mietin, oisko tää sellainen peli, johon upottaa 10h päivässä ja grindata menemään.
 
Actmanin arvostelu pelistä:


Olen kyllä täysin samaa mieltä. Gamefreak on vuosikymmenet suoltanut samasta tuubista uusia Pokemon pelejä pihalle eikä ole yrittänyt kehittää pelejään paremmaksi.
 
Vajaa 90h takana, level 41 ja kaksi tornia päihitetty. Käytännössä mitään kunnon basea tai teollisuutta ei ole rakennettu, möllejä ei breedattu ainoatakaan tai tehosekoitintakaan kunnolla käytetty. Basen upgradet on kuitenkin niin korkealla kuin levelin puolesta mahdollista.
Kartastakin on vielä lähes puolet tutkimatta, monnibosseista yli puolet tappamatta ja yleensäkin pokedexistä puuttuu vielä reilusti.

Minun pelini on vasta alkamassa kunhan tältä kaikelta perseilyltä saisi aikaiseksi aloittaa basejen tekoa. Sitten myöhemmin voi alkaa katsella jos saisi aloitettua kunnon tiimin kasaamista. Nuo tornibossit varsinkin lyö vähän lujempaa kuin mitä on tottunut pokemoneissa ja aikaraja vaikeuttaa hommaa entisestään random tiimin kanssa.

Ihmeen paljon tähän saa upotettua. Miettikää jos tässä olisi random world generation.
 
Tuli ostettua, mut ilmeisesti meikäläisen PC on liian peruna tälle, saan n. 32-62fps vaan asetuksista viis, setuppi on: GTX1660Ti, Ryzen R7 3750H & 16gb RAM. Harmi, refundiin lähtee kaiketi jollei ny löydy fixiä.
 
Tuli ostettua, mut ilmeisesti meikäläisen PC on liian peruna tälle, saan n. 32-62fps vaan asetuksista viis, setuppi on: GTX1660Ti, Ryzen R7 3750H & 16gb RAM. Harmi, refundiin lähtee kaiketi jollei ny löydy fixiä.
1660ti läppäri alkaa olemaan aika tuhnu nykypäivänä.
Pistä nämä optimoinnit, toimii myös Palworldissa vaikka onkin New Worldille tarkoitetut optimoinnit.
 
Level 50 saavutettu, koottu 137 erilaista PALia, Towerit voitettu ja jopa saatu koottua ne pomot Towereista palloon :)
 
Otettiin vuodeksi palworld servu farssi.netiltä.

Upeasti toimii, eikä pahempaa kuminauhailua + pingi pieni.


Tällähetkellä 6/32 pelaajaa, ja puhuttiin tuossa disseporukan kesken, että lisää voidaan ottaa suomiskenestä.

YV:llä saapi ip:n + salasanan & kutsun servun dissekannulle.


Perusasetukset, 3h isot munat, itemit tippuu kuollessa.
PVP ei vielä päällä, mutta oltiin puheissa, että myöhemmin otetaan se, riippuen pelaajien mielentilasta.
 
Olen tätä hiljakseltaan pelaillut ilman kiirettä ja vähän kyllä meinaa olla kaksijakoiset fiilikset. Suurin tämän hetken ärsytys on aivan jäätävän typerä AI. Fixed assigment ei ilmeisesti vieläkään toimi joten basessa vallitsee kauhea kaaos ja sekamelska. Vähän kuin ois suurperhe täynnä adhd lapsia. Hommat on aina puolitiessä kun ne vaan laukkoo hommasta toiseen siinä välissä kun eivät jumita ja tee jumin takia kuolemaa jossain. Toinen pettymys on tyhjä maailma ja tarinan puute. Suurin osa NPC:stä on merkityksettömiä one-line tyyppejä. Ne löydettävät "päiväkirjat" on lähinnä huono vitsi sillä niiden sisältö on täyttä soopaa ja epäloogisuuksia. Kaikki on selitetty tyyliin "kukaan ei tiedä miksi ja näin se on aina ollut". Omasta mielestä tässä olisi kauhean hyvä aihio mutta saa nähdä saako ne kehitettyä kuinka tätä.
 
Itellä 70 h pelattuna ja edelleen riittää tekemistä. Hyvä peli rentoon pelailuun omasta mielestä.
 
No ei tässä lopulta maailmassa ollu paljoa tekemistä, muuta kuin napata paleja ja ne towerit. Basen rakentaminen alkaa tuntua pakkopullalta hyvin nopeasti. Pelasin kuitenkin läpi, ihan ok peli kokonaisuudessaan.
 
Omalla osalla jäi Palit odottelemaan joku viikko sitten reilun 200 tunnin jälkeen. Melkein kaikki möröt napattu, mutta sitten yksinkertaisesti ei mielenkiinto riittänyt tarpeeksi loputtomaan monnibreedaukseen. Siksi Jetragon liitelee edelleen ulottumattomissa ja pari tornia näyttää keskaria.

Katsotaan taas viimeistään seuraavien lisäysten ja levunostojen jälkeen.
 
No ei tässä lopulta maailmassa ollu paljoa tekemistä, muuta kuin napata paleja ja ne towerit. Basen rakentaminen alkaa tuntua pakkopullalta hyvin nopeasti. Pelasin kuitenkin läpi, ihan ok peli kokonaisuudessaan.
Voisin kompata tätä, pelimasilma on iso mutta tyhjä. Lisäksi loppupuolella peli alkaa turhaan mennä grindauksen puolelle liikaa. Lisäksi AI:n tyhmyys haittaa edelleen.
 
Aika hiljaista on tässäkin ketjussa ja steam statistiikkaa tutkien näyttää myös pelaajamäärät laskeneet.

Olen hiljakseltaan pelaillut tuota eteenpäin ja tosiaan siinä 35 levelin jälkeen homma alkaa mennä aika gindfestiksi. Ongelmaa ei helpota se että tuossa paikkeilla pelaaja on melko varmasti kolunnut jo koko kartan auki eikä uutta löydettävää juuri sen jälkeen ole.

Käytännössä se että saat tarpeeksi leveliä -> uusia tehokkaampia varusteita jotta voitat kaikki towerit vaatii valtavan määrän Pallien nappausta. Pallien, joista suurin osa on hyödyttömiä ja sellaisia joita et oikeasti haluaisi napata. Lisäksi exp:tä saa vain 10:stä ensimmäisestä samanlaisesta Pallista jonka jälkeen seuraavista ei XP:tä ei enää tule. Pallien tappamisesta saa vain n. 10 osan nappaamisen XP:stä (pl. Field bossit ja dungeonbosdit)

Toki jos haluat kehittää taistelupallisi huippuun joudut keräämään saman tyypin palleja yhteensä 115kpl ja "mehustamaan" ne jotta sen tyypin palli kehittyy huippuunsa. Tämän lisäksi keräämällä pallien sieluja voit vielä jatkokehittää statseja.

Basen tuotantohimmelin pyöritys on aivan oma urakkansa ja automaatiota sen avuksi toivoisi huomattavasti lisää. Ongelma on tuotannon ketjutuksen puute ja yksittäisen Base alueen pieni koko. Tämä johtas taas siihen että eri toiminnot on hajautettava eri tukikohtiin joka taas johtaa lisääntyneeseen tavaran siirtelyyn.

Maailma on edelleen melko tylsän tyhjä ja tekoäly edelleen jäätävän tyhmä. Tilanpuutteen takia joutuu basessa todennäköisesti rakentamaan useampaan kerrokseen mutta ainakaan itsellä tukikohdan pallit eivät osaa löytää tietään ylempiin kerroksiin joten käytännössä sinne pystyi sijoittamaan asioita joiden kanssa pallien ei tarvinnut olla tekemisissä. Toinen ongelma on että rakentaminen toimii oikeastaan vieläkin vain täysin tasaisessa maastossa. Esim suoja aidan rakentaminen on yhtä tuskaa koska mitään snap-on toimintoa en osien kiinnitykseen ole löytänyt.

Dungeonit ovat oma lukunsa, mm. Keskikokoa suuremmat pallit eivät niissä mahdu fiksusti toimimaan vaan kokonsa takia jumittavat milloin mihinkin. Yleisesti ottaen dungeoneja voi kuvata sanalla tylsät. Suurin osa on generoitu samoista standarti "huoneista" jotka vain ovat eri järjestyksessä. Suurin motivaatio käydä noita on dungeon bossista saatava exp. Muuten noista löytyvät tavarat on melko yhdentekeviä.

Pelin tarina on ainakin tässä vaiheessa melko olematon ja npc avainhenkilö ainakin itsestä tuntu melko yhdentekeviltä eikä niihin oikein saanut touchia. Perusidean erilaisuus ja nätti alku varmaan saa ihmisissä aikaan wau-reaktion alussa mutta uskallan veikata että peli jää aika nopeasti kesken viimeistään tokan (Lily & Lyleen) tower bossin jälkeen. Plus puolena voidaan sanoa että peli kuitenkin on oikeasti saanut päivityksiä joissa on korjauksia ja uutta sisältöä mutta omasta mielestä peli julkaistiin aivan liian tyhjänä ja bugisena. Ilmeisesti kesällä pitäisi tulla joku isompi päivitys. En tiedä kuinka moni jaksaa tuon romukopasta kaivaa enää esille kun (jos) tuo saadaan joskus järkevälle, kiinnostavalle mallille.
 


Ihan mielenkiintoisia juttuja kyllä mitä nyt pelannut hetken aikaa, saa vaan sulfur ja coal pisteet baseen niin niidenkään perässä tarvi enää juosta. Tuo tämä ainakin hetkittäistä intoa pelaamiseen, vastaavia pelejä ei ole niin jaksaa innostaa kyllä uusiks jos tulee uusia pallei napattavaksi ja uusia juttuja mitä rakentaa. :)
 
Vieläkös tätä on joku pelannut? Uusimman päivityksen myötä tuli lisää tauhkaa. Omasta mielestä tuo maailma alkaa olla paikoin turhankin täynnä porukkaa kun jatkuva räiske eikä hetken rauhaa. Minusta tuo olisi kaivannut lisää kunnon tarinaa eikä lisää täysin tarpeettomia generic npc:tä. Toki kyllähän noiden päivitysten yhteydessä parannuksiakin on tullut. Esim se että myös npc:t käyttävät myös Palleja.
 
Vieläkös tätä on joku pelannut? Uusimman päivityksen myötä tuli lisää tauhkaa. Omasta mielestä tuo maailma alkaa olla paikoin turhankin täynnä porukkaa kun jatkuva räiske eikä hetken rauhaa. Minusta tuo olisi kaivannut lisää kunnon tarinaa eikä lisää täysin tarpeettomia generic npc:tä. Toki kyllähän noiden päivitysten yhteydessä parannuksiakin on tullut. Esim se että myös npc:t käyttävät myös Palleja.
Onko tässä ollut jotain tarinaakin? +200h mittarissa ja en ole kyllä kaivannut tarinaa vaan juurikin lisää tekemistä, villinä elävien möllien kanssa pärjää ihan helposti ku ei aivan viereen mene niin helposti niitä pystyy väistelee eivätkä agroo. Tota uutta saarta olen itse käynyt tutkimassa ja vähän putsaamassa niistä "ilmatorjunta-asemista", en edes viiti kokeilla mitä tapahtuu kun sellanen isosta raketinheittimestä osuu raketti että sinne pääsis kunnolla menemään ilman että tarvii varoa koko aikaa. Muuten kyllä ollu mielenkiintoista hakata menemään sitä alkuperäistä savea singlessä ja paljon QoL-juttuja ja muutoksia tullut jotka on kyllä kaikki tervetulleita peliin.
 
Onko tässä ollut jotain tarinaakin? +200h mittarissa ja en ole kyllä kaivannut tarinaa vaan juurikin lisää tekemistä, villinä elävien möllien kanssa pärjää ihan helposti ku ei aivan viereen mene niin helposti niitä pystyy väistelee eivätkä agroo. Tota uutta saarta olen itse käynyt tutkimassa ja vähän putsaamassa niistä "ilmatorjunta-asemista", en edes viiti kokeilla mitä tapahtuu kun sellanen isosta raketinheittimestä osuu raketti että sinne pääsis kunnolla menemään ilman että tarvii varoa koko aikaa. Muuten kyllä ollu mielenkiintoista hakata menemään sitä alkuperäistä savea singlessä ja paljon QoL-juttuja ja muutoksia tullut jotka on kyllä kaikki tervetulleita peliin.
Mulla tässä vähän hankaa sellainen motivoittaminen, tai sen puute. Kun kartta on kertaalleen koluttu, ja paikat katsottu niin tuo alkaa mennä vähän sellaiseksi grindaamiseksi. Itseä ei oikein innosta kerätä kaikkea 12kpl vaan sen keräämisen ilosta. Toisaalta taas se että bossit pystyy voittamaan vaatii tuota jotta saa leveleitä. Ja isoilla leveleillä se vaatii sitä aika vatusti. Omalla kohdalla tuolla isoilla leveleillä vaan tuntuu että suurin osa mid bosseista on enemmänkin vaiva kuin haaste sillä nuo taistelut on aika kerrasta toiseen samanlaista toistoa. Pallitkin on suurimmaksi osaksi vai pakollinen riesa sillä suurimmasta osasata ei ole yhtään mitään hyötyä muuta kuin että niistä saa leveleitä ja niitä voi myydä, tai puristaa mehuksi jotta voi kehtittää saman sarjan toista pallia

"Etsintäkuulutettujen" tappo on sinäänsä idea tasolla ihan kiva lisä mutta taistelullisesti aika puuduttavaa koska se on sitä ihan samaa perus taistelua mitä mikä tahansa muukin ja toisaalta ne ei tuo muuta kontenttia muuta kuin hassunhauskoja lyhyitä kuvauksia niistä joita jotkus toiset NPC:t laukoo. Mielestäni noiden "kiinteä" sijainti on huono valinta vaan tuo kannattaisi tehdä niin että noita voisi kohdata satunnaisesti eri alueilla ja vielä niin että "tämä sun pitää tapaa" ei olisi niin ilmiselvä.

Sama koskee näitä muita paltamereita. "I'm training to be trongest of em all. Let's fight to the death so that you can end my training" on myös sitä aivan samaa toistavaa perustaistelua. Jotenkin tuo let's fight to death tuntuu typerältä mutta ehkä se on tehty niin implementoinnin helppoudesta
Tuota pelin AI puolta saisi kehtittää kyllä reilusti koska omasta mielestä tuo AI ei vieläkään ole mitenkään kovin fiksu ja jokainen NPC/pal taistelee vähän sillä yhdellä samalla logiikalla (vaikka kyvyt/aseet ovatkin erit)

Onhan tässä sinäänsä potentiaalia, ja tosiaan paljon QoL parannuksia on tehty. Nyt kun muistelee mitä se oli heti julkaisun jälkeen niin onhan tuo aivan eri tason peli. Hieman vaan harmittaa että se suurin hype ja rummutus oli silloin alussa kun peli oli niin raakile ja buginen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 809
Viestejä
4 558 270
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
Erästäjä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom